هدایت شده از قرارگاه مکتب توحید
☀️ هو العلیم
🔖 همزمان با اجراء طرح نور و در آستانۀ تصویب لایحۀ حجاب و عفاف
📣 قرارگاه مکتب توحید برگزار میکند:
🔰 سلسلهجلسات گفتاورد - ۲
🏷 میزگرد تخصصی
📋 موضوع میزگرد:
▪️ نقش حوزه و روحانیت در مواجهه با چالش تحمیلی حجاب
🎙 با حضور:
▪️ حجة الاسلام و المسلمین سید محمدمحسن دعائی
▫️ مدیر مؤسسۀ مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
▪️ حجة الاسلام و المسلمین محمد الهی خراسانی
▫️ دبیر جبهۀ روحانیت مردمی
▪️ حجة الاسلام و المسلمین علی مهدیان
▫️ عضو خانۀ طلاب جوان
🗓 زمان: دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، ساعت ۱۶:۳۰
📍 مکان: مشهد مقدس، بازارچه سراب (امامخمینی ۱۴)، جنب مسجد حمزه، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، حسینیه شهید سلیمانی
📌 شرکت برای عموم آزاد است.
🆔 @TawhidSchool_ir
هدایت شده از همشهری
⬅️ صفحههای همشهری جمعه
۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
چه کتابی بخوانیم تا بتوانیم تحلیلگر انقلابی شویم؟
🔺همشهری جمعه هر هفته در قالب «روزنامه دیواری» منتشر میشود و قابل نصب در جاهای مورد نظر شماست.
🔺برای دریافت نسخه چاپ شده و آماده نصب این روزنامه دیواری عدد ۷ را به ۳۰۰۰۳۳ پیامک کنید
🔺نسخه با کیفیت بخش اول و بخش دوم این روزنامه دیواری را دانلود کنید
بخش اول:
https://media.hamshahrionline.ir/d/2024/05/09/0/5007371.pdf?ts=1715276471000
بخش دوم:
https://media.hamshahrionline.ir/d/2024/05/09/0/5007372.pdf?ts=1715278686000
🆔 @hamshahrinews
بر پا
⬅️ صفحههای همشهری جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ چه کتابی بخوانیم تا بتوانیم تحلیلگر انقلابی شویم؟ 🔺هم
همشهری امروز را حتما ببینید.
با عنوان "چه کتابی بخوانیم تا تحلیلگر انقلابی شویم؟"
یک سیر مطالعاتی در سه سطح ارائه شده. ضروری، تکمیلی و عمیق
بعد کتابهایی برای مطالعه بیشتر هم پیشنهاد شده.
ضرورت این مطالعات و چرایی این سیر هم توضیح داده شده، همگی در قالب اینفو.
درباره هر کتاب هم یک توضیح یک خطی و درباره کتابهای سطح ضروری هم توضیح صوتی بیان شده.
کلا پیشنهاد میکنم این نشریات جمعه ها را که در قالب روزنامه دیواری چاپ میشه دنبال کنید و ازش تو مجموعه هاتون استفاده کنید.
اما خوب این شماره به نظرم مهمتر باشه.
https://media.hamshahrionline.ir/d/2024/05/09/0/5007372.pdf?ts=1715278686000
@ali_mahdiyan
بهشت خانواده. زوج.mp3
27.68M
#خانواده_آسمانی
بررسی کتاب «خانواده» سخنان رهبری با زوجهای جوان انتشارات صهبا
جلسه چهارم
چرا ازدواج
اهمیت و هدف خانواده
🔹وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
شیخ علی مهدیان
@ali_mahdiyan
چهارشنبه است، خوابی یا بیدار؟!
❤️در بخشی از دعای چهارشنبه میخوانیم:
لَكَ الْحَمْدُ أَنْ بَعَثْتَنِي مِنْ مَرْقَدِي وَ لَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَداً
تنها تو را می ستایم كه مرا از خوابگاهم برانگيختی و اگر میخواستی خوابم را جاودان ميساختی
❤️خیلی زیبا است.
بابت بیدار شدنهایمان از خواب، خدایا شکر.
و این، یعنی باز هم از خواب بیدارمان کن.
اگر خدا را بابت بیداری هایمان شکر کنیم، درجات بالاتری از بیداری نصیبمان میشود.
اگر بیدارمان نکنی، همینطور راحت در این خواب باقی خواهیم ماند.
❤️تو تا اینجا آورده ای ما را، بیدارمان کن، بالاتر ببرمان. ای خدای بیداردلان.
رهروِ منزلِ عشقیم و ز سرحدِّ عَدَم
تا به اقلیمِ وجود این همه راه آمدهایم
رقد هر خوابی نیست. یک خواب راحت و با آرامش است. در خواب، خوش بودن است. لذا نوعی دل کندن و رها کردن و زهد لازم دارد، شاید برای همین است که در انتهای دعا از خدا زهد طلب میکند.
اجْعَلْ ...زُهْدِى فِيَما يُوجِبُ لِى أَلِيمَ عِقَابِكَ
❤️آن روایت معروف نوف بکالی هم جالب است که سحر امیرالمومنین با او سخن میگوید و میفرماید آیا خوابی یا بیدار، ای نوف؟
«يا نوف، أراقد أنت أم رامق؟ فقلت: بل رامق يا أميرالمؤمنين. قال: يا نَوْفُ، طوبى لِلزّاهِدينَ في الدُّنْيا
خدا به حق امیرالمومنین ع بیدارمان کند، به دست آقا امیرالمومنین ع
و به دست امامانی که حقیقت روز چهارشنبه اند. به حق امام رضا ع.
@ali_mahdiyan
شنبه تعطیل
🔺"پنج شنبه و شنبه جابجا شد". این جمله احتمالا عده ای را بخنداند، نه حاج آقا، روزهای هفته که جابجا نمیشود. منظور " تغییر تعطیلی" است یا "تغییر روز غیر کاری".
چه میشود کرد، اینها فرهنگ نمیفهمند. از معنای روزها سر در نمیآورند. اگر بهشان بگویید هر روز هفته یک روحی دارد، بر و بر نگاهت میکنند. اگر بگویی دین، هر روز را با یک محتوا و با شخصیتهای متفاوتی گره زده، گیج میشوند، اگر بگویی هویت یک جامعه ، سبک زندگی اش، فرهنگش به روزها معنا میدهد، رد میدهند. مشکل این است.
🔺مشکل این است که این جماعت هیچ وقت نمیتوانند درک کنند چرا باید به جای کلمه ساده و همه فهم "خاورمیانه" با اصرار رهبری ترکیب سخت "غرب آسیا و شمال آفریقا" را استفاده کنیم. مگر چه فرقی میکند. مبدا مکان، غرب باشد، مگر چه میشود؟ مبدا زمان، هم غرب باشد چیزی که نمیشود.
🔺با این جماعت بحث اقتصادی هم کنی ، اقتصاد هم نمیفهمند. قیمت فرهنگتان و نمادهایتان چند است؟ طرف به امام گفت فقیرم، امام فرمود نه، پولداری تو. گفت چطور آقا، امام فرمود ولایتت را چند میفروشی؟ فرهنگ چند میارزد؟ حالا شب جمعه، پنج شنبه عمیق و ریشه دار در سبک زندگی ما چند میارزد ؟ نمیفهمند. پنج شنبه هم یک روز است مثل شنبه. چه فرقی میکند.
🔺یکی از رفقا میگفت پرده کعبه را بوسیدم، یک شرطه وهابی بدخیم، با باتوم مرا زد، گفت چرا میبوسی؟ گفتم تو حاضری آب دهان بیندازی به کعبه؟ گفت نه، گفتم به همان دلیل که تو اهانت نمیکنی به کعبه، من آن را میبوسم. برای عده ای باید اینطور توضیح داد.
عمو! داداش!
🔺تو حاضری به جای عاشورا، روز اول فوریه، روز غیر کاری و تعطیل باشد؟ ولو پول بیشتری گیر شرکتها و تجار و اینها بیاید؟ تو حاضری به جای اول ذی الحجه، ولنتاین را روز عشق و ازدواج و این حرفها قرار دهیم؟ ولو پول خوبی هم توش باشد؟ حاضری جمعه و یک شنبه را عوض کنیم؟ نه؟ خوب چرا نه؟ به همان دلیل که آن نه، این هم نه.
🔺بعید میدانم جا بیفتد. لااقل به بال بال زدن نشریات غربگرا نگاه کن. تو اگر نمیفهمی چه میکنی، آنها خوب بلدند در این جنگ تمدنی کجا ها باید ایستاد، مساله اقتصاد نیست ، مساله عمیق تر و وسیعتر از این حرفها است. الان که وقت بروز و ظهور هویت ایرانی و خودی تو است، روز ظهور دین است، بعد تو با چرتکه شکسته ات، میخواهی چی رو چند بفروشی؟
🔺هنوز جای "حکمرانی مجازی" که هاپولی اش کردید و رفت، درد میکند، جای "طرح جامع حساب شده" نریختن برای حجاب و حیا، حتی بعد از آن همه خون به ناحق ریخته شده، و بازگشت به گشت ارشاد، درد میکند. شما فرهنگ نمیفهمید یعنی چه. ما بیخود جزع و فزع میکنیم.
🔺راستش را بخواهید مشکل از خود ما است، وقتی پسر فلان مرجع و دفتر فلان حاج آقا، نامه میدهند که این کار، تشبه به کفار نیست، تکلیف آن جوانان دلپاک و کم فکر دیگر معلوم است. کسی نیست بگوید اولا این کار ذیل "تشبه به کفار" نمیرود بلکه "تبعیت از کفار" است. ثانیا تشبه به کفار، عنوان قصدی فردی نیست که بگویید قصدشان خیر است ان شالله، یک پدیده اجتماعی فرهنگی معنا دار است. بی خیال بابا. سر چی بحث میکنیم؟
🔺یک وقتی به رفقایم میگفتم کاش این صف شهریه ها در حوزه تعطیل نشود تا نمادی باشد برای اینکه همه، عقب ماندگیهای ما حوزویان را ببینند، الان هم میگویم کاش جای پنجشنبه و شنبه عوض شود تا نمادی باشد برای آنکه همه، نادانیهای ما و فرهنگ و هویت نافهمی ما را بفهمند، و غلبه نگاههای تکنوکرات و ظاهرگرا بر تصمیم گیریهایمان برای آیندگان، هویدا شود.
@ali_mahdiyan
امام رضا ع
چگونه در پیشرفت ایران موثر است؟
🌹"پیشرفت" هم مثل "توسعه" درباره مسیر سخن میگوید. اما یکی رشد جامع است و دیگری رشد ظاهر. میگویند بعضی گداها یا جیببرها درآمد آنچنانی دارند، اما خوب در عوض حقیرند، ذلیلند. هویت میفروشند و درآمد کسب میکنند. مسیر پیشرفت اما مسیر رشد انسان است، هم رفاه دنیایی اش هم عزت و کرامت و هویتش، به تعبیر امام هشتم ع: لیس منا من ترک دنیاه لدینه و دینه لدنیاه. مقصد دین، رشد جامع انسانها است و این یعنی ورود در بهشت، اقتصادی که خروجی اش رشد ذلت باشد، تحقیر باشد، سر خم کردن مقابل استکبار باشد، یا کمک یا سکوت مقابل ظالم بر علیه مظلوم باشد، یا گدایی است یا جیب بری. و این مسیر توسعه است نه پیشرفت.
🌹مسیر پیشرفت، مسیر بهشت است. بهشت یعنی جایی که همه آرمانهای انسانی درش جلوهگر است. و بهشت از بستر "رضایت" عبور میکند. یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی. این اصل پیشرفت است. اولا رضایت انسان و جامعه از خدا، یعنی رضایت به قانونش، رضایت به حکمتش، رضایت به حکومتش
و در مقابل رضایت خدا از جامعه و انسان، لذا مسیری است پر از توفیقات الهی. پر از مددهای غیبی. سوم رضایت انسانها از یکدیگر و همدلی و مواسات و اخوت و وحدت و ظلم ستیزی و عدالت.
🌹تولیت آستان قدس اعلام کرد، سالی سی ملیون نفر به زیارت امام رضا ع میروند، همه که هر سال نمیروند یعنی چند برابر این اهل زیارتند، از هر فامیل و خانواده ای زیارت کننده ای وجود دارد، این یعنی سالها است "ایران زائر امام هشتم است" این محبت و زیارت اثرش چیست؟ روایات بسیاری وجود دارد که خروجی زیارت را "فله الجنه" میداند.یعنی بهشت. جبران گناهان قبل و بعد میداند، یعنی راه درست که خطاها به مرور درش جبران میشود، اصل حرکت و سوی حرکت به سمت پیشرفت است در بستر تاریخ و این نتیجه زیارت است. چرا چنین است؟
🌹زیارت باعث سنخیت میشود، به قول امام باقر ع ، من احبنا فهو منا اهل البیت، این یعنی سنخیت. همانندی.
امام جواد ع فرمود، نام رضاع را خدای متعال بر امام هشتم قرار داد. این یعنی چه؟ یعنی او حقیقتا ظاهر کننده صفت "رضایت" است. ایران زائر او است پس همسنخ با او میشود. لذا مظهر رضایت میشود. مظهر تن دادن به حکمت و حکومت و شریعت الهی، مظهر امدادهای غیبی، مظهر منادی وحدت بودن و مدد به مظلوم و مقاومت مقابل ظالم. ایران متصل به مسیر بهشت میشود پای سفره رضا ع. بر گردید به تاریخ و ببینید چطور در هر نقطه ای از این مسیر پر از پستی و بلندی، ایران به امام هشتم ع پناه آورده، قصه گوهرشاد یک موردش بود، خونی که آنجا ریخته شد تقابل ایران بود با کل پیکره تمدن کثیف دنیایی غرب.
🌹اتصال به امام رضاع ما را اهل پیشرفت کرده، برای همین هم حضرت امام ره و هم رهبری معتقدند مشهد حقیقتا مرکز ایران است و همگی سر سفره امام هشتم نشسته ایم و او ما را گام به گام به قله نزدیکتر میکند. من اراد الله بدا بکم ، آری لشکر خراسانی در افق تاریخ از کنار مرقد او بر میخیزد و مدد میدهد به امام منتظرعج.
@ali_mahdiyan
زنده ماند
🌹دوستی نوشته بود دشمن شاد شدیم، با خودم گفتم دشمن نمیداند چه شد و الا شاد نمیشد. حالا دیگر با خونش هم خادمی میکند، خون شهید کارها میکند، چه کارهایی؟
🌹مثلا بی خیال ترین آدمهایی که در هیچ انتخاباتی هم شرکت نکرده بودند، خبر را میشنوند، بعد میگویند رییسی آنجا چه میکرد؟ داشت خدمت میکرد؟ میخواست چه پروژه هایی را افتتاح کند؟ حین خدمت به مردم شهید شد؟ بعد مثل آنها که میپرسیدند مگر علی ع نماز میخواند که در محراب شهید شد، با خود میپرسد مگر مدیران کشور خدمت میکنند؟ آنگاه سرش را از سمت بی بی سی میچرخاند به سمت فطرت و نوای قلبش و بعد کمی تامل میکند. رابطه مردم با خادمان جمهوری اسلامی و همه این حرم بعد از این خون تفاوت میکند. حتی آنانکه هیچ وقت نبودند پای کار، مثل زائرانی که یک خادم دوست داشتنی حرم، دستشان را میگیرد و میبردشان زیارت.
🌹خون خون خون، نمیدانید چه معجزه ای میکند، وقتی بهشتی شهید شد، خیلی ها برای مظلومیتش گریه کردند، اما امان از الطاف خفیه خدا، خونش ریل انقلاب را چرخاند، از سمت همه گمراهی ها و کاستی ها که غصه اش را میخورد به سمت امام. مثل خون حاج آقا مصطفی که در غربت و مظلومیت پر کشید و دست ایران را در دست پدر و امامش گذاشت، مثل آقای رئیس دولت مردمی ، دید دشمن ذهن خیلی ها را نسبت به مدیران ما خراب کرده، آستین بالا زد و با خون پیوندمان داد به همه خادمان جمهوری اسلامی که حرم است. که باور کنیم از شؤون عاقبت به خیری خدمت به این حرم است. نمیدانید خون چطور همه گمراهی ها و کاستی ها را میشوید و میبرد. چه خادمی با کلاسی. چه خادمی جذابی.
🌹راست میگفتند شش کلاس بیشتر سواد نداشت، به عدد لایه های عالم، الله الذي خلق السماوات والأرض وما بينهما في ستة أيام ثم استوى على العرش
حالا بنشینند و تماشا کنند کسی که تا عرش سواد دارد چقدر قدرت دارد العلم سلطان، ببینید چه میکند. هر چه یک عده داد زدند آیت الله است، دکتر است، دروغ نگویید، نه اینها همه پاسخهای ناقصی بود، نه او پرکشید تا عرش، عرش امام رضاع، راضیه مرضیه. تا نشان دهد کلاس خادمی این حرم چقدر بالا است.
🌹با آل هاشم رفت امام جمعه ای با بالاترین محبوبیت، با امیرعبداللهیان رفت که طعم وزارت خارجه جمهوری اسلامی را بالاخره به ما چشاند، به قول اسماعیل هنیه، وزیر خارجه کل جبهه مقاومت هم بود همزمان، چقدر زیبا همه چیز طراحی شده، چقدر پر معنا، چقدر آموزنده.
🌹برای مظلومیتش گریه نکنید، وقتی در مناظره ها تهمت به او میزدند و او که سینه اش پر از اسرار بود، بلد نبود آبرو ببرد، برای مظلومیتش گریه نکنید وقتی رییس تنها دولتی بود که هر چه متهمش میکردند به دروغ، شکایتی نمیکرد، برای مظلومیتش گریه نکنید، وقتی در میان اغتشاشات وارداتی مهسا و مصی ، آرام و بی صدا کار میکرد و دست رهبرش را پر میکرد از پیشرفت در همان ایام، برای مظلومیتش گریه نکنید وقتی کنار پیرمرد و پیرزن روستایی مینشست و درد دلهایشان را میشنید انگار خادمی زائران این حرم در ذات او بود. او مظلوم بود، اصلا مومن مظلوم است. اما حالا ببینید اخلاص و خدمت با هم چه میکند برای یک کشور و یک مدیر. آبروی مدیران نظام شد، آبروی حوزه های علمیه شد، با همان عبا و عمامه خاکی اش، که حالا سوخته و غرق گل و لای شده و غرق خون شده.
🌹یا امام رضا ع، "قربون کبوترای حرمت" برکتی به این خون های پاک بده که هر آنچه از این الطاف خفیه، قرار بود گیر این مردم مظلوم ایران بیاید، صدها چندان شود، راستی سر ظهر پر کشید کنار گنبدتان از او بپرس "ناهار خوردی"؟ احتمالا لبخندی میزند بعد میگوید نه آقا جان، نخوردم ، ولی اول مردم. اول آن پیرزنی که دست به دعا برداشته بود، اول آن کودک معصوم که در حرم میدود، اول آن خانم کشف حجاب کرده که در بغلش سگ گرفته و خیال میکند اینطوری با کلاس شده، اول آن آقایی که تهمت بی سوادی به من زد تا برای خود آبرو جمع کند، اول آن قلم به دستی که مینوشت و ناخواسته پروژه ناامید کردن مردم را پیش میبرد. اول آن ها که نمیدانستند زندگی در حرمی به نام ایران، زندگی در صحن امام هشتم است و حالا باز طبق معمول غذای حضرتی هست، به همه هم میرسد. بفرمایید بسم الله.
🌹گریه نکنید بچه ها، به قول امام رضاع، یابن الشبیب ان کنت باکیا لشئ فابک للحسین ع. خواستید گریه کنید برای آن مظلومی گریه کنید که وقتی زمین خورد، سی هزار نفر دور پیکرش هلهله کردند، دشمن شاد شد ولی آنها نمیدانستند او چطور با خونش صحنه را زیر و زبر میکند و تاریخ میسازد، برای آن آقایی که خون خادمان و اصحابش هم مثل خودش و فرزندانش تاریخ ساز است. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی "اصحاب الحسین"
@ali_mahdiyan
راز عاقبت به خیری شهید رییسی.mp3
38.83M
راز عاقبت به خیری رئیس جمهور چه بود؟
🔺مسجد امیرالمومنین ع پردیسان قم
شیخ علی مهدیان
🔺شام ولادت علی ابن موسی الرضاع
@ali_mahdiyan
وقت عذرخواهی است. وقت توبه است.
❤️ابن شهرآشوب روایتی از موسی بن سیار نقل میکند که میگوید با امام رضاع از جایی عبور میکردیم، متوجه شدیم کسی از دنیا رفته، امام هشتم خود را به او رساند، جنازه را به خود چسباند، گفت نگران نباش، دیگر آرامش میبینی، همه نگرانیهایت تمام شد. پرسیدم آقا چطور او را میشناسی؟ فرمود من امامم، معلوم است که شیعیانم را هر جا باشند میشناسم. آقا دستش را بر سینه آن جنازه گذاشت و گفت بشارت باد بر تو.
❤️روایت نکته دیگری هم دارد که میگویم اما تا همینجا میخواهم بگویم تصور کنید سیدابراهیم، این خادم شصت و چند ساله امام هشتم را که امام بدن سوخته و گل و لای گرفته اش را به آغوش میکشد و مژده آرامش به او میدهد. میگوید دیگر خسته نباش، نگران نباش، و او مگر خسته چه بود؟ نگران چه بود؟ نگران مردم بود، خسته خدمت بود. آقا او را آرام میکند، یعنی کسی که اندازه یک امت درد داشت را آرام میکند. گویا دست بر سینه ایران میگذارد و میگوید، نگران نباشید، بشارت به شما. ثلمه و خلا نبودن این خادم عالم و مجاهد را خودم پر میکنم. اما ادامه روایت چیست؟
❤️آقا امام رضاع به موسی بن سیار میگوید، "ای موسی بن سیار؛ هر کس مشایعت کند جنازه دوستی از دوستان ما را، از گناهان خود بیرون می شود مانند روزی که از مادر متولّد شده که هیچ گناهی بر او نیست."
پشت سر این جنازهها، وقت توبه است، وقت بازگشت است، وقت عذرخواهی است.
❤️آنها که مسخره اش کردند،به او تهمت زدند، برگردند، عذرخواهی کنند، خدا میبخشد، رییسی هم میبخشد، مگر ندیدید بعد از بی ادبی و دروغ مهرعلیزاده، سید ابراهیم، سراغش رفت و گفت برایت طلب غفران و بخشش الهی میکنم. پس او هم میبخشد. همانجا بخشید.
❤️آنها که دولت را تنها گذاشتند، حاضر نشدند دست آوردهایش را با صدای رسا فریاد بزنند و در این جنگ نا برابر رسانه ای تنهایش گذاشتند، بروند پشت تابوتش، وقت توبه است، وقت عذرخواهی است.
❤️آنها که در انتخابات نیامدند، میدانستند این مدیران بدون حضور و رای ما، فشار بیشتری را باید تحمل کنند، ولی نیامدند، میدانستند بدون حضور تک تک ما، مدیران ما دشمن شاد میشوند، با نیامدنشان بار روی شانه های این سید اولاد پیامبر را بیشتر کردند، بیایند تشییع جنازه، پشت تابوتش توبه کنند، عذرخواهی کنند. خدا میبخشد، امام هشتم میبخشد، این سید مظلوم هم میبخشد.
❤️آنهایی که به خاطر حب فلان حزب و فلان شخص به این خادم"عزیز" و "مغتنم" کم محلی کردند، گاهی تهمت زدند، نمازش را، گریه هایش را، خدمتش را، خلوصش را ، زبان و بیانش را نیشخند کردند، بیایند پشت این بدنهای سوخته، عذرخواهی کنند خدا میبخشد.
❤️آنها که مردم را از مسوولین نظامشان مایوس کردند، فساد را چنان فراگیر جلوه دادند، که مردم ناامید شوند، مایوس شوند، پیشرفتها را نبییند، بیایند پشت تابوت ها، وقت بازگشت است.
❤️من هم باید بیایم، تو هم باید بیایی، همه مان برویم وقت بازگشت است، وقت شروع دوباره است. به جای دعوا با هم کردن، برای هم دعا کنیم، کاری کنیم خدا توبه جمعی ما را ببخشد، اینگونه دلها نزدیک میشود، همانطور که سیدابراهیم دوست داشت ، بر خطاهای قبلیمان اصرار نکنیم. این وقت مناسب را از دست ندهیم. این بدنهای سوخته، ثابت کرد همگی خطا کردیم، همگی کم گذاشتیم، همگی باید برگردیم. بسم الله.
@ali_mahdiyan
نوبت من است نقاشی کنم
❤️دیدم اینها مردم خوبیند. بدهاشون هم از بدهای دنیا باز بهترند، خوبانم را دوست دارند، دلهایشان خواستنی است. بار سنگینی بلند کرده اند، کمک لازم دارند، همه رسانه های پیچیده دنیا ذهنشان را هدف گرفت، گفتم نوبت من است وسط بیایم. یک نقاشی رسانه ای میکشم، بزند به قلب همه شان. چطوری؟
❤️اینها رابطه شان با کارگزارانشان شکرآب شده بود، بی اعتماد شده بودند. رفتم یکی را انتخاب کردم ساده، سادهی ساده، با اخلاص، اهل "سکوت سکوت سکوت"، همیشه در مناصب حکومتی، ولی خادم امام رضا ع، این مردم امام رضا را یک طور دیگری دوست دارند، طلبه سید، مردم به ساداتشان احترام میگذارند، شاگرد بهشتی، که معروف بود به شهید مظلوم، اهل منبر و روضه. اینها بود اما کسی توجه نمیکرد، همه اینها را نگه داشتم تا به وقتش، دلسوز بود و کارآمد، تولید را رونق داد، کلی واحد تولیدی تعطیل را راه انداخت، آبرو میگذاشت که فساد نباشد، نمونه اش حذف ارز ترجیحی، فعال، مردمی، خستگی ناپذیر، مردمی، اینها بود اما کسی توجه نمیکرد، گذاشتم تا به وقتش.
❤️نشاندمش در بالگردی کوچک، بعد کنارش اینها را قرار دادم، یک امام جمعه سیدی دیگر، آذری زبان، مردمدار، بیشترین رای را برای خبرگان آورده بود، مشهور بود به مردمی بودن، کنارش یک مرد دیپلمات نشاندم، اما چه مردی، بهترین وزیر خارجه کل تاریخ ایران، اهل عزت، اهل اقتدار، اما باهوش، زیرک، وزیر خارجه کودکان غزه هم بود همزمان، بوی مقاومت میداد، بوی حاج قاسم، بوی غزه، بوی جنگ جهانی علیه مقاومت، کنارشان یک جوان گام دومی نشاندم، یک استاندار جوان، گام دومی، که نشان دهم معنای راهبرد رهبرشان را، آینده را، همیشه را، کنارشان چند تا سپاهی و رزمنده بی نام و نشان، که بشوند هشت نفر.
❤️هشت نفر، شب ولادت، ولادت، ولادت امام هشتم، هشتمین رئیس جمهور، بعد بین مه، گمشان کردم، مه، مظهر چیست؟ ندیدن، گم کردن، بعد در مه که گم شدند، کم کم توجه ها جلب شد، حالا نقاشی ام داشت شکل خود را نشان میداد.
❤️اینطرف دلهای سوخته و شکسته آن طرف ابزارهای نظامی که کار نمیکرد که بگوید ما کاره ای نیستیم، اینطرف گریه های پیرزن روستایی و کارگری که سر کار رفته و از آقای رییس، ببخشید خادم، هنوز خوب تشکر نکرده، آن طرف بزن و بکوب و رقاصی، اینطرف بدن سوخته و به هم ریخته، آن طرف بدنهای عریان سلیطه ها، این طرف انگشتر و نقش نام حسین، آن طرف روشنفکران همیشه سرگردان. نقاشی ام تمام.
❤️دست من چهل پنجاه سال است با شما است. مدد میدهم. روشم اینگونه است. تاریخ را با خون عزیزترینهایم پیش برده ام، کمکتان کردم مثل همیشه. با خادمین جمهوری اسلامی مهربانتر باشید. دشمن را تحقیر کنید و خودتحقیر نباشید، به راهتان شک نکنید، به قدرت من که همیشه قیام کنندگان در راه سعادت و حق را مدد میکند، شک نکنید.
❤️مردم این نقاشی را خدایتان کشیده، پر از رمز و راز است، پر از استعاره است. گریه کنید، اشک بریزید، اما وقت فکر کردن است. وقت عبرت است. عبرت.
@ali_mahdiyan
حیف است
خودمان را به این بحثها سرگرم نکنیم
🔺خیلی مهم است که بدانیم در هر واقعهای به چه چیز نگاه کنیم. چشمها را عادت دهیم به درست دیدن، هر امری ارزش انتخاب و نگاه کردن ندارد. من همهی جنگ رسانهای را خلاصه میکنم در دو کلمه "رویت و روایت" درست. حالا با این مقدمه
🔺آنها که وسط این تشییع باشکوه، دنبال ردیف کردن اسمند برای جانشینی رییسی، سر کارند. بحثهایشان حالم را بد میکند. سیاست دینی چیزی نیست جز تحول و انقلاب روحی مردم، عزم مردم. این آتشفشان را ببینیم، فکر کنیم، روایت کنیم، توسعه دهیم، ماندگارش کنیم، عقلانیتش را بگوییم، به خدا قسم همینها شاخص میشود برای انتخاب مردم. چرا عادت میدهیم خود را به ندیدن. این احساسات صرف نیست این خود خود عقل است. لااقل از سیدابراهیم شهید سبک سیاست ورزی بیاموزیم.
🔺آنها که ذره بین انداخته اند، روی حرفهای بیفایده که ترور بوده، نقص فنی بوده، خطای فلانی بوده، اینها هم اشتباه نگاه میکنند. نه چون این بحثها ناشی از احساس ترس از دشمن است نه چون این حرفها به نفع دشمن است، نه، نه، چون اصلا این نگاه غلط است. چرا دوست داریم روی نقاط مبهم و مه آلود بایستیم؟ چرا مساله اصلی و روشنتر را که اتصال قلوب مردم به دولت و دولتمردان است، که اساسیترین عامل قدرت کشور است رها کردهایم و در پی بحثهای بیفایده و بینتیجه ایم، که چه شود؟
🔺آنها که نگران آیندهاند و نگرانی تزریق میکنند نیز غلط میبینند. خوف خوب است اگر همدوش رجا باشد. ببینید این صحنههای شکوهمند امید بخش را، شهید سیدابراهیم که امید اسلام بود، چقدر باید میدوید که چنین گره هایی را باز کند و چنان بتهایی را بشکند. حالا شکسته. این را نمیبینیم و جای خالی ظاهریش را محاسبه میکنیم،بله سخت است خیلی هم سخت است، باید تحمل کرد، چگونه؟ سخنان امام راحل را بشنوید در شهادت رجایی در آن شرایط هولناک تا آرام شوید. تاریخ بعد رجایی را ببینید تا آرام شوید. وقت نگاه کردن به رهبر است، وقت نگاه کردن به مردم است، آرام باید بود آرامتر از همیشه. حالا در این بستر اگر نگران جای خالی او هستیم، درست است.
🔺آنها که دنبال مچ گیری از این و آنند، همانقدر خطا میکنند که آنها که دنبال "وحدت بازی" هستند. کاش مسیر وحدت را از سیدابراهیم شهید میآموختیم. دنبال این و آن احزاب قدرتطلب و ملاحظه کار نرویم، پای حق بایستیم، سیاهه و توده بیرنگ گسترده مردم را ببینیم، وحدت اینجا است. بقیه دنبال این واقعیت میدوند و متحد میشوند. پیام رهبری هم حتی اشاره به زخم زبانها و توهینها داشت، به برخی وحدتبازها بود میگفتند همین را نگویید، وحدت خراب نشود. نه، نمیشود از مظلومیت رییسی نگفت. بله مچگیری کردن هم الان وقت مناسبی برایش نیست. اما مظلومیت او جگر همه را سوزانده، به این و آن گیر ندهیم اما نمک هم به زخم مردم نزنیم به اسم وحدت.
🔺امروز فقط و فقط برگردیم و کمک کنیم به این خونهای پاک، که چه کنند؟
_که کاستیهای ما را در این جنگ شناختی چندضلعی در مدد ندادن به دولتمردان جبران کنند.
_که مبنا و شاخص مدیریت، مطالبهگری، و کنشگری ما را ارتقا دهد، اخلاص و تقوا و اخلاق را جدی کند. عقل جمعی را جدی کند، جهاد و تلاش حداکثری را جدی کند، محرومیت فهمی، و مدد به محرومین را جدی کند و....
امروز وقت تغییر حقیقی و واقعی ما است. بیایید همه به هم کمک کنیم تغییر کنیم، توبه کنیم، ارتقا پیدا کنیم.
همانکاری که الان مردم زیر تابوتها میکنند، همانکاری که تابوتها میکنند.
@ali_mahdiyan
خاک سرد است
🔺خاک سرد است، دوباره جنگ قدرت، دو قطبی، زیر و رو کردن حسابهای بانکی هم، تیکه پراندن و نیش و کنایه، اجیر کردن گروههای جنگ روانی، رو کردن اسناد خانوادگی، دروغ گفتن و استفاده از لوله و گازانبر برای رای آوری.
🔺خاک سرد است. دوباره بی خیال دل سوخته مستضعفین و محرومین، دوباره بی خیال آتشی که به جان مردم خورد، برگردیم به بازی همیشگی اسم_فامیل، قالیباف یا جلیلی، لولوی لاریجانی و روحانی، نقشه کشیدن برای کسب جایگاه و قدرت، کثافتکاری قدرت طلبی زیر پوشش "سیاست ما عین دیانت ما است".
🔺خاک سرد است، حالا برگردیم سر کارمان. دوباره در تاکسی و صف نانوایی شروع کنیم به تهمت و توهین به مسوولین، شروع کنیم به : "همه شان مثل همند"، "هر کس به فکر جیب خودش است"، "یک مشت آدم کارنابلد" و چه و چه، که دلمان خنک شود. تکرار کنیم دروغهای مجازی را، که یعنی ما خیلی دغدغهمندیم.
🔺خاک سرد است. دوباره برگردیم به خودتحقیری، تهمت نئولیبرال زدن به این و آن، تهمت "یک امام رضا را بگذارید برایمان بماند"، تهمت ریا و نفاق، تهمت " او یک ساختمان پنج طبقه را هم نمیتواند مدیریت کند"، تهمت "او هم ادامه دهنده برجام و ظریف است"، تهمت" دولت از جیب مردم میدزدد"
خاک سرد است.
🔺خاک سرد است، مدتی خفه میشویم و سکوت میکنیم، یا انگار نه انگار ما بودیم که حلقه محافظین آبرو و جایگاه خادمین ملت را کوچک کردیم، مدتی صبر میکنیم و بعد دوباره انگار نه انگار که عبرتی بود، خونی بود و سوختنی بود و مهی بود و گمشدنی بود و دریای بیکران قلوب مردمی بود و احساس شرمندگی بود و رئیس السادات، طلبه کوچک بی شؤون با عبا و قبا و کفش گلی و خاکی، وسط آتش تهمت و توهین بود که بی سر و صدا فقط میدوید مخلصانه با همه وجود.
🔺خاک سرد است، جایگاه اخلاص در سیاست ورزی، جایگاه تلاش حداکثری در سیاست ورزی، جایگاه صدق و رو راست بودن در سیاست، جایگاه عدم رقابت برای قدرت در سیاست را فراموش میکنیم و باز هم همان که بودیم، میمانیم.
@ali_mahdiyan
شهید امیر عبداللهیان
🔺دیپلماتها مجری و عاملند، نه سیاست گذار و تعیین کننده راهبردها. اما پیشبردن آن راهبردها در عمل، توانمندی میخواهد و هنر. هنر دیپلمات انقلابی.
🔺برخی دیپلمات بودن و انقلابی بودن را با هم قابل جمع نمیدانند و دیپلماسی انقلابی را واژهای خود متناقض میدانند. به نظرم جذابیت اصلی انقلاب و معجزات آن را در همین مفاهیم به ظاهر خودمتناقض دنبال کنید. جمهوری اسلامی، آزاداندیشی دینی، علم دینی، وحدت حوزه و دانشگاه، جنگ مقدس، نماز سیاسی عبادی، و و و .
🔺من حداقل سه جریان دیپلماسی مهم در سپهر سیاست خارجه بعد انقلاب میشناسم. کانونهای اختلاف این سه جریان چیست؟
🔹نکته اول در مناسبت اراده ایران با دنیای پیرامون است. برخی کانون اصلی تصمیم گیریشان منفعت ملی است، برخی کانون اصلی تصمیم گیریشان عزت است. این دو با هم لزوما مطابق نمیافتد، مثل اینکه کسی به شما بگوید تابع من باش تا شکمت را سیر کنم. هویت خود را رها کن تا فلان جایگاه را داشته باشی. خروجی این سبک تعامل همان است که با عنوان "دیپلماسی التماسی" میشناسیم.
در سطح راهبردی نه ، اما در ساحت اندیشه عدهای، و همینطور سطح اجرا و سبک کنش مدیران سیاست خارجه وجود دارد. از بیانشان و انتخاب طرف تعاملاتشان و تعجیل یا تانیشان، یا تمرکز بر موضوعات تا حتی زبان بدن و لحن و ...
🔹نکته دوم در شناخت و توصیف شرایط. فهم جغرافیای قدرت و عناصر اصلی تعیین کننده و روابطشان با ما و فرصتها و مزیتهای ما و قواعد حاکم بر عالم سیاست و امثالهم.
مثلا کسی که دنیای امروز را دنیای گفتگو و مذاکره بداند، مناشئ قدرت را چه نظامی چه غیر نظامی، خرج گفتگو میکند. در واقع میدان را پشتیبان گفتگو میداند. این خط را شما در دهه شصت و سبک سیاست "جنگ جنگ تا یک پیروزی" ببینید، قصه مجمع عقلا و تا بعد از آن. در جهت دیگر یک جریان، دنیای امروز را دنیای قدرت میداند و دیپلماسی و گفتگو را اصالت نمیدهد بلکه از آن بهره میبرد برای نقد کردن آنچه در میدان به دست میآید، و برای استفاده از ابزار دیپلماسی به عنوان یک روش اعمال قدرت، مثل تهدید و تطمیع و ...
🔹نکته دیگر فهم انعطاف و مصلحت است. که شما را مثل ماهی لیز میکند، قدرت و توانمندی و انعطاف و ابتکار عملتان را زیاد میکند. برای آنکه به هدف و منظورتان برسید و طرفهای مقابل با قواعد و حقوق موجود دنیا، مانعتان نشوند بلکه شما از همان امور در جهت مقاصدتان بهره ببرید.
🔺ما سه جریان در حوزه سیاست خارجه به صورت فعال داریم. اگر چه اینها طیف هستند اما سه عنوان کلی را میتوان برای این سه جریان در نظر گرفت:
🔹جریان دیپلماسی التماسی:
این جریان در نظر و سبک اقدام، منفعت را بر هویت و عزت مقدم میکند، در ساحت حکمت قدرتهای دنیا را منحصر در آمریکا و اروپا میداند، در ساحت مصلحت البته به ظاهر به شدت مصلحت گرا است اما این مصلحت گرایی بیشتر ابزار او است برای توجیه داخل برای همراهی با او.
🔹جریان دیپلماسی غیر منعطف و خشک:
این جریان هم طیفی است برخی از طیفهای آن از حکمت و عقلانیت بهره کمی بردهاند ولی عمدتا مشکل این جریان، نفهمیدن مصلحت و انعطاف است. اینها البته عموما در این سالها به عنوان نقاد جریان مقابل عمل کردهاند. این جریان دولت رییسی را در حوزه دیپلماسی ادامه دولت روحانی میدانستند، در ماجرای برجام با اصل مذاکرات مخالف بودند نه فقط نتیجه آن، ایده موشکباران اسراییل را از ابتدای طوفان الاقصی دنبال میکردند، تهمت خیانت به دیپلماتهای زمان روحانی میزدند و ...
🔹دیپلماسی انقلابی:
سبک شهید امیرعبداللهیان در این مدت کوتاه سه ساله در تاریخ ایران از این جهت بینظیر است. اولا با همه وجود، ملاک او عزت و هویت بود و به همین سبب کاملا مدد ایران در همه حوزه های مختلف میشد نه یک گرفتاری برای دیگر بخشها. ثانیا فهم او از جغرافیای جدید قدرت در دنیا و مزیتهای ایران باعث میشد روشهای او منتج شود. ثالثا با این شرایط دیپلماسی برای او حقیقتا یک میدان مقدس و معنوی میشد لذا شبانه روزی و حداکثری در این صحنه تلاش میکرد. او دیپلمات ملت ایران بود و همزمان دیپلمات اصلی جبهه مقاومت و این دو را تقویت کننده هم میدید. رابعا او بسیار تیزهوش و منعطف بود به همین دلیل هم، جریان خشک و غیر منعطف او را زیر بار نقد جدی میگرفت، اما او با همین تیزهوشی از تله های مختلف کشورهای غربی عبور میکرد.
🔺به نظرم درباره شهید امیرعبداللهیان و سبک او در مدیریت و اجرای دیپلماسی انقلابی باید بسیار اندیشید و بسیار نوشت. اینکه چگونه چنین مدیری تربیت شد. و چگونه در سخت ترین شرایط روشهای او در کوتاه مدت منتج بود نیز باید بیشتر اندیشید.
@ali_mahdiyan
مقاومت ۱.mp3
17.85M
🔺راهبرد کار تبلیغی و رسانه ای ما از امروز تا انتخابات چه باشد؟
🔹جلسه اول
در جمع روسای ادارات تبلیغات اسلامی سراسر کشور
شیخ علی مهدیان
@ali_mahdiyan
مقاومت۲.mp3
19.75M
🔺راهبرد کار تبلیغی و رسانه ای ما از امروز تا انتخابات چه باشد؟
🔹جلسه دوم
در جمع روسای ادارات تبلیغات اسلامی سراسر کشور
شیخ علی مهدیان
@ali_mahdiyan
هدایت شده از نیوشیدنی
بررسی و تطبیق منشور روحانیت امام ره بر سیره شهید آیت الله آل هاشم.
مطلب در عکس خواناست.👆
https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/226124/%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8.html
@niushidani
رییسی بی هویت
طرف نوشته "حساب رییسی را از دولت رییسی باید جدا کرد". یعنی اخلاق آقای رئیسی خوب بود، اما عمل رییسی خوب نبود. یعنی عمل رییسی را قبول ندارم، بلکه اصلی ترین عمل او در حکومتداری که دولتش بود را مخالفم. این سخن چقدر منطقی است، بماند، کاری ندارم. اما یاد رفتار تحریف کنندگان امام بعد از رحلت او افتادم، اینها در فضای محبوبیتی که امام ره در کشور داشت، سبک امام و مکتب او را تحریف کردند در نهایت هم رهبری گفت: " امام بدون راهش، امام بی هویت است"
حالا آقایان دنبال رییسیِ بیهویتیند.
چرا چنین میگویند، اثر این سخنشان چیست؟ بالاخره دم انتخابات، لابد قرار است از کسانی حمایت کنند که ربطی به سیاق و سبک رییسی در اداره کشور ندارند.
نکنید عزیزان، به خدا این بی اخلاقیها را دیگران در گام اول انقلاب کردند، خوش عاقبت نشدند، شما مخالف دولت او هستید، مخالف خود او و اخلاق او هم هستید، او رک و رو راست بود، صادق بود، اینطوری دو دوزه بازی نمیکرد، شما اخلاق او را هم ندارید، او سعه صدر داشت، با خیلی ها کار میکرد، مثل شما نبود که از وقتی وارد مجلس شدید صد بار تا حالا رهبری درباره اخلاق و سیاقتان در حاشیه سازی و اختلاف افکنی تذکر داده، اهل انعطاف و مصلحتسنجی در عین عزت فهمی و حکمت شناسی بود، شما او را دنباله روی ظریف میدانستید، و میدانستید که چنین نبود و نیست، اهل مدارا بود برای همین به او میگفتید چرا اتوبوسی مدیران را عوض نمیکند.
باشد قبول ، اصلا دولتش بد، اما شما با اخلاق او هم زاویه دارید، آیا بلدید وسط هزار تهمت و توهین و از داخل و خارج، دو تا قوه هم عرضتان متهمتان کنند و شما سکوت کنید که اختلاف بالا نگیرد؟ بلد نیستید، شما رئیس مجلس قبل را تا خاکمال نکردید برای یک مشت رای ، آرام ننشستید.
الان هم برای یک مشت رای حاضرید مهمترین عمل صالح رییسی که دولتش بود را خراب کنید که برای فلان کسی که میپسندید رای جمع کنید. اف بر این سیاستورزی. اف بر این انقلابیگری. مکتب "صدق" و "اخلاص"، مکتب هر دولتمرد انقلابی است. تمرین کنیم.
خوب خطکشی شد رییسی برای همه ما. رحمت خدا بر او.
@ali_mahdiyan
آقای امام جمعه
نظام انقلابی ما طرح نرم افزاری عجیبی دارد. دنیای امروز پر است از دو گانه های ظاهرا غیر قابل جمع. مثل اینکه چگونه میتوان همان زمان که به دنیا میپردازیم و در حال آباد کردن دنیاییم ، همان زمان در کار آخرت باشیم و سلوک و معنویت؟
رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله. کسانی که همان موقع که در پی کسب و تجارت هستند در حال ذکر معنوی اند. به تعبیر دعای کمیل "حتی تکون اعمالی و اورادی کلها وردا واحدا" و این یعنی خود همان کار و کسب و تجارتشان ذکر است. عجیب نیست؟ چگونه ممکن است؟
مولای مومنان به جمع دو جهت توجه به خدا و خدمت به خلق، در قرآن معرفی شده، انما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة ویؤتون الزکاة وهم راکعون. همان موقع که در اوج بندگی و خضوع مقابل خدا است همان موقع در حال خدمت به مردم است.
جمع توجه به معنویت و توجه به دنیا یک ویژگی پر تکرار در دین خاتم است. یقیمون الصلوة و یوتون الزکاه کنار هم میآید، الذین آمنوا و عملوالصالحات کنار هم میآید.
لذا در مکتب امام ره، بحث از سیاست دینی، نظام معنوی و انقلابی جمهوری اسلامی، بحث از وحدت حوزه و دانشگاه، علم دینی و مقدس، دفاع و جنگ مقدس، جهاد سازندگی، اقتصاد مقاومتی و بسیاری حقایق از این دست، سر برآورد. حقایقی که همگی نتایج همان زاویه نگاه معنوی به دنیا است.
یکی از عباداتی که این هویت را به چشم میآورد نماز جمعه است. نماز جمعه بروز این هویت ظاهرا دو گانه است.
به تعبیر رهبری: "امامت جمعه، هم جنبهی یَلِیالرّبّی دارد، هم جنبهی یَلِیالخلقی ... در نمازهای غیر جمعه، شاعر میگوید که «پشتم به خلایق است و رویم به خداست»؛ امّا در این نماز...هم رو به خلایق دارید، هم رو به خدا دارید؛ ....یکی از سختترین کارها این است. " (۲۶_۱۰_۱۴۰۲)
این ویژگی در عبادت، وقتی تبدیل به یک روحیه و شخصیت در امام جمعه میشود او را محل بروز و ظهور عینی نرم افزار مکتب انقلاب اسلامی میکند.
و اینگونه همه زندگی و رفتارش میشود امامت جمعگی، که درش جمع معنویت و خدمت است. و این همان مغزای مکتب امام ره است، به تعبیر رهبری.
"جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطهی دین و دنیاست" (۱۴_۳_۸۴)
به این ترتیب او امام جمعه ای است که کل هفته را امامت میکند. این میشود که به تعبیر رهبری : " آقایان محترم! امامجمعه در روز جمعه مردم را امر به تقوا میکند با گفتار خود، من میگویم شما در روز شنبه و یکشنبه و دوشنبه و سهشنبه و چهارشنبه و پنجشنبه مردم را امر به تقوا کنید با رفتار خود" (۵_۵_۱۴۰۱)
و خدا رحمت کند مرحوم آل هاشم را او توانست چنین کند. او با حیات خود و زندگی خود عملا تصویر حقیقی یک امام جمعه را ترسیم کرد.
اساسا این چند شهید از این جهت بسیار ویژه اند، اگر شهید رئیسی جمع خلوص و معنویت و عقلانیت و خدمت بود و سبک سیاست ورزی و عدالتخواهی و فساد ستیزی خالی از عقلانیت و معنویت را با سبک مدیریتش به چالش میکشید، اگر شهیدامیرعبداللهیان جمع عزت و حکمت و مصلحت بود و سبک دیپلماسی التماسی و هم دیپلماسی خشک غیر منعطف را با روش مدیریت خود به چالش میکشید و یک دیپلماسی معنوی انقلابی را به چشم میآورد، شهید آل هاشم نیز جمع هویت معنویت و خدمت بود. و تصویر متداول زنگار گرفته قبلی موجود در ذهن ها را به چالش میکشید، تصویری که ناشی از نفوذ و رسوخ تصویر غربی از معنویت، در فرهنگ دینی ما بود. انقلاب اسلامی از این نمونه های نو برای دنیای امروز بسیار دارد و شهید آل هاشم نیز یک نمونه ویژه است. او به تعبیر رهبری "تغییر معنای نماز جمعه" را رقم زد، یعنی تغییر تصویر موجود در ذهن مردم از عبادت و " از زمانی که به امامت جمعه تبریز منصوب شد این نماز را از یک عمل عبادی صِرف به یک عمل جامع عبادی، معنوی، خدماتی و مردمی تبدیل کرد." (۵_۳_۱۴۰۳)
یعنی توانست آن طرح نرم افزاری مکتب امام ره و اسلام ناب را در قامت یک امام جمعه در جامعه به چشم آورد. طرحی که بسیار جذاب و دوست داشتنی است. چنین تغییر معنایی از عبادت ، یک اتفاق مهم تمدنی است. این ماموریتی است که حوزه های علمیه موظف به آنند. و چه خوش این روحانی صمیمی و مردمدار و معنوی، در این جهت درخشید و ستاره ای شد که بتوان با نگاه به او صراط مستقیم حضرت امام ره که مسیر اسلام ناب محمدی است را گم نکرد و در آن پیش رفت.
همشهری
@ali_mahdiyan
صمیمانه با استاد عزیزم
حاج آقای اعرافی
🔺خدمت استاد بزرگوار حاج آقای اعرافی سلام علیکم، اینگونه شنیده ام که حضرتعالی بنای بر حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارید. به نظرم رسید در این باره چند نکته را خدمتتان تقدیم کنم. این یادداشت را از این جهت علنی پخش میکنم چون بیش از همه طرز فکر بسیاری از طلاب و دوستان عزیزم مرا متوجه برخی کاستی های تحلیلی کرد، که به همین بهانه مناسب دیدم به نقد آنها بپردازم.
🔺اصل حضور شما در انتخابات پیامدها و پیامهایی به همراه دارد که توجه به آنها به نظر حقیر، احتمالا، در محاسباتتان لازم باشد.
🔺نکته اول آنکه حضور جنابعالی در انتخابات بنا است چه خلا و چه گرهی را باز کند؟ حتما حضرتعالی متوجه این نکته هستید که دولت موفق آقای رئیسی در سال سوم خود بود، تغییر ریل جدی آن باعث دست اندازهایی خواهد بود که به سود مردم نخواهد بود، آیا حضرتعالی مورد تفاهم و اتفاق نظر مجموع دولت فعلی و وزرای کلیدی آن هستید؟ یا بنای ساختن بنای جدیدی دارید؟ اگر این دومی است، با آن اشکالی که عرض شد چه خواهید کرد؟
🔺نکته دوم حضور شما در این انتخابات بخواهید یا نخواهید به معنای حضور نماینده رسمی حوزه علمیه قم در انتخابات است، با این حساب رای نیاوردن شما در نگاه مردم و منظر بیرونی جهانی چه معنایی خواهد داشت؟ رای آوردن شما هم معنایش آن است که فشارهای اقتصادی و معیشتی که بر گرده مردم عزیز ما میآید توسط رسانه ها، به پای حوزه علمیه نوشته خواهد شد. چه لزومی برای چنین هزینه کردنی وجود دارد؟
🔺نکته سوم آنکه بخواهیم یا نخواهیم، حضور یک فقیه عالی رتبه در این شرایط در این بستر، معنایش مهیا شدن برای سمت رهبری به نظر میرسد، من شک ندارم که حضرتعالی ذره ای چنین محاسباتی نداشته اید و نخواهید داشت، لکن این فهم از رفتار حضرتعالی به این راحتی قابل رفع نیست. همین تحلیل در پس ذهن بسیاری از جوانان انقلابی نوعی اشمئزاز و رنجش از حوزه علمیه ایجاد خواهد نمود.
🔺نکته چهارم اینکه حضرتعالی به خوبی مستحضر هستید که سطح مدیریت خرد و کلان و سطح امامت و رهبری اجتماعی که ذاتا کار حوزه های علمیه است با هم متفاوت است. حضور شما در این جایگاه به معنای آن است که خود را از بسیاری از مدیران کارکشته تربیت شده در دامان جمهوری اسلامی کارآمدتر میدانید، اینکه حضرتعالی در جایگاه یک عالم حوزوی توان رهبری اجتماعی داشته باشید( که به قول حضرت امام ره، ویژگی هر مجتهد حقیقی باید همین باشد) به معنای آن نیست که شما بهتر از دیگران توان مدیریت خرد و کلان را نیز داشته باشید.
🔺نکته پنجم، نتیجه نکته پیشین است. به نظر میرسد این حضور حضرتعالی خواه ناخواه همراه این پیام خواهد بود که شما شهید عزیز رییسی عالم مجاهد را نیز همینگونه قرائت میکنید. حتما مطلع هستید که بسیاری از نیروهای سیاسی علاقه دارند چنین تصویری از ایشان بسازند، یعنی یک عالم متخلق حوزوی که بدون توانمندی و کارآمدی لازم البته، لیاقت شهادت داشت، حال آنکه شما بهتر میدانید ایشان چنین نبود، ایشان تجربه مدیریتهای خرد و کلان در سمتهای مختلف و موفق داشت، او مدیری به شدت کار کشته و کارآمد بود، این را نتایج خیره کننده دولت ایشان نشان میدهد، به نظر میرسد این حضور همراه با تنقیص و تحریف ناخواسته ایشان باشد، اتفاقی که حضرتعالی نیز راضی به آن نیستید.
🔺نکته ششم آنکه برخی از دوستان ما توجیهاتی برای ورود شما به عرصه انتخابات میشمارند که انصافا تعجب آور است، مثلا ورود شما را با ابتدای دهه شصت که علمای ما وزیر و نخست وزیر و رئیس جمهور میشدند مقایسه میکنند. حال آنکه رهبری در جلساتی بارها گفته اند امروز انقلاب از این جهت با آن دوره قابل مقایسه نیست( بد نیست سخنان ایشان در جمع چهل نفر فعال جهادی را از این جهت دوستان ما ببینند)
یا مثلا ورود شما به فقه تمدن ساز و رویکردهای تمدنی شما یا فقه تربیت و امثالهم را برای ریاست جمهوری از مهارتهای لازم برای مدیریتی پیچیده و بغرنج در این شرایط لازمتر بدانند.
شما خود بهتر میدانید این تحلیلها تا چه اندازه فانتزی و تخیلی و دور از وادی است، به نظر من قطعا شما با این تحلیلها به میدان نخواهید آمد، لکن اصل حضورتان این گونه معانی را به ذهن خواهد آورد که طلاب ما هنوز نه "زمان" را درست میشناسند و نه "مکان" را.
🔺خدا میداند هم به حضرتعالی و هم به دیگر دوستان خیرخواه شما علاقمندم ولی بر خود تکلیف دیدم نکاتی که به ذهن قاصرم رسید با حضرتعالی در میان بگذارم. خداوند بهترین نتایج را برای ایران عزیز و امت اسلام رقم بزند. برای حسن عاقبت این شاگرد کم سواد خود نیز دعا بفرمایید.
والسلام علیکم و رحمه الله
شیخ علی مهدیان
@ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا شکرت که این بنده هات رو در این دنیا دیدیم.
سلوک و طریقت را در دل آتش شهوات و قدرت طلبی ها دیدیم.
سخنان عجیب و غریب شهید سید ابراهیم عزیز را بشنوید.
درباره کارگزار مقدس ، نظام مقدس، ماه ذی القعده، شهادت و کرامت.
بعد به این فکر کنیم چگونه یک کارگزار میتواند مظهر امام رضا ع باشد.
لذت ببرید
@ali_mahdiyan
جلسه16-چهل حدیث-استاد مهدیان.mp3
15.89M
تدریس #چهل_حدیث_امام
شیخ علی مهدیان
🔺جلسه شانزدهم
🔺حدیث اول، پایان مقام اول جهاد با نفس
🔹جمع بندی و چکیده مباحث
@ali_mahdiyan