محبوبه
❤️سلام محبوبه خانم! سلام محبوبه جان!
از دیروز که به روستایتان آمدم عاشقت شده ام. عاشق آن نگاه معصومت. عاشق آن وقار دخترانه ات. عاشق آن روستای زیبایتان همانکه بین کوهها باید ساعتها میرفتی تا این گوهر را پیدا کنی. «بندنر» یعنی جایی که بند زده اند و زمینی ساخته اند و آنجا درخت نخل نری روییده است. یعنی جایی که از بین سنگهای سخت زندگی روییده است و حیات جوشیده.
❤️محبوبه جان! گاهی با خودم فکر میکنم نکند مثل بعضی بچه ها بیمار شوی و تب کنی. آن وقت این راه طولانی تو را چطور تا بیمارستان برسانند؟ نکند در این راه طولانی زبانم لال مثل بعضی دخترکان و پسرکان .... ولش کن دلم نمیاید بهش فکر کنم.
❤️محبوبه معصومه من! رویم نشد بپرسم هشت سالت است یا نه سال؟ اینجا که تو هستی اینترنت نیست. پس تو این یک سال چطور درس خواندی؟ فدای معصومیتت خجالت کشیدم بپرسم و تو را یاد نداشته هایتان بیندازم. اما خدا میداند دلم را توی روستایتان جا گذاشتم. آنقدر دارایی آنجا بود که دل و هوش را میرباید.
❤️وقتی دمدمای غروب رسیدیم و آهنگ زیبایی به سبک «مجنون نبودم مجنونم کردی» از پشت بلندگو پخش میکردند. دلم شکسته بود. و دلم را خنده های زیبای روستایتان برده بود.
❤️من امید دارم. قسم به آن چشمهای زیبای امیدوارت من هم امید دارم. تو هم مثل «آقا اسماعیل» خواهی شد. دکتر اسماعیل را میگویم. دکتر هسته ای. دکتری که کنارش نشستم و باورم نمیشد. همانکه رهبری برایش انگشترش را فرستاده بود و دعایش کرده بود. دکتر اسماعیل که در همین روستاهای دور از چشم تمدن کثیف غربی مردانه درس خوانده و حالا هیچ آرزویی ندارد مگر اینکه خدمت به ایران کند به انقلاب. آنطور که خودش میگفت. تو هم مثل او خواهی شد. یک زن موفق. مادر موفق. انسان موفق. و من و امثال من به تو غبطه خواهیم خورد آن طور که به دکتر غبطه میخوردم.
❤️محبوبه جان! دلم برایت تنگ میشود. خدای کوههای سنگی پر از حیات بندنر همه آرزوهایت را برآورده به خیر کند عزیز دلم.
پ ن: در حاشیه مراسم جشن ازدواج ساده برای دویست و چند زوج. با کمک گروه جهادی محبین ائمه.
@ali_mahdiyan
ساده لوح
🔻شاید ظاهر ساده و بیانات صریح و ساده اش را که از صدا و سیما پخش میشد، همسنهای من به یاد داشته باشند. خیلی رک گو. خیلی صریح.
مجتهد مسلم. پدر شهید. مجاهدی که هم در جریان انقلاب و هم طراحی قانون اساسی پای کار بود. مورد اعتماد و در کانون توجه اندیشمندان مهم انقلابی مثل مطهری و خامنه ای و دیگران. به گونه ای که برای رهبری بعد از امام مطرحش کردند. آثارش در فقه حکومتی هنوز هم میتواند مرجع مهمی باشد. در حوزه ای که حتی هنوز هم در این جهت کم کار است.
🔻توجه جدی او به مردم و عوام و دردهای آنها یعنی او مردمی بود. زبان صریحی داشت و مطالبه گری میکرد از نظام. از قدرت. که چرا عدالت در حق زندانیان سیاسی اجرا نشد. چرا جنگ در نهایت پیروز نشد. چرا بعد ده سال از انقلاب اینقدر عاقبت منفی و ناامیدکننده ای شکل گرفت. مردمی، مطالبه گر، عدالتخواه، نقاد ناامید از ثمرات ده ساله انقلاب.
🔻اما امام درباره شخصیت او تحلیلی دارد که خواندنی است. اول اینکه اطرافیان مورد اعتمادش لیبرالها و منافقین بودند. اما چرا او به این دو جریان مدد میداد؟ اینجا امام جمله مهمی در تحلیل شخصیت او دارد.
🔻«ساده لوح هستید و سریع تحریک میشوید» ، « از ابتدا ساده لوح بودید و مدیر و مدبر نبودید». این ویژگی یعنی چه؟ این برای امروز ما مهم است. واقعیت آن است که احساسات او بر عقلانیت او چیره بود. وقتی طعم تدبیر و عقلانیت کمتر از احساس میشود انسان پر خطا میشود.
🔻این یعنی نوعی بی تقوایی در عمیقترین لایه وجود ما. امام در کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل بحث حکومت عقل و مقایسه اش با حکومت وهم در مملکت جان ما را مطرح میکند. روی این نکته اساتید اخلاق فوق العاده حساسند. استاد تحریری در نفی کسی که ادعای مربی گری سلوکی داشت توجه به همین تقدم احساسات بر عقلانیت او میدهد و ردش میکند. امام ریشه شطحیات را در عمق جان حتی عارف همین لذت خودخواهانه شخص میداند که در قالب عواطف بیان میشود. بگذرم
🔻ساده لوح بودن در ساحت عقلانیت و تدبیر و احساسی بودن یا حکومت عواطف و احساسات دو روی یک سکه اند. این بیماری را چطور میشود درمان کرد؟ امام میگوید اولا از جایگاه تاثیرگذاری سیاسی اجتماعی دور شوید. چون این روحیه باعث میشود اطرافیان خبیثی پیدا کنید که تلاش میکنند بیچاره تان کنند. این برای کسانی که بنای انتخاب مسوولیت یا اثر گذاری اجتماعی دارند مهم است.
🔻این روحیه باعث میشود شخص به جای مردمگرایی ، عوام گرا باشد. عدالتخواهی اش خالی از عقلانیت و اخلاق شود. باعث میشود شخص کوتاه بین شود لذا تحلیلش از حرکت عمومی انقلاب بر اساس همان احساس اولیه ای است که درک میکند. تفاوت تحلیل امام از دهه اول انقلاب و پایان جنگ را با شیخ ساده لوح مقایسه کنید ببینید آیا تایید میکنید علت ناامیدی شیخ و امیدواری امام به همین نکته بر میگردد یا خیر.
🔻 ارتباط با بازوهای رسانه ای طاغوت و تکمیل کردن پازل آنها دیگر نتایج این رویکرد است. به هر حال به نظرم ماجرای منتظری یکی از مهمترین مقاطع انقلاب است که برای ما آرمانجویان و عدالتخواهان و انقلابیون بسیار الهام بخش است.
@ali_mahdiyan
99_11_23_نقش_دین_و_دینداری_جناب_آقای_علی_مهدیان.mp3
26.99M
جلسه اول
طرح بحث درباره کارآمدی تاریخی دین خاتم
#مناظره
@ali_mahdiyan
99_11_30_نقش_دین_در_عصر_حاضر_آقای_مهدیان_آقای_عبدلی_و_آقای_اصفهانیان.mp3
20.33M
جلسه دوم
گفتگو درباره کارآمدی تاریخی دین خاتم
#مناظره
@ali_mahdiyan
99_12_14ارتباط_دین_و_حکومت_آقای_مهدیان،آقای_عبدلی_.m4a
24.84M
جلسه سوم
گفتگو درباره کارآمدی تاریخی دین خاتم
#مناظره
@ali_mahdiyan
99_12_21_ارتباط_دین_و_حکومت_آقای_علی_مهدیان_آقای_سینا_عبدلی_و_آقای.m4a
18.61M
جلسه چهارم
گفتگو درباره کارآمدی تاریخی دین خاتم
#مناظره
@ali_mahdiyan
چرا در عدالت عقبیم؟
🔻به قول امام خمینی والعصر اساسا قسم به او است که عصاره است. او همان حقیقت لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم است. جریان تاریخ یعنی حرکت عمومی عالم به سمت ظهور و بروز او که عین عدالت. و لو اتبعت الحق اهوائهم لفسدت السماوات و الارض...این یعنی آنچه خود را به مرور باید با حقیقت تنظیم کند، اهواء مردم است نه بر عکس. عالم گام به گام به سمت حق پیش میرود و نفی ظلم. و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض یعنی آنچه در زمین میماند همان است که برای همه مردم نفع دارد و همان هم حق است.
🔻نمودار رشد تاریخی بشر فقط وضعیت خطی ندارد بلکه حالت جهش و ارتقا دارد مثل حرکت روی فنر. انقلاب ها جهش های تاریخند. بعد انقلاب و قبل انقلاب نیز با هم قابل مقایسه نیست. لذا یملا الله به قسطا و عدلا کما ملئت ظلما وجورا در هر جهش تاریخی رخ میدهد. و بروز واقعی اش در انقلاب و قیام قائم است.
🔻اما این حرکت توسط بشریت و جبهه حق پیش میرود. و لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الارض. یعنی حرکت تاریخ توسط جبهه حق پیش میرود. حرکت انقلاب را در این قواره و اندازه باید فهمید. او پیش برنده تاریخ بشریت است برای تحقق عدالت نهایی. عصر خمینی در واقع عصر ظهور و بروز حرکت بشر است به سمت ظهور عدالت. عصر خمینی همان عصر انتظار است. انتظار از جنس حرکت و نه تماشا.
🔻حالا به این پرسش مهم فکر کنیم که آیا از وضعیت پیشرفت عدالت در جامعه خود راضی هستیم؟ هم امت و هم امام جامعه معتقدند که خیر. سوال این است که چرا از این جهت عقبیم؟ برای پاسخ به این سوال هم باید بپرسیم چه کسی قرار بود عدالت را پیاده کند؟ حکومت و نظام؟ بله اما حکومت و نظام هم حقیقتی جوشیده از مردم دارد جمهوری اسلامی هویت آن است و به قول امام خمینی مظهر و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض است. بخواهیم یا نخواهیم برای ملتی که میخواهد روی پای خود بایستد کسی غیر از خودش نیست که فعال و حرکت کننده باشد. خوب چرا مردم در عدالت عقبند؟ پاسخ را در میان پیشروان و خواص حرکت جبهه حق دنبال باید کرد. در میان خوبان. در میان انقلابیون. در حرکتشان و در همراه کردن عموم مردم.
🔻چرا در عدالت عقبیم. چون پیشروان و انقلابیون در عدالت خواهی اشکال دارند. در این سالها عدالت ما یا بنا بوده به تبع سرمایه داری لیبرال و بازار آزاد (بلکه در واقع بازار اسیر سرمایه داران ) محقق شود که خروجی اش معلوم است. یا بنا بوده توسط عدالت خواهی اجباری و پارتیزانی یا سوپرمنی محقق شود یعنی عدالت ظاهرگرا، عدالت بی روح عدالت خالی از عقلانیت و معنویت که خروجیش این است که مردم انقلابی آن را پس میزنند و همراه نمیشوند.
🔻از خود بپرسید چرا بعد از دولت هشت ساله احمدی نژاد با شعار عدالتخواهی یک دولت لیبرال سرکار آمد؟ جوابش ساده است به شعارهای روحانی در انتخابات نگاه کنید، تدبیر ، امید، کلید. یعنی چی؟ یعنی مردم در مدل عدالتخواهی دولت احمدی نژاد، انسداد و بن بست میفهمیدند، بی تدبیری و بی عقلی میفهمیدند. رهبر هم در نوروز نود و دو یکی از اشکالات دولت را عدم استفاده از عقل جمعی برشمرد. ما بقی کاندیداها هیچ یک توان نداشتند خود را در جایگاهی بنشانند که مردم باورشان کنند.
🔻من معتقدم راه حل امروز ما پختگی جوان حزب اللهی است. باید خودمان خودمان را نقد کنیم. باید سبک آرمانجویی و عدالتخواهی ما پخته تر شود. خیلی ها از شخص احمدی نژاد عبور کرده اند اما از سبک عدالتخواهی او نه. باید در عدالتخواهی پخته شویم. نقد گفتمان را لازم داریم بیش از نقد این و آن. نیاز به تواصی به حق و تواصی به صبر داریم. یعنی یک اتصال اجتماعی لازم است باید نقد پذیر باشیم. صحنه دو قطبی که جزو فرهنگ آرمانجویی ما شده اجازه پختگی در عدالتخواهی و آرمانجویی را نخواهد داد. مشکل دقیقا خود ماییم باور کنیم همانطور که راه حل هم خود ماییم. نسل جوان حزب اللهی.
@ali_mahdiyan
اسماعیل
🌱اگر خودم نمیدیدم باورم نمیشد. در روستایی دورافتاده، که خیلی از امکانات عادی زندگی درش وجود ندارد، این آقای دکتر تربیت شود. دکتر اسماعیل مخلصی. دوست داشتنی، متواضع ولی اهل اندیشه و اهل همت بلند .
🌱میگفت از روستایشان ساعتها راه میرفته تا خمینی شهر، خمینی شهر حاج عبدالله والی. همانکه به تعبیر رهبر نامش در تاریخ ماندگار خواهد شد. اسماعیل آنجا درس خوانده.
🌱حاج عبدالله نماد مقابله با فرهنگی است که اعتماد و باور به خود نداشت و تو چه میدانی مقابله با یک فرهنگ نه این فرد و آن فرد ، چقدر دشوار است.
🌱به او گفتم خاطره ای از آن ایام بگو. میگفت ذائقه ام تلخ است از برخی معلمها که طوری با ما رفتار میکردند و حرف میزدند که همتمان بلند نباشد. آنها تواناییمان را باور نداشتند. انقدر ذائقه اش تلخ بود از این فرهنگ که برای من عجیب بود. گویا او این درد را با همه وجود لمس کرده بود.
🌱میگفت در دانشگاه شریف که قبول شدم اساتیدی را میدیدم که اینها مسوول راضی کردن دانشجویان بودند برای مهاجرت به خارج کشور. راضیشان میکردند و راه را هم هموار میکردند. باز هم همانقدر تلخ میگفت. تلخی فرهنگ خودحقیرپنداری.
🌱 من بعد از گفتگوی با او یک مانع بزرگ بر سر راه جوشش استعدادهای این کشور را لمس کردم. میدانستم و میدیدم اما با او بیشتر این درد را و این مانع را لمس کردم. مانعی سهمگین تر و ریشه ای تر از فقر و محرومیت و نداری، و آن مانع فرهنگ چشم داشتن به دست غیر و خودحقیرپنداری بود. فرهنگ شیفتگی نسبت به داشته های مادی دیگران. (راستی چه جالب که این ها را در سال رفع مانع از تولید میدیدم)
🌱هر محرومیتی را میتوان نابود کرد اگر این بیماری نباشد. چهل سال است این سم یادگار از دوران طاغوت را ذره ذره از جانمان بیرون میکنیم. و اسماعیل مخلصی نماد جوانه زدن گام دوم انقلاب ما است و فراگیری فرهنگ خالص شدن جان ما از آن سموم مهلک آنهم در کوهستانهای دورافتاده و محروم ولی حاصلخیز و زرخیز این دیار.
🌱او میگفت هیچ وقت کوتاه همتان و ناامیدان نسبت به داشته ها و خودحقیرپندارها نتوانستند مانع تلاشش شوند.
🌱میگفت هر وقت معنوی تر شدم احساس کردم بیشتر انگیزه دارم برای تلاش و خسته نشدن.
🌱میگفت رهبر از طریق یک گروه جهادی مطلع شده بود شرح حال او را، انگشترش را برایش فرستاده بود و دعایش کرده بود. و من این رابطه را عمیقتر میفهمم از یک هدیه. خیلی عمیقتر.
🌱به او گفتیم بیاید و هنگام جشن برای مردم روستایش یک جمله بگوید. آمد و گفت
همه ما هر جا که هستیم باید همانجا یک حاج ق.ا.س.م سلیمانی باشیم.
@ali_mahdiyan
درباره تفاهم راهبردی
۱٫۱۰
بعد از ماجرای عین الاسد، یک جلسه ای بود بعضی فعالهای رسانه ای انقلابی جمع شده بودند، با سردارهای سپاه گفتگو میکردند. برام جالب بود از یک سو بچه هایی که قرار بود عملیات رسانه ای کنن مملو از ابهام و سرگشتگی بودند از یک سو مسوولین هم منتظر بودند اینها کاری کنند
۲٫۱۰
من اونجا احساس میکردم کلا جمهوری اسلامی خودش رو توی رسانه بازسازی نکرده. یعنی جبهه رسانه ای ما مختل شده. خیلی وقت پیش وقتی رهبری فرمان آتش به اختیار داد، یک استدلالی آورد که اون هم به اندازه فرمانش مهم بود. او گفت مرکز فرماندهیمون مختل شده پس آتش به اختیار عمل کنید
۳٫۱۰
واقعیت اینه چه بپذیریم چه نپذیریم، دنیای امروز دنیای رسانه است. دشمن ما حتی موقعی که تحریم اقتصادی مون میکنه بخش عمده توانش را روی این بعد میگذاره. بعد تحریف. تحریم اگر بعلاوه رسانه نباشه، نمیتونه اراده مردم را تغییر بده. یعنی نمیتونه منتج باشه.
اما وضعیت ما چگونه است؟
۴٫۱۰
ما عین الاسد را با خاک هم که یکسان میکنیم، یوم الله یعنی بروز قدرت الهی را که رقم میزنیم، توان روایتش را نداریم. یعنی اصلا به روایتش فکر نمیکنیم. در آن جلسه سرداران میگفتند ما زدیم، شما بروید رسانه اش باشید. این جمله یک مفهوم روشن دارد و آن اینکه ما برای انتقام در بعد رسانه
۵٫۱۰
کاره ای نیستیم. یعنی نظام حکمرانی رسانه را سپرده به دیگران و خودش کارهای مهمتری دارد. یعنی جمهوری اسلامی که معنایش حرکت مردم در عین هدایت مرکز است. در ساحت رسانه اصلا خود را باز تعریف نکرده. حکمرانی در حوزه رسانه نمیکند. حالا خودتان بنشینید ببینید چه اتفاقی افتاده
۶٫۱۰
شیطان و لشکر شیطنت که فی قلوبهم زیغ است اینها سبک رفتارشان مقابل حقایق این است که روی نقاط مبهم مینشینند فیتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنه. دستگاه مدیریت حق تلاش میکند بر محور محکمات و نقاط روشن صحنه ابهام را روشن کند. اگر صحنه مدیریت ما فقط نقاط کور و غیر شفاف تولید کند
۷٫۱۰
خروجی اش چه خواهد بود؟ اینکه رهبر میگوید صحنه مجازی ول است. یک دلیلش آن است که مسوول ما خودش را یک کنشگر در آن صحنه تعریف نمیکند.
به نظرم یکی از تفاوتهای رییسی با لاریجانی در قوه قضاییه این بود که رییسی میفهمید قوه قضاییه باید در ساحت رسانه و ذهنیت مردم نقش آفرین باشد
۸٫۱۰
در همان سطح اعتماد ایجاد میکرد و ذهنیتها را در اختیار میگرفت. این را میگویم که منظورم را به توییتهای مسخره آذری جهرمی تقلیل ندهید.
حالا بپرسیم مجلس برای این حوزه چه میکند؟ همه دعوای ما بر سر بحث شفافیت به دلیل این بود که لشکر جوان انقلابی توان رزم داشته باشد چه در نقد چه
۹٫۱۰
چه در دفاع.
شورای نگهبان از کجا آماج اتهام است؟ از آنجا که بخش عمده ای از رفتارش را نمیدانیم که چیست و چگونه است. یک سخنگو با پاسخهای دیپلماتیک و کلی به درد درگیری رسانه ای نمیخورد.
حالا در همین ماجرای تفاهم راهبردی با چین هم از این زاویه نگاه کنید. بحث این نیست که اطلاعات
۱۰٫۱۰
طبقه بندی شرکتهای تجاری برای فرار از تحریمهای ثانویه لو برود. بحث این است که یک مسوولی که وقتی سخن میگوید حرفش شنیده میشود نه یک مدیر یا سخنگوی رسمی کلی گو، بیاید و درباره یک اراده راهبردی دو سه دهه ای تبیین کند، پاسخ بدهد. مردم را همراه کند. تا طرف مقابل از ابهام سود نبرد
@ali_mahdiyan
این بیست و سه نفر
❤️ماجرای «این بیست و سه نفر» مال امروز ما است. ماجرای درگیری با جبهه رسانه ای دشمن آنهم با دستهای خالی. ماجرای کشف اراده دشمن پشت سر لبخندهایش پشت سر گل دادنهایش پشت سر رسیدگیهایش و پشت سر دوربینهایش.
❤️ماجرای «این بیست و سه نفر» برایم لذت بخش بود. لذت بوی خاک. بوی خاک پاک ایران. ایران مقدسم. بعد از مدتها یک قرائت درست از خاک ایران را دیدم. همان که طهارت بخش است. خاک لباسهای خاکی که دست روی آن میگذاریم و یکی میشویم. تفسیر خاک وطن را این بیست و سه نفر چه درست انجام دادند. خاک ایران معنا دارد معنای خاک را چه دلفریب به تصویر کشیدند.
❤️ماجرای این بیست و سه نفر قصه امروز ما است.داستان رنج تحریمی که باید با هم تحمل کنیم تا اراده دشمن را شکست دهیم. همه با هم و اگر با هم نباشد فایده ای ندارد. همه با هم بودنی که در بستر تحمل هم و پختگی جمعی حاصل میشود. داستان یک قد کشیدن و مرد شدن جمعی. داستان اتصال به دریای هویت مجاهدین و مبارزین از گوشه سلول تاریک کودکی به دشت وسیع بزرگ شدن . داستان تغییر انسانها وقتی از دالان بلا و مصیبت میگذرند و یک انسان دیگر یک جماعت دیگر یک ملت دیگر. انگار متولد میشوند از رحم خودخواهی با بلا و درد و رنج. یافتن مرز طفل بودن و رشیدشدن.
❤️صبح روز دوازدهم فروردین چه لذتی داشت دیدن این بیست و سه نفر. و چقدر بوی سردار شهید را داشت این فیلم. بوی شهید نظام. رای گیریشان مقدس. وحدتشان مقدس. جهادمظلومانه شان مقدس. خاک ایرانشان مقدس. آرمانهایشان واقعی و مقدس.
❤️خسته نشدم از دیدن این فیلم. تصویرها زیبا بود. بازی ها لذت بخش بود. اتصال فیلم به تصاویر واقعی امروز دلربا و الهام بخش بود. گوشه زندان های تاریک دیدن اقتدار و مظلومیت آقای جمهوری اسلامی یعنی نظام مقدس من، جذاب بود. و چقدر راهنمایان در این فیلم به موقع و به جا راهنمایی میکردند. و چقدر اعتماد به راهنمایان مرتبط بود با فهم و آگاهی جمع. یک تبعیت آگاهانه و از سر فهم در عین راهنمایی شدن.
مرز طفل بودن و بزرگ شدن در زندگی ما دائمی است و رمز آن را در این فیلم باید ببینیم.
@ali_mahdiyan