eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
504 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
95 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
7.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 امام سجاد(عليه السلام) پس از عاشورا در مدینه 👈 گلهٔ حضرت زین‌العابدین(عليه السلام) به پروردگار از 🖋 زین‌العابدین(ع) در دعای ابوحمزه زار می‌زنند، اشک می‌ریزند و به پروردگار می‌گویند: «إرْحَمْ فی هذِهِ الدُّنْیا غُرْبَتی»؛ خدایا! به این غریبی و تنهایی من رحم کن. کسی نمانده است! من بین 72 نفر از اولیای خاص تو بودم که همه را قطعه‌قطعه کردند؛ اما الآن در مدینه با یک مشت زن و دختر داغ‌دار مانده‌ام که باید به آنها برسم. کسی نیست که با او انس بگیرم، یک ساعت با او بنشیم و علومم را منتقل کنم. 🔹 زین‌العابدین(عليه السلام) که خدا و قرآن را داشتند؛ اما آدم در مدینه نبود که یک ساعت پیش او بنشیند! 🏴 شهادت امام زین العابدین، سید الساجدین (علیه السلام) تسلیت باد🏴 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
💠اقسام دینداران حفظه الله: 🔸 توجه بدهم به این روایت که ما سه دسته مردم داریم. در میان متدینین. این روایتی که دارم می گویم در دایره دینداران باید تصور بشود. یک دسته کسانی که دور نفسشان می گردند. دور نفسشان یحوم هوم نفسه. تعبیر روایت این است. یحوم ، حوم، هم خانواده با حومه است. حومه اطراف. دور نفسشان می گردند. حتی اگر دینداری هم می کنند، این به خاطر فوایدی است که در ذهن خودشان درباره با نفسشان تصور دارند. که با دین می تواننند به این جایگاه برسند. به این منافع دست پیدا بکنند. 🔹 دسته دوم، یحوم حوم قلبه. دور قلبشان می گردند. باطنشان. که می خواهند صاحب فضائل بشوند. صاحب مناقب بشوند. کمالات به دست بیاورند. این هم یک نحوه دینداری است. آن اولی حتی اگر می خواهد عبادتی هم داشته باشد، آن منافع مادی اش را در نظر می گیرد. دومی نه. دینداری اش در جهت کمالاتی است که در نظر دارد. اما سوم یحوم حوم ربه. دور پروردگارش می گردد. دور خدا می گردد. به هر صورت افراد مختلف اند دیگر. متاسفانه خیلی هایشان در امر دینشان عقل ورزی ندارند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/11/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
روضه خانگی - امام سجاد(ع) - 1205.mp3
10.67M
🎙من دیده‌ام آنچه را كه دیدن سخت است... 🔻روضه (عليه السلام) 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🎙 رحمه الله : ♦️برای ما امتحان پیش نیامده تا معلوم شود که با حسین علیه‌السلام هستیم، یا با یزید. 📚 رحمت واسعه، ص١٧۶ (مجموعه فرمایشات حضرت آیت‌اللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام و اصحاب و یاران آن حضرت) 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 علیه السلام 🔳حضرت محمد«صلی الله علیه و آله» : يا فاطِمَةُ! كُلُّ عَيْنٍ باكِيَهٌ يَوْمَ الْقيامَةِ اِلاّ عَيْنٌ بَكَتْ عَلى مُصابِ الْحُسَينِ فَاِنِّها ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعيمِ الْجَنّةِ؛ ▪️فاطمه جان !روز قيامت هر چشمى گريان است ؛ مگر چشمى كه در مصيبت و عزاى حسين گريسته باشد،كه آن چشم در قيامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مى شود. 📚بحارالانوار، ج 44، ص 293 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🎙 رحمه الله : ✨آنچه بشر را مترقی می‌کند معنویات است. می تواند بشر را سعادتمند کند و ایجاد کند. مادیات است که بشر را به جان هم انداخته است. 📚 ۷ بهمن ۱۳۵۷ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❓چطور می شود عیب دیگران را دید و در عین حال، آن ها را بهتر از خودمان ببینیم؟ ✅پاسخ حفظه الله: 🔹این مطلب سخت نیست. جمع می شود. خود حضرات معصومین هم توضیح داده اند. تبیین کرده اند. که ادم متوجه بشود. در این زمینه نگاهش باید چه جوری باشد. ببینید ما اگر می خواهیم یک نفر را بهتر بدانیم، به این معنا نیست که آن عیب و ایرادش را اصلا نمی بینیم. اگر قرار باشد عیب و ایراد واقعیت داشته باشد و ما نبینیم این خودش یک نقصی در ما می شود. نه ما عیب و ایراد را هم ببینیم اما در رابطه با این فردی که الان عیب و ایراد دارد، از خاتمت امر خبر داریم؟ یعنی یک قضاوتی می خواهیم بکنیم که این بهتر است یا بهتر نیست. این بهتر بودن و بهتر نبودن مربوط می شود به آن ختم به خیر شدن. از آن خبر داریم؟ نه. یک خوبی ای در خودمان می بینیم. ایا از ختم به خیر شدن خودمان خبر داریم؟ نه. 🔸این نکته دوم را در رابطه با غیراولیاء الهی عرض می کنم حالا ما این عیب را در او می بینیم شاید در جهات دیگر، خوبی هایی داشته باشد. خوبی های ارزشمندتری داشته باشد. در خودمان هم خوبی هایی را می بینیم اما شاید غافل باشیم از بعضی از آن عیب و ایرادهای خیلی مهم تر. یک خوبی ظاهری در خودمان می بینیم اما چندین بدی باطنی. در این فرد یک بدی ظاهری می بینیم اما چندین خوبی ظاهری. واقعا جوری است که اصلا تکبر ندارد یا واقعا ایثارگر است. روحیه ایثارگری دارد. صداقت دارد ولی خب فعلا از نظر ظاهری مبتلا به این عیب هم هست. هم همه که اشراف نداریم. از گذشته اش که خبر نداریم. از آینده اش که خبر نداریم. من الان دارم لحظه اش را می بینم و در یک زمینه. ایا عاقلانه است که بیایم یک حکم نهایی صادر کنم؟ نه. دست خداست. پس نباید خودمان را بهتر بدانیم. بهتر دانستن به این معناست که من بهترم یعنی من از عاقبت به خیری خودم خبر دارم. نه. هیچ خبری ندارم. معلوم نیست. تضمینی به کسی داده نشده است. باید ترسان باشیم. همین که خیالمان می خواهد جمع بشود، نفسمان هجوم می اورد و غلبه پیدا می کند. 🔻حالا این قسمت را توضیح بیشتری بدهم. در روایت دارد هر کسی را می بینید، بهتر از خودت ببین.اگر سنش کمتر است، بگو این با این سن کمتر، بیشتر عبادت کرده و کمتر گناه کرده اما من با این سن بیشترم، بیشتر معصیت کرده ام و کمتر عبادت کرده ام. اما اگر سنش بیشتر است بگو سنش بیشتر است از من بیشتر عبادت کرده و کمتر گناه کرده اما من سنم کمتر است، بیشتر گناه کردم و کمتر عبادت کردم. اگر مساوی است باز همین طور. در این سن مساوی، از من بیشتر عبادت کرده و کمتر گناه کرده و من برعکس. به این صورت خلاصه نگذارد که آن عجب و غرور و کبر او را فرا بگیرد. با توجه به اینکه از باطن خبر نداریم. از خاتمت کار، عاقبت به خیری خبر نداریم. ✨و یک مطلب خیلی خیلی مهم تر اینکه ایمان بر دو قسم است. ایمان مستقر و ایمان مستودع. خیلی از ایمان ها در افراد، مستودع است. یعنی به ودیعه نهاده شده است. تا یک زمانی. یک امتحانی برایشان پیش بیاید، یک دفعه می بینید از ایمان خارج می شود و چه بسیار اینجور موارد را ما در زندگی مان مشاهده می کنیم. افرادی که در قسمتی از عمر و سال خودشان طرفداری از دین می کنند. دینداری می کنند. شعار می دهند برای دین و انقلاب حتی مثلا جبهه رفته بودند اما مسائلی پیش امد که این ها بر علیه گذشته خود قیام کردند و گذشته خود را انکار کردند و کنار گذاشتند. آیا خبر داریم که ایمان ما مستودع نیست و مستقر است؟ معلوم نیست. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/11/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
رحمه الله: ▪️براى دينت، مال و جانت را بذل كن 📌نبى اكرم (صلی الله علیه و آله) در حديث مفصلى بيان مى‌كنند كه براى دينت مال و جانت را بذل كن، چون دين ثقل اكبر است. 🔘به اباعبدالله (علیه السلام) فرمود: بايد بروي! زيرا يزيد خليفه مسلمين شده و صراحتاً به مخالفت با دين پرداخته و سخنش اين است كه «لاخبر جاء و لا وحى نزل». حسين جان! شكافى كه در دين افتاده است، فقط‍‌ به ريختن خون تو ترميم مى‌شود. ثقل اصغر بايد فداي ثقل اكبر شود. 📚ز ملک تا ملکوت، ج2، ص 185 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🎙 رحمه الله: 🔻زياده روى در گفتار و خوردن، سبب طغيان غريزه‏ها و هوسها و برانگيختن شهوتها و آرزوها مى‏شود و در اين حال اعضا و فكر و دل و قواى برونى و درونى، بر خلاف هدفى كه خداوند آن‏ها را براى آن خلق كرده است، عمل مى‏كنند و بنده از حركت در راه فطرت، رسيدن به هدف خلقت، رستگارى و دستيابى به نعمتهاى مادى و معنوى در دنيا و آخرت منحرف مى‏شود. 📚 ترجمه ، ج1، ص345 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔳امام حسین علیه السلام: انَّ اللهَ جَلَّ ذِکْرُهُ ما خَلَقَ العِبادَ الا لِیَعْرِفُوهُ فاذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فإذَا عَبَدُوهُ ◾️خداوند متعال بندگان را نیافرید، مگر آنکه او را بشناسند. پس هرگاه خدا را بشناسد، او را عبادت می کنند. 📚علل الشرایع، ج۱، ص۹ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام