♻️ اشارهای به تطورات معنای حجیت در علم اصول
✍محمد متقیان
اشاره
تحقیق انجام شده در معنا و مفهوم حجیت، ما را به این نتیجه رسانید که، با دو دوره کلان در معناشناسی حجیت مواجهه داریم:
1⃣دوره ارجاع معنای حجیت به حکم تکلیفی
با فحصی که در کلمات اصولیین صورت می گیرد، تقریباً می توان اطمینان حاصل نمود که، اولین متن اصولی که اشاره به معنا و مفهوم حجیت دارد، متن انیس المجتهدین فی علم الاصول از ملامحمدمهدی نراقی(1128- 1209ق) است. بعد از نراقی، حجیت به معنای «وجوب عمل» در کلام کاشف الغطاء(1154- 1228 ق) نیز اشاره شده است، صاحب هدایة المسترشدین(1185- 1248ق) نیز در حجیت خبر واحد به معنای «جواز العمل به في نفسه» اشاره می کند. با نظر به کلمات اصولیین این نکته به دست می آید که ایشان، حجیت را یا با نظر به نفس عمل مکلف معنا کرده اند یا با نظر به مقام استنباط حکم شرعی، که نمونه هایی از متون ایشان گزارش شد. در همین دوره ملااحمد نراقی(1185- 1245ق) در کتاب اصولی خود ذیل مبحث عدم حجیت ظن، حجیت را معنا می کند و تعبیری متفاوت از سایرین طرح می کند. او حجیت را به «وجوب تبعیت» معنا می کند، یعنی حجت آن چیزی است که باید از آن تبعیت نمود که عبارت دیگری از وجوب عمل به مفاد آن است. معنایی که نراقی مطرح می کند پایه و اساس تعبیر شیخ انصاری می شود که در دوره «طرح مستقل حجیت» آن را برای قطع مطرح می کند و لیکن با توجه به اینکه مسئله ای را پیرامون حجیت قطع پیش می کشد، سبب می گردد این مسئله برجستگی پیدا کرده و بیش از پیش مورد توجه اصولیین قرار بگیرد و امعان نظر مستقلی به آن پیدا شود.
2⃣دوره طرح مستقل حجیت
در این دوره، حجیت به مثابه یکی از موضوعات علم اصول مطرح شده و جایگاه مستقل خود را می یابد. به این معنا که، مستقلاً مورد بحث و اشاره اصولیین قرار می گیرد و به معنای آن توجه شده و پیرامون جعل مستقل یا انتزاعی بودن آن بحث و نظر می شود. شاید بتوان دامنه این مباحث را در دو بحث عمده جمع کرد؛ معنای حجیت، حکم وضعی بودن آن. شیخ انصاری (1214- 1281ق) متأثر از استادش ملااحمدنراقی معنای وجوب متابعت را برای حجیت قطع به کار می گیرد.
ذیل کلام شیخ انصاری در حجیت قطع، اصولیین دیگر از تلامذه او و سایرین مباحثی را گشوده اند و معنای حجیت را پیش برده اند. فلذا می توان این بیان شیخ انصاری را فتح بابی دانست که، معنا و مفهوم حجیت را وارد یک مرحله ارتقائی دیگری می نماید. یکی از تلامذه شیخ که بر مرام جمع میان حجیت و طریقیت سلوک کرده است، میرزا حبیب الله رشتی(1234- 1312ق) است.
اندیشه «قطع العذر» در تعریف حجیت که در کلام میرزای شیرازی (1230- 1312ق) آمده است، ریشه ای دیرینه در منابع اصولیین دارد و ظاهر این است که، در منابع اصولیین متقدم از شیخ مفید تا محقق حلی این تعبیر به صورت محدودی استعمال می شده است و لیکن بعد از محقق و در آثار علامه حلی و اصولیین بعد از ایشان مشاهده نشده است. با این وجود این اندیشه و زاویه دید به حجج شرعیه در همان مقطع استعمال در متون اصولی هیچ گاه به عنوان معنای حجیت طرح نشده است و می توان گفت که تعبیر میرزای شیرازی نخستین تعبیری است که، حجت اصولی را به «قاطع العذر» تعریف می نماید.
آنچه که از کلمات اصولیین نسل به نسل تجمیع شده است در اختیار آخوند خراسانی(1255- 1329ق) قرار می گیرد و ایشان معنایی از حجیت را طرح می کنند که، به عنوان معنای مطرح در متون اصولیین باقی می ماند. او این معنا را هم در حجیت قطع طرح می کند هم در حجیت امارات. براساس این بیان، حجیت از دو عنصر برخوردار می شود؛ منجزیت، معذریت. این دو عنصر هم در قطع و علم وجود دارد هم در ظنون. لیکن در قطع بالذات است و در ظن بالجعل.
محقق اصفهانی(1296-1361ق) که از ابرز تلامذه آخوندخراسانی است،ذیل همان کلام ایشان بحث مفصلی پیرامون معنای حجیت انجام می دهند. از منظر او حجیت به معنای وساطت در اثبات، یا در نسبت با واقع ملاحظه می شود و یا اینکه نسبت به اثر واقع سنجیده می شود. از آنجا که اثبات واقع معقول نیست پس مقصود از واقع، همانا اثبات واقع عنوانی است. وساطت در اثبات در هر دو صورت، یا مجعول بالاستقلال است که این وساطت اعتباری می شود، یا مجعول به تبع یک حکم تکلیفی است که وساطت انتزاعی نامیده می شود.
به نظر محقق خوئی منجزیت و معذریت در حجیت که آخوندخراسانی آن را تأسیس کرد، عبارت دیگری است از وجوب متابعت قطع که شیخ انصاری به آن تصریح کرده است. این مسیر از معنای حجیت در اصول شهیدصدر(1350-1400ق) به تثبیت نهایی می رسد و همان معنای منجزیت و معذریت به عنوان معنای اصولی حجیت با تفکیک از دو معنای حجیت منطقی و حجیت تکوینی مطرح می شود.
#حجیت
@alfigh_alosul
▪️تصویری کمیاب از تخریب قبور ائمه بقیع_سلاماللهعلیهم_ به دست وهابیت
_لعنهمالله لعناوبیلا و عذبهمالله عذابا الیما_▪️
۱۳۴۴ هجری قمری، با آمریت انگلیس و عاملیت وهابیت.
@alfigh_alosul
#شرکتدرانتخابات_۱
🔹شرکت در انتخابات، تکلیف مکلفین است.
1⃣ آیت الله خامنه ای(مدظله العالی):
س: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است و عدم شرکت حرام است؟
ج) شرکت درانتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است.
س: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
ج) واجب عینى است.
https://b2n.ir/m18666
2⃣ آیت الله صافی گلپایگانی(مدظله العالی):
باید برای حفظ خط دین و انقلاب و اسلام، در انتخابات شرکت کرد و بدین وسیله هر چه بیشتر به ساحت دین و حجت بن الحسن(عج) خدمت کرد.
https://b2n.ir/q98209
3⃣ آیت الله سبحانی(مدظله العالی):
رای دادن از الزامات شرعی است و حفظ نظام با شرکت درانتخابات میسر میشود.
https://b2n.ir/f82305
4⃣ آیت الله نوری همدانی(مدظله العالی):
بر همه ما لازم است که در انتخابات شرکت کنیم و رای دهیم.
https://b2n.ir/f40473
5⃣ آیت الله مکارم شیرازی(مدظله العالی):
بسیاری از افراد معتقدند که انتخابات حق مردم است به این معنا که اگر خواستند در آن شرکت کنند و اگر نخواستند شرکت نکنند، اما ما معتقدیم که انتخابات وظیفه مردم در مقابل نظام و کشور است؛ چرا که ماهیت انتخابات یک نوع ایجاد مسئولیت و وظیفه و پست و مقام برای انتخاب شونده است؛ لذا هیچ دلیلی برای دوری کردن از انتخابات وجود ندارد؛ بلکه شرکت در انتخابات امر بدیهی است. بنابراین کسانی که خود را از انتخابات کنار میکشند، کسانی هستند که به سرنوشت جامعه، مملکت، اقتصاد و سیاست خود علاقهای ندارند.
https://b2n.ir/s13956
@alfigh_alosul
#شرکتدرانتخابات_۲
🔹بیانیه آیت الله سیستانی(مدظله العالی) درباره انتخابات پارلمانی عراق:
*فقره دوم
- شركت در انتخابات حق هر شهروندی است كه از شرایط قانونی برخوردار است.
- عدم مشاركت در انتخابات در صورتی قابل قبول است كه مشروط به وجود یك بینش واضح و آشكار باشد و در آن منافع كشور و آینده فرزندان آن مد نظر قرار گیرد.
- عدم مشاركت در انتخابات ممكن است زمینه را برای رسیدن افراد دیگر به پارلمان و عدم تحقق انتظارات كسانی كه انتخابات را تحریم كرده اند، به دنبال داشته باشد.
- كسی كه رای می دهد یا انتخابات را تحریم می كند، در برابر تصمیم خود مسوولیت شرعی و قانونی دارد.
https://b2n.ir/e30704
↩لازم به ذکر است که، ایشان درباره امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، ورود نمی کنند و ذکر فقره دوم بیانیه، برای فهم نگرش آیت الله سیستانی درباره مقوله انتخابات است. همانطور که پیداست:
ایشان شرکت در انتخابات را حق شهروندی میدانند نه تکلیف، لیکن عدم مشارکت را هم در صورتی قابل قبول می دانند که همراه با دلیلی روشن باشد. پس شهروند، در عدم مشارکت، آزاد مطلق نیست. و نیز او در قبال تصمیماتی که میگیرد، مسئولیت شرعی و قانونی دارد.
با این وصف؛ هرچند شرکت در انتخابات حق شهروندی است لیکن عدم اعمال این حق، مشروط است.
@alfigh_alosul
رسانه و انتخابات .mp3
9.93M
#ویژهانتخابات
🔸آیت الله میرباقری(دام عزه)
🔸 موضوع:
ویژگی رئیس جمهوری اسلامی ایران
ضرورت آمادگی برای نبرد با امپراطوری رسانهای در انتخابات پیش روی
#لطفاً_نشر_دهید
@alfigh_alosul
☀️تسرع در نظر، آفت دین شناسی
✍محمد متقیان
🔹پیرو ماجرای قتل #بابکخرمدین، و تبعات جامعه شناختی آن که منجر به تردیدافکنی درباره قانون مجازات اسلامی گردید و در پی آن نیز فقه امامیه، مورد تشکیک قرار گرفت، برخی از عزیزان دغدغه مند، مواضعی را اتخاذ کردند که، چندان به صواب نبوده است.
🔹نظر ایشان بر این است که، نباید بر #نصبسندگی فقه اصرار ورزید که در دنیای معاصر مورد تمسخر و استهزاء قرار بگیرد، بلکه و باید به #اهداف و مقاصد شریعت توجه داشت تا چهرهای عقلانی و مصلحت باور از فقه، منعکس گردد. این تأکیدات ایشان در کنار تحلیلهایی که از موضوعات روز جامعه دارند، برخاسته از نیتی الهی است و دلسوزانه در پی پاسخ به مشکلهای هستند، لیکن به نظر میرسد راهی را که در پیش گرفتهاند، درست نباشد.
🔹اولاً: تحلیلی که از وقایع و حوادث جاری در اختیار انسان قرار میگیرد، هیچگاه تحلیل صاف و شفافی نیست، بلکه دستمالی شده فضاهای سیاسی، فرهنگی است که در بستر مجازی منعکس میگردد. پس نباید در مواجهه با این اخبار و تحلیلها، به انفعال افتاد، بلکه باید فعالانه و پرسشگرانه وارد میدان تحلیل و بررسی چنین موضوعاتی شد.
🔹ثانیاً: دنیای امروز، دنیای پرحادثهای است و هر روز در حال ایجاد و احداث حوادث و موضوعات متنوعی است. تنها راه چاره ما خلاصی از #چرخه احداث حادثه به دست دنیای غرب است و در غیر این صورت، همیشه در موضع انفعال و در حال پاسخگویی خواهیم بود. یکی از تبعات چنین وضعیتی، اصرار بر کوتاه آمدن از نصوص دینی و توجه به مقاصد و اهداف شریعت و اکتفا به فقه حداقلی است. نمیخواهم توجه به مقاصد را به صورت کلی نفی کنم، لیکن توجه برخاسته از چنین انفعالی، قطعاً به نتیجه مبارکی نمیانجامد.
🔹ثالثاً: بهتر آن است که، به جای توصیه به عقب نشستنها از فقه - آنجایی که نصوص صریحه و شهرت عظیمهای در وراء فتوا وجود دارد- به راههای دیگری اندیشید؛ مثلاً بیانهایی نوین - نه لزوماً بیان علت یا حکمت حکم- برای شرح و بسط فتوا و تبیین آن برای مخاطبین متشرع، یا ابتکار مسیری مقنن و مشروع در اجرای همان فتوای مشهور، مسیری که مورد مخالفت شارع قرار نمیگیرد و مستند به مقاصد شریعت هم نیست.
#انفعال_در_تحلیل
#فقه_مقاصد
@alfigh_alosul
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 آقای طائبی از طلاب موسسه بقیة الله الاعظم_۱
🔹سؤالهایی از آیت الله شب زنده دار درباره موضوع رد صلاحیت
@alfigh_alosul
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊آقای طائبی از طلاب موسسه بقیة الله الاعظم_۲
🔹سؤالهایی از آیت الله شب زنده دار درباره موضوع رد صلاحیت
@alfigh_alosul
🔹به نظر میرسد، بزرگان و اساتید حوزه علمیه مقدسه (دام عزهم) به نزاع با همدیگر نپردازند - هرچند در دفاع از نهاد شورای نگهبان- بهتر است. اگر بیانیهای صادر شده است، چه درست و چه غلط، استمرار نزاع، جز خدشه بر صورت حوزه علمیه چیزی نخواهد افزود.
ای کاش، اعزه و اصدقاء، مشاورتهای صحیح و معقول در اختیار اساتید بگذارند.
@alfigh_alosul
☀️ترکیب کاندیداها، تهدید یا فرصت
✍محمد متقیان
🔹از ابتدای نشر اسامی کاندیداهایی که احراز صلاحیت شده اند، نکات متعددی مطرح شده است که مهمترین آن، #چالش مشارکت حداکثری است. درباره این نکته، هم دلسوزان و علاقمندان به انقلاب اسلامی، داد سخن داده اند و هم منتقدین و مغرضین با بیانهای مختلف. روی سخن نگارنده در این یادداشت، با دوستان انقلابی است.
1⃣عزیزان انقلابی، میپذیرند که، شیوه تحلیل ما از موضوعات و وقایع باید براساس #نگرشیاسلامی و دینی صورت بگیرد، نه آنکه متأثر از نظام مفاهیم و اصطلاحات #علومانسانیغربی، به تحلیل حوادث جاری کشور و از جمله آنها، انتخابات، بپردازیم. به نظر می رسد، ریشه انفعال و یأسی که بخشی از عزیزان انقلابی را فرا گرفته است و خود را با چالش مشارکت حداکثری، روبرو می بینند این است که آبشخور تحلیل خود را از منابع و مناشی دیگری اخذ کرده اند نه از نظرگاهی اسلامی.
2⃣براساس نگرش اسلامی، هرآنچه که در عالم انسانی رخ میدهد، نه اثر اراده حاکم و مطلق الهی است که انسانها هیچ نقشی در آن نداشته باشند و نه آنکه اثر تفویض امور به انسانهاست که اراده و تقدیرات الهی در آن تأثیری ندارد، بل أمربین الأمرین.
آنچه که در این انتخابات واقع میشود، در وراء خود اراده ها، تمنیات و توسلاتی را دارد و قطعاً اینگونه نیست که، هر آنچه که انسان ها خواستند محقق شود، اما اینگونه هم نیست که، اراده ها و تمنیات آنها، متعلق خواست و مشیت باریتعالی قرار نگیرد، پس آنچه که واقع شده است، تقدیر الهی است بر اراده های انسانی.
3⃣با لحاظ این نکته، معلوم می شود که آنچه فراروی جامعه انقلابی است، مقدر خداوند متعال است و چون چنین است، #خیر است و فرصتهای پریمن و برکتی را برای انقلاب، فراهم آورده است. پس انتخابات پیشرو، تهدید نیست بلکه فرصت است. و اگر این فرصت، استحصال نگردد و به کارگیری نشود، قطعاً تبدیل به تهدیدی خواهد شد برای آینده انقلاب اسلامی. حتی اگر به صحنه پیشروی با این نگرش هم نگاه نشود، در همان بینشهای سکولاریستی هم، هر حادثه ای را فرصتی می دانند که می تواند ظرفیتی جدید برای حکومت فراهم سازد.
4⃣ حال آن فرصت چیست؟ فرصتهای مختلفی پیش روی انقلاب اسلامی، فراهم شده است اما آنچه که به نظر حقیر اهم است این است که: اگر مجاهدتی خالصانه صورت بگیرد، این بار مشارکت حداکثری نه با استفاده از ظرفیت #دوقطبیها و منازعات سیاسی، بلکه با استفاده از #فعالسازی مردم پایبند به آرمانهای انقلاب و اتصال توده مستضعفین به حکومت، محقق گردد. پرواضح است که، حامیان اصیل و اصلی انقلاب اسلامی، در طول این سالیان، دلسرد و سرخورده شده اند، باید آنها را بیدار نمود، به ایشان امید داد و به میدان آورد و #انقلابیدیگر در آغازین راه گام دوم انقلاب رقم زد. تا کی باید به مشارکت برآمده از حضور افرادی قلابی که در حقیقت برای رأی به مذاکره به میدان میآیند، دلخوش نمود؟ وقت آن است که، وفاداران به انقلاب از مستضعفین، ظرف مشارکت اکثری را پرنمایند، چرا که آنها کثیرند، آنها همان تشییع کنندگان شهید سلیمانیاند. و برای این امر، نیاز به مجاهدتی خالصانه است. بسم الله.
#فرصت_انتخابات
#مشارکت_اکثری
@alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸توضیحات آیت الله صادق لاریجانی
⛔ تذکر: متأسفانه برخی کانالها، بدون مراعات دوراندیشی و با مشی بر هتک حیثیت افراد، همچنان اصرار دارند که، این توضیحات را ناکافی و متعارض جلوه دهند.
در حالیکه، ما باید نقد بر استاد لاریجانی(دام عزه) را در کنار قوتهای ایشان در نظر بگیریم، نمیتوان به صرف اشکالی که پیش آمد، مساعی و خدمات ایشان برای نظام را نادیده گرفت، چشم بر این اقدام اصلاحی پوشید و آن را ندید.
@alfigh_alosul
#ویژه_انتخابات
🔸 نقش مردم در مشروعیت حکومت اسلامی_۱
🔸 آیت الله خامنه ای(مدظله العالی)
✳ گزیدهای از بیانات
1⃣ در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده؛ رأی مردم در انتخاب حاکم و در کاری که حاکم انجام میدهد، مورد قبول و پذیرش قرار گرفته. لذا شما میبینید که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) با اینکه خود را از لحاظ واقع منسوب پیغمبر و #صاحبحقواقعی برای زمامداری میداند، آنوقتی که کار به رأی مردم و انتخاب مردم میکشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه میکند. یعنی آن را معتبر میشمارد و بیعت در نظام اسلامی یک شرط برای #حقانیتزمامدارىِزمامدار است. اگر یک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند، یعنی آن را قبول نکردند، آن زمامدار خانهنشین خواهد شد و مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است یا بگوئیم فعلیت زمامداری و حکومت به بیعت مردم وابسته است.۱۳۶۶/۰۳/۲۲
2⃣ در قانون اساسى، توزيع قدرت به نحو منطقى و صحيح وجود دارد و همة مراكز قدرت هم، مستقيم يا غيرمستقيم با آراءِ مردم ارتباط دارند و مردم تعيين كننده و تصميمگيرنده هستند و اگر مردم حكومتى را نخواهند، اين حكومت در واقع پاية مشروعيّت خودش را از دست داده است. نظر ما دربارة مردم اين است. ۱۳۷۷/۱۲/۰۴
3⃣ دومین مطلب، تکیه به مردم است - همانطور که عرض کردم - هیچ کس در نظام اسلامی نباید مردم، رأی مردم و خواست مردم را انکار کند. حالا بعضی، رأی مردم را پایه مشروعیت میدانند؛ لااقل پایه اِعمال مشروعیت است. بدون آراءِ مردم، بدون حضور مردم و بدون تحقّق خواست مردم، خیمه نظام اسلامی، سرِ پا نمیشود و نمیماند.۱۳۷۸/۰۳/۱۴
4⃣ و اصلاً مسألة #ولايتفقيه و رهبرى در قانون اساسى، معنايش اين دو چيز است در حقيقت: يعنى نماد و تجسّم دين، و نماد و تجسّم حضور مردم. ۱۳۸۰/۳/۱۲
5⃣ در اسلام مردم یک #رکن مشروعیتند، نه همهی پایهی مشروعیت. نظام سیاسی در اسلام علاوه بر رأی و خواست مردم، بر پایهی اساسیِ دیگری هم که تقوا و عدالت نامیده میشود، استوار است. اگر کسی که برای حکومت انتخاب میشود، از تقوا و عدالت برخوردار نبود، همهی مردم هم که بر او اتّفاق کنند، از نظر اسلام این حکومت، حکومت نامشروعی است. ۱۳۸۲/۰۹/۲۶
6⃣ پایهی مشروعیت حکومت فقط رأی مردم نیست؛ پایهی اصلی تقوا و عدالت است؛ منتها تقوا و عدالت هم بدون رأی و مقبولیت مردم کارایی ندارد. لذا رأی مردم هم لازم است. اسلام برای رأی مردم اهمیت قائل است. فرق بین دمکراسی غربی و مردمسالاری دینی که ما مطرح میکنیم، همین جاست. ۱۳۸۲/۰۹/۲۶
7⃣ جمهورى اسلامى دو جزء دارد: #جمهورى است، يعنى مردمى است؛ #اسلامى است، يعنى بر پاية ارزشهاى الهى و شريعت الهى است. مردمى است، يعنى بايد به عقايد مردم، به حيثيت مردم، به هويت مردم، به شخصيت مردم، به كرامت مردم اهميت گذاشته بشود. اينها مردمى است. ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
@alfigh_alosul
🔸 لزوم اهتمام به مشارکت اکثری
🔹درباره تعریف نقش مردم در حکومت اسلامی از منظر آیتالله خامنه ای، در مجال اوسعی، باید به بررسی های بیشتری پرداخت، و در این ایام طرح چنین مطالبی، موجب هدر رفت این مبحث اساسی و مهم می گردد.
با این وجود، تذکر به چند نکته مهم است:
1. نقش مردم در حکومت اسلامی - چه مشروعیت و چه فعلیت حکومت- از منظر آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) نقشی اساسی و منزلتی درخور است. اما این نقش، به صورت های متعددی می تواند رقم بخورد که بهترین و اتم مصادیق نقش آفرینی، مشارکت در انتخابات است. و پیشتر گفته شد که، فتوای ایشان نیز، وجوب عینی شرکت در انتخابات است.
2. علیرغم چنین اهمیتی، باید به این نکته توجه داشت که؛ مشارکت پایین در انتخابات، موجب نامشروعیت حکومت نمی گردد. زیرا، هم پیمانی مردم با حکومت، مساوقت با مشارکت در انتخابات ندارد و همانطور که گفته شد، انتخابات یکی از مصادیق این هم پیمانی است. فلذا امکان دارد که، در دوره ای خاص، به دلایلی از جمله بی کفایتی برخی مسئولین، مردم دچار ناامیدی شده و فعال در مشارکت نگردند اما به این معنا نیست که، از آن پیمانی که با حکومت اسلامی بسته اند بازگردند. و روشن است که، با تحقق کارآمدی دولت ها، این مشارکت می تواند بازگشت کرده و به حداکثر ظرفیت خود برسد مانند آنچه که در سال ۱۳۸۸ رقم خورد.
3. بله به این نکته باید توجه داشت که؛ اگر مشارکت پایین، مقطعی نبود بلکه به یک رویه ثابت در ادوار مختلف تبدیل شد، ابهام جدی در مشروعیت حکومت پیش می آید و به عبارتی، حکومت دچار بحران مشروعیت می گردد. لیکن، آنچه که در تجربه جمهوری اسلامی رقم خورده این است که، مشارکتهای پایین، مقطعی و به دلیل نارضایتی مردم بوده و آنچه که رویه ثابت ادوار بوده، مشارکت اکثری مردم در انتخابات و هم پیمانی با حکومت اسلامی بوده است.
4. و نکته نهایی اینکه؛ در این دوره، بهترین فرصت برای رقم خوردن مشارکت اکثری فراهم آمده است. اگر این مشارکت ایجاد شود به این معناست که، مردم واقعی به میدان آمده اند، اینگونه نیست که با دوقطبی های کاذب و مصنوعی، سیل ویرانکن جمعیت به راه افتاده باشد. قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی افزایش چشمگیری خواهد یافت. قدرت چانه زنی بین المللی آن بیشتر می شود. توان دولت مستقر در ایجاد گشایش ها مضاعف می گردد و...
@alfigh_alosul
#ویژه_انتخابات
🔹 احکام و مبانی فقهی انتخابات
🔹آیت الله شیخ جواد فاضل لنکرانی
✳ نشست علمی-تخصصی؛ «فقه تبلیغات رسانهای و مناظرات انتخاباتی» با مشارکت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزههای علمیه و سازمان صدا و سیما با حضور محدود اندیشمندان و محققان و نیز بصورت مجازی، روز پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ در مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) برگزار گردید.
حکم اول: اصل وجوب شرکت در انتخابات
حکم دوم: وجوب کفایی برای کسانی که صلاحیت تصدی دارند
حکم سوم: وجوب مراقبت از آراء و حفظ امانت و حق الناس
حکم چهارم: وجوب ایجاد زمینه برای مشارکت حداکثری
حکم پنجم: وجوب آگاهی دادن به مردم نسبت به هر آن چیزی است که در امر انتخابات لازم است
حکم ششم: وجوب حفظ وحدت و یکپارچگی مردم
حکم هفتم: حرمت وعدههای کاذب و غیرقابل عمل
حکم هشتم: وجوب وفای بهعهد
حکم نهم: حرمت قبول مسئولیتی که فرد توانایی انجام آن را ندارد
حکم دهم: حرمت استبداد به رأی
حکم یازدهم: لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولین
حکم دوازدهم: حرمت تخریب شخصیت افراد
#فقه_انتخابات
@alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
✳دلایل لزوم تغییر کتب درسی حوزه
🔹استاد آیت الله شب زنده دار(دام عزه)
@alfigh_alosul
#پیام
◾️پیام تسلیت پرمضمون مراجع ثلاث، آیات عظام؛ اراکی، گلپایگانی و مرعشی نجفی(رضواناللهعلیهم) به مناسبت ارتحال امام خمینی (قدسالله نفسه الزکیه)
@alfigh_alosul
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 چند پُست منتشرشده دربارۀ حجیتِ حکومت دینی و ولایت فقیه در عصر غیبت
⬇️⬇️
🌀 قبل از ظهور، نظامی رشدیافتهتر از «ولایت فقیه» نداریم.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/633
🌀 «عارف» اگر «فقیه» نباشد، نمیتواند ولیِّ اجتماعی بشود.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/430
🌀 در جمهوری اسلامی، قوانين به «شريعت» و ساختار قدرت به «ولايت» مقيد میشوند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1117
🌀 جامعه شیعه در عصر غیبت به دستگاه فقها (ولایت فقیه) واگذار شده است، و امام(عج)، این دستگاه را سرپرستی میکنند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/565
🌀 حجيت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، به فقاهت برمیگردد.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1059
🔅رهبری براساس موازین شرع
🔹 از آیت الله وحیدخراسانی (دامعزه) منقول است که؛ آقای خامنهای(مدظله) براساس موازین شرع عمل میکنند.
تذکر دینی و انسانی رهبری، همان تقوای فقیهانهای است که، بارها از ایشان به منصه ظهور رسیده است. نمیخواهند دامان نظام آلوده به ظلم گردد، باید #جبران گردد.
@alfigh_alosul
☀️بیعت و شوری
♻️حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(سلام الله علیه) در یکی از نامه هایی که برای معاویه(لعنه الله) دارند، به بیعت قوم با خود استناد میکنند:
«إِنَّهُ بَايَعَنِي الْقَوْمُ الَّذِينَ بَايَعُوا أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُمْ
عَلَيْهِ فَلَمْ يَكُنْ لِلشَّاهِدِ أَنْ يَخْتَارَ وَ لَا لِلْغَائِبِ أَنْ يَرُدَّ وَ إِنَّمَا الشُّورَى لِلْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ فَإِنِ اجْتَمَعُوا عَلَى رَجُلٍ وَ سَمَّوْهُ إِمَاماً كَانَ ذَلِكَ لِلَّهِ رِضًا فَإِنْ خَرَجَ عَنْ أَمْرِهِمْ خَارِجٌ بِطَعْنٍ أَوْ بِدْعَةٍ رَدُّوهُ إِلَى مَا خَرَجَ مِنْهُ فَإِنْ أَبَى قَاتَلُوهُ عَلَى اتِّبَاعِهِ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَلَّاهُ اللَّهُ مَا تَوَلَّى...»
📙نامه ششم، نهج البلاغه
ترجمه:
1. همان هایی که با خلفای ثلاث-لعنهم الله- بیعت کردند، براساس همان پیمان، بامن بیعت کردند. کسی که شاهد و حاضر بود، اختیار امر دیگری ندارد و کسی که غائب بود، حق ردّ بیعت ندارد.
2. همانا شورا، برای مهاجرین و انصار است، پس اگر درباره فردی اجماع داشتند، و او را به عنوان امامت برگزیدند، در آن امر، رضایت خداوند متعال است.
3. پس اگر کسی از امر اهل شورا، با طعنه و بدعت، خارج شود، او را به همان اجماعی که از آن خارج شده است، بازمی گردانند، پس اگر اباء کرد، با او به دلیل تبعیت از غیر راه مؤمنین مقاتله می کنند، و خداوند متعال، بر گردن او بگذارد آنچه را به عهده خویش گرفته است و او را عذاب نماید.
🔹برخی از فقها پیرامون این روایت و موضوع بیعت، مباحث مفصلی را طرح کرده اند که مطالعه آنها ضروری مینماید:
1. دراسات فی ولایة الفقیه و فقه الدولة الاسلامیة، ج1 ص 523: الکلام فی ماهیة البیعة.
2.نظریة الحکم فی الاسلام، ص 385
3. اسس النظام السیاسی عند الامامیة، ص 342: الکلام فی الشوری و النص.
4. اساس الحکومة الاسلامیة، ص 98: ادلة الشوری
5.المرجعیة و القیادة، ص56: ادلة البیعة
6.ولایة الامر فی عصر الغیبة، ص 200: آیات و اخبار البیعة
7.انوار الفقاهة، کتاب البیع، ص 476: البیعة و ماهیتها
8. بحوث فقهیة هامة، ص 478: البیعة و ماهیتها
9.الولاية الإلهية الإسلامية أو الحكومة الإسلامية،ج1 ص 220: [فعلية ولايتهم لا تتوقف على البيعة]
@alfigh_alosul
🔹یک تذکر
🔸 نظام اسلامی و مردم متدین ایران، در دوران سختی قرار دارند؛ فشارهای خارجی و بین المللی، خیانت های داخلی. همیشه امیدی به فرج بعد از شدت است، لیکن اگر #نقطهامید انسان به دیگران باشد، در دستگاه تدبیر الهی به ناامیدی بدل میشود. پس بر مؤمنین است که، اولاً؛ امید به تغییرات را از توجه به افراد، به التفات قلوب به سمت خداوند متعال، تذکر دهند. ثانیاً؛ برای چنین توجهاتی، لازم است که افراد را به توسلات و ادعیه و ختوماتی مانند ختم صلوات، تذکر دهند، تا بهترین تقدیرات برای انقلاب اسلامی رقم بخورد.
👇👇
به این حدیث هشدارآمیز توجه کنیم:
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُلْوَانَ قَالَ: كُنَّا فِي مَجْلِسٍ نَطْلُبُ فِيهِ الْعِلْمَ وَ قَدْ نَفِدَتْ نَفَقَتِي فِي بَعْضِ الْأَسْفَارِ فَقَالَ لِي بَعْضُ أَصْحَابِنَا مَنْ تُؤَمِّلُ لِمَا قَدْ نَزَلَ بِكَ فَقُلْتُ فُلَاناً فَقَالَ إِذاً وَ اللَّهِ لَا تُسْعَفُ حَاجَتُكَ وَ لَا يَبْلُغُكَ أَمَلُكَ وَ لَا تُنْجَحُ طَلِبَتُكَ قُلْتُ وَ مَا عَلَّمَكَ رَحِمَكَ اللَّهُ قَالَ إِنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع حَدَّثَنِي أَنَّهُ قَرَأَ فِي بَعْضِ الْكُتُبِ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ مَجْدِي وَ ارْتِفَاعِي عَلَى عَرْشِي لَأَقْطَعَنَّ أَمَلَ كُلِّ مُؤَمِّلٍ [مِنَ النَّاسِ] غَيْرِي بِالْيَأْس...
📙الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 66/ بَابُ التَّفْوِيضِ إِلَى اللَّهِ وَ التَّوَكُّلِ عَلَيْه
#امید_به_خدا
#توسلات
@alfigh_alosul
201024_001.mp3
17.46M
#فقهانتخابات
🔹آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی(دام عزه)- از فقهای شورای نگهبان
🔹نقش مردم در مشروعیت ولایت فقیه
اشاره:
«بعضی از اعاظم نجف، نظرشان بر این است که، از برخی فقرات مقبوله عمربن حنظله اینگونه استفاده می شود که، مردم در مشروعیت ولایت شخص فقیه، دخالت دارند اما....»
#کامل_گوش_کنید
@alfigh_alosul
🔅سه خاطره
✍محمد متقیان تبریزی
روز 22/ 3/ 1400 در جلسه ای غیررسمی که با حضور تعدادی از معممین برگزار شد، حجة الاسلام و المسلمین کاردان - داماد حجة الاسلام و المسلمین سیدمصطفی علم الهدی(برادر آقای سیداحمد علم الهدی) / مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف - خاطرات و نکاتی را درباره حجة الاسلام و المسلمین رئیسی نقل کرد که در ادامه به سه خاطره قابل انتشار، اشاره می گردد:
1⃣آقای رئیسی، یک روضه ماهانهای دارد که اول هر ماه قمری برگزار می شود. سخنران یکی از روضه های ماهانه بنده - آقای کاردان- بودم. بعد از جلسه روضه، وارد اتاق شخصی ایشان شدم و کتب و برگه کاغذهای پراکنده ی روی زمین توجهم را جلب کرد، از ایشان پرسیدم، قضیه چیست؟ گفتند: آیت الله هاشمی شاهرودی، سه روز در هفته به منزل تشریف می آورند و در همین اتاق، برخی از مسائل فقهی حقوقی را به صورت اجتهادی بحث می کنیم.
2⃣مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی می گفتند: بنده از شما آقای رئیسی خوشم می آید، چون شما از مدیرانی هستید که، همزمان با کار اجرایی، روحیه طلبگی خود را از دست نداده و همچنان به درس و بحث اشتغال دارید.
3⃣ در ابتدای انتصاب آقای رئیسی به ریاست قوه قضائیه، پرونده فرزند یکی از مسئولین بیت رهبری که مبتلا به فساد اقتصادی بود، توسط ایشان طرح می شود و حضرت آقا، به آقای رئیسی می گویند که درباره هیچ کسی مماشات نکند، و ایشان هم اقدام کرده و آن فرد ذی نفوذ از بیت اخراج شده و فرزندش هم دستگیر می شود.
@alfigh_alosul