هدایت شده از حسینیه معارف انقلاب اسلامی
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه سوم - قسمت دوم
در این جلسه قدری تاریخی تر و عینی تر روی مسئله بحث خواهیم کرد.
یکی از مهمترین مسائلی که اینجا می شود روی آن بحث کرد مقوله غیبت است. حضرت علامه طباطبایی مقوله غیبت را ذیل آیات قیامت تفسیر می کنند و اصولاً این سه اتفاق غیبت، رجعت و قیامت را ناظر به یک حقیقت واحد شرح میدهند. طبق این قاعده، فلسفه غیبت رشد جبهه حق است و آیه ( لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ ) می گوید چشم ها تیز می شود و به تعبیر دیگر انسان ها رشد می کنند و چیز دیگری می بینند.
ائمه هم مباحث مربوط به رجعت و ظهور را ذیل آیات قیامت آورده اند. طبق این تعاریف ظهور به دست انسان ها رخ می دهد، ظهور معطل رشد انسان هاست.
ما به جنگ احد هم اگر نگاه کنیم با اینکه بهترین انسانها در رأس قرار داشت ولی پیروزی به تاخیر افتاد و علت این تاخیر طبق روایات فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ وَعَصَيْتُمْ بود.
لذا اگر حضرت زهرا هم می رفت و در کنار قبور شهدای جنگ احد گریه می کرد به خاطر این بود که بیماری مردم را به یادشان بیاورد.
به طور کلی اتفاقاتی که در جبهه حق رخ میدهد و ائمه، اینها را قدم به قدم جلو میبرند برای این است که امت بلند شوند، رشد کنند.
لذا انقلاب اسلامی ایران اتفاقی نبود؛ محصول مجاهدتهای ائمه و علما بوده است. اینکه مردم بر خودشان حاکم شوند کار بسیار بزرگی است. در یک روز دو روز هم اتفاقی نمیافتد.
لذا دعوا بر سر این است که مردم باید رشد کنند و بر خودشان حاکم شوند و کسانی میخواهند این اتفاق نیفتد که بتوانند انحصار به وجود بیاورند.
به طور کلی اگر ما به شکل قیام امام خمینی در انقلاب اسلامی هم نگاه کنیم مدلش ، مدل مردم سالاری دینی است. امام از همان ابتدا با ولایت فقیه و مردم جلو رفت. چرا که اگر نگاه کنیم به وفور میبینیم که امام به شاه دستور می داد. بر چه پایه ای دستور می داد؟ خب خودش را ولی فقیه می دید. از طرف دیگر مخاطب امام توده مردم بودند. می بینیم که از همان ابتدای کار، امام با این دو عنصر حرکتش را جلو می برد. در ۱۳ سال تبعید، حرکت شبکه ای لمام با مردم بود و از طریق روشنگری حرکت خودش را جلو میبرد این اعتقاد امام بود که مردم باید قیام بکنند و به کف میدان بیایند.
اینکه امام با مجاهدین خلق مشکل داشت این بود که آن مدل را برای انقلاب کردن قبول نداشت. حرف امام این بود که من با مردم سالاری انقلاب می کنم. یا در جای دیگر وقتی امام با بازرگان درگیر می شود به خاطر آن است که بازرگان میخواهد بدون حضور مردم جامعه را جلو ببرد در حالی که امام نظرش چیز دیگری بود.
تمامی وقایع نشانگر این است که دعوا بر سر مردم است و اینکه مردم باید کف میدان بمانند.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
هدایت شده از حسینیه معارف انقلاب اسلامی
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه سوم - قسمت سوم
یکی از راه های از بین بردن مردم سالاری، ایجاد دوقطبی در جامعه است.
حواسمان باشد دو قطبی با اختلاف فرق می کند. دو قطبی در واقع جامعه را جبهه بندی میکند و یک حالت تخاصم به وجود می آورد. این حالت دو اشکال دارد: اولا جلوی آزاد اندیشی را می گیرد و ثانیا در عرصه عمل، اکثریت را سالار می کند نه همه را. در این حالت اقلیت احساس شکست می کنند. خدا نگذرد از تقصیرات بنی صدر که اولین پایه گذار دوقطبی در انقلاب اسلامی بود.
داستان، داستان مردم سالاری است. در جلسات گذشته گفتیم که حکومت امام زمان هم مردم سالارانه است و تبعیت مردم از امام در حکومت حضرت، استبدادیِ از روی جهالت نیست. تبعیت فرزانگان است، تبعیت رشد یافتگان است. این دو مدل است. در حالت دوم مردم آن قدری رشد کردند که رشدشان آنها را به تبعیت از امام سوق میدهد.
متاسفانه برخیها عقل را خاموش کرده اند و می گویند هرچه امام بگوید. نتیجه این نگاه، استبداد دینی است.
« تبعیت را هم با نگاه مردم سالاری باید فهم کنیم.»
این را بدانیم که مقوله مردمسالاری آن قدری مهم است که تمام هم و غم دشمن در این سالها به روی این مسئله متمرکز شده است. دشمن میخواهد اراده عمومی مردم تضعیف شود.
از طرف دیگر هم جهاد تبیینی که رهبری روی آنها پافشاری می کند ناظر بر این مسئله است. قدری باید نگاهمان را به مسائل تغییر دهیم.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
هدایت شده از پهلوی بدون سانسور
🔵 محمدرضا شاه و پیشکش کردن دختران ایرانی به پادشاه عمان
💠 اسدالله علم وزیر دربار و نخست وزیر شاه در خاطراتش مینویسد: زمانی که سلطان قابوس پادشاه عمان به ایران آمد و رفت، شاه از من پرسید:در این دو شب چه کرد؟
عرض کردم :هر شبی چند خانم در اختیارش بود!
فرمودن:تازه داماد احیانا ناخوش نشود!
گفتم:خیر، دخترهای ایرانی تمیز بودن و او هم دوستشان داشت.
📚 منبع: یادداشتهای اسدالله علم /نوشته اسدالله علم (وزیر دربار شاه) / جلد 6/ صص169_170
🌐 در کانال #پهلوی_بدون_سانسور با ما همراه باشید 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3076718683Cb188b7bdf6
شب هفدهم محرم ۱۴۰۱.mp3
زمان:
حجم:
8.95M
امت صبار شکور
جلسه اول
شیخ علی مهدیان
هیات یا زینب سلام الله علیها قم
حسینیه حضرت زینب سلام الله علیها
آستان مقدس حضرت علی بن جعفر س قم
@ali_mahdiyan
شب هجدهم محرم ۱۴۰۱.mp3
زمان:
حجم:
10.97M
امت صبار شکور
جلسه دوم
شیخ علی مهدیان
هیات یا زینب سلام الله علیها قم
حسینیه حضرت زینب سلام الله علیها
آستان مقدس حضرت علی بن جعفر س قم
@ali_mahdiyan
شب نوزدهم محرم ۱۴۰۱.mp3
زمان:
حجم:
9.16M
امت صبار شکور
جلسه سوم
شیخ علی مهدیان
هیات یا زینب سلام الله علیها قم
حسینیه حضرت زینب سلام الله علیها
آستان مقدس حضرت علی بن جعفر س قم
@ali_mahdiyan
شب بیستم محرم ۱۴۰۱.mp3
زمان:
حجم:
10.72M
امت صبار شکور
جلسه چهارم
شیخ علی مهدیان
هیات یا زینب سلام الله علیها قم
حسینیه حضرت زینب سلام الله علیها
آستان مقدس حضرت علی بن جعفر س قم
@ali_mahdiyan
شب بیست و یکم محرم۱۴۰۱.mp3
زمان:
حجم:
13.49M
امت صبار شکور
جلسه پنجم
شیخ علی مهدیان
هیات یا زینب سلام الله علیها قم
حسینیه حضرت زینب سلام الله علیها
آستان مقدس حضرت علی بن جعفر س قم
@ali_mahdiyan
دولت خوب
⚡️اولین ویژگی این دولت مردمی بودن او است. نه فقط نزدیک شدن به دردهای مردم، سخن گفتن با آنها، شنیدن و چاره اندیشی برای بحرانها از نزدیک، نه، بلکه مهمتر از آن توجه به زنده کردن جریان «حلقه های میانی»، احیای جهادسازندگی، برداشتن موانع قانونی حرکت های خودجوش مردمی است.
کم است؟ بیشتر میتواند باشد؟ هنوز خیلی راه مانده؟ هر چه میگویید اشکالی ندارد. اما من این «تغییر ریل» را مهم و راهبردی میدانم. شعار «دولت مردمی» که در دست این دولت است و برای آن میکوشد، زنده کننده یک گفتمان حیاتی برای کشور است که کاش ده سال زودتر زنده میشد تا معنای امید و تدبیر را صادقانه و نه مزورانه درک میکردیم.
⚡️ویژگی دوم استفاده از «عقل جمعی» است. هر تصمیمی در کشور خواه ناخواه مخالفینی دارد، اما اینکه یک دولت بتواند در بحبوحه به هم ریختگی پسا غربگرایی، نظرات اکثریت مطلق نخبگان و اهل علم را در کشور جلب کند، یک ارزش مهم است. فارغ از موافقتها یا مخالفتهایتان با هر تصمیم ببینید چند درصد نخبگان کشور با فلان تصمیم اقتصادی یا عمرانی، یا پزشکی یا فرهنگی در کشور موافق بوده اند. ممکن است کسی بگوید من با واکسن مخالفم یا سیاستهای دولت درباره ارز ۴۲۰۰ را نئولیبرال میدانم اما همراهی جمع کثیری از نخبگان در این دو حوزه را نمیتواند انکار کند و این ویژگی بسیار مهمی است.
⚡️ویژگی سوم شجاعت در تصمیم گیری و اجرا است. دولت قبل تصمیم نمیگرفت یا اگر میخواست تصمیم بگیرد، پشت دو قوه دیگران پنهان میشد مثل ماجرای بنزین. این به دلیل احساس عدم اقتدار لازم بود. اما این دولت تصمیمهایی میگیرد که خود میداند مانند جراحی کردن دردناک است. این یعنی دولت اعتمادی جدی به مردم دارد و از طرف دیگر بیش از آنکه خودش را در نظر بگیرد، منفعت عمومی و رضایت الهی را ملاحظه میکند. شجاعت در تصمیم گیری دولت باعث میشود احساس عزم و احساس هویت و در نتیجه احساس امید در جامعه جدی شود.
⚡️ویژگی چهارم تغییر سبک ویرایش مدیران در کشور بود. این دولت هر چند بی محابا مدیران گذشته را در رده های مختلف پالایش نکرد طوری که صدای خیلی از دلسوزان هم درآورد و بنا داشت تا جای ممکن این روال غلط را اصلاح کند و این نشان از تلاش دولت برای فراگیر بودن و همراهی عمومی مردم بود، اما آنجا هم که تغییر و تحولی در تغییر مدیران داشت صحنه مدیریت کشور را به سمت انتخاب جوانان انقلابی سوق داد. دولت میدانست اینکار ممکن است باعث شکل گرفتن برخی تصمیمات ناپخته در برخی بخشها شود ولی این تغییر ریل راهبردی و مبارک را دنبال کرد.
⚡️ویژگی پنجم کمرنگ شدن امید به غرب و شرق در این دولت بود. وقتی شما ارتباط با همه کشورهای دنیا چه غرب و چه شرق چه همسایگان را در دستور کار داشته باشید، چه با طالبان چه ترکیه چه روسیه و چین چه عربستان چه چهار پنج کشور برجامی برپایه عزت و حکمت و مصلحت و نه جو سازیهای احساسی و رسانه ای کار را پیش بردید نتیجه اش این میشود که مثل برجامی به سمت احیا پیش برود یا اغماء ، تاثیرش در درون جامعه کمرنگ و کم اهمیت خواهد شد، چنانکه ملموس است. این نکته نوید بخش تغییر ریل کشور از امید به خارج به سمت امید به داخل است.
⚡️خلاصه آنکه من مهمترین خروجی این دولت را یک تغییر ریل جدی و راهبردی و البته عینی و عملیاتی و کلان میدانم از سیاست امید به بیرون به سیاست امید به درون. و این تا اینجای کار فوق العاده ارزشمند است.
پ ن. نکات بیشتری در ذهن دارم که در یک یادداشت قابل بیان نیست. شاید در زمان دیگری بنویسم.
@ali_mahdiyan
به عدالتخواهی تان به همه هویتتان کافرم
⚡️دخترک چادری را در اتوبوس به خاطر چادرش به باد توهین و هتک گرفته آن سلیطه زبان دراز، بله زیر نظر آن موفرفری آمریکایی، آنهم زیر سایه حکومت دینی، آنوقت این ها خفه خون گرفتند و یاد خلخال دختر کافر نهج البلاغه نیفتادند. حالا که معلوم شده جرائم آن بازوی شیطان در داخل کشور و روابط کثیفش با شیطان، علم مظلوم دوستی بلند کرده اند. اف بر هویتشان اف بر آرمانجوییشان.
⚡️فساد چند هزار میلیاردی را چه کسی رو کرده؟ شما نق نقوهای بی خاصیت؟ شما که سرتان توی سیسمونی بچه دختر فلان مسوول بود و به بهانه تطهیر فلان رفیقتان کل نظام را داشتید به باد اتهام میگرفتید، شما که سرتان در جهتی میچرخید که از بیرون برایتان امر و نهیش میآمد، شما لا اقل سکوت کتید. مجلس انقلابی که چند سال است مشغول تحقیر و توهین و استهزایش هستید، این فساد را برملا کرده، به شما چه؟!
خودتان میفهمید که هر چه بگویید مدح نظام است؟ هنوز نفهمیده اید سیستم فاسد ، فساد خود را کشف و علنی نمیکند، پای همه تهمتها و توهینهایش نمیایستد آنهم در زمانی که لاشخورهایی منتظرند فسادی از او کشف شود؟
اگر بگویید گردن کلفتها دستشان در کار بوده بیشتر مدح نظام است، چرا که پرونده گردن کلفتها را رو کرده، اگر بگویید از هر دو جناح، آلوده فساد بوده اند، باز بیشتر مدح نظام است چرا که معلوم شد، نظام اسیر این جناح و آن جناح نیست. خوب حالا چی؟ چه میگویید؟ شما مشغول پستونک نوه فلانی باشید و خلخال پای سپیده خانم و یا شستن ارکان نظام به نفع فلان هم حزبی و رفیق مجرمتان.
بس کنید بالاغیرتا. سکوت کنید خواهشا
@ali_mahdiyan
23.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیا تو هم هستی....
بحثی پیرامون «قدرت مقدس»
«تربیت» چگونه آسان میشود
درس مهمی از «اربعین»
شیخ علی مهدیان
@ali_mahdiyan