امام سجاد علیه السلام♥
چه بسیار کسانی که با تعریف دیگران فریب خوردهاند،
و چه بسیار افرادی که از پردهپوشی نیک خدا مغرور شدهاند،
و چه بسیار افرادی که لطف خدا آنها را سرگرم کرده است.
📚بحارالانوار/۷۵/۱۶۱
@del3da
@alfavayedolkoronaieh🌱
هدایت شده از تنها علاج
#معرفی_کتاب
📚مبانی مدیریت عاشورایی (روش شناسی و رویکردها)
کتاب مبانی مدیریت عاشورایی بر اساس این هدف شکل گرفته است که به صورت یک دایرهالمعارف، محوریترین مباحث مربوط به حوزۀ مدیریت عاشورایی را جمعآوری کند و در یک قالب معین و مشخص ارائه دهد. ضرورت چنین کاری، فقدان متن آموزشی مفید در حوزۀ مدیریت عاشورایی بود.
این اثر درصدد است که گسست و حفرۀ فقر محتوایی را که در این حوزه وجود دارد، پر کند. به این دلیل، کلیۀ معارف عاشورایی در منابع مختلف اعم از کتاب و مقاله در فضای مجازی و غیرمجازی به کار گرفته شدهاند. کوتاه سخن آنکه در وهلۀ نخست تلاش بر این بوده که یک دایرهالمعارف خوب از معارف عاشورایی با مسائل رشتۀ مدیریت و تمرکز بر روششناسی و رویکردها در این مجموعه گردآوری شود.
نویسنده: حجت الاسلام سید علی اصغر علوی
ناشر: انتشارات سدید بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)
سال نشر: 1394
تعداد صفحات: 344
@tanhaelaj
❓ویراستار رساله های عملیه امروزی کیست؟
◻️ در صدر اسلام و روزگار امامان به رساله عملیه نیاز نبود، چون مردم مستقیما مسائل مورد نیاز خود را ازحضرات معصومان می شنیدند.
پس از غیبت کبری فقیهان و محدثانی چون شیخ صدوق و شیخ طوسی کتابهایی بدون استدلالهای فقهی و فقط به انگیزه رفع نیاز مردم عادی نگاشتند. اما به زبان فارسی دراین مورد کتابی نبود. تا اینکه در زمان صفویه شیخ بهایی (وفات ۱۰۳۱ق) اولین رساله عملیه فارسی را با نام «جامع عباسی» تدوین کرد. بعد از آن آیت الله حاجی محمد ابراهیم کرباسی( وفات ۱۲۶۱ق) رساله «نخبه» را نوشت. سپس آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی( وفات ۱۳۶۵ق) رساله ای به زبان فارسی به نام «ذخیره الصالحین» منتشر کرد.
تا اینکه به روزگار معاصر یعنی زمان مرجعیت آیت الله العظمی سید حسین بروجردی (وفات ۱۳۴۰ش) رسیدیم. ایشان به کمک مشاوران خردمند خود از جمله علامه علی اصغر کرباسچیان به این فکر افتادند که برای فارسی زبانان رساله عملیه ای به نثر روان بنویسند، ازاین رو کتاب «جامع الفروع» خود را که فارسی بود به منظور روان سازی و ویرایش در اختیار گذاشتند.
آقای کرباسچیان این رساله را برداشت وبه سراغ ویراستاری فهیم و اهل پژوهش و قلم یعنی استاد علی اصغر فقیهی رفت.
از این جا به بعد را از زبان خود استاد فقیهی بشنویم :
◻️ یک روز در خانه ما را زدند. باز کردم. روحانی محترمی دیدم که با خوشروئی سلام کرد و گفت: من کرباسچیان هستم. خدمت آیت الله العظمی بروجردی بودیم. صحبت از این شد که این رساله های عملیه را مردم عادی نمی فهمند باید نثر آن ساده شود. دوستانم شما را معرفی کرده اند چون درسهای حوزوی را خوانده اید و استاد زبان فارسی هم هستید و به قلم روان می نویسید. «آقا» دستور این کار را داده اند. من پذیرفتم و با علاقه مشغول شدم و آن را به فارسی روان درآوردم شماره بندی هم کردم. آقای کرباسچیان نام «توضیح المسائل» را بر آن نهاد.
اکنون پس از هفتاد سال همه رساله های عملیه امروزین، محصول کار سترگی است که استاد علی اصغر فقیهی انجام داده است.
این پژوهشگر، نویسنده و ویراستار برجسته، به سال ١٣٨٢ ش در شهر خود- قم- در نود سالگی درگذشت. قبر او در حرم حضرت معصومه و در کنار شهید مفتح است.
https://hawzahnews.com/x9PWH
@HawzahNews
@alfavayedolkoronaieh🌱
رشتهتوئیت مهدی بختیاری، مدیرکل سرویس سیاسی خبرگزاری تسنیم درباره فایل صوتی که اخیرا از بیبیسی فارسی منتشر شده:
🔻مطلبي كه بيبيسي در آستانه هفته دفاع مقدس به عنوان يك موضوع محرمانه از جنگ ميخواد جا بندازه، موضوع جديدي نيست. همان دعواي گروهي از بچه هاي تهران با محسن رضايي است. مطالبي را بر اساس همينقدر صدايي كه پخش كردند، مينويسم.
🔻موضوع به پاييز سال ٦٣ (قبل از عمليات بدر) و اختلاف طيفي از بچههاي سپاه تهران (عمدتا از لشكر١٠) با فرمانده وقت سپاه برميگرده كه اينها به لحاظ سياسي و فني با محسن رضايي مشكل داشتند و مخالف بودند.
🔻اينها نظرات خود عليه محسن رضايي را به برخي نمايندگان مجلس هم ميگويند. در اين جلسات مشكلات جبهه غرب و شمال غرب، جنوب و مسائل سياسي مطرح مي شود كه مسائل سياسي را اكبر گنجي مي گويد و صدايش در اين فايل هم هست.
اينها طرفدار آقاي منتظري بودند و عليه آقايان مصباح و راستي و...
🔻با بالا گرفتن اين دعواها، قرار ميشود محسن رضايي در جمع مخالفين حاضر شده و سخنراني كند. اين فايل، فايل صوتي همان جلسه است و صداي اول هم متعلق به محسن رضايي است.
محل جلسه در سپاه تهران (پاستور) بود كه نهايتا به جنجال كشيده شد. (صداي شهيد حسن بهمني هم درفايل هست-اگر اشتباه نكنم)
🔻اين دعواها ادامه داشت تا اينكه امام ازطريق شهيدمحلاتي پيامي دادکه در پادگان ولیعصر قرائت شد و غائله خوابيد. از آن افراد هم بعدها برخي مثل حسن بهمني و كاظم رستگار شهيدشدند، بعضی هم بعدها شهیدشدند مثل جناب اسکندرلو که سال٦٥ بهشهادت رسید و جناب غلامی که در سوریه شهید شد. عده ای هم زنده هستند.
🔻اين موضوع چيز پنهان و جديدي نيست. قبلا بارها راجع به آن گفتند و كتاب نوشته شده ازجمله كتاب «مردان رستگار» بروايت آقای ابوترابی. جنجال روی این مطلب کهنه بعنوان جلسه محرمانه شارلاتان بازیه.
@Fars_Plus
@alfavayedolkoronaieh🌱
#قرار_امروز
🌺 امروز قراره راجع به هیچی غر نزنیم، چون حقیقت اینه که در اکثر مواقع با غر زدن چیزی عوض نمیشه. پس سعی کنیم طاقتمون رو بیشتر کنیم و به نکات خوب اطرافمون توجه کنیم.
@TebyanOnline
@alfavayedolkoronaieh🌱
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
📛 خدا ماتش می کند 📛
[ضد انقلاب] برای براندازی متفکرین، برنامه دارد. ابتدا ترور شخصیت، بعد هم ترور شخص.
اول جوسازی می کنند. با تهمت، طرف را زیر سوال می برند. تلاش می کنند که رابطۀ او با مردم را از بین ببرند، بعد تیغشان را از غلاف می کشند.
برای تضعیف ارتباط مردم با روحانیت، تلاش می کنند روحانیت را مفت خور و بی اثر و بی خاصیت و موجود زائد معرفی می کنند.
خدا چه میکند برای یاری مؤمنین؟ خدا مثل بازیکننده بسیار حریفی است که اجازه نه یک حرکت، بلکه دو حرکت، سه حرکت، چند حرکت را میدهد. میگوید هرچند نوبت من است اما تو برو، تو حرکت کن. این نوبت هم برای تو! بعد خدا با یک حرکت، ماتش میکند!
#استاد_پناهیان
@haerishirazi
@alfavayedolkoronaieh🌱
✳ شمر ناگهان شمر نشد
🔻 خیانت، یک مسئلهی تدریجی است. #شمر هم ناگهان شمر نشد. شمر از خط مقدم جبههی #علیبنابیطالب علیه السلام به خط مقدم جبههی #یزید آمد. همه به تدریج شمر میشوند. همهی ما اینچنین هستیم و کمکم شمر میشویم؛ بهطوری که اگر از ابتدا به خود ما بگویند که شما بیست سال دیگر چنین آدمی خواهی بود، خودمان هم باور نمیکنیم. برخی از جلادهای #کربلا قبلا سوابق خوبی در اسلام و حتی در جهاد داشتند و برخی اصلا رزمندهی اسلام بودند، جبهه رفته بودند و در رکاب علیبنابیطالب جنگیده بودند؛ چنانکه اگر تیر مثلا بهجای بازو به گلویش خورده بود، اکنون جزو شهدای اسلام بود اما اینک به کربلا آمده تا سر #امام_حسین علیه السلام را از تن جدا کند.
👤 #استاد_رحیمپور_ازغدی
📚 برگرفته از کتاب «حسین، عقل سرخ»
📖 صفحات ۲۷ و ۲۸
@fetneakbar
@alfavayedolkoronaieh🌱
خدایا
ماها رو از بی ثمری نجات بده
بذار اگه قراره چند صباحی زندگی کنیم
تاثیرگذار باشیم
به حدی که بعد رفتنمون هم اثرات مثبتمون باقی بمونه....
@alfavayedolkoronaieh🌱
📰 دکه فرهنگی
📸 صفحه نخست روزنامههای پنجشنبه ۲۷ شهریورماه
@hvasl_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
⚡️بنياميه جلوی معرفی #شرک را گرفتند تا بتوانند شرک را به اسم #توحيد به مردم تحمیل کنند.
⚡️ اگر انسان، دستگاه #جُور را نشناسد، نمیتواند #عدل را به پا کند؛ چون ممکن است جور را با عدل اشتباه بگیرد.
⚡️ #شفافيت و #نقد _ اگر در ذیل اندیشه اسلامی انجام شود، نه ذیل ادبیات مارکسیستی و غربی _ به تحقق عدالت کمک میکند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«ما که ميخواهيم عدالت به پا کنيم، بايد بفهميم جور و ظلم چيست؟ اگر ظلم و جور را نشناسيم، نميتوانيم دنبال عدالت باشيم. امام صادق(ع) در روایتی فرمودند بنياميه مانع معرفي توحيد نشدند، بلکه جلوی معرفي شرک را گرفتند تا مردم شرک را نشاسند. نظامي که بنیامیه به پا ميکند، مشرکانه است و خودش محور شرک است؛ این نظام را به اسم توحيد، به مردم قالب میکنند.
اگر انسان، جور را نشناسد، نمیتواند عدل را به پا کند. اگر کسي خيال کرد عدالت سوسياليستي، عدالت است، ديگر چه ظلمي بدتر از اين ميتواند انجام بدهد؟ یا اگر کسي خيال کند میتواند ذيل نظريۀ اجتماعي غرب و ذیل نظریۀ بازار، عدالت ایجاد کند و بعد بخواهد با ایجاد شفافيت ذیل این نظریات، عدالت درست کند، مبتلا به ظلم میشود. مقصود این نیست که شفافيت را دنبال نکنيم؛ شفافيت به عدالت کمک ميکند؛ اما شفافيتی که در دستگاه نبياکرم (ص) واقع میشود، اقتضائات و مناسک و شريعت خودش را دارد. برخی خيال ميکنند صرف نقد به عدالت منتهی میشود؛ البته در ادبيات مارکسيستي اینگونه است، کسی که نقد میکند، آنتيتزي است که جبراً به يک سنتز ميرسد، یعنی نقد، به تحقق سنتز کمک ميکند. ولي در دستگاه نبياکرم (ص) که اینچنین نیست؛ اگر جهتگيري انسان در نقد، جهتگيري حقی نباشد، يعني اگر انسان در جهت پرستش خدای متعال نقد نکند، خودش به عامل ضد عدالت تبدیل میشود.
الگوهاي توسعۀ مدرن، محور جور در عالم هستند و عالم را از جور پر کردهاند ـ «كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» ـ بهخصوص که این الگوها در شکل اخير، توسعۀ پايدار را در مقياس جهاني دنبال میکنند و باز بهخصوص که نظام سلطه در حال تبدیل توسعه به حکمراني مجازي است. لذا اين توسعه، ضد عدالت است. ساختارهايي که ذيل این توسعه برای تحقق عدالت شکل گرفتهاند، اصل در جور هستند و جور را محقق میکنند، چون ساختارهای تکامل نفسانيت هستند؛ يعني ترازوها، جائرانه هستند. در این نظام، آن نفسهايي که غليظترند، بقيه را تحت سلطۀ خودشان درميآورند؛ کمااينکه این اتفاق افتاده است و مردم را اینگونه فریب دادهاند که نظام سلطه، نظام طولي بود، اما نظام بازار، نظام عرضي است؛ در حالی که در نظام بازار، تسلط نفوس خبيثه از نظام سلطۀ قديم بیشتر است؛ يعني بردهداري مدرن پيچيدهتر از بردهداري قديم است. امروزه تسلط نظام سلطه و نفوس خبیثه ـ از ثروتمندان و قدرتمندان بزرگ روي صحنه تا ثروتمندان و امپراطوريهاي بزرگ پشت صحنه ـ سلطهشان بر جهان بيشتر از بردهدارهاي قديم است و بيش از گذشته مردم را ميدوشند! اينها داراييهاي انسان را به فعلیت رسانده و آن را تبدیل به ثروت کرده و مصادره ميکنند؛ حتی عواطف انسان یا جاذبههاي وجودی بانوان را به فعليت رسانده، و به اسم کرامت، عدالت و آزادي، مصادره میکنند.
بنابراین ما برای برپایی عدالت، بايد جور را بشناسيم، بهخصوص جورِ تاريخي و اجتماعي. جور، يک نظام تاريخي دارد که بر محور اولياء طاغوت و مستکبرين است. اين فراعنه، يک نظام تاريخيِ استکبار برپا کردهاند. ما باید این نظام جائرانۀ تاريخي را بشناسيم. همچنین باید نظام اجتماعي جور و اضلاع مختلفش را در مقياس جهاني بشناسيم. اين نظام جائرانۀ جهانی، هم بُعد فرهنگي دارد، هم بُعد اقتصادي و هم بُعد سياسي. همۀ این ابعاد، جائرانه است. محور این ظلم، استکبار بر خداي متعال است؛ هروقت استکبار بر خداي متعال شکل گرفت، ظلم به مخلوقات هم شکل ميگيرد. نمیتوان بر خدا استکبار کرد و در عین حال به مخلوق او، محبت کرد؛ کسي که زير بار خدا نميرود، زير بار مخلوقات هم نميرود؛ کسي که حاضر نيست ذيل خدای متعال که واجد همۀ اسماء حسناست، قرار بگيرد، ذيل مخلوق هم قرار نمیگیرد؛ این یک توهم است که گمان کنیم انسانی که بر خدا استکبار میکند، به دیگران فکر میکند. ما باید اين جورِ گسترده را که يک دستگاه جهانی است و شکل جديد آن، شامل کل تمدن جديد غرب میشود، بشناسیم. جور يعني عدل و ظلمِ به هم آميخته؛ و همين آمیختگی، کار را سخت ميکند؛ «فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ»؛ اگر باطل از آميختگي با حق جدا شود و شفاف عرضه شود، کساني که دنبال حق هستند ترديد نميکنند. وقتي حق و باطل آمیخته ميشود، کار، دشوار ميشود. اين نظام جائرانۀ جهانی، اصليترين حجاب عدالت است؛ بنابراین بايد آن را کنار بزنيم.»
@mirbaqeri_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
ورم معده دارید؟ این عادتها رو ترک کنید
☕️ خوردن قهوه و چای پررنگ ورم معده رو تشدید میکنه
#سلامتی
👉article.tebyan.net/473408
@TebyanOnline
@alfavayedolkoronaieh🌱
چرا به وجود مقدس امام زمان(عج)، اباصالح می گویند؟
#کنیه_اباصالح
#القاب_امام_زمان
✍️✍️حجت الاسلام و المسلمین جعفری
يكى از كنيه هايى كه امام مهدى عليه السلام بِدان شهرت يافته، اباصالح است امّا در هيچ يك از منابع كهنِ حديثى و تاريخى، چنين لقبى براى ايشان يافت نشد
آنچه در برخى از احاديث آمده، عنوان صالح يا اباصالح براى راه نماى گم شدگان در بيابان است متن حديثى كه از امام صادق عليه السلام روايت شده، اين است
إذا ضَلَلتَ عَنِ الطَّريقِ فَنادِ يا صالِحُ أو يا أباصالِحٍ أرشِدونا إلَى الطَّريقِ يَرحَمْكُمُ اللَّهُ(1)
هر گاه راه را گم كردى، صدا بزن يا صالح! يا بگو يا أباصالح! راه را به ما نشان دهيد خداوند، شما را رحمت كند!
و رُوِىَ أنَّ البَّرَ مُوَكَّلٌ بِهِ صالِحٌ وَ البَحرَ مُوَكَّلٌ بِهِ حَمزَةُ(2)
روايت شده است كه بخش خشكى زمين به صالح سپرده شده است و بخش دريايى آن، در حمايت حمزه قرار گرفته است.
اين دو حديث را شيخ صدوق در كتاب من لايحضره الفقيه نقل كرده؛ ولى نه او و نه هيچ يك از شارحان اين كتاب، لقب ياد شده را بر امام مهدى عليه السلام تطبيق نكرده اند
همچنين سيّد ابن طاووس و جزائرى گفته اند كه صالح، جنّى است كه وظيفه اش امداد رسانى به كسانى است كه راه را گُم كرده اند(3)
بر اين اساس بايد ديد از چه تاريخى و چگونه لقب اباصالح براى امام مهدى عليه السلام رواج يافته است
در بررسى هايى كه انجام گرفت، تا قرن يازدهم هجرى، گزارشى حاكى از كاربرد اين لقب براى امام مهدى عليه السلام يافت نشد؛
ليكن علّامه مجلسى به نقل از پدر خود به نقل از شخصى با نام امير اسحاق استرآبادى، حكايتى نقل مى كند كه او در راه مكّه پس از گم شدن، با گفتن جمله ياصالح! يا أبا صالح! ارشدونى إلى الطريق شخصى را يافته كه به او كمك كرده و او را به سرعت به مكّه رسانده است
برداشت شخصى او اين بوده كه اين شخص، امام مهدى عليه السلام است ولى؛ دليلى بر اين امر نياورده است
گفتنى است كه محدّث نورى نيز حكاياتى مشابه را در كتاب جنّة المأوى نقل كرده؛ ولى خود تصريح نموده كه اين حكايات، بر اين كه شخص راه نما، امام مهدى عليه السلام بوده، دلالتى ندارند(4)
بنابر اين تاكنون، دليلى بر اين كه اباصالح يكى از القاب امام مهدى عليه السلام باشد، يافت نشد
و آنچه سبب رواج اين لقب براى ايشان از قرن يازدهم به بعد شده، حكاياتِ ياد شده اند كه دلالتى بر اين معنا ندارند
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
پی نوشت ها:
1. كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۲، ص ۲۹۸، ح ۲۵۰۶.
2. كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۲ ص ۲۹۸، ح ۲۵۰۷.
3. الأمان من أخطار الأسفار، ص ۱۲۳.
4. جنّة المأوى، ص ۲۹۳.
@MaarefHadith
@alfavayedolkoronaieh🌱
4_5974547242449635761.mp3
1.04M
🔊 نماز
استاد صمدی آملی
@samadi_ava
@alfavayedolkoronaieh🌱
هدایت شده از تنها علاج
📣آنچه امشب خواهیم شنید:
#سلسله_مباحث
🔸خدا یک امام حسین داشت...🔸 (با محوریت کتاب #شمریت_و_حریت)
جلسه #ششم
🔹آموزش گام به گام شمریت
🔹توجه به مسأله تسویف
🔹عوامل تغییر شخصیت شمر
🔹مواظب خوبیهایت باش!
🔹وقتی سرعت زیاد بدون احتیاط باشد...
#حجت_الاسلام_علوی
#هیئت_انصارالزینب (س)
@tanhaelaj
📣#کرونا|فوت ۱۷۶ بیمار کووید۱۹ در کشور
🔺دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.
🔺همچنین استانهای آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند
#آمار_روزانه
@hvasl_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
#بسم_الله
{وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ}
کی میدونه کجا قراره بمیره...
#یک_حبه_نور
@bouye_behesht
@alfavayedolkoronaieh🌱
⚠️ به دولتهای منطقه هشدار میدهیم
🔹 امام خمینی(ره): بیش از این برای نجات یک سبع جنایتکار که اگر فرصت یابد منطقه را به آتش میکشد، زحمت نکشید و خود را به غرقاب هلاکت دچار نکنید. و وعدههای امریکا و دیگران شما را غافل نکند که با ادامه کمک به #دشمن_اسلام ممکن است برای ملت و دولت ایران تکلیفی پیش آید که ما میل به آن نداریم.
📅 امام خمینی(ره) | ۲۲ بهمن ۱۳۶۱
@EMAM_COM
@alfavayedolkoronaieh🌱
هدایت شده از تنها علاج
#عکس_نوشته
🔹اگر علم بی تقوا باشد...
🔹اگر هنر بی معنویت باشد...
#امضای_کوچک
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_سدید
@tanhaelaj