♻️ به مناسبت سالروز تأسیس حوزه علمیه مقدسه قم
🔹شیخ عبدالکریم حائری یزدی
1⃣حوزه علمیه قم، به همت بلند آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی (رضوان الله علیه) در سال ۱۳۰۱ش، تأسیس شد. از زندگینامه او برمیآید که، او دو بار وارد عراق شده است. بار اول، بعد از تحصیل در اردکان و یزد، در سال ۱۲۹۸ق وارد عراق شد و تا ۱۳۰۰ق در کربلا ماند و به درسهای سطوح پرداخت، سپس وارد سامرا شد و تا سال ۱۳۱۲ق در آنجا به تکمیل سطوح و درسهای خارج فقه و اصول پرداخت. اساتید سطوح او: شیخ فضل الله نوری، میرزاابراهیم محلاتی شیرازی، میرزامهدی شیرازی. اساتید خارج او: سیدمحمد فشارکی، میرزامحمدتقی شیرازی، میرزای بزرگ شیرازی. در سال ۱۳۱۲ق به همراه استادش فشارکی، وارد نجف شد و تا ۱۳۱۶ق که در آنجا ماند، علاوه بر درس فشارکی در درس آخوندخراسانی نیز شرکت کرد.سپس به ایران برگشت و ساکن اراک شد و تا سال ۱۳۲۴ق در آنجا ماند. به دلایلی، دوباره به عراق بازگشت و تا ۱۳۳۳ق در کربلا ماند و همانجا ملقب به حائری شد. سپس به ایران بازگشت و ساکن اراک شد. و در رجب۱۳۴۰ق برای زیارت، وارد شهر مقدس قم شد و به اصرار علما و با استخارهای، ماندگار شد و حوزه علمیه را تأسیس نمود.
🔹سیدمحمد طباطبائی فشارکی
2⃣ از زندگینامه او برمیآید که، او از پرورش یافتگان مدرسه سامرا محسوب میشود. و از میان اساتید سامرا، بیشترین رابطه استاد و شاگردی را با سیدمحمد طباطبائی فشارکی داشت و از اصحاب سر او محسوب میگشت. اعتماد میرزای شیرازی به سیدمحمدفشارکی باعث شده بود که، پیکره علمی حوزه سامرا با دستان پرقوت او اداره شود و تربیت شاگردان زیر نظر او انجام بگیرد. او اهل سیاستورزی هم بود و یکی از کسانی بود که، از میرزای شیرازی مطالبه صدور فتوای #حرمتاستعمالتنباکو را داشت و زمینههای متعددی را نیز برای این کار فراهم ساخت. ریاست گریز و اهل زهد و قناعت بود به حدی که، شیخ حائری متکفل اداره زندگی او در ایام حضور در نجف بود.
🔹شیوه تدریس حائری یزدی
3⃣ شیخ مؤسس، به روش مکتب سامرا و با الهام از میرزای شیرازی درس میداد. در این شیوه، پس از طرح مسئله، بدون هیچ اظهار نظری، نخست دیدگاههای گوناگون و دلایل هر یک بیان میشد، سپس استاد ضمن نظرخواهی از شاگردان و تبادل نظر با آنها به جمع بندی آرا میپرداخت، آنگاه نظر خود را میگفت و در پایان اجازه میداد شاگردانش با او درباره این نظر بحث کنند و به نقد آن بپردازند.
همچنین شیخ حائری هر روز موضوع درس بعدی را مشخص میکرد تا شاگردانش پیشاپیش آن را مطالعه کنند. نظر او این بود که، مباحث اصول فقه باید مختصر و کاربردی مطرح شود؛ ازاین رو، در تألیف #دررالاصول به این نظر عمل کرد و نیز دوره کامل درس اصول فقه را در مدت تقریبآ چهار سال تدریس کرد.
🔹عدم سیاست ورزی حائری یزدی
4⃣ او در جریان مشروطه فعال نبود و برای اینکه از آسیب مشروطه در امان بماند، در حوزه کربلا، یک کتاب از آخوندخراسانی و یک کتاب از سیدکاظم یزدی را تدریس میکرد. در ایام رضاخانی(لعنهالله) نیز با دوری از صحنه سیاست، سعی داشت به اداره امور حوزه بپردازد و به همین خاطر مورد اعتراض عدهای قرار گرفت. با این وجود، به نظر میرسد، تلخیص همه جوانب حضور عالمان شیعی در یک صحنه خاص(سیاست)، تصویری ناقص از رسالت روحانیت باشد. او با تربیت شاگردانی چون: امام خمینی، شیخ محمدعلی اراکی، سیدمحمدرضاگلپایگانی، سیدمحمدتقی خوانساری، سیداحمدخوانساری، و تأسیس حوزه علمیه قم، خدمت بزرگی به تشیع و جریان اصیل روحانیت انجام داد.
#شیخ_عبدالکریم_حائری
#سید_محمد_فشارکی
#حوزه_علمیه_قم
@alfigh_alosul
• | ثمرات مدرسه مبارکه سامراء | •
۱. میرزا محمد حسن شیرازی(میرزای بزرگ)_موسس مدرسه سامرا؛ صاحب فتوای تحریم تنباکو.
۲. میرزا محمدتقی شیرازی (میرزای دوم)_ رهبر نهضت استقلال طلبی عراق.
۳. سیدمحمد فشارکی_ از همراهان مهم میرزای شیرازی در صدور فتوا.
۴.شیخ فضل الله نوری_ رهبر مبارزه با مشروطه غربی-انگلیسی.
۵. شیخ عبدالکریم حائری یزدی_ بنیانگذار حوزه علمیه مقدسه قم، استاد فقه و اصول امام خمینی(ره)
#مدرسه_مبارکه_سامرا
@alfigh_alosul
♻️نکاتی ناب درباره حاج شیخ عبدالکریم حائری(رضوان الله تعالی علیه) در بیانات آیتالله محقق، شبیری زنجانی(مدظله العالی):
فکر قوی حاج شیخ
خضوع علمای قم
شاگردان حاج شیخ
....
#شیخ_عبدالکریم_حائری
@alfigh_alosul
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
تا رابطهی ما با ولیامر؛ امام زمان(عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد و قوت رابطهی ما با ولیامر(عج) هم در #اصلاح_نفس است.
📚فیضی از ورای سکوت، ۶۵
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
🔅به مناسبت سالروز رحلت آیت الله بروجردی(رضواناللهعلیه)_ ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ ش/ ۱۳شوال ۱۳۸۰ق
♻️نکاتی درباره روششناسیعلمی
#سید_حسین_بروجردی
#روش_شناسی
👇👇👇
https://eitaa.com/alfigh_alosul/959
♻️روششناسی اصولی محقق بروجردی(رضواناللهعلیه)
🔹 استادسیداحمد مددی(دام عزه):
نظر ایشان این بود که در مسائل، عنصر #تاریخی را نگاه کنند. ایشان در اصول این کار را کرد. در آن زمان این اشکال میشد که اصول بحث عقلی است، عقل که زمان و مکان سرش نمیشود. اما ایشان آمد در خود بحث اصولی این کار را کرد. مثلاً اجتماع امر و نهی در آغاز چه بوده و بعد چه شده است. اصلا زاویهی بحث چه بوده است و اکنون زاویهی بحث چه شده است و بعد خود ایشان نتیجهگیری میکند که این کار را باید بکنیم. من اصول ایشان را از طریق آنچه آقای منتظری و آقای خمینی نوشتند، هر دو را نگاه کردم. این کار، کار بسیار با ارزشی است. این که شاگردان ایشان در یک مصاحبهای گفتند روش ایشان وثوقآور و مورد اطمینان است، به خاطر این است که هر وقت ما با واقعیتهای تاریخی پیش برویم این وثوق و اطمینان بیشتر میشود. آقای بروجردی #ریشهای برخورد میکردند. اینگونه برخورد، خواهی نخواهی افق فکر را بیشتر باز میکند. «هر کسی در حوزههای ما ریشهای برخورد بکند، زودتر افراد را به نتیجه میرساند». سه ماه که نه، ممکن است در یک ماه به نتیجه برسند. چون ریشهها را میگوید. وقتی طلبه دو تا مسئله، سه تا مسئله را در درس ایشان به طور ریشهای کار میکند، بقیهی مسائل را میآموزد که چگونه کار کند. اما وقتی تعبدی شد، وقتی ریشهای نبود و موردی بود، استاد باید هر کدام از مسائل را موردی بیاموزد. مرحوم بروجردی در خیلی از عناصر اصول، جانب تاریخی را وارد کردند.
#سید_حسین_بروجردی
#روش_شناسی
@alfigh_alosul
♻️روششناسی فقهی محقق بروجردی(رضواناللهعلیه)
🔹 استادسیداحمد مددی(دام عزه):
آن روش آقای بروجردی اگر #اِحیا بشود، یعنی اگر ما روش و متد را یاد بگیریم و در ثانی وسایل کار را آماده کنیم، میتوانیم فقیهی را تربیت بکنیم که در طی سه سال، چهار سال بتواند در تمام ابواب فقه نظر بدهد. ما الان بگوییم متد آقای بروجردی این است، ما یک حکم را اول از قرآن نگاه بکنیم و ببینیم که در قرآن هست یا نه. از زمان رسول الله نگاه بکنیم. از زمان صحابه نگاه بکنیم. قبل از ائمه ما چه بوده. از کدامیک از امامان ما، رسیده است. تعارض با همدیگر دارند یا ندارند. قرن بعدی، این روایت در چه مصادیقی آمده است. اصحاب ما چه فتوایی دادند. یک سیر تاریخی منظمی را ایشان تقریباً ترسیم کرده که البته به این وضعی که من عرض کردم نیست. پس ما بیاییم یک دوره ـ فرض کنید، در یک ماه، دو ماه ـ خصایص این پنج قرن را به طلبه یاد بدهیم. ما باید با استعانت از هزار تا محقق و پژوهشگر و نه یکی، یک جوری #دورهیفقه را بنویسیم، که هم در آن فتاوای سنیها باشد، هم روایات سنیها باشد، هم مناقشات سنیها باشد، هم قرن اول در آن بیاید هم قرن دوم و سوم و چهارم و پنجم بیاید. هم دستهبندی بکند. مشکل تخصص ما برای این جهت درست شد. ما اگر متد را یاد دادیم. روش را یاد دادیم و در ثانی وسیله را هم در اختیار گذاشتیم، متد و روش را که طلبه یاد گرفت، از اول کتاب طهارت تا آخر کتاب دیات میتواند کارایی داشته باشد.
#سید_حسین_بروجردی
#روش_شناسی
@alfigh_alosul