eitaa logo
العلم المصبوب (عج)
1هزار دنبال‌کننده
124 عکس
144 ویدیو
13 فایل
📖 این سخن بزرگان است که اگر دلتنگ امام زمان شدید #قرآن بخوانید. به حکم حدیث ثقلین امام زمان از قرآن جدا نیست. لذا راه رسیدن به #امام‌زمان، #قرآن است. اینجا پاتوقی است برای دم زدن از گوهر درخشان #قرآن تا اندکی از حرارت دلتنگیها بکاهیم! @alip245
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 اولین جلسه عمومی اسلام ، در انذر عشیرتک القربین بود ... یعنی دین با صله رحم شروع شد! این روش را ما از اهل بیت یاد گرفتیم باید از نزدیکان شروع کرد! 💢 حضرت زهرا در خطبه فدکیه فرمود: وصلة الأَرحامِ مَنماةً للعَدَد خدا صله رحم را ابزار زیادی عدد قرار داده. یعنی هرچه میخواهی تعدادش زیاد شود راهش صله رحم است. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
✅گاهی صله رحم در ترک گفتار و دیدار است!! 🔰 عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُفَضَّلِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هُوَ يَحْلِفُ أَنَّهُ لاَ يُكَلِّمُ مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَرْقَطِ أَبَداً فَقُلْتُ فِي نَفْسِي هَذَا يَأْمُرُ بِالْبِرِّ وَ اَلصِّلَةِ وَ يَحْلِفُ أَنْ لاَ يُكَلِّمُ اِبْنَ عَمِّهِ قَالَ فَقَالَ هَذَا مِنْ بِرِّيِ بِهِ وَ هُوَ لاَ يَصْبِرُ أَنْ يَذْكُرَنِي وَ يَعِيبُنِي فَإِذَا عَلِمَ اَلنَّاسُ أَنِّي لاَ أُكَلِّمُهُ لاَ يَقْبَلُونَ مِنْهُ أَمْسَكَ عَنْ ذِكْرِي وَ كَانَ خَيْراً لَهُ . 💢 ابراهيم بن مفضل بن قيس گفت: از موسى بن جعفر عليه السّلام شنيدم كه ديگر با محمّد بن عبد الملك ارقط‍‌ صحبت نكند هرگز .با خود گفتم ايشان دستور به نيكى و صله رحم ميدهند،باز قسم ياد ميكند كه با پسر عمويش چنان كند.فرمود:همين كه با او صحبت نكنم نيكى است نسبت باو زيرا پشت سر از من بدگوئى ميكند و عيبجوئى مينمايد.وقتى مردم بدانند من با او صحبت نميكنم (و رفت و آمد ندارم)حرفش را قبول نميكنند ديگر حرف مرا نخواهد زد در نتيجه برايش بهتر است. 🔗در بصائر هم اینطور آمده: عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَذُكِرَ مُحَمَّدٌ فَقَالَ إِنِّي جَعَلْتُ عَلَى نَفْسِي أَنْ لاَ يُظِلَّنِي وَ إِيَّاهُ سَقْفُ بَيْتٍ فَقُلْتُ فِي نَفْسِي هَذَا يَأْمُرُ بِالْبِرِّ وَ اَلصِّلَةِ وَ يَقُولُ هَذَا لِعَمِّهِ قَالَ فَنَظَرَ إِلَيَّ فَقَالَ هَذَا مِنَ اَلْبِرِّ وَ اَلصِّلَةِ إِنَّهُ مَتَى يَأْتِينِي وَ يَدْخُلُ عَلَيَّ فَيَقُولُ وَ يُصَدِّقُهُ اَلنَّاسُ وَ إِذَا لَمْ يَدْخُلْ عَلَيَّ لَمْ يُقْبَلْ قَوْلُهُ إِذَا قَالَ . 💢مصالح دین اولویت دارد بر مصالح خانوادگی💢 نهج البلاغه 🔰امیرالمومنین در خطبه 56 میفرماید: نَقْتُلُ آبَاءَنَا وَ أَبْنَاءَنَا وَ إِخْوَانَنَا وَ أَعْمَامَنَا و با پدران و فرزندان و برادران و عموهاى خود جنگ مى‌كرديم. مَا يَزِيدُنَا ذَلِكَ إِلاَّ إِيمَاناً وَ تَسْلِيماً كه اين مبارزه برايمان و تسليم ما مى‌افزود 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
به درختِ سیب، آبِ گل آلود میدهی، آب سیب میدهد ... ! نامرغوب می‌گیرد، مرغوب میدهد! کمتر از چوبی نباش ! مبادا مرغوب بگیری، نامطلوب بدهی! 🕋 وَآتُوا الْيَتَامَىٰ أَمْوَالَهُمْ وَلَا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺪﻫﻴﺪ! مبادا ﺑﺪ ﺭﺍ، ﺑﺎ ﺧﻮﺏ ﻋﻮﺽ کنید! 🛡رضا نامی بود تو مشهد یه روز گ تو دعوا شهیدچمران دیدش، دستش رو گرفت و گفت اگه مردی بیا بریم جبهه. به غیرتش برخورد و به همراه شهید چمران رفت به جبهه. تو جبهه واسه خرید سیگار با دژبان درگیر میشه و با دستبند آوردنش تو اتاق شهید چمران، رضا شروع میکنه به فحش دادن به شهید چمران، وقتی دید که شهید چمران به فحش هاش توجه نمیکنه. یه دفعه داد زد کچل با توأم! شهید چمران با مهربانی سرش رو بالا آورد و گفت : چیه ؟ چی شده عزیزم؟ چیه آقا رضا، چه سیگاری میکشی؟!! برید براش بخرید و بیارید. آقا رضا که تحت تأثیر رفتار شهید چمران قرار گرفته میگه: میشه یه دوتا فحش بهم بدی؟! کشیده ای، چیزی!شهید چمران : چرا؟ آقا رضا: من یه عمر به هرکی بدی کردم، بهم بدی کرده. تاحالا نشده بود به کسی فحش بدم و اینطور برخورد کنه! شهید چمران: اشتباه فکر میکنی.!یکی اون بالاست، هرچی بهش بدی میکنم، نه تنها بدی نمیکنه، بلکه با خوبی جواب میده. گفتم بذار یه بار یکی بهم فحش بده بگم بله عزیزم. یکم مثل اون شم آقا رضا جاخورد و رفت تو سنگر نشست و زار زار گریه میکرد. اذان شد، آقا رضا اولین نماز عمرش بود. سر نماز موقع قنوت صدای گریش بلند بود وسط نماز، صدای سوت خمپاره اومد .صدای افتادن یکی روی زمین شنیده شد آره آقا رضا اولین و آخرین نماز عمرش را خوند و پرکشید... ! 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
سرزمین شگفتی‌ها ج۱.mp3
زمان: حجم: 35.34M
📁 سرزمین شگفتی ها جلسه اول 💠شب اول ماه مبارک ۱۴۰۳ 🕌مسجد امام حسن عسکری علیه السّلام 🔻@hayatetayebeh110
سرزمین شگفتی ها ج۲.mp3
زمان: حجم: 40.01M
📁 سرزمین شگفتی ها جلسه دوم 💠شب دوم ماه مبارک ۱۴۰۳ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
سرزمین شگفتی ها ج۳ .mp3
زمان: حجم: 37.2M
📁 سرزمین شگفتی ها جلسه سوم 💠شب سوم ماه مبارک ۱۴۰۳ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
🌸 تفسیر قرآن به قرآن : 💢 علامه طباطبایی در المیزان شان اهل بیت درتفسیر قرآن را یاد دادن راه و نزدیک کردن مسیر برای دیگران می‌داند ازاین‌رو، راه درست تفسیر را چنین معرفی می‌کند‌: 🔗«براى روشـن شـدن معناى یك آیه، از آیـات دیـگر استمداد شود، و راه این کار آن است که شخص دراثر ممارست در روایات وارده از رسول خدا و از ائمه اهل‌بیت:، ذوق لازم‌ برای‌ تفسیر قرآن‌به‌قرآن را به‌دست آورد و آن‌گاه دست به كار تفسیر بزند.» 💢وظیفۀ مفسر این است كه بـه احـادیث پیامبر اكرم و ائمه: دربارۀ تفسیر قرآن بیندیشد و با روش ایشان‌ آشنا‌ شود. سپس براساس دستور كتاب و سنت، قرآن را تفسیر کند (طباطبایی، 1353: 92). 🔗«در تفاصیل‏ احكام، داستان‏هاى قرآن، معاد و امثال آن‏ها به بیان پیامبراكرم نیاز است و بدون‌ بیان‌ آن حضرت‏ نمى‏توان به تفصیل آن امـور دست یافت.» (همان: 84) 💢 ایشان همچنین روش درست تفسیر را «تفسیر آیه با استمداد از تدبر و استنطاق معنى آیه از مجموع آیات مربوطه‌ و استفاده‌ از روایت‌ درصورت امكان» می‌داند (طباطبایی، 1353: 88)؛ 💢 ازسویِ‌دیگر، ایشان ضمن تفسیر آیات، گـاهی بـه نقش انحصارى سنت در‌ تبیین جزئیات و مصادیق آیات اشاره كرده است؛ براى نمونه، در تفسیر‌ آیۀ‌ 238‌ سورۀ بقره می‌گوید: «از كلام خداى متعال آشكار نمى‏باشد كه مراد از "الصَّلاةِ الْوُسْطى" چیست و تنها سنت ‌‌آن‌ را تفسیر مـى‏كند.» (طـباطبایی، 1417: 2/246). 💢در چند جا هم علامه می‌فرماید: جز با مراجعه با سنت معصوم نمیتوان آیه مورد نظر را بطور کامل تفسیر کرد. 💢برخی تا ۲۰ مورد از المیزان جمع آوری کرده اند که فرموده اند "سنت معصوم" باید باشه برای تفسیر آیه 💢 یک جمله ای هم آقای مصباح در باره تفسیر قرآن به قرآن می‌فرمودند: ((عبارات علامه درباره نادرستی تفسیر به غیر قرآن در برابر اخباریانی است که معیار تفسیر قرآن رو احادیث موجود در منابع روایی میدانستند ..‌)) 🌸استاد ما می‌فرمودند: "تفسیر قرآن به قرآن" بدترین تفسیر است اگر به این وسیله بخواهی مراد خدا را استخراج کنی. و "تفسیر قرآن به قرآن" بهترین تفسیر است اگر مراد را از سخن معصوم فهمیده باشی و بخواهی با قرآن به قرآن مراد را ثابت کنی! 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
🔰 از شاگردان حاج آقا مجتبی تهراني میگفت از ایشان پرسیدم بهترین ذکر چیست؟ 📍فرمود: استغفار 📎 بعد هم اینطور تکمیل کردند: خونه رو تمیز کن ، مهمون خودش میاد! 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
سرزمین شگفتی ها ج۴ (1).mp3
زمان: حجم: 31.02M
📁 سرزمین شگفتی ها جلسه چهارم 💠شب چهارم ماه مبارک ۱۴۰۳ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
سرزمین شگفتی ها ج۵.mp3
زمان: حجم: 40.82M
📁 سرزمین شگفتی ها جلسه پنجم 💠شب پنجم ماه مبارک ۱۴۰۳ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
💢 اهمیت تسبیح 🔗پروردگار متعال در سوره صافات آیه ۴۳ در رابطه با حضرت یونس میفرماید: 🕋 فَلَولَآ أَنَّهُۥ كَانَ مِنَ ٱلمُسَبِّحِينَ 💢اگر از مسبحین نبود. ما او را تا یوم القیامه در شکم ماهی نگه می‌داشتیم. 🔗ابن در حالیست که دعای حضرت یونس در دل ماهی فقط "تسبیح" نبود، بلکه سه بخش داشت: 🕋 انبیا ۸۷: وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَىٰ فِي الظُّلُمَاتِ أَن 🔗 لَّا إِلَٰهَ إِلَّا أَنتَ (توحید) 🔗 سُبْحَانَكَ (تسبیح) 🔗 إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِين (اعتراف به ذنب خود) 🕋 در آیه بعد هم میفرماید : الأنبياء فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَٰلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ ﻣﺎ ﺩﻋﺎﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﺭﺳﺎﻧﺪﻳﻢ; ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﻧﺠﺎﺗﺶ ﺑﺨﺸﻴﺪﻳﻢ; ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ! 💢نشان میدهد که این ذکر در نجات انسان از غم اهمیت دارد! 💢به هرحال از مجموع آیات این که روی تسبیح تکیه کرده (با وجود اینکه می‌توانست بفرماید: كَانَ مِنَ ٱلمُهللین مثلا ، یا کان من المعترفین) استفاده می‌شود که: تسبیح و مبرا دانستن خدا از نقائص، موضوعیت دارد و کلیدی ترین جمله این دعا است. یعنی بنده بفهمد مشکلی از جانب خدا نیست. هر چه هست از خود اوست! 🌸چند تفضل به ما : 🛡درمورد ماه مبارک داریم: انْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ ... 🛡نَفَسُ اَلْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ ... نفس ما کار ذکر یونسیه در دل نهنگ 🐳 میکند ! 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
🧗‍♂ جز در سختی، آسانی یافت نمی شود! 🕋 در آیه ۱۸۵ بقره آمده که : شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 🔰ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ; ﻣﺎﻫﻲ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ، ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﺮﺩم، ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﻭ ﻓﺮﻕ ﻣﻴﺎﻥ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﺁﻥ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﻀﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﺩ! ﻭ ﺁﻥ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﺍﺳﺖ، ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺁﻥ، ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﺩ! ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺭﺍﺣﺘﻲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ، ﻧﻪ سختی ﺷﻤﺎ ﺭﺍ! ﻫﺪﻑ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻛﻨﻴﺪ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ، ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺸﻤﺮﻳﺪ; ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ! (١٨٥) 💢نکته اول: فمن شَهِد منکم: شهود مراتبی دارد . لذا نشان میدهد ماه مبارک هم مراتبی دارد که هرکسی با توجه به مقاماتش مراتبی را مشاهده می‌کند. لذا روزه گرفتن هم مراتبی دارد. صیام عن الحرام هم بگیرد . صیام چشم و گوش هم بگیرد. 💢نکته دوم: می فرماید ما قرآن را نازل کردیم در ماه مبارک رمضان ، پس شما روزه بگیرید. یعنی این روزه ، ظرف ما را آماده می‌کند برای دریافت قرآن. راه بهره مندی از قرآن است. خیلی اثرگذار است! 💢نکته سوم: آخر آیه هم شکر گزاری را مطرح میکند: (لعلکم تشکرون): یعنی باز گویا روزه در شکرگزاری هم اثر گزار است. و بلکه خود نوعی شکرگزاری است. 💢نکته چهارم: عبارت "يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ" است. اگر این عبارات درست فهم نشود احتمالا در فهم این آیه به مشکل خواهیم خورد. 🔗 خدا میفرماید روزه (که ذاتا سختی دارد) را واجب کرده و بعد هم فرموده اگر در ماه مبارک نتوانستی هر وقت که توانستی حتما قضای آن را به جا بیاور! بعد فرموده من برای شما اراده آسانی کردم! 🔰 یک مقدار در نگاه اول این معنا به انسان نمی‌چسبد! چرا که قاعدتا آسانی این بود که روزه بر انسان واجب نمیشد ! و نهایتا در صورت لزوم وجوب، حداقل در صورت بیماری و سفر از قضا ی آن معاف می گردیدیم! 🔗 بله تنها آسانی که در این آیه مرحمت شده: این است که اجازه داده هنگام بیماری روزه را به تاخیر اندازیم. اما به نظر میرسد این میزان از آسانی... مطلبی نبود که خدا بخواهد تذکرش را در این آیه بدهد. 🔗 این میزان از ترخیص را که هر کس دیگری هم بود احتمالا برای مکلف قائل میشد. لذا به نظر میرسد که نکته عمیق تری در متن آیه نهفته شده است! 💢 باید رفت سراغ خود قرآن : 🕋(الشرح آیه ۵ ) فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا (بهترین ترجمه با توجه به اینکه یُسر، اسم انّ است و خبر مقدم شده افاده حصر میکند:) ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ فقط به همراه ﺳﺨﺘﻲ، ﺁﺳﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ! (٥) 💢یعنی اگر کسی دنبال آسانی می‌گردد باید از دل سختی ها به دنبال آن بگردد! 🔗آیه سوره انشراح که در آیه بعدش هم آن را تاکید می‌کند. رسما این معنا را مطرح می‌کند که شما آسانی را فقط در کنار سختی مشاهده خواهید کرد! 🕋 حالا با این نکته بر گردیم به سوره بقره: 💢بنابراین معنای آیه سوره بقره این می شود که: چون آسانی در سختی است، خدا هم اراده آسانی دارد، لذا با واجب کردن یک سختی، به نام روزه، به این اراده خود جامه عمل پوشانده! چون آسانی فقط به همراه سختی یافت می‌شود! 💢لذا فرموده هر طور شده روزه بگیرید، سفر هم رفتید این سختی کشیدن را بعدا قضا کنید. چرا؟ چون به فکر آسانی شما هستم و شما برای رسیدن به این آسانی چاره ای ندارید که به ملاقات سختی ها بروید! 💢گویا خدا فرموده: چون ما اراده سختی برای شما نکردیم برای شما سختی هایی را مقدر کردیم! 💢 در سختی هایی که به ظاهر سختی است ، آسانی قرار داده. سختی ها باطنش آسانی است! و تنها راه رسیدن به آسانی همین است. که به این سختی ها تن در دهی!! و اگر دقت کنی و به عمق آن بنگری می بینی که همان سختی، آسانی است! ✅✅دو تا روایت: 💢 [تفسير العياشي ] ، عَنِ اَلثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ: يُرِيدُ اَللّٰهُ بِكُمُ اَلْيُسْرَ وَ لاٰ يُرِيدُ بِكُمُ اَلْعُسْرَ قَالَ اَلْيُسْرُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ فُلاَنٌ وَ فُلاَنٌ اَلْعُسْرُ فَمَنْ كَانَ مِنْ وُلْدِ آدَمَ لَمْ يَدْخُلْ فِي وَلاَيَةِ فُلاَنٍ وَ فُلاَنٍ . 💢 بَعْضُ اَلصَّحَابَةِ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: يُرِيدُ اَللّٰهُ بِكُمُ اَلْيُسْرَ وَ لاٰ يُرِيدُ بِكُمُ اَلْعُسْرَ اَلْيُسْرُ اَلْوَلاَيَةُ وَ اَلْعُسْرُ اَلْخِلاَفُ وَ مُوَالاَةُ أَعْدَاءِ اَللَّهِ . 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob