🔰بسمه تعالی
📌سیر مطالعاتی تفسیر / کلاس انس با قرآن حوزه علمیه آیت الله حق شناس(ره)
💠 #پایهیک : تفسیر نمونه
💠 #پایهدو : تفسیر نمونه
💠 #پایهسه : سلسله کتاب های سیره تربیتی پیامبران استاد #عابدینی ◀️ حضرت آدم؛ حضرت ادریس؛ حضرت صالح؛ حضرت نوح ؛ حضرت ابراهیم ؛ حضرت لوط؛ حضرت یوسف ؛ حضرت هود؛ حضرت موسی
💠 #پایهچهار : کتب تفسیری #حضرتآقا ◀️ سوره حمد. بقره ، تغابن، حشر؛ مجادله ؛ برائت، جمعه ، ممتحنه، و طرح کلی اندیشه اسلامی)
💠 #پایهپنج: کتب تفسیر #شهیدمطهری
💠#پایهشش: کتب تفسیری #آیتاللهمصباحیزدی: ◀️ معارف قرآن
❇️❇️❇️❇️جهت مطالعه بیشتر 👇
✅کتب #آیتاللهمکارم ◀️ پیام قرآن ؛ اخلاق در قرآن ؛ آیات ولایت در قرآن؛مثالهای زیبای قرآنی ؛ شان نزول آیات قرآن؛ سوگندهای قرآنی ؛ از تو میپرسند؛ داستان یاران ؛ قهرمان توحید؛ ۱۸۰ پرسش و پاسخ
✅کتب #آیتاللهسبحانی ◀️ منشور جاوید ؛ مرزهای توحید و شرک در قرآن؛ مربی نمونه ؛ قرآن و معارف عقلی ؛ قرآن و اسرار آفرینش
✅کتب #استادقرائتی ◀️ پرسش و پاسخ های قرآنی ؛ تفسیر نور ؛ شرح قرآنی دعای ندبه ؛ پرتوی از آیه های مهدوی ؛ قرآن و متولیان فرهنگی ؛ سبک زندگی اسلامی؛ سیمای انسان در قرآن ؛ تمثیلات نور؛ دقایقی با قرآن؛ نهضت حسینی در پرتو قرآن ؛ غدیر در قرآن ؛ قرآن و تبلیغ؛ حقوق در قرآن
✅متفرقه: قرآن هرگز تحریف نشده (علامه حسن زاده) ، تدوین قرآن (علی کورانی). ملائکه در المیزان
📚 تفسیر شریف المیزان در سال پنجم و ششم؛ در کلاس ها ی انس با قرآن تدریس خواهد شد.
#سیرمطالعاتی
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
❇️ معنای استهزاء خداوند چیست؟
[(۱۵ #بقره) اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ]
✅ مجمع البیان اینطور توجیه کرده :
((در بين عرب جزاء و كيفر هر عملى را بنام همان عمل ميخوانند و در قرآن نيز آيه كريمه: «وَ جَزٰاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهٰا» (سزاى بدى ما بديى مثل آنست) همين مطلب را بيان ميكند با اينكه پاداش و جزا وقتى بعنوان قصاص باشد بد نيست ولى مانند خود گناه «بد» ناميده شده است. و آيه كريمه: «وَ إِنْ عٰاقَبْتُمْ فَعٰاقِبُوا بِمِثْلِ مٰا عُوقِبْتُمْ» (اگر عقوبت ميكنيد نظير آن عقوبت كه ديدهايد عقوبت كنيد) سزا و جزاى عقوبت را همان عقوبت ناميده است و در اشعار عرب نظير فراوان دارد))
✳️ آیت الله جوادی آملی اینطور میفرمایند(با تصرفاتی جزئی) : استهزاء خداوند ؛ صفت فعل است، نه صفت ذات ؛ فعل خدا تکوینی است؛ قراردادی و اعتباری نیست. یعنی اینها واقعا بصورت تکوینی خفیف و سبک مغز میشوند، لذا استهزا خدا تحقیق است نه تحقیر! يعني آنها حقیقتا سبُك ميشوند، به حقيقت تهيمغز ميشوند. برخلاف استهزاء منافقین که قراردادی است و حقیقتی ندارد. آنها میپندارند که مومنین سبک مغزند؛ ولي خداي سبحان كفّار و منافقين را استهزا ميكند؛ يعني آنها را سبُكمغز ميكند. فرق است بين استهزاي منافقين و استهزاي خدا؛ منافقين، مؤمنين را استهزا ميكنند؛ يعني آنها را سبُكمغز ميپندارند؛ ولي خدا كه منافقين را استهزا ميكند، آنها را سبُكمغز ميكند، انديشهٴصحيح ندارند؛ نه اينكه به عنوان يك استهزا به آنها بگويد شما سبُكمغزيد، و مثلا مسخره کند و آنها را سرکار بگذارد!! استهزاي خدا كه قراردادي نيست. اگر كسي به ديگري پوزخند زد، طبق قرارداد نظام اجتماعي اين را ميگويند «استهزا و تحقير»؛ امّا هيچ نقش تكويني ندارد. اما استهزاء خداوند تحقیق است و اثر تکوینی دارد.
⏹نقلی است از امام رضا عليه السلام در تفسير اين آيه : خداوند، اهل مكر و خدعه و استهزا نيست، لكن جزاى مكر و استهزاى آنان را مىدهد. همچنان كه آنان را در طغيان و سركشى خودشان، رها مىكند تا سردرگم و غرق شوند. و چه سزايى سختتر از قساوت قلب و تسلّط شيطان و وسوسههاى او، ميل به گناه و بىرغبتى به عبادت، همراهى و همكارى با افراد نااهل و سرگرمى به دنيا و غفلت از حقّ كه منافقان بدان گرفتار مىآيند.
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
⚡️ سبب تسویه نفس چیست؟
📝 در سوره مبارکه شمس میفرماید: وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ٭ فَالهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا / قسم به نفس و کسی که او را مستوی خلق کرد!
🙌 تسویه نفس به چیست؟ نفس را مستويالخلقه خلق كرد و ناقص نیافرید يعني چه؟ خدا چه کرد که نفس مستوی شد؟
💪مثلا در مورد بدن اگر بگویند مستوی خلق شده یعنی داراي چشم و گوش و دهان است، دستش كج نیست و پاي او كذا و كذا نباشد! ناقص نبودن بدن به داشتن این چیزهاست؛
اما اگر میگوییم نفس مستوی است یعنی دقیقا خدا نفس را چطوری خلق کرده؟ چه چیز به او اعطا شده و چه چیز از او دور شده؟
✍ در آیه بعد می فرماید: ﴿فَالهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾ اين «فاء» در ابتدای آیه نشانهٴ تفسير تسويهٴ خلقت است. يعني در سرشت او آگاهی و معرفت به نیکی و بدی را به ودیعه نهاد؛ تسویه نفس انسانی به آگاهی و معرفت اوست. لذا نفس اگر جاهل باشد مستوي الخلقه نيست .
#نفس
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
2.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 یکی از ماندگارترین قابهای #شهید_جمهور
❗️ اللهم احشرنا مع القرآن
در قرآن صفت «خالق» بر الله، بسيار كم اطلاق شده و حتى به عنوان صفت ويژهى خدا هم به كار نرفته است: «فَتَبارَكَ اللهُ اَحْسَنُ الْخالِقينَ» (مؤمنون / 14) مىبينيم كه خالقين به صورت جمع آمده است. معلوم مىشود كه غير خدا هم خالق وجود دارد (=مثلا در خلق هنرى) يا در مورد حضرت عيسى(عليه السلام) مىفرمايد كه خلق مىكند: «وَ اِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطّين كَهيئةِ الطَّيْرِ» (سورهى مائده / 110). پس خالق از نظر قرآن نه صفت ويژهى خداست و نه صفت بارز خدا.
در قرآن كريم، شايعترين تعبيرات در مورد خداى متعال «اله» و «رب» است و حتّى در شعار توحيد(لا اِلهَ اِلاَّ الله) از كلمه «اله» استفاده شده است و مىفرمايد:«اِلهُكُمْ اِلهٌ واحِدٌ»و نه«خالقكم خالقٌ واحدٌ» و يا در مورد رب می فرماید: دخان / 8: «رَبُّكُمْ وَ رَبُّ ابائِكُمْ الاَوَّلين».
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
«لَعَلَّ»هایي که در قرآن آمده ؛ جزء اوصاف فعليّه است. وقتي اوصافِ فعليّه شد، یعنی این ترّجي و تمّني از مقام فعل؛ انتزاع ميشود، نه از مقام ذات.
وقتي از مقام ذات انتزاع نشد یعنی اين «شايد» به معناي خود «شايد» است،
«اميد» هم به معناي خود «اميد» است.
آنجا كه دارد «لعّل» به معناي لعّل است
و آنجا كه دارد «ليت» به معناي ليت است؛ نه اينكه «لعّل» كه خدا ميگويد به معنای «بايد» است.
خدا در كار خود «بايد» دارد، آنجا كه جاي ذات است،
امّا كاري كه به ما دستور داد اين كار زمينه است، فرمود: اين عبادت زمينهٴتقوا را فراهم ميكند. شايد برگشتيم، شايد تا آخر اين عبادت نماند. اين كار، زمينهٴ تقوا را فراهم ميكند. مقتضي تقواست؛ نه علّت تامّهٴ تقوا. صدها علل و عوامل و رهزنهاي ديگر در پيش است كه ممكن است مانع تقوا باشد، ولي اين كار زمينهٴ تقواست.
بنابراين «لعّل» به معناي شاید خواهد بود؛ چون از مقام فعل انتزاع ميشود، نه از مقام ذات و اين هم بيانِ زمينه است.
اينچنين نيست كه اگر كسي نمازي خواند و روزهاي گرفت، جزم داشته باشدكه پايان خير است. چون روشن نيست! شايد اوضاع برگشت!
اين است كه تا «عندالاحتضار» انسان بايد در بين خوف و رجا بهسرببرد. كسي كه بين خوف و رجا بهسرميبرد ديگر جزم به سعادت ندارد.
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🔻 #شهادت
🌷شهادت انتخاب کیفیت مرگ است نه زمان مرگ!
🔗 مرگ عصاره زندگی انسان است؛ قطعا نحوه و کیفیت مرگ اتفاقی نیست ؛ چکیده ای گویا است از کیفیت زندگی ؛لذا باید خوب زندگی کرد تا خوب مرد؛ لذا فرمودند برای شهید شدن باید شهیدانه زندگی کرد.
💌 در عشق اگرچه منزل آخر شهادت است،
تکلیف اول است شهیـدانه زیستن .
🔗اگربفهمیم خوب مردن چقدر مهم است مثل شهید حججی شب قدر میرفتیم حرم امام رضا و دست به دامن میشدیم که اذن شهادت بدهند
🔗مومنی که شهید نشود این شخص رو میارن در دنیا که به شهادت از دنیا برود
مقامی دارند
🔗 1⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: أَوَّلُ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِ اَلشَّهِيدِ كَفَّارَةٌ لِذُنُوبِهِ إِلاَّ اَلدَّيْنَ فَإِنَّ كَفَّارَتَهُ قَضَاؤُهُ. / (تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۸، ص ۳۲۶)
🔗2⃣(تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۵، ص ۱۶) (۷ ویژگی شهید.)
عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لِلشَّهِيدِ سَبْعُ خِصَالٍ مِنَ اَللَّهِ
❎ أَوَّلَ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِهِ مَغْفُورٌ لَهُ كُلُّ ذَنْبٍ
❎ وَ اَلثَّانِيَةُ يَقَعُ رَأْسُهُ فِي حَجْرِ زَوْجَتَيْهِ مِنَ اَلْحُورِ اَلْعِينِ وَ تَمْسَحَانِ اَلْغُبَارَ عَنْ وَجْهِهِ وَ تَقُولاَنِ مَرْحَباً بِكَ وَ يَقُولُ هُوَ مِثْلَ ذَلِكَ لَهُمَا
❎ وَ اَلثَّالِثَةُ يُكْسَى مِنْ كِسْوَةِ اَلْجَنَّةِ ،
❎ وَ اَلرَّابِعَةُ تَبْتَدِرُهُ خَزَنَةُ اَلْجَنَّةِ بِكُلِّ رِيحٍ طَيِّبَةٍ أَيُّهُمْ يَأْخُذُهُ مَعَهُ
❎ وَ اَلْخَامِسَةُ أَنْ يُرَى مَنْزِلَهُ
❎ وَ اَلسَّادِسَةُ يُقَالُ لِرُوحِهِ اِسْرَحْ فِي اَلْجَنَّةِ حَيْثُ شِئْتَ
❎ وَ اَلسَّابِعَةُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى وَجْهِ اَللَّهِ وَ إِنَّهَا لَرَاحَةٌ لِكُلِّ نَبِيٍّ وَ شَهِيدٍ.
#شهادت
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
📚وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (١٦٩) فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ.(١٧٠) يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ (۱۷۱) آل عمران
💢 شان نزول: ابن مسعود از پیامبر اکرم ص نقل میکند که خداوند به ارواح شهیدان احد خطاب کرد و از آنها پرسید: چه آرزویی دارید؟ آنها گفتند: پروردگارا! ما بالاتر از این چه آرزویی میتوانیم داشته باشیم، که غرق نعمتهای جاویدان توایم و در سایه عرش تو مسکن داریم، تنها تقاضای ما این است که بار دیگر بجهان برگردیم و مجددا در راه تو شهید شویم، خداوند فرمود: فرمان تخلف ناپذیر من این است که کسی دو باره به دنیا بازنگردد، عرض کردند: حالا که چنین است تقاضای ما این است که سلام ما را به پیامبر ص برسانی و به بازماندگانمان، حال ما را بگویی و از وضع ما به آنها بشارت دهی که هیچگونه نگران نباشند در این هنگام آیات فوق نازل شد.
1⃣ نکته اول: "حیات شهیدان" به چه معناست؟
🔹مرحوم ملاصدرا میفرماید که حیات با وجود یکی است ؛
🔹 میفرماید : و اعلم انَّ حیاتَ کل حیّ اِنَّما هی نحو وجوده (حیات هر چیزی به مراتب وجود اوست؛ هر چه وجود قوی تر مراتب حیات بیشتر)
🔹اذ الحیاة هی کون الشیء بحیث یصدر عنه الافعال الصادره عن الاحیاء من آثار العلم و القدره (و حیات یعنی صدور اعمالی که از آثار علم و قدرت است.)
🔹مراتب حیات شخص به علم و قدرت است.
🔹لذا حیات مساوی وجود است و
الوجود یساوق العلم (وجود و علم یکی است.مساوق یکدیگرند). و علم هم مساوق قدرت است.
🔹یعنی هر موجودی به اندازه حیاتش علم و قدرت دارد و به اندازه علم و قدرتش حیات دارد.
🔹لذا وقتی در قرآن میفرماید: يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا / ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ .یعنی چه؟ مگر باقی انسانها، مرده مبعوث می شوند؟
با توضیحات پیش گفته معلوم میشود که یعنی علم و قدرت دارند که آثار حیات است
🔹 در این دنیا هم همینطور است برخی ظاهرا زنده اند ولی آثار حیات را ندارند نمیتوانند بهره ببرند؛ امکانات بهره بری را ندارند. این با مرده هیچ فرقی ندارد . زنده است ولی انگارمرده است ..
🔹تعبیر جالبی از شهید آوینی در لحظات آخر نقل است که خیلی جالب است؛ وقتی مجروح شده بود . لحظات قبل از شهادت نگران بالای سرش رسیده بودند و پرسیده بودند که زنده ای ؟ گفته بود هنوز نه!
2⃣نکته دوم: اینکه شهدا عند ربهم یرزقون هستند. باقی مومنین یرزقون هستند! سیب و گلابی دارند حور و قصور هم دارند؛ اما عندربهم نیستند! شهید هم اینها را دارد اما هر چه میبیند وجه حق تعالی میبیند . درواقع شهید است که عندربهم یرزقون است. و این را میفهمد. و قدرت ادراک این موضوع را داراست.
🔻لذا شهدا زنده اند یعنی به این ادراک رسیدند . به لقاء الله رسیدند.
🔻مرحوم انصاری همدانی به آیت الله دستغیب فرموده بود شما تو لحظه شهادت به لقاء الله میرسی ..
#شهادت
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🕋﴿ما خلقتُ الجنّ و الانس إلاّ ليعبدون﴾
🧐🤔 آیا خدا نیاز به عبادت ما دارد؟
🔑 پاسخ :عبودیت؛ هدفِ خلقت است، نه هدف خالق!
🔗 توضیح بیشتر: يعني فعل هدف دارد؛ نه فاعل.
❎خدا براي اينكه ما عبادت بكنيم ما را خلق نكرد؛ بلكه ما براي اينكه بنده او بشويم خلق شديم!
❇️خداي سبحان كمال محض است؛ چه معبود واقع بشود و چه كسي او را عبادت نكند؛ چه اينكه در سورهٴ «ابراهيم» فرمود: ﴿إن تكفروا انتم و من في الأرض جميعاً فإنّ الله لغنيّ﴾ فرمود: اگر همه مردم روي زمين كافر بشوند آسيبي نميرسانند؛ چون خدا غني محض است كاري را براي هدف انجام نميدهد و چون حكيم است از حكيم كار بيهوده صادر نميشود.
✅ بنابراین بين هدفِ فعل و هدفِ فاعل فرق است!
🔻فاعل هدف ندارد بلکه خود فاعل هدف است؛ براي اينكه او غنّي محض است. چون هر فاعلي، فعلي كه انجام ميدهد براي آن است كه به كمال برسد، ولي اگر كمالِ محض و كمال نامحدود خواست كاري را انجام بدهد، ديگر براي چيزي انجام نميدهد، بلكه خودش كمال است.
🔻لکن فعل هدف دارد چون فاعل حكيم است و كار بيهوده از او صادر نميشود پس قطعا عالَم هدف دارد،
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🌸مراحل لازم برای یک تفسیر خوب
۱. تجزیه و ترکیب نحوی و صرفی و بلاغی
۲. یافتن مراد استعمالی
۳. یافتن مراد جدی
۴. رجوع به دیگر تفاسیر
#علومقرآنی