16.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مخاطب این حرفها ما هستیم 👆👆🏽👆🏻
برشی متفاوت از فرمایشات رهبری برای ما معلمان و مدیران
@alefta
38.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدف برگزاری رویداد الفتا چه بود؟
♦️ارائه نکاتی پیرامون هدف برگزاری رویداد توسط مجید شجاع، دبیر اجرایی دومین رویداد الفتا
@alefta
20.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ رادیو الفتا قسمت نوزدهم
در این قسمت میشنوید:
🔺روایت خانم اسداللهزاده از استان تهران شهرستان اسلامشهر که دغدغه استفاده از ظرفیتهای بومی و محلی رو داشتن
🔺خروج از روزمرگی برای بدست آوردن گنج!
🔺تجربه خانم مهرنوش داوودی از استان خراسانجنوبی که آموزش هدفمندانهای رو برای بچهها تدارک دیدند
#رادیو_الفتا
@alefta
رادیو الفتا قسمت نوزدهم.mp3
20.53M
🔰نسخه کامل قسمت نوزدهم رادیو الفتا را میتوانید از کانالهای رسمی الفتا دانلود کنید.
@alefta
علی قربانی پژوهشگر تعلیم و ترببت در کانال روایت مدرسه پیرامون رویداد الفتا نوشت:
#یادداشت
♦الفتا از کجا آغاز شد؟
آیا ایده هایی نظری در پس برگزاری بزرگترین جشنواره ملی مدارس ایران وجود داشته است؟
در ارائهای که آقای #پارسانیا داشتند با هم درباره ایده شکل دهنده به #الفتا گفتگو کردیم. اصل ایده این بود که برای #ارتقا_کیفی_مدارس باید دو سطح تعریف شود:
🔺 سطح #حداقل_کیفی : برای این سطح باید #شاخص هایی تعیین شود که همه مدارس متضمن اجرای آن باشند و #وزارتخانه نیز #ارزیابی جدی برای آن داشته باشد. در این سطح احتمالا #استانداردسازی و نوعی #یکسان_سازی_کیفی هم ممکن است مطلوب باشد.
🔺 سطح فراتر از حداقلها یا سطح #تحولی : در این سطح مسئله اصلی #انگیزش معلمان و مدیر مدرسه و راهبران تربیتی و درگیری عاطفی و ارادهی ایشان است که خلقی متفاوت در مدرسه داشته و محیطی یکتا و فراتر از سطوح #استاندارد را ایجاد کنند. کار این سطح را نمیتوان به شاخصها و ارزیابیهای معمول سپرد، بلکه ابزار اصلی در این سطح #گفتمانسازی، #بهاشتراکگذاری_تجربیات_الهامبخش، #قله_سازی و استفاده از #الگوها است.
🔸 از اینجا بود که جشنواره الفتا شکل گرفت؛ جشنوارهای برای پیدا کردن #قله_ها و معرفی آن به تمام فرهنگیان و مردم ایران. جالب است که این قلهها در جشنواره سال گذشته، مدارس غیردولتی تهران و مجتمعهای لوکس آموزشی نبودند؛ مدرسه دخترانه روستایی کبودرآهنگ، مدرسه روستایی مال امیری علیا در کرمانشاه، هنرستان بزرگ مائده و پروین بندرگز، هنرستان امهانی تبادکان، مدرسه دکتر حسابی اراک و مدرسه دخترانه یاس نبی پرند که همه دولتی و با منابع محدود و مصائب گسترده بودند، به عنوان قلههای الفتایی برگزیده شدند.
🔸 الفتاییها مطمئن هستند که مدارس موفق بسیاری در کشور هستند که در این رویداد شرکت نکردهاند اما از این هم مطمئن هستند که انتخابهای سال پیش اشتباه نبوده چون برگزیدگان دور اول در عمل و در طول یک سال گذشته، چه در شهرستانهای خود و چه در رویداد دوم و کارهایی که به عهده گرفتند نشان دادند که به واقع قله هستند.
🔸 شاید مهمترین خلاء الفتا که برای دورههای بعد باید پر شود نادیده گرفتن نقش مستقیم و حمایتی #مناطق_آموزشی و #ادارات_شهرستانها در تحول آفرینی است که به طور قطع سهم به سزایی در ارتقاء و تکثیر تجربههای برتر مدرسهای دارند اما بخش مجزایی برای آنها در رویداد در نظر گرفته نشده (این مورد را در روایت شهرستان بندرگز بیشتر میتوان توضیح داد).
#الفتا
#سند_تحول_بنیادین
@alefta
6.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نظر ابوالفضل یگانگی یکی از معلمان راهیافته به مرحله کشوری، پیرامون رویداد الفتا
♦برشی از برنامه پرسشگر باموضوع تحلیل و بررسی رویداد الفتا
@alefta
19.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸«شبکهسازی» یکی از دستاوردهای الفتا برای مدیران و معلمان بود.
🔹توی نمایشگاه الفتا همه غرفهها کارت ویزیت و صفحه مجازی در نمایشگاه مجازی الفتا داشتند، که ابزاری برای «شبکهسازی» بهتر معلمان و مدیران بود تا در کنار هم بهتر بتوانیم «تجربهها را درو کنیم».
@alefta
20.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ رادیو الفتا قسمت بیستم
در این قسمت میشنوید:
🔺روایت خانم ترکیانفر از کاشان، هنرستان دستمالچی که دغدغهشون مهارتآموزی بچهها در راستای استعدادهاشون بود
🔺داستان خانم مرضیه آقاخانی از استان اصفهان که برای بچهها کافههای کتاب در مدرسه رو تدارک دیدن
#رادیو_الفتا
@alefta
رادیو الفتا قسمت بیستم.mp3
20.55M
🔰نسخه کامل قسمت بیستم رادیو الفتا را میتوانید از کانالهای رسمی الفتا دانلود کنید.
@alefta
🔰 این عکس چقدر میارزد؟
سیاستگذاری از پایین به بالا در الفتا
پرده اول
#داوری بخش هنرستانها نزدیک بود.
به خانم #کاویان گفتم: «میخواهم در بخش هنرستانها شما هم در کنار من باشید.» قبول نکردند!
گفتند: «شیوه شما #سنتی است. آن را قبول ندارم.»
گفتم: «چطور باشد خوب است؟»
گفتند: «من یک کارگاه گفتگومحور برای #حلمسأله و کشیدن نقشه ذهنی راهحلها برگزار میکنم. تو هم یک گوشه بشین و افراد را زیر نظر بگیر. افرادی که به نظر خوب هستند را انتخاب کن. بعد از جلسه درباره خروجی عملی آنها هم صحبت میکنیم و به جمعبندی میرسیم.»
هرچند خانم کاویان، این سطح از انعطافپذیری را از من انتظار نداشتند، قبول کردم! قرارمان شد روز آخر نمایشگاه رویداد #الفتا ، ساعت 10 صبح.
➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰
پرده دوم
صبح روز آخر، ساعت 10، وارد فضای اشتراکی نمایشگاه شدم. خیلی بیسروصدا رفتم گوشهای نشستم. تقریباً دور تا دور فضا را مدیران و هنرآموزان پر کرده بودند. چند نفری هم از آموزش ابتدایی که در حوزه #مهارت کار کرده بودند در جمع حضور داشتند.
خانم کاویان وارد شد. توضیحاتی دادند که در دو کارگاه قبل درباره مسائل مهارتآموزی چه گفتیم. و این جلسه میخواهیم بگوییم ایراد دقیقاً کجاست و چه باید کرد. برای این کار روی شیشههای سمت چپ نوشتند «هنرجو/یادگیرنده» و روی شیشههای سمت راست، «فرایند یادگیری». قرار شد من برای هر کسی 2 دقیقه وقت بگیرم تا نظرشان را درباره مسائل مهارتآموزی در هر یک از این دو بخش بگویند و روی شیشهها بنویسند.
چهار پنج نفری آمدند و برخی خیلی نظاممند و کلنگر، و برخی بسیار جزئی و مصداقی نکاتشان را گفتند و نوشتند. برخی حرفها هم خیلی خوب و پخته بود. کمکم من هم که در گوشهای نشسته بودم هم به وجد آمدم. از خانم کاویان وقت خواستم که 2 دقیقه هم من صحبت کنم. اول قبول نکردند! اما خب بعد راضی شدند و من هم مثل بقیه از تجاربم در دوران #هنرجویی و #هنرآموزی گفتم و راهکاری ارائه کردم.
دور اول صحبتها تمام. قرار شد با هم حرفهایی که زدیم و نوشتهشده را جمعبندی و نقشه ذهنی را تکمیل کنیم. همه ایستاده بودیم و به نویسنده کمک میکردیم تا نقشه کامل شود. برخی نکات جدیدی اضافه میکردند. برخی مخالفت میکردند. برخی بر اولویتها تأکید میکردند. و برخی ...
چه فضایی بود؛ پیر و جوان، پرشور، پرحرارت، بانشاط و ... مشارکت داشتند. باز هم نتوانستم جلوی خودم را بگیرم. وارد بحث شدم. با شوق در رأیها و اظهار نظرها شرکت میکردم تا به نقشه نهایی برسیم. وقتی کار تمام شد، خانم کاویان از همه خواستند سه اولویت را در این نظام مسائل به عنوان اولویت انتخاب کنند و روی شیشهها به عنوان جمعبندی بچسبانیم. در کمال تعجب موضوعاتی مانند #اقتصاد و #زیرساخت که در بخش اولیه بسیار مورد تأکید بودند، در بخش دوم که گفتوگو محور بود کمرنگ شدند. و بالاخره سه اولویت آخر استخراج شدند.
➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰
پرده سوم
فضایی که در روز داوری #هنرستانها با آن مواجه بودم، سرشار از #سرزندگی بود. بهترینهای کشور در این حوزه دور هم جمعشده بودند و نظرشان را از #کف_میدان بیان میکردند. گویی شکل جدیدی از مواجهه با #سیاستگذاری برای رفع مسائل #مهارتآموزی در کشور را تجربه میکردیم که بجای فضای #نخبگانی سیاسی (مسئولین آن حوزه) یا #دانشگاهی (اساتید بهدور از میدان)، برترینهای میدان، چارچوب سیاستها را با هم استخراج میکردند.
عصر همان روز، آقای مهندس بیات (مدیرکل دفتر آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش) را به آن فضای اشتراکی بردم و برایشان آنچه رخ داده بود را شرح دادم. قرار شد اگر عمری بود و توفیقی (!) کار را بهصورت مکتوب ارائه کنیم و از ظرفیت این مدیران توانمند در خطمشیگذاریها بیشتر استفاده کنیم.
خدا را شاکرم که این فرصت را به من داد تا از ظرفیتی که #الفتا برای گفتوگو و بهاشتراکگذاری تجربیات فراهم آورده بود، استفاده کنم. إنشاءالله توفیق برگزارکنندگان این شکل رویدادها مستدام باشد تا امکان بررسی وجوه مختلف خطمشیها و همچنین تدوین خطمشیهای جدید از این طریق نیز فراهم شود.
❔به نظر شما این سه اولویت کدامند؟
🌱 #الفتا #سیاست_گذاری #خطمشی_گذاری #هنرستان
@alefta