eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
506 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
95 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
این از غفلت جلوگیری می کند حفظه الله: 🌺هر یک از این جملات، ما را تربیت می کند و هر یک از این جملات را ما نیاز داریم برای اینکه خوب ساخته بشویم. شما نگاه کنید و با همین نگاه به این فرمایشات توجه کنید. به تک تک این جملات احتیاج داریم برای اینکه در همه عرصه های وجودی ما خوب تربیت بشویم. باز این توصیه بعدی حضرت را مشاهده بفرمایید یَا اباذر! هُمَّ بِالْحَسَنَةِ وَ إِنْ لَمْ تَعْمَلْهَا لِکَیْلَا تُکْتَبَ مِنَ الْغَافِلِینَ همّ را در اینجا، یعنی همت بورز را می توانیم به معنای قصد بگیریم. قصد کار خوب بکن. نیت کار خوب بکن. اگر چه نتوانی به آن عمل کنی. اگر چه نتوانی انجام دهی. حالا به خاطر موانع، شرایط اجازه نمی دهد. قصد خیر داشته باش. قصد نیکی داشته باش. این خیلی مفید است. برای روحیه انسان خیلی خوب است. باطن انسان را نورانی می کند. 🍀خود حضرت هم فرموده اند لِکَیْلَا تُکْتَبَ مِنَ الْغَافِلِینَ که این از غفلت جلوگیری می کند. و آدم اگر غافل نباشد، ترک وظیفه نمی کند. مسیر غلط پا نمی گذارد. حفظ می شود. برای همین نیت. این شد یک عبادت باطنی. عبادت قلبی. درونی. به عبارت دیگر عبادت جوانحی. عبادت جوارحی داریم و عبادت جوانحی داریم. 🔹باز هم در این زمینه دقت کنیم. درست است که ما به جهت اقتضای اینکه می خواهیم این حدیث را به پایان برسانیم، رد می شویم ولی خود این اینقدر تامل احتیاج دارد. اینقدر فکر احتیاج دارد. به خودمان دقت کنیم چقدر از این توصیه تا حالا استفاده می کردیم و این را پیاده کنیم. در شبانه روز، قصد کارهای خوب داشته باشیم. آن کارهای خوبی که مربوط به امور روزمره زندگی ماست یا اصلا نه. الان من نمی توانم. ولی قصد داشته باشیم اگر خدا به ما فرصت داد و امکانات داد، خیلی از کارهای خوبی که فعلا برایمان مقدور نیست را انجام بدهیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
حضرت حجّت عَجّلَ اللهُ تَعالی فَرجهُ الشّریف از ما التماس دعا دارد 🎙 رحمه الله : 🍀آقايى كه زياد به مسجد جمكران مى رود، مى گفت: آقا ـ حضرت غائب عَجّلَ اللهُ تَعالی فَرجهُ الشّریف ـ را در مسجد جمكران ديدم، به من فرمود: به دل سوختگان ما بگو براى ما دعا كنند و يك مرتبه از نظرم غائب شد. 🔸ولى افسوس كه همه براى برآورده شدن حاجت شخصى خود به مسجد جمكران مى روند و نمى دانند كه خود آن حضرت چه التماس دعايى از آنها دارد كه براى تعجيل فَرَج او دعا كنند! 🔹چنان كه به آقا شيخ ابراهيم حايرى که در مسجد كوفه معتکف شده بود فرمودند: اينها كه به اين جا آمده اند، دوستانِ خوب ما و از صالحان هستند ولی هر كدام حاجتى دارند: خانه، زن، فرزند، مال، اداى دين و هيچ كس در فكر من نيست! 📚 در محضر آیت الله بهجت, جلد دوم, نکته هفتصد و هفتاد و ششم 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔘امام رضا علیه السلام: أحسِنِ الظَّنَّ بِاللّه ِ فَإنَّ مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللّه ِ كانَ اللّه ُ عِندَ ظَنِّهِ؛ ▪️به خداوند خوش گمان باش ؛ زيرا هر كه به خدا خوش گمان است ، خدا با همان گمانى كه به خدا دارد ، با اوست. 📚بحار الأنوار , جلد۷۵ , صفحه۳۴۲ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
📌از خدا درخواست کن 🔷اینکه فرمود: (پس بدانکه قلم قضا بر آنچه که تا روز قیامت خواهد شد جریان یافته و همه را نوشته... )، با در نظر داشتن کلمه (پس) که در ابتدای آن است، جمله نتیجه جمله قبلی است که فرمود: (و هر وقت خواستی درخواستی کنی از خدا بکن... ) و در حقیقت از قبیل ذکر علت است به دنبال معلول، 🌺 و می‌خواهد بیان کند که به چه علت گفتیم اگر خواستی درخواستی کنی، از خدا بکن، و معنایش این است که حوادث همه از پیش نوشته شده، و از ناحیه خدای تعالی تقدیر شده است، و در حقیقت اسباب در پیش آمدن و نیامدن آن حوادث تاثیری ندارند، 🔸 پس دیگر معنا ندارد از غیر خدا چیزی درخواست کنی، و به غیر خدا خود را بی نیاز سازی، 📚ترجمه تفسیر المیزان ، ج2 ، ص56 📌انتشار روزانه نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🎙 رحمه الله : 🌺مبدا رجاء علم به سعۀ رحمت، و ایمان به بسط فیض و کمال و اسماء و‏‎ ‎‏صفات است. و مبدا غرور، تَهاون به امر الهی، و جهل به عوالم غیب و صور‏‎ ‎‏غیبیۀ افعال و لوازم ملکوتیۀ صفات نفس است. و از این جهت، آثار این دو نیز‏‎ ‎‏مختلف است؛ 🍀 زیرا که کسی که معرفت به سعۀ رحمت و بسط نعمت حق و ایمان‏‎ ‎‏به آن دارد، حالت رجاء برای او دست داده، همین معرفت او را به تزکیۀ اعمال و‏‎ ‎‏تصفیۀ اخلاق و جدیّت در اطاعت اوامر مولی و ولیّ النعم دعوت کند، 🌸و کسی که‏‎ ‎‏صاحب غرور است، در دام شیطان و نفس اَمّاره، از کسب معارف و تحصیل‏‎ ‎‏اخلاق کریمانه و اعمال صالحه باز ماند.‏ 🌼‏‏نفوس راجیه در عین حال که به همه طور، قیام به امر می کنند نقطۀ اتّکاء آنها‏‎ ‎‏به اعمال و احوال خود نیست؛ زیرا که آنها عظمت حق را دریافتند و می دانند در‏‎ ‎‏مقابل عظمت حق، هر چیزی کوچک و هر کمالی بی مقدار است، و در پیشگاه‏‎ ‎‏جلالت کبریای او، همۀ اعمال صالحه به پشیزی نیرزد. اتکاء آنها به رحمت و‏‎ ‎‏بسط فیض ذات مقدّس است.‏ 📚شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص131 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌🤔📌🤔📌 🤔📌🤔📌 📌🤔📌 🤔📌 📌حال که در متن زندگی و حیات هستید به عمل پردازید، پرونده ها باز، بساط توبه گسترده، فراریان از اطاعت خدا به سوي آن خوانده می شوند، بدکاران امید بازگشت و پاك شدن دارند، پیش از آنکه چراغ عمل خاموش گردد، مهلت قطع شود، اجل پایان گیرد و در توبه بسته شود و فرشتگان به آسمان روند (سخت بکوشید و فرصت را غنیمت بشمرید). 📚 نهج البلاغه - خطبه 237 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🌺عمده لغزش ها به همین دوتا برمی گردد حفظه الله: 🍀یا اباذر! مَنْ مَلَکَ مَا بَیْنَ فَخِذَیْهِ وَ بَیْنَ لَحْیَیْهِ دَخَلَ الْجَنَّةَ . هر کسی مالک این دو چیز بشود در وجود خودش، فخذیه. بین ران ها. یعنی شهوت. مالک شهوتش بشود. و آنچه که بین دو لحیه اش است. یعنی زبان. این دوتا. عمده لغزش ها به همین دوتا برمی گردد. شهوت و زبان. اگر کسی مالک بشود. مسلط بشود بر این دو. در شهوت، به سمت حرام نرود. مرتکب حرام نشود و در کلام و سخن هم همین طور. حرفهایی نزنیم که دیگران را اذیت بکند. حرف های باطل از دهانش خارج نشود. آن سخن و کلامی که حرام است از دهانش خارج نشود. این دوتا. این دو عضو را اگر انسان بر آن مسلط بشود، دخل الجنه. وارد بهشت می شود. این بهشتی است. 🔹جناب ابوذر تعجب کردند قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا لَنُؤْخَذُ بِمَا یَنْطِقُ بِهِ أَلْسِنَتُنَا، ما مواخذه می شویم، عذاب می شویم به خاطر آن چیزهایی که از زبانمان خارج می شود؟ یعنی این حرفهایی که می زنیم می تواند ما را جهنمی بکند؟ قَالَ: یَا اباذر! وَ هَلْ یَکُبُّ النَّاسَ عَلَی مَنَاخِرِهِمْ فِی النَّارِ إِلَّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ . آیا می اندازد مردم را به رو، مناخر جمع منخر است یعنی به رو. آیا به رو، مردم را داخل در آتش جهنم می کند مگر آن درو شده های به وسیله زبان هایشان! یعنی حرفهایی که می زنند. 🌼تعبیر خیلی جالب و معنا دار است. حصائد هم خانواده با حصاد است. درو. السنه هم که جمع زبان است. این زبان مثل این است که درو می کند. مثل یک شمشیر. این داسی که با آن زراعت را درو می کنند. مثل یک داس، می بُرد. آیا مردم را به رو، در آتش جهنم می اندازد مگر آن درو شده های به وسیله زبان هایشان! یعنی بیشترین چیزی که مردم را جهنمی می کند همان حرفهایی است که از دهانشان خارج می شود. یا باطل است یا حرام است. یا اذیت کننده است. مفید نیست. یا خودش منحرف می شود یا دیگران را منحرف می کند و .. 🌺حضرت اینجا یک توصیه ای می فرمایند إِنَّکَ لَا تَزَالُ سَالِماً پیوسته سالم هستی مَا سَکَتَّ، مادامی که سکوت کنی و حرف نزنی. فَإِذَا تَکَلَّمْتَ کُتِبَ لَکَ أَوْ عَلَیْکَ اما وقتی حرف زدی، اینجا دیگر بستگی دارد چه گفته باشی. اگر حرف حقی زده باشی و حرام نباشد، کُتِبَ لَکَ به نفع تو نوشته می شود. یعنی ثواب برایت نوشته می شود. اما اگر حرف باطلی زده باشی، حرف حرامی از دهانت خارج شده باشد، کتب علیک. بر علیه تو نوشته می شود. مسئولی و عذاب می شوی. 📌همین یک جمله برای یک انسان عاقل کفایت می کند که چقدر این مسئله زبان اهمیت دارد و ما باید مواظبش باشیم که خوب از این عضو استفاده کنیم و خدای نکرده با این عضو، ما جهنمی نشویم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📌مقايسه خوشى ‏هاى حرام و لذت مناجات با خدا 🎙 رحمه الله : 🔹در روايت آمده است: » أَلْغِناءُ تَصُدُّ عَنْ ذِكْرِ اللّه‏ِ « * آواز خوانى انسان را از ياد خدا باز مى‏ دارد. گفته‏ اند: شراب، با اين كه در ابتداى تناول آن بسيار تلخ و تيز به نظر مى‏ رسد و تنفّر طبع از شُرب آن حاصل مى ‏شود، ولى بعداً موجب نعشه و خروج از غم‏ هاى اين عالم مى‏ شود؛ ولى چه بسا كسى كه شراب خورده چاقو در دست گرفته و يكى از نزديكان خود را زخمى كند و يا به قتل رساند. ❓آيا لذّت شب نشينى ‏ها و اختلاط زنان و مردان و تناول مشروبات و عيش‏هاى نامشروع، با لذّتِ اُنس با خدا و مناجات با او برابر است؟ اين لذّت همه ‏ى آن لذّت‏ها و تمام كمالات آن عيش‏ها را دارد و اصلاً نقص ‏هاى آن‏ها را ندارد. 📚در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و چهارصد و هشتاد و ششم * بحارالانوار، ج 10، ص 365 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔘امام صادق (علیه السلام) : المَغبُون مَن غُبِنَ عُمُرَهُ سَاعَهً بَعدَ سَاعَه ▪️زیانکار کسی است که عمرش را لحظه به لحظه بر باد می دهد 📚بحارالانوار ج ۷۸ ص ۱۵۲ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
📌 دعا، توجه قلبي همراه با خضوع ✨دعا عبارت است از مجسم ساختن توجه قلبی، و درخواست باطنی به صورت درخواست ظاهری که ما افراد بشر در بین خود داریم، و خلاصه در برابر پروردگارمان آن حالتی را می‌گیریم، که یک انسان فقیر که خود را پست احساس می‌کند در برابر توانگری که خود را عزیز و عالی پنداشته، بخود می‌گیرد، دست خود را در مقابل او دراز نموده، گردن خود را کج می‌کند، و با حالت ذلت و تضرع حاجت خود را سؤال می کند، 🍀و اتفاقا در روایتی که شیخ در مجالس خود با ذکر سند از محمد بن علی بن الحسین و برادرش زید از پدر آن دو از جدشان حسین بن علی علیه السلام روایت کرده، آمده که: رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم وقتی به دعا مشغول می‌شد دست خود را بلند می‌کرد، و مناجات و دعا می‌نمود، به حالتی که یک فقیر گرسنه در گدایی به خود می‌گیرد. [۱] ---------- [۱]: عدة الداعی ص ۱۳۹ و بحار ج ۹۳ ص ۳۰۶ 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۲، صفحه ۵۲ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 خاطره‌ای زیبا از آیت الله مرعشی نجفی 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌🤔📌🤔📌 🤔📌🤔📌 📌🤔📌 🤔📌 🔹هنگامی که نفخه صور بدمد و قیامت با تمام حوادث بزرگش محقّق گردد و اهل هر معبدي به آن ملحق و بندگان هر معبودي به او بپیوندند و مطیعان به مطاع خود برسند، در آن هنگام که نه چشمی بر خلاف حق و عدالت در هوا گشوده و نه قدمی آهسته در زمین جز به حق برداشته شود. 📌پس در آن روز چه دلیل هایی که ابطال نمی گردد و چه عذرهایی که قطع نمی شود؟! بنابراین در جستجوي چیزي باشید که عذر خویش را با آن مدلّل دارید و حجّت و دلیل خود را با آن استوار سازید و آنچه باقی ماندنی است از میان آنچه باقی نمی ماند انتخاب کنید و وسیله اي براي سفر (آخرت) آماده نمایید و چشم به جرقّه هاي برق نجات بدوزید و بار و بنه این سفر را محکم بر پشت مرکب ها ببندید. 📚 نهج البلاغه - خطبه 223 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom