💎 امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَه، فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» [بحار الأنوار، ج ۲، ص ۳۲]
⬅️خب این سوال پیش می آید که این مسئله چطور است؟
📝در توضیح باید گفت :
📌اولا انسان با معرفت نفس؛ میفهمد که تنها نیست و در هیمنه قدرت شخص دیگری قرار دارد؛ ضعف خودش را در می یابد و میفهمد هیچ کاری از دستش بر نمی آید. میفهمد که در زیر سایه ی حضرت رب العالمین است که حضوری همه جانبه دارد. مثل نحوه ی حضور خود در بدن، میفهمیم چگونه دنیا در قبضه ی رب العالمین است.
همین طور که شما دست تان را که تکان میدهید، میتوانید هر انگشتی را جداگانه حرکت دهید و یکی را نیمه باز نگه دارید و یکی را باز کنید و همه ی آن حرکات را به منِ خود نسبت میدهید و این نشان میدهد مَنِ شما حضوری همه جانبه و همه جایی در بدن تان دارد، حضرت رب انجام میشود.
📌 ثانیا : شواهد قرآنی و سیره ی اولیاء الهی علیهم السلام نشان میدهد انسان میتواند تا مقامی که مظهر نمایش جمال حضرت ربّ العالمین باشد، صعود کند. قرآن میفرماید: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الاَسمَاءَ کُلَّهَا» خداوند همه ی اسماء را به آدم آموخت و بعد هم او را مأمور کرد که؛ «یا آدَمُ! اَنْبِئْهُمْ بِاَسْمَائِهِمْ» ای آدم! از آن اسمائی که به تو تعلیم دادیم ملائکه را آگاه کن و اسماء آنها را به آنها خبر بده. پس میشود طوری زندگی کرد که زندگی ما در این دنیا نمایش اسماء الهی باشد و شناخت نفس نظر به چنین مقامی دارد تا انسان جان خود را مجلای همه ی اسماء الهی بنگرد و از این طریق متوجه پروردگار خود شود.
اگر کسی توانست خود را از حجابهایی که مانع نظر به حقیقت انسان است، آزاد کند با حقیقتی از خود آشنا میشود که مقام تجلی همه ی اسماء الهی است به همین خاطر است که گفته میشود از خود شروع کنید، چون تمام حقایق عالَم در خودتان است.
چون حقیقتِ همه چیز را در نزد خود مییابد و قرآن را انعکاسی از همان اسماء میبیند که بر جانش تجلی کرده، امام صادق علیه السلام در رابطه با تجلی اسماء الهی در قرآن فرمودند: «إنَّ اللهَ تَجَلَّی لِعِبادِهِ فِی کَلامِهِ وَلکِنْ لا یعْلَمُون (لا یبْصرون) » [شرح فصوص خوارزمی، ج ۱، ص ۱۶۶. عبد الرزاق کاشانی، تفسیر، ج ۱، ص ۴]
خداوند در کلامش برای بندگان تجلی نموده ولکن آنها نمی دانند یا نمی بینند. حقیقت آن است که دین، قصه ی دانه دانه ی تارهای وجود ماست، دین آمده است که تمام تارهای وجود ما را به ترنّم وادارد. انسان درواقع در دینداری، سمفونیِ کاملِ خودش را اجرا میکند و بحث «معرفت نفس» انسان را متوجه این حقیقت میکند.پس میتوان گفت رابطه ای دو طرفی بین خودشناسی و فهم شریعت هست. زیرا از یک طرف «شریعت» مظهر و مذکّر اسماء الهی است و از طرف دیگر جان انسان محل تجلی اسماء الهی میباشد. و به همین جهت خداوند نام قرآن را ذکرٌ للعالمین گذاشت زیرا قرآن متذکر همان حقایقی است که در جان انسان هست.یک رابطه ی دوطرفی بین
«خودشناسی» و «فهم شریعت» برقرار است که میتوان گفت رابطه ای است بین اجمال و تفصیل از یک حقیقت، چون انسان در فطرت خود به صورت اجمال همه ی اسماء را دارا است و قرآن که حامل همان اسماء الهی میباشد، به عنوان «ذکر» متذکر همان اسماء میشود تا انسان از اجمال به تفصیل آید و جنبههای بالقوه ی خود را فعلیت بخشد و این است معنی این که گفته میشود یک رابطه ی دوطرفی بین «عمل به شریعت» و «خودشناسی» وجود دارد.
#معرفتنفس
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🔻 حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند: «أَفْضَلُ الْحِکْمَةِ مَعْرِفَةُ الْإِنْسَانِ نَفْسَهُ» (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ۲۳۲) برترین حکمت آن است که انسان خود را بشناسد.
#معرفتنفس
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
👌 روزی از استادم پرسیدم چرا برخی ها دچار محبت های کاذب و افراطی و عموما اشتباه نسبت به دیگران میشوند ؟!
⬅️ نکاتی فرمودند؛ اما در راسش فرمودند
چون این شخص شناختش نسبت به خودش اشتباه است؛ چون خودش را نمیشناسد ! شما باید کمک کنید این شخص معرفتش به خودش افزون شود!
#معرفتنفس
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🔻فرمود :
هر موقع میگید یابن الحسن، خدا خواسته که امام زمان دلتنگتون بشه.
#فرمانده
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🏆اهمیت تقوا
⭐️ نکته جالب در این آیه: خطابِ ایها الناس است. ناس را برای رسیدن به تقوا توصیه یه عبادت کرده است. تعلیل باید به امری ارتکازی باشد. (مثلا من به شما میگویم برای اینکه پول دار شوید باید تلاش کنید. همه شما اهمیت پول دار شدن را می فهمید. لذا این تعلیل برای شما به امری است ارتکازی)
👌در این آیه ؛ تعلیلِ توصیه به عبادت ؛ تقوا ذکر شده ؛ این یعنی گویا همه مردم اهمیت تقوا را میفهمند!
⬅️لذا در این آیه توصیه به تقوا نکرده؛ فقط دستورالعمل رسیدن به تقوا را مطرح کرده است!
🔻اين توصیه نسبت به مومنين قابل قبول است . حتی نسبت به بتپرستها نیز تا حدودي قابل قبول است، امّا نسبت به مادّيين و ملحدان چطور؟ چگونه ميشود به يك ملحد گفت: براي اينكه با تقوا باشي عبادت كن؟! تقوا براي او که مورد قبول نیست!
✅پس فهمیده میشود که اين تقوايي كه به عنوان دليل ذكر شده است، بايد طوري تقرير بشود كه بشود به او استدلال كرد و برای ملحدان نیز مقبول است!
❇️تقوا يك معناي عميقي دارد كه كسي نمي تواند بگويد «من تقوا نميخواهم»
💎اين تقوا بايد طوري تبيين بشود كه بتوانیم براي هر سه گروه به آن استدلال كنیم⬅️ به مؤمن گفت: براي اينكه باتقوا باشي عبادت كن!
⬅️ به مشرك نیز بشود گفت:، براي اينكه باتقوا باشي عبادت كن؛
⬅️ و به ملحد هم بتوان گفت: براي اينكه باتقوا باشي عبادت كن.
🔰 اين تقوا چيست؟
تقوا؛ يعني پرهيز از خطر، خودتان را حفظ كنيد ...
به كافر ميگويند: براي اينكه از عذاب، درد، بدبختي و نگراني نجات پيدا كني عبادت كن. به مشركان ميگويند براي اينكه از خطر حفظ بشويد عبادت كنيد.
به مؤمنان هم ميتوان گفت: براي پرهيز از خطر عبادت كنيد.
⬅️ بنا براین اين وقايه و حفظ از خطر معنای تقوا است که میتواند علّت عبادت باشد نسبت به همهٴ انسانها كه بتوان اين را نسبت به همهٴ انسانها تبيين كرد.
⬅️ لذا تقوا یک امر فطری است که حتی مشرکین هم رعایت میکردند، منتهی در مصداق اشتباه کردند وگرنه تقوا برای همه قابل فهم است.
#تقوا
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🔰کلاس انس با قرآن
🔷پایه یک
⬅️سال تحصیلی ۰۳_۱۴۰۲
📢 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🔰کلاس انس با قرآن
🔷پایه دو
⬅️سال تحصیلی ۰۳_۱۴۰۲
📢 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🔻در میان کتب تفسیری
۳ کتاب بعنوان متن درسی نوشته شده و کتاب درسی بوده است.
1⃣ انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی)
❎میگویند مرحوم آیت الله احمد خوانساری روزی یک صفحه از آن را مطالعه میکردند.
❎اساسا مختصر و خلاصه تفسیر کشاف زمخشری است؛ ولی از تفسیر فخر رازی و همچنین از تفسیر راغب اصفهانی نیز بهره هایی گرفته
❎شروح و حاشیه های فراوانی نیز بر آن نگاشته شده است. مثلا یکی از حاشیه های آن ۲۰ جلد است.
2⃣الکشاف عن حقایق التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل که به تفسیر کشاف شهرت دارد .
❎ از مهمترین تفسیرهاست . این هم دارای شروح و حاشیه های فراوانی است.
3⃣ مجمع البیان
❎از آیت الله حسن زاده نقل است که میفرمود من این کتاب را ۲ بار نزد استادم آیت الله شعرانی درس گرفتم .
❎استادی میفرمودند : کسی که مجمع البیان را بخواند تفاسیر دیگر را هم میفهمد . دقت و ظرافت های زیادی دارد
❎در کشورهای عربی تنها تفسیری که مورد توجه است مجمع البیان است.
#علومقرآنی
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
📌مرحوم آقا بزرگ در الشریعه مینویسد: شیعه ۷۰۰ تفسیر کلی دارد؛ ۷۰۰ تا تفسیر هم هست که تفسیر بخشی از قرآن است.
⬅️در این موضوع برای اهل سنت آمار اقلا پنج شش هزار است.
#علومقرآنی
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🌸استادی میفرمود : علامه طباطبایی مهمترین تفسیر شیعه را تفسیر عیاشی میداند .
#علومقرآنی
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🌸 خیلی ها هم قائلند که مهمترین تفسیر دنیای اسلام ؛ تفسیر طبری است: (جامع البیان عن تاویل القرآن)
#علومقرآنی
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🔻چرا سوره یس قلب قرآن است؟!
💎يك وقتي از مرحوم استاد علاّمه طباطبايي (رضوان الله عليه) سؤال كرديم كه اينكه فريقين از رسول الله (صلّي الله عليه و آله و سلّم) نقل كردهاند كه سورهٴ مباركه «يس» قلب قرآن است، به چه مناسبت؟ فرمود: يك وقتي ما همين سؤال را از مرحوم قاضي (رضوان الله عليه) كرديم ايشان فرمودند: به مناسبت آن دو تا آيهاي كه در آخر سورهٴ «يس» است كه. ﴿إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ٭ فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴾[50]. اين باعث شد كه اين سورهٴ مباركه قلب قرآن بشود كه دعوت به ملكوت است.
#یاقوت
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob