نها هستند. کسی هم حرف بزند آفتاب تابان به او خوب نتابیده است، چشمهای او ندیده است. اصلاً عرف آن زمان همین بود و نمیشد به عرف چیزی گفت. آن جامعه با آن عقاید زندگی میکند، نمیشود همه را جا به جا کرد. اسلام سعی کرده تغییر بدهد.
کنیز بودن مادر برخی از ائمّه (علیهم السّلام)
یک نمونه این است که ائمّهی ما با کنیزهای خود ازدواج کردند، مادران امامان ما شدند. یکی از نکات این است کسی که امام مسلمین است و در شیعه قائل هستیم که او برترین انسان روی زمین است، مادر او ممکن است کنیز باشد. اتّفاقاً نگاه کنید «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ»[۴] آیهی قرآن است، روایات ما ذیل بحثهای روایات نکاح آوردند. یعنی ائمّهی ما سعی کردند این فضا را تغییر بدهند. ولی زمان خودشان این فضا ۹۸ درصد همچنان تغییر نکرد کما اینکه امروز هم تغییر نکرده است.
من یک زمانی یک جایی برای یک عدّهای از خانوادهها بحث کردم که اگر امروز امیر المؤمنین (علیه السّلام) به خواستگاری دختر شما میآمد، میدادید یا نمیدادید؟ آن زمان که نمیگفتند معصوم است، نگاه کند ملکوت را نگاه میکند؛ میگفتند یک جوان شجاعِ مؤمنِ با تقوا است، علم دارد. میگفتند: پول چقدر دارد؟ هیچ باید سه روز به بیابانها برود و برای یهودیها کار کند و یک لقمه نان بیاورد یا نیاورد. امروز در تهران اگر امیر المؤمنین (علیه السّلام) به خواستگاری دخترهای ما میرفت چند نفر از ما بله میگفتیم؟ بعضی مواقع با یک چهیزیه میشود چند جهیزیه داد بلکه بیشتر. شخص تا پایان عمر خود هر چیزی را که تصوّر کند و نکند بخواهد برای او تهیّه میکنند بلکه بچّه هنوز به دنیا نیامده تا ۱۸ سالگی سیسمونی میدهیم. هنوز هم امثال من عمل نمیکنیم، حالا به عزیزان جسارت نمیکنیم. وای به حال جاهلیت و بتپرستها، چه توقّعاتی است.
بازتاب گستردهی ازدواج حضرت سجّاد (علیه السّلام) با کنیز خودش
نمیشد کاملاً آن فضا را شکست. امام سجّاد (صلوات الله علیه) این کنیز را آزاد کرد و با او ازدواج کرد. هم در منابع ما آمده است، هم ۲۰ نفر از مورّخین این را نقل کردند. مورخین نقل کردند یعنی بلاتشبیه مقام معظّم رهبری یک فرمایشی بکنند، مثلاً دیروز یک جا فرمایشی کردند، سی ان ان و آسوشیتدپرس و… میگویند بازتاب گستردهی خبری یعنی این مسئله در دنیا صدا کرد. ۲۰ مورخ این عبارتی را که میگویم را نقل کردند یعنی در آن زمان مثل توپ پیچید، گفتند آبروی او رفت، (معاذ الله) مثل اینکه فیلم کسی پخش شود، چه شده است؟ با کنیز خود ازدواج کرد. این آبروریزی را چه کنیم؟
ساختارشکنی امام سجّاد (علیه السّلام) در برابر شاه بنی امیّه
امام مدینه است، شاه بنی امیّه شام است، بالای هزار کیلومتر، دو هزار کیلومتر فاصله است، حالا ببینید چقدر از دمشق تا مدینه راه است. شاه از دمشق نامه نوشت که آبروی جهان اسلام را بردی، هر کسی را میخواستی میگفتی ما برای تو میگرفتیم، نمیفهمید که امام دنبال ساختارشکنی است، آن چیزی که شما دارید قرارداد است، خرید و فروش است. من عرض کردم زمان خود ائمّه بوده است حتّی دختران بعضی از امامان ما در عرف آنها اینطور ازدواج کردند، امّا اهل بیت (علیهم السّلام) سعی کردند این عرف را آرام آرام تغییر بدهند. حالا اگر یک موقع فرصت شد و حوصله بود روایت وسائل را میخوانم، سعی کردند که تغییر بدهند.
تعجّب جامعهی آن روزگار از ازدواج امام سجّاد (علیه السّلام) با کنیز خود
گفتند: آبروی ما را بردی بعد این بیانیه را مثل نامهی سرگشاده که میدهند، نامهی سرگشاده را به امام داد، ولی همه جا پخش کردند، چون مورّخین نوشتند. همهی خبرگزاریها و روزنامهها و سایتها و کانالهای تلگرامی همه آن زمان نوشتند، پربازدیدترین پست شبکههای مجازی شد. امام سجّاد، زین العابدین، علیّ بن الحسین رفته با کنیز خود ازدواج کرده است. اگر من مثال بزنم بیادبی است یعنی اگر امام (معاذ الله) کار حرامی انجام داده بود تعجّب نمیکردند.
فرهنگ این است ائمّهی ما از مردم بیشتر تقیّه میکردند تا از حکومتها. مردم از عرفیّات خود دست برنمیدارند. تربیت خیلی سخت است. حضرت جواب داد، یک توضیحاتی داد فرمود: اوّلاً من به سیرهی پیغبمر عمل کردم، من به حلال شرعی عمل کردم، عرض کردیم پیغمبر هم با کنیز خود صفیه ازدواج کرد. بعد فرمود: «اللُّؤْمُ لُؤْمُ الْجَاهِلِيَّةِ»[۵] پست هستیم که بخواهیم جاهلیتی فکر کنیم.
چرا حکومت با ازدواج امامان با کنیزان مبارزه کرد؟
چون حکومت دنبال این بود که قبیلهگرایی و بنی امیه را مدام بر سر مردم بکوبد، در نتیجه وقتی میخواهید بنی امیه را بالا ببرید باید شما ساختار قبیلهای را تقویت کنید. بگویید بنی امیه آن بالا است، شاخ است. چرا؟ چون حکومت دست او است. بنی عباس چه کسانی هستند؟ بنی مخزوم، بنی زهره، بنی فلان چه کسانی هستند؟ شما باید به همهی این بنیها اجازه بدهید که بنی امیه روی اینها
دواج میکردند. مادر شش، هفت امام از کنیزان هستند. کنیز هم معلوم نیست اهل کجا است، در مورد یک چیزهایی بحث است که دوست ندارم صحبت کنم که خود این یک معضل دیگری است. امّا بالاخره برای مادر امام شایسته پیدا نمیکردند، برای ازدواج با کنیز در آن جامعه بخواهم مثال بزنم بیادبی است، به این خاطر مثال نمیزنم.
ازدواج امام سجّاد (علیه السّلام) با کنیز خود برای تغییر فضای آن دوران
همینقدر به شما بگویم که وقتی حضرت سجّاد (صلوات الله علیه) با یک کنیزی ازدواج کرد، چون مرد با کنیز خودش میتواند مباشرت کند، نیازی به عقد و اینها ندارد. امام سجّاد (صلوات الله علیه) برای اینکه این فضا را تغییر بدهد، آن فضایی که شب گذشته ما راجع به آن بحث کردیم ازدواجهای صدر اسلام یا برای تحکیم روابط قبیلهای و مناسبات اجتماعی بود یا قوّت گرفتن بود، یا اعتبار یا همپیمانی بود، کم کردن سطح تنشها بود.
یا گاهی مثلاً فرض بفرمایید جناب امّ سلمه (سلام الله علیها) که خیلی خدمت کرده است و روزی او بود که به اهل بیت (علیهم السّلام) خدمت کند، آنقدر اهمّیّت داشته است که سیّد الشّهداء ردای امامت را -چون میدانست کربلا همه چیز غارت میشود- به ایشان سپرد، فرمود: پسرم میآید از تو میگیرد که حضرت سجّاد از ایشان گرفت. ردای امامت را به کسی سپردن این شوخی نیست. او به بچّهی خودش میداد ادّعای امامت میکرد. مثل کارت شناسایی است که روی آن مینویسند دارندهی این کارت رئیس جمهور است. بلاتشبیه به این شکل بود.
ایشان وقتی هجرت کرد و به حبشه رفت، همسرش از دنیا رفت، میدانید ایشان در ماجرای جمل به امیر المؤمنین (علیه السّلام) نامه نوشت که پیغمبر دستور دادند من در خانه بمانم وگرنه خود شمشیر میگرفتم و میآمدم در رکاب تو سربازی میکردم. پسرم که برای خودم بیشتر ارزش دارد میفرستم تا در رکاب تو بجنگد.
غریب بودن حضرت امیر (علیه السّلام) در دوران حکومتش
اگر میخواهید بدانید امیر المؤمنین چه مظلومی است، به شما بگویم که در زمان حیات امیر المؤمنین (علیه السّلام) معاویه پسر او را به دام انداخت، مجبور شد همین آدم به امیر المؤمنین (علیه السّلام) جسارت کند، تقیّه کرد، او بیحرمتی نکرد، حقیقتاً پسر امّ سلمه آدم بدی نیست، با معاویه بیعت کرد و گفت: علی (علیه السّلام) ناحق است. آنقدر امیر المؤمنین (علیه السّلام) تنها بود.
ویژه بودن امّ سلمه (سلام الله علیها)
خلاصه امّ سلمه (سلام الله علیها) ویژه بود. ایشان به حبشه هجرت کرد. شوهرش در حبشه از دنیا رفت. وقتی به مدینه برگشت، پیغمبر اکرم (صلوات الله علیه) برای اینکه این خانم صاحب دو هجرت را تکریم کند، با او ازدواج کرد. یعنی گاهی اینطور بود.
دلایل ازدواج ائمّه با زنان دیگر
گاهی برای شکستن بعضی از تابوهای اجتماعی بود مثل ازدواج با همسر زید، زینب بنت جحش دختر عمهی پیغمبر. بخواهم هر کدام از اینها را توضیح دهم طول میکشد، جاهای دیگر بحث کردند. بعضی برای تکریم از یک مؤمن بود مثل امّ سلمه، بعضی دخترهای خود را هدیه میکردند مثل آن دو نفر. اگر در جامعهی عرب کسی دختر خود را به مردی هدیه میکرد و او قبول نمیکرد، میگفتند لابد او یک عار و ننگی دارد، بعضی مواقع او را میکشتند. یکی از محقّقین میگوید عربها دخترهای خود را میکشتند.
کفویّت نبودن در دوران صدر اسلام
اصلاً فضایی نبود که کسی با کسی ازدواج میکند یعنی اینها هم شأن معنوی هستند، اصلاً معنوی کجا بود؟! کفویّت نبود، اصلاح میکنیم میگوییم نه، با آن معنایی که در ذهن شما است، کفویت بود یا قبیله بود یا پول بود یا امثال اینها. اسلام سعی کرد این کفویّتها را تغییر دهد.
حرمت پیدا کردن کنیز بعد از ازدواج با امام (علیه السّلام)
امام سجّاد (علیه السّلام) میتوانست با کنیز خود مباشرت کند اگر بچّهدار هم میشدند اسم آن کنیز ام ولد میشد. میدانید حجاب بر کنیز واجب نیست بلکه بعضی فقها میگویند نباید چادر سر کند. ام ولد باید سر خود را بپوشاند، حرمت پیدا میکند، مادر یک مسلمان شده است. چون معلوم نیست اصلاً کنیز مسلمان باشد. قاعده این است که کفّار با مسلمانها جنگیدند، اسیر شدند حالا معلوم نیست دین او چیست، بتپرست است یا چیز دیگری است، امّا امام سجّاد (علیه السّلام) این زن را آزاد کرد بعد با او ازدواج کرد.
ازدواج با کنیزکان عرف زمان پیامبر (صلوات الله علیه)
پیغمبر هم این کار را با صفیه که من شب گذشته عرض کردم صفیهی بنت حارث که اشتباه گفتم صفیهی بنت حیی بن اخطب است که عرض کردم برادرزادهی مرحب است. پیغمبر هم با او ازدواج کرد، میتوانست ازدواج نکند، کنیز او باشد ولی ازدواج کرد. این تکریماً بود ولو ارتباط او با یهود و… یعنی فضای آن زمان اینطور بود، بالاخره ما هستیم و این سازمان ملل و آمانو و آژانس و… هر چه هم بر ما ظلم کنند بالاخره ما در این فضا هستیم، بُرد بُرد ما را آنها تعیین میکنند، کدخدا ای
هی زهرا (سلام الله علیها)
صدیقهی طاهره چند ویژگی داشت این همه از فضایل ایشان شنیدید، پیغمبر خم میشد دست ایشان را میبوسید، یک کارهایی کرده است که این بینظیر بودن در ذهنها باقی بماند. لذا یک نقلی از خلیفهی دوم است، علی (علیه السّلام) سه ویژگی داشت، اگر همهی نعمتهای عالم در دست من بود، حاضر نبودم یکی را به من بدهند. یکی این است که او شوهر فاطمه بود. در ادبیات آن روز کسی شوهر کسی باشد، از این خبرها نبود که با دنیا قابل مقایسه نباشد. حالا هزار سکهی طلا میگفتند بدهیم بهتر است یا یک تعداد از این سکهها را میگیرم.
حسادت دشمنان علی (علیه السّلام) نسبت به ازدواج او با فاطمهی زهرا (سلام الله علیها)
صدیقهی طاهره استثنایی بود، آن حسودان هم که طبق آیهی قرآن «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»[۸] اینها خیلی سوختند وقتی پیغمبر فاطمهی خود را به علی (علیه السّلام) داد. لذا تصریح کردند، گفتند همهی دنیا دست ما بود -همهی دنیا نه زندگی ما، دنیا آنچه در عالم وجود است- حاضر بودیم بدهیم، ولی ما شوهر فاطمه میشدیم.
خواهش نکردن از کسی، یکی از ویژگیهای فاطمهی زهرا (سلام الله علیها)
این فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) چند ویژگی داشت. یکی اینکه در طول عمر خود از احدی خواهشی نکرد نه از علی و نه از پیغمبر. حالا دقّت کنید تا بگویم چگونه فاطمهی زهرا (سلام الله علیه) خود را خرج امیر المؤمنین (سلام الله علیها) کرد. امیر المؤمنین (سلام الله علیها) بعد از سه روز به خانه آمدند، گرسنه بودند، فرمودند: زهرا جان! غذایی… دیدند بدن مبارک صدیقهی طاهره میلرزد. چون سؤال کرد، فرمود: چیزی نداریم. عرض کرد فاطمه جان! به من میگفتی. فرمود: پدرم به من فرمود از علی چیزی نخواه؛ من آمدم اینجا خدمت کنم. در طول عمر خود از علی چیزی نخواست.
ملکوتی بودن فاطمهی زهرا (سلام الله علیها)
امیر المؤمنین (سلام الله علیها) فرمود: یک روز به خانه آمدم، من نمیدانم بی بی (سلام الله علیها) چقدر ملکوتی بوده که وقتی امیر المؤمنین و پیغمبر میدیدند دستاس میگرداند گریه میکردند. این یک چیز خیلی طبیعی برای زن عرب است که آسیاب سادهترین کارهای آنها است. این از پیغمبر (صلوات الله علیه) است که میگوید وارد شد، دید فاطمهی زهرا (سلام الله علیه) دستاس میگرداند، از چوبهی دستاس خون جاری است، پیغمبر شروع به گریه کرد، آنقدر لطیف بود. اصلاً تشبیههای ما هم غلط است، ما باید گل یاس را به صدیقهی طاهره تشبیه کنیم نه به عکس.
تحمّل نداشتن علی (علیه السّلام) در فریاد کشیدن بر سر یک زن
امیر المؤمنین همان کسی است که در خیابان راه میرفت، ظاهراً عمار میگوید: امیر المؤمنین یک روز با خشم داخل دار الحکومه آمد، فرمود: برو به آن مرد بگو از فریاد زدن سر آن زن خودداری کند وگرنه علی با ذو الفقار میآید. عمار میگوید رفتم دیدم یک مردی سر یک معاملهای که انجام داده بودند، سر یک زنی فریاد میزند، به او گفتم تمام کن و گرنه علی گفته با ذو الفقار میآیم. -این در فضایل ابن شاذان قرن ششم ما شیعهها است- میگوید: شخص گفت: مال من را خورده است، گفت: علی با ذو الفقار میآید، ساکت شد. گفت: چرا؟ گفت: علی فرموده است من تحمّل ندارم جایی باشم و کسی سر زنی فریاد بزنم.
حالا امیر المؤمنین (صلوات الله علیه) وارد شود، ببیند صدیقهی طاهره (سلام الله علیها) دستاس میگرداند و دست مبارک ایشان زخم شده است، علی (علیه السّلام) میتواند تحمّل کند؟! او شنید بیادبی به زن یهودیّه کردند، غیرت او قبول نکرد، فرمود: اگر بمیرید کم است. یک جایی دیگر دیدم، به یک زن مسلمانی همانجا بیادبی کردند، به صورت او زد، نمیتواند تحمّل کند.
درخواست فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) از پدرش به خواست علی (علیه السّلام)
بحث این بود که فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) از کسی چیزی نخواست، تا ببینیم چه کرده است. امیر المؤمنین میگوید: عرض کردم فاطمه جان! برو به پدرت بگو یک خادمی به تو بدهد، من نمیتوانم به این دستها نگاه کنم. میگوید فاطمه نمیخواست از پدرش چیزی بخواهد، به حرمت اینکه من خواستم. شب گذشته به یاد دارید خواندم فرمود: یا علی! من لحظهای با اوامر تو مخالفت نکردم، گفت: باشد.
مناعت طبع فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) در مقابل پیغمبر (صلوات الله علیه)
آنقدر بی بی با حیا بود که خواست وارد مسجد شود، دید اطراف پیامبر شلوغ است، اگر وارد شود پیغمبر مجلس را به هم میزند، نزدیک در ورودی میآید. برگشت، امّا رسول الله ایشان را دید، لذا مجلس که تمام شد سؤالهای خود را پرسیدند، پیغمبر گرفتار بود، حکومت داشت. خانهی صدیقهی طاهره داخل مسجد بود، آمد سلام کرد، پیغمبر اذن گرفت. «السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ»[۹] امیر المؤمنین (علیه السّلام) میگوید: فاطمه چون میخواست از پیغمبر چیزی بخواهد،
هنوز نخواسته بود از شدّت حیا ملحفه روی سر خود کشیده بود، آنقدر مناعت طبع داشت. همهی عالم گدای در خانهی فاطمه هستند، امّا از کسی چیزی نمیخواهد.
حاجت نداشتن فاطمه (علیها سلام) از امام و پیغمبر خود
پیغمبر (صلوات الله علیه) بار دوم، بار سوم که «السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ» فرمود، امیر المؤمنین (علیه السّلام) اینطور میفرماید: گفتم الآن پیامبر میرود. عرض کردم یا رسول الله! خوش آمدید بفرمایید. صدیقهی طاهره (سلام الله علیها) روی سرش ملحفه کشیده بود. گفتم: یا رسول الله! فاطمه خجالت میکشد، دستهای ایشان را ببین. این ماجرای معروف تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) است که شیعه و سنّی نقل کردند. فاطمه نه از… مردم کجا هستند، از امام و پیغمبر خود حاجتی ندارد، خودش را خرج کرده است. اگر میخواهید ببینید فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) شیعه است یعنی چه؟ یعنی این.
علّت گریههای فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) در بیت الاحزان
سلیم و امثال ابن عتیبه و دیگران نوشتند. من اینجا معتقد هستم اگر به خانهی صدیقهی طاهره حمله نمیشود و اگر ضرب اتّفاق نمیافتاد، فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) از غصّهی پیغمبر زنده نمیماند. تمام آن کسانی که دیدید نوشتند از شدت گریه به بیت الاحزان رفت، گریه کرد بدن مبارک ایشان آب شد، اینها از دو چیز بود: از شدت گریه بر فراق پیغمبر و غصب خلافت امیر المؤمنین (علیه السّلام). تا حدود ۵۰ روز که بعد حمله کردند و سلیمان بن قیس میگوید وقتی حمله کردند دیگر بی بی از بستر بلند نشد. همهی این اتّفاقات و خطبه خواندنها برای همان ۵۰ روز اوّل است. ولی آنقدر حال حضرت وخیم بود که نوشتند از بدن مبارک او از شدّت گریه چیزی باقی نماند.
خواهش حضرت زهرا (سلام الله علیها) از انصار
آن کسی که منیع الطبع عالم وجود است و عالم وجود نه ما که گدای در خانهی او هستیم، فرمود: علی جان! یک مرکبی آماده کن من به انصار بگویم بلکه برگردند، فاطمه برود به آنها بگوید شاید قبول کنند. آن کسی که به هیچ کس در عمر خود التماس نکرده بود گفت: من میروم از آنها خواهش میکنم. شب اوّل رفتند و آنها جواب درستی به او ندادند. سلیم میگوید: فردا شب گفت علی جان! مرکب فراهم کن من یک بار دیگر بروم از اینها خواهش کنم. شیعه یعنی فاطمهی زهرا. او که فاطمهی طاهره بود گفت: علی جان من به خاطر تو التماس میکنم، این التماس کردن ایشان است.
بهترین ملاک برای زن از دید رسول الله (صلوات الله علیه)
آن فاطمهای که پیغمبر فرمود: بهترین چیز برای یک زن چیست؟ فرمود: اینکه مردی او را نبیند. ما در روایات خود داریم بهتر است صدای نفسهای زن عفیفه را مرد نامحرم هم نشنود –در وسائل الشیعه همان جلدی که دست من است وجود دارد- آن هم کسی که گوهر عالم وجود است، مستوره است، آن کسی که نابینا به خانهی او آمد، خانه را ترک کرد.
غیرت فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) در برابر دشمنان
وقتی به خانه حمله شد، من از حمله عبور میکنم، چون توان بیان آن را ندارم. همینقدر که بی بی مجروح شدند، دلش نیامد امیر المؤمنین (علیه السّلام) را صدا بزند، هیچ سعی نکرد از امیر المؤمنین استفاده کند، گفت: امیر المؤمنین الآن در شرایط خوبی نیست. فرمود: «يَا فِضَّةُ! إِلَيْكِ فَخُذِينِي»[۱۰] فضه را صدا زد. در آن شرایط که بی بی تاب تحمّل نداشت، دید ۴۰ مرد جنگی امیر المؤمنین (علیه السّلام) را میبرند، آن زنی که شأن اجلّ از انبیاء و رسل و ائمّه است، با آن شرایط و آن جراحت وقتی دید امیر المؤمنین را با طناب میکشند، غیرت او قبول نکرد، کمر امیر المؤمنین (علیه السّلام) را نگه داشت.
تنها ماندن علی (علیه السّلام) از سوی بنی هاشم
من دیگر نمیگویم چطور دست را کوتاه کردند، امیر المؤمنین در دلهای خود با شیعیان کرده است، اینطور بود «وَ لَوْ كَانَ بِهِمْ حَمْزَةُ أَوْ أَخِي جَعْفَرٌ مَا بَايَعْتُ كُرْهاً»[۱۱] اگر آن کسانی که وظیفه داشتند آن روز از من دفاع کنند، یک عدّه شهید شده بودند، یک عدّه هم نامردی کردند، از جملهی نامردها بزرگان بنی هاشم بودند. حضرت فرمود: اگر عموی من حمزه یا برادرم جعفر بود اینطور من غریب نمیشدم. میدانید امام سجّاد (علیه السّلام) فرمود: جعفر و حمزه اسد الله هستند، علی جان! دو نفری که اسد الله بودند الآن نیستند، غم مخور فاطمه است. فرمود: اگر حمزه و جعفر بودند این اتّفاق نمیافتاد.
فاطمهی زهرا دید مرد جنگی نیست، گفت: سپر که داری. آمد کمر امیر المؤمنین (سلام الله علیه) را نگه داشت، خود امیر المؤمنین بعداً فرمود: اگر حمزه و جعفر بودند این اتّفاق نمیافتاد که کوثر عالم وجود، عصمت الله الکبری وسط میدان بیاید، صدای نفسهای او را بشنوند، نه؛ بین ۴۰ مرد جنگی بیاید، دست نحس کسی اصابت کند، کسی تازیانه بزند، آن کسی که از نابینا فرار میکرده همه دیدند، با همهی وجود از امیر المؤمنین (عل
این یکی استثنایی است «فَإِنَّ تَزْوِيجَهَا نَزَلَ مِنَ السَّمَاءِ» تزویج او از آسمان آمده است، این یکی استثنایی است. پیغمبر برای اینکه امیر المؤمنین (علیه السّلام) مظلوم نشود، تلاش کرد.
دفاع جانانهی فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) از امیر المؤمنین (علیه السّلام)
بیش از سه هزار روایت فضیلت از پیغمبر الآن رسیده است که همه را سوزاندند، ولی هیچ کدام به کارسازی این نبود که آن کسی که در عفّت نظیر نداشت که به خانهی آنها یک نابینا آمد محل را ترک کرد، بین ۴۰ مرد جنگی حاضر شود. پیغمبر باید یک کاری انجام میداد. من میخواهم این را عرض کنم ای کاش ما شیعهها به اندازهی خودمان شبیه صدیقهی طاهره عمل کنیم. یعنی من خود را خرج امیر المؤمنین (علیه السّلام) بکنم. حالا من که چیزی نیستم، ولی اگر کسی برود ببیند، میبیند صدیقهی طاهره که عظمت داشت، شأن او اجلّ از پیغمبر و امیر المؤمنین اگر نبود، کمتر نیست همهی وجود خود را خرج امیر المؤمنین (علیه السّلام) کرد. استثنایی بودن او باید به گوش و چشم همه میرسید.
ادّعای عایشه برای ازدواج با پیغمبر اکرم (صلوات الله علیه)
لذا در آن زمانی که عرف ازدواج است اصلاً چیز دیگری بود. حالا عایشه خیلی تلاش کرده یک چیزی پیدا کند، ادّعا کرد که من تنها دختر باکرهای بودم که با پیامبر ازدواج کردم در حالی که حضرت خدیجه از نظر شیعه باکره بود. آیا تقوای عایشه هم ویژه بود یا به خاطر حسادت وسط خیابان با همسران دیگر پیغمبر دعوا کردی؟ به همسران پیغمبر و سایر مردم جلوی چشم پیغمبر فحش دادی، آیا تقوا هم داشتی؟ علم هم داشتی؟ عبادتهای تو هم اینطور بود؟ عصبانی میشدی به پیغمبر توهین نمیکردی؟ هیچ چیز به دست نیاورده ادّعا میکند من باکره بودم. قبل از این با پیغمبر ازدواج نکرده بودند. خواستند در رقابت با حضرت خدیجه بگویند ازدواج کرده و فرزند هم داشته است.
اگر این ویژگی شما است، صدیقهی طاهره هم ازدواج نکرده بود، دختر پیغمبر هم بود. خواستگارهای تو چه کسانی بودند؟ شما که خود تاریخ را نوشتید؟ یک لیست نشان دهید که خواستگارهای عایشه چه کسانی بودند؟ مگر چند سال اختلاف دارند؟ باشد در شش سالگی، هفت سالگی پیغمبر به خواستگاری تو آمده، ده سالگی به خانهی پیغمبر رفتی، حالا ۱۷، ۱۸ سالگی هم نقل کردند. باشد همان چیزی که شما میگویید، فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) چند سال داشتند که به خانهی امیر المؤمنین (علیه السّلام) رفت؟ نُه سال داشت. خواستگار شما چه کسانی بودند؟ حکومت دست شما بود، چند سال مفتی اعظم حکومت بودی، میشد اینها را بر شما اضافه کرد، نمیشد؟ خواستگار شما چه کسی است؟!
تقاضای ازدواج با فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) از سوی مردم مدینه
اگر آن قبایل و مردم مدینه فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) را نمیشناختند، پیغمبر را که میشناختند رئیس حکومت است، شاه مسلمین است. عرض کردیم همه آمدند چون روی ادبیات آن روز همه آمدند تقاضای ازدواج با فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) را مطرح کردند. فرمود: این یکی استثناء است، کسی نمیتواند به صدیقهی طاهره ولایت پیدا کند.
فاطمهی زهرا (علیها سلام) حجة الله علی الحجّج
همانطور که میگویند امام نباید برده باشد، میگویید: چرا؟ میگویید برای اینکه مولا به او ولایت دارد. باید دست او باز باشد. صدیقهی طاهره حجّة الله علی الحجّج است، اگر قرار بود شخص دیگری بشود با او ازدواج کند ولو بدون کفویت مثل آن چیزهایی که قبلاً بود عرض کردیم. میشد شوهرش به او ولایت داشته باشد، آن موقع که میخواست از حق دفاع کند میگفتند در خانهی خود بنشین. نه، فاطمهی زهرا حجّة الله علی الحجّج است. حق گم میشد.
رخ دادن فضیلت عملی از سوی امیر المؤمنین (علیه السّلام)
پیغمبر خودش و دختر خود را برای امیر المؤمنین خرج کرد. این همه فضیلتی که امیر المؤمنین (علیه السّلام) فرمود، یک کاری کرد فضیلت به جای اینکه کلامی باشد، فضیلت عملی رخ داد. یک روضهای است من همین را سالهای یپش خوانده بودم، چند ماه پیش در نسخهی خطی دیدم، فکر نمیکردم در کتب اهل سنّت باشد، جدیداً در کتب اهل سنّت پیدا کردم. دو شب خدا میداند خودم تا نماز صبح گریه کردم، الآن هم میخواهم بگویم باز به هم میریزم. کاری که پیغمبر کرد و مدام صدیقهی طاهره را معرّفی کرد. بله، آنها هم درست عمل کردند، گفتند یک کاری انجام میدهیم که علی مردهی متحرک شود. درست هم فکر کردند، به زعم خودشان درست عمل کردند.
بینظیر بودن فاطمهی زهرا (سلام الله علیها)
صدیقهی طاهره بینظیر بود، آنها هر کاری انجام دادند، پیغمبر اجازه نداد او تحت ولایت آنها مثل شوهر باشد. این بانو ویژگیهایی داشت. من چند ویژگی از ایشان را امشب میگویم. این روضه هم جزء بحث من است، حالا دقّت کنید میبینید. لذا اگر گریه هم نکنید گوش بدهید إنشاءالله بعد از من روضه بخوانند، فکر میکنید و میسوزید.
ویژگیهای فاطم
یه السّلام) دفاع کرد، همهی اینها را گفتم تا ببینید چقدر علی مظلوم است. فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) وصیت کرد که هیچ کس را وقتی من از دنیا رفتم راه ندهید، کنایه از اینکه همسران پیغمبر، کنایه از اینکه آن یکی، دو نفر نیایند. این را اهل سنّت نقل کردهاند که عایشه خواست بیاید، اسماء بنت عمیس گفت شما را راه نمی دهم. پدر خود را خبر کرد، پدر عایشه آمد گفت: چرا همسران پیغمبر را راه نمیدهید؟ او هم گفت: فاطمه دستور داده است. اینها یک بار به خانه حمله کرده بودند، بهانه نبود که بخواهند دوباره در را باز کنند، فاطمه هم که دیگر به شهادت رسیده است؛ فکر میکردند فردا میخواهند تشییع کنند، نمیدانستند که شبانه تشییع میشود. پدر عایشه گفت: برگردیم، نمیشود.
اینجا وقتی عایشه دید او را راه ندادند، یک نگاه درون حیاط کرد، دید داخل حیاط یک تابوتی است، تابوت برای چه بود؟ فاطمهی زهرا (سلام الله علیه) فرمود: علی جان! من نمیخواهم وقتی شب من را میبرند معلوم بشود که این بدن زن است یا مرد، لذا دیوارههای آن را بلند بگیر.
میدانید عایشه چه گفت؟ گفت: «جَعَلَتْ لَهَا مِثْلَ هَوْدَجِ الْعَرُوسِ»[۱۲] مثل کجاوهی عروس برای او درست کردن. کجای دنیا تابوت مادر ۱۸ ساله را به کجاوهی عروس تشبیه میکنند؟! چقدر باید کینه وجود داشته باشد که انسان تابوت مادری که چهار بچّهی کوچک دارد را به کجاوهی عروس تشبیه کند؟! کسی جلوی کجاوهی عروس آستین به دهان نمیگیرد. چرا اینطور با کینه، اینطور مسخرهگونه تشبیه کرد؟ چون دید این تابوت هم آبروی پدرش را میبرد. چون دید این فاطمهای که بین ۴۰ مرد جنگی حاضر شد، نباید کسی بدن آب شدهی این فاطمه را ببیند. یعنی آن لحظهای که بین این ۴۰ نفر آمدم، تنها آمدم که خود را فدای علی کنم. وگرنه فاطمه عفیفه است، نمیآید در انظار حاضر شود. عایشه فهمید این تابوت طعن به خلیفه است، رفتار فاطمه عوض نشده است. نه قبل از این کسی قامت او را دیده است و نه بعد از مرگ، حتّی بدن آب شدهی او را میتواند ببیند. اگر آنجا آمده است، آمده که خود را خرج امامش کند
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
حدیث روز ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲
#حدیث_امروز
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
پرسش و پاسخ احکام سجده
#احکام #سوال_شرعی #مهر #سیاه #سجده #باطل #فتوا #امام_خامنه_ای
خرداد ماه ۱۴۰۲
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و بله و گپ و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشتباه ما اینه که فکر می کنیم باید اول موفق بشیم تا بتونیم خودمون رو باور کنیم در حالی که کاملا برعکسه. باید اول خودمون رو باور کنیم تا موفقیت برامون اتفاق بیفته.
خودت رو باور داشته باش! تو اشرف مخلوقاتی!
#باور #انسان #اشتباه
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ع س پلیس آگاهی فاتب در یوم جاری 31_3_1402 استاد دکتر قدیری ابیانه در جمع خانواده های پلیس پیشگیری فاتب بیان داشت..امروز شاهد چند قطبی شدن جهان، فروپاشی آمریکا و تشکیل قطب بزرگ اسلامی به رهبریت ایران هستیم.
وی با بیان اینکه معتقدم ریشه این تحول در همان سیاست نه شرقی و غربی است که امام (ره) در عصر قدرت آمریکا و شوروی پایه گذاشت، افزود: تفکری که بدون شرق و غرب نمیتوان کاری کرد در ذهن گروهکهای مختلف داخل ایران همچون مجاهدین و …بود و از نظر آنها استقلال جمهوری اسلامی از شرق و غرب یک نقطه ضعف بزرگ محسوب میشد.
این فعال سیاسی با بیان اینکه خیلیها از جمله مبارزان سیاسی پیش از انقلاب باور نمیکردند که انقلاب اسلامی بتواند در برابر نظامهای سلطه به ایستد، تاکید کرد: امروز تفکر انقلاب اسلامی و نه شرقی و نه غربی اوج گرفته و اثر خود را برجای گذاشته است.
وی با بیان اینکه غرب به افکار انقلاب ما احتیاج دارد، اضافه کرد: بدون شک اگر بتوانیم افکار انقلاب و امام (ره) را مطرح کنیم حتماً قدرت و جاذبه زیادی خواهد داشت.
قدیری ابیانه با بیان اینکه بسیاری از افراد در غرب از وضع موجود اجتماعی و فرهنگی خود ناراضی هستند اما گرفتار این فرهنگ شدهاند، تصریح کرد: علت اسلام هراسی در غرب همین قدرت جاذبه اسلام و انقلاب اسلامی است و اگر این جاذبه نبود نیازی به تحریف و اسلام هراسی نبود.
تحلیلگر مسائل سیاسی کشور در جمع خانواده های پلیس پیشگیری فاتب در خصوص راهکارهای بهبود مسائل فرهنگی و اقتصادی اظهار داشت: برای اینکه شرایط فعلی را درست تحلیل کنیم باید ارزیابی از وضعیت کشور در سال ۵۷ داشته باشیم.
محمد حسن قدیری ابیانه افزود: نظام قبل از انقلاب بسیار فاسد بود و این فساد را میخواست یعنی اصل نظام بر فساد در تمام زمینهها بود.
وی گفت: در حال حاضر اگر چه فساد وجود دارد ولی نظام با فساد مخالف است و با فساد برخورد میکند.
سفیر سابق ایران در کشور مکزیک و استرالیا با طرح این سوال که آیا وضعیت موجود مطلوب ماست و دستاوردها ما کافی است یا خیر اضافه کرد: علی رغم خدمات زیادی که انجام گرفته میتوانستیم پیشرفت بیشتری داشته باشیم در این چهل و چند سال انقلاب یکی از اهداف اصلی محرومیت زدایی و فقر زدایی بوده لذا وضعیت بهتر از گذشته است.
قدیری ابیانه با بیان مثالهایی از وضعیت صادرات و تولید و بودجه کشور در قبل و بعد از تحریم گفت: برای سنجش عملکردها باید واقعیتها را بشناسیم و مطالبات و توقعات مردم بر حسب تصورات است در حالی که باید بر اساس واقعیتها باشد.
وی ابراز داشت: با وجود مشکلات فراوان ولی دستاوردهای بسیار خوبی در دوران انقلاب داشتهایم.
وی ادامه داد: ما در زمان جنگ در تأمین سیم خاردار مشکل داشتیم حتی دشمنان به ما اجازه خرید نمیدادند ولی امروز به دنبال آن هستند که از صدور سلاحهای پیشرفته ایران جلوگیری کنند و دشمنانی که یک زمان دنبال تجزیه کشور ما بودند الان نگران نفوذ ایران تا مدیترانه هستند.
پژوهشگر مسائل سیاسی ابراز داشت: کشور ما در حال حاضر در تحریم خارجی است اما بدتر از تحریم خارجی خود تحریمی است که بازار ۸۳ میلیون نفر خودمان را به کالای خارجی اختصاص دادیم لذا ما خودمان، خودمان را تحریم کردیم و اگر از تولید داخل حمایت کنیم ۸۰ درصد مشکل اشتغال حل خواهد شد.
قدیری ابیانه خاطر نشان کرد: مشکلات فعلی کشور بخشی حاصل تحریمها، بخش دیگری نتیجه ضعف مدیریت و رفتار خود مردم است.
وی افزود: راه پیشرفت کشور رابطه با آمریکا نیست بلکه راه حل پیشرفت کشور در وهله اول انتخاب درست مدیران و تلاش بی وقفه در امور مادی و دینی ، اصلاح سبک زندگی، افزایش ساعت کار مفید؛ قناعت، تعصب داشتن و حمایت از کالای داخلی است.
در پایان نشست شرکت کنندگان به بیان نقطه نظرات و طرح سوالات خود پرداختند و دکتر قدیری ابیانه پاسخ دادند.در ضمن در این جلسه رئیس عقيدتی
سیاسی پلیس پیشگیری حجت الاسلام حاج آقا جعفری مطالب ارزنده ای در خصوص سبک زندگی بیان داشتند
🟢 برگی از یک خاطره ( به بهانه ۳۱ خرداد سالروز شهادت شهید چمران )
🔸رضا سگ باز!!!
یه لات بود تو مشهد...
هم سگ خرید و فروش می کرد،
هم دعواهاش حسابی سگی بود!!
🔸یه روز داشت می رفت سمت کوهسنگی برای دعوا و غذا خوردن! که دید
یه ماشین با آرم ”ستاد جنگهای نامنظم“
داره تعقیبش میکنه.
🔸شهید چمران از ماشین پیاده شد و دست اونو گرفت و گفت: ”فکر کردی خیلی مردی؟!“
- رضا گفت: بروبچه ها که اینجور میگن.....!!!
- چمران بهش گفت: اگه مردی بیا بریم جبهه!!
به غیرتش بر خورد، راضی شد و راه افتاد سمت جبهه......!
🔸مدتی بعد....
شهید چمران تو اتاق نشسته بود که یه دفعه دید داره صدای دعوا میاد....!
چند لحظه بعد با دست بسته، رضا رو آوردن تو اتاق و انداختنش رو زمین و گفتن: ”این کیه آوردی جبهه؟!“
رضا شروع کرد به فحش دادن.
(فحشای رکیک!)
اما چمران مشغول نوشتن بود!
وقتی دید چمران توجه نمی کنه، یه دفعه سرش داد زد:
”آهای کچل با تو ام.....! “
یکدفعه شهید چمران با مهربانی سرش رو بالا آورد و گفت:
بله عزیزم!
چی شده عزیزم؟
چیه آقا رضا؟
چه اتفاقی افتاده؟
- رضا گفت: داشتم می رفتم بیرون که سیگار بخرم ولی با دژبان دعوام شد!!!!
چمران: ”آقا رضا چی میکشی؟!! برید براش بخرید و بیارید.....!“
چمران و آقا رضا تنها تو سنگر.....
- رضا به چمران گفت: میشه یه دو تا فحش بهم بدی؟! كشيدهای، چیزی؟!!
- شهید چمران: چرا؟!
- رضا: من یه عمر به هرکی بدی کردم، بهم بدی کرده....!
تا حالا نشده بود به کسی فحش بدم و اینطور برخورد کنه!!
- شهید چمران: اشتباه فکر می کنی!!!!
یکی اون بالاست که هر چی بهش بدی می کنم، نه تنها بدی نمی کنه، بلکه با خوبی بهم جواب میده!
هِی آبرو بهم میده.....
تو هم یکیو داشتی که هِی بهش بدی میکردی ولی اون بهت خوبی میکرده.....!
منم با خودم گفتم بذار یه بار یکی بهم فحش بده و منم بهش بگم بله عزیزم.....!
تا یکمی منم مثل اون (خدا) بشم …!
🔸رضا جا خورد!....
رفت و تو سنگر نشست.
آدمی که مغرور بود و زیر بار کسی نمیرفت، زار زار گریه میکرد!
تو گریه هاش میگفت: یعنی یکی بوده که هر چی بدی کردم بهم خوبی کرده؟
اذان شد.
رضا اولین نماز عمرش بود.
رفت وضو گرفت.
سرِ نماز،
موقع قنوت صدای گریش بلند شد!!!!
وسط نماز،
صدای سوت خمپاره اومد.
پشت سر صدای خمپاره هم صدای زمین افتادن اومد.....
رضا رو خدا واسه خودش جدا کرد......!
(فقط چند لحظه بعد از توبه کردنش)
یه توبه و نماز واقعی........
(به نقل از کتاب خاطرات شهید مصطفی چمران)
#شهید_چمران
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منبر کوتاه
💠 می خوای زندگیت عوض بشه؟؟؟
🎤 استاد عالی
#سوء_ظن #روزی #امید #ظرفیت #امام_رضا #خدا #زندگی #سخنرانی #استاد_عالی
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
اللهم عجل لولیک الفرج:
سیدحسین رخشان:
#کنفرانس
#آقای_اسلامی
۱۴۰۲/۳/۳۱
بسمالله الرحمن الرحیم
و افوض امری الی الله بصیر بالعباد
سلام علیکم جمیعا
🔴مطمئنا براتون پیش اومده که تا از پیشرفتهای دولت و نظام صحبت میکنید یه عده زیادی میگن که این پیشرفتها به چه درد میخوره وقتی گرونی ها داره بیداد میکنه
🔴یا میبینید که عده زیادی از همین بچه های جبهه انقلابی به خاطر موضوع حجاب به دولت بدبین هستند و حتی توهین هم میکنند
❌ببینید رفقا
🔴دشمن مقابل ما خیلی زیرکه
میدونه باید چیکار کنه
🔴دشمن در مقابل ما جبهه های متعددی باز میکنه
❌یعنی چی؟
🔴در زمان جنگ دشمن برای اینکه حواس ما رو از نقطه اصلی پرت کنه ، یک جبهه دیگه رو باز میکنه تا حواسها از منطقه اصلی پرت بشه و در زمان مقتضی کارش رو بکنه
🔴یعنی وقتی میبینه تو در جبهه اقتصادی و دیپلماسی و میدان داری عالی میدرخشی سریعا یه جبهه جدید جلوت باز میکنه مثل قضیه حجاب
🔴البته سر قضیه حجاب بنده خیلی حرف دارم که در همین کنفرانس بهش اشاره میکنم
🔴یه زمانی ما از سر ضعف با دنیا ارتباطی نداشتیم
رئیس جمهور کشورمون غرب زده و ... بود
🔴هر کی میخواست با ما ارتباطی بگیره حتما باید بهش چند تا امتیاز میدادیم تا با ما ارتباط برقرار کنه
🔴اما بعد از جنگ روسیه و اوکراین که قدرت ما بر همگان روشن شد و دیدن که در نظم نوین جهانی باید با یک کشور قدرتمندی مثل ما ارتباط بگیرند ، یهو ماجرا عوض شد
🔴قدرت پهپاد های ما در جنگ روسیه و رونمایی از انواع موشکهای خرمشهر۴ و هایپرسونیک فاتح این پیام رو به کشورهای دیگه داد که ایران میتونه به عنوان یک قدرت جدید معادلات جهانی رو عوض کنه
🔴از طرفی هم در حوزه اقتصادی با راه اندازی کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب و ایجاد معاهدات بزرگ بین المللی و همچنین عضویت در معاهده شانگهای و بریکس و ارتباط با کشورهای همسایه و کشورهای آمریکای جنوبی و راه اندازی هاب گازی منطقه ای خوش درخشیدیم
🔴بارها عرض کردم که دولت داره ریل جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد میکنه (خواهشا کنفرانس مربوطه رو حتما مطالعه کنید) و داره زیرساخت های بزرگی رو احیا میکنه که نیاز به زمان داره
1⃣ادامه دارد🔻🔻
🔴مثال ساده اینکه
الان دولت داره فونداسیون و اسکلت یه ساختمان عظیم رو ایجاد میکنه درسته که هنوز تبدیل به یک خونه یا اتاق نشده ولی در آینده یک ساختمان بسیار قدرتمند خپاهد بود که زلزله به هیچ عنوان خرابش نخواهد کرد
❌برای همین میگم باید کمی به دولت زمان داد
این حرف حضرت آقاست
بعد از ثبات زیرساخت به راحتی میشه با کارهای کوچیک در حوزه اقتصاد اثراتش رو سر سفره مردم دید
❌نباید بی انصافی کرد
🔴دولت رئیسی با خزانه خالی تونست ۴٨٠ هزار میلیارد بدهی روحانی رو تسویه کنه و حتی خیلی از بدهی های خارجی اون رو هم صاف کنه
🔴روحانی ملعون تعهد ٢۴٠ هزار مسکن رو داده بود
🔴پولش رو هم گرفته بود و جای دیگه خرج کرده بود
🔴رئیسی فقط طی امسال چیزی بالغ بر یک میلیون و ٢١٠ هزار مسکن رو داره میسازه
🔴وقتی این موفقیت ها منعکس نمیشه دشمن سوار بر جو رسانه ای حواس مردم رو از این همه پیشرفت پرت میکنه و نفوذی های خودش رو هم گسیل میکنه تا اخلال در اقتصاد ایجاد کنند
❌مثلا در حوزه اجاره مسکن ، تمامی کارها در دست مشاورین املاکه
اونها هستند که قیمت گذاری میکنند و رحمی هم ندارند
❌قوه قضاییه و سازمان تعزیرات باید وارد بشن
❌در ضمن سازمان تعزیرات در کشور ما خیلی ذلیله
🔴چون اهرم فشاری نداره و قوه قضائیه باید به عنپان اهرم فشار در کنار تعزیرات باشه که متاسفانه نقشش کم رنگه و باید این همکاری بیشتر بشه
🔴در حالی که داره کارهای زیرساختی صورت میگیره برای یک جهش بزرگ اقتصادی، دو تا اتفاق میتونه بیفته
🔴اگر دشمن زودتر بتونه مردم رو ناامید بکنه ما در آینده یک نافرمانی مدنی خواهیم داشت
و برای این امر هم بلاشک برنامه های زیادی داره
🔴اما اگه بتونیم در جهاد تبیین این پیشرفتها رو به مردم نشون بدیم و امی به آینده رو در مردم تقویت کنیم از این پیچ تاریخی مهم به سلامت خواهیم گذشت
🔴میدونم الان بعضی ها این کلمه پیچ تاریخی رو مسخره میکنند ولی آینده همه چیز رو روشن خواهد کرد
2⃣ادامه دارد🔻🔻
❌و اما موضوع حجاب
🔴به فرموده حضرت آقا الان موضوع اصلی کشور اقتصاد و معیشت مردمه
اما حجاب هم یک واجب شرعی است
🔴سر صحبتم با اون عده از عزیزانی است که به لایحه حجاب ایرادهای بزرگی میگیرند که حق هم دارند ولی ایراد از جای دیگه است
🔴قضیه حجاب عین سرطانی است که یهو سر باز کرده
❌یعنی چی ؟
🔴یعنی اینکه حضرت آقا بارها و بارها از سال٧٢ به بعد داد زدن که مردم مواظب تهاجم فرهنگی باشید
مواظب شبیخون فرهنگی باشید
مواظب ناتوی فرهنگی باشید
اونموقع همه خواب بودن
از دولت گرفته تا مردم و حتی جریان انقلابی
🔴این عزیزان دهه هشتادی و نودی فرزندان همون نسل هستند که تهاجم فر
هنگی روشون شکل گرفته
وقتی اعتقاد پدر و مادر با تهاجم فرهنگی با ماهواره با دولت خاتمی به بهانه آزادی خراب شده توقع نداشته باشید بچه هاشون آدمهای معتقدی باشند
🔴و خیلی ساده انگارانه است که الان بخواهیم با زور و چهار تا لایحه و فشار قانونی جلوی پوشش این نسل رو بگیریم
🔴باخت الان ما در حوزه حجاب از سه چهار دهه قبل شروع شده
و کار در حوزه فرهنگی و حجاب هم باید زیرساختی شکل بگیره
🔴جوان دین گریزی که ٢۴ ساعته در ماهواره و شبکه های اجتماعی شبهه در مورد خدا و پیغمبر و اسلام و نظام و رهبری ودولت شنیده نیاز به آگاهی دادن داره نه برخورد شدید
🔴اصلا جهاد تبیین در حوزه فرهنگی به همین دلیل جزو واجباته
🔴شاید خیلی ها از صحبتهای آخر این کنفرانس ناراحت بشن ولی نمیشه از واقعیت فرار کرد
🔴وقتی به جای حضرت زهرا به نسل ما سیندرلا و ماه پیشونی و فروزن به دخترامون معرفی شده و به جای پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام و شهدا به پسرانمون بتمن و سوپرمن و مرد آهنین و مرد عنکبوتی معرفی شده توقع نداشته باشید که الان حرف ما رو بفهمه
🔴رفیق یه کتاب سلام بر ابراهیم هزاران جوان رو جذب کرده
🔴یه کلیپ صوتی علی گندابی و رسول ترک هزاران جوان رو از راه کج به راه راست آورده
🔴ما در حوزه فرهنگی بسیار بد عمل کردیم
🔴برعکس اونی که ادعا داریم ما صاحب فرهنگ قدیمی و بزرگی هستیم ولی بهره ای از اون نبردیم
ما الان در حوزه فرهنگی بسیار فقیریم و باید در تولید محتوا بسیار کوشش کنیم
🔴بازم میگم جهاد تبیین چه در حوزه سیاسی چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه فرهنگی الان بر همگان یک واجب فوری است
همه باید در این حوزه مثل یک سرباز عمل کنیم
🔴به امید پیروزی
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
بهروز:
محمود س:
⭕️⭕️ یک خبر مهم 📣📣
با یکی از افراد موثق
بحث درباره این (کانال کربلا ) که جدیدا خیلی پیامش داره در بین مخاطبین دست به دست میشه، با عنوان اینکه رایگان برای سفر کربلا قرعه کشی میکنه بود ؛
گفتند گویا متاسفانه این کانال متعلق به جریان سید صادق شیرازی هست و در بین راه هم حسابی روی مغز افراد کار می کنند و ...... حتی گفتند باهشون درگیر هم شده بودند
گفتند ، گویا دارند از این طریق یارگیری می کنند و علیه نظام کار می کنند...
متاسفانه دست روی نقطه ضعف مردم که بحث مالی هست و نقطه احساسات مردم که زیارت هست گذاشتند و دارند بالاترین سوء استفاده ها رو می کنند...
اگر عضو کانالشون شدید بهتره سریعتر خارج بشید و به سایر دوستانتون هم اطلاع رسانی کنید 📣📣
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@alemafzal
جهت آگاهی تمام عزیزان
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
حدیث روز ۱ تیر ماه ۱۴۰۲
#حدیث_امروز
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg