eitaa logo
قاریان افضل ایران
179 دنبال‌کننده
6هزار عکس
4.6هزار ویدیو
155 فایل
خداوندا بفزونی جود و فروغ وجودت، که جان به وی جویا و خرد به وی گویا شده، گویائی ما را توانائی شمار نعمتهای تو ارزانی دار
مشاهده در ایتا
دانلود
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇 🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا: @manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
آیه133🌹ازسوره بقره🌹 أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنِيهِ ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قالُوا نَعْبُدُ إِلهَكَ وَ إِلهَ آبائِكَ إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ‌ آيا شما (يهوديان) هنگامى كه مرگ يعقوب فرا رسيد، حاضر بوديد؟! آن هنگام كه به فرزندان خود گفت: پس از من چه مى‌پرستيد؟ گفتند: خداى تو وخداى پدرانت ابراهيم واسماعيل واسحاق، خداوند يكتا، وما در برابر او تسليم هستيم @tafsirghorangharaati آیه133🌹ازسوره بقره🌹 أَمْ :آیا كُنْتُمْ : بودیدشما شُهَداءَ:حاضر إِذْ :هنگامی که حَضَرَ :فرارسید يَعْقُوبَ :يعقوب را الْمَوْتُ:مرگ إِذْ :آنگاه که قالَ:گفت لِبَنِيهِ:به پسرانش ما :چه تَعْبُدُونَ:می پرستید مِنْ بَعْدِي:پس از من قالُوا :گفتند نَعْبُدُ : می پرستیم إِلهَكَ :خدای تورا وَ إِلهَ :وخدای آبائِكَ:پدرانت إِبْراهِيمَ:ابراهيم وَ إِسْماعِيلَ:واسماعيل وَ إِسْحاقَ:واسحاق إِلهاً :که خدایی واحِداً:یگانه است وَ نَحْنُ :وما لَهُ :برای او مُسْلِمُونَ‌: فرمانبریم @tafsirghorangharaati
شگرد عجیب سارق حرفه‌ای در سرقت از شرکت‌های خصوصی تهران فرمانده پایگاه یازدهم پلیس آگاهی از دستگیری یک سارق حرفه‌ای که از برخی شرکت‌های خصوصی تهران به روشی عجیب سرقت کرده بود، خبر داد. سرهنگ کارآگاه رضا حاتمی؛ فرمانده پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ  اظهار کرد: با وقوع سرقت‌های سریالی از شرکت‌های خصوصی تهران بخصوص مرکز شهر، موضوع رسیدگی به پرونده در دستور کار تیمی زبده از کارآگاهان پایگاه یازدهم پلیس آگاهی قرار گرفت. به نقل از تسنیم، وی افزود: تحقیقات ابتدایی کارآگاهان نشان می‌داد، یک مرد جوان به شرکت‌ها برای مصاحبه کاری به عنوان استخدام سرایدار مراجعه کرده و پس از مذاکره اولیه به بهانه اینکه مدارک هویتی خود را نیاورده است، مجدداً به قصد آوردن مدارک به شرکت برگشته و خود را به پرسنل آنجا به عنوان سرایدار جدید معرفی و اقدام به سرقت اموال کرده است. این مقام انتظامی تصریح کرد: کارآگاهان پایگاه یازدهم پلیس آگاهی در نخستین‌گام با بهره‌گیری از شیوه‌های کشف نوین جرم و اقدامات تخصصی، هویت  متهم را شناسایی کردند و متوجه شدند مرد جوان در سال ۹۴ به جرم سرقت به زندان رفته‌ است. سرهنگ کارآگاه حاتمی عنوان کرد: کارآگاهان پایگاه یازدهم پلیس آگاهی در گام بعدی با روش‌های علمی و اقدامات اطلاعاتی، مخفیگاه متهم را ردیابی و با هماهنگی‌های لازم با مرجع قضایی وی را در یک عملیات منسجم دستگیر کردند. فرمانده پایگاه یازدهم پلیس آگاهی پایتخت متذکر شد: متهم پس از انتقال به پایگاه یازدهم در تحقیقات به جرم خود مبنی بر ۵۰ فقره سرقت از شرکت‌ها در تهران اعتراف و مالباختگان در مواجه حضوری وی را به عنوان سارق شناسایی کردند. وی با بیان اینکه ۳ مالخر پرونده نیز شناسایی و دستگیر شدند،  افزود: در بررسی‌های بیشتر نیز مشخص شد، متهم به شرکت‌های زیادی در تهران دستبرد زده و اموال مسروقه را در کیسه مشکی کرده و به عنوان زباله به بیرون از شرکت انتقال داده است. سرهنگ کارآگاه حاتمی با بیان اینکه متهم، طعمه‌های خود را از صفحه آگهی‌های روزنامه‌ها شناسایی کرده است،  خاطر‌نشان کرد: با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضایی، متهم برای کشف جرائم احتمالی و شناسایی سایر شکات در اختیار کارآگاهان پایگاه یازدهم پلیس آگاهی قرار گرفت. فرمانده انتظامی پایگاه یازدهم پلیس آگاهی متذکر شد: چنانچه شهروندان با این شگرد هدف سرقت قرار گرفته‌اند به پایگاه یازدهم پلیس آگاهی مراجعه کنند.
صبح سعادت دمید یاد صبوحی بخیر صومعه بر باد رفت دوربیفتاد دیر یار غیور است نیست نام و نشانی ز غیر دم مزنید از مسیح عذر بخواه از عزیز خواجه عالم نهاد  تاج رسالت به سر عرصه گیتی گرفت از قدمش زیب و فر کشور توحید را شاه فلک فر رسید عرصه تجرید را چشمه خاور دمید روضه تغرید را لاله احمر رسید گلشن امید را نخل شکر بر رسید خواجه عالم نهاد تاج رسالت به سر عرصه گیتی گرفت از قدمش زیب و فر شاهد زیبای عشق شمع  دل افروز شد طور تجلای عشق باز جهان سوز شد لعل گهرزای عشق معرفت آموز شد در دل دانای عشق هر چه شد امروز شد خواجه عالم نهاد تاج رسالت به سر عرصه گیتی گرفت از قدمش زیب و فر روز عنایت رسید مبدا فیض وجود یا به نهایت رسید قوس نزول و صعود یا که به غایت رسید حد کمال وجود سر به ولایت رسید به منتهای شهود خواجه عالم نهاد تاج رسالت به سر عرصه گیتی گرفت از قدمش زیب و فر سکه شاهنشهی به نام خاتم زدند رایت فرماندهی به عرش اعظم زدند کوس رسول اللی در همه عالم زدند به گوش هر آگهی ساز دمادم زدند خواجه عالم نهاد تاج رسالت به سر عرصه گیتی گرفت از قدمش زیب و فر از حرم لا مکان عقل نخستین رسید از افق کن فکان طلعت یاسین رسید زبهر لب تشنگان خضر ببالین رسید بگمرهان جهان جام جهان بر رسید خواجه عالم نهاد تاج رسالت به سر عرصه گیتی گرفت از قدمش زیب و فر شاهد غیب مصون پرده بر انداخته رابطه کاف و نون کار جهان ساخته عقل به دشت جنون زهیبتش تاخته زهره همی تاکنون به نغمه پرداخته خواجه عالم نهاد تاج رسالت به سر عرصه گیتی گرفت از قدمش زیب و فر رایت حق شد بلند سر حقیقت پدید به طالعی ارجمند طالع اسعد رسید روان هر دردمند امید هر نا امید به گوش هر هوشمند صلای رحمت رسید خواجه عالم نهاد تاج رسالت به سر عرصه گیتی گرفت از قدمش زیب و فر چنان بسیط زمین دائره ساز شد که از مقام مکین روح بپرواز شد بر دل آن نازنین به نغمه دمساز شد مفتقر دل غمین غنچه صفت باز شد خواجه عالم نهاد تاج رسالت به سر عرصه گیتی گرفت از قدمش زیب و فر شاعر: محمدحسین اصفهانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم صل علی المصطفی 📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇 🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا: @manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
💐اعمال شب و روز مبعث 🔻اعمال شب بیست و هفتم : 🔹غسل کردن 🔹زیارت امیرالمومنین(ع) 🔹خواندن دوازده رکعت نماز که در هر رکعت سوره‌های حمد، فلق و ناس را یکبار و نیز اخلاص چهار بار خوانده می‌شود و بعد از اتمام نماز، گفته شود: "لا اله الا الله والله اکبر الحمدلله وسبحان الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم" ◀️از این شب با نام «لیلة المحیا» به معنای شب احیا و شب زنده‌داری نیز نام برده شده است. 🔻اعمال روز بیست و هفتم : 🔸غسل کردن 🔸روزه گرفتن 🔸صلوات فرستادن 🔸زیارت امیرالمومنین(ع) 🔸زیارت پیامبر(ص) 🔸خواندن دوازده رکعت نماز که در هر رکعت سوره حمد و یس را بخواند پس از نماز، چهار بار سوره حمد را بخواند و سپس چهار بار بگوید: "لا اله الا الله والله اکبر والحمد لله وسبحان الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم" و بعد چهار بار بگوید: " الله ربی لا اشرک به شیئا" 🌷🍃 أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ... 📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇 🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا: @manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
زنده‌یاد حجت الاسلام حاج آقا یگانه مرقی... بعثت و حضرت علی علیه السلام... بی‌هیچ تردیدی راز «اطاعت» آن حضرت از مراد خویش و جلوه‌های آشکار و نهان عملی آن را، باید در این مراحل پنج‌گانه جست. در آغوش پیامبر(ص) آن گاه که «قریش» در فقر و تنگدستی به‌سر می‌برد و شومی قحطی و خشکسالی بر شهر «مکه» سایه افکنده بود، پیامبر مهربان بستگان خویش را فراخواند و پس از گفت و گویی کوتاه، به محضر  «ابوطالب» شتافتند، تا شاید بتوانند باری از دوشش بردارند و اندکی از مسؤولیت سنگین وی بکاهند. و این سان بود که فرزندان ابوطالب ـ جز عقیل ـ در میان خویشاوندانش تقسیم شدند و علی(ع) نیز به پیامبر(ص) سپرده شد. گویی تقدیر چنین بود که علی(ع) از دوران کودکی به دامان پرمهر و محبت پیامبر(ص) پناه آورد، تا همواره به مهربانی‌های آن حضرت چنین ببالد: «شما از موقعیت من با رسول خدا(ص) در خویشاوندی نزدیک و منزلت خاصی که با او دارم، با خبرید. مرا در کودکی در دامان خویش می‌نشاند؛ به سینه می‌چسباند و در بستر خویش در کنارش می‌نشاند... او هرگز دروغی از من نشنید و اشتباه و لغزشی در کارم ندید...».[2] شخصیت والای امام علی(ع) چنان بود که پیامبر اکرم(ص) در بین مسلمانان، همتایی جز او نداشت و حضرتش چنان به پیامبر(ص) نزدیک بود، که فرمود: «بزرگان از اصحاب محمد(ص) ـ که حافظ قرآن و سنت او هستند و به اسرارش آگاهند ـ می‌دانند من هرگز ساعتی از فرمان خدا و رسول او دور نمانده‌ام».[3] و باز می‌فرماید: «وَ لَقَدْ کُنْتُ أَتَّبِعُهُ اتِّبَاعَ الْفَصِیلِ أثر أُمِّهِ یَرْفَعُ لِی فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْ أَخْلاَقِهِ عَلَماً وَ یَأْمُرُنِی بِالْاِقْتِدَاءِ بِهِ؛[4] در پی او بودم، چنان که شتر بچه در پی مادر. هر روز برای من از اخلاق خود، نشانه‌ای بر پا می‌داشت و مرا به پیروی آن می‌گماشت».[5] علی(ع) و خلوتگاه حرا مورّخان می‌نویسند: «علی(ع) چنان با پیامبر(ص) همراه بود که هر گاه آن حضرت از شهر خارج می‌شد و به کوه و بیابان می‌رفت، او را همراه خود می‌برد».[6] آری، امام علی(ع) نور وحی را می‌دید و عطر رسالت و نبوت را می‌بویید.[7] پیامبر اکرم(ص) نیر در این باره می‌فرمود: « إِنَّکَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى؛ إِلاَّ أَنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ وَ لکِنَّکَ وَزِیرٌ...؛[8] تو آنچه را من می‌شنوم و می‌بینم، می‌شنوی و  می‌بینی؛ اما تو پیامبر نیستی، بلکه وزیر و یاور منی». امام علی(ع) پس از بعثت حضرت علی(ع) در این دوران سیزده ساله نیز پیوسته همزبان و همدل پیامبر اکرم(ص) بود. آری، ایمان امام(ع) از ایمان مخلوقات برتر است. وی همواره پاک و موحد زیست و آن گاه که ستم پیشگان مکه در فضایی شرک آلود بر اهل ایمان ‌می‌تاختند، در اسلام آوردن بر همگان پیشی گرفت. آن حضرت در این باره می‌فرماید: «خداوندا! من نخستین کسی هستم که به سوی تو بازگشته، پیامت را شنیده و پاسخ گفته‌ام. هیچ کس ـ جز پیامبر ـ در نماز بر من سبقت نجست و من نخستین نمازگزار در اسلام، پس از او هستم».[9] این حقیقت در نامه‌ها و خطبه‌های آن حضرت فراوان دیده می‌شود؛ خصلتی که همواره بر زبان یاران و اصحابش جاری بود و بسیاری از محدثان و تاریخ‌نویسان نیز چنین نقل کرده‌اند: «بُعِثَ النبِیُّ یَومَ الاثنین وَ  اَسلَمَ علیٌّ یَومَ الثُّلثاء؛[10] پیامبر اکرم(ص) روز دوشنبه به رسالت مبعوث شد و علی(ع) روز سه‌شنبه ایمان آورد». نخستین یاور[11] پیامبر اکرم(ص) در آغاز اسلام، مردم را به صورت پنهانی به آیین الهی فرا می‌خواند.[12] اما پس از چندی نخستین پیغام دوست در غار حرا، بر قلب پیامبر، فرو آمد: )وَ أَنْذِرْ عَشیرَتَکَ اْلأَقْرَبینَ وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِمَنِ اتّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ فَإِنْ عَصَوْکَ فَقُلْ إِنّی بَری‏ءٌ مِمّا تَعْمَلُونَ(؛[13] «بستگان نزدیک خویش را از عذاب الهی، بیم ده و پر و بال پُر مِهر و محبت خود را بر سر اهل ایمان بگشا؛ و اگر با  تو مخالفت ورزیدند، بگو: من از کارهای بد شما بیزارم». آن گاه پیامبر(ص) به علی(ع) گفت: «خداوند، مرا فرموده است خویشاوندان نزدیکم را به پرستش او فراخوانم؛ گوسفندی بکش و صاعی نان و قدحی شیر، فراهم کن». علی(ع) نیز چنان کرد. در آن روز، چهل ـ یا نزدیک به چهل ـ نفر از فرزندان عبدالمطلب گردآمدند... اما «ابولهب» همزمان با آغاز سخنان رسول اکرم(ص) فریاد برآورد: «او، شما را جادو کرده است». و مجلس به هم  خورد. روز دیگر، پیامبر(ص) آنان را فراخواند و فرمود: «ای فرزندان عبدالمطلب! گمان ندارم کسی از عرب برای مردم خود، بهتر از آنچه من برای شما آورده‌ام، آورده باشد. دنیا و آخرت را برای شما آورده‌ام». سپس رسالت خویش را به خویشاوندانش رساند و فرمود: «کدام یک از شما، مرا در این کار یاری می‌کند تا برادر، وصی و خلیفه من در میانتان باشد؟». و فقط علی(ع) بود که سکوت سنگین مجلس را شکست: «ای فرستاده خدا! او منم». پیامبر(ص) فرمود: «علی، وصی و خلیفه من در م
رآن، تربیت و پرورش شاگردانی چون «ابن عباس»، قضاوت و داوری‌های حیرت‌انگیز، پاسخ به شبهه‌های اندیشمندان ملل و نحل گوناگون، کمک به بینوایان و درماندگان و ... از جمله فعالیت‌های اساسی آن حضرت در این دوران بود. آری، از آیات قرآن و روایات نبوی چنین بر‌می‌آید که پیامبر  اکرم(ص) از ارتداد امت پس از رحلت خویش بسیار نگران بود و تاریخ، نشانگر آن است که اختلاف و تفرقه ـ پس  از رحلت پیامبر ـ به میان مسلمانان راه یافت. و امام علی(ع) از آغاز حوادث «سقیفه» تا پایان  عمر خویش همواره در راه پیامبر(ص) گام نهاد و موج‌های فتنه و آشوب را فرونشاند.
یان شماست. سخنش را بشنوید و از وی فرمان برید». از آن پس، علی(ع) به جانشینی و وصایت رسول خدا(ص) گماشته شد.[14] اوج جانبازی قریشیان که نمی‌توانستند وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) و آیین الهی‌اش را تحمل کنند، به آزار و شکنجه مسلمانان پرداختند و آنان در دو گروه به «حبشه» و «یثرب» هجرت کردند. رسول خدا(ص) نیز در سال دهم بعثت، بزرگ‌ترین حامیان و یاران خویش (ابوطالب و خدیجه) را از دست داد و از آن پس، آزارهای قریش فزونی یافت. سرانجام در سال 13 بعثت، سران کفر، نقشه‌ای شوم را طرح‌ریزی کردند، که خداوند پیامبرش را چنین از آن، آگاه ساخت: «به یاد آور هنگامی را که کافران بر ضد تو، حیله کردند و بر آن شدند تو را زندانی کنند، بکشند یا تبعید گردانند. آنان از در مکر وارد می‌شدند؛ خداوند نیز مکر آنان را به خودشان بازمی‌گرداند؛ و او از همگان چاره‌جوتر است».[15] آری آنان چنین پنداشتند تا پیامبر(ص) کشته نشود، این شعله فرونخواهد نشست، امّا این را نیز نیک می‌دانستند که قتل پیامبر(ص) فتنه و آشوبی در قریش پدید خواهد آورد و بنی‌هاشم را به خون‌خواهی واخواهد داشت. لذا در «دارالندوه» گرد آمدند و پس از گفت و گوی بسیار، تصمیم گرفتند جوانانی دلاور برگزینند و با شمشیرهای برّان، شب هنگام، رسول اکرم را از پای درآورند. در این هنگام، قاصد وحی در رسید و رسول خدا را آگاهی بخشید. امام علی(ع) نیز به فرمان پیامبر(ص) ـ عاشقانه و آگاهانه ـ خطر کشته شدن را به جان  و دل خرید و در بستر آن حضرت آرمید. و خداوند، جانبازی حضرت علی(ع) را این سان ستود: ) وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبادِ[16](؛ «برخی از مردم، کسانی هستند که جان خویش برای کسب خشنودی خداوند از دست می‌دهند؛ و پروردگار به بندگان خود، رؤوف و مهربان است». رسول خدا(ص) رهسپار «مدینه» شد و طی نامه‌ای از امام علی(ع) خواست تا به آن دیار، روانه شود. آن حضرت نیز با «فَواطِم»[17] سوی مدینه، ره سپرد. امام علی(ع) پس از هجرت در این دوران نیز  امام علی(ع) پیوسته در کنار رسول خدا(ص) و از بزرگ حامیان و پیروان حضرتش بود. وی در تمامی «غزوه‌»‌ها[18] ـ جز تبوک ـ حضور داشت.[19] و در بسیاری از  «سریه»‌ها[20] نیز شرکت کرد. در همین دوران بود که امام علی(ع) کتابت وحی (قرآن) را نیز بر عهده گرفت. هم چنین در تنظیم اسناد سیاسی و تاریخی و نامه‌های تبلیغی بسیار کوشید، که اینک متن بسیاری از آنها در کتاب‌های سیره و تاریخ، مضبوط است.[21] فداکاری آن حضرت در جنگ «بدر» بی‌نظیر بود و شهامتش در نبرد «احد»[22] باعث شد ستایشی قدسی یابد: «لا فتی الاّ علیّ و لا سیف الاّ ذوالفقار». در نبرد خندق نیز آن گاه که مظهر ایمان (علی(ع)) با مظهر کامل شرک و کفر (عمرو بن عبد‌ود) رو به رو شد، پیامبر(ص) فداکاری علی(ع) را چنین ستود: «ضَرَبةُ علیٍّ یَومَ  الخندقِ اَفضَلُ مِن عبادةِ الثقلینِ؛[23] ارزش ضربتی که علی در روز خندق بر دشمن فرود آورد، از عبادت جن و انس برتر است». در جنگ «خیبر»[24] نیز علی(ع) با کندن دروازه خیبر، کانون فساد و خطر (یهودیان) را برای همیشه در هم کوبید.[25] و در سال نهم هجرت، آن گاه که سوره «برائت» بر پیامبر(ص) نازل شد، آن حضرت(ص) نخست «ابوبکر» را با تنی چند از مسلمانان،[26] مأمور خواندن آیات برائت و بیزاری از مشرکان در اجتماع حجاج ـ در روز عید قربان ـ کرد؛ امّا چندی بعد، امین وحی به پیامبر فرمود: «باید این اعلامیه را، پیامبر و یا کسی از خاندان او به مردم ابلاغ کند». سرانجام امام علی(ع) این مهم را عهده‌دار شد.[27] در سال دهم هجرت، به فرمان رسول اکرم(ص) حضرت علی(ع) به «یمن» شتافت و قبیله «هَمْدان» را به دین اسلام فراخواند؛ که همگان مسلمان شدند. در همان سال، پیامبر اکرم(ص) به حج رفت و پس از تعلیم احکام آن به مسلمانان، فرمود: «مردم! شاید سالی دیگر شما را در این جا نبینم! از امروز، خون و مال شما بر یکدیگر حرام است؛ تا آنکه خدا را دیدار کنید». سپس هنگام بازگشت از مکه، در منزل «جُحْفه» و غدیر خم، به فرمان خداوند، حکم ولایت علی(ع)[28] را بر همگان خواند: «هر کس من مولای اویم، علی مولایش است». رحلت پیامبر(ص) رسول خدا(ص) دو ماه پس از بازگشت از سفر حج، به دیار باقی شتافت. امام علی(ع) از غم‌انگیزترین روزهای زندگانی خویش این گونه یاد می‌کند: «رسول خدا(ص) جان سپرد؛ در حالی که سرش بر سینه من بود. شست و شویش را به انجام رساندم. فرشتگان الهی، یاری‌ام کردند و از خانه و اطراف آن فریاد غم سر دادند... پس کدامین فرد به آن حضرت سزاوارتر از من است؟».[29] نگاهی دیگر امام علی(ع) در سه مرحله نخست از زندگانی خویش، نزدیک‌ترین  اشخاص و مطیع‌ترین آنان نسبت به پیامبر(ص) بود؛ اما در چهارمین مرحله از حیات خویش 25 سال سکوت پیشه کرد، هر چند آن نیز در راستای پیروی از پیامبر و حفظ آرمان‌ها و اهداف والای مکتب الهی رسول اکرم(ص) بود. تفسیر ق
مبعث و زیارتنامه امیر.. زنده‌یاد حجت الاسلام حاج آقا یگانه مرقی... چرا در عید مبعث زیارت امیرالمؤمنین(ع) افضل است!؟ ؛ سوال این است که در اغلب اعیاد اسلامی زیارت امام حسین (ع) سفارش شده در حالی که در شب عید مبعث زیارت امیرالمومنین علی (ع) سفارش شده بلکه افضل اعمال است! چرا؟ در پاسخ می توان گفت: همانطور که در سوال هم اشاره شده زیارت امیرالمومنین(ع) یکی از اعمال وارد شده در شب عید مبعث می باشد بلکه افضل اعمال آن شب است. مرحوم حاج شیخ عباس قمی(ره) در مفاتیح الجنان در اعمال شب مبعث، سه زیارت برای امیرالمومنین(ع) ذکر می کند و سپس به داستانی عجیب به نقل از ابو عبدلله محمد بن بطوطه، یکی از علمای اهل جماعت(اهل سنت) اشاره می کند که مربوط به ششصد سال پیش می شود. ابن بطوطه در سفرنامه خود که به "رحلة ابن بطوطه" معروف است درباره ورود خود از مکه مکرمه به نجف اشرف و دیدار مرقد مطهّر امیرالمومنین(ع) چنین می نویسد: اهل این شهر، همه رافضی(شیعه) هستند و برای این روضه مبارکه (مرقد مطهر امیرالمومنین(ع))کراماتی ظاهر شده از جمله اینکه در شب بیست و هفتم ماه رجب که نام آن شب در نزد اهل نجف "لیلةالمحیا" (شب بیداری و زندگی) است، از عراق و خراسان و سرزمینهای فارس و روم، هر بیمار شَل و فلج و زمین گیری که هست را به این شهر می آورند؛ سپس بعد از نماز عشاء، این مبتلایان را کنار ضریح مقدّس می آورند؛ مردم هم جمع می شوند و منتظر خوب شدن و برخاستن آنها هستند؛ این جماعت مردم، بعضی نماز می خوانند، بعضی ذکر می گویند، بعضی قرآن تلاوت می کنند و بعضی به تماشای ضریح مطهر می نشینند. تا آنکه نصف یا دو ثلث از شب بگذرد؛ در آن هنگام است که تمامی این مبتلایان و زمین گیران که نمی توانستند حرکت کنند، برمی خیزند و در حالی که صحیح و تندرست شده اند و هیچ درد و مرضی در آنها نیست، می گویند: " لا اله الا الله، محمّد رسول الله، علی ولی الله " و این امری است مشهور و مستفیض(زیاد نقل شده). البته من (ابن بطوطه) خودم آن شب را در نجف درک نکردم اما از افراد ثقه و مطمئن که اعتماد بر سخن آنها بود شنیدم؛ و همچنین دیدم در مدرسه ای که مهمانسرای آن حضرت است، سه نفر زمین گیر که قادر بر حرکت نبودند؛ یکی اهل روم، یکی اهل اصفهان و سومی اهل خراسان بود. از آنها پرسیدم : چگونه شما خوب نشده اید و اینجا مانده اید؟ گفتند: ما به شب بیست و هفتم نرسیده ایم و همین جا مانده ایم تا شب بیست و هفتم سال آینده که شفا بگیریم. نکته مهم این است که این داستان توسط یکی از علمای اهل جماعت(اهل سنت) نقل گردیده است. و اما اینکه چه ارتباطی میان مبعث رسول مکرّم اسلام (ص) و زیارت امیرالمومنین(ع) وجود دارد، توجه به آیه شریفه ۳ و ۶۷ سوره مبارکه مائده و دقّت و تأمّل در شأن نزول آنها، سرّ این ارتباط را به روشنی بیان می کند. در آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده می خوانیم: " یا ایّها الرّسول بلّغ ما أنزل الیک من ربّک و إن لم تفعل فما بلّغت رسالته " ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است را کامل به مردم برسان و بدان که اگر نرسانی رسالت او را انجام نداده ای! به تصریح تمام مفسّران شیعه و تعداد زیادی از مفسّران اهل جماعت(اهل سنّت) این آیه در داستان غدیر خم نازل گردیده که پس از نزول این آیه، پیامبر بزرگوار اسلام، رسما جانشینی و ولایت امیرالمومنین(ع) را اعلام نموده و دست آن حضرت را به عنوان جانشین پس از خود بالا بردند و از همه مردم حاضر که قریب به صد و بیست هزاز نفر بودند، بیعت گرفتند. به تعبیر آیه شریفه دقّت بفرمایید؛ عجیب است که خداوند متعال صراحتا می فرماید: اگر این کار را انجام ندهی، رسالت و پیامبری تو تمام و کامل نیست! و دقیقا پس از این اعلان و بیعت گرفتن بود که آیه دوم که بسیار پر محتوا و قابل تامّل است(آیه ۳ سوره مبارکه مائده) نازل گردید: " الیوم یئس الّذین کفروا من دینکم " (امروز کفّار از دین شما نا امید شدند) آری کفّار پس از اعلان جانشینی امیرالمومنین(ع) توسط پیامبر(ص) مأیوس گردیدند زیرا آنها انتظار داشتند که آئین اسلام، قائم به شخص باشد و با از دنیا رفتن پیامبر(ص)، اوضاع به حال سابق برگردد و بساط اسلام تدریجا برچیده شود اما هنگامی که مشاهده کردند مردی که از نظر علم و تقوا و قدرت و عدالت بعد از پیامبر(ص) در میان مسلمانان بی نظیر بود، به عنوان جانشینی پیامبر(ص) انتخاب شد و از مردم برای او بیعت گرفته شد، لذا یأس و ناامیدی نسبت به آینده اسلام آنها را فرا گرفت و فهمیدند که اسلام، آئینی است ریشه دار و پایدار. " الیوم أکملت لکم دینکم " (امروز دین شما را کامل گردانیدم) آری در این روز بود که آئین اسلام با تعیین و اعلان رسمی جانشین برای پیامبر (ص) و روشن شدن وضع آینده مسلمانان به تکامل نهایی خود رسید. " و أتممت علیکم نعمتی " (امروز نعمت خود را بر شما تما
م نمودم) در این روز بود که نعمت خداوند با تعیین رهبر لایقی همچون امیرالمومنین علی (ع) برای آینده مردم تمام و تکامل یافت. " و رضیت لکم الاسلام دینا" (و امروز اسلام را به عنوان آئین جاویدان برای شما پذیرفتم) و نیز در همین روز بود که اسلام با إکمال دین و إتمام نعمت به عنوان آئین نهایی از طرف خداوند پذیرفته شد و مورد رضایت قرار گرفت. شاهد این سخن از کتب اهل جماعت(اهل سنت) روایتی است که خطیب بغدادی در کتاب تاریخ خود، از ابو هریره نقل می کند که بعد از جریان غدیر خم و پیمان ولایت علی(ع) و گفتار عمر بن خطاب به علی(ع) که گفت : "بخّ بخّ یابن علی بن ابی طالب أصبحت مولای و مولا کلّ مسلم" : مبارک باد بر تو ای پسر ابوطالب! که مولای من و مولای هر مسلمانی گردیدی! در این هنگام بود که آیه" الیوم أکملت لکم دینکم "نازل گردید. (الغدیر/ج۱/ص ۲۳۰) کوتاه سخن اینکه رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) بدون ولایت جانشین بر حقّش امیرالمومنین(ع) ناقص است. لذا برای توجه دادن به این نکته مهم که رسالت، بی ولایت، تمام نیست و هر که پیامبر(ص) را قبول دارد ولی جانشینی امیرالمومنین(ع) را قبول ندارد، در حقیقت به تصریح قرآن کریم، دینش ناقص است و مورد رضایت پروردگار عالم نیست، لذا در شب میلاد آئین اسلام یعنی مبعث پیامبر اعظم(ص)، أفضل اعمال، زیارت امیرالمومنین علی(ع) قرار داده شده که این مطلب اساسی به صاحبان عقل و خرد و پیروان نبیّ مکرم اسلام(ص) یادآوری شود؛ چرا که به فرموده خداوند در آیه ۵۵ سوره ذاریات : "فذکّر فانّ الذّکری تنفع المومنین" یادآوری کن که یادآوری، اهل ایمان را فایده بخشد.
حدیث روز ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ 📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇 🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا: @manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید مبعث بر همگی مبارک کلیپ تهیه شده توسط یکی از اعضای گروه با سپاس از ایشان 📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇 🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا: @manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منبر کوتاه 💠ارتباط عاطفی، رمز موفقیت در امور تربیتی 🎤 استاد عالی 📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇 🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا: @manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منبر کوتاه 🔸 بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، دعای مستجاب حضرت ابراهیم علیه السلام 🎤 استاد رفیعی 📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇 🔹 سروش و روبیکا و بله و گپ و ایتا: @manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
پرسش و پاسخ احکام خرید و فروش بهمن ماه ۱۴۰۱ 📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇 🔹 سروش و روبیکا و بله و گپ و ایتا: @manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
🌸صلوات تنها دعايي هست كه حتما مستجاب مي شود. 🌸صلوات : بهترين هديه از طرف خداوند براي انسان است. 🌸صلوات : تحفه‌اي از بهشت است. 🌸صلوات : روح را جلا مي‌دهد. 🌸صلوات : عطري است كه دهان انسان را خوشبو مي‌كند. 🌸صلوات : نوري در بهشت است. 🌸صلوات : نور پل صراط است. 🌸صلوات : شفيع انسان است. 🌸صلوات : ذكر الهي است. 🌸صلوات : موجب كمال نماز مي‌شود. 🌸صلوات : موجب كمال دعا و استجابت آن مي‌شود. 🌸صلوات : موجب تقرب انسان است. 🌸صلوات : رمز ديدن پيامبر در خواب است. 🌸صلوات : سپري در مقابل آتش جهنم است. 🌸صلوات : انيس انسان در عالم برزخ و قيامت است. 🌸صلوات : جواز عبور انسان به بهشت است. 🌸صلوات : انسان را در سه عالم بيمه مي‌كند. 🌸صلوات : برترين عمل در روز قيامت است. 🌸صلوات : سنگين‌ترين چيزي است كه در قيامت بر ميزان عرضه مي‌شود. 🌸صلوات : محبوب‌ترين عمل است. 🌸صلوات : آتش جهنم را خاموش مي‌كند. 🌸صلوات : فقر و نفاق را از بين مي‌برد. 🌸صلوات : زينت نماز است. 🌸صلوات : بهترين داروي معنوي است. 🌸صلوات : گناهان را از بين مي‌برد اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد. وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
✍آیت‌الله بهجت(ره): ما باید به یقین بدانیم که ما در دو دست خود، دو گوهر شبچراغ و گرانقدر(قرآن و عترت) داریم و کار به تشکیک دیگران نداشته باشیم، خواه بدانند و بگویند که در دست ما گوهر است، و یا آن دو را دو سنگ بی‌ارزش بدانند، چه دیگران قدر آن دو را بدانند یا ندانند [ما باید قدردان باشیم]. برای اینکه اگر قدر ندانستیم، نعمت از دست ما گرفته می‌شود، چنان‌که اهل حجاز از نعمت ولایت محروم شدند و به عَجَم‌ها منتقل گردید. 📚 در محضر بهجت، ج۳، ص۱۹۶ 🦋 افضل ایران 🦋الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🦋 🦋 🦋 قاریان افضل ایران
آیه133🌹ازسوره بقره🌹 أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنِيهِ ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قالُوا نَعْبُدُ إِلهَكَ وَ إِلهَ آبائِكَ إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ‌ آيا شما (يهوديان) هنگامى كه مرگ يعقوب فرا رسيد، حاضر بوديد؟! آن هنگام كه به فرزندان خود گفت: پس از من چه مى‌پرستيد؟ گفتند: خداى تو وخداى پدرانت ابراهيم واسماعيل واسحاق، خداوند يكتا، وما در برابر او تسليم هستيم آیه133🌹ازسوره بقره🌹 أَمْ :آیا كُنْتُمْ : بودیدشما شُهَداءَ:حاضر إِذْ :هنگامی که حَضَرَ :فرارسید يَعْقُوبَ :يعقوب را الْمَوْتُ:مرگ إِذْ :آنگاه که قالَ:گفت لِبَنِيهِ:به پسرانش ما :چه تَعْبُدُونَ:می پرستید مِنْ بَعْدِي:پس از من قالُوا :گفتند نَعْبُدُ : می پرستیم إِلهَكَ :خدای تورا وَ إِلهَ :وخدای آبائِكَ:پدرانت إِبْراهِيمَ:ابراهيم وَ إِسْماعِيلَ:واسماعيل وَ إِسْحاقَ:واسحاق إِلهاً :که خدایی واحِداً:یگانه است وَ نَحْنُ :وما لَهُ :برای او مُسْلِمُونَ‌: فرمانبریم آیه ۱۳۳ازسوره بقره