نفحات
در اعتقادیات و برهانیات
1⃣معرفه الله، اعظم واجبات
❇️ حضرت آیت الله بهجت قدس سره: همه واجبات برای تحصیل معرفت و مقدمه آن است و معرفه الله، واجب نفسی و ذاتی و اعظم واجبات است.
کتاب نفحات، صفحه ۹
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#اعتقادات
#مبانی_اندیشه_اسلامی
#نفحات
#آیت_الله_بهجت
❇️ نفحات
《در اعتقادیات و برهانیات》
2⃣ جایگاه عقل در اندیشه دینی
❇️ حضرت آیت الله بهجت قدس سره: با نور عقل می توان فروع و اصول دین را اثبات نمود. کسانی که با قواعد و استدلالات عقلی مخالف اند، از بی دینی ترویج می کنند؛ زیرا 《لا دین لمن لا عقل له》، هر کس عقل نداشته باشد، دین ندارد. و اقرار به توحید توسط سراج عقل است، ثواب و عقاب به عقل است. (در روایات خطاب به عقل آمده:) 《بک اثیب و بک اعاقب》به سبب تو، ثواب و عقاب می کنم.
کتاب نفحات، صفحه ۱۲، نکته شماره ۱۵
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#اعتقادات
#مکتب
#نفحات
#آیت_الله_بهجت
💡پیشنهاد مطالعه به مناسبت روز شهادت امام محمدباقر(ع)
❇️ فصل دهم از کتاب انسان ۲۵۰ ساله(حلقه دوم)، اختصاص به زندگی سیاسی - مبارزاتی امام محمد باقر(ع) دارد و رهبر معظم انقلاب در تحلیل و تبیین حرکت سیاسی ائمه(ع) مطالب ناب و نادری را بیان کرده اند.
❇️ این فصل ۲۲ صفحه است و حتی برای کسانی که خیلی آرام مطالعه می کنند، بعید است بیش از یک یا یک و نیم ساعت از خواننده وقت بگیرد.
🌐 در حلقه سوم انسان ۲۵۰ ساله نیز، حرکت امام باقر(ع) در دو فصل - فصل های ۶۴ و ۶۵ - سامان یافته است که بصورت تفصیلی تر به مسئله می پردازد و این دو فصل هم مجموعا ۳۳ صفحه است که این هم بیش از دو ساعت از خواننده وقت نمی گیرد.
❇️ آگاهی از حرکت فردی و اجتماعی و سیره ائمه اطهار(ع)، یکی از منابع و ارکان امام شناسی است و مبنای ارزشمندی برای کسب بصیرت و نیز سامان بخشی به فعالیتهای اجتماعی است.
💠 شیعه باید امامش را بشناسد و برای کسی مثل من که در طول سال، تقریبا قدمی برای شناخت بهتر امامم برنمی دارم، این بیست، سی صفحه غنیمتی است که نباید از آن غفلت کنم؛ ما لا یُدرَک کله، لایُترَک کله(نهج البلاغه). آنچه همه اش بدست ناید، ترک همه اش نشاید.
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#امام_شناسی
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
13.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | اعتقاد به آخرت، مهمترین عامل موثر در رفتار
🔺️قسمت شصت و هفتم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا »
📱 @mesbahyazdi_ir
نوزده سال مبارزه فشرده و پرقدرت.pdf
207.2K
📒 جزوه مطالعاتیِ
《نوزده سال مبارزه فشرده و پرقدرت》
🌐 روایت تحلیلیِ امام خامنه ای از سیره مبارزاتی – سیاسی امام محمد باقر(ع)
📚 تلخیصی از حلقه سوم انسان 250 ساله، فصل زندگی امام محمد باقر(ع) (فصلهای 64 و 65) و فصلهای ابتدایی
🔔 اگر فرصت نکردید فصل زندگی امام محمد (ع) را از کتاب انسان ۲۵۰ ساله مطالعه کنید، این جزوه سعی کرده است مهم ترین مطالب کتاب را در اسلوبی منسجم و در ۱۵ درصد حجم اولیه در اختیار شما قرار دهد.
🕰 مدت زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
📝 تلخیص و تنظیم: علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#انسان_دویست_پنجاه_ساله
#امام_شناسی
#امام_خامنه_ای
#جزوه_مطالعاتی
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
منظومۀ معرفتی خدامحور
در مرکز منظومۀ معرفتی آیت الله مصباح توحید قرار دارد. خدامحوری در همۀ ابعاد و اجزای اندیشه و حیات استاد مصباح سریان دارد: در فلسفه، الاهیات، عرفان، اخلاق، و علوم اجتماعی. هیچ یک از عناصر منظومۀ معرفتی او بدون خدامحوری نیست. در هستی شناسی خدا به عنوان تنها وجود غنی و مستقل در هستی شناخته میشود و سایر موجودات عین ربط و فقر و وابستگی به او. در اعتقاد دینی توحید اصل الاصول و روح جاری در همۀ اجزای دین است. در انسان شناسی کمال انسان تنها در قرب به خداست. در نظام ارزشی و فلسفۀ اخلاق، قرب به خدا منشأ و معیار ارزش و ارزش اصیل و غائی است. در فقه و حقوق و سیاست و همۀ عرصه های حکمت عملی همۀ باید و نبایدهای زندگی از او نشأت می گیرد؛ تنها شارع و قانونگذار و آمر و ناهی و داور نهائی اوست. در سیاست تنها حاکم و منشأ مشروعیت اوست. در اقتصاد تنها مالک حقیقی خداست. بنابر این منظومۀ معرفتی استاد مصباح منظومه ای توحیدی است. البته هر مؤمن راستینی باید چنین باشد، اما در واقع و عمل همه چنین توجهی ندارند. در میان آنها هم که چنین توجهی دارند کمتر کسی می توان یافت که به تفصیل لوازم توحید محوری را اندیشیده و در آن باب نظریه پردازی کرده و در عرصه های گوناگون آثار و لوازم آن را تبیین و تنقیح کرده باشد.
برگرفته از کتاب چراغ فروزان حکمت، ص 44
http://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
27.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | عزاداری و سوگواری به معنای عام آن، چه جایگاهی در زندگی انسان دارد؟
🔘 قسمت اول از مجموعه تصویری #درمسیرحسین (علیهالسلام)
🏴 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از پیامرسان جامع طرح ولایت
10.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ کوتاه از بیانات استاد مجتبی مصباح
اردوگاه شهید کاوه
مرداد ۱۴۰۱
8.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یاری ولی زمان
شب پنجم محرم
استاد مجتبی مصباح یزدی
11.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه جانسوز شب هفتم محرم
استاد مجتبی مصباح یزدی
اردوگاه شهید کاوه
۱۳ مرداد ۱۴۰۱
💡 معرفی مقاله
🔔 نوآوری در فلسفه و فلسفه نوآوری | دکتر محمد فنایی اشکوری
متن کامل مقاله
📝 مطالعه این مقاله برای عموم دانشجویان و طلابی که قصد فعالیت علمی تخصصی در فلسفه یا هر رشته ای از علوم را دارد، مفید است. همانطور که استاد در خلال مقاله می نویسد: آنچه در باره نوآوري در فلسفه گفتيم و مي گوييم در بسياري از رشته هاي ديگر معارف، همچون الهيات، دين شناسي، عرفان، و بسياري از علوم از جمله علوم انساني نيز جاري است.
✳️چکیده مقاله:
پيدايش و رشد هر علمي در گرو خلاقيت و نوآوري است. فلسفه، که حاصل تأملات عقلاني درباره پرسشهاي بنيادي و نهايي در هر موضوعي است، يکي از عرصه هايي است که ضروري است در باره تحول و نوآوري در آن بينديشيم. مراد از نوآوري برداشتن قدم نظري جديدي است که به پيشرفت، توسعه و تعميق يک علم يا پيدايش يک شاخه علمي کمک کند. فلسفه نيز همچون ديگر حوزه هاي تفکر بشري با نوآوري ظهور و توسعه يافته است؛ اما نگاهي به تاريخ فلسفه نشان مي دهد که اين حوزه در مقاطعي از تاريخش دچار نوعي رکود گرديده است. تأمل در پرسش هايي که در اين زمينه مطرح است مي تواند راهگشا باشد. برخي از اين پرسشها بدين قرار است: آيا نوآوري در فلسفه ممکن است؟ چگونه مي توان در فلسفه نوآوري کرد و راهکارهاي آن چيست؟ عوامل و موانع نوآوري کدامند؟ چه شيوه از آموزش و پژوهش در فلسفه مي تواند به نوآوري منتهي شود؟ چه دانش هايي به نوآوري در فلسفه کمک مي کنند؟ آيا هر نوآوري مطلوب است؟ آيا اعتقاد به نوآوري با شکاکيت و نسبيت در معرفت ملازم است؟ آيا فلسفه معاصر اسلامي در مسير نوآوري است؟ مقاله حاضر حاصل تأملاتي پيرامون اين گونه پرسشهاست. ضرورت نوآوري، قلمرو آن، زمينه ها و موانع آن و عناصري که توجه به آنها در آموزش و پژوهش فلسفي مي تواند منتهي به نوآوري گردد مورد تأمل قرار گرفته است.
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
هدایت شده از پیامرسان جامع طرح ولایت
17.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ این دنیا را اشتباهی گرفته ایم
.
به کلام استاد مجتبی مصباح