eitaa logo
البرهان
1.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
478 ویدیو
243 فایل
﷽ البرهان #دفاع‌از‌مکتب‌اهل‌بیت‌علیهم‌السلام و #پاسخ‌به‌شبهات‌اهل‌سنت‌و‌وهابیت مدیریت @aqesni_ya_abalhasan
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۳
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۳
۳. رافعی 📌رافعی قزوینی متوفای623 هجری در شرح کبیر خود رفتن به زیارت قبر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را مستحب دانسته و می نویسد: «ويستحب أن يشرب من ماء زمزم وأن يزور بعد الفراغ من الحج قبر رسول الله صلي الله عليه وسلم» 👈🏼مستحب است حاجی نیز آب زمزم بنوشد و بعد از فراغت از حج به (صلی الله علیه وآله) برود. 📚الشرح الكبير ، ج 7، ص 417. از این عبارت که تاکید به رفتن به زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) شده است نیز شَدّ رِحال استفاده می شود زیرا رفتن به زیارت به مدینه که راه طولانی است، بدون سفر امکان ندارد.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۴
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۴
۴. محیی الدین نووی محیی الدین یحیی نووی متوفای 676 هجری در «المجموع» بار سفر بستن برای به مدینه به جهت (صلی الله علیه وآله) را دانسته است. وی در این خصوص چنین می نویسد: 📌«واعلم أن زيارة قبر رسول الله صلى الله عليه وسلم من أهم القربات وأنجح المساعي ، فإذا انصرف الحجاج والمعتمرون من مكة استحب لهم استحبابا متأكدا أن يتوجهوا إلى المدينة لزيارته صلى الله عليه وسلم وينوي الزائر من الزيارة التقرب وشد الرحل إليه والصلاة فيه» ✒ بدان كه (صلّي الله عليه وآله وسلّم) از و مؤثرترين كوشش‌ها در رسيدن به مقصد است. و زماني كه حجّاج و عمره‌گزاران از مكه بيرون آمدند بر آنان مستحب مؤكد است كه به جهت زيارت پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) قصد مدينه كرده و زائر از زيارتش نیت تقرب كرده و بار سفر براي آن و نمازگزاردن در آنجا ببندد. 📚 المجموع ، ج 8، ص 201. 👈🏼وی در كتاب «الايضاح في مناسك الحج» نیز به مسئله قصد زیارت قبر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) اشاره کرده و مي نويسد: «اذا انصرف الحجاج والمعتمرون من مكة فليتوجهوا إلى مدينة رسول الله - صلى الله عليه وسلم - لزيارة تربته - صلى الله عليه وسلم - فإنها من أهم القربات وأنجح المساعي. وقد روى البزار والدارقطني بإسنادهما عن ابن عمر رضي الله عنهما قال: قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -: "من زار قبري وجبت له شفاعتي"... يستحب إذا توجه إلى زيارته – صلى الله عليه وسلم - أن يكثر من الصلاة والتسليم عليه في طريقه..» چون حجّاج و عمره گزاران از مكه بيرون آمدند بايد رو به شهر پیامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) كرده تا تربت او را زيارت نمايند؛ زيرا كه آن از مهم‌ترين قربت‌ها و مفيدترين تلاش‌هاست. و بزار و دارقطني به سندشان از ابن عمر نقل كرده‌اند كه گفت: رسول خدا (صلّي الله عليه وآله وسلّم) فرمود: (هركس قبر مرا زيارت كند شفاعتم بر او واجب مي‌گردد). مستحب است زمانی که زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله) را قصد می کنند این را بخوانند در مسیر رفتن زیاد درود و سلام بر حضرت بفرستند. 📚الإيضاح في مناسك الحج والعمرة، ص: 447. 📍با دقت در عبارات «أن يتوجهوا إلى المدينة لزيارته» و «فليتوجهوا إلى مدينة رسول الله - صلى الله عليه وسلم - لزيارة تربته» به خوبی مسئله شد رحال برداشت می شود ؛ زیرا در آنها آمده است که حاجی ، قصد سفر به طرف مدینه جهت زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) بکند.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۵
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۵
۵. زین الدین عراقی 📍زین الدین عراقی متوفای 806 هجری از علمای شافعی در «طرح التثریب فی شرح التقریب»، سخنان ابن تیمیه درباره شد رحال برای زیارت قبور را مورد نقد قرار داده و با استناد به ادله و اقوال بزرگان اهل سنت، قصد سفر برای زیارت قبر را ثابت کرده و می نویسد: ✒ «(الحادية عشرة) استدل به على أنه لو نذر إتيان مسجد المدينة لزيارة قبر النبي -صلى الله عليه وسلم- لزمه ذلك؛ لأنه من جملة المقاصد التي يؤتى لها ذلك المحل بل هو أعظمها، وقد صرح بذلك القاضي ابن كج من أصحابنا فقال: عندي إذا نذر زيارة قبر النبي -صلى الله عليه وسلم- لزمه الوفاء وجها واحدا ولو نذر أن يزور قبر غيره فوجهان وللشيخ تقي الدين بن تيمية هنا كلام بشع عجيب يتضمن منع شد الرحل للزيارة وأنه ليس من القرب بل بضد ذلك، ورد عليه الشيخ تقي الدين السبكي في شفاء السقام فشفى صدور المؤمنين. وكان والدي -رحمه الله- يحكي أنه كان معادلا للشيخ زين الدين عبد الرحيم بن رجب الحنبلي في التوجه إلى بلد الخليل (عليه السلام) فلما دنا من البلد قال نويت الصلاة في مسجد الخليل ليحترز عن شد الرحل لزيارته على طريقة شيخ الحنابلة ابن تيمية قال فقلت نويت زيارة قبر الخليل - عليه السلام - ثم قلت له أما أنت فقد خالفت النبي (صلى الله عليه وسلم)؛ لأنه قال «لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد» ، وقد شددت الرحل إلى مسجد رابع وأما أنا فاتبعت النبي (صلى الله عليه وسلم)؛ لأنه قال «زوروا القبور» . أفقال إلا قبور الأنبياء؟ قال فبهت (قلت) ويدل على أنه ليس المراد إلا اختصاص هذه المساجد بفضل الصلاة فيها وأن ذلك لم يرد في سائر الأسفار قوله في حديث أبي سعيد المتقدم «لا ينبغي للمطي أن تشد رحاله إلى مسجد تبتغى فيه الصلاة غير كذا، وكذا» فبين أن المراد شد الرحل إلى مسجد تبتغى فيه الصلاة لا كل سفر والله أعلم». 📎فائده یازدهم: به روایت «لا تشدّ الرحال» استدلال شده است که اگر کسی نذر کند به زیارت قبر نبی اکرم (صلی الله علیه وآله) برود، این نذر ‌بر او لازم می گردد؛ زیرا رفتن به زیارت قبر نبی اکرم (صلی الله علیه وآله) از جمله اهداف و مقاصدی است که برای رفتن به مسجد نبوی صورت می گیرد، بلکه از اعظم مقاصد به شمار می رود، به جواز این عمل قاضی ابن کج از اصحاب ما (مذهب شافعی) تصریح کرده و گفته است: «نزد من اگر کسی برای زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نذر کند، وفای به این نذر واجب است و تنها همین وجه را دارد، و اگر نذر کند که قبر غیر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) را زیارت کند در مسأله دو وجه دارد و برای شیخ تقی الدین ابن تیمیه در مسأله مذکور، کلام ناپسند و عجیبی است که مشتمل بر منع بستن بار سفر برای زیارت حضرت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) است و قائل شده است که نه تنها این عمل ایجاد قرب نمی کند بلکه با قرب الی الله منافات دارد. درباره این مسأله تقی الدین سبکی در کتاب «شفاء السقام» دیدگاه ابن تیمیه را ردّ کرده و با این عمل موجب شفای سینه مؤمنین گشته است. پدرم حسين بن عبد الرحمن عراقی همراه ابن رجب حنبلی در رفتن به شهر الخلیل (علیه السلام) بود، هنگامی که نزدیک شهر شدند ابن رجب حنبلی گفت: من نیّت خواندن نماز در مسجد الخلیل می کنم تا بنا بر روش شیخ حنابله ابن تیمیه حرانی از سفر برای زیارت احتراز جسته باشم، پدرم گفت: من به ابن رجب گفتم نیّت زیارت قبر ابراهیم خلیل (علیه السلام) می کنم، سپس به او گفتم: ابن رجب تو با قول پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) مخالفت کرده ای؛ زیرا پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «بار سفر جز به سه مسجد بسته نشود» و تو بار سفر را به مسجد چهارمی بسته ای، و امّا من از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) تبعیت می کنم؛ زیرا پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) که فرموده اند: «قبرها را زیارت کنید» آیا ایشان گفته اند که به زیارت قبور انبیاء نروید؟!، حسین بن عبدالرحیم عراقی می گوید: «وقتی این حرف را به ابن رجب حنبلی زدم مبهوت استدلالم شد و چیزی نگفت». به نظر من حدیث «لا تشد الرحال» مراد از آنها چیزی جز اختصاص این مساجد به فضیلت نماز در این مساجد سه گانه است که در مساجد دیگر چنین فضیلتی وجود ندارد. و از قول پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در حدیث ابو سعید که قبلاً گذشت: «سزاوار نیست بر کسی که مسیری را طی می کند بار سفر برای مسجدی که می خواهد در آن نماز به جای آورد ....» روشن گشت که مراد از این روایت بستن بار سفر به مسجدی است که می خواهد در آن نماز به جای آورد نه کلّ سفرها. 📚طرح التثريب في شرح التقريب، ج 6 ، ص 40
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۶
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۶
۶. ابن حجر هیثمی 📍 ابن حجر هيثمي متوفای 807 هجری نیز که از اعلام شافعی می باشد‌ در تعليقه خود بر حديثی درباره (صلی الله علیه وآله) به مسئله اشاره کرده و مي‌نويسد: ✒ «الحديث يشمل زيارته (صلّي الله عليه وآله وسلّم) حيّاً و ميتاً، و يشمل الذكر و الأنثي، الآتي من قرب أو بُعد؛ فيستدلّ به علي فضيلة شدّ الرحال لذلك و ندب السفر للزيارة؛ إذ للوسائل حكم المقاصد.» 📎 اين حديث شامل زيارت حضرت در زمان حيات و ممات و مذكر و مؤنث و آينده از نزديك و دور مي‌شود؛ لذا مي‌توان به آن بر فضيلت بار سفر بستن به جهت زيارت و استحباب سفر به جهت آن استدلال نمود؛ زيرا براي وسايل حكم مقاصد است. 📚حاشية الايضاح، ص 214 👈🏼در این عبارت به فضیلت و جواز و استحباب بار سفر بستن برای زیارت پیامبر صلی الله علیه وآله اشاره شده است.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۷
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۷
۷. صالحی شامی 📍صالحی شامی متوفای 942 هجری که از علمای برجسته شافعی بشمار می رود، در کتاب سبل الهدی و الرّشاد درباره شد رحال برای (صلی الله علیه وآله) را مورد قرار داده و این چنین در خصوص آن موضع گرفته است: ✒ «ومشروعية السّفر لزيارة قبر النبي- صلى الله عليه وسلم- قد ألف فيها الشيخ تقي الدين السّبكيّ، والشيخ جمال الدين بن الزملكاني والشّيخ داود أبو سليمان المالكيّ وابن جملة وغيرهم من الأئمة وردوا على عصريّهم الشيخ تقي الدين بن تيميّة- رحمه الله تعالى فإنّه قد أتى في ذلك بشيء منكر لا تغسله البحار» 👈🏼 شيخ تقي‌الدين سبكي شيخ جمال‌الدين بن‌زملكاني، شيخ داود ابوسليمان مالكي، ابن‌جمله و علمای دیگر، درباره شرعی بودن سفر به قصد زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله)، کتاب‌هایی در ردّ ابن تيميّه که معاصر آنها بوده، نگاشته اند؛ زیرا ابن تیمیّه در این مورد نظر زشتی داده است که آب دریاها آن را پاک نمی کند. 📚 سبل الهدى والرشاد، في سيرة خير العباد، ج 12، ص 384
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۸
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۸
۸. قسطلانی 📍قسطلانی متوفای 923هجری از علمای شافعی درباره کردن برای چنین می گوید: «وقد صح أن عمر بن عبد العزيز كان يبرد البريد للسلام على النبى- صلى الله عليه وسلم-. فالسفر إليه قربة لعموم الأدلة. ومن نذر الزيارة وجبت عليه» 👈🏼اینکه گفته شده که عمر بن عبدالعزیز نامه رسانی را برای رساندن نامه سلامش به پیامبر می فرستاد، صحیح است. پس سفر با قصد قربت به سوی بارگاه پیامبر (صلی الله علیه وآله) صحیح است. و هر کس نذر کند که به زیارت ایشان برود، واجب است که انجام دهد. 📍قسطلانی حتی از سفر خود به همراه عده ای برای (صلی الله علیه وآله) چنین گزارش می دهد: ✒ «ولما كنت سائرا لقصد الزيارة فى ربيع الآخر سنة اثنتين وتسعين وثمانمائة، ولاح لنا عند الصباح جبل مفرح الأرواح المبشر بقرب المزار من أشرف الديار، تسابق الزوار إليه، وتعالوا بالصعود عليه استعجالا لمشاهدة تلك الآثار ..» در ربیع الآخر سال 792ق عازم زیارت بودم، صبح هنگام که زائران به کوه نزدیک که بشارت دهنده نزدیکی (صلی الله علیه وآله) بود رسیدند، زائران برای رسیدن به کوه از یکدیگر سبقت گرفته و به سرعت از کوه بالا می رفتند چرا که برای دیدن آن آثار عجله داشتند. 📚المواهب اللدنيّة بالمنح المحمديّة، ج3، ص406
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۹
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۹
۹. رملی شافعی 📍رملی متوفاى1004هـ نیز در کتاب «نهاية المحتاج إلى شرح المنهاج» بعد از اشاره به (صلی الله علیه وآله) بیان می کند که بعد از باید به جهت رفت. 👈🏼همچنین وی اشاره می کند که این زیارت اختصاص به حاجی ندارد بلکه بر همگان مستحب است. وی در ادامه به آداب کسانی که به قصد زیارت به مدینه می روند نیز می نویسد‌: ✒ «ويسن لمن قصد المدينة الشريفة لزيارة قبره صلى الله عليه وسلم أن يكثر في طريقه من الصلاة والسلام عليه صلى الله عليه وسلم» مستحب است کسی که قصد مدینه می کند جهت زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) در مسیر حرکت بر حضرت صلوات و سلام بفرستد. نهاية المحتاج، ج 3، ص 319 👈🏼 از عبارت «ويسن لمن قصد المدينة الشريفة لزيارة قبره..» استفاده می شود که رملی شافعی، مسئله شد رحال برای را مفروغ عنه گرفته و حتی به مستحبات این شد الرحال نیز اشاره کرده است.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی ۱۰
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی ۱۰
10. محمد عبد الرؤوف مناوی 📍عبد الرؤوف مناوی متوفای1031هجری که از بزرگان اهل سنت شافعی بشمار می رود: در خصوص رفتن برای (صلی الله علیه وآله) به زیارت و مسئله به زیارت قبر حضرت می نویسد: «وزيارة قبره (صلّي الله عليه وآله وسلّم) الشريف من كمالات الحجّ، بل زيارته عند الصوفية فرض وعندهم الهجرة إلي قبره كهي إليه حيّاً» و زيارت قبر شريف پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) از است، بلكه زيارت قبر او نزد واجب است. و نزد آنان هجرت به سوي قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) همانند هجرت به سوي او در زمان است. 📚فيض القدير ج 6، ص 140.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۱۱
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۱۱
۱۱. علامه شیخ یوسف نبهانی 📎 شیخ یوسف نبهانی متوفای1350هجری از علمای شافعی در کتاب «شواهد الحق فی الاستغاثة بسيد الخلق» یکی از ادله (صلی الله علیه وآله) را می داند. وی اقوال عالمان حنفی و مالکی را نیز نقل می کند و درباره سفر برای زیارت قبور چنین می گوید: 📍 «واما اجماع المسلمين فقد نقل جماعه من الائمه حمله الشرع الشريف الذين عليهم المدار والمعول في نقل الخلاف الاجماع عليها وانما الخلاف بينهم في انها واجبه او مندوبه واكثر العلما من السلف والخلف علي ندبها دون وجوبها وعلي كل من القولين فهي مع مقدماتها من نحو السفر اليها ولو بقصدها فقط دون ان يضم لها قصد اعتكاف او صلاه بمسجد (صلي الله عليه وآله) من اهم القربات و انجح المساعي ومن ثم قال الحنفيه: انها تقرب من درجه الواجبات وقال بعض ائمه المالکیه انها واجبه قال غیره منهم یعنی من السنن الواجبه ویدل لذلک احادیث صحیحه صریحه لایشک فیها الا من انطمس نور بصیرته: منها قوله (صلی الله علیه وآله): من زار قبری وجبت له شفاعتی وفی روایه حلت له شفاعتی صححه جماعه من ائمه الحدیث». 👈🏼 اما دلیل اجماع مسلمین را جماعتی از ائمه که منتقل کننده شرع شریف و کسانی که مدار دین هستند نقل کرده اند. اختلافی که در مورد نقل اجماع است در واجب و مستحب بودن آن است که اکثر علما از سلف و خلف حکم به مستحب بودن آن می کنند نه واجب بودن آن. بنا بر واجب و مستحب بودن زیارت پیامبر، این حکم با مقدماتش از سفر برای زیارت و قصد زیارت همراه است. مگر اعتکاف یا نماز در مسجد پیامبر (صلی الله علیه وآله) که از مهمترین نزدیک کننده ها و بهترین سعی ها می باشد. از اینجا است که حنفیه گفته: زیارت کردن نزدیک به درجه واجبات است و برخی از مالکی ها گفته اند واجب است و غیر اینها گفته اند از سنن واجب است. بر امر به زیارت، احادیث صحیح و صریح دلالت می کند که هیچ کس در این احادیث شک نمی کند مگر کسی که نور بصیرتش کور شده باشد. از آن احادیث، فرموده پیامبر (صلی الله علیه وآله) است که هر کس قبر مرا زیارت کند شفاعت من بر او واجب می شود و در روایتی دیگر است که شفاعت من برای است و این حدیث را جماعتی از ائمه حدیث تصحیح کرده اند. 📚شواهد الحق فی الاستغاثة بسيد الخلق، ص59.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۱۲
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۱۲
۱۲. محمود سعيد ممدوح 📍محمود سعيد ممدوح شافعی مذهب نیز در تعليقه خود بر کلام ابن همام درباره سفر برای زیارت مي‌نويسد: ✒ «كلامه صواب وجيّد و كيف لايكون كذلك وقد تركوا ثواب مائة ألف صلاة في مكة المكرمة وبذلوا النفس و النفيس و سافروا أتري لماذا؟ لماذا تركوا بلداً قال فيها رسول الله (صلّي الله عليه وآله وسلّم): (والله انّك لخير أرض الله وأحبّ أرض الله إلي الله). هل تركوا ذلك من أجل زيارة المسجد كما يقولون؟ كلاّ، ولو استظهروا بالثقلين لخالفوهم ولقالوا: انّما شدّوا الرحال لزيارة الحبيب المصطفي (صلّي الله عليه وآله وسلّم) فقط» 👈🏼سخن او صواب و نيك است، و چگونه چنين نباشد در حالي كه صواب صد هزار نماز در مكه مكرمه را ترك كرده و جان و مال نفيس خود را بذل نموده و مسافرت كرده‌اند، تو مي‌داني كه براي چه بوده؟ چرا شهري را ترك كرده‌اند كه رسول خدا (صلّي الله عليه وآله وسلّم) درباره آن فرمود: (به خدا سوگند! كه تو بهترين نقطه زمين خدايي و محبوب‌ترين زمين خدا نزد خداوند مي‌باشي). آيا آنها اين سرزمين را تنها به جهت زيارت مسجد رها كرده‌اند آن‌گونه كه آنان مي‌گويند؟! هرگز، و اگر از جن و انس كمك گيرند آنان به مخالفت با رأيشان مي‌پردازند و مي‌گويند: تنها بار سفر را به جهت زيارت حبيب مصطفي (صلّي الله عليه وآله وسلّم) بسته‌اند. 📍وي در ادامه برای اثبات زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) به آية‌ 64 از سورة نساء استدلال کرده و مي‌نويسد: «هذه الآية تشمل حالتي الحياة وبعد الإنتقال، و من أراد تخصيصها بحال الحياة فما اصاب؛ لانّ الفعل في سياق الشرط يفيد العموم، و أعلي صيغ العموم ما وقع في سياق الشرط كما في ارشاد الفحول (ص 122) و غيره.» اين آيه مشتمل حالت حيات پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و بعد از انتقال از اين دنيا مي‌شود، و كسي كه اراده تخصيص آيه به حال حيات نموده كار درستي نكرده است؛ زيرا فعل در سياق شرط افاده عموم مي‌كند، و مهم‌ترين صيغه عموم صيغه‌اي است كه در سياق شرط واقع مي‌شود؛ آن‌گونه كه در كتاب «ارشاد الفحول» و غير آن آمده است. از ابن عبد البر نیز نقل کرده است که او درباره شد الرحال برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) گوید: «الزيارة مباحة بين الناس، وواجب شد المطي إلى قبره» زیارت در بین مردم مباح است اما رفتن برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) واجب است. (مراد از این وجوب فرضی نیست بلکه مراد تاکید می باشد.) 📚رفع المناره لتخريج احاديث التوسل و الزيارة، ص 66 تا 71. بنابراین شافعی ها بار سفر بستن برای زیارت قبور را مستحب و مشروع می دانند؛ بر خلاف وهابیان تکفیری که دیدگاه بزرگان اهل سنت را نادیده گرفته و حکم به بدعت بودن این کار و یا حرمت آن می کنند!
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۱
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۱
📍حنفیان که اولین مذهب فقهی اهل سنت بشمار می روند، سفر به قصد زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) را مستحب و جایز می دانند. از باب نمونه به اقول چند تن از بزرگان احناف اشاره می شود. 🔻در کتاب «موسوعة الفقهية الکويتية» که دیدگاه مذاهب فقهی از جمله احناف نقل شده است، مسئله سفر برای زیارت قبور انبیاء و صالحین را مورد اتفاق فقهای مذاهب دانسته و نوشته شده است: ✒«ذهب جمهور العلماء إلى أنه يجوز شد الرحل لزيارة القبور، لعموم الأدلة، وخصوصاً قبور الأنبياء والصالحين» جمهور علماء بار سفر بستن براي را بخاطر عموم ادله دانسته اند بویژه . در ادامه نیز اشاره شده است عده کمی مانند برخی از شافعیان و ابن تیمیه آن را منع کرده اند و دلیل آنها نیز روایت «لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد: مسجدي هذا، والمسجد الحرام، والمسجد الأقصى» می باشد؛ این در حالی است که این روایت مخصوص مساجد می باشد یعنی بار سفر نبندید برای مساجد دیگر و این شامل موارد دیگر نمی شود و دلیل جواز شد رحال به غیر این مساجد بار سفر بستن برای تحصیل علم و تجارت است که جایز است. 📚الموسوعة الفقهية الكويتية ج 24، ص 88 و 89. 1 . موصلي حنفي موصلي حنفي متوفاي 683 هجري در کتاب «الاختيار لتعليل المختار» در ذیل «فصل في زيارة قبر النبي» به قصد سفر برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) اشاره کرده و می نویسد: ✒ «ولما جرى الرسم أن الحاج إذا فرغوا من مناسكهم وقفلوا (وصلوا) عن المسجد الحرام قصدوا المدينة زائرين قبر النبي، إذ هي من أفضل المندوبات والمستحبات، بل تقرب من درجة الواجبات ، فإنه حرض عليها وبالغ في الندب إليها فقال: ' من وجد سعة ولم يزرني فقد جفاني ' وقال عليه الصلاة والسلام: ' من زار قبري وجبت له شفاعتي» 🔘رسم بر این امر جاری است که حاجیان زمانی که از فارغ شدند و به مسجد الحرام رسیدند قصد می کنند در حالی که زائر قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) می باشند، زیرا آن از افضل مستحبات می باشد بلکه نزدیک به درجه واجبات می باشد زیرا حضرت تشویق به کرده و در استحباب آن مبالغه کرده است و فرموده است هر کس وسعت داشته باشد و من را زیارت نکند بر من کرده است همچنین فرموده است هر کس قبر من را زیارت کند بهشت برا او واجب است. 📚الاختيار لتعليل المختار ، ج 1، ص 187. 👈🏼در این عبارت موصلی اشاره به مشروع بودن قصد زیارت برای زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله) کرده و آن را قبول کرده و از دانسته است.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۲
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۲
۲. قاضى ابو العباس احمد سروجى حنفى 📍قاضى ابو العباس احمد سروجى حنفى، متوفى در سال 710 هجری در «الغاية» قصد جهت زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) را با تاکید ذکر است. سبکی سخن او را چنین نقل می کند: «إذا انصرف الحاجّ و المعتمرون من مكّة فليتوجّهوا إلى طيبة مدينة رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم و زيارة قبره؛ فإنَّها من أنجح المساعي » و كنندگان وقتي كه از مراجعت مي كنند می بايد به سوى به خاطر (صلی الله علیه وآله) حركت كنند، زيرا آن از است». 📚شفاء السقام في زيارة خير الأنام صلى الله عليه وآله، ص231. 👈🏼از عبارت «فليتوجّهوا» برداشت می شود که حاجیان بعد از حج باید قصد زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله) کرده و به طرف مدینه بار سفر ببندند.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۳