eitaa logo
حــــــــــــــــرف نو 🇵🇸
177 دنبال‌کننده
100 عکس
75 ویدیو
8 فایل
﷽ 📝هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود ... 👳طلبه درس خارج، تحریریه نشریات خط و عهد 💬درگاه ارتباطی با حقیر: @ASepehran
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم 👋اول سلام ⚠️خب، مدت یک سال با کانال فتح الفتوح در فضای ایتا بصورت جسته گریخته فعالیت میکردم، ولی قانع کننده نبود. ⭕️اتفاقات سال گذشته در فضای رسانه‌ای تردیدهایم را برای کار جدی در عرصه مجازی کنار زد. ✅تصمیم گرفتم که کار را بصورت جدی‌تر پیگیری کنم، این شد که کانال فعلی را تأسیس کردم. 📲اسم کانال را با تفأل به قرآن صدیق انتخاب کردم. انشاالله سعی می‌کنم دوستانه بنویسم. 📜هرگونه تذکر، نقد، پیشنهاد، نظرات، دعا و ... کمک‌کار پیشبرد این جریان خواهد بود. ارتباط با حقیر: @Ali_sephran https://eitaa.com/joinchat/2863333768C893bbd5852
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣اولین مطلب کانال رو با توجه به اینکه امروز جمعه است در مورد صحبت‌های محترم رشت کار می‌کنیم. 📜خطبه 216 نهج البلاغه عبارت‌های عجیبی در رابطه با حقوق متقابل امام و مردم داره که عبارت زیر از این خطبه است. وَ لاَ تَظُنُّوا بِي اِسْتِثْقَالاً فِي حَقٍّ قِيلَ لِي «گمان مبريد كه اگر به حق سخني به من گفته شود بر من سنگين آيد» 🌋نقطه اوج کلیپ اول اعلام امام‌جمعه از افراد بی‌حجاب بود نقطه اوج کلیپ دوم هم دقیقا نقطه مقابلش. 🕋در منطق قرآنی حضرت ابراهیم به عنوان اسوه در اعلام و مرزبندی بیان شده و با مراجعه به معنای آیه ۴ از سوره مبارکه ممتحنه متوجه می‌شویم که این مرزبندی با کفار و دشمنان است و نه خاطیان داخلی. البته طبیعیه که مومن نسبت به فعل گناه بیزار هست و بی‌حجابی مسئله مطلوبی برای یک شخص مومن نیست. «قَد كانَت لَكُم اُسوَةٌ حَسَنَةٌ فی اِبراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَهُ اِذ قالوا لِقَومِهِم اِنّا بُرَءآؤُا مِنكُم وَ مِمّا تَعبُدونَ مِن دونِ الله كَفَرنا بِكُم وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَكُمُ العَداوَةُ وَالبَغضآءُ حَتّی‌ تُؤمِنوا بِاللهِ وَحدَه» ✍لذا به نظر می رسد امام جمعه بزرگوار در استخدام الفاظ دقت کافی نداشتند! https://eitaa.com/joinchat/2863333768C893bbd5852
🌘انشاالله تا شب سعی میکنم این اظهار نظر رو تحلیل کنم. 🖋اگر پاسخی داشتین برام ارسال کنید. https://eitaa.com/joinchat/2863333768C893bbd5852
📬پیام رسیده قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ: الرَّجُلُ مِنْ مَوَالِيكُمْ يَكُونُ عَارِفاً، يَشْرَبُ الْخَمْرَ وَ يَرْتَكِبُ الْمُوبِقَ مِنَ الذَّنْبِ نَتَبَرَّأُ مِنْهُ، فَقَالَ: تَبَرَّءُوا مِنْ فِعْلِهِ وَ لَا تَتَبَرَّءُوا مِنْهُ، أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَه‏. https://eitaa.com/joinchat/2863333768C893bbd5852
📬پیام رسیده بیزاری از شخص یا از عملش؟ در روایتی از زید شحام چنین آمده که به امام کاظم علیه السلام عرض کردم: مردی از دوستداران و موالی شما گناهکاری است که شراب می نوشد و گناه نابودکننده‌ای انجام می دهد و ما از وی بیزاریم. حضرت فرمودند: از عملش بیزار باشید (نه از خودش) و از خیر و خوبیش بیزار نباشید و بغضتان نسبت به عملش باشد (نه ذاتش). شحام گوید: عرض کردم: جایز است به او بگویم فاسق فاجر. حضرت فرمود: خیر، فاسق فاجر کافر کسی است که ما اهل بیت و اولیاءمان را انکار کند. خدا اباء دارد که ولی و دوستدار ما فاسق فاجر باشد اگر چه هر کاری (گناهی) بکند ولی بگویید: فاسق کردار، فاجر رفتار، مؤمنْ نفس و ذات، خبيث کار و پاکیزه روح. در قرآن کریم نیز از زبان حضرت لوط نسبت به عملکرد قوم خود که گناه لواط را انجام می دادند آمده است: " قال إني لعملكم من القالين" گفت: همانا من از دشمنداران عمل شمایم. بحارالأنوار ج ۲۷، ص ۱۳۶ https://eitaa.com/joinchat/2863333768C893bbd5852
📬پیام رسیده «تبری از گناهکار متهتک در سیره اهل بیت ع» زيدبن‌موسى برادر حضرت علىّ‌بن‌موسى‌الرّضا عليه‌آلاف‌التّحيّة‌والثّناء در بصره يا مدينه خروج كرد و خانه‌هاى بنى‌العبّاس را به آتش كشيد و به سبب اين امر، به زيدالنّار مشهور شد. زيد را به بند كشيده و نزد مأمون آوردند و او زيد را نزد امام رضا عليه‌السّلام فرستاد و گفت: براى خاطر شما، از جرمش گذشتم. وقتى زيدالنّار را نزد حضرت آوردند، امام عليه‌السّلام شديدا او را توبيخ كرده و فرمودند: اى زيد! چه چيز تو را فريب داد؟ آيا گفتار فرومايه‌گان كوفه كه مى‌گويند: چون فاطمه سلام‌اللـه‌عليها پاك‌دامن بود، خدا آتش جهنّم را بر ذرّيه و فرزندان او حرام كرد؟! اين منقبت تنها براى حسنين عليهماالسّلام مى‌باشد. پدرمان حضرت موسى‌بن‌جعفر با اطاعت خدا و عبوديّت به بهشت راه يافت و اگر مى‌پندارى خدا تو را با معصيت به بهشت راه دهد پس بايد نزد خدا از موسى‌بن‌جعفر گرامى‌تر باشى! تنها با اطاعت مى‌توان به ثو اب و پاداش خدا رسيد و پندار تو اينستكه تو با معصيت نيز به ثواب مى‌رسى. پس چه بد پندار و انديشه‌اى دارى! زيد گفت: (اين چنين مرا سرزنش مكن) من برادر تو و پسر پدر تو هستم. امام رضا عليه السّلام فرمودند: أَنتَ أَخى ما أَطَعْتَ اللَهَ عزَّ وَجلَّ. «تا زمانى كه اطاعت خدا را دارى برادر من هستى!» نوح به پيشگاه خدا عرض كرد: رَبِّ إِنَّ ابْنِى مِنْ أَهلِى وَ إِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَ أَنتَ أَحْكَمُ الْحَـكِمِينَ. خداوند عزّوجلّ فرمود: يَـنُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَـلِحٍ. خداوند پسر نوح را بر أثر معصيتش از اينكه جزء أهل آن پيامبر باشد، خارج كرد! و حضرت قسم ياد كردند كه ديگر با زيد تكلّم نكنند. ابن‌شهرآشوب در مناقب روايت ميكند: زيدبن‌موسى به مجلس مأمون درآمد و امام رضا عليه‌السّلام نيز حضور داشتند. زيد بر امام رضا عليه‌السّلام سلام كرد، أمّا حضرت جواب او را ندادند! زيد گفت: من پسر پدر تو هستم و جواب سلام مرا نمى‌دهى؟! امام عليه‌السّلام فرمودند: أَنتَ أَخى ما أَطَعْتَ اللَهَ، فَإذا عَصَيْتَ اللَهَ فَلا إخآءَ بَيْنى وَ بَيْنَكَ. «تو تا زمانى كه طاعت خدا را دارى برادر منى، أمّا اگر معصيت خدا كنى ديگر هيچ برادرى و أخوّتى بين ما نيست.» حسن‌بن‌جَهم ميگويد: نزد امام رضا عليه‌السّلام بودم كه به زيد ميفرمود: يَا زَيْدُ، اتَّقِ اللَهَ فَإنّا بَلَغْنا ما بَلَغْنا بِالتَّقْوَى، فَمَنْ لَمْ‌يَتَّقِ وَ لَمْ‌يُراقِبْهُ فَلَيْسَ مِنّا وَ لَسْنا مِنْهُ. «اى زيد، تقواى إلهى پيشه كن، چرا كه ما به هر جا كه رسيديم به‌واسطه تقوى بود؛ پس هركس تقوا پيشه نكند و خدا را در نظر نگيرد، از ما نيست و ما نيز از او نيستيم. پس رو كردند به من و فرمودند: يَابْنَ‌الجَهْمِ! مَن خَالَفَ دينَ اللَهِ فَابْرَأْ مِنْهُ كَآئِنًا مَنْ كانَ، مِن أَىِّ قَبيلَةٍ كانَ. وَ مَنْ عادَى اللَهَ فَلا تُوالِهِ كآئِنًا مَنْ كانَ، مِنْ أَىِّ قَبيلَةٍ كانَ. فَقُلْتُ لَهُ: يَابنَ‌رَسولِ‌اللَهِ! وَ مَنْ ذاالَّذى يُعادى اللَهَ؟ قالَ: مَنْ يَعْصيهِ. «اى پسر جَهم! هركس با دين خدا مخالفت ورزد، از او تبرّى كن و بيزارى بجوى، هركس كه باشد و از هر قبيله و گروهى كه باشد. و هركس با خداوند دشمنى نمود، با او موالات و دوستى منما، هر كس كه باشد و از هر قبيله‌اى كه باشد. عرض كردم: اى فرزند رسول خدا! منظور از كسى كه با خداوند دشمنى مى‌نمايد كيست؟ حضرت فرمودند: كسى كه معصيت را پيشه خود ساخته است.» 👈🏻جمع بندی وجود نازنین امام رضا ع از کسی که فاسق بود و در جامعه فساد می کرد در حالیکه ادعای اسلام داشت تبری جستند. ملاک دوستی و دشمنی تقوا و بی تقوایی هست. پس یکی از وظایف مومنان دشمن داشتن گناه و بغض گناهکار هست به عنوان یک تکلیف شرعی و بخشی از نهی از منکر قلبی. افهم ای انقلابی نمایی که فکر می کنی باید با افراد متجاهر به فسق رفاقت کرد!!! قطعا از آنها تبری می جوئیم ولی درست نهی از منکر می کنیم. 📝 شیخ قمی https://eitaa.com/joinchat/2863333768C893bbd5852
📨اطلاعیه📨 یکی از اهدافی که از تاسیس کانال داشتم برگزاری دوره‌های مفید آموزشی - مهارتی برای طلاب و دانشجویان هست. انشاالله بعد از رسیدن تعداد اعضا به عدد ۲۰۰ اولین دوره را برگزار می‌کنم. https://eitaa.com/joinchat/2863333768C893bbd5852
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💪قدرت مردم دقیقا یعنی چی؟ 🏘مینیاتوری از اقتصاد مردمی به همراه کمک دولت. 📰پیشنهاد میکنم پرونده به توان مردم رو در نشریه خط مطالعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/2863333768C893bbd5852
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ایمان در اندیشه رهبری بمثابه یک عنصر اقتدار است. 🔊قسمتی از تدریس دوره طرح کلی اندیشه اسلامی «سیر مطالعاتی صراط» 💬شما با شنیدن ایمان چه کلیدواژه‌هایی به ذهنتان می‌رسه؟ https://eitaa.com/joinchat/2863333768C893bbd5852
🛤چند سالی بود که به تبریز سفر نکرده بودم. دو هفته پیش، همراه خانواده (جمع ۸ نفری) راهی تبریز شدیم. 🕌خیلی دوست داشتم برم حوزه سابقم (حوزه علمیه سالار شهیدان) و برای عرض ادب خدمت استاد عزیزم حاج آقای سالک برسم. 💞ایشان کما فی السابق با همان روحیه پدرانه به گرمی از این شاگرد کوچک استقبال کردند. حتی زحمت ناهار رو هم کشیدند باز طبق روال حوزه‌ها سیب‌زمینی تخم‌مرغی رو کنار هم بودیم. 🏠بعد از ناهار امر کردند از تجربیات خانه طلاب و کار تشکیلاتی و فضای قم برای طلبه‌ها بگم. دقایق شیرینی بود. بعد از جلسه به حجره‌ها سری زدم و خاطره ایام حجره‌نشینی برایم زنده شد. برگشتم به یازده سال قبل اگر امروز، آن روز بود قطعا حوزه را انتخاب میکردم. پ.ن: بعد جلسه از نفرات برگزیده مسابقه مطالعه «منشور روحانیت» تجلیل شد. https://eitaa.com/joinchat/2863333768C893bbd5852
🤔حاج‌آقامهدی رسولی را کمتر کسی است که نشناسد. مداح هیئت ثارالله و مجاهد عرصه فرهنگی، این روزها در عراق با توجه به اهمیت یافتن روزافزون «مراسم جهانی پیاده‌روی اربعین» مشغول ساخت موکب است. 👌شنیده‌ام قسمت محتوایی هیئت روی «نقش مردم» تمرکز کرده‌اند و قرار است تا انتهای محرم صفر این خط را در سخنرانی‌ها و مداحی و ... دنبال کنند. واقعا خوشحال کننده است. 🧐اما من در این پیام دنبال روایت شخص دیگری هستم. شخصی که دلش هوای کربلا و فکرش پیرامون مردم می‌چرخد. شک ندارم حضورش در کربلا در میان هیئتی‌های ثارالله بیربط با دغدغه ذهنی‌اش نیست. کسی که به بهانه انتخابات دو سال قبل یکی از مهم‌ترین خلأهای گفتمانی را برداشت. اهمیت مردم، نقش مردم، قدرت اعجاب انگیز مردم و.... را در کتاب «عظمت ملت» به تصویر کشید. 😞خودمانیم، ما هنوز حقیقتا به مردم اعتقاد نداریم، به قدرتشان، به درک و فهم‌شان. پیر و مرشد ما اما رویه دیگری دارد، مردم برایش مهم‌اند، به نظرش باید مردم نقش‌آفرین اصلی میدان باشند. ✍برگردم به استادمان. پایه دوم بودم که استاد فکرمان شد. حیف که یک سال بیشتر توفیق تلمذ محضرش را نداشتم. گاه‌گاهی ابتدای کلاس غزلی عاشورایی میخواند. خلاصه دلش حسینی و فکرش خمینی است. پ.ن: نامش بهروز است و به دنبال بهروزی ملت. عکسش در کانال حاج مهدی نظرم را جلب کرد خواستم به بهانه روز معلم - که گذشت - مقامش را پاس بدارم. خداقوت استاد عزیزم. https://eitaa.com/joinchat/2863333768C893bbd5852
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍چند روزی هست مطلب جدیدی نمی‌ذارم. 🎉راستش با رفقای خانه درگیر برگزاری اردوی «مثل خمینی» هستیم. 🇮🇷موضوع اردو «هویت جمعی طلبه عصر انقلاب و ضرورت کار تشکیلاتی» است. 🤔ولی خب جمع‌شدن هزینه داره. باید صبر کنی. تحمل کنی. کوتاه بیای. مثل قندِ تو آب، حل بشی. فشرده‌تر کار کنی. تک‌روی نکنی. تشکیلات، مرد می‌خواد که پاش وایستی. ✅ولی خب فوایدش قابل مقایسه نیست. بهت توان مضاعف میده. جامع رشد می‌کنی. میتونی کارای بزرگ بکنی. نصرت ویژه الهی رو داری. بن‌بست‌ها برات بن‌باز میشه. اگه خواستی کج بری جمع حفظت‌میکنه. احساس هویت می‌کنی. از نورانیت بقیه بهره‌مند میشی و ... 🧮هر انتخابی هزینه و فایده داره؛ ولی زندگی جمعی انتخاب منه، و پای انتخابم هستم چون دوست دارم بزرگْ کار کنم. اگه هنوز داری فردی کار می‌کنی باید بهت بگم «حلوای تن‌تنانی تا نخوری ندانی». 🖋در یک جمله خلاصه بگم: «من در خانه طلاب کار نمی‌کنم بلکه زندگی می‌کنم». https://eitaa.com/joinchat/2863333768C893bbd5852
«چه خوب اسـت کــه انســان نیــز در ایــام ماههــای حرام، حرمـت حـدود الهــی را حفــظ کنــد و بــا ورود بــه محــدوده‌ی محرمـات، بــه خداونــد اعــان جنــگ ندهد. و لـذا اصلیترین مراقبــه در ایــن ایــام، مراقبــه‌ی بــر ترک محرّمات و امتثال فرامین الهی در همهی لحظات است. البته برای ســالکین به تناسب حالاتشان، می‌باید مراقبات دقیقتــر باشــد» سید بن طاووس
 
... البتـه در روزگار فعلــی، بــه دلیــل شــرایط خاصــی کــه بــه وجود آمده، برخی گناهان برای عموم بیشتر مبتلابه است و بهتر است در این ایام بر آنها مراقبه‌ی بیشتری شود؛ اموری از قبیل عصبانیت و یا بدخلقی در اثر خستگی و یا هرزه‌گردی گوش و چشم و خصوصا وقت‌کشی در گروه‌ها و سایت‌هایی کــه خواندن و دیدن مطالب آنها ســودی بــرای ما ندارد، و یا گناهــان دیگری که در این زمان ابتلاء بیشــتری برای جوانان ایجاد کرده.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِفَضْلِ بْنِ يُونُسَ أَبْلِغْ خَيْراً وَ قُلْ خَيْراً وَ لاَ تَكُنْ إِمَّعَةً قُلْتُ وَ مَا اَلْإِمَّعَةُ قَالَ لاَ تَقُلْ أَنَا مَعَ اَلنَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ اَلنَّاسِ. 2⃣قُلۡ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ 3⃣ کُنْ فی الناس و لاتکن معهم 4⃣هو الذی بعث فی الأمّیین رسولاً منهم زندگی در میان مردم، ارتکازات (مثلا اگر فلان چیز را نداشته باشم خوب نیست یا مثلا مدرک‌گرایی اخیری که بوجود آمده) و رفتارها و گرایش‌های خاصی را برای ما بوجود می‌آورد. چون احساس میکنیم که مردم هستند که احتیاجات و نیازهای ما بدست آنها رفع می‌شود لذا سعی میکنیم از جمع‌شان دور نیفتیم، لذا با سلیقه و اقتضائات مردم زندگی‌مان را میچینیم. پ.ن: امام خمینی ره به هیچ عنوان اینگونه نبود. پ.ن۲: قرآن و روایات در میان حوزه غریب است. پ.ن۳: فیلم صرفا برای استفاده اخلاقی از موعظه حضرت امام است و ربطی به متن ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أَجْرِ لِلنَّاسِ‌ عَلَى يَدِيَ اَلْخَيْرَ وَ لاَ تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ‌ دست مرا وسيله‌اى كن كه با آن به مردم نيكى رسد، و مخواه كه با كدورت منت نهادن آمیخته گردد (دعای مکارم الاخلاق) سلام علیکم چندی پیش از منزل سید بزرگواری دیدن کردم که قبلاً خادم یکی از حوزه‌های علمیه بودند. اکنون به علت بیماری زمین‌گیر شده و حال مساعدی ندارد. همچنین بخاطر اینکه تَبَعه هستند از حمایت یارانه و بیمه درمانی و تامین اجتماعی برخوردار نیستند. هزینه‌های درمانی یک طرف و هزینه‌های زندگی طرف دیگر. اجاره نشین هستند و به علت مشکلات مالی و عدم تمکن پرداخت اجاره، در هر منزلی یکی دو سال بیشتر اسکان ندارند. امسال صاحبخانه طلب بیست میلیون رهن بیشتر کرده و یا اجاره بیشتر. بنده با توجه به نیت‌های خیر شما امیدوارم بتوانیم این مبلغ را بابت رهن این خانواده آبرومند و مومن تهیه کنیم. هر سهم ۲۰۰ هزارتومان ضمنا هم مادر و هم پدر سید هستند و می‌توان از سهم سادات برای‌شان تدارک دید. روی شماره بزنید کپی می‌شود.
6063731060957207
بانک مهر - علی سپهران