eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
594 عکس
77 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹طلبه باید راهی به به عنوان یکی از مباحث باز کند. روش‌شناسی شاخه‌های مختلفی دارد، مثل روش‌شناسی فقه معیار، روش‌شناسی صاحب جواهر، روش‌شناسی شیخ انصاری و ... 🔹اگر مکاسب را بخوانیم ولی با روش و آشنایی نداشته باشیم، جان مطلب شیخ به دستمان نمی‌آید و لذا جایی اشکال می‌کنیم که شیخ علی المبنی سخن گفته و جایی فکر می‌کنیم که شیخ اشتباه رفته است. (۱۳۹۷/۲/۶) ▫️متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/56 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻عزاداری از سیاست جدا نیست ✔️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست ▪️به موازاتی که عزاداری سیدالشهدا کاری پسندیده و مبارک است و آثار فراوانی دارد ولی اگر دچار برخی آسیب ها شود، اولا آن آثار از بین می رود و ثانیا بر ضدش تبدیل می شود. ▪️ متاسفانه گاهی در کنار عزاداری های شرع پسند و عقل پسند و مطابق شرع حرکاتی انجام می شود که وهن مذهب و دین و حتی وهن ملت است که یکی از آنها خرافه و دیگری بدعت است. بدعت یعنی چیزی که جزو دین نیست ولی وارد دین شود. مثلا من هیچوقت با قمه زدن کنار نیامدم و هیچوقت نتوانستم از زنجیر زدن هایی که باعث می شود تا خون جاری شود، دفاع کنم. ▪️ هیچوقت اهل بیت چنین چیزهایی را به ما یاد نداده اند. آیا در مجالس امام صادق (ع) هنگام عزاداری چنین کارهایی صورت می گرفت و آیا در حضور عالمان بزرگ در طول تاریخ چنین حرکاتی وجود داشته است؟ ▪️ گاهی بعضی مطالب هرچند ممکن و درست باشد ولی آیا حق داریم هر چیزی را بگوییم و اگر موجب تمسخر و استهزا می شود، نباید بر زبان آوریم و انجام دهیم. بعضی می گویند ما آنچه را که معتقدیم درست است، بیان می کنیم و هر کسی آزاد است هرگونه که می خواهد برداشت کند و ما مسئول برداشت دیگران نیستیم درحالی که این بیان بر خلاف قرآن است. ▪️قرآن به مومنان می گوید که از واژه «راعنا» استفاده نکنید و به جای آن بگویید «انظرنا». (بقره: 104). گفتن کلمه راعنا باعث ملعبه و مضحکه مسلمانان می شد. من به عنوان سخنران یا مبلغ یا مداح مسئول برداشت طبیعی دیگران هستم. یعنی اگر مطلبی را بگویم که موجب تمسخر می شود، نباید بگویم. ▪️ در آموزه های دینی به قدری کرامات معقول و مستند از زندگی ائمه داریم که می توان در جلسات عزاداری بیان کرد ولی مطرح کردن برخی مسائل که خرافه، بدعت و دروغ است گاهی به دست بیگانگان می افتد و عده ای را از دین خدا خارج می کند، صحیح نیست. نمی توان گفت حالا من حقیقتم را گفتم و اگر او خارج شد مهم نیست. اینگونه نیست. اینها جزو خرافه و بدعت و حرف های ناصحیح است. ▪️ برخی می گویند هدف وسیله را توجیه می کند و با همین استدلال سخنانی غیرواقعی را بیان می کنند. در شبکه قم طلبه ای را دیدم که چند مطلب خلاف واقع تاریخی یا حداقل غیرثابت را مطرح کرد. چرا نباید صدا و سیما مواظبت کنند و آیا نباید شیوه نامه ای داشته باشند تا گویندگان از نقل غیر واقعی و بدون منبع مطالب منع شوند و اگر یک بار این کار را کردند، حداقل دیگر آنان را دعوت نکنند. ▪️ گاهی مجالس عزاداری تا پاسی از شب با پخش صدا از بلندگو به طول می انجامد. امام صادق (ع) به یکی از شیعیان فرمود «بد از همه بد است ولی از تو بدتر است و کار خوب از هر کسی صادر شود، خوب است و از تو بهتر است. چون وقتی بد را انجام می دهی، نسبت با شیعه و اهل بیت داری و می گویند این اخلاق جعفر بن محمد است.» حالا در عزاداری اگر مزاحمت وجود داشته باشد، مصداق این سخن امام صادق خواهد بود. ♦️ عزاداری از سیاست جدا نیست ▪️ حرکت امام حسین (ع) یک حرکت مذهبی سیاسی است. یعنی حرکت امام صرفا مذهبی به معنای مقابل سیاسی نبود؛ چنانکه صرفا سیاسی هم نبود. عزاداری هم اگر در راستای هدف سیدالشهدا باشد، هم سیاسی و هم مذهبی است. یعنی جنس عزاداری از جنس سیاسی جدا نیست اما چند سالی است عزاداری ها به باشگاه سیاسی برخی افراد خاص تبدیل شده است. ▪️ گاهی مردم را به نام عزاداری جمع می کنند ولی در حین عزاداری مجلس را به سمت یک جناح خاص سیاسی می برند و وقتی اعتراض می شود، می گویند سیاست ما عین دیانت ماست ولی نمی گویند که هیچ کسی نگفته است عاشورا عین سیاست جناح خاص ماست و ما نباید از این ظرفیت برای این یا آن جناح استفاده کنیم. البته ممکن است آثار آن در کوتاه مدت به نفع یک جناح باشد ولی در درازمدت هیچکس سود نمی برد. ▪️ البته من اراده ای از صاحبان اراده نمی بینم که این مساله را مهار کند و از آن جلوگیری به عمل آورد. هیات باید سیاسی باشد و هست. یعنی جنس قضیه سیاسی است. وقتی از اهداف امام حسین (ع) می گوییم یعنی از مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهی از منکر سخن می گوییم و این مسائل بحث های سیاسی است ولی وقتی به یک گروه کشیده می شود، خیانتی است که اهل بیت نخواهند بخشید. 🔰 لینک مطلب در سایت استاد : http://a-alidoost.ir/persian/news/26917/ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻عزاداری سیدالشهدا(ع) رمز اتحاد دینی و ملی ما ✔️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست ▪️ همین عزاداری ها رمز وحدت و اتحاد دینی و ملی ماست. از طریق مجالس امام حسین (ع) است که ملت با سلیقه های مختلف کنار هم می نشینند و حتی مذهب نیز ملغی می شود، به گونه ای که نه فقط شیعه بلکه اهل سنت، مسیحی و یهودی نیز در این مجالس شرکت می کند. ▪️هر وقت عزاداری های ما با شکوهتر بوده وحدت ملی و دینی ما نیز پررنگ تر و منسجم تر بوده است. در دوران صفویه که البته دوران بدون عیبی نبوده، به موازاتی که عزاداری رواج پیدا می کرده، کشور به وحدت می رسید و کمتر دورانی داریم که مانند صفویه وحدت دینی و ملی خودش را نشان داده باشد. ▪️ احیای تشیع و آثار شیعه یکی دیگر از آثار عزاداری است و نمی توان انکار کرد یکی از اسباب زنده بودن شیعه همین عزاداری هاست به گونه ای که نام شیعه روز به روز در جهان بلندتر و بیشتر شنیده می شود و یکی از دلایل آن این است که ذات تشیع یک ذات منطقی و عقلانی است. به طور قطع در ده ها کشور عزاداری انجام می شود و فقط در شهر لندن گاهی صد مجلس برای عزای حسینی برپا می شود که اینها موجب احیای تشیع و آثار شیعه است. 🔹عزاداری برای امام حسین (ع) تعظیم شعائر است ▪️عزاداری برای سیدالشهدا بزرگداشت یک حادثه بزرگ است که جزو تعظیم شعائر محسوب می شود. تعظیم شعائر یا مستحب است و عبادت محسوب می شود و یا بالاتر از آن واجب است و گاهی گفته ام اگر امروز کسی بگوید اصل عزاداری بر سیدالشهدا و بزرگداشت این حادثه واجب است، فتوای غیرفنی نداده است. ▪️اگر عزاداری انجام شود، اهداف امام حسین نیز زنده می شود و هدف آن حضرت احیای دین و ارزش ها و رسیدن به حق الله و حق الناس است. مبارزه با ظلم نیز یکی از اهداف امام حسین و همه اینها با عزاداری احیا می شود. ▪️بیان شریعت و بیان دین خدا نیز یکی دیگر از آثار عزاداری است. اگر مجالس ما و عزاداری های ما به دست مبلغان دین و عالمان باشد، از این طریق بسیاری از احکام خدا، اخلاق و مسائل دینی مانند توحید، نبوت و امامت گفته می شود. ▪️ در ماه محرم و مجالس حسینی بسیاری از عزاداران به فقرا و نیازمندان کمک می کنند، به گونه ای که علاوه بر غذای گرم به سایر نیازهای آنان نیز رسیدگی می کنند. ▪️ گاهی در همین هیات ها چند جوان به دور هم جمع می شوند و پولی روی هم می گذارند تا سفره ای را برای عزاداران برپا کنند. در برخی از همین جلسات صدها میلیون تومان پول جمع می شود و به نیازمندان اختصاص می یابد. ▪️گاهی برخی افراد می گویند پول روضه خوانی را خرج فلان فقیر و یا جهیزیه دختران نیازمند کنید در حالی که وقتی همین هیات های عزاداری برگزار می شود، امکانات بسیاری جمع می شود. بنابر این کمک به فقرا از این طریق انجام می شود. 🔰 لینک مطلب در سایت استاد : http://a-alidoost.ir/persian/news/26917/ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻در بدنه نظام باید اتفاق بیفتد تا طیف و روی کار بیایند ✔️ آیت الله علیدوست ❓چرا امر به معروف در جامعه ما کمرنگ شده است؟ ▪️ سه علت عمده در پاسخ این مسئله وجود دارد که مورد تأیید اکثر صاحب نظران نیز می باشد: ➖اولین علت عدم نهادینه شدن سه نهاد : ارشاد جاهل، امر به معروف، نهی از منکر در زمان بعد از انقلاب اسلامی می باشد. هنگامی که قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر را مطرح می کند علاوه بر این که این مسئله را یک وظیفه همگانی تلقی می کند پیشنهاد تشکیل یک نهاد را می دهد؛ خداوند می فرماید: « وَلتَکُن مِنکُم أُمَّةٌ یَدعونَ إِلَی الخَیرِ وَیَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ ۚ وَأُولٰئِکَ هُمُ المُفلِحونَ» باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند. تعدادی از برنامه های اجرایی نهادهای امر به معروف و نهی ازمنکر به شکل صحیح اجرا نگردیده اند. ➖ عامل بودنِ آمرین به معروف دومین عامل مهم در ترویج امر به معروف و نهی از منکر است. مردم امر به معروف و نهی از منکر را باید از کسی ببینند و بشنوند که خود او فردی مؤتمر بوده و این قبیل مسائل را پذیرفته باشد. مردم باید نهی از منکر را از کسی ببینند که خود او متناهی و نهی پذیر باشد؛ هنگامی که برخلاف آنچه بایسته است امر به معروف و نهی از منکر در میان مسئولان نظام، در گفت و گوهای آنان و در ادبیات رسانه ها بویژه تلویزیون مشاهده نشود، عمل به این فرایض الهی توسط مردم نیز تضعیف می گردد. اگر تلویزیون، برخی از روحانیت و کارگزاران نظام ما زمانی که ارشاد جاهل می کردند، مردم با چشمشان مؤتمر و عامل بودن خودِ این اشخاص و نهادها را می دیدند و لمس می نمودند قطعاً امر به معروف و نهی از منکر دچار کم رنگی نمی شد. ➖سومین عامل کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر، عدم هماهنگی های لازم بین عوامل اجرایی مختلف است. برای نهادینه شدن امر به معروف باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند و متأسفانه این اتفاق تاکنون به وقوع نپیوسته است؛ اگر ما جامعه ای داشتیم که در آن بیکاری کم و گرانی مهار شده بود، اگر مسئله پلشت اختلاس هر هفته و هر ماه نداشتیم، اگر این پریدن های به همدیگر و پنجه تعرّض به صورت همدیگر زدن را نداشتیم و اگر ادبیاتمان ادبیات ادب بود آیا امر به معروف و نهی از منکر رنگ می باخت؟ 🔹عوامل مختلف مرتبط با اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در یکدیگر اثر می گذارند و به صورت مجموعه ای حلقوی یا هرمی از هم تأثیر می پذیرند. 🔻لزوم استفاده از ظرفیت نیروهای تحصیل کرده و انقلابی 💢 مطلب ناراحت کننده برای من این است که چرا از نیروهای تربیت شده در ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی استفاده نمی شود؟؛ کشور ما در این زمینه ضرر می کند و باید واقعاً در بدنه نظام پوست اندازی اتفاق بیفتد تا طیفی به معنای واقعی کلمه بروند و طیف وسیعِ نشیط، درس خوانده، دست پاک و انقلابی روی کار بیایند تا شرایط کشور عوض شود. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh