گزارش ایکنا، در پی درگذشت علامه حکیمی، آیتالله مصطفی محققداماد در پیامی به بیان نحوه آشنایی خود با آن مرحوم پرداخته است. متن پیام از نظر میگذرد:
شنیدم که چون قوی زیبا بمیرد
فریبنده زاد و فـریبا بمیرد
شب مرگ، تنها نشیند به موجی
رود گوشـهای دور و تنها بمیرد
در آن گوشه، چندان غزل خواند آن شب
که خود در میان غـزلها بمیرد
چو روزی ز آغـوش دریا برآمد
شبی هم در آغـوش دریا بمیرد
تو دریای من بودی، آغوش وا کن
که میخواهد این قوی، زیبا بمیرد
حدود ۵۵ سال پیش، نخستین بار مرحوم استاد حکیمی را در یکی از حجرات مدرسه نواب مشهد زیارت کردم. من که آن روز طلبهای جوان بودم، خود را در مقابل مردی یافتم که «جهان بنشسته در گوشهای» بود و از دامنش ادب و فضل سرازیر میشد. دستار خاکستری رنگی بر سر، و نه قبا بلکه پالتوی بلندی بر تن داشت. تسلطش بر ادبیات فارسی، ادبیات عرب، تاریخ، رجال و حدیث مرا خیره کرد. استاد حکیمی که اصالتا اهل اردکان یزد و بزرگشده خراسان بود، به زودی برای من به عنوان الگوی عالم عامل شناخته شد. آثار قلمی حکیمی، نشاندهنده ذوق سلیم در نگارش پارسی و عربی است.
استاد حکیمی، هر چند رهبر فکری برای نظریه تفکیک شناخته میشد، اما از نظر اخلاقی مایلم به یک نکته اشاره کنم؛ آنچه من شاهد آن بودم، ادب و احترام بالایی بود که این بزرگوار به اربابان حکمت اسلامی مینمود. من مکرر به چشم خود دیده بودم که او در مقابل استاد شهید مطهری با کمال تواضع و احترام برخورد میکرد. به خاطر دارم روزی مرحوم حکیمی به من تلفن فرمودند و گفتند که شنیدهام برخی دوستان در نظر دارند که مجموعه مقالاتی در تکریم استاد مهدی حائرییزدی فراهم آورند، فرمودند من هم مایلم نسبت به این شخصیت بزرگ، ادای وظیفه کنم. همه فضلا میدانند، استاد مهدی حائرییزدی که به هر حال یک فیلسوف شناخته شده بود ولی ایشان با کمال ادب و احترام مقاله بسیار محققانهای نوشتند و برای من فرستادند که در آن مجموعه منتشر شود.
مرحوم حکیمی، آرمانش تحقق عدالت علوی بود، ولی مناسب است این شعر محیالدینبنعربی را من در اینجا بخوانم. وقتی به محیالدینبنعربی خبر دادند که جنازه ابن رشد اندلسی، حکیم معروف را به دروازه قرطبه میآورند، محیالدینبنعربی درسش را تمام کرد و به اتفاق دوستان و شاگردانش به استقبال جنازه آمد، ایستاد ملاحظه کرد که پیکر ابنرشد را بر تابوتی بر استری قرار داده بودند و برای حفظ توازن بار، طرف دیگرش را کتابها و تألیفات او نهادهاند. محیالدین شروع کرد زیر لب باالبداهه این بیت را زمزمه کرد و گفت: «هذا الحکیم و هذه آثاره، یا لیتی شعری هل اتت آماله»، یعنی این جنازه حکیم است و آن هم آثار علمی و قلمی اوست. ای کاش میدانستم که آیا او به آرزوها و آمالش رسید؟
ما جا دارد، امروز به استادمان جناب حکیمی بگوییم؛ ای استاد، سالها برای تحقق عدالت علوی قلم زدی، سخنها گفتی، خون دلها خوردی، فریادها زدی. آیا به آرزویت رسیدی؟
به هرحال آیه قرآن مجید را تلاوت کنیم: «وَسَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا». قرآن مجید، از زبان حضرت عیسی میگوید. ما خطاب به استاد حکیمی، با الهام و گرتهگیری از قرآن مجید میگوییم سلام بر تو، روزی که زندگی میکردی و قلم میزدی و مینوشتی و امروز که از میان ما رفتی، و سلام بر تو روزی که دو مرتبه، در پیشگاه خدا حاضر میشوی.
عاشَ سَعیداً وَ مَاتَ سَعیدا.
سید مصطفی محقق داماد
@baharestaneyazd
@alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا صاحب الزمان
@alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا علیه السلام
@alfavayedolkoronaieh🌱
سلام علیکم و رحمه الله ✋
#مسائل عاشورا یا #مصائب عاشورا ؟
این سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی رو از دست ندید .
التماس دعا 🌹
@Ahlebasar
@alfavayedolkoronaieh🌱
📆۳شهریورماهسال۱۳۲۰
🗓فرار ذلیلانه رضاشاه
🏴بدنبال تجاوز متفقین
🏴آغازسلطنتمحمدرضا
🏴درپی انحراف مشروطه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️از آن لحظهای که معلوم شد مشروطه یک دام برای این ملت بود نه یک نهضت انقلابی - از آن لحظه تا شهریور بیست دوران اوج سلطهی تفکر و فرهنگ و تمدن غربی است که با چراغ آمده بود و به قصد انهدام فرهنگ آمده بود و گزیدهترین کالاها را هم نابود میکرد و منهدم میکرد و میبُرد. یعنی فرق بین مغول این مهاجمین قرن بیستم فرق بین یک اقوامی بود که با گیجی و مثلاً غفلت وارد میشدند با آن مردمی که با آگاهی و هوشیاری و به قصد انهدام مراکز اصلی وارد میشدند. من خیال میکنم بعد از شهریور بیست را هم بایستی یکی از فصول مهم این دوره دانست؛ یعنی اگر چه که دوران رضاخان در این مملکت مثل یک بولدزر بود رضاخان که تمام زیبائیها و ظرافتها را همانطور بیمهابا خراب میکرد، اما برای خنثی کردن ریشههای اعتقاد - که بعد از آن ویرانی دوران رضاخان هنوز زیر خاک مانده بود - یک حرکت ظریفتری لازم بود که سی و چند ساله، سیوپنج، شش سالهی بعد از ۱۳۲۰ به تدریج آن را شروع کرد و در اینجا واقعاً بذر اعتقاد و فرهنگ و معرفت را - که بعد از آن انهدام رضاخانی هنوز مانده بود - داشت دانه دانه میکشید از خاک بیرون و نابود میکرد و از بین میبرد؛ بنابراین این قسمت هم بایستی جزو آن دوره محسوب بشود. ۶۳/۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
@alfavayedolkoronaieh🌱
📰 صفحه اول روزنامههای چهار شنبه 3 شهریور 1400
ادامه صفحات:👇
https://www.hawzahnews.com/photo/974662
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
@alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 با معنویت دروغین امام حسین(ع) را به شهادت رساندند!
🔻کربلا محل درگیری معنویت ناب با معنویت دروغین است!
#محرم
@Panahian_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
┈┅ ❁❁ ┅┈
💥 سفر به هند 1⃣
👈 خاطرات عجیب از عزاداری هندوها برای امام حسین (ع)
✔️ استاد علی ابوالحسنی (منذر)🔻
🔰 خودم دیدم که هندوها با توسل به امام حسین (ع) بچهدار میشدند و آنها را پیک امام میکردند!
○ این جانب، محرم الحرام سال 1409 ق در هندوستان به سر برده و از نزدیک شاهد انواع عزاداری شیعیان، اهل سنت و حتی هندوها در سوگ سالار شهیدان (ع) بوده ام.
○ روز هفتم محرم، به همراه تنی چند از دوستان ، به روستای «بَهَوّا» ، واقع در 100 – 150 کیلومتری لکهنو رفتیم. شب هشتم، به علت گرمای شدید و نبودن برق، میزبان تختی را کنار کوچه قرار داده و بنا شد شب را روی همان تخت بخوابیم.
حدوداً ساعت یک نیمه شب بود که صدایی شبیه صدای «زنگوله» توجهم را به خود جلب کرد. از شخص میزبان پرسیدم: این چه صدایی است؟!
○ گفت: صدای پیک است. گفتم: پیک دیگر چیست؟! گفت: پیک حضرت امام حسین(ع) که (طبق بعضی روایات تاریخی) عازم مدینه الرسول(ص) شد تا خبر شهادت جانسوز آن حضرت را برای دختر ایشان، حضرت فاطمۀ صغری(س) ، ببرد.
موضوع جالبی بود. از میزبان خواستم که جریان مراسم پیک را مفصّلاً برایم شرح دهد و او چنین توضیح داد:
○ در این حوالی، تا شعاع حدوداً بیست کیلومتری از هر طرف، زنان بسیاری بودهاند که بچه دار نشده و از دوا درمانهای مختلف نیز بهره ای نگرفته اند. لذا ملتجی به حضرت امام حسین (ع) شده و با آن حضرت عهد کرده اند که چنانچه به دعای خیر ایشان بچه دار شدند فرزندشان را «پیک» آن حضرت قرار دهند.
پس از مدتی خدای متعال، به پاس حرمت سالار شهیدان(ع) ، به آنها لطف فرموده و بچه دار شده اند، این کودکان، از زمانی که خود را می شناسند تا آخر عمر، همه ساله از شب هشتم محرم تا ظهر عاشورا از منزل خود خارج شده و در روستاهای اطراف به عزاداری می پردازند.
ادامه دارد...
📚 منبع: کتاب مهاتما گاندی؛ همدلی با اسلام، همراهی با مسلمین اثر استاد ابوالحسنی منذر (ره)، بنا به مشاهدات آقای شفائی زاده، ص 523-524.
@monzer_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دوره تصویری رایگان مکالمه عربی فصیح
اگه میخوای مکالمه عربی رو به صورت رایگان یادبگیری وارد لینک زیر شو 😍
@fasihan_ekhtesasi
🔆 کاملا رایگان
•┈┈••✾••┈┈•
@fasihan_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
گریم میکردن موقعی که گریم مد نبود!
شهید اندرزگو برای مخفی ماندن از دست دشمنان،به شکل های متنوعی گریم میشدن که در نوع خودش بسیار جالب بود.
@alfavayedolkoronaieh🌱
هدایت شده از تنها علاج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایده_فرهنگی #ایده_استوری_محرّم🚩
برگزاری همایش نقد ادبیات هیأتی موجود و ترویج ادبیات متعالی🗨
#سازمانهای_مردمی #مجموعههای_فرهنگی_مردمی
╔═ 🍃🍃 ═══════╗
💬 @ideavane | ایده فرهنگی
╚═══════════
#زیر_خیمه_حسین
#حجت_الاسلام_علوی
@tanhaelaj
محسن رضایی با حکم رئیسی به سمت معاون اقتصادی رییسجمهور منصوب شد
@Farsna
@alfavayedolkoronaieh🌱
📿فضیلت سجده بر تربت مقدّس امام حسین علیهالسلام و همراه داشتن تسبیح تربت
امام صادق صلوات الله علیه فرمودند:
🚩سجده بر خاک قبر امام حسین علیهالسلام، زمین را تا هفت طبقه منوّر میسازد؛ و هرکس تسبیحی از تربت حسین علیهالسلام همراهش باشد، جزو تسبیح کنندگان نوشته خواهد شد، اگر چه با آن تسبیح نگوید؛ و اگر تسبیح تربت همراه شخص نبود، تسبیح گفتن با انگشتان بهتر از تسبیح دیگر است، زیرا از آنها در روز قیامت سؤال میشود.
💠«قال الصادق عليهالسلام: السجود على طين قبر الحسين عليهالسلام ينور إلى الأرض السابعة؛ و من كان معه سبحة من طين قبر الحسين عليهالسلام كتب مسبحا و إن لم يسبح بها؛ و التسبيح بالأصابع أفضل منه بغيرها لأنها مسؤولات يوم القيامة.»
📚من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۲۶۸
وسائل الشیعة، ج۵، ص۳۶۶
🖤اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🖤
@varesoon
@alfavayedolkoronaieh🌱