محترمانه با قالیباف
🔺پیش از این هم بارها کنشهای آقای قالیباف را نقد کرده ام، سال ۸۴ وقتی سعی کرد خودش نباشد، سال ۸۸ وقتی در فتنه آنطور که انتظار میرفت ظاهر نشد، سال ۹۶ وقتی روش عدالتخواهی غلط و پر اشکال را در نقد جریان روحانی انتخاب کرد، سال ۱۴۰۱ وقتی در کوران اغتشاشات به خطا رویکرد انفعالی اتخاذ کرد و مساله حکمرانی نوین را مطرح کرد و بعد هم دیگر از آن سخنی نگفت. مساله حکمرانی مجازی هم که قصه دردآوری است که بگذاریم و بگذریم، اینها نشان میدهد آقای قالیباف کم خطا نیست. اگر بحث از کارنامه ایشان است، بالاخره این ها هم هست، خطاهای جدی هم هست. من البته حقیقتا قد و قواره ایشان را بلند تر از خیلی ها میدانم. از موفقیت ایشان در انتخابات خوشحال خواهم شد همانطور که از موفقیت جلیلی هم خوشحال میشوم و البته طبیعتا انتخاب خودم را هم دارم. اما
🔺در گفتگوی تلویزیونی ایشان در صدا و سیما با کارشناسان اقتصادی، نکات حساس و خطرناکی دیدم که موظفم تذکر دهم:
❗️اولا نقدهای ایشان به سبک کار دولتی که برای این مردم نماد خدمت است، با ادبیات تند آنهم وقتی که کسی از مردان دولت هم نیست جلوی آن را بگیرد، خطا است. من البته متوجهم هم آقای جلیلی و هم آقای قالیباف در بسیاری امور سبک دولت قبل را تغییر میدهند، در همان زمان دولت قبل هم نقدهای جدی اطرافیان دو طرف و خود ایشان به دولت رییسی و سیاستهایش داشتند و این قابل کتمان نیست. کافی است نزدیکان هر دو طرف و مواضعشان را بررسی کنید. اما نکته این است که بیان بیمهابای نقد سیاستهای دولت قبل، نابود کردن مهمترین سرمایه امروز کشور است، به شدت خطرناک است. این خطا را تکرار نکنید که ناشکری است و آثار فوق العاده منفی دارد. حتما اگر این نکته را جدی بگیرید، نقدتان شکل دیگری پیدا میکند.
❗️ثانیا سخنان شما درباره نامزدهای بی تجربه و ناپخته ، نیش و کنایه به آقای جلیلی و دیگران تلقی میشد، شاید بگویید من چنین منظوری نداشتم ولی صحنه حساستر از این حرفها است. بله آقای جلیلی هم در بیان دیگری با کنایه پیمانکار بودن دولت را نقد کرد، حتما ایشان هم مرادش کنایه به آقای قالیباف نبوده، اما کلا شرایط به گونه ای نیست که تاب تخریب و تکه انداختن به یکدیگر ولو از سر بی توجهی را داشته باشد، این نکته اصلاح نشود، با وجود هوادارانی که خیلی هایشان عادت کرده اند به سفید و سیاه دیدن امور، کشور در نهایت ضرر میکند. اگر مشاورینی هستند که چنین توصیه هایی میکنند، پیشنهاد میکنم اخلاق آقای رئیسی را در صحنه انتخابات پر رنگ کنید و یک مدد اساسی و تاریخی به ایران بدهید، بگذارید خون سیدالشهدای خدمت جریان پیدا کند و بساط بی اخلاقی زشت رخنه کرده در انقلابیون را جمع کند، و البته جلوی ضربه خوردن جبهه انقلاب هم گرفته شود، رای را با زدن یکدیگر جمع نکنید و نکنیم، دلها دست خدا است.
🔺آقای قالیباف عزیز مرد عمل مخلصانه و صادقانه است، همانطور که جلیلی عزیز نیز همینگونه است و هر دو بزرگوار سرمایه کشورند، امیدوارم که با رفتار خود کل جبهه انقلاب را ارتقا دهند. چه رای بیاورند چه رای نیاورند.
@ali_mahdiyan
در همین انتخابات باید انتخاب کنید
🔺اگر بعد از دولت روحانی و نتایج غیر قابل دفاع و بیتدبیری و ناامیدی مشهود بعد از آن، و بعد از شهادت شهید محبوب خدمت، و نتایج دولت صادق و مخلصش ، هنوز میبینی امثال خاتمی و آخوندی و ظریف و غیره و غیره جرات میکنند حول یک طرف جمع شوند و تو نگران رای آوردن همان یک طرف هستی، و میبینی داری رای مردم را از دست میدهی، بدان یک جای کارت گیر دارد. بدان این وضعیت غیرعادی است، بدان باید چارهای جدیتر بیندیشی.
🔺خیلی وقت است، مردمسالاری گره خورده به مدیریت افکار عمومی. مدیریت افکار عمومی، گره خورده به رسانه، رسانه تبدیل شده به پلتفرمهایی که محیط زیست جدیدی را برای ما درست کرده، محیط زیستی که نقش جهت دادن به فضای ذهنی شهروندانش را بر عهده دارد. حتما از رفقایتان شنیدهاید، چرا کف خیابان اینقدر ذهن مردم از ما دور است، کف خیابان نیست برادرم، کف رسانه هایی است که تو آنجا زندگی نمیکنی، دو کار انجام داده اند، یک اینکه به هزار فریب مردم را سوق میدهند به یک محیط زیست مجازی و قانعشان میکنند که اینجا بهتر است، دوم آنکه آنجا حکمرانی میکنند، پنهانتر از آنکه عموم مردم متوجه شوند که چطور ذهنشان سوق پیدا میکند.
🔺حالا نگاه کنید به اتفاقی که افتاده:
یک عامل موثر همین فضای حکمرانی مجازی یله و رها است. حکمرانی که آخرین سنگر دنیای مدرن است. پر از مکر و فریب برای آنکه افکار عمومی مردم را جهت دهند.
یک عامل موثر من و تویی هستیم که سر کاریم، مشغول ضایع کردن و مسخره کردن یکدیگر، تا کاهش پیدا کنیم، کم و کمتر شویم، خسته شویم، خیال کنیم کاری کردهایم.
یک عامل دیگر هم البته هست. چی؟
🔺خون.
خون دخترکان و پسرکان غزه ای، خون پاک سیدابراهیم و اصحابش، خون جاری در تاریخ که خون سیدالشهدا و اصحابش است.
خون.
همانکه اینگونه ورق سیاست را برگردانده و مردم قهر کرده با عاقبتشان را سر ذوق آورده و اینگونه ادبیات و کنشگری نامزدها را پاک و تطهیر کرده، و سد کثیف رسانه دجالها را شکسته، و در حال زیر و رو کردن تاریخ است.
🔺ما چه میکنیم؟ کجا ایستاده ایم؟ مدد میدهیم به مردمسالاری ناب خونین شهدا یا مدد میدهیم به دیکتاتوری مدرن مجازی، همانگونه میشویم که سیدابراهیم یادمان داد، یا آنگونه میشویم که دشمن میپسندد، همان سیاقی را دنبال میکنیم که سیدعلی فریاد میزند( جهاد تبیین، احیای امر، دوری از دوقطبی، دوری از لجن پراکنی، دوری از بیتقوایی مجازی، دوری از تهمت و توهین و دروغ و خاله زنک بازی) یا همان سیاقی میشویم که اسرائیل و ایران اینترنشنال و غرب وحشی دنبال میکند(یقه گیری، سستی، حرف مفت زدن و ضریب دادن،)
🔺تا وقتی مسوولین به این بلوغ برسند که حکمرانی مجازی را سامان دهند بر محور مردمسالاری و از دست طاغوت رهایش کنند، ما باید عقلانیت و اخلاق را حاکم کنیم و این شدنی نیست مگر با ایجاد یک لشکر جهادتبیین، با ارتباط حقیقی ولایی بین خودمان. اگر چنین نکنیم به قول رهبری سیلی میخوریم، باور کنید سیلی میخوریم، همه با هم سیلی میخوریم.
@ali_mahdiyan
بعد از مناظره اول:
🔺برای مقایسه این شش نفر خوب است روی نقاط تاکید آنها و احساسی که در مجموع از فضای گفتمانشان به دست میآید، متمرکز شویم.
🔺پزشکیان بر" انسجام و وفاق ملی" تاکید داشت و "سپردن کشور به دست متخصصین علوم انسانی". اما این انسجام که با طعم راه یابی اصلاح طلبان به عرصه مدیریت مطرح میشد، در مجموع و البته منطقا، به سمت مطیع شدن نسبت به نرم افزار تمدن غرب سوق پیدا میکرد. این یک نوع اراده است. خوانش او را باید آرامترین خوانش امروز برای تبعیت تمدنی از غرب به حساب آورد، این سر اصلی همراهی غربگرایان با او است. و خیلی محترمانه بازگشت به گذشته.
🔺پورمحمدی که به مدد فضای مناظره کاملا روشن شد که گفتمان و جهت گیری اش به پزشکیان نزدیک است هر چند روی "بازسازی اعتماد مردم به حاکمان" و البته "انسجام و وفاق ملی" تاکید داشت، اما فضای گفتمان او نیز عملا به سمت نقد چهل ساله و میل و توجه جدی به خارج از مرزها سوق پیدا میکرد. اتحاد راست سنتی و چپ غربگرا قبلا در گفتمان اعتدال روحانی البته ظهور کرده بود اما بعد این مناظره اول نیز روشن شد.
🔺قاضی زاده خیلی تلاش کرد اما نشد و نمیشود، آقای زاکانی نیز ولو پاسخهای روشنی داشت و برنامه ها و طرحها و تجربه هایی داشت، لکن بیشتر به عنوان نقد کننده صریح و جدی جریان غربگرا و دولت روحانی مشاهده شد. شاید شما از این فضای حمله او لذت ببرید، من احساس میکنم این فرهنگ و گفتمان عملا مقدم کردن عواطف بر عقلانیت است، فضا روشن نمیشود و با خطوط رهبری هم نمیسازد.
🔺اما قالیباف و جلیلی. هر دو بر "تقدم بهره وری بر سرمایه گذاری" تاکید کردند، هر دو بر "بکارگیری ظرفیتهای داخلی و مردمی" تاکید کردند، هر دو بر "دولت قوی و توانمند" تاکید داشتند. اما با دو حس مختلف، جلیلی وقتی درباره ظرفیتهای کشور و مأموریتهای دستگاهها سخن میگفت احساس میکردید یک نگاه بومی دینی، معتقد و نزدیک به صحنه حقیقتا بنا دارد دارایی ها و ظرفیتهایی که عموما نمیبینیم معرفی کند، این نگاه وقتی در حوزه اقتصاد بیان میشد جذابیتش بیشتر هم بود، من از این زاویه نگاه لذت میبرم و امیدوارم در میان مدیران ما گسترش پیدا کند، نگاهی که وقتی ظرفیتها و ماموریتها را میشمارد دانشگاه ها و حتی روستاها را هم میبیند، اما قالیباف، او یک پارچه عزم بود، تنها کسی که در این جلسه احساس میکردید مهیای در دست گرفتن فرمان این کار خطیر است، او بود. احساس میکردید آنچه همه درباره مدیر قوی و توانمند میگویند در او میشود یافت. کاش در مناظرات بعدی مشاورینشان این دو را از این مسیر جدا نکنند. من از شنیدن سخنان جلیلی و نوع نگاه او لذت بردم او نابتر میگفت اما احساس عزم بر تغییر و حل مشکلات را در بیان و سیمای قالیباف بیشتر احساس کردم. او گویا همه نکات درست دیگران را جمع میزد و جزئی و اجرایی و پر از عزم بیان میکرد. طوری که مثل یک مدیر کارکشته احساس آرامش را به مخاطب منتقل میکرد و همه را نیز به حرکت فرامیخواند.
🔺در مجموع جلسه خوبی بود، پر از حیا و پر از کرامت و پر از اخلاق، بله صد البته کاش از این هم بهتر شود. خیلی بهتر. ما ایرانی هستیم کاش رقابتی متناسب با فرهنگ خودمان شکل دهیم نه متناسب با سبک غربی. رقابتی از جنس فاستبقوا الخیرات.
@ali_mahdiyan
خیلی هم خوب
🔺ده دقیقه ظریف حرف زد، چقدر خوب بود. چقدر مسلط، چقدر با مبنا، چقدر گرم و با هیجان. چقدر با حساب و کتاب.
🔺خوب بود چون هر چقدر به یک عده میگفتیم این جماعت با کل جبهه انقلاب مواجهند، نمیفهمیدند، حالا او هم قانون اقدام راهبردی را زد، هم سبک جلیلی در شورای امنیت را.
🔺خوب بود چون نشون داد چقدر در رساندن پیام و تبیین جامعه الکن هستیم و حالا با ده دقیقه سخنان او متوجه میشویم چقدر سوراخی دارد گفتمان ما. گفتمانی که اگر به آن رسیدگی نکنیم، بعد اینکه شهید رئیسی را از دست دادیم، راه او را هم از دست خواهیم داد. مثل کاری که میرحسین و هاشمی و خاتمی سعی کردند با رجایی و راه او انجام دهند.
🔺خوب شد چون فهمیدیم مشکل ما آدم نیست، پزشکیان ضعیف و بی منطق که سهل است، چوبخشک هم به نام غربگرایان کار بگذارند، تا وقتی مشغول جنگ قدرتیم به جای جهاد تبیین، دنبال جهاد تغییریم و رو آوردن کاندیدای خودمان، به جای روشنگری عموم مردم، همین آش و همین کاسه است. باید سراغ مردم رفت بی مزد و منت.
🔺مسلط بود ظریف. بله اینها در خطا هستند اما حق به جانب و محکم. نگویید چرا از خطا در نمیآیند، به همان دلیل که این خطا ها در فضای نخبگانی و عمومی پذیرفته میشود و مخاطب دارد. قصه درگیری ما با علوم انسانی و فرهنگ غربی، نیاز به جنگ دائمی و تمام عیار دارد. نه اینکه چهار روز به انتخابات گیس و گیس کشی کنیم برای تصاحب ریاست جمهوری، مثل غربیها.
🔺با مبنا بود بالاخره، ولو مبنای او غلط است. مبنایش را در همان چند دقیقه ابتدایی توضیح داد. در نسبت قدرت معنوی ، قدرت نرم ، قدرت پیام با قدرت سخت و نظامی. مساله قدرت برای او حل نشده، او قدرت سخت معنوی یعنی قدرت جامع را نمیشناسد. خیال میکند خون بر شمشیر پیروز است، یعنی فرهنگ و عقیده بدون بروز ابزاری و سخت و عملی بر ابزارهای مادی پیروز است. خوب این نگاه سکولار، و صوفیانه و معناگرای جاهلانه، همان است که از ضرب اندیشه انجمن حجتیه و معنویت سکولار در سیاست مدرن شکل میگیرد و یک هویت التقاطی درست میکند که انضمام معنویت است به منطق مادی. همان که در دوران بازرگان بود در سبک مجاهدین خلق بود در روش تکنوکراتهای مسلمان دهه هفتاد بود و هست و هست تا همه روشن شوند نسبت به این بنای ناهمگون که بارها امام درباره نقصش سخن گفته بود.
🔺گرم و با هیجان بود، خیال میکنیم با بستن دهانش به زور و به قانون و چه و چه کارش را تمام میکنیم، آنها که خیال میکردند با مرگ هاشمی پیروز میشوند ببینند که راه اینگونه نیست بعد او روحانی میآید ظریف میآید آذری جهرمی میآید وهمینطور و همینطور. چه طرف مثل هاشمی بمیرد، چه به زور دهانش بسته شود، مساله ای در این کشور حل نمیشود. ظریف و امثال ظریف فقط با روشن گری با توسعه عقلانیت و فهم ساکت میشود.
🔺بله او با حساب و کتاب و چرتکه خودش سخن گفت. گول صداقت و ایمان و وحدت وحدت کردن و آیات قرآن و نهج البلاغه خواندنشان را نخورید. اینها اینند. بعد از شهادت رییسی و دولت موفقش، در حالیکه بعد دولت مفتضح و مفلوک روحانی خیال میکردیم همه چیز روشن است، بعد از رو شدن قواعد و ساختار حقوقی دنیای امروز در جنگ غزه و مظلومیتش، هنوز زبان دارند ، جرات میکنند تسلیم شدن و سر فرود آوردن جلوی دشمن را تئوریزه کنند.
🔺میدانم از دستم ناراحت میشوید بابت این جمله دو کلمه ای من ، اما من میگویم:
"حقمان است."
@ali_mahdiyan
هدایت شده از همشهری
⬅️ صفحه اول روزنامه همشهری، چهارشنبه، ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳
اینجا بخوانید:
newspaper.hamshahrionline.ir/img/newspaper_pages/1403/03-khordad/30/cover/combine.pdf
🆔 @hamshahrinews
هدایت شده از وحید یامین پور
ما در ۸ سال دولت حسن روحانی آرام آرام داشتیم به تنبلی و انزوای عافیتطلبانه عادت میکردیم. به اینکه مسئولیت هیچ چیزی را نپذیریم. به اینکه نقد کنیم و نقد کنیم و نقد کنیم. پا روی پا بیندازیم و ریشخند بزنیم و زندگی خودمان را سپری کنیم.
اولش با دیدن کسانی مثل آخوندی و جهانگیری و فریدون و ظریف، آه میکشیدیم اما بتدریج پوزخند زدیم و طعم بیمسئولیتی و بیتکلیفی زیر زبانمان مزه کرد. طعم نقد و مطالبه. مطالبهگری مکر بزرگی است. مکر نفس است. تسویل و تسویف است. جز آنها که از عمق جان میسوزند و کاری جز فریاد زدن از دستشان برنمیآید، الباقی مطالبهگران، بادی به غبغب میاندازند و بدون قبول هیچ مسئولیتی فریاد میزنند. در سایهی مکر نفس ژست مستقل بودن و جسارت و شهامت داشتن میگیرند و ترس خود از پذیرفتن مسئولیت اوضاع را پنهان میکنند.
در میان این خوشخوشان تنبلی و مطالبهگری ناگاه فتنه ۹۸ رخ داد و دیدیم کسی جز ما نیست که سنگ زیرین آسیاب باشد. رئیس دولت خودش صبح جمعه از خواب بیدار شد و ما باطن حقیقی مطالبهگری عافیتطلبانه را در خیابانهای آتش گرفته و خشم حاشیهها و استیصال کارگران دیدیم.
با توبه از روحانی، رئیسی آمد. اما برخی از جماعت خو کرده به مطالبهگری از غار خود بیرون نیامدند. رهبری مدتها بود که جوانان حزب الهی را از مطالبهگری به جهادتبیین و حرکت خودجوش فراخوانده بود، اما کمتر لبیک شنیده بود.
بسیاری از گرم و نرم مطالبه بیرون نیامدند و شانه زیر بار مسئولیت ندادند و ترجیح دادند با همان زبان با رئیسی سخن بگویند.
خلوصگراییِ حزبالهی نقاب خوبی است برای پنهان شدن و مطالبهکردن؛ و توأمان ما را از زحمت پذیرش تکلیف و نتیجه میرهاند. به جای رنج پاسخگویی، به ما لذت متبخترانه و غرورآمیزِ مطالبه را ارزانی میدارد.
آخوندی و فریدون و جهانگیری و ظریف... دولت سوم روحانی پشت در است. و این برای جماعت مطالبهگر مسئولیت گریز عافیت طلب خبر بدی نیست. آنها تکلیف خود را انجام میدهند، بقیهاش به آنها مربوط نیست.
@yaminpour
31.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ظریف چگونه قرآن را تحریف کرد
@ali_mahdiyan
مردمسالاری اخلاقی
🔺برخی دوستان از رفتارهای غیر اخلاقی مدافعین آقای پزشکیان و نزدیکان او ناراحت میشوند، دیدم و شنیدم که عدهای دعا میکردند که مشارکت بالا نرود و این جریان کذاب و بی اخلاق رای نیاورد، و #دولت_سوم_روحانی روی کار نیاید. اینها متوجه نیستند که مشارکت بالا در این انتخابات و هر انتخاباتی مهمتر از انتخاب کاندیدای اصلح است. همه کاندیداها صلاحیت دارند برای ریاست جمهوری. این تصریح رهبری است. درست هم هست. اما نکته ای مهم را باید دقت کنیم که عرض میکنم
🔺بعضی دیگر از دوستان معتقدند اتفاقا این رفتارها خوب است، باعث میشود عده بیشتری پای صندوقهای رای بیایند، مشارکت بالا برود، اینها استنادشان به نکته ای است که گفتم، یعنی افزایش مشارکت برای کشور بسیار مهم است، چون اقتدار نظام را نشان میدهد، باعث ظهور مشروعیت نظام میشود، تصمیمات ایران در دنیا با قدرت انجام میشود، شکل گیری و رشد جریان بیتفاوت که برای کشور مثل سم است متوقف میشود و آثار فوق العاده اقتصادی، امنیتی، راهبردی و غیره. اما نکته مهمی هست که در انتها عرض میکنم.
🔺شبیه این وضعیت را در جبهه آقای جلیلی هم به گونه دیگر هست و قبلا دربارهاش نوشتم، جریان بلاگرنماینده ها و عادل فردوسیپورهای ریشو، که به وضوح مقابل صراحتهای رهبری میایستند، صراحت به حاشیه نساختن، جدال راه نینداختن، لجن پراکنی نکردن و از طنزهای تلخ روزگار اینها انقلابی و ولایی به حساب میآیند، اینها به عنوان نماینده آقای جلیلی از طرف ستاد ایشان این طرف و آن طرف سخنرانی میکنند. آری شبیه این بیاخلاقیها در کمپین آقای جلیلی هم هست جریانی که حتی حاضرند با کذب و دروغ با تهمت با توهین، چهره دیگری را خراب کنند که رأی بیاورند، ممکن است کسی بگوید بودن اینها هم خوب است چون باعث میشوند بخشی از مذهبی های ناامید از مسوولین مستقر، بالاخره بیایند و رای بدهند، رای سفید ندهند یا هر چه.
🔺من اما با این سخن موافق نیستم، هر چند با سخن اول هم در مبنا مخالفم، اتفاقا برکت حضور آقای پزشکیان و آقای جلیلی در این انتخابات را نکته مهمتری میدانم و حقیقتا دعا میکنم محقق شود. پزشکیان میتواند باعث ارتقای جریان غربگرا شود، اگر بر صدق و اخلاقی که در طول زندگی شخصی و سیاسی خود جمع کرده، پای بفشرد. اگر چنین کند هم خودش و هم جماعت گسترده ای ارتقا پیدا میکنند. اما این کار بسیار سخت است. اطرافیان و مشاورین و جایگاه او در انتخابات میتواند او را به هلاکت برساند و عاقبت به خیر نشود خدای نکرده، مثل کروبی مثل میرحسین و دیگران. اما اگر بر همان مبنای اخلاق و صداقت باقی بماند یک مدد جدی به نظام معنوی و دینی ما داده و آن ارتقای بخش وسیعی از بدنه اجتماعی است.
🔺جلیلی البته کارش به جهاتی سهل تر است، او اولا خودش قابل مقایسه با پزشکیان نیست. شخصیتی محکم، عاقل، معنوی و هوشمند دارد. نزدیکانش نیز همگی آنگونه که گفتم نیستند بلکه جمع بسیاری از نیروهای نخبه، انقلابی، خالص و مخلص، هستند. اینها به او امکان میدهد که وضعیتش با پزشکیان از این جهت قابل مقایسه نباشد، لکن بی اخلاقی در کمپین پزشکیان عیان تر و آشکار تر است و بی اخلاقی در کمپین جلیلی آمیخته به عدالتخواهی و آرمانجویی و انقلابی گری و ریش و تسبیح و امثالهم است و خوب پالایشش به همین دلیل دشوارتر است.
🔺اما آن نکته ای که گفتم در نهایت میگویم این است که:
ببینید رفقا! مشارکت اگر چه بالا رفتنش خوب است اما اگر بر اساس بی اخلاقی و جنگ و جدال رشد کند، اثرش کمرنگ و بیدوام خواهد بود. ملتی که از سر لجبازی و نه گفتن به دیگری پای صندوق میآیند، اولا ماندنشان پای کار، جدی نخواهد بود ثانیا قدرت را از بین میبرند مثال خیلی پررنگش، سال ۸۸ است که مشارکت بالای هشتاد و پنج درصدی به دلیل فتنه و دو قطبی بیاثر شد، دشمن طمع کرد و خروجی اش شد تحریم، اختلاف، کام مردم را تلخ میکند، به حال اخلاقی و معنوی و عقلانی که پس از رییسی شهید شکل گرفته ضربه میزند و عملا مردمسالاری را که بر بستر وحدت و تعالی کشور شکل میگیرد، خراب میکند و اینگونه همه با هم ضرر خواهیم کرد. امیدوارم همگی تمرین کنیم رقابت در بستر مردمسالاری دینی را که رییسی عزیز با سبک کنشگریاش در انتخابات و مدیریتش یادمان داد.
@ali_mahdiyan
بعد از مناظره دوم:
🔺خیلی زود دوگانه "دولت روحانی_دولت شهید رئیسی" شکل گرفته. این دو گانه را ساده نگیرید، همان ابتدای دولت حسن روحانی، رهبری به صراحت گفت ما دو راهبرد کلی برای اداره کشور داریم، یک راهبرد، اداره کشور و حل مشکلات کشور را گره میزند به اراده غربیها و راهبرد دیگر به ظرفیت و توان و استعداد داخلی و مردم. این دو راهبرد امروز قیافه و تصویر قابل اشاره دارد، یکی دولت روحانی و دیگری دولت رییسی. بحث یک دو گانه راهبردی مهم است.
🔺ما دو دارایی مهم داشتیم که وسط مجادله بر سر رای آوری قالیباف و جلیلی توجه نکردیم به آنها، یکی شهادت رییسی و تک تک هیات همراهش، دوم واقعه حیرت آور غزه. هنوز هم دیر نیست، به جای چرتکه انداختن روی نظرسنجی ها و دعواهای مسخرهی "به کی رای میدی"، برویم روی درشت کردن همین دو مقوله در ذهن مردم. ماجرای غزه مهم است، حیف است در گفتگوها پر رنگ و شفاف نمیشود، بترسید و بترسیم از خون غزه، اگر مردممان را از آن غافل کنیم در این دعواهای بیفایده، بدجوری دامن گیر ما میشود. من دلنگران عاقبت پورمحمدی و پزشکیان هستم که در این وضعیت، دوباره مساله راهبرد تسلیم مقابل غرب را طرح میکنند. جای خطرناکی ایستاده اند. و متاسفم برای خودمان که از کنار مسالهای به این مهمی ساده میگذریم.
🔺نکته دیگرم درباره طرح آقای جلیلی است. گفتمان و راهبرد او را انتخاب میکنم و به نظرم آقای جلیلی در برداشتن این پرچم هوشمندی کرد، او در این جهت از دولت رییسی شهید هم حتی به نظرم جلوتر است. این دارایی بزرگ و رو به جلویی است، این گفتمان را من بههنگام ترین گفتمان برای کشور میدانم و دقیقا هماهنگ با تاکیدات گفتمانی رهبری و دوران امروز ما است.
"یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه"
خود جلیلی ارزشمند است اما این گفتمان جدا به خودی خود ارزشمند است. نگاه جهانی که کل اتفاقات عالم را فرصت میبیند، این نکته که ایران را در آستانه یک جهش دوباره و قیام مجدد میبیند و در آخر هم دادن نقشی با شکوه به مردم و تک تک انسانها. این رویکرد راه حل مشکلات اقتصادی، اداره کشور، فرهنگی و غیره است، او نشان داده این گفتمان را تبدیل به طرح و برنامه هم کرده، و اساسا هیچ گفتمانی و طرحی با او قابل مقایسه نیست. در هر نشستی که او شرکت میکند من به این نگاه و راهبرد از عمق جانم آفرین میگویم.
🔺بله البته میفهمم انتخاب رئیس جمهور انتخاب طرح و گفتمان نیست، بلکه انتخاب مدیری در سطح کلان است که بتواند کشور را با توانمندی ثابت شدهای، از این مقطع، یک گام پیش ببرد اما اینکه کسی اینقدر درست مساله امروز ما را تشخیص داده و انتخاب کند، و آن را سر دست بگیرد نکته ای نیست که بتوان از کنارش عبور کرد، آقای جلیلی حتی اگر رای هم نیاورد همین حضورش و زنده کردن این گفتمان در این دوران برای حل مساله عدالت و پیشرفت یک نعمت الهی است.
🔺نکته دیگر آنکه اخلاق آقای جلیلی و قالیباف هر دو ستودنی است، قالیباف کاملا تلاش میکند طعنه و کنایه نزند، این ارزشمند است، او سعی میکند داشته های دیگران را به چشم آورد، آقای جلیلی هم گفتمان و طرح مهم خود را تشریح میکند. ادعای انسجام و وحدت را پزشکیان و پورمحمدی دارند اما بیش از همه در اخلاق و سبک کنش خصوصا آقای قالیباف میتوان این نکته را مشاهده کرد. این خصلت برای اداره کشور نیاز است.
🔺این سخن قاضی زاده مهم است، که به جز افراد، جریانهای متصل به آنها را هم مشاهده کنید. به نظرم ولو بی اخلاقی در اطرافیان همه کاندیداها کم و بیش هست ولی از این جهت آقای جلیلی و پزشکیان باید بیشتر مراقبت کنند. دو جریان مهم بی اخلاقی در کشور حول این دو بزرگوار شکل گرفته اند، البته میفهمم که طرفداران این هر دو عزیز گسترده تر از این جریانهای بی اخلاق هستند. و فرهیختگان و معتقدین و عزیزانی طرفدار و انتخاب کننده آنها هستند. لکن بالاخره دو جریان مهم بی اخلاقی در کشور وجود دارند که باید اصلاح شوند و معتقدم اصل اتصال این دو بزرگوار به این جریانها مهمترین لطف خدا است برای پالایش و ارتقای جریانهای بی اخلاقی موجود.
🔺در آخر اینکه من روش آقای قاضی زاده و خصوصا زاکانی را نمیپسندم، این را قبلا هم گفته ام، اگر رهبری فرمود تخریب و لجن پراکنی نکنید فقط مرادش انقلابی ها نسبت به هم نبود، بلکه حتی نسبت به پزشکیان و پور محمدی هم بود. حتی اگر آنها رعایت نمیکنند، ما موظفیم تمرین کنیم و سیره سیدالشهدای خدمت را زنده نگه داریم.
@ali_mahdiyan
دیگر درمان، دغدغه نیست
🌹🌹🌹
مناظره های دیشب را میلیون ها ایرانی دیدند.
در مساله بهداشت و درمان که یکی از دغدغه های جدی مردم است، نگاهی به کارنامه دولت شهید رییسی ما را مصمم به ادامه این مسیر خواهد کرد.
این فهرست را مرور کنیم تا ریل خدمت رسانی گم نشود:
۱. اژدهای #کرونا با کشته های روزی ۷۰۰ نفر، با تولید واکسن و مدیریت صحیح مردمی، از بین رفت.
۲. در دولت شهید رییسی هیچ ایرانی وجود ندارد که بیمه نشده باشد.
۳. ۶ میلیون نفر از افرادی که در دهک های یک تا ۵ هستند، به صورت رایگان بیمه شدند.
۴. با تشکیل صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج، ۱۰۷ بیماری، درمانش دیگر رایگان شد. بیماری های مثل دیابت و سرطان.
۵. زوج های نابارور، پوشش بیمه ای ۹۰ درصدی پیدا کردند. کودکانشان تا ۵ سالگی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.
۶. برای بیماری ام اس، که به داروی داخلی حساسیت دارند، داروی برند تامین شد.
۷. کاشت حلزون شنوایی برای کودکان ناشنوا، رایگان شد. ۱۰ هزار کودک دیگر به راحتی شنوایی دارند.
۸. ارائه رایگان خدمات به بیماران اتیسم شروع شد. تا به امروز ۹ هزار اتیسمی در سامانه بیمه سلامت، نشان دار شده اند.
۹. ۱۵ درصد به ظرفیت تخت های بیمارستانی کشور اضافه شد.
۱۰. ۳۸۰ دستگاه پیشرفته پزشکی مثل سی تی اسکن و ام آر آی در مناطق محروم توزیع شد.
۱۲. نسخه الکترونیک که سالها بود تبدیل به آرزو شده بود، عملی شد.
🌹🌹🌹🌹
این ها تنها بخشی از خدمات وزارت بهداشت دولت #شهید_خدمت بود که سبد هزینه ها را در خانواده ها به شدت کاهش داد.
فرق میکند چه کسی رئیس جمهور باشد.
این مسیر باید ادامه پیدا کند.
@tamardom
41.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷بینات
🔺اگر از من بپرسند میگویم استاد بزرگوار حضرت آیت الله یزدانپناه یکی از مهمترین مظاهر "عقل معنوی و توحیدی" حوزوی است.
این ده دوازده دقیقه را ببینید، از چند جهت مفید است:
🔹اولا منطق و روش کار سیاسی معنوی را یاد بگیریم
🔹ثانیا چگونه درس اخلاق و سیاست یکی میشود.
🔹ثالثا نکات تمرکز خود را پیدا کنیم و تمرین کنیم.
🔹رابعا به تشخیص راهبرد این روزهای کنشگری جهادتبیین ما در انتخابات کمک میکند
@ali_mahdiyan
بعد از مناظره سوم:
🔺مناظره سوم زیر سایه تشدید تنش و جدی شدن جنگ لبنان و اسرائیل انجام شد. نیروهای قدس به حزب الله کمک خواهند کرد، طالبان هم بنا دارد به کمک لبنان بیاید این طور که ادعا کرده، انگلیس اعلام کرده این جنگ به سرعت فراگیر خواهد شد. ایران نسبت به این تنش هشدار داده. سیدحسن اروپا را تهدید کرده، که اگر از کشوری حمله صورت بگیرد آن کشور را خواهد زد. نگاهها به انتخابات ایران دوخته شده. آیا ایران به مدد جبهه غزه خواهد آمد یا نه، رهبری در سخنرانی کنار مرقد امام رسما جنگ غزه را گره زد به منافع کل منطقه و پیام روشن این تحلیل آن بود که کشورهای مختلفی بر اساس منافعشان با این مقوله مواجه خواهند شد. همه مناظره سوم اما در یک دو گانه روشن خلاصه میشد:
دولت دوم رییسی یا #دولت_سوم_روحانی
و این دو گانه ترجمه دیگری هم خواهد داشت که در دوگانه جواد ظریف و شهید امیرعبداللهیان قابل فهم است.
🔺قالیباف و جلیلی آرام و مسلط برنامه های خود را بیان میکردند.
جلیلی با همه کاندیدا ها متفاوت است. این پنهانکردنی نیست. تمایز اصلیاش این است که طرحهای او رو به آینده است، تهاجمی است نه دفاعی، تمدنی است نه تک ساحتی، منظم است نه بخشی و نقطه ای، الحق و الانصاف نمیشود با او مشعوف نشد، او تنها کسی است که در قواره "گام دوم انقلاب" سخن میگوید. بی لکنت، مسلط. من کاری به نحوه بیان او ندارم، بلکه به آنچه میگوید میاندیشم. نمیدانم چقدر او را بخشهای مختلف نظام درک کنند، ولی او میفهمد. خوب میفهمد مکتب امام و آقا را. جهان امروز را، ماموریت ایران را و خصوصا نقش مردم را. همه مردم. ایرادی ندارد او را ادامه دولت رئیسی شهید بدانیم اما من معتقدم او چندین گام معنا دار از گفتمان و نگاه و رویکرد دولت رییسی جلوتر است.
🔺قالیباف هم آن چهرهای که کمتر میشناسیم در این مناظره رو کرد. خیلی ها متوجه میزان فهم و توان اداره او در حوزه های سیاسی و فرهنگی نیستند. خروجی او در مجلس یازدهم را بدون پیش داوری یک بار برای رضای خدا ببینید، نظام قوانین مجلس را (روی کلمه نظام تاکید دارم) ببینید با راهبردهای رهبری بسنجید. همراه کردن دویست و نود نماینده و گرفتن چنین خروجی اعجاب آور است. قالیباف در هر حوزه ای وارد میشود کار را جلو میبرد، چرخ کار را میچرخاند. در مسیر راهبردهای رهبر هم پیش میبرد. کسانی که در تهران زندگی میکنند تایید میکنند شهرداری در زمان او چه در حوزه فعالیتهای اجتماعی و محلات و حوزه زنان و فعالیتهای آنها چه در حوزه فرهنگ در کتاب در فرهنگ دفاع مقدس و چه و چه چگونه هم "عمومی" و هم "جهت دار" در راستای انقلاب پیش میرفت. مدیریت چندضلعی او در جا انداختن کمربند ایمنی بسیار مهم است خصوصا برای کسانی که دغدغه مساله حجاب و پوشش را دارند. برای او حوزه فرهنگ هم بر اساس خروجی و تاثیر فعالیتهای فرهنگی بررسی میشود نه فقط صرف یکسری اقدامات یا زمینه سازیها. روش او هم عمومی تر و هم جهت دار است.ببینید رفقا، ساده نگیرید پیش رفتن و جهت دادن به امور را. من ویژگی مهم شهید رئیسی را همین دو نکته میدانم یکی اینکه بال پهن میکرد و گسترده همه را همراه میکرد با همه کار میکرد و دولتش دولت مردم بود و دیگر هم اینکه جهت انقلابی داشت و میتوانست در مقام عمل خروجی بگیرد، من نمیدانم آقای جلیلی چقدر میتواند در خارج و عملیات کار را پیش ببرد ولی درباره قالیباف دلم قرص تر است. او نشان داده از این جهت شباهت زیادی به شهید رئیسی عزیز دارد.
🔺خیلی ها میگویند کاش کسی از دولت رییسی میآمد و پاسخگوی اتهامات کاندیداها میبود. من اما دلم میسوزد برای نظام، برای آقای جمهوری اسلامی، تهمتها، توهینها، سیاه نمایی ها و انواع ضرباتی که به آغوش پر مهر او میخورد و کسی مدافعش نیست. و او همچنان همه را در آغوش گرفته، کاش قانونی بود که کسی از جانب نظام میآمد و از او دفاع میکرد و متهم کنندگان را رسوا میکرد. حیف که هنوز این قدر رشد نکرده ایم.
@ali_mahdiyan
جلسه19-چهل حدیث-استاد مهدیان.mp3
15.08M
تدریس #چهل_حدیث_امام
شیخ علی مهدیان
🔺جلسه نوزدهم
🔹حدیث اول
🔹 نظام انسانی الهی، نظام شیطانی، نظام حیوانی ، بر محور عقل ، وهم، شهوت و غصب
🔹ساختار تمایلات انسان
@ali_mahdiyan
چهل حدیث جلسه بیستم.mp3
22.77M
تدریس #چهل_حدیث_امام
شیخ علی مهدیان
🔺جلسه بیستم
🔹حدیث اول
🔹 بحثی پیرامون آزادی
🔹تفاوت "اطلاق طبیعت" و "حریت"
@ali_mahdiyan
-1211162878_1753135878.pdf
643.4K
#چهل_حدیث_امام
شیخ علی مهدیان
تقریر تا جلسه هفدهم
@ali_mahdiyan
863117057_497968620.docx
118.4K
#چهل_حدیث_امام
شیخ علی مهدیان
تقریر تا جلسه هفدهم
@ali_mahdiyan
جلیلی با بدنه هوادار خود دارد چه میکند.
این متن را یکی از حامیان او نوشته که مهم است.
🔴الگوی کنشگری سیاسی سعید جلیلی 1
🔷معجزه بصیرت ولایی دکتر جلیلی در تبدیل امید و پیشرفت به گفتمان ایران
🖋 سید علی موسوی
📌1
آیا می توان امید و پیشرفت را تبدیل به گفتمان ایران کرد؟ صادقانه بخواهم بگویم، تا چند روز پیش از حضور دکتر جلیلی در صحنه انتخابات پاسخ خودم به این سوال چندان مثبت نبود. اگر کمی میان مردم باشیم خواهیم دید مردم تنها منتقد وضعیت موجود نیستند بلکه نسبت به وضعیت موجود معترض اند. بر اساس نقد ریخت و پاش و فساد مالی و تبعیض و ظلم و بی عدالتی های موجود و شعار مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و ظلم همچنان در صدر مطالبات عمومی است. اگر میان بچه های مذهبی انقلابی باشیم نیز می بینیم نقدهایشان نسبت به انفعال فرهنگی دولت، به سطح اعتراض و بی اعتمادی رسیده است.
📌2
معمول در مناظرات انتخاباتی، مواجهه انتقادی نسبت به وضعیت موجود و گاه سیاه نمایی به همراه متوجه کردن همه مسوولیت به حریف در کنار سلب مسوولیت از خودمان است. قربانی این روش مناظره تنها نظام جمهوری اسلامی است. این دست مواجهه ، تأثیرش در سیاه نمایی و ایجاد یأس و هم نوایی با جریان اپوزیسیون ضد نظام، بسیار بالا است اما مگر با صرف تأکید روی پیشرفت ها می توان امید آفرینی باور پذیر کرد؟ تصور اولیه من این بود که چنین چیزی امکان ندارد. به عبارتی تکرار تأکید گفتمانی رهبر انقلاب بر امید آفرینی و جمع کردن اراده ملی روی پیشرفت چندان امکان پذیر نمی نمود.
📌3
بدنه نیروهای انقلابی در فراق نوستالژی حضور احمدی نژاد در مناظره ها می سوزد و سعی می کند جای خالی خاطراتش را با نسخه های فاصله داری از او در این انتخابات پر کند. در این شرایط چه طور ممکن است مردم به کسی رأی بدهند که تنها به فرصت ها و ظرفیت ها اشاره می کند، از گام های بلندی که نظام اسلامی مان در 40 سال اخیر برداشته سخن براند و شعار جهش و پیشرفت بدهد. خودمان هم باورمان نمی شود که این معجزه در حال وقوع است. نظرسنجی ها در حال حکایت تحقق این معجزه اند.
📌4
معجزه دکتر جلیلی تنها در ایجاد باور عمومی به «یک جهان فرصت، یک ایران جهش و هر ایرانی یک نقش باشکوه» نیست. معجزه بزرگتر او قانع کردن هوادارانش به این شعار است. چرخش نقطه تأکید گفتمانی بدنه فعال انقلابی، کاری بس دشوار است. این معجزه در جلو چشم همه ما در حال تحقق است.
فاعتبروا یا أولی الأبصار
@ali_mahdiyan
نکنید رفقا! همه با هم ضرر میکنیم.
🔺بعد از شهادت شهید رئیسی جریان غربگرا دو راه حل بیشتر نداشت، یا باز هم تحریم انتخابات، یا حضور جدی، تحریم انتخابات بعد از شهادت رییسی به معنای حذف و نابودی این جریان بود. آنها باید بین بقای خود و تقویت نظام از یک سوی و حذف خود و ضربه به نظام از سوی دیگر یکی را انتخاب میکردند. انتخابشان طبیعتا اولی بود. لذا خاتمی و روحانی هر دو تمام قد پای کار آمدند.
🔺اصل حضور این جماعت باعث میشد بخش زیادی از بدنه اجتماعی قهر کرده با انتخابات وارد صحنه شوند. هر چقدر اینها جنب و جوش بیشتری کنند، بدنه بیشتری را وارد انتخابات میکنند و پروژه تحریم انتخابات به لحاظ تاریخی نابود میشود. بعضی دوستان ما عادت کردهاند به دوقطبی، میگویند مناظرات خوب نیست، چرا، چون دنبال همان حال و هوای جنگ و مسخره کردن و تهمت و توهینند، وقتی میبینند قالیباف و جلیلی با این مسیر همراه نیستند و صدا و سیما هم طوری برنامه ریزی کرده که چنین نشود شاکی میشوند، این اشتباه است. صحنه اگر اختلافات درش حاد شود و احساسی شود، و درش عقلانیت و اخلاق کم شود، ضربه به انقلاب میخورد و کمک به دشمن میشود. این قاعده کلی دلایل روشنی هم دارد.
🔺اگر حریف احساس ضعف کند، ممکن است برود به سمت راه حل قبلی، یعنی قهر، این خوب نیست. اگر هم بیاید و پیروز شود نتیجهاش یک فضای یأس و سرخوردگی در بین بهترین نیروهای انقلاب شکل میگیرد، همانکه دشمن میخواهد، اگر هم بیاید و شکست بخورد، حال وحدت اجتماعی کم است و این باعث میشود قدرت کشور در مقابل دشمن و هم برای حل مسائل داخلی کم باشد. بعلاوه و مهمتر اینکه آنها موفق شدهاند بخشی از بدنه رأی متدینین را هم بکنند و با خود همراه کنند، در فضای دو اختلاف و احساسات این بدنه مذهبی که چه بسا تا پیش از این در سبد رای شهید رئیسی هم بودند به جریان طرف مقابل اضافه میشوند و این بسیار خطرناک است. بسیار.
🔺از آن خطرناکتر کسانی هستند که دوتایی نفی و اثبات قالیباف و جلیلی را دنبال میکنند، اینها نمیفهمند در ادامه اگر قالیباف بماند و پزشکیان، عملا کمک به پزشکی و جریان او میکنند، چون باعث میشوند رای منفی به قالیباف تبدیل به رای سفید یا رای به پزشکیان یا عدم تمایل به حضور در انتخابات شود و اگر جلیلی بماند و پزشکیان نیز همینطور. رفقا خیلی این محاسبات ساده است. فکر کنید کاندیدای خود را انتخاب کنید ولی این انتخابات باید انتخابات مرگ "سیاستورزی احساسی و جگر خنک کن" باشد، اسم این روش انقلابیگری و صراحت و خلوص و اینها نیست، بلکه کنش غیر عقلانی است. کنش غیر معنوی و غیر اخلاقی است. کنش رودررویی با دستورات صریح ولایت است. هواداران پرشور و احساساتی خوبند به شرط آنکه عقلانیت و اخلاق و فهم کلانشان از صحنه تحت تاثیر این شور و احساس قرار نگیرد. مراقب باشیم.
🔺دلم میسوزد. من هم انتخاب خودم را دارم. اما در این مدت سعی کردهام همین راهبرد را جلو ببرم. اگر لازم بود صرفا انتخاب خودم را تبلیغ میکردم به صراحت، اما هنوز عدهای دنبالند از لابلای کلام و متون این کانال، تقویت یک نفر و تضعیف دیگری را استفاده کنند. این نتیجه موقعیت اشتباهی است که درش ایستاده اند، خیلی از ما به این بازی دوسرباخت که همیشه ما را درش میاندازند شرطی شده ایم به دلیل غلبه خیال و احساسات. چه به جلیلی رای میدهیم چه زاکانی چه قالیباف چه هر کس دیگری، سعی کنیم کنش سیاسی خود را با شاخص شهید رئیسی و همراهانش هماهنگ کنیم. باید نگاه ملی و امتی و جهانی در من و شما غلیظتر از نگاه کوتاه گروهی و حتی جریانی باشد. این تمرین میخواهد. من از تصفیه نشدن این خصلت در وجودمان بیشتر میترسم تا رای آوردن فلان کاندیدای مخالفم هر کس که باشد.
@ali_mahdiyan
ایده کانونی
🔺این مطالب برای کسانی که صحنه احساسی و عاطفی را بیشتر از صحنه عقلانی و اخلاقی میپسندند مفید نیست. علت اینکه اینها با سبک مناظرات صدا و سیما مخالفند نیز عموما همین نکته است.
🔺اما وقتی هر کاندیدا را که خوب اسکن میکنیم، یک نقطه کانونی و ایده محوری دارد که ما بقی سخنانش حول آن ایده کانونی سامان یافته. آن ایده محوری را خوب است پیدا کنیم و مقایسه نماییم.
🔺ایده محوری پزشکیان بازگشت به مذاکره با غرب است. مذاکره به سبک دولت روحانی و ظریف. آنچه درباره رجوع به کارشناس و وحدت و اینها میگوید همگی مثل فلشی است که مصداقش این است.
🔺ایده پورمحمدی، ترمیم اعتماد مردم و ایجاد وحدت است. ترمیم احساس ناامیدی و انسدادی که در مردم شکل گرفته. او ریشه بی اعتمادی و ناامیدی را سبک مدیریت کشور میداند. سبک او به نوعی پوپولیسم و عوامگرایی (توصیفی میگویم نه ارزشی) در اجرا منتهی میشود.
🔺ایده اصلی قالیباف بهرهوری و جلوگیری از هدر رفت انرژی بوسیله قدرت مدیریت است. او معتقد است به این روش همه مشکلات اقتصادی قابل حل است. دست او در تعامل با دنیا باز میشود، فشار اقتصادی به مردم را هم بر میدارد.
🔺ایده اصلی جلیلی حضور مردم در میدان است بوسیله قدرت مدیریت. اینکه او معتقد است شرایط جهانی برای ایران فرصتهای فوق العاده ای ایجاد کرده، و ایران در آستانه جهش جدی است، توصیف موقعیت ما است. اما کانون توصیه های او، آوردن مردم به صحنه است. او برای آوردن مردم به صحنه معتقد است باید اولویتهای کشور را بشناسیم تا به همه اقشار و گروهها و نهادها در این جهت متناسب با ظرفیتشان، ماموریت متناسب و مشخص بدهیم.
🔺ایده کانونی زاکانی، یارانه طلا است. این میتواند گام اول در پایه گذاشتن طلا در اقتصاد باشد که عملا باعث شکستن ساختار و نظام اقتصادی بر پایه پول و دلار میشود. این ایده البته، اکثر متخصصین را همراه نمیکند و اقلیتی از اقتصاددانان به آن معتقدند.
🔺ایده کانونی قاضی زاده مساله زن و خانواده است. او تلاش میکند با رویکردی تربیتی و فرهنگی مساله خانواده را در کشور جدی کند و از آن ثمرات اقتصادی و سیاسی بگیرد.
🔺ممکن است از من بپرسید، بر این اساس تو کدام ایده را میپسندی؟
پاسخ من ایده آقای جلیلی است. آنهم با فاصله نسبت به دیگران.
اما اگر بپرسید فکر میکنی، کدام کاندیدا، احتمال بیشتری دارد که از پس ایدهاش بر بیاید و بتواند آن را عملیاتی کند؟
پاسخ من آقای قالیباف است.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از کشکول|محسن مهدیان
📌گونه ای غریب از عدم مشارکت/ چه باید کرد؟
🔻بیاید این روزهای آخر کمی هم لابه لای تبلیغات نامزدها به رشد مشارکت فکر کنیم. به دورو برتان نگاه نکنید. محدود به تایم لاین و گروه های اجتماعی تان نشوید. نرخ مشارکت به نقل از برخی نظرسنجی ها همچنان حوالی 50 درصد است.
آنها که هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارند دو دسته اند. با دسته اول آشنائید و اما دسته دوم احتمالا غریبه اند. تا انتها همراه باشید تا برسیم.
🔻نسل اول مرددها چه کسانی اند؟
آنها که از رای دادن پشیمانند. یا می گویند "رای دادیم چی شد" یا می گویند "رای نمی دهیم تا اصلاح شوید."
🔻پاسخ به "رای دادیم چی شد" خیلی سخت نیست. کافیست مختصری از کارنامه شهید جمهور را فهرست کنیم. کاهش تورم یا رشداقتصادی یا نرخ بیکاری و غیره. برای اثرگذاری بیشتر بهترست همین آمار را در مقایسه با دهه 90 ارائه کنید. حرف اینست که رای دادید و چنین شد. از این بخش عبور کنیم.
🔻پاسخ به شبهه دوم اینست که منطقا رای ندادن نمی تواند منجر به اصلاح شود. فرض کنیم فردای انتخابات نظام تصمیم بگیرد بخاطر قهر یک جماعتی خودش را اصلاح کند. حالا اولین سوال ساده اینست که چه باید کند؟ فردای قهر وقتی نماینده معترضین در حاکمیت وجود ندارد، چه چیز را وچه کسی باید اصلاح کند ؟
🔻خلاصه اینکه رای ندادن خودش رای است؛ آنهم سه رای. رای به اینکه دیگری جای من رای دهد. رای به اینکه نامزدناصالح بر ما مسلط شود و در نهایت رای و رضایت به شرایطی که پیش می آید.
تا اینجا برای دسته اول است.
🔻اما ما چند سالی است که با گونه جدید و غریبی از عدم مشارکت مواجهیم. چرا جدید؟ چون مشارکت منفی ندارند. بلکه نفیا و اثباتا به مشارکت فکر نمی کنند. گوئی انتخابات و صندوق رای را نمی بینند.
🔻اینها چه ویژگی دارند؟
مهمترین ویژگی شان اینست که در دنیای متفاوتی زندگی می کنند. دنیایی بدور از رسانه های مرجع و آمار رسمی و واقعیت های جامعه. دنیایی که عمدتا حول سرگرمی و تفنن شکل می گیرد. دنیایی مخدری و به غایت در فربگی خیال. رها از واقعیت. دنیایی که پایداری مختصات آن پای در واقعیت های پیرامونی ما ندارد. دنیایی غرق در رسانه های اجتماعی و بلکه دقیقتر آن تودرتو در شبکه های توده ای و سایبری.
🔻با این گروه چه باید کرد؟
راه حل اولیه مواجهه آگاهانه است. تصمیم بگیریم شانه های این جامعه را گرفته و تکان دهیم و بیدار کنیم. تا ببینند. ببینند و تصمیم بگیرند. یا میایند و یا می روند.
🔻اما راه حل موثرتر در مواجهه فیزیکی است. مواجهه فیزیکی یعنی قرارگرفتن ناخواسته در زیست سیاسی و انتخاباتی . چیزی فراتر از برنامه های تلویزیونی و میزگردها و مناظره ها و غیره. کمپین های اجتماعی از ایندست است.
🔻در این مسیر لازم نیست برای رای دادن و انتخابات استدلال کنیم. کافی است انتخابات را نشان دهیم. بدون پیچیدگی های ذهنی. کافیست هرکس نامزد مورد علاقه خودش را به طور گسترده تبلیغ کند؛ تبلیغ فردی و البته گروهی و شبکه ای.
تبلیغ برای نسل جدید مخاطب؛ مخاطبی که اصل انتخابات را نمی بیند. باید وارد شبکه این افراد شد و مانور کمپینی داد.مهم اینست که صندوق رای را ببیند. وقتی در آماج تبلیغات شبکه ای قرار گرفت، پایش به زمین می رسد و تصمیم خواهد گرفت. رای هم ندهد از دسته دوم به دسته اول مرددین منتقل می شود و تازه مقدمه گفت وگو فراهم می شود.
🔻درباره این گروه بیشتر باید فکر کرد و نوشت. مراقبت نکنیم بزودی و در دوره های بعدی عدم مشارکت را این گونه جدید پر می کنند نه آرای مردد و یا آرای منفی به نظام.
@mahdian_mohsen
هدایت شده از امتداد شهید
#خیزش_سراسری
❇️ ستاد اعزام مبلغین انقلاب اسلامی جهت تبیین گفتمان انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری
◀️ به سراسر شهرها و روستاهای کشور
◀️ تاریخ ۴ تا ۶ تیر
✅ تبلیغ میدانی
✅ تبلیغ تلفنی
🔸برای اعلام آمادگی جهت اعزام نام، محل سکونت و شماره همراه خود را در پیام رسان ایتا به آیدی
@ezamemoballegh1403
ارسال نمایید.
.
کنشگری سیاسی خدا
🔺بررسی چرتکهای نظرسنجیها که بر اساس رشد خطی یا توهمی نتیجه گیری میکند، پر از خطا است. نظرسنجی، خروجی کنش مردم است، رفتار مردم ایران چه قواعدی دارد، نقشه تغییر رفتار مردم را باید دانست تا بشود نتیجه گرفت. غافلگیری سال ۸۴ و ۹۲ و رای آوردن احمدینژاد و روحانی را یادتان هست لابد، رای آوری آنها بر اساس محاسبات قبل انتخابات خیلی ها پیش بینی نمیشد.
🔺اگر این نکته را متوجه باشیم، بیشتر از توجه به نظرسنجیها به قواعد تغییر اراده و کنش مردم توجه خواهیم کرد. خوب، غربگرایان اینجا هم به سبک غربیها میروند به سمت روشهای مختلف هیجانسازی و تصمیمسازی و جنگ روانی، اما انقلابیون طبیعتا باید به سمت روشهای خودشان حرکت کنند.
🔺یکی از سخنان دین در آیات مرتبط با تاخیر پیروزی و فتح مسلمانان در دوران پیامبراکرمص آمده است. بعد جنگ احد، خدا میگوید. قرار بود زودتر پیروز شوید اما سه اشکال در کارتان بود که کارتان عقب افتاد. اولا اینکه تنازعتم، با هم تقابل کردید، دو قطبی ساختید. بروید ببینید در نمودارها و نظرسنجیها و کف میدان، رای منفی طرفداران کدام کاندیدای جبهه انقلاب به دیگر کاندیدا بیشتر است، یعنی میگویند به فلانی در هر صورت رای نمیدهم. این یعنی آن جریان درش عدم عقلانیت و معنویت، بیشتر نفوذ کرده. اصل اجماع صمیمانه و همدلانه و ید واحده شدن کاندیداهای انقلابی، مثل نان شب برای امروز انقلابیها ضروری است. این احساس آرامش معنوی، احساس عقلانیت و اخلاق، باعث جنب و جوش و فعال شدن آنها در صحنه میشود، تعلل های کاندیداها در ایجاد این وحدت، با ملاحظات چرتکهای نظرسنجی ها خطا است. قواعد اصلی و الهی تغییر رفتار مردم را باید ببینند و تصمیم بگیرند. این وحدت بسیاری از مرددین را به سمت انتخاب اصلح سوق میدهد. این حال سستی و تعلل و جدالهای بیهوده در جبهه انقلاب را کم میکند. این رای مردم در انتخابات را بالا میبرد. زود باشید فقط.
🔺اشکال دوم فشلتم، یعنی سستی کردید. کار نکردید. تلاش نکردید، به نشانههای اولیه پیروزی دلخوش کردید، به هزار استدلال، تنبلیتان را توجیه کردید، از زیر لحاف توییت زدید و کف میدان را خالی کردید. این هم پیروزیتان را به تاخیر انداخت. حال کاندیداها و طرفدارانشان اگر کسب قدرت و محبوبیت نباشد، اساس فشالت را زده اند.
🔺اشکال سوم هم اینکه عصیتم، یعنی حرف رهبرتان را گوش ندادید، گفت لجن پراکنی نکنید شما لجن پراکنترین نزدیکانتان را مسوول فلان بخش از ستادتان کردید یا به عنوان نماینده خود در جلوی ویترین صدا و سیما قرارش دادید. گفت شاخصها اینها است، به عشق کاندیدای خود از کنار برخی سخنان و شاخصهایی که گفت سر خوردید و سوت زدید و عبور کردید. برادری که خاله زنکها در ستاد انتخابی تو مسوولیت دارند، ادای اخلاق در نیاور، اخلاق این است که سخن روشن رهبر را گوش کنیم و با اختلاف و لجن پراکنی، "دشمن را شاد نکنیم".
🔺دو قطبی ساختن نسبت به حتی پزشکیان به ضرر همه ما تمام میشود. زاکانی درستترین سخنش در مناظرات همین یک جمله بود که دلهای مردم دست خدا است، و اگر این است، پس کنشگری سیاسی خدا در چند روز مانده با انتخابات مهم است و صد البته کنشگری خدا قواعدی دارد، بر اساس همان قواعد عمل کنیم. همین
@ali_mahdiyan
بخشی از وصیتنامه شهید آیت الله آل هاشم
بخشی از وصیتنامهٔ شهید آلهاشم: خدایا تو شاهدی که در مدت خدمتگزاری اگر خیری به اسلام نرساندم، سعی کردم ضرر نرسانم و این را بهطور حتم اعتراف میکنم که سعی بر این داشتم کسی به جهت اعمال و رفتار و کردار من به روحانیت بدبین نباشد. فلذا بهموجب دستور شرع مقدس اسلام وصیّت میکنم: میدانم شهید میشوم که آرزوی دیرینۀ خودم است؛ اگر زندهبودنم به اسلام نفعی نداشت، بلکه شهادتم باعث ترویج اسلام باشد.
@ali_mahdiyan