سجاد محمدی1170677506_-2103106216.mp3
زمان:
حجم:
6.67M
نثار #حضرتمعصومه صلواتی مرحمت کنید.
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
💠 حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله":
مرحوم شیخنا الاستاد آیتالله آقای شیخ مرتضی حائری «رحمة الله علیه» در یک نوشتهای از ایشان خواندم که ایشان فرموده بودند در زمان طاغوت در مجلس شورای آن زمان،دولت یک لایحهای داده بود که خلاف شرع بود. مجلس فاتحه ای رفته بودم، از بس از این لایحه ناراحت بودم، آن جا بلندگو را از قاری گرفتم و در آن مجلس برعلیه آن لایحه صحبت کردم و این منشأ این شد که دولت در آن زمان لایحه را از مجلس پس گرفت. بعد ایشان می فرمایند ولی من نمیدانم که این کاری که کردم برای خدا بود یا برای تعصب دینیام بود. ببینید چقدر نکته ظریف و باریک است که ایشان میفرماید که این صحبتی که کردم اثر هم گذاشت ولی نمیدانم این را برای خدا انجام میدهم یا این که به خاطر تعصب دینی که داشتم، تعصب دینی مربوط به خود آدم است، تعصب دینی هم چیز بدی نیست ولی پای حساب خدا نمیشود گذاشت، چون مربوط به شخص است.
بین این که انسان کار را برای خدا انجام دهد یا این که براساس سلیقه شخصی انجام دهد که البته این هم ارزش هست،فرق است؛ این کجا و آن کجا.
ان شاءالله خدای متعال ایشان را و سایر شهداء را در روح و ریحان خویش قرار دهد و به همه ما هم توفیق درک وظایف و عمل به آنها خالصاً لوجه تعالی عنایت بفرماید.
📚درس خارج فقه حضرت استاد شبزندهدار (1403/07/14)
#اخلاص
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🪐 چند روزی بر پیامبر وحی نازل نشد؛ 15 روز 20 روز 40 روز کمتر یا بیشتر (نقل ها مختلف است)
👿 دشمنان اسلام از این مسئله استفاده کردند و یک جنگ تمام عیار روانی به راه انداختند که: خدای محمد او را رها کرده ... او دروغ میگوید که پیامبر است چرا دیگه قرآن به او نازل نمیشود؟... اگر کسی پیامبر است نباید وحی بر او منقطع شود و ...
🔰گویا این حرفها بر پیامبر سنگین آمد و این نگرانی را در ایشان ایجاد کرد که مبادا این یاوه گویی ها در مردم اثری بگذارد و ایشان را از خدا و راه حق دور سازد.
🪐 آیه ؛ بلکه سوره؛ بلکه دو سوره بر پیامبر نازل شد ..
🕋 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
🕋 وَ الضُّحى
🕋 وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى
🕋 ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ ما قَلى
🕋 أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتيماً فَآوى
🕋 وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى
🕋 وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغْنى
🕋 فَأَمَّا الْيَتيمَ فَلا تَقْهَرْ
🕋 وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ
🕋 وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
🪐 آیا من به تو پناه ندادم؟ هدایت ندادم؟ بی نیازت نکردم؟ پس بشین درمورد نعمتهایی که من دادم صحبت کن! درمورد خوبیها حرف بزن . مثبت نگر باش پیغمبر!
🪐 سوره دیگری نازل شد!
🕋 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
🕋 أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ آيا ما سينه تو را گشاده نساختيم
🕋 وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ و بار سنگين تو را از تو برنداشتيم؟!
🕋 الَّذي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ همان بارى كه سخت بر پشت تو سنگينى مى كرد!
🕋 وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ و آوازه تو را بلند ساختيم!
🪐مثبت نگر باش پیامبر
📍حالا جالب هم هست ... طبق نقل مشهور این سوره ها اولین سوره هایی است که بر پیامبر نازل شده
⬅️ یعنی همچین هم نام پیامبر بلندآوازه نشده بوده... همچین بی نیاز هم نشده بوده...
اما خدا دستور میدهد که از نعمت ها حرف بزن ... در اوج تنگنا است پیامبر ؛ هنوز هم یک مسیر طولانی و سخت پیش روی اوست !! اما خدا میخواهد پیامبر مثبت نگر باشد!!
📍بعد شما دقت کنید. خداوند متعال گفتگوی خصوصی بین خودش و پیغمبرش را علنی میکند!! که ما درس بگیریم !! که متوجه اهمیت این موضوع بشویم !!
📍مخاطب فقط پیامبر نیست منو تو هم هستیم که موظفیم : و "اما بنعمه ربک فحدث" را سرلوحه قرار دهیم
📍بعد ادامه آیات هم جالب است.
🕋 فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
ﭘﺲ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺎ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ
🕋 إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺎ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ
📍نکته جالب اینه که انگار میفرماید اصلا دقت کن که همراه این سختی ها آسانی هم قرار دادیم.
🕋 فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ
ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﺍﻏﺖ ﻣﻰ ﻳﺎﺑﻲ ، ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺩﻋﺎ ﺑﻜﻮﺵ
🕋 وَإِلَىٰ رَبِّكَ فَارْغَب
ﻭ ﻣﺸﺘﺎﻗﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﻭ ﺁﻭﺭ.
📍همین نوع سخن گفتن در قرآن با حضرت موسی سلام الله علیه نیز هست.
📍در سوره طه آمده که حضرت موسی وقتی به نبوت می رسد از پروردگار درخواستهایی میکند:
🕋 قالَ رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري
🕋 وَ يَسِّرْ لي أَمْري
🕋 وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني
🕋 يَفْقَهُوا قَوْلي
🕋 وَ اجْعَلْ لي وَزيراً مِنْ أَهْلي
🕋 هارُونَ أَخي
🕋 اشْدُدْ بِهِ أَزْري
🕋 وَ أَشْرِكْهُ في أَمْري
🕋 كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثيراً
🕋 وَ نَذْكُرَكَ كَثيراً
🕋 إِنَّكَ كُنْتَ بِنا بَصيراً
🕋 قالَ قَدْ أُوتيتَ سُؤْلَكَ يا مُوسى
📍می فرماید من حاجاتت را دادم؛ و سپس موسی را متوجه نعمات گذشته میکند و با لحنی همراه منت میفرماید:
🕋 وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرى
🕋 إِذْ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّكَ ما يُوحى
📍به راه حضرت موسی میکشد. میفرماید کودک بودی که به مادرت گفتیم تو را در آب بیاندازد...
📍نکته قابل توجه این است: که چرا خدا اینطور برخورد کرد؟ مگر موسی سلام الله علیه حرف بدی زده بود؟ حضرت موسی فقط درخواست کرده بود .
📍 لکن چون از دل درخواست ها بوی ناشکری استشمام میشود و انگار که شخص روی نداشته ها ی خودش تمرکز کرده خدا اینگونه او را متوجه متوجه تفضلات خودش میکند.
📍به همین سبب هم اهل بیت قبل از عرض حاجت کلی خدا را شکر می کردند بعد درخواست خود را مطرح میکردند!
در آداب دعا هم این است که قبل از درخواست شکر نعمات گذشته را به جا بیاوریم!
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
کمیل 7 ربیع الثانی 1446 حاج اقا پژمان.mp3
زمان:
حجم:
80.29M
🌙 دعای پر فیض کمیل
📆سحر هفتم ربیع الثانی سال۱۴۴۶
🕌مســــــجد امــــــین الدولــــــه
🎙حجت الاسلام و المسلمین
#حاج_علی_پژمان
🕑 دوساعت قبل از اذان صبح
🔹#مسجد_امینالدوله
🔹#مسجد_شبزندهدارها
🔸#حوزهعلمیهآیتاللهحقشناس
🔸#امینالدوله_فیلسوفالدوله
🔰@hhaghshenas
اگرچه قلبم سنگین است از شهادت یحیای قدس ... آن هم زمانی که هنوز داغ سید حسن در دلم شراره می کشد ...
اما آن پرتاب بی جانِ لحظات آخر چوبی که به هدف هم نخورد! همانقدر قلبم را محکم کرد که وعده صادق ۱ و ۲ دلم را قرص کرد!!
من به این وعده ایمان راسخ دارم : اسرائیل رفتنی است.
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
💢رسولان می افتند، رسالت هرگز!
🔅 اگر چه در قرآن، خداوند متعال، غلبه را متعلق به خود و رسولان میداند
🕋 و در سوره «مجادله» آيهٴ 21 اينچنين میفرماید که ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي﴾
🕋 و یا در جای دیگر فرمود: در سوره صافات فرمود: [آيهٴ 171 و 172 و 173] ﴿لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِين ٭ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ ٭ وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمْ الْغَالِبُون﴾ اين ثبت است که پیروزی و غلبه با مرسلین است. و هرگز شکست نمیخورند
🕋 لکن در قرآن داریم که از انبیا بودند کسانی که به فیض شهادت نائل شدند. ﴿يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقّ﴾
🔅 پس این نشان میدهد که غلبه یافتن و پیروزی با شهادت تعارضی ندارد.
🔅 ممکن است "رسول" شهید شود لکن "رسالت" پیروز است!
🔅 در این مسیر "حضور اشخاص" مهم نیست.
🔅 اشتباه استراتژیک دشمنانِ خدا این است که به فکر حذفِ مهره ها هستند!
🔅 سید حسن نصرالله، اسماعیل هنیه، قاسم سلیمانی، یحیی السنوار... همه را شهید کردند ... حال آنکه نفهمیدند اگر يحياي شهيد شربت شهادت نوشيد، امّا رسالتش و منطقش هرگز شكست نخورد!
🔅به آیات زیر دقت کنید:
همه گویای یک مفهوم است: غلبه با خداست ولو رسولان خدا در قید حیات نباشند!
🕋 (الزخرف ۴۱ و ۴۲)
📍فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُم مُّنتَقِمُونَ
ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺒﺮﻳﻢ ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﺯ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﮔﺮﻓﺖ ،
📍 أَوْ نُرِيَنَّكَ الَّذِي وَعَدْنَاهُمْ فَإِنَّا عَلَيْهِم مُّقْتَدِرُونَ
ﻳﺎ [ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﺒﺮﻳﻢ ] ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺍﺩ [ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ] ، ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﭼﻴﺮﻩ ﻭ ﻣﺴﻠﻄﻴﻢ.
🕋 (يونس ۴۶)وَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلَىٰ مَا يَفْعَلُونَ
ﺍﮔﺮ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻛﻔﺮﺷﺎﻥ]ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ، ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻴﻢ [ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺍﺳﺖ ] ﻳﺎ ﺍﮔﺮ [ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻴﻢ ] ﺗﻮ ﺭﺍ ﻗﺒﺾ ﺭﻭﺡ ﻛﻨﻴﻢ [ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﻣﺨﻮﺭ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ، ﻋﺬﺍﺑﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ ] ﭘﺲ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﺎﺳﺖ ; ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﮔﻮﺍﻩ ﺍﺳﺖ .
🕋 (الرعد ۴۰)وَإِن مَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَعَلَيْنَا الْحِسَابُ
ﻭ ﺍﮔﺮ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻜﺮﺍﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻴﻢ [ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺍﺳﺖ ]ﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﺭﺍ [ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺁﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﻫﺎ ] ﻗﺒﺾ ﺭﻭﺡ ﻛﻨﻴﻢ [ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻋﺬﺍﺑﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ ; ﺩﺭ ﻫﺮ ﺻﻮﺭﺕ ] ﺗﻨﻬﺎ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺗﻮ ﺍﺑﻠﺎﻍ [ ﻭﺣﻲ ] ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻲ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻣﺎﺳﺖ .
🕋 (غافر۷۷) فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنَا يُرْجَعُونَ
ﻧﻬﺎﻳﺘﺎً [ ﺑﺮ ﺁﺯﺍﺭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ] ﺷﻜﻴﺒﺎ ﺑﺎﺵ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻭﻋﺪﻩ ﺧﺪﺍ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ . ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻴﻢ ، ﻳﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺒﺮﻳﻢ [ ﺗﻔﺎﻭﺗﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﺩﺭ ﻫﺮ ﺻﻮﺭﺕ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﺎ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ [ ﻭ ﻛﻴﻔﺮﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﻳﺪ . ]
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
📍یکی از پر مخاطب ترین بر نامه های تلویزیونی در سرتا سر دنیا که خیلی پر طرفدار است، برنامه های گفتگو محوری است که مهمانی از افراد مشهور و احیانا محبوب مینشیند و در آن به بیان دیدگاه های شخصی و نظرات خود می پردازد.
📍این معمولا برای مخاطب بسیار جذاب است که علاقمندی های انسان های مشهور و بزرگ را بفهمد، مثلا اینکه نظر او راجع به مسافرت چیست ، آب طالبی دوست دارد یا نه؟ از ترشی متنفر است و ... این جذاب است !
📍متاسفانه ما حتی با این نگاه هم به کلام خدا نگاه نمیکنیم. بنشینیم پای قرآن ، چند دقیقه ای بنشینیم پای صحبت های خدا و لااقل اندکی از زاویه دید شخصی ... علاقه مندی های خدا را هم بپرسیم و بشنویم .
📍 ببینیم خدا روی چه چیزهایی حساس است، چه چیزهایی را دوست دارد یا احیانا از چه چیزهایی بدش می آید.
📍 خب قرآن رو به روی ماست و ما در محضر قرآنیم . قرآن کتابی است که نگرش خدا را منتقل فرموده و ما می توانیم با مراجعه به قرآن با زاویه دید پروردگار متعال آشنا بشویم
📍با این نگاه برویم محضر قرآن؛ حقیقتا آیات فراوانی درمورد ناشکری داریم.
🕋الزمر : 7 إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنْكُمْ وَ لا يَرْضى لِعِبادِهِ الْكُفْرَ وَ إِنْ تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُم
📍خدا در قرآن خیلی روی این مطلب شکر گزاری و قدرنشناسی دست گذاشته است.
و اینکه خدا این قدر با این فضیلت کار دارد یعنی انسان میتواند بوسیله این ویژگی خیلی کولاک کند !
📍جالب هم این است که ناشکری هم ریشه کفرو الحاد است. یک نوع کتمان است. که با ریشه کفر مطرح فرموده.
📍یعنی ناسپاسی به نوعی با بی خدایی و بی دینی و الحاد هم ریشه است.
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
💢توضیحی پیرامون کفر (۱)
📍علامه طباطبایی در المیزان روایتی را از کافی می آورند و توضیح میدهند که شرح ایشان با اندک تصرفاتی مطرح میگردد:
📌 در کافی از زبیری از امام صادق علیه السلام روایت آورده که گفت: بآنجناب عرضه داشتم: وجوه کفر را که در کتاب خدا آمده برایم بیان بفرما، فرمود: کفر در کتاب خدا بر پنج قسم است، اول کفر جحود (انکار)، و جحود هم خود، دو جور است(عالمانه و جاهلانه) ، سوم کفر بترک دستورات الهی، چهارم کفر برائت، پنجم کفران نعمت.
1⃣ اما قسم اول دو قسم جحود، یکی جحود و انکار ربوبیت خدا است، و این اعتقاد کسی است که میگوید: نه ربی هست، و نه بهشتی، و نه دوزخی، و صاحبان این عقیده دو صنف از زنادقه هستند، که بایشان دهری هم میگویند، همانهایند که قرآن کلامشان را حکایت کرده که گفته اند:
(وَ ما یُهْلِکُنا إِلَّا الدَّهْرُ، جز روزگار کسی ما را نمی میراند) و این دینی است که از طریق امتحان و دل بخواه برای خود درست کرده اند، و گفتارشان خالی از حقیقت و تحقیق است، هم چنان که خدای عز و جل فرموده: (إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ جز پندار دلیل دیگری ندارند)، و نیز فرموده: (إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ، کسانی که کافر شدند بر ایشان یکسان است، چه انذارشان کنی، و چه نکنی ایمان نمی آورند)،یعنی بدین توحید ایمان نمی آورند، این یکی از وجوه کفر است.
2⃣ و اما وجه دوم از جحود، جحود بر معرفت است، و آن این است که کسی با اینکه حق را شناخته، و برایش ثابت شده، انکار کند، که خدای عز و جل در باره شان فرموده: (وَ جَحَدُوا بِها، وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ، ظُلْماً وَ عُلُوًّا، دین خدا را انکار کردند، با اینکه در دل بحقانیت آن یقین داشتند، ولی چون ظالم، و سرکش بودند، زیر بار آن نرفتند)، و نیز فرموده: (وَ کانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا، کَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الْکافِرِینَ، قبل از آمدن اسلام یهودیان بکفار میگفتند بزودی پیامبر آخر الزمان میآید، و ما را بر شما پیروزی میبخشد، ولی همین که اسلام آمد، بدان کافر شدند، پس لعنت خدا باد بر کافران)
3⃣ وجه سوم از کفر، کفران نعمت است، که خدای سبحان در باره اش از سلیمان حکایت کرده که گفت: (هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی، لِیَبْلُوَنِی، أَ أَشْکُرُ؟ أَمْ أَکْفُرُ؟ وَ مَنْ شَکَرَ، فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ، وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ، این از فضل پروردگارم است، تا مرا بیازماید، آیا شکر میگزارم؟ یا کفران میکنم؟ و کسی که شکر گزارد، بنفع خود شکر کرده و کسی که کفران کند خدا بی نیاز و کریم است)، و نیز فرموده: (لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ، وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ، اگر شکر بگذارید نعمت را برایتان زیاده کنم، و اگر کفر بورزید، بدرستی عذابم شدید است)، و نیز فرموده:
(فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ، وَ اشْکُرُوا لِی، وَ لا تَکْفُرُونِ،) در این چند آیه کلمه کفر بمعنای کفران نعمت است.
4⃣ وجه چهارم از کفر، ترک دستورات خدای عز و جل میباشد، که در آن باره فرموده: (وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِماءَکُمْ، وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ، ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ، وَ تُخْرِجُونَ فَرِیقاً مِنْکُمْ، مِنْ دِیارِهِمْ، تَظاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ، وَ إِنْ یَأْتُوکُمْ أُساری، تُفادُوهُمْ، وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْراجُهُمْ، أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ؟ و تکفرون ببعض؟ و چون پیمان از شما گرفتیم، که خون یکدیگر مریزید، و یکدیگر را از دیارتان بیرون مکنید، شما هم بر این پیمان اقرار کردید، و شهادت دادید، آن گاه همین شما یکدیگر را کشتید، و از وطن بیرون کردید، و بر دشمنی آنان و جنایتکاری پشت به پشت هم دادید، و چون اسیرتان میشدند، فدیه میگرفتید، با اینکه فدیه گرفتن و بیرون راندن بر شما حرام بود، آیا به بعضی احکام کتاب ایمان میآورید، و به بعضی کفر میورزید؟ (یعنی عمل نمی کنید)؟ پس در این آیه منظور از کفر، ترک دستورات خدای عز و جل میباشد، چون نسبت ایمان هم بایشان داده، هر چند که این ایمان را از ایشان قبول نکرده، و سودمند بحالشان ندانسته، و فرموده: (فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا، وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلی أَشَدِّ الْعَذابِ، وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ، پس چیست جزای هر که از شما چنین کند، بجز خواری در زندگی دنیا، و روز قیامت بسوی شدیدترین عذاب بر میگردند، و خدا از آنچه میکنید غافل نیست).
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
💢توضیحی پیرامون کفر (۲)
5⃣وجه پنجم از کفر، کفر برائت است، که خدای عز و جل در باره اش از ابراهیم خلیل (علیه السلام) حکایت کرده، که گفت: (کَفَرْنا بِکُمْ، وَ بَدا بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّی تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ، از شما بیزاریم، و میان ما و شما دشمنی و خشم آغاز شد، و دست از دشمنی برنمیداریم، تا آنکه بخدای یگانه ایمان بیاورید) که در این آیه کفر بمعنای بیزاری آمده، و نیز از ابلیس حکایت میکند، که از دوستان انسی خود در روز قیامت بیزاری جسته، میگوید: (إِنِّی کَفَرْتُ بِما أَشْرَکْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ، من از اینکه شما مرا در دنیا شریک قرار دادید بیزارم)، و نیز از قول بت پرستان حکایت میکند، که در قیامت از یکدگر بیزاری میجویند، و فرموده: (إِنَّمَا اتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً، مَوَدَّةَ بَیْنِکُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا، ثُمَّ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکْفُرُ بَعْضُکُمْ بِبَعْضٍ، وَ یَلْعَنُ بَعْضُکُمْ بَعْضاً، تنها علت بت پرستی شما در دنیا رعایت دوستی با یکدیگر بود، ولی روز قیامت از یکدیگر بیزاری جسته، یکدیگر را لعنت خواهید کرد) که کفر در این آیه نیز بمعنای بیزاری آمده
💢💢 و در نهایت این نکته مهم را میفرمایند که: این روایت در حقیقت میخواهد بفرماید: که کفر شدت و ضعف میپذیرد..
📍با این توضیح بعید نیست که کفر در سوره مبارکه بقرة آیه 34 همین معنا را برساند: وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ أَبى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرين
📍ابلیس کفر اعتقادی که نداشته، کفر عملی داشته و این عین ناشکری است!
🕋 در جای دیگر قرآن هم داریم که می فرماید: [الإسراء : 27 وَ كانَ الشَّيْطانُ لِرَبِّهِ كَفُورا]
📍خیلی زیباست باز در جریان قصه آدم که قصه خلقت است، موضوع شکر برجسته است.
🕋 در سوره اعراف آیه 16: قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيم
شیطان در صراط مستقیم نشسته برای اینکه سالکان این طریق را از حرکت منع کند و آنها را از ادامه مسیر باز دارد.
🕋 آنگاه در آیه ۱۷ اعراف میفرماید: ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرين
از چپ و راست و از جلو و عقب... می آیم مشغول وسوسه میشوم دچار غفلتشان میکنم که شکر گزار نباشند. نمیگذارم این ها را شکر گزار ببینی ...
📌گفت در صراط مستقیم مینشینم و نمیگذارم شکرگزار باشند. یعنی شکرگزاری صراط مستقیم است.
📍 یعنی ببینید آدم که خود به خود نقطه ضعفش اصلا ناشکری هست! حالا دشمن بیرونی هم آمده و دست گذاشته روی همین نقص ...
📍ما در نبردیم. با حریف پلیدی که نقصان ما را يافته و تمرکزش را روی آن نهاده..
📍 لذا در واقع یکی از کارهای شیطان همین است
🕋 (البقرة 268) الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ
کار شیطان است که کمبود ها را برجسته کند. از فقر می ترساند.
📍یعنی هم در طبیعت انسان این مشکل وجود دارد ... هم تمرکز دشمن روی این نقطه ضعف است.
📍 باید خیلی مراقب بود.
🕋 حالا این آیات سوره اعراف ادامه اش را هم ببینید که بعدش خداوند متعال در پاسخ شیطان چه می فرماید؟
🕋[الأعراف : 18] قالَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعين
گفت: از اين جا ملامتزده و رانده شده بيرون شو، كه بىترديد هر كه از آنان از تو پيروى كند جهنم را از همه شما پر خواهم كرد.
📍در جاهای دیگر هم همین را اشاره میکند، اساسا می فرماید ملاک عقاب و جزا همین شکر گزاری است!
🕋 هَلْ نُجازي إِلاَّ الْكَفُور
آيا جز ناسپاس را مجازات مىكنيم؟!
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🌇 پروردگار متعال در سوره مبارکه سباء (که به مناسبت شرح سرگذشت قوم" سبا" به نام" سبا" ناميده شده و از سورههاى" مكى" است) از آیه دهم شروع میکند در مورد حضرت داود و نعمت هایی که خدا به ایشان مرحمت فرموده سخن میگوید که :
🕋 و لَقَدْ آتَيْنا داوُدَ مِنَّا فَضْلاً يا جِبالُ أَوِّبِي مَعَهُ وَ الطَّيْرَ وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ (10)و ما به داوود از سوى خود فضيلتى بزرگ بخشيديم؛ (ما به كوهها و پرندگان گفتيم:) اى كوهها و اى پرندگان! با او همآواز شويد و همراه او تسبيح خدا گوييد! و آهن را براى او نرم كرديم.
🌇سپس بحث را به حضرت سلیمان و نعمت های او می کشاند و می فرماید:
🕋 و لِسُلَيْمانَ الرِّيحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ وَ أَسَلْنا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَنْ يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنا نُذِقْهُ مِنْ عَذابِ السَّعِيرِ (12) و براى سليمان باد را مسخر ساختيم كه صبحگاهان مسير يك ماه را مىپيمود، و عصرگاهان مسير يك ماه را، و چشمه مس (مذاب) را براى او روان ساختيم، و گروهى از جن پيش روى او به اذن پروردگار كار مىكردند، و هر كدام از آنها از فرمان ما سرپيچى مىكرد او را از عذاب آتش سوزان مىچشانديم
🕋 يعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحارِيبَ وَ تَماثِيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِياتٍ اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ (13)آنها هر چه سليمان مىخواست برايش درست مىكردند، معبدها، تمثالها، ظروف بزرگ غذا همانند حوضها! و ديگهاى ثابت (كه از بزرگى قابل حمل و نقل نبود، و به آنها گفتيم:) اى آل داود شكر (اينهمه نعمت را) بجا آوريد، اما عده كمى از بندگان من شكرگزارند!
🌇 خطاب به دودمان حضرت داود دستور میدهد که :اى آل داود شكرگزارى كنيد" (اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً). این نعمات شکرگزاری دسته جمعی طلب میکند!
و مذمت میکند ایشان را با این جملات که (وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ)
🌇 سپس به بیان جریان قوم سبا می پردازد که متنعم در نعمات الهی بودند!!
🕋 می فرماید : (لَقَدْ كانَ لِسَبَإٍ فِي مَسْكَنِهِمْ آيَةٌ). براى قوم سبا در محل سكونتشان نشانهاى از قدرت الهى بود
🕋 (جَنَّتانِ عَنْ يَمِينٍ وَ شِمالٍ) دو باغ (بزرگ) بود از طرف راست و چپ
🌇 ظاهرا اینها بلد بودند سد درست کنند و آب ذخیره می کردند و چون آب داشتند و خاک حاصلخیز ، این باعث می شد که باغهایشان پرثمر باشد! تا جایی که حرفهای افسانه ای زدند مثل اینکه گفته اند: اگر کسی در فصل میوه سبدی روی سرش میگذاشت و از این باغ ها عبور میکرد سبد میوه اش پر میشد .
🕋 بعد خدا می فرماید : ما هم چیز زیادی از آنها نخواسته بودیم! گفته بودیم بخورید از رزق پروردگارتان و شکرش را به جا بیاورید: (كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَ اشْكُرُوا لَهُ).
🕋 لکن ایشان چه کردند ؟ (فَأَعْرَضُوا) روی برگرداندند. ناشکری کردند . ناسپاسی کردند
🕋 پس بنابراین ما چه کردیم ؟ " ما سيل وحشتناك و بنيان كن را بر آنها فرستاديم" و سرزمين آباد آنها به ويرانهاى مبدل شد (فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِم) این باغها بی ارزش شد میوه های درختان تلخ و درختان بی مصرف
سپس می فرماید:
🕋 (ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِما كَفَرُوا وَ هَلْ نُجازِي إِلَّا الْكَفُورَ). اين مجازاتى بود كه ما به خاطر كفرانشان قائل شديم و آيا جز كفران كنندگان را به چنين مجازاتى گرفتار مى سازيم"؟
🌇ملاک عقاب و جزا ناشکری است !
🌇 نا شکری ترس دارد !
🕋بعد در جمع بندی نهایی قصه هم در پایان آیه ۱۹ می فرماید: (إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ). قطعا در اين سر گذشت آيات و نشانههاى عبرتى است براى صبر كنندگان و شكرگزاران.
🌇این ترکیب صبار شکور هم در قرآن ترکیب قابل توجهی است! که ۴بار در قرآن آمده است.
🕋إبراهيم : 5 وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
🕋لقمان : 31 أَ لَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْكَ تَجْري فِي الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ لِيُرِيَكُمْ مِنْ آياتِهِ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
🕋سبأ : 19 فَقالُوا رَبَّنا باعِدْ بَيْنَ أَسْفارِنا وَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَجَعَلْناهُمْ أَحاديثَ وَ مَزَّقْناهُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
🕋الشورى : 33 إِنْ يَشَأْ يُسْكِنِ الرِّيحَ فَيَظْلَلْنَ رَواكِدَ عَلى ظَهْرِهِ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُور
🌇کسی که صبار شکور نباشد آیات الهی را در نمی یابد . حقیقتا دنیای حرف در این ترکیب نهفته است.
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob