eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.6هزار دنبال‌کننده
706 عکس
95 ویدیو
1.8هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : (صل الله علیه و آله و سلم) 🔸من فکر میکنم ما گفتمان نبوده است!! 🔹برای قانونگذاران ما از جمله ، مهم حل بوده؛ گویا ما مساله دیگری در نداریم. 🔸از ؛ عدم چرخش سرمایه‌های بزرگ در دست برخورداران«كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ» نیستیم، ولی تفاوت فاحش طبقاتی هم نباید داشته باشیم. 🔻 قسمت ( 10 )
📚 رویش‌ها و ریزش‌ها در وقوع حوادث/ رحمت‌انگاری حوادث از منظر قرآن 🔰 آیت‌الله علیدوست در مراسم اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه، تصریح کرد: 📝 قرآن کریم حوادث و بلایا را رحمت‌انگاری کرده و ابتلاء می‌داند. ۳۰۰ آیه در قرآن مستقیم و غیر مستقیم، حوادث را آیات‌ الله معرفی کرده است و حوادث را نشانی از نشانه‌های خدا می‌داند. 📝 در حوادث، برخی می‌رویند و می‌درخشند، ولی برخی می‎سوزند؛ کرونا برای حاکمان و برای اصحاب فرهنگ و افراد برخوردار جامعه و برای آحاد ملت امتحان است؛ اینکه حاکمیت، بدون تبعیض و شفاف می‌تواند آن را مدیریت کند؛ اینکه افراد برخوردار جامعه چه خواهند کرد؛ مطبوعات و رسانه‌ها هم امتحان می‌شوند که چگونه تحلیل کنند. 📝 در بحث کرونا اگر امکانات برای همه وجود داشته باشد، دولت باید به همه رسیدگی کند زیرا حفظ خون و سلامتی مردم وظیفه بر حاکمیت است، ولی در جایی اگر تزاحم رخ دهد، در این صورت بحث مصلحت حساب جداگانه‌ای خواهد داشت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21044
فقه 264.pdf
حجم: 192.7K
✍️ برگ صفحات 263 و 264 فقه القضاء موضوع: شرایط قاضی - علم، اجتهاد و اعلمیت تاریخ جلسه: 99/07/29 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
اصول 3240.pdf
حجم: 187.7K
✍️ برگ صفحات 1731 خارج اصول موضوع: گفتگو از مصادیق مشکوک تعارض مستقر تعارض مطلق شمولی با مطلق بدلی تاریخ جلسه: 99/07/29 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
99022os.MP3
زمان: حجم: 12.63M
💠 بیست و دوم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگو از مصادیق مشکوک تعارض مستقر تعارض مطلق شمولی با مطلق بدلی تاریخ جلسه: 99/07/30 برگ صفحات 1731 و 1732 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
9905fs.MP3
زمان: حجم: 10.92M
💠 - جلسه پنجم (29) سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: ادامه بررسی سند عهدنامه تاریخ جلسه:99/07/30 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی 48.pdf
حجم: 208.2K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 45 و 46 و 47 موضوع: ادامه بررسی سند عهدنامه تاریخ جلسه: 99/07/30 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : (صل الله علیه و آله و سلم) 🔸شرط نظام سازی، یک است. 🔻شرایط : - توجه به همه نصوص در و یا در - توجه به (نصوص مبین مقاصد دیده شود) - توجه به 🔹دیدگاه اسلام در مورد - مالکیت (در برابر سوسیالیزم) - مالکیت و در نظر گرفتن حقی برای فقرا در اموال اغنیاء(در برابر کاپیتالیزم) - مالکیت (به جهت مدیریت جامعه) 🔻 قسمت ( 11 )
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : (صل الله علیه و آله و سلم) 🔸وضعیتی اقتصادی که الان در جامعه محقق شده، حاصل کدام رویکرد نسبت به شریعت است؟ - رویکردی که دارای است و یا رویکردی که دارای است؟ 🔹بررسی و نقد دیدگاه درباره - آیا استفاده از فتوای مجتهد دیگر در استنباط نظام جایز است؟ 🔻 قسمت ( 12 )
🔻؛ بایدها و نبایدها؛ ازدیدگاه آیت الله علیدوست (بخش اول) ✔️ اشاره: آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با هفته‌نامه افق حوزه به بررسی مبانی فقهی و حقوقی بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته است که متن این مصاحبه در ادامه می‌آید. ▪️ ضرورت گفتمان‌سازی مفاهیم بیانیه گام دوم بیانیه گام دوم نیاز چندانی به کاوش در خصوص مبانی فقهی و حقوقی ندارد؛ بلکه لازم است همتی همگانی صورت بگیرد که محتوای این بیانیه تبدیل به یک گفتمان در جامعه شود و در مرحله این گفتمان یا هنجار تبدیل به یک مطالبه ملی شود. به‌طوری‌که اگر کسی نسبت به اجرای این بیانیه کوتاهی یا تخلفی کرد، احساس کند که باید پاسخگوی وجدان خود در عرصه مطالبات ملی باشد. مرحله سوم عزم جدی در اجرای این بیانیه است که این عزم از رأس تا قدم به وجود بیاید و تمام کسانی که قدرتی و ظرفیتی دارند عزم پیدا کنند تا مفاد این بیانیه را اجرا کنند. در غیر این‌صورت این بیانیه حتی اگر تبدیل به قانون و سند بشود، چنان‌چه به گفتمان تبدیل نشود به تاریخ خواهد پیوست. و یا چنان‌چه بیانیه تبدیل به گفتمان بشود، اما مطالبه جدی در پی نداشته باشد، احساس تکلیف کافی برای اجرای آن به وجود نمی‌آید. همچنین اگر مطالبه مردمی به وجود بیاید ولی کارگزاران عزم لازم برای اجرای آن را نداشته باشند نیز روی زمین می‌ماند. ▪️ حلقه مفقوده اجرایی شدن اسناد بالادستی کشور از آن‌جایی که بنده در مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت حضور دارم و سند‌نویسی می‌کنم، نه از روی حدس بلکه از روی حس به شما عرض می‌کنم در اجرای قوانین یک حلقه مفقوده داریم. ما اسناد و قوانین خوبی در کشور داریم، اما در صحنه عمل می‌بینیم به خوبی پیاده‌سازی نمی‌شوند و این معضل، اختصاصی به یک یا دو سند ندارد و برای این آسیب‌شناسی نیاز به یک کار تخصصی داریم. بنده بعد از انتشار این بیانیه در جلسه درس این نقیصه را انعکاس دادم و گمان نمی‌کردم در رسانه‌ها تا این اندازه سخن من بد منعکس شود؛ البته شاید تعبیر بنده دقیق نبود اما منظورم این بود که این بیانیه نیاز به مسائلی برای اجرا دارد و نیازی به همایش و نشست ندارد بلکه این بیانیه نیاز به عزم استوار دارد. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#دیدگاه_های_استاد 🔻#بیانیه_گام_دوم؛ بایدها و نبایدها؛ ازدیدگاه آیت الله علیدوست (بخش اول) ✔️ اشاره
🔻بیانیه گام دوم؛ بایدها و نبایدها؛ ازدیدگاه آیت الله علیدوست (بخش دوم) ▪️ مبانی فقهی و حقوقی بیانیه گام دوم انقلاب الف) گزاره های هستی شناسانه (بیان هست‌ها) بخشی از بیانیه حاوی مطالبی است که نام آن‌ها را بیان هست‌ها می‌گذارم. بخشی از بیانیه که شامل بیان هست‌های انقلاب است، مبانی ندارد و مبانی آن مشاهدات خارجی ماست. یعنی وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «آغاز انقلاب از نقطه صفر»، «تقابل دوجانبه جدید اسلام و استکبار»، «مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل ما می‌توانیم»، «برکات بزرگ انقلاب اسلامی»، «ثبات و امنیت و تمامیت ارضی ایران»، «به اوج رساندن مشارکت مردمی»، «ارتقای شگفت‌آور بینش سیاسی»، «ایستادگی روز افزون در برابر قلدران»، «اقتدار انقلاب و تغییر چالش‌ها و شکست مستکبرین» و ... این مفاهیم در مقام بیان هست‌ها هستند که نیاز به کار میدانی دارند تا مسائل در بیرون دیده شوند که آیا این‌طور هست یا خیر!؟. بنابراین در این موارد بحث مبانی حقوقی و امثال آن مطرح نمی‌شود. ب) گزاره های هنجارشناسانه (توصیه‌ها) آنچه که با موضوع بحث ما یعنی مبانی فقهی و حقوقی بیانیه گام دوم انقلاب مرتبط می‌شود مطالبی است که ایشان تحت عنوان توصیه‌ها بیان می‌کنند که هفت توصیه را به‌عنوان گزاره‌های هنجاری و نه هستی‌شناسانه مطرح می‌کنند. هیچ یک از این هفت توصیه گزاره‌ای نیست که مذهبی صرف باشد. بلکه گزاره‌هایی است که عقل و خرد همه انسان‌ها آن‌ها را درک می‌کند و مذهب تشیع یا اسلام آن‌ها را قبول دارد. البته اسلام فقط به امضای این موارد اکتفا نکرده است. در این صورت شخصی که به اسلام یا تشیع معتقد نیست و به این هفت توصیه نگاه کند، آن‌ها را انکار نخواهد کرد. چرا که این توصیه‌ها قبل از اینکه اسلامی باشد، انسانی است. ۱. توصیه به علم و پژوهش اولین توصیه مقام معظم رهبری در این بیانیه توصیه به علم و پژوهش است و می‌فرمایند: ما راهی را آغاز کرده‌ایم و باید از قله‌های دانش جهانی عقب نمانیم. این توصیه شامل آموزش، تحصیل، پژوهش در علوم انسانی و علوم تجربی و ... است. آیات و روایاتی که در بحث کمال بودن دانش و یا واجب بودن دانش داریم در سند، این توصیه وجود دارد. به اعتقاد بنده دست گذاشتن روی یک روایت یا چند آیه این توهم را به وجود می‌آورد که تنها همین موارد وجود دارد و اینگونه عمل کردن نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه ممکن است اثر معکوس هم داشته باشد. تمام روایات و آیات بر این مطلب تأکید می‌کنند. ما مکلف به کسب دانش هستیم چرا که « طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ»، منیة‌المرید/ ۱ / ۳۷۹. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh