eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 جای شهید بهشتی در سپهر فقاهت همانند سیاست خالی است 📖 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 📕 شهید بهشتی شخصیتی بود که هرگز از انضباط فکری و فقهی خارج نشد؛ یعنی اظهار نظر فقهی غیرمنضبط نمی‌کرد و براساس روابط شناخته شده اجتهاد، فقاهت خود را نشان داد. فقه ایشان فقه پایا و پویا، منضبط، اصولی و متناسب با اقتضائات زمان و مکان بود. 📕 البته نمی‌گوییم که دیدگاه‌های ایشان قابل نقد نبود، خود بنده هم بر آراء ایشان نقد دارم ولی این نقد برایندی است و نه فرایندی، یعنی او به صورت روشمند اجتهاد می‌کرد و اگر نقدی بر آراء او وجود دارد در برایند و نتیجه بحث است. به هر حال همان طور که جای ایشان در سپهر سیاست کشور خالی می‌نماید و اگر بود خلأیی را پر می‌کرد در سپهر فقاهت هم اگر بود وجودش کاملاً ملموس بود. 📕 اگر فقیه ما پایا و پویا و با توجه به حوادث واقعه اجتهاد کند، در همه مقولات مانند اقتصاد، بازار و معاملات این اجتهاد لازم است؛ الان نقد بنده بر برخی نهادها این است که می‌خواهند با متد خاصی مسائل اقتصادی را قانونگذاری کنند در حالی که داشتن روش اجتهاد در هر عرصه فقهی جزء ضروری‌ترین کارها است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23694 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ استاد : تاثیر در توجه به مجموعه مسائل و اهداف و رسالت دین، سبب می شود فقیه دلیل را به گونه ای خاص و متفاوت با دیدگاه دیگران تفسیر کند. بهره برداری درست از هر دلیلی وقتی تحقق می یابد که با توجه به سایر ادله و مجموعه دین و اهداف آن تفسیر شود. وقتی دلیلی با توجه به و جوهره دین بررسی گردد، به گونه ای متفاوت با دیگر موقعیت ها فهمیده می شود. بر این اساس، اجتهاد افزون بر مقدمات معروف (ادبیات، رجال، اصول و ...)، به مقدمات کلامی مانند آگاهی به مقصد شریعت و ... نیاز دارد. استنباط بدون این سنخ از آگاهی ها نمی تواند مجتهد را به هدف واقعی برساند و چه بسا رهاورد آن با جوهره دین همخوانی نداشته باشد. (فقه و عقل، ص ۱۳۱) 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
آیات الاحکام یک (99) - جلسه 11 (1).mp3
6.59M
💠 آیات الاحکام 1 (فلسفه آیات الاحکام و آیات الاحکام) جلسه یازدهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - فلسفه آیات الاحکام - گونه شناسی سبیل تاریخ جلسه: 99/09/28 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 آیات الاحکام 1 (فلسفه آیات الاحکام و آیات الاحکام) جلسه یازدهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: -
آیات الاحکام یک (99) - جلسه 12.mp3
6.94M
💠 آیات الاحکام 1 (فلسفه آیات الاحکام و آیات الاحکام) جلسه دوازدهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - فلسفه آیات الاحکام - حرمت تغییر خلق الله تاریخ جلسه: 99/10/06 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 آیات الاحکام 1 (فلسفه آیات الاحکام و آیات الاحکام) جلسه دوازدهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع:
آیات الاحکام یک (99) - جلسه 13.mp3
7.5M
💠 آیات الاحکام 1 (فلسفه آیات الاحکام و آیات الاحکام) جلسه سیزدهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - فلسفه آیات الاحکام - حرمت تغییر خلق الله تاریخ جلسه: 99/10/13 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 آیات الاحکام 1 (فلسفه آیات الاحکام و آیات الاحکام) جلسه سیزدهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: -
آیات الاحکام یک (99) - جلسه 14.mp3
7.93M
💠 آیات الاحکام 1 (فلسفه آیات الاحکام و آیات الاحکام) جلسه چهاردهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - فلسفه آیات الاحکام - حرمت تغییر خلق الله تاریخ جلسه: 99/10/19 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 دو معیار زمان‌آگاهی روحانیت 🔻 آیت‌الله علیدوست در نشست «روحانیت و زمان‌آگاهی» تأکید کرد: 🔹 نشانه انسان زمان‌شناس چیست؟ یک فاضل حوزوی می‌خواهد بداند عالم به زمان هستند یا نه. ممکن است یک نشانه‌های ظاهری داشته باشد که چطور حرف می‌زند، ولی اگر می‌خواهیم بگوییم یک شخصی عالم به زمان است، باید به دو نشانه توجه کنیم؛ 🔹 اولین نشانه این است که عالم به زمان، مسائل معاصر خودش را خوب می‌شناسد و شبهه‌شناس است و دغدغه حل آن‌ها را دارد. عالم به زمان دنبال مسائل معاصر می‌رود و دغدغه حل آن را دارد و نمی‌گوید موسی به دین خودش، عیسی به دین خودش. 🔹 نکته دوم، بحث روشی است؛ یعنی روش حل مسئله. یک وقت می‌بینید طرف مسئله‌شناس است، شبهه‌شناس است، ولی روشش غلط است. لذا روش و متد کار خیلی مهم است. اگر انسان درست وارد نشود یا نتیجه مطلوب نمی‌گیرد یا نقض غرض است. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23730 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
باسمه تعالی درس #روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی به مدت 41 جلسه از شنبه 19 تیر 1400 برگزار میشود.
فقه پزشکی - جلسه 1 (1).mp3
11.46M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه اول 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی تاریخ جلسه: 98/06/30 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
sound.mp3
25.04M
✅«از فقه فردی تا فقه تمدن‌ساز» 🔹ارائه: استاد 🌐 زمان و مکان نشست: 13 تیر 1400- حوزه علمیه مشهد 🔻مباحث محوری نشست: 1. ابعاد مختلف روش استنباط فقه تمدنی 2. لزوم استنباط فقه تمدنی با رویکرد شبکه دلالی (نظام حلقوی، نظام هرمی) در مقابل رویکرد گزاره‌ای» ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ دیدگاه آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست درباره فقه فردی و فقه تمدن‌ساز 💢 برای عبور از فقه فردی به فقه تمدن‌ساز چند کار لازم است که البته منحصر به این موارد هم نیست. همچنین وقتی می‌خواهیم از فقه فردی به فقه تمدن ساز برویم، تمام آنچه به عنوان اصول استنباط در فقه فردی لازم است باید در فقه تمدن ساز لحاظ شود. 1️⃣ فقیه باید شبکه دلالی از ادله و اسناد یعنی قرآن، سنت و ضرورات فقه، اجماعات مسلم، عقل و نصوص مبین مقاصد شریعت تشکیل دهد؛ زیرا در فقه تمدن‌ساز نمی‌توانیم با یک آیه و روایت فتوا دهیم. 2️⃣ فقیه فقه تمدن‌ساز، برای به دست آوردن گزاره‌ها در بسیاری از اوقات باید از تجمیع ظنون به نتیجه برسد. 3️⃣ در فقه تمدن‌ساز نمی‌توانیم به فقه عُذر، مجال حضور بدهیم و بیشتر باید به فقه کشف بها دهیم زیرا فقه تمدن‌ساز، نظام تقنینی است تا فتوا و استفتاء. 4️⃣ برخی می‌گویند ما چیزی به نام نظام نداریم بلکه احکام اتمیک(خرد) داریم و فقیه باید براساس آن استنباط و عمل کند؛ این در حالی است که اگر گفتیم ما نظام اقتصادی، اخلاقی و قضایی داریم با استنباط اتمی به دست نمی‌آید. 5️⃣ اصلاح نگاه متناسب با به وجود آمدن تمدن و فقه تمدن‌ساز لازم و ضروری است؛ ما نمی‌توانیم مدعی باشیم ولی نگاه مناسب به فقه تمدن‌ساز نداشته باشیم. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23795 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh