تأملاتی پیرامون حکم انتصاب اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی امام خامنه ای (١۴٠٠/٨/٢٣)
🖊بخش دوم
[٣] تحول نیازمند، نگاهی نو به زیرساختهای تمدنی است. نوآوری شرط قطعی تحول است و بدون نوآوری و گشودن راه های جدید، تحول معنا ندارد. البته نوآوری به معنای ایجاد بدعتهای ناروا در اصول و معارف انقلاب نیست، بلکه به معنای پدید آوردن راههای جدید وشیوه های ابداعی در چارچوب مبانی اسلامی، هویت ملی و اهداف و آرمانهای انقلاب است.
[۴] تحول نیازمند نگاهی آسیب شناسانه و نقادانه به مسیری است که تاکنون طی شده است. انقلاب تجدید نظر پذیر نیست اما آماده تصحیح خطاهای خویش است(بیانیه گام دوم). آسیب شناسی انقلاب اسلامی یکی از الزامات قطعی تصمیم گیری برای آینده و البته آگاه سازی کشور از افتادن و بازافتادن در خطاهای آزموده شده است و البته فصل مهمی از شناخت انقلاب اسلامی نیز هست. همچنانچه امامین انقلاب و علامه مصباح و بزرگان دیگر به این مسئله پرداخته اند. از طرفی آسیب شناسی بدون نگاهی نو به مسائل تحقق پیدا نمی کند و هم چنین خود مبنایی جدید برای نوآوری محسوب می شود.
[۵] تحول نیازمند نگاه روزآمدساز است. بدون شناخت اقتضائات مکان و زمان و شرایط تحولی حال و آینده و ایجاد قدرت تطبیق با شرایط روز، تحول رخ نمی دهد. زیرساختهای انقلاب پایاپای با توسعه صفحه نفوذ اندیشه انقلاب در اقطار عالم و نیز تحولات جهانی و نیازهای نو به نو جامعه، باید متحول شود و پیوسته بروزرسانی گردد. بدون بروزرسانی خود از صحنه تحولات حذف خواهیم شد، هر قدر هم که دارای تراث و اندیشه های قویم باشیم.
📍ادامه دارد ...
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#انقلاب_اسلامی
#فرهنگ
#جهاد_تبیین
تأملاتی پیرامون حکم انتصاب اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی امام خامنه ای (١۴٠٠/٨/٢٣)
🖊بخش سوم
ادامه متن حکم: در رأس این مجموعه، مقولهی فرهنگ است. فرهنگ، جهت دهندهی همهی اقدامهای اساسی و زیر بنائی جوامع بشری و شتابدهنده یا کُندکنندهی آن است.
[۱] فرهنگ رأس زیرساخت های تمدنی و عمیق ترین این زیرساخت هاست. بنیادی ترین نقش را در حرکت تمدنی انقلاب، فرهنگ ایفا می کند. تحول باید از فرهنگ آغاز شود و البته بدون تحول در فرهنگ نیز تحول در سایر زیرساختها میسر نخواهد بود.
[۲] فرهنگ جهت دهنده همه اقدامات اساسی و زیربنائی جوامع بشری است. فرهنگ روح حرکت است و دیگر زیرساختها، جسم و سخت افزار آن. فرهنگ به معنای منظومه باورها و ارزشها مبنای کنشهای فردی و اجتماعی است و از این جهت فرهنگ مبنای رفتار اجتماعی است. هم چنانی که یک انسان بر اساس باورها و ارزشهای خود رفتار می کند، یک جامعه نیز با فرهنگ خود، برای خویش آینده ترسیم می کند وتصمیم می گیرد و اقدام می کند.
[۳] رابطه فرهنگ با سایر زیر ساختهای تمدنی، به مانند رابطه نفس و بدن در انسان است. همچنانی که هویت حقیقی انسان به نفس ناطقه اوست و این ساحت است که اصالت دارد و بدن را تدبیر می کند و همه قوای جسمانی، مرکب نفس و سخت افزار برای اعتلای بعد روحی و نرم افزاری اوست، هویت جوامع نیز بر پایه فرهنگ آنها از هم تفکیک می شود و فرهنگ است که سایر قوای جامعه را تدبیر می کند و همه قوای جامعه باید در خدمت فرهنگ و مرکب راهوار برای او قرار گیرند.
[۴] فرهنگ شتاب دهنده یا کند کننده است. آنچه که سرعت تغییرات و تحولات در زیرساختهای اقتصادی، سیاسی و ... را تعیین می کند، فرهنگ است. زیرا که سرعت تحولات اجتماعی را اراده انسانها تعیین می کند و عنصر تعیین کننده در شکل گیری اراده عمومی، تداوم و قوت و ضعف آن، اندیشه، فکر و فرهنگ است.
📍ادامه دارد ...
✍️ علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#جهاد_تبیین
#فرهنگ
#انقلاب_اسلامی
تأملاتی پیرامون حکم انتصاب اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی امام خامنه ای (١۴٠٠/٨/٢٣)
🖊بخش چهارم
📝 ادامه متن حکم:
این رویکرد در مقطع کنونی، عمدتاً ناظر به ارتقاء نگاه و احساس مسئولیت متصدیان فرهنگی و نخبگان و فعالان عرصههای گوناگون کشور به مقولهی فرهنگ و پدیدآمدن این باور عمیق است که فرهنگسازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، برترین وسیلهی پیشرفت و موفقیت آن و بینیازکننده از ابزارهای الزامآور و تحکّمی است.
همچنین ناظر به این نکتهی حیاتی است که شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همهی بخشهای گستردهی آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. این یگانه وسیلهی مصونسازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانهئی برنامهریزی شدهی بیگانگان بدخواه است.
[۱] رهبر انقلاب بر اساس نگاهی نو، آسیب شناسانه و روزآمدساز به مقوله فرهنگ، اکنون در صدد راهبرنگاری برای عرصه فرهنگ برآمده اند و اولویتهای کلان فرهنگی کشور را برای قرارگاه فرهنگی کشور، اعلام می کنند. دو راهبرد کلی در حکم انتصاب شورای عالی انقلاب فرهنگی ذکر شده است: ۱. ارتقاء نگاه و احساس مسئولیت متصدیان فرهنگی و نخبگان و فعالان عرصههای گوناگون کشور به مقولهی فرهنگ، و ۲. ایجاد نظم ومحتوای انقلابی در شاکله و آرایش عمومی فرهنگ.
[۲] ذهنیت و نگاه بسیاری از نخبگان و فعالان عرصه های گوناگون کشور، حتی متصدیان فرهنگی که وظیفه اصلی آنها دفاع از فرهنگ اسلامی و اصلاح و ارتقای آن است، نسبت به مقوله فرهنگی، نگاهی سطحی، غیر جدی و حداقلی است. این بحران به حدی جدی است که خود مانعی کلان برای حرکت تمدنی انقلاب محسوب می شود، به حدی که رهبر معظم انقلاب، تحول در نگاه به فرهنگ را به عنوان یکی از دو راهبرد کلان فرهنگی در موقعیت کنونی بیان می دارند که بدون رفع مانع نگاه سطحی به فرهنگ، تحول در بنیادی ترین زیرساخت تمدنی امکان پذیر نیست.
[۳] از آن جهت که فرهنگ، مادر پیشرفت است (علامه مصباح یزدی) و در گام اول انقلاب، نگاه به این عنصر حیاتی بسیار حداقلی بوده است، می توان نتیجه گرفت که یکی از علت های جدی بسیاری از ناکامی ها و البته نابسامانی های کنونی در همه عرصه های کشور، نشأت گرفته از این نگاه غلط به فرهنگ بوده است و این نابسامانی تا آن هنگام که این بینش بصورت همه جانبه در همه نیروهای کشور اصلاح نشود، تداوم خواهد یافت.
[۵] تحول بینش ها نسبت به فرهنگ، صرفا در نسبت با متصدیان یا فعالان عرصه فرهنگ خلاصه نمی شود، بلکه همه نخبگان کشور در هر زمینه ای که مشغول به کار و فعالیت هستند و نیز همه فعالان کشور در بخش های مختلف، نسبت به مقوله فرهنگ، تنبه عمیق و جدی پیدا کنند. زیرا که فرهنگ محصور و بی ارتباط با سایر نظامات اجتماعی نیست بلکه مغز و عامل اصلی تعیین کننده در آنهاست.
[۵] از آن جهت که تحولات اجتماعی بدون اراده عمومی
ایجاد نمی شود، تحول در فرهنگ نیز نیازمند تحرکی همه جانیه در همه سطوح امت است و برای سامان دهی به چنین تحولی نیازمند شکل گیری بسیج همگانی و ایجاد اراده عمومی در همه ارکان نظام و نیز عموم مردم هستیم. باید کاری کنیم همه مردم نسبت به این مسئله احساس دغدغه کنند و آن را اساسی ترین مسئله سعادت آفرین برای زندگی دنیوی و اخروی خود بدانند.
📍ادامه دارد ...
✍️ علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#جهاد_تبیین
#فرهنگ
#انقلاب_اسلامی
امتدادهای سیاسی و اجتماعی توحید در کلام امام خمینی (ره)
📝 این مصاحبه امام خمینی (ره) با روزنامه تایمز، نشان دهنده وجود ارتباطی ارگانیک بین اجزای مختلف دین است و یکی از شاه بیتهای فهم منظومه تفکر دینی. برخلاف تفکر رایج که توحید را صرفا امری ذهنی می پندارند، امام بزرگوار توحید را علاوه بر یک جهان بینی و نگرشی به عالم، یک راهنمای عملی و یک دکترین سیاسی و اجتماعی می دانند که قواره کلی جامعه را تعیین می کند.
سوال: [مایلم که قدری درباره دوران کودکی شما و شغل شما در آن زمان بدانم و شاید هم مختصری از دوران طفولیت شما و طریقی که از آن طریق به اعتقاد کنونی راه یافتید. کیفیتها و ارزشهایی که برای شما مهم بوده و هستند چیست؟ به عنوان یک مسیحی درباره فرهنگ شما زیاد نمیدانم. از این رو اولین سوالم این است که اعتقادات شما چیست؟ کجا و چگونه این اعتقادات را فرا گرفتید؟ و چگونه آنها را عمل میکنید؟ و به عنوان سوالی تکمیلی، لطفاً مختصری از شرح کار خود را بیان کنید]
جواب: زندگی شخصی من هم مانند همه افراد، حادثهای است جزئی از تمام حوادثی که در جهان میگذرد، که نیازی به شرح و توضیح آن نمیبینم. ولی اعتقادات من و همه مسلمین همان مسائلی است که در قرآن کریم آمده است و یا پیامبر اسلام (ص) و پیشوایان بحق بعد از آن حضرت بیان فرمودهاند که ریشه و اصل همه آن عقاید- که مهمترین و با ارزش ترین اعتقادات ماست- اصل توحید است. مطابق این اصل، ما معتقدیم که خالق و آفریننده جهان و همه عوالم وجود و انسان تنها ذات مقدس خدای تعالی است که از همه حقایق مطلع است و قادر بر همه چیز است و مالک همه چیز. این اصل به ما میآموزد که انسان تنها در برابر ذات اقدس حق باید تسلیم باشد و از هیچ انسانی نباید اطاعت کند مگر اینکه اطاعت او اطاعت خدا باشد؛ و بنا بر این هیچ انسانی هم حق ندارد انسانهای دیگر را به تسلیم در برابر خود مجبور کند. و ما از این اصل اعتقادی، اصل آزادی بشر را میآموزیم که هیچ فردی حق ندارد انسانی و یا جامعه و ملتی را از آزادی محروم کند، برای او قانون وضع کند، رفتار و روابط او را بنا به درک و شناخت خود که بسیار ناقص است و یا بنا به خواستهها و امیال خود تنظیم نماید. و از این اصل ما نیز معتقدیم که قانونگذاری برای بشر تنها در اختیار خدای تعالی است، همچنان که قوانین هستی و خلقت را نیز خداوند مقرر فرموده است. و سعادت و کمال انسان و جوامع تنها در گرو اطاعت از قوانین الهی است که توسط انبیا به بشر ابلاغ شده است و انحطاط و سقوط بشر به علت سلب آزادی او و تسلیم در برابر سایر انسانهاست و بنا بر این بنا، انسان باید علیه این بندها و زنجیرهای اسارت و در برابر دیگران که به اسارت دعوت میکنند قیام کند و خود و جامعه خود را آزاد سازد تا همگی تسلیم و بنده خدا باشند. و از این جهت است که مبارزات اجتماعی ما علیه قدرتهای استبدادی و استعماری آغاز میشود و نیز از همین اصل اعتقادی توحید، ما الهام میگیریم که همه انسانها در پیشگاه خداوند یکسانند. او خالق همه است و همه مخلوق و بنده او هستند. اصل برابری انسانها و اینکه تنها امتیاز فردی نسبت به فرد دیگر بر معیار و قاعده تقوا و پاکی از انحراف و خطاست؛ بنا بر این با هر چیزی که برابری را در جامعه بر هم میزند و امتیازات پوچ و بیمحتوا را در جامعه حاکم میسازد باید مبارزه کرد. البته این آغاز مساله است و بیان یک ناحیه محدود از این اصل و اصول اعتقادی ما؛ که برای توضیح و اثبات هر یک از بحثهای اسلامی، دانشمندان در طول تاریخ اسلام کتابها و رسالههای مفصلی نوشتهاند.
امام خمینی (ره)؛ 18 دی 1357
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/view/1184
@aliaghabazadeh
#فرهنگ
#توحید
#انقلاب_اسلامی
#منظومه_فکری
هدفمندی انسان
انسان موجودی هدف مند است:
علامه مصباح یزدی: انسان در همه افعال اختیاری خود هدفی را دنبال می کند، اعمال به ظاهر بی هدف نیز خالی از اهدافی چون سرگرمی نیستند. تفاوت انسانهای مختلف با یکدیگر، نه در اصل هدفداری، بلکه در نوع اهدافی است که برای خود برگزیده اند. (مبانی علوم انسانی اسلامی، ص۱۵۳)
ارزش انسانها را اهداف آنها تعیین می کند:
علامه حسن زاده آملی: هر که به هر آرمان است، ارزش او همان است. (صد کلمه در معرفت نفس)
@aliaghabazadeh
#مبانی
تأملاتی پیرامون حکم انتصاب اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی امام خامنه ای (١۴٠٠/٨/٢٣)
🖊بخش پنجم
📝 ادامه متن حکم:
این رویکرد در مقطع کنونی، عمدتاً ناظر به ارتقاء نگاه و احساس مسئولیت متصدیان فرهنگی و نخبگان و فعالان عرصههای گوناگون کشور به مقولهی فرهنگ و پدیدآمدن این باور عمیق است که فرهنگسازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، برترین وسیلهی پیشرفت و موفقیت آن و بینیازکننده از ابزارهای الزامآور و تحکّمی است.
[۶] تبیین نقش کلیدی فرهنگ در شکل گیری تمدن نوین اسلامی و خطراتی که از این ناحیه کشور اسلامی را تهدید می کند، یکی از مصادیق بارز بلکه از اهمیت دار ترین مسائل جهاد تبیین در دوران کنونی انقلاب است. فرهنگ اسلامی دشمنان سرسختی دارد که برای به زانو در آوردن آن شبانه روز مجاهدت می کنند. این مبارزه باید تا سر حد ایجاد باوری عمیق در همه نخبگان، مصدیان فرهنگی و فعالان عرصه های مختلف کشور مبنی بر نقش بنیادی، ریشه ای و اساسی فرهنگ در همه ساحتهای تمدنی ادامه یابد.
[۷] لبّ مطلب درباره جایگاه حقیقی فرهنگ این است که فرهنگسازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، برترین وسیلهی پیشرفت و موفقیت آن و بینیازکننده از ابزارهای الزامآور و تحکّمی است. این نکته بیانگر این است که فرهنگ در همه اجزای تمدنی امتداد، سریان و جریان دارد و بزرگترین عامل موفقیت و پیشرفت در همه زمینه هاست. فرهنگ مادر پیشرفت است و پیشرفتها همه زاده آن هستند. یک اختراع جدید قبل از آنکه نشان دهنده فناوری بالای بکار رفته در آن باشد، نشان دهنده ویژگی های فرهنگی برجسته ای در فرد مخترع می کند و نشان دهنده بافت فرهنگی موجود در فضایی است که او در آن زندگی می کند.
[۸] برای ارتقای سطح بینش عمومی نسبت به فرهنگ، ابتدا باید غل و زنجیر ابهام را از دست و پای واژه فرهنگ باز کنیم و تعریف درست، منطقی، جامع و حقیقی از مفهوم فرهنگ ارائه دهیم. مفهوم فرهنگ در اندیشه رهبر معظم انقلاب، به معنای اعتقادات و اخلاقیات یا باورها و ارزشها می باشد و فرهنگ اسلامی متاثر از باورها و ارزشهای اسلامی است.
[۹] اقدام دیگری که برای ارتقای نگاه به فرهنگ باید صورت پذیرد، تبیین رابطه فرهنگ با سایر اجزای تمدنی است. نقش فرهنگ در آموزش و پرورش، اقتصاد، سیاست، امنیت، روابط بین الملل و ... باید ابتدا نظریه پردازی و آنگاه تبیین گردد. سپس با ادبیات گوناگون برای عموم مردم تبیین گردد. تبیین این رابطه باید بر این اساس باشد که فرهنگسازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، برترین وسیلهی پیشرفت و موفقیت آن و بینیازکننده از ابزارهای الزامآور و تحکّمی است. برای این منظور نیازمند شکل دهی مطالعات فرهنگی در حوزه و دانشگاه هستیم که مقوله فرهنگ حکیمانه و متعمقانه مورد بحث قرار گیرد. گرچه این مطالعات تاکنون مورد توجه بوده است اما حجم آن و کیفیت تحقیقات به هیچ عنوان راضی کننده نبوده است.
📍ادامه دارد ...
✍️ علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#جهاد_تبیین
#فرهنگ
#انقلاب_اسلامی
تأملاتی پیرامون حکم انتصاب اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی امام خامنه ای (١۴٠٠/٨/٢٣)
🖊بخش ششم
📝 ادامه متن حکم: همچنین ناظر به این نکتهی حیاتی است که شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همهی بخشهای گستردهی آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. این یگانه وسیلهی مصونسازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانهئی برنامهریزی شدهی بیگانگان بدخواه است.
[۱] ضرورت ایجاد نظم انقلابی نشان دهنده این نکته است که فضای کنونی فرهنگ دچار نوعی ولنگاری، آشفتگی، بهم ریختگی و بی برنامگی شده است و همین ولنگاری فرهنگی سبب صدور فرمان آتش به اختیار از سوی رهبر معطم انقلاب شده است. یا می تواند نشان دهنده این نکته باشد که اقلا در بخش هایی از فرهنگ، نظم وجود دارد اما این نظم، نظمی غیر انقلابی و غیر اسلامی است.
[۲] فاجعه ولنگاری فرهنگی در کشور، آن موقع اوج خود را نشان می دهد که بدانیم کشور ما و علی الخصوص نسل جوان، نوجوان و کودکان ما، مورد هجمه فرهنگی و رسانه ای سخت و برنامه ریزی شده بیگانگان بدخواه واقع شده است. ما با جبهه آرایش یافته و لشکر نظم یافته ای مواجه هستیم که پیوسته صدر تا ذیل هویت اسلامی، انقلابی و ایرانی ما را مورد تهاجم و تعریض قرار می دهد و البته در مقابل بدلیل نبود نظم قوی در این سو، پاسخ درخور نمی یابد.
[۳] ساختار، شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در بخش های مختلف، نیازمند بازسازی عقلانی و انقلابی است. این بازسازی باید با هدف یکپارچه سازی و منظم سازی همه نیروها و ساختن جبهه ای وسیع، واحد، همه گیر و دارای ابتکار، جوشش، عمق و البته مهاجم باشد. این آرایش باید ناظر به قرار دادن نیروها در شبکه های فعال تحرک و بر اساس نقشه کلان تایید شده یا ترسیم شده از سوی رهبری کل قوا باشد.
✍علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#فرهنگ
#انقلاب_اسلامی
✍🏻یادداشت حضرت آیتالله خامنهای درباره #مناجات_شعبانیه
🔻بسمالله الرحمنالرحیم
#دعا، وسیلهی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطهی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بیرابطهی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصهی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم».
🔹بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّیاللَّهعلیه والهوسلّم) و اهلبیت طاهرین او - که اوعیهی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - میتوان جست. ما بحمداللَّه ذخیرهیی بیپایان از ادعیهی مأثورهی از اهلبیت (علیهمالسّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت میبخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه میسازد.
🔹مناجات مأثورهی ماه شعبان - که روایت شده اهلبیت (علیهمالسّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالییی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمیتوان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست.
🔹این مناجات، نمونهی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیدهترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.
🔹مناجاتهای پانزدهگانه که از امام زینالعابدین حضرت علیبنالحسین (علیهالسّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهلبیت (علیهمالسّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف #مؤمن، مناجاتها را انشا فرموده است.
🔺خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین. ۶۹/۱۰/۱
💻 @Khamenei_ir
تأملاتی پیرامون حکم انتصاب اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی امام خامنه ای (١۴٠٠/٨/٢٣)
🖊بخش هفتم
📝 ادامه متن حکم: همچنین ناظر به این نکتهی حیاتی است که شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همهی بخشهای گستردهی آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. این یگانه وسیلهی مصونسازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانهئی برنامهریزی شدهی بیگانگان بدخواه است.
[۴] یکی از نتایج ولنگاری فرهنگی در کشور، گم شدن فرماندهان اصلی فکر و فرهنگ در اذهان نیروهای فرهنگی است. در این نظم انقلابی باید جایگاه عقبه تئوریک انقلاب اسلامی و عالمان تراز اول و بصیر به عنوان راهبردنگاران این حرکت، برای همگان روشن و مبین باشد. در راس این عقبه فکری، رهبر معظم انقلاب واقع شده است و عالمانی همچون علامه مصباح یزدی (ره) و شهید مطهری، ایدئولوگ های اصلی این حرکت فرهنگی هستند. ما در تعلیم و تعلم مبانی، اصول و خط مشی های مبارزه فرهنگی خود، نیازمند هدایتها و نظارتهای عقبه فکری انقلاب اسلامی هستیم و غفلت از این اصل راهبردی، می تواند عاقبت تلخی همچون عاقبت تلخ جریانهای مختلف در تاریخ انقلاب داشته باشد.
[۵] مروری بر تاریخ معاصر ایران و کاوش جریاناتی همچون سازمان مجاهدین خلق، گروهک فرقان، جنبش نهضت های آزادی بخش، روشنفکری دینی، جریان انحرافی، عدالت خواهی بی مبنا و منتها، نهضت آزادی و انقلابی های پشیمان از گذشته، نشان دهنده این حقیقت است که آنچه که بیش از همه چیز تهدید کننده فعالان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تشکیلاتی است، نداشتن پشتوانه مستحکم و سالم فکری است که با متد فقاهتی سنتی پویا و مبتنی بر تفکرات عقلی عمیق، خط مشی مبارزه و حرکت را ترسیم کنند و حرکت را مبتنی بر مبانی محکم اصیل پایه گذاری کنند. این جریانات به رغم نیت ابتدایی صالح، دچار انفعال فکری و آنگاه التقاط فکری و در نهایت انحراف و اعوجاج فکری شدند و مقابل نظام اسلامی و تفسیر درست از دین قد علم کردند و در دنیا و آخرت دچار خسران شدند. نیت خالص، جبران ضعف اندیشه ما را نمی کند و البته اندیشه را نیز با هر فکری نمی توان تغذیه کرد. فکر بی غل و غش لازم است و کسی می تواند تغذیه کننده این فکر باشد که دارای تفقه و ژرف نگری عمیق در دین باشد. چنان متفکرانی تامین کننده نیازهای فکری جبهه انقلاب و به اصطلاح عقبه تئوریک انقلاب هستند.
[۶] یکی از نتایج ولنگاری فرهنگی در کشور، این است که بسیاری از فعالان این عرصه، اقداماتی را انجام می دهند که نباید انجام دهند و کارهایی را نمی کنند که باید بکنند. برای این منظور نیازمند شناخت صحنه و شناخت خود هستیم. صحنه مبارزه فرهنگی کشور، همچون یک کالک نظامی باید فراروی مبارزین فرهنگی، روشن و مبین باشد. این کالک، نشان دهنده اولویت ها، آرایش دشمن، آرایش نیروهای خودی، نقاط مورد تمرکز دشمن و پستی ها و بلندی های میدان نبرد است. در تهیه این نقشه نیز، نیازمند فهم نقشه ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب و تشریح شده توسط عقبه فکری انقلاب اسلامی هستیم.
ادامه دارد ...
✍علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#فرهنگ
#عقبه_فکری
#انقلاب_اسلامی
هدایت شده از قاسم روانبخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹قطیف عربستان ساعتی پیش در شور عزای شهیدان مظلومش.
🏴انّا لله و انّا الیه راجعون
چهل تن از برادران شیعه ما در کنار مظلومان دیگر، دیروز توسط آل سعود جنایتکار لعین بن لعین گردن زده شدند.
این مصیبت عظیم را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت عرض مینماییم، از تمام شما مومنین خواهشمندیم با انتشار این پست صدای مظلومیت شیعیان عربستان باشید... در شهر قطیف بر روی دیواری نوشته بود: «اگر نمیتوانید کمکمان کنید حداقل صدای مظلومیتمان را برسانید...»
✡وزارت کشور عربستان سعودی دیروز (شنبه) اعلام کرد که ۸۱ نفر را که به دلیل آنچه داشتن افکار و عقاید نادرست و ارتباط با گروههای تروریستی و ضد سعودی خوانده شده، اعدام کرده است.
#روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
با این کارها میتونم یک سال کاری را در سال به روزهای کاری ام اضافه کنم!
(هر روز کاری معادل با هشت ساعت در نظر گرفته شده است.)
اگر بتوانم روزی ۳۰ دقیقه از اوقال تلف شده خودم را زنده کنم، در سال توانسته ۱۸۲،۵ ساعت را زنده کنم و این معادل است با ۲۳ روز کامل کاری!
ما تقریبا روزانه یک ساعت را صرف سرویس بهداشتی و نظافت شخصی می کنم، اگر بتوانیم از این فرصت، استفاده کنیم، حدود ۴۵ روز کاری زنده می شود، یعنی یک و نیم ماه!
آدم های امروزی، روزانه وقت قابل توجهی از خود را صرف گشت زنی در فضای مجازی و ... می کنند، اگر وقت گذاری متوسط را حدود ۱،۵ ساعت درنظر بگیریم، آنها حدود ۶۸ روز کاری را صرف اینکار می کنند.
اگر فقط روزی نیم ساعت تلویزیون نگاه کنم، در سال ۲۲ روز کاری تلویزیون تماشا کرده ام!
ما خیلی از وقت خودمان را صرف صحبتهای بیهوده و جدال و مراء و بحث هایی بی ثمر می کنیم، اگر روزانه متوسط فقط یک ربع صرف این کار شود، حدودا ۱۱ روز کاری صرف این کار شده است! اگر این یک ساعت باشد، حدودا ۴۵ روز کاری را در این مجادلات هدر داده ایم!
هر طلبه یا دانشجو یا دانش آموزی معمولا مدتی را در کلاس برای آمدن معلم یا استاد منتظر می ماند، اگر کسی چهار کلاس داشته باشد و برای هر کلاس ۵ دقیقه منتظر استاد بماند، در سال ۱۵ روز کاری کامل را منتظر استاد بوده است!
معمولا افراد علی الخصوص در شهر های بزرگ حدود ۲ ساعت را صرف رفت و آمد به محل کار و خرید و ... می کنند، اگر همین وقت را استفاده بهینه کنند، ۹۱ روز کامل کاری را در سال استفاده کرده اند، یعنی حدود ۳ ماه کاری!
خب! فعلا تا اینجا شده ۳۰۱ روز کاری! که با احتساب جمعه ها (حدود ۵۲ روز) و روزهای تعطیل (حدود ۱۵ روز)، سه روز هم از یک سال کامل کاری بیشتر است!
یعنی اگر همین وقتها را استفاده کنم، دو برابر عمر مفیدم زیادتر می شود، بدون اینکه خواسته باشم از خواب و استراحت و خانواده و عبادت و ... بزنم.
یه تاجر میتونه دو برابر بیشتر پول دربیاره و یه طلبه یا دانشجو میتونه دو برابر بیشتر علم آموزی کنه و ...
یقین دارم که اقلا خودم، خیلی بیشتر از اینها وقت هدر می دهم. یعنی میتونم خیلی بیشتر از یک سال را به سالم اضافه کنم!
تقریبا بهانه ای هم برای وقت نداشتن و درگیر بودن و ... ندارم!
ما مشکل وقت نداریم، مشکل مدیریت وقت داریم.
خدایا ما را قدردان لحظه لحظه عمر قرار بده و در این سال جدید ما را از بطالت و تضییع عمر مصون بدار.
📝 علی آقابالازاده، ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
@aliaghabazadeh
هدایت شده از سفیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی دستهای انسان بسته میشود و دیگر هیچ کاری نمیتواند برای خودش بکند...
🆔 @sireh_agha