هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚩 خطبه تاریخی امام باقر(علیهالسّلام) در کاخ هشامبنعبدالملک؛
🔰 شما خواهید رفت و خداوند دولت دائمی را برای ما اهلبیت مقدر کرده است...
🔹حرفهای [هشام و اطرافیان او] که تمام شد، حضرت از جا بلند شد ایستاد بنا کرد خطبه خواندن. اصلاً انگاری که مخاطب او هشام و این چهار تا آدم بیارزشی که اینجا نشستهاند نیستند؛ گویا دارد با تاریخ حرف میزند.
🔸حمد و ثنای الهی را به جا آورد، با یک بیان خیلی جالبی از اینجا شروع کرد: اَیُّهَا النّاس؛ نمیگوید ای حاضران، ای برادران، ای مؤمنان؛ [میگوید] ای مردم! اصلاً خطاب گویا که به این جمع معدودی که اینجا نشستهاند نیست. اَینَ تَذهَبون؛ کجا میروید؟ و اَینَ یُرادُ بِکُم؛ شما را کجا میبرند؟ مقصد شما چیست، کجا است؟ اصلاً این حرکت شما به سوی کدام مقصد است؟ چه میکنید؟ سردرگمیِ اینها را مشخّص میکند؛ بیاختیاریِ اینها را مشخّص میکند. بِنا هَدَی اللّهُ اَوَّلَکُم؛ خدا به وسیلهی ما بود که گذشتگان شما را هدایت کرد. وَ بِنا یَختِمُ آخِرَکُم؛ مُهر خاتمهی شماها را به وسیلهی ما خدا خواهد زد؛ یعنی بالاخره ما خواهیم ماند و شما خواهید رفت. فَاِن یَکُن لَکُم مُلكٌ مُعَجَّلٌ فَاِنَّ لَنا مُلکاً مُؤَجَّلا؛ اگر شما چهار روز یک حکومت زودگذری را غصب کردید و دارا شدید، بدانید که یک دولت دائمی و مستدامی را خدای متعال برای ما مقدّر کرده.
🔗 گزیدهای از بیانات آیتالله خامنهای درباره زندگی امام باقر(علیهالسّلام)، ۱۳۶۱/۰۷/۰۲
💻 @khamenei_maaref
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻انتشار برای نخستین بار؛
🏴شرح زندگی سیاسی امام باقر(علیهالسلام) توسط آیتالله خامنهای در سال ١٣۶١
👈 امام باقر(علیهالسلام) توانست جمع دوستان را متشکل و دشمنان خود را سرشکسته کند
📹 مشاهده فیلم کامل:
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=46121
💻 @khamenei_maaref
🔰 نکته ای مهم در باب علم آموزی
👈 هر وقت از مطالعه در یک موضوع خسته شدید، مطالعه را کنار نگذارید، موضوع را عوض کنید
👈 راهکار شیخ طوسی برای بیدار ماندن
📚 برگرفته شده از کتاب " آداب المتعلمین "
@ma_va_o
@alfavayedolkoronaieh🌱
#دم_اذانی
وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ
از تمام بلاهای دنيا سخت تر اينكه
صدات مي زنم جواب نميدی
@alfavayedolkoronaieh🌱
آیت الله سیدمحمدجوادآیت اللهی1_417822164.mp3
زمان:
حجم:
3.48M
سوز و گداز عالم ربانی مرحوم آیتاللهی با امام عصر(عج الله تعالی فرجه)
@rozaneebefarda
@alfavayedolkoronaieh🌱
7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽✨
وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ…
و به کسانی که ایمان آوردند و نیکوکار بودند بشارت بده که جایگاه آنان باغ هایی است که نهرها در آن جاری است، و هنگامی که از میوههای گوناگون آنجا می خورند می گویند: این مانند همان میوههایی است که پیش از این در دنیا نصیب ما بود، و آنها را در آن جایگاههای خوش، همسرانی پاک و پاکیزه است و در آن بهشت، جاوید خواهند زیست.
#یک_آیه❤️
@Reihanak_ha
@alfavayedolkoronaieh🌱
📰 دکه فرهنگی
📸 صفحه نخست روزنامههای چهارشنبه ۸ مردادماه
@hvasl_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
حرکت امام حسین {علیه السّلام} به طرف عراق
ابوجعفر محمّدبن جریرطبری درتاریخش دربارهٔ خروج امام حسین {علیه السّلام} ازمدینه به مکّه و ازمکّهٔ مکرّمه به سوی عراق چنین می نویسد :
وکان مخرَج الحسین من المدینة إلی مکّة یوم الاحد للیلتین بقیتا من رجب سنة ستّین .ودخل مکّة لیلة الجمعة لثلاث مضین من شعبان ،فاقام بمکّة شعبان و شهررمضان و شوّال و ذا القعدة ،ثمّ خرج منها لثمان مضین من ذی الحجّة یوم الثّلاثاء ،یوم التّرویة فی الیوم الّذی خرج فیه مسلم بن عقیل .¹
ماحصل عبارت چنین است که امام حسین {علیه السّلام} درروز یک شنبه ،دوروز مانده ازماه رجب سال شصت ازمدینه به سوی مکّه خارج شد .ودرشب جمعه ،سه روز ازشعبان گذشته وارد مکّه شد.وماه شعبان و رمضان وشوّال و ذی القعده را درمکّه ماند .سپس هشت روز از ذی الحجّه گذشته ،روز سه شنبه ،یوم التّرویه [به سوی عراق ]خارج شد.همان روزی که مسلم بن عقیل خروج کرد .
محدّثان وارباب تواریخ چنین نقل می کنند که چون امام {علیه السّلام} عزم برخروج ازمکّه نمود ایستاد وپس ازحمد وثنای إلهی خطبه ای ایراد کرد که مرحوم میرزا ابراهیم ساغر اصفهانی ،خطبهٔ حضرت را چنین به رشتهٔ نظم کشیده است :
سیّدطاوس که طاوس جان
شاخهٔ طوباش بود آشیان
کرده روایت که شهِ باوفاق
کرد عزیمت چو به سمتِ عراق
خطبهٔ شیوا به زبانی سرود
کَش خُطَب جدّ وپدر می نمود
بعدسپاس حق و نعتِ رسول
گفت به اصحابِ سعادت شُمول
آنچه زحق گشته مقدّرتمام
درعمل البتّه رسد لاکلام
قوّه وحولی نبود جز بدو
نیست پناهی به جهان غیر هو
مرگ که قلّادهٔ بس محکم است
بسته براو گردنِ بِن آدم است
شوق من از دیدن جدّ وپدر
هست چو یعقوب به وصل پسر
شایقِ اسلاف کرامم چنان
که بُوَدی تشنه به آب روان
ازپی دفنم به زمین کردگار
کرده یکی بقعهٔ نغز اختیار
زود درآنجای بخواهم رسید
شهدِ شهادت به ارادت چشید
خود همه می بینمشان گوئیا
حادثه های سفرِ کربلا
نیزهمی بینمی این جسم زار
شرحه وشرحه شده وپاره پار
روزچنین آمده قسمت به من
چاره نه جزدیدن و دریافتن
آنچه خدا خواسته ما خاندان
مایل آنیم سراسر به جان
تن به قضا،دل به رضا داده ایم
کزپی تسلیم ورضا زاده ایم
صبرنمائیم بلایِ وِرا
تاکه جزا نیک کُنَدمان عطا
دربرِ جدّم به حظیرهٔ جنان
زود بیاید که مرا بی گمان
سربه سر اعضای زهم ریخته
جمع بخواهد شد و انگیخته
حق بکند دیدهٔ وی روشنا
خارسِتانها بکند گلشنا
وآنچه به ما وعده بداد از ازل
خواهدی آورد همه درعمل
هرکه درآن شوق شهادت بود
وزپیِ جاوید سعادت بود
هم به رهِ نصرتِ ماجان نثار
سازد ازآنگونه که عاشق به یار
روزدگر باره² کشد برطریق
آیدو با ماشود ایدر³رفیق
ساغر اگر مرد رهی و رفیق
باش بدین راهروان هم طریق ⁴
____
1_تاریخ الطّبری ،ابوجعفر محمّدبن جریر الطّبری ،بیروت ،دارإحیاء التّراث العربی،۱۴۲۹،الجزء الخامس ،صفحة ۲۵۷
2_باره :اسب
3_ایدر :به معنی همین دم و همچنین است .
4_ماتم سرا ،ساغراصفهانی ،نسخهٔ خطّی کتابخانهٔ مرکزی دانشگاه تهران به شمارهٔ ۱۱۱۲۷،برگ ۱۵۹و۱۶۰
#حسینی
@madihehvamarsiah
@alfavayedolkoronaieh🌱