eitaa logo
الحَقُّ الجَدید(معارف مهدویت)
2.6هزار دنبال‌کننده
931 عکس
462 ویدیو
98 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻وَ قَدْ خَرَجَ إِلَى عُثْمَانَ بْنِ سَعِيدٍ اَلْعَمْرِيِّ وَ اِبْنِهِ مِنْ صَاحِبِ اَلزَّمَانِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَفَّقَكُمَا اَللَّهُ لِطَاعَتِهِ اِنْتَهَى إِلَيْنَا مَا ذَكَرْتُمَا أَنَّ اَلْمِيثَمِيَّ أَخْبَرَكُمَا عَنِ اَلْمُخْتَارِ وَ مُنَاظَرَتِهِ مَنْ لَقِيَ وَ اِحْتِجَاجِهِ بِأَنَّهُ لاَ خَلَفَ غَيْرُ جَعْفَرِ بْنِ عَلِيٍّ وَ تَصْدِيقِهِ إِيَّاهُ وَ أَنَا أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ اَلْعَمَى بَعْدَ اَلْجَلاَءِ فَكَيْفَ يَتَسَاقَطُونَ فِي اَلْفِتْنَةِ أَ مَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اَلْأَرْضَ لاَ تَخْلُو مِنْ حُجَّةِ اَللَّهِ أَ وَ لَمْ يَرَوُا اِنْتِظَامَ أَئِمَّتِهِمْ بَعْدَ نَبِيِّهِمْ إِلَى أَنْ أَفْضَى اَلْأَمْرُ إِلَى اَلْمَاضِي يَعْنِي اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُمَّ أَوْصَى بِهَا إِلَى وَصِيٍّ سَتَرَهُ اَللَّهُ بِأَمْرِهِ إِلَى غَايَةٍ فَلْيَدَعُوا عَنْهُمُ اِتِّبَاعَ اَلْهَوَى وَ لاَ يَبْحَثُوا عَمَّا سُتِرَ عَنْهُمْ فَيَأْثَمُوا فَلْيَقْتَصِرُوا مِنَّا عَلَى هَذِهِ اَلْجُمْلَةِ دُونَ اَلتَّفْسِيرِ . نامه‌اى به اين شرح از امام زمان سلام الله علیه و عجّل اللّٰه تعالى فرجه الشريف براى جناب عثمان بن سعيد عمرى() قدس سره و پسرش (محمد بن عثمان ) رحمة الله عليه رسيد: «خداوند شما را براى اطاعتش موفق بدارد، به ما رسيد آنچه را كه ذكر كرده بوديد كه ميثمى خبر مختار را به شما داده كه او با هر كس برخورد مى‌كند به گفتگو برخاسته و مى‌گويد: جانشينى به جز «جعفر بن على» وجود ندارد و جعفر را تصديق مى‌كند و من از نابينايى بعد از بينايى و بصيرت، به خدا پناه مى‌برم كه چگونه در فتنه سقوط‍‌ مى‌كنند؟ آيا نمى‌دانند كه زمين خالى از حجّت خدا نمى‌شود، آيا نمى‌بينند پشت سر هم آمدن امامانشان را بعد از پيامبرشان تا برسد به امام قبلىيعنى امام حسن عسكرى سلام الله علیه سپس او به وصى خودش (كه خدا او را تا زمان معيّنى مخفى مى‌دارد) وصيت كرد. پس بايد تبعيّت هواى نفس را كنار بگذارند و چيزى را كه از آنها پوشيده است جستجو نكنند تا به گناه آلوده نشوند، پس بايستى از ما بر همين مجمل بدون تفسير اكتفا كنند.» 📚الخرائج و الجرائح ج ۳، ص ۱۱۰۹ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
💢 فرج بزرگ ترین است. 🔻إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ کلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی ذِکرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِک الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِینَ بَینَ یدَی رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّیفِ أُولَئِک الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَی دِینِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَ ع انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج. ابی حمزه ثمالی از ابو خالد کابلی روایت می کند که امام زین العابدین سلام الله علیه فرمود: غیبت بوسیله دوازدهمین از جانشینان رسول خدا صلی الله علیه واله و امامان بعد سلام الله علیهم از او ممتد می شود. ای ابو خالد مردم زمان او که معتقد به امامت وی می باشند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمان ها بهترند، زیرا خداوند عقل و فهمی به آنها داده که غیبت در نزد آنها حکم مشاهده را دارد! خداوند آنها را در آن زمان مثل کسانی می داند که با شمشیر در پیش روی پیغمبر صلی الله علیه واله، علیه دشمنان دین پیکار کرده اند، آنها مخلصان حقیقی و شیعیان راستگوی ما هستند که مردم را به طور آشکار و نهان بدین خدا می خوانند. و نیز فرمود: انتظار فرج بزرگ ترین فرج است. 📚بحارالأنوار، ج ۵۲، ص۱۲۲ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻امام سجاد سلام الله علیه فرمود: اِذا قامَ قائمُنا أَذهَبَ اللهُ عَزَّوجلّ عَن شیعَتِناَ العاهَةَ وَ جَعَلَ قُلوبَهُم كَزُبَرِ الحَدیدِ وَ جَعلَ قُوّةَ الرَّجلِ مِنُهم قُوَّةَ اَربعینَ رَجُلاً. زمانی که قائم ما سلام الله عليه و عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام می‌کند خدای متعال آفت‌ها را از میان شیعیان برطرف می‌کند و دلهایشان(در استقامت) همانند الوار آهنین قرار می‌دهد که قوّت یك مرد آنان برابر قوّت چهل مرد خواهد بود. 📚بحارالأنوار، ج ٥٢، ص ٣١٧ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
1_1252029338_6037619459961653412.mp3
زمان: حجم: 4.8M
🔴 درس 🔸سوره مبارکه 🔸توسط مرجع بزرگ شیعه ، شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی دامت برکاته 🔹(جلسه پنجاه و هفتم) مدرسه مجازی "مکتب تفکیک" @m_m_maktabtafkik
🔻مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي اَلْعَلاَءِ قَالَ سَمِعْتُ يَحْيَى بْنَ أَكْثَمَ قَاضِيَ سَامَرَّاءَ بَعْدَ مَا جَهَدْتُ بِهِ وَ نَاظَرْتُهُ وَ حَاوَرْتُهُ وَ رَاسَلْتُهُ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ عُلُومِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ فَقَالَ: فَبَيْنَا أَنَا ذَاتَ يَوْمٍ دَخَلْتُ أَطُوفُ بِقَبْرِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَرَأَيْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ اَلرِّضَا يَطُوفُ بِهِ فَنَاظَرْتُهُ فِي مَسَائِلَ عِنْدِي فَأَخْرَجَهَا إِلَيَّ فَقُلْتُ لَهُ وَ اَللَّهِ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَكَ مَسْأَلَةً وَاحِدَةً وَ إِنِّي وَ اَللَّهِ لَأَسْتَحْيِي مِنْ ذَلِكَ فَقَالَ لِي أَنَا أُخْبِرُكَ قَبْلَ أَنْ تَسْأَلَنِي تَسْأَلُنِي عَنِ اَلْإِمَامِ فَقُلْتُ هُوَ وَ اَللَّهِ هَذَا فَقَالَ أَنَا هُوَ فَقُلْتُ عَلاَمَةٌ فَكَانَ فِي يَدِهِ عَصًا فَنَطَقَتْ فَقَالَتْ إِنَّهُ مَوْلاَيَ إِمَامُ هَذَا اَلزَّمَانِ وَ هُوَ اَلْحُجَّةُ. محمّد بن ابى العلا گفت: از يحيى بن اكثم قاضى سامرا بعد از اينكه او را آزمايش كردم و چندين مرتبه با او بحث و گفتگو در باره علوم آل محمّد صلوات الله علیهم پرداختم و نامه‌ها رد و بدل كرديم شنيدم گفت روزی من مشغول طواف به دور قبر پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و اله و سلّم بودم و حضرت محمّد بن علي جواد الائمه سلام الله علیه را را ديدم كه مشغول طواف است، با او به بحث در مورد مسائلى كه داشتم نمودم تمام آنها را جواب داد بعد گفتم بخدا من يك سؤال ديگر دارم اما خجالت ميكشم از پرسيدن آن. فرمود من قبل از اينكه بپرسى برايت توضيح ميدهم. ميخواهى بپرسى امام كيست‌؟! گفتم بخدا همين سؤال را داشتم فرمود من هستم. گفتم علامت آن چيست؟ در دست آن جناب عصايى بود به زبان آمده و گفت: (انه مولاى امام هذا الزمان و هو الحجة). اين آقا سرور من و امام زمان و حجت خدا است. 📚بحار الأنوار ج ۵۰، ص ۶۸ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
💢خاصیت فتنه های آخر‌الزّمان 🔻پیامبر صلی الله علیه واله فرمود: لَا تَكرَهُوا الفِتنَةَ فِی آخِرِ الزَّمَانِ؛ فَإنَّهَا تُبِيرُ المُنَافِقِينَ. نگران فتنه و آزمایش در آخرالزّمان نباشید؛ چراکه منافقان را نابود می‌کند. 📚 میزان‌الحکمه، ج ۹، ص ۴۰ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻نقل کرده اند: وقتی حضرت زینب کبری سلام الله علیها به سنی رسیدند که می توانستند مقابل پروردگار برای نماز بایستند و دعا و قنوت و نماز به جای آوردند، کانت لا تقیم للصلاة بعد اتمام الاذان، الّا بعد النظر الی وجه اخیها الامام الحسین علیه السلام بعد از اذان، نماز را اقامه نمی کردند جز بعد از نظر به صورت برادرش حسین سلام الله علیه؛ پس وقتی به او نگاه می کرد و سیراب می شد از تشنگی دیدارش و از جمال حیات بخشش، قوّت می یافت، نماز را اقامه می کرد و با قلبش روی به مناجات می آورد و مقابل پروردگارش نماز می خواند. 📚الخصائص الزینبیه، ص ٢۴٠ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔻أَنَّ قَوْماً مِنَ اَلْيَهُودِ قَالُوا لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَيُّ مُعْجِزٍ يَدُلُّ عَلَى نُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ قَالَ كِتَابُهُ اَلْمُهَيْمِنُ اَلْبَاهِرُ لِعُقُولِ اَلنَّاظِرِينَ مَعَ مَا أُعْطِيَ مِنَ اَلْحَلاَلِ وَ اَلْحَرَامِ وَ غَيْرِهِمَا مِمَّا لَوْ ذَكَرْنَاهُ لَطَالَتْ فَقَالَ اَلْيَهُودُ وَ كَيْفَ لَنَا بِأَنْ نَعْلَمَ أَنَّ هَذَا كَمَا وَصَفْتَ فَقَالَ لَهُمْ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ وَ هُوَ صَبِيٌّ وَ كَانَ حَاضِراً وَ كَيْفَ لَنَا بِأَنْ نَعْلَمَ مَا تَذْكُرُونَ مِنْ آيَاتِ مُوسَى أَنَّهَا عَلَى مَا تَصِفُونَ قَالُوا عَلِمْنَا ذَلِكَ بِنَقْلِ اَلصَّادِقِينَ قَالَ لَهُمْ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ فَاعْلَمُوا صِدْقَ مَا أَنْبَأَكُمْ بِهِ بِخَبَرِ طِفْلٍ لَقَّنَهُ اَللَّهُ مِنْ غَيْرِ تَعْلِيمٍ وَ لاَ مَعْرِفَةٍ عَنِ اَلنَّاقِلِينَ فَقَالُوا نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ وَ أَنَّكُمُ اَلْأَئِمَّةُ اَلْهَادِيَةُ وَ اَلْحُجَجُ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ فَوَثَبَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَبَّلَ بَيْنَ عَيْنَيْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ ثُمَّ قَالَ أَنْتَ اَلْقَائِمُ مِنْ بَعْدِي فَلِهَذَا قَالَتِ اَلْوَاقِفِيَّةُ إِنَّ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ حَيٌّ وَ إِنَّهُ اَلْقَائِمُ ثُمَّ كَسَاهُمْ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ وَهَبَ لَهُمْ وَ اِنْصَرَفُوا مُسْلِمِينَ. عده‌اى از يهوديان به امام صادق سلام الله علیه عرض کردند: معجزۀ نبوّت پیامبر صلّى اللّٰه عليه و آله چيست‌؟ حضرت فرمود: «كتاب او، كه فصاحتش عقل مردم را حيران كرده است، علاوه بر حلال و حرامى كه در آن ذكر شده است.» يهوديها عرض کردند: چگونه بدانيم اين را پيامبر شما صلی الله علیه واله آورده است‌؟ حضرت موسى بن جعفر(امام کاظم) سلام الله علیه كه در آن وقت كودك خردسالى بود، حضور داشت، فرمود: «ما چگونه بدانيم كه اين تورات شما را موسى عليه السّلام آورده است‌؟» يهوديان عرض کردند: اشخاص راستگو آن را نقل كرده‌اند. امام صادق سلام الله علیه فرمود: «بدانيد آنچه را كه بچۀ كوچكى كه هيچ تعليم نديده و درس نخوانده مى‌گويد، راست است». در اين هنگام، تمام يهوديان مسلمان شدند. و شهادتين را گفتند و به امامت ائمه اطهار سلام الله علیهم نيز اقرار كردند. در اين هنگام امام صادق سلام الله علیه برخاست و پيشانى پسرشان را بوسيدند. بعد حضرت فرمود: «تو جانشين و قائم بعد از من هستى». به همين خاطر واقفيه مى‌گويند: امام کاظم سلام الله علیه، قائم است. بعد امام صادق سلام الله علیه به آنها خلعت داد و روانه كرد. شك نيست كه هر امامى بعد از پدرش قائم است، ولى قائمى كه زمين را پر از عدل و داد مى‌كند، حضرت مهدى بن حسن عسكرى سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف است. 📚الخرائج و الجرائح ج ۱، ص ۱۱۱ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻[وَذَكِّرْ‌هُم بِأَيَّامِ اللَّـهِ] ابراهیم، ۵ ▪️از "سلام الله علیه " روایت شده است که درباره آیه شریفه: [و روزهاى خدا را به آنان يادآورى كن] فرمودند: روزهای خداوند سه روز است: روزی که سلام الله علیه قیام کند، روز رجعت و روز قیامت. 📚البرهان، ج۳، ص۲۸۶ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻عَنْهُ عَنْ أَبِي نَصْرٍ هِبَةِ اَللَّهِ [بْنِ مُحَمَّدِ] بْنِ أَحْمَدَ اَلْكَاتِبِ اِبْنِ بِنْتِ أَبِي جَعْفَرٍ اَلْعَمْرِيِّ قَدَّسَ اَللَّهُ رُوحَهُ وَ أَرْضَاهُ عَنْ شُيُوخِهِ : أَنَّهُ لَمَّا مَاتَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حَضَرَ غُسْلَهُ عُثْمَانُ بْنُ سَعِيدٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ وَ أَرْضَاهُ وَ تَوَلَّى جَمِيعَ أَمْرِهِ فِي تَكْفِينِهِ وَ تَحْنِيطِهِ وَ تَقْبِيرِهِ مَأْمُوراً بِذَلِكَ لِلظَّاهِرِ مِنَ اَلْحَالِ اَلَّتِي لاَ يُمْكِنُ جَحْدُهَا وَ لاَ دَفْعُهَا إِلاَّ بِدَفْعِ حَقَائِقِ اَلْأَشْيَاءِ فِي ظَوَاهِرِهَا. وَ كَانَتْ تَوْقِيعَاتُ صَاحِبِ اَلْأَمْرِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ تَخْرُجُ عَلَى يَدَيْ عُثْمَانَ بْنِ سَعِيدٍ وَ اِبْنِهِ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ إِلَى شِيعَتِهِ وَ خَوَاصِّ أَبِيهِ أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِالْأَمْرِ وَ اَلنَّهْيِ وَ اَلْأَجْوِبَةِ عَمَّا يَسْأَلُ اَلشِّيعَةُ عَنْهُ إِذَا اِحْتَاجَتْ إِلَى اَلسُّؤَالِ فِيهِ بِالْخَطِّ اَلَّذِي كَانَ يَخْرُجُ فِي حَيَاةِ اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَمْ تَزَلِ اَلشِّيعَةُ مُقِيمَةً عَلَى عَدَالَتِهِمَا إِلَى أَنْ تُوُفِّيَ عُثْمَانُ بْنُ سَعِيدٍ رَحِمَهُ اَللَّهُ وَ رَضِيَ عَنْهُ وَ غَسَلَهُ اِبْنُهُ أَبُو جَعْفَرٍ وَ تَوَلَّى اَلْقِيَامَ بِهِ وَ حَصَلَ اَلْأَمْرُ كُلُّهُ مَرْدُوداً إِلَيْهِ وَ اَلشِّيعَةُ مُجْتَمِعَةٌ عَلَى عَدَالَتِهِ وَ ثِقَتِهِ وَ أَمَانَتِهِ لِمَا تَقَدَّمَ لَهُ مِنَ اَلنَّصِّ عَلَيْهِ بِالْأَمَانَةِ وَ اَلْعَدَالَةِ وَ اَلْأَمْرِ بِالرُّجُوعِ إِلَيْهِ فِي حَيَاةِ اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ فِي حَيَاةِ أَبِيهِ عُثْمَانَ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِ. ابى نصر هبة اللّه بن محمّد بن احمد كاتب نوۀ دخترى ابى جعفر عمرى() كه خداوند روح او را مقدّس داشته و از او راضى باشد،از مشايخ خودش روايت كرده: وقتى كه امام حسن بن على عسكرى سلام الله علیهما از دنيا رفت، عثمان بن سعيد() قدس سره ايشان را غسل داد و كارهاى تجهيز بدن شريف حضرت؛ از جمله تكفين، حنوط‍‌ و دفن امام سلام الله علیه را انجام داد، چون به همه اين امور مأمور بود [و از ناحيه مقدسه حضرت حجّت ارواحنا فداه دستور گرفته بود] و ظاهر حال هم همين‌طور است و انكار و ردّ اين نكته هم امكان ندارد، مگر اين‌كه حقايق اشيا را در ظواهرشان رد كنيم[يعنى همه‌چيز را كه مى‌بينيم انكار كنيم و اين هم بالضرورة باطل است.] توقيعات حضرت صاحب الامر سلام الله علیه وعجل الله تعالی فرجه الشریف در خصوص امر و نهى و جواب از سؤالات شيعه از چيزهايى كه به آن‌ها محتاج مى‌شدند، به وسيله عثمان بن سعيد و پسرش ابو جعفر محمّد بن عثمان() رحمة الله علیهما، به همان خطى كه در زمان حيات امام حسن عسكرى سلام الله علیه بود، مى‌آمد. پس شيعه همواره به عدالت اين دو نفر اعتقاد داشتند تا اين‌كه عثمان بن سعيد رحمه اللّه از دنيا رفت و فرزندش ابو جعفر او را غسل داد و به امورات تجهيز بدن پدرش قيام و اقدام كرد، بعد از آن تمام كارها برعهده او گذارده شد و تمامى شيعه اجماع به عدالت و اطمينان و امانت‌دارى او داشتند، به جهت اين‌كه از ناحيه امام سلام الله علیه نصّ‌ صريح مبنى بر امانت و عدالت او و همچنين دستور به مراجعه شيعه به ايشان؛ چه در زمان حيات امام حسن عسکری سلام الله علیه و چه پس از شهادت حضرت و در زمان حيات پدرش عثمان رحمة اللّه وارد شده بود. 📚الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۳۵۶ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻امام باقر سلام الله علیه فرمود: اَلصَّيْحَةُ لاَ تَكُونُ إِلاَّ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لِأَنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرُ اَللَّهِ وَ اَلصَّيْحَةُ فِيهِ هِيَ صَيْحَةُ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَى هَذَا اَلْخَلْقِ ثُمَّ قَالَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ اَلسَّمَاءِ بِاسْمِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَيَسْمَعُ مَنْ بِالْمَشْرِقِ وَ مَنْ بِالْمَغْرِبِ لاَ يَبْقَى رَاقِدٌ إِلاَّ اِسْتَيْقَظَ وَ لاَ قَائِمٌ إِلاَّ قَعَدَ وَ لاَ قَاعِدٌ إِلاَّ قَامَ عَلَى رِجْلَيْهِ فَزِعاً مِنْ ذَلِكَ اَلصَّوْتِ فَرَحِمَ اَللَّهُ مَنِ اِعْتَبَرَ بِذَلِكَ اَلصَّوْتِ فَأَجَابَ فَإِنَّ اَلصَّوْتَ اَلْأَوَّلَ هُوَ صَوْتُ جَبْرَئِيلَ اَلرُّوحِ اَلْأَمِينِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَكُونُ اَلصَّوْتُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فِي لَيْلَةِ جُمُعَةٍ لَيْلَةِ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ فَلاَ تَشُكُّوا فِي ذَلِكَ وَ اِسْمَعُوا وَ أَطِيعُوا وَ فِي آخِرِ اَلنَّهَارِ صَوْتُ اَلْمَلْعُونِ إِبْلِيسَ يُنَادِي أَلاَ إِنَّ فُلاَناً قُتِلَ مَظْلُوماً لِيُشَكِّكَ اَلنَّاسَ وَ يَفْتِنَهُمْ فَكَمْ فِي ذَلِكَ اَلْيَوْمِ مِنْ شَاكٍّ مُتَحَيِّرٍ قَدْ هَوَى فِي اَلنَّارِ فَإِذَا سَمِعْتُمُ اَلصَّوْتَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَلاَ تَشُكُّوا فِيهِ أَنَّهُ صَوْتُ جَبْرَئِيلَ وَ عَلاَمَةُ ذَلِكَ أَنَّهُ يُنَادِي بِاسْمِ اَلْقَائِمِ وَ اِسْمِ أَبِيهِ حَتَّى تَسْمَعَهُ اَلْعَذْرَاءُ فِي خِدْرِهَا فَتُحَرِّضُ أَبَاهَا وَ أَخَاهَا عَلَى اَلْخُرُوجِ. آن صيحه جز در ماه رمضان بر نخواهد خاست(زيرا ماه رمضان) ماه خدا است، (و آن صيحه كه در آن است) همان آواى بس بلند جبرئيل سلام الله علیه بدين مردمان است. بعد حضرت فرمود: نداكننده‌اى از آسمان به نام حضرت قائم سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف ندا سر مى‌دهد و هر كه در مشرق و مغرب است مى‌شنود، هيچ خفته‌اى نمى‌ماند مگر اينكه بيدار مى‌گردد، و هيچ ايستاده‌اى نمى‌ماند مگر اينكه مى‌نشيند، و هيچ نشسته‌اى نمى‌ماند مگر اينكه از وحشت آن صدا بر دو پاى خويش بر مى‌خيزد، پس خداوند هر كه را بدان آوا عبرت پذيرد و پاسخ گويد مورد رحمت قرار دهد كه آن صداى نخستين آواى جبرئيل روح الأمين سلام الله علیه است. سپس حضرت فرمود: آن صدا در ماه رمضان در شب جمعه شب بيست و سوم است، پس در آن ترديد نكنيد، بشنويد و اطاعت كنيد، و در پايان روز آواز ابليس ملعون است كه ندا در مى‌دهد: بدانيد كه فلانى مظلومانه كشته شد، براى اينكه مردم را دچار شكّ‌ و گرفتارى سازد. پس بسى افراد شكّ‌كنندۀ سرگردان در آن روز(پديد آيند) كه در آتش سرازير خواهند شد، پس اگر در ماه رمضان آوائى شنيديد در آن ترديد نكنيد كه صداى جبرئيل سلام الله عليه است، و نشانۀ آن اين است كه او به نام قائم ارواحنا فداه و اسم پدرش سلام الله علیه، ندا سر مى‌دهد تا آنجا كه دوشيزه در پس پردۀ خويش آن را بشنود و پدر و برادر خود را بر خروج برانگيزد. 📚الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۲۵۳ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻امام صادق سلام الله علیه فرمود: صَاحِبُ هَذَا اَلْأَمْرِ رَجُلٌ لاَ يُسَمِّيهِ بِاسْمِهِ إِلاَّ كَافِرٌ. صاحب الأمر سلام الله علیه، مردى است كه جز كافر او را به نامش نخواند. 📚کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۶۴۸ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49