🎤 مصاحبه آیت الله حاج شیخ جعفر سبحانی در ارتحال مرحوم آیت الله حاج سید ابوالحسن مولانا
✅ .....انسانى بود وارسته، به تمام معنا محجوب، كانّه خلقت و آفرينش او با نوعى حُجب و حيا و تقوا آميخته بود. ايشان در سال 1363 ه ق كه ما در تبريز بوديم، ما را ترك كرد و آمدند قم. دو سال بعد ما نيز به ايشان ملحق شديم. مدت مديدى كه در قم بود از سه استاد بيشترين بهره را برد. مرحوم آيتاللّه حجت متوفى 1372 ه ق كه درسشان را به دقت می نوشت و من گاه بيگاه نوشته هاى ايشان را می ديدم كه درس استاد را به وجه خوب نوشته اند و ديگر از درس مرحوم آيت اللّه بروجردى بهره گرفته اند. البته با مرحوم علامه طباطبايى نيز رفت و آمد داشتند. دورانى كه در قم بود در مدرسه حجتيه و بعدا در صفائيه خانه تهيه كرده بودند، فردى بود كه زندگىاش به تمام معنا اخلاق و رفتارش اخلاق بود.
امروز ممكن است ما عالم داشته باشيم ولى عالمى باشد كه عمل او هم عمل اخلاقى باشد مهمتر است. گاهى هستند كسانيكه سخن نمی گويند اما زندگیشان در ميان مردم درس اخلاق است. در همان دوران جوانى در حجتيه و خارج حجتيه، اخلاقش، حُجبش، سلامش، ادبش يك نوع براى امثال ماها درس بود. و انصافا انسان وارسته به تمام معنا بود. شرايط ايجاب كرد كه ايشان قم را ترك كردند و به تبريز بازگشتند. براى همه معلوم است كه در آنجا (تبريز) منشاء آثار، خيرات و بركات بودند. گروهى را تربيت اخلاقى كرد. قلمش كار كرد. آثارى را منتشر كرد و يك سال نگذشته بود كه در همين اتاقى كه با شما مصاحبه می كنم از من ياد كرد. البته من ديدارى از ايشان داشتم و ايشان به عنوان بازديد آمده بودند. رفتارش و گفتارش براى ما آموزنده بود. من واقعا اين ضايعه را ضايعه اى بزرگ براى جهان روحانيت، براى روحانيت تبريز می دانم. انشاءاللّه اميدوارم بيت مرحوم مولانا اين چراغ علم را براى هميشه روشن نگهدارند. اينها بيت علمند. آيت اللّه مولانا در حقيقت بايد بگويم فردى بود اما به جاى امت.
https://eitaa.com/alemolana1
https://www.alemolana.ir
احکام
⁉️ 2⃣نماز عشا رو در سفر کامل خوندیم فراموش کردیم شکسته بخونیم حالا قضا شو کامل باید خوند یاشکسته؟
📝شکسته قضا کنید.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
#حکایت
لطیفه😂
حجتالاسلام انصاریان میگفت جمعی از اهل دل رفتیم در یک کوهستان و بقدری فضا معنوی بود که تا صبح دعای جوشن و ابوحمزه میخواندیم و گریه میکردیم.
راننده. که فرد متوسط متمایل به سطح پایین معنوی بود ، نماز مختصری خواند ، شام خورد و خوابید. دوباره صبح نماز مختصری خواند و خوابید.
*یکی از همراهان گفت آقای محترم حیفت نمیاد در این فضای معنوی میخوابی؟ ببین آقایان چقدر گریه کردند!
*راننده گفت چشمشان کور میخواستند این همه گناه نکنند !
🤣🤣🤣🤣🤣🤣
💠 فقر مذموم
🔸 ذات اقدس الهی تشریعاً بر مال دار واجب كرده که بخشی از وجوه به نام #زكات است, بخشی به نام #خمس است, بخشی به نام #كفارات است, بخشی به نام #نذورات است كه با این راه ها, فقر برطرف شود؛ یعنی در نظام اسلامی #فقر_طبیعی هست ولی #فقر_اقتصادی ممنوع است.
🔸 در #فقر_طبیعی ما خردسالانی داریم كه اینها نیازمند هستند, كهنسالانی داریم که نیازمند هستند, بیماران و فرسوده ها و فرتوت ها و از كار افتاده هایی داریم كه اینها نیازمند هستند، جلوی اینها را كه نمی شود در نظام عالَم گرفت كه ما فقیر طبیعی نداشته باشیم؛ یعنی مریض نداشته باشیم, پیرزن نداشته باشیم, پیرمرد نداشته باشیم, خردسال نداشته باشیم، اینكه شدنی نیست، عالَم اینها را دارد؛ اما #فقر_اقتصادی ممنوع است یعنی هیچ كسی نباید گرسنه باشد.
شما در بیانات نورانی حضرت امیر میبینید كه حضرت نفرمود من به فقیر كمك می كنم، كمك به فقیر یك امر عاطفی است، بلکه فرمود: «لو تَمثّل لِی الفقر رجلاً لَقَتلتُهُ»؛ من اگر فقر را ببینم گردنش را میزنم، من با فقر مخالفم؛ كمك به فقیر كه از هر كسی بر می آید!
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یس جلسه 14
تاریخ: 1392/11/01
💠 اخلاص
🔹 در برخی روایات آمده است: کسی که خود را چهل روز برای خدا خالص گرداند، خداوند چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می گرداند: «من أخلص لله أربعین یوماً فجّر الله ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه».
#اخلاص، آن است که انسان، نیّت خود را از هر گونه آلودگی و ناخالصی پاک کرده، عمل را تنها برای رضای خدا انجام دهد و ستایش دیگران در او اثر نداشته باشد: «والعمل الخالص الّذی لا ترید أن یحمدک علیه أحدٌ إلاّ الله عزّوجلّ».
نه تنها اصل عمل باید برای رضای خدا باشد، بلکه کیفیات و جزئیات آن نیز باید #به_قصد_قربت باشد. از این رو اگر کیفیت عمل؛ مانند طولانی کردن نماز، به جماعت خواندن آن، اوّل وقت خواندن، در مسجد خواندن و ... برای غیر خدا باشد، به طوری که ریا یا سمعه به متن عمل سرایت کند، نماز باطل می شود؛ هر چند که ظاهراً اصل نماز را برای انجام فرمان الهی به جا آورد.
🔹 عمل خالص نیز گونه گون است: گاهی به انگیزه رهیدن از جهنّم و گاهی به انگیزه رسیدن به بهشت است. این دو مرحله، نازل ترین مرتبه اخلاص است که آن را اخلاص اضافی یا #اخلاص_نسبی می نامند. اما عالی ترین مرحله آن، عملی است که از روی #عشق_و_ارادت به پروردگار هستی باشد. بدیهی است که هر چه اخلاص از لحاظ کمّی و کیفی، بیشتر باشد، آثار و برکات آن نیز بیشتر خواهد بود. بدین ترتیب، کسی که عمری را با اخلاص زندگی می کند، چشمه های حکمت به صورت بسیار گسترده و فراگیر، از قلب وی بر زبانش جاری خواهد شد.
🔹 یکی از آثار اخلاص آن است که می تواند به همه #کارهای_روزمره، رنگ عبادت بدهد؛ بدین معنا که کارهایی نظیر خوردن، آشامیدن، خوابیدن، کسب کردن، سخن گفتن، شنیدن و... اگر به انگیزه هایی همانند نیرو گرفتن برای عبادت، کمک به دین الهی، تقویت نظام اسلامی، گره گشایی از مشکلات بندگان خدا و... باشد، رنگ عبادت به خود می گیرد. بنابراین، عبادت آدمی، منحصر در نماز خواندن، تلاوت قرآن، دعا خواندن، روزه گرفتن و مانند آن نمی شود، بلکه #سراسر_عمر او طاعت و عبادت خواهد شد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 ادب فنای مقربان، ج2، ص167.