eitaa logo
العلم المصبوب (عج)
1هزار دنبال‌کننده
124 عکس
144 ویدیو
13 فایل
📖 این سخن بزرگان است که اگر دلتنگ امام زمان شدید #قرآن بخوانید. به حکم حدیث ثقلین امام زمان از قرآن جدا نیست. لذا راه رسیدن به #امام‌زمان، #قرآن است. اینجا پاتوقی است برای دم زدن از گوهر درخشان #قرآن تا اندکی از حرارت دلتنگیها بکاهیم! @alip245
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: «أَفْضَلُ الْحِکْمَةِ مَعْرِفَةُ الْإِنْسَانِ نَفْسَهُ» (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ۲۳۲) برترین حکمت آن است که انسان خود را بشناسد. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
👌 روزی از استادم پرسیدم چرا برخی ها دچار محبت های کاذب و افراطی و عموما اشتباه نسبت به دیگران میشوند ؟! ⬅️ نکاتی فرمودند؛ اما در راسش فرمودند چون این شخص شناختش نسبت به خودش اشتباه است؛ چون خودش را نمیشناسد ! شما باید کمک کنید این شخص معرفتش به خودش افزون شود! 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
🔻فرمود : هر موقع میگید یابن الحسن، خدا خواسته که امام زمان دلتنگتون بشه. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
🏆اهمیت تقوا ⭐️ نکته جالب در این آیه: خطابِ ایها الناس است. ناس را برای رسیدن به تقوا توصیه یه عبادت کرده است. تعلیل باید به امری ارتکازی باشد. (مثلا من به شما میگویم برای اینکه پول دار شوید باید تلاش کنید. همه شما اهمیت پول دار شدن را می فهمید. لذا این تعلیل برای شما به امری است ارتکازی) 👌در این آیه ؛ تعلیلِ توصیه به عبادت ؛ تقوا ذکر شده ؛ این یعنی گویا همه مردم اهمیت تقوا را میفهمند! ⬅️لذا در این آیه توصیه به تقوا نکرده؛ فقط دستورالعمل رسیدن به تقوا را مطرح کرده است! 🔻اين توصیه نسبت به مومنين قابل قبول است . حتی نسبت به بت‌پرستها نیز تا حدودي قابل قبول است، امّا نسبت به مادّيين و ملحدان چطور؟ چگونه مي‌شود به يك ملحد گفت: براي اينكه با تقوا باشي عبادت كن؟! تقوا براي او که مورد قبول نیست! ✅پس فهمیده میشود که اين تقوايي كه به عنوان دليل ذكر شده است، بايد طوري تقرير بشود كه بشود به او استدلال كرد و برای ملحدان نیز مقبول است! ❇️تقوا يك معناي عميقي دارد كه كسي نمي تواند بگويد «من تقوا نمي‌خواهم» 💎اين تقوا بايد طوري تبيين بشود كه بتوانیم براي هر سه گروه به آن استدلال كنیم⬅️ به مؤمن گفت: براي اينكه باتقوا باشي عبادت كن! ⬅️ به مشرك نیز‌ بشود گفت:، براي اينكه باتقوا باشي عبادت كن؛ ⬅️ و به ملحد هم بتوان گفت: براي اينكه باتقوا باشي عبادت كن. 🔰 اين تقوا چيست؟ تقوا؛ يعني پرهيز از خطر، خودتان را حفظ كنيد ... به كافر مي‌گويند: براي اينكه از عذاب، درد، بدبختي و نگراني نجات پيدا كني عبادت كن. به مشركان مي‌گويند براي اينكه از خطر حفظ بشويد عبادت كنيد. به مؤمنان هم مي‌توان گفت: براي پرهيز از خطر عبادت كنيد. ⬅️ بنا براین اين وقايه و حفظ از خطر معنای تقوا است که میتواند علّت عبادت باشد نسبت به همهٴ انسانها كه بتوان اين را نسبت به همهٴ انسانها تبيين كرد. ⬅️ لذا تقوا یک امر فطری است که حتی مشرکین هم رعایت میکردند، منتهی در مصداق اشتباه کردند وگرنه تقوا برای همه قابل فهم است. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
🔰کلاس انس با قرآن 🔷پایه یک ⬅️سال تحصیلی ۰۳_۱۴۰۲ 📢 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
🔰کلاس انس با قرآن 🔷پایه دو ⬅️سال تحصیلی ۰۳_۱۴۰۲ 📢 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
🔻در میان کتب تفسیری ۳ کتاب بعنوان متن درسی نوشته شده و کتاب درسی بوده است. 1⃣ انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی) ❎میگویند مرحوم آیت الله احمد خوانساری روزی یک صفحه از آن را مطالعه میکردند. ❎اساسا مختصر و خلاصه تفسیر کشاف زمخشری است؛ ولی از تفسیر فخر رازی و همچنین از تفسیر راغب اصفهانی نیز بهره هایی گرفته ❎شروح و حاشیه های فراوانی نیز بر آن نگاشته شده است. مثلا یکی از حاشیه های آن ۲۰ جلد است. 2⃣الکشاف عن حقایق التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل که به تفسیر کشاف شهرت دارد . ❎ از مهمترین تفسیرهاست . این هم دارای شروح و حاشیه های فراوانی است. 3⃣ مجمع البیان ❎از آیت الله حسن زاده نقل است که میفرمود من این کتاب را ۲ بار نزد استادم آیت الله شعرانی درس گرفتم . ❎استادی میفرمودند : کسی که مجمع البیان را بخواند تفاسیر دیگر را هم میفهمد . دقت و ظرافت های زیادی دارد ❎در کشورهای عربی تنها تفسیری که مورد توجه است مجمع البیان است. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
📌مرحوم آقا بزرگ در الشریعه مینویسد: شیعه ۷۰۰ تفسیر کلی دارد؛ ۷۰۰ تا تفسیر هم هست که تفسیر بخشی از قرآن است. ⬅️در این موضوع برای اهل سنت آمار اقلا پنج شش هزار است. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
🌸استادی میفرمود : علامه طباطبایی مهمترین تفسیر شیعه را تفسیر عیاشی میداند . 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
🌸 خیلی ها هم قائلند که مهمترین تفسیر دنیای اسلام ؛ تفسیر طبری است: (جامع البیان عن تاویل القرآن) 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
🔻چرا سوره یس قلب قرآن است؟! 💎يك وقتي از مرحوم استاد علاّمه طباطبايي (رضوان الله عليه) سؤال كرديم كه اينكه فريقين از رسول الله (صلّي الله عليه و آله و سلّم) نقل كردهاند كه سورهٴ مباركه «يس» قلب قرآن است، به چه مناسبت؟ فرمود: يك وقتي ما همين سؤال را از مرحوم قاضي (رضوان الله عليه) كرديم ايشان فرمودند: به مناسبت آن دو تا آيهاي كه در آخر سورهٴ «يس» است كه. ﴿إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ٭ فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴾[50]. اين باعث شد كه اين سورهٴ مباركه قلب قرآن بشود كه دعوت به ملكوت است. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
👾همه پلیدی ها از بی عقلی است ❎[يونس ۱۰۰] وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ يَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ/ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻧﺴﺰﺩ [ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻧﺒﺎﺷﺪ ] ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﻭ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺧﺪﺍ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﭘﻠﻴﺪﻱ [ ﺿﻠﺎﻟﺖ ] ﺭﺍ [ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺑﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ. ❎ [الکافي ج ۱، ص ۲۸] أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَيْسَ بَيْنَ اَلْإِيمَانِ وَ اَلْكُفْرِ إِلاَّ قِلَّةُ اَلْعَقْلِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَاكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ إِنَّ اَلْعَبْدَ يَرْفَعُ رَغْبَتَهُ إِلَى مَخْلُوقٍ فَلَوْ أَخْلَصَ نِيَّتَهُ لِلَّهِ لَأَتَاهُ اَلَّذِي يُرِيدُ فِي أَسْرَعَ مِنْ ذَلِكَ امام صادق عليه السّلام فرمود:ميان ايمان و كفر فاصله‌اى جز بی عقلی نيست. عرض شد:چطور اى فرزند پيامبر؟فرمود:بندۀ خدا متوجه مخلوقى مى‌شود(و خواسته خود را از محتاجى مانند خود مى‌طلبد)در صورتى كه اگر با خلوص نيّت متوجه خدا شود،آنچه خواهد،در نزديكترين وقت به او برسد. ❎ [وسائل الشیعة ج ۱، ص ۶۱] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا بَيْنَ اَلْحَقِّ وَ اَلْبَاطِلِ إِلاَّ قِلَّةُ اَلْعَقْلِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَلِكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ ، قَالَ إِنَّ اَلْعَبْدَ لَيَعْمَلُ اَلْعَمَلَ اَلَّذِي هُوَ لِلَّهِ رِضًا فَيُرِيدُ بِهِ غَيْرَ اَللَّهِ فَلَوْ أَنَّهُ أَخْلَصَ لِلَّهِ لَجَاءَهُ اَلَّذِي يُرِيدُ فِي أَسْرَعَ مِنْ ذَلِكَ . بین حق و باطل جز قلت عقل چیزی نیست.(لذا اگر آن خلأ عقل پر بشود انسان ميشود محق) پرسیدند چطور؟ فرمود عبد عملی انجام میدهد كه مورد رضاي خداست و بايد براي خدا انجام بدهد ؛ اما او غیر خدا را اراده کرده. درصورتیکه اگر آن كار را براي خدا انجام بدهد به مقصود زودتر ميرسد و چون عاقل نيست نميداند براي چه كسي كار بكند. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob