eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.3هزار دنبال‌کننده
578 عکس
71 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
097-14010324-Feqh.Al.Qaza.MP3
15.54M
💠 نود و هفتم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : سیاست کیفری افتراقی تاریخ جلسه : 1401/03/24 صفحات : 463 و 464 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
092-14010324-Osool.Al.Feqh-2.mp3
16.07M
💠 جلسه نود و دوم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ما یتوقف علیه الاجتهاد و الظاهرات الدخیلة فیه تاریخ جلسه : 1401/03/24 صفحات : 99 و 100 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی 128.pdf
219.4K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 127 و 128 موضوع : اعتبار مرزهای جغرافیایی و ملی و مناسبت آن با دار الاسلام و دار الکفر تاریخ جلسه : 1401/03/25 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
26-14010325-Tafsir.MP3
13.72M
💠 کریم - جلسه بیست و ششم - سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فلسفه تفسیر قرآن کریم تاریخ جلسه : 1401/03/25 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
28-14010325-Feqh.Syasi.MP3
14.43M
💠 - جلسه بیست و هشتم (56 - 80) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : اعتبار مرزهای جغرافیایی و ملی و مناسبت آن با دار الاسلام و دار الکفر تاریخ جلسه : 1401/03/25 صفحات : 127 و 128 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
باسمه تعالی از سه شنبه آینده 31 خرداد ماه 1401 صوت سلسله جلسات استاد علیدوست در 10 جلسه به همراه متن پیاده سازی شده به غیر از روز های تعطیل در کانال بارگزاری میشود. در ادامه، و و فلسفه فقه هنر نیز بارگزاری میگردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬دعوت آیت الله علیدوست از آقای عابدینی برای طرح نظرات در کرسی‌های نظریه‌پردازی حوزه 🔹 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به سخنان آقای احمد عابدینی درباره موضوعات گوناگون فقهی و ... پاسخ داده است. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻پاسخ استاد علیدوست به اظهارات آقای عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماه‌های حرام و عدم طهارت مشرکان👇 https://eitaa.com/alidost_fiqh/3407 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻پاسخ استاد علیدوست به اظهارات آقای عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماه‌های حرام و عدم طهارت مشرکان (بخش اول) بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین اللهم عجل لولیک الفرج باز هم از ادب تحول خواهی چندی پیش در پاسخ به اظهاراتی که جناب آقای عبدالکریم سروش در نقد متون حدیثی، فقه و فقاهت فقیهان داشت، با عنوان «ادب تحول خواهی» نکاتی بیان گردید و برخی خبرگزاریها، آن نکات را منتشر کردند. در آن جا گفته شد: جناب آقای سروش! نقد و تحول خواهی امری مطلوب بلکه ضروری است لکن به شرطی که آداب آن هم رعایت شود. و از جمله آن آداب؛ نسوزاندن تراث و گنج رنج گذشتگان است و الا ظرفیت‌های میراث گذشتگان را ندیدن و یک «نــــــــــــــــــــــــــــــــــه بزرگ» به آن گفتن، ناموجه آن را سیاه نشان دادن و نسل‌های حاضر و آینده را نسبت به آن بی‌اعتماد و بی‌اعتقاد ساختن، بحث‌های علمی را به بازار آمیخت سره از ناسره کشاندن و طرح و بیان روشنی نداشتن «تحول‌خواهی» نیست؛ یک صفر بی‌حاصل و یک رعد و برق بی باران است! در آن یادداشت، جناب ایشان به بحث و گفتگو دعوت شد که البته رغبتی به این کار نشان نداد اخیرا هم دوباره در جمعی که نمی‌دانیم تا چه مقدار در این زمینه اطلاع دارند به جریان فقاهت فقیهان حمله کرده است. این جریان در کلیپی که اخیرا از جناب مستطاب آقای احمد عابدینی منتشر شده، تکرار شده است. ایشان در این فایل صوتی، نقدی را بر دو نظر فقهی یعنی: تغلیظ دیه در ماه‌های حرام و عدم طهارت مشرکان وارد می‌کند. نقدی که از خود ایشان و دیگران قبلا نیز ابراز شده و پاسخ‌هایی هم از طرف مدافعان این دو حکم فقهی به این نقدها داده شده است. در آن صوت گفته شده: تغلیظ دیه در ماه‌های حرام مستند به یک روایت ضعیف و مشکوک است. نسبت به فتوای عدم طهارت ذاتی مطلق انسان هم می‌گوید: “در استدلال به آیه “انما المشرکون نجس” همه مقلد شیخ طوسی شدند. عقلشان را کنار گذاشتند.” ایشان سپس حوزه‌های علمیه را مورد حمله قرار میدهد و می گوید: “اسمش است، حوزه بالنده!! اما جز این که احتیاط واجب را مستحب یا مستحب را واجب کنند، هیچ کار نمی‌کنند!در حوزه چه کار می‌کنید؟! اصلا یک حرف تحقیقی ندارند! غیر از تکرار مکررات و بحث طهارت و نجاست، حرف نو دیگری آورده‌اید؟ فقط مؤید کارهای غلط حکومت بوده‌اید.” ایشان در آخر از عدم نقد کتاب‌ها و نوشته‌هایش در مراکز علمی گلایه می‌کند. در ارتباط با اظهارات فوق، نکاتی را یادآور می‌شوم: نسبت به درخواست نقد نوشته‌های ایشان، اینجانب به حکم مسئولیتی که در کرسی‌های نوآوری و نظریه‌پردازی و انجمن علمی فقه و حقوق حوزه دارم از ایشان دعوت به گفتگو در فضای کاملا علمی می‌نمایم. البته این دعوت به طور عام، همیشه صورت پذیرفته است. طرح‌نامه نوآوری و نظریه‌پردازی (برای طرح در شورای علمی کرسی‌ها) را نیز ضمیمه این یادداشت می‌کنم گرچه طرح‌نامه در اختیار همگان است. چنان که برای برگزاری جلسه یا جلساتی در انجمن فقه و حقوق حوزه اعلام آمادگی می‌شود. البته شرط کرسی‌ها، ابتکاری بودن نظریه و بدیع بودن آن است؛ لکن در انجمن چنین شرطی وجود ندارد. نسبت به دو حکم فقهی تغلیظ دیه و عدم طهارت مشرکان، مطلب به هیچ وجه آن گونه که ایشان اظهار می‌دارد، نیست! جناب آقای عابدینی! تغلیظ دیه مستند به یک روایت مشکوک و ضعیف است؟! روایاتی که کلیب اسدی و زراره (ر.ک: وسائل الشیعه، ج۲۹، ابواب دیات النفس، باب ۳، ص۲۰۳و ص ۲۰۴) در این باره دارند روایاتی ضعیف و غیر قابل دفاع فقهی است؟! چنان که سخت گیرانی بر اجماع در مسائل فقهی در این جا مساله را اجماعی و بدون مخالف دانسته‌اند. بیان محقق خویی در بیان مستند این حکم فقهی، این است:«من دون خلاف بین الفقهاء بل ادّعی فی کلمات غیر واحد الاجماع علی ذلک و تدل علیه عده روایات…». (مبانی تکمله المنهاج، ج۲، ص۲۰۰، ذیل مساله ۲۰۹) صاحب جواهر نیز در ارتباط با موقعیت فقهی و شرعی این حکم می‌فرماید: «بلاخلاف اجده بل الاجماع بقسیمه علیه بل المحکی منهما صریحا فضلا عن الظاهر مستفیض او متواتر (جواهر الکلام ج ۴۳، ص ۲۶) نسبت به عدم طهارت مشرکان، آیا همه فقها مقلد شیخ طوسی شدند و این فتوا را دادند یا به تقلید از او به آیه «انما المشرکون نجس» تمسک کردند؟! گزارشی که خود شما در جای دیگر دارید، دلالتی غیر از این دارد. شما خود (ر.ک: احمد عابدینی، فصلنامه فقه ۱۳۷۵، شماره ۷و۸) به صراحت از سید مرتضی نقل کرده‌اید که جناب ایشان برای اثبات نجس بودن هر کافری و نیم‌خورده آن‌ها به آیه «انما المشرکون نجس» تمسک کرده است، و عبارت سید مرتضی را (از الانتصار/ چاپ شده در الجوامع الفقهیه، ص ۱۳۵) نقل کرده اید. آیا سید مرتضی بدون این که عقل خود را به کار بیندازد، از شاگرد خود شیخ طوسی تقلید کرده است؟!
🔻پاسخ استاد علیدوست به اظهارات آقای عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماه‌های حرام و عدم طهارت مشرکان (بخش دوم) جناب آقای عابدینی! نیک می‌دانید که اینجانب به هیچ وجه با نوآوری و اظهار نظر منضبط فقهی در هر مساله که باشد مخالف نیستم و این حق هر محققی است که با چارچوب‌های قابل قبول و ابزارهای مناسب نظری را نقد و رأیی را جایگزین نماید؛ لکن این که برخلاف واقع – که اتفاقا برای بسیاری از کسانی که اطلاع از واقع ندارند، گمراه کننده است – حکم مخالف، سبک انگاری شود، به هیچ وجه قابل قبول نیست! مخاطبان گرامی نقد ایشان را بر تغلیظ دیه ملاحظه کنند و رد آن را هم در مقاله «نقدی بر پنداره عدم تغلیظ دیه در موارد قتل خطایی در ماه های حرام» از آقای محمد عربشاهی، چاپ شده در دو فصلنامه «تا اجتهاد» شماره ۱۰، پاییز و زمستان ۱۴۰۰، صص ۱۱۱تا ۱۳۸، ملاحظه نمایند تا معلوم شود، جناب آقای عابدینی تا چه پایه پایبند به رعایت هنجارهای علمی در گزارش از اقوال و ادله مساله و رفتار فقیهان در مشی به اندیشه تغلیظ بوده‌اند! از جناب ایشان باید پرسید: آیا وضعیت حوزه‌های علمیه از جهت نوآوری و تلاش های علمی، این گونه است که ایشان بیان می کند؟! آیا صدها درسی که امروزه در موضوعات مختلف برگزار می‌شود، هزاران مقاله، کتاب و پایان نامه‌هایی که در موضوعات گوناگون به منصه ظهور رسیده است،نوآوری‌ها و نظریه‌هایی که ارائه شده، همه تکرار مکررات دیگران است و صرفا در ارتباط با طهارت و نجاست است؟! آیا خود ایشان ، دوستان و اساتید ایشان جزئی از حوزه نیستند؟ آیا حوزه فقط مؤید کارهای غلط حکومت بوده و هیچ کار دیگری نکرده است؟! این را خطاب به طلاب، جوانان، دانشجویان ، اساتید دانشگاه و …عرض می کنم: امروزه در حوزه های علمیه، هزاران کار جدید و علمی، صورت گرفته است و اگر این گونه سیاه نمایی‌ها و حجاب مشمئز کننده معاصرت اجازه می داد، معلوم می‌شد که چه کارهایی صورت گرفته است. واضح است که نمی‌توان نمره عالی به جریانات حاکم بر فضای علمی حوزه داد لکن آن گونه که در این گزارش و امثال آن منعکس می‌شود، با واقعیت بسیار فاصله دارد. برای من همیشه نسبت به این کار ایشان و امثال او، جای سؤال است که بر این گونه گزارش دادن‌ها، و سلب کردن اعتماد بی‌شمار افرادی که از واقع حاکم بر حوزه‌های علمیه و فقاهت فقیهان بی‌خبرند و یا بحث‌های علمی و پیچیده را به صحن کوچه و خیابان کشاندن چه نتیجه‌ای مترتب است که اگر در فضای سالم علمی مطرح شود، مترتب نیست؟! اصولا کدام عضو از خانواده‌های دیگر با نهادی که وابسته به آن هستند، این گونه برخورد می‌کند؟ و… بنده به عنوان «مسئول کرسی‌‌های نظریه‌پردازی و نوآوری» و همچنین «مسئول انجمن فقه و حقوق حوزه» از ایشان دعوت می‌کنم مراحل درخواست برای ارائه‌ی نظریه را از طرق رسمی طی کرده و در این محافل علمی و تخصصی نظرات خود را ارائه دهند تا مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد. امیدوارم این دعوت از سوی ایشان پذیرفته شود و شاهد برگزاری نشستی علمی و فارغ از هرگونه امر نامیمون دیگر باشیم. الحمد لله رب العالمین قم – حوزه علمیه – ابوالقاسم علیدوست ۳۰/خرداد/۱۴۰۱ ۲۰/ ذی القعده /۱۴۴۳ ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
01-1400.03.13-خارج.فقه-فقه.امنیت.MP3
13.9M
💠 - جلسه اول - تابستان سال 1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : روش شناسی فقه امنیت تاریخ جلسه : 1400/03/13 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
1.pdf
225.3K
✍️ متن - جلسه اول موضوع : روش شناسی فقه امنیت تاریخ جلسه : 1400/03/13 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
02-1400.03.20-خارج.فقه-فقه.امنیت.MP3
17.32M
💠 - جلسه دوم - تابستان سال 1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : روش شناسی گزاره های فقه امنیت تاریخ جلسه : 1400/03/20 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
2.pdf
211.2K
✍️ متن - جلسه دوم موضوع : روش شناسی گزاره های فقه امنیت تاریخ جلسه : 1400/03/20 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
03-1400.03.27-خارج.فقه-فقه.امنیت.MP3
10.59M
💠 - جلسه سوم - تابستان سال 1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : روش شناسی گزاره های فقه امنیت با مثال بیع سلاح و جهاد با اعداء دین تاریخ جلسه : 1400/03/27 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
3.pdf
189.9K
✍️ متن - جلسه سوم موضوع : روش شناسی گزاره های فقه امنیت با مثال بیع سلاح و جهاد با اعداء دین تاریخ جلسه : 1400/03/27 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
04-1400.04.02-خارج.فقه-فقه.امنیت.MP3
10.11M
💠 - جلسه چهارم - تابستان سال 1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : اسم گرایی یا واقع گرایی تاریخ جلسه : 1400/04/02 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
4.pdf
155.5K
✍️ متن - جلسه چهارم موضوع : اسم گرایی یا واقع گرایی تاریخ جلسه : 1400/04/02 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
☑️|در حوزه حقوق آب باید با حفظ هنجارهای فقهی از نگاه نو نیز استفاده شود 🔽 آیت‌الله ⬅️ ابعاد فقهی مسئله حقوق آب دارای ابهاماتی است؛ لذا باید با حفظ هنجارهای فقهی و همچنین استفاده از نگاه های نو مانند نگاه اجتماعی، این موضوع دنبال شود{...}. در ابتدای انقلاب به منظور ایجاد امنیت غذایی و جلوگیری از تهدید تحریم گندم، کشاورزی توسعه پیدا کرد و کشاورزان به حفر چاه‌های غیر مجاز رو آوردند، اکنون اگر قرار است قانونی تصویب شود باید دید که آیا این تفکر توسعه کشاورزی بر اساس روش‌های سنتی استحصال آب، هنوز پابرجا است یا خیر؟ ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
05-1400.04.09-خارج.فقه-فقه.امنیت.MP3
12.02M
💠 - جلسه پنجم - تابستان سال 1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : پیامدگرایی تاریخ جلسه : 1400/04/09 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
5.pdf
180K
✍️ متن - جلسه پنجم موضوع : پیامدگرایی تاریخ جلسه : 1400/04/09 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
06-1400.04.17-خارج.فقه-فقه.امنیت.MP3
18.95M
💠 - جلسه ششم - تابستان سال 1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : توجه به استنباط اول و دوم تاریخ جلسه : 1400/04/17 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
6.pdf
218.2K
✍️ متن - جلسه ششم موضوع : توجه به استنباط اول و دوم تاریخ جلسه : 1400/04/17 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻پاسخ نهائی استاد علیدوست به آقای عابدینی (بخش اول) 🔹مقدمه: چندی پیش استاد ابوالقاسم علیدوست با انتشار کلیپی نسبت به برخی سخنان طرح شده از سوی آقای احمد عابدینی واکنش نشان داده و از ایشان دعوت کردند این نظرات را در کرسی‌های آزاداندیشی حوزه و جلسات تخصصی طرح کنند. اقای عابدینی نیز در چند ویدئو نسبت به دعوت آقای علیدوست مطالبی را مطرح کردند که در صفحات اجتماعی مباحثات منعکس شد. ✔️ پاسخ نهایی استاد علیدوست پاسخ‌ نهائی به اقای عابدینی از قرار ذیل است: بسم ﷲ الرحمن الرحیم چنان که بیان شد، جناب آقای احمد عابدینی کلیپی را منتشر کردند و در آن کلیپ به حوزه‌های علمیه – البته در قالب نقد دو نظر فقهی – حملاتی صورت گرفت، بدون این که هیچ استثنایی در این حمله قائل باشند. در آن فایل صوتی درخواست نقد نظرات خود را کرده بودند. اینجانب نیز به حکم مسئولیتی که در «کرسی‌های نوآوری و نظریه پردازی» و «انجمن فقه و حقوق حوزه» بر عهده دارم؛ از ایشان دعوت کردم تا بدون این که مباحث علمی را در فضاهای غیر علمی مطرح کنند و بدون گزارش‌های خلاف واقع از حوزه های علمیه، نظرات خود را در فضاهای کاملا علمی و با حضور داوران و ناقدان عرضه کنند تا مصداق «مباحثات علمی» باشد و بدون این که آسیب های جبران ناپذیر غیر ضروری متوجه این مذاکرات باشد حقیقت حتی الامکان بیان گردد. انتظار اینجانب این بود که جناب ایشان از این پبشنهاد استقبال کنند لیکن این انتظار برآورده نشد. با این توضیح : ۱- ایشان شرط قبول پیشنهاد اینجانب را سه امر قرار دادند: اولاً معلوم شود که داستان مناظره ایشان با حضرت آقای حسینی قزوینی چه بوده و آیا تهمتی به آقای عابدینی شده یا نه؟ ثانیاُ چرا مقالاتی که ایشان می‌نوشتند یک دفعه قطع شده؟ ثالثاُ چرا حجره درس ایشان را اشغال کرده اند؟ جناب آقای عابدینی! به نظر شما برآورده کردن این انتظارات برعهده اینجانب است؟ مقدور من است؟ ارتباطی با نشست‌ علمی پیشنهادی دارد؟ (قضاوت با مخاطبان) ۲- ایشان همه فقیهان بعد از شیخ طوسی را «مقلّد شیخ» و «از کسانی که عقل خود را به کار نمی‌اندازند» معرفی کرده است. حوزه را فاقد هرگونه نوآوری دانسته و گستره فعالیت این نهاد را پرداختن به امر طهارت و نجاست قلمداد کرده است. اینجانب پاسخ ایشان را با دفاع از نشاط علمی حاکم بر حوزه های علمیه دادم؛ لیکن در عکس‌العمل به پاسخ اینجانب فرموده‌اند که چرا حوزه در مقابل برخی از کارهای حکومت ساکت است و طومار پر نمی‌کند و…. آقای عابدینی، اعتراض شما به تقلید علما از پیشینیان خود و عدم نوآوری و … است یا به آن چه شما آن را سکوت در مقابل برخی از اقدامات حاکمیت می‌شمارید؟! آن چه شما بیان کرده‌اید و من جواب گو بودم اعتراض به تقلید و عدم تفکر است اما آن چه که در فایل جدید گفته‌اید اعتراض به سکوت در مقابل کارنامه نظام است. بپذیرید که با این تناقض و ناهمسویی در گفتار هیچ مفاهمه‌‌ای برقرار نمی‌شود. ۳- ایشان در فایل های صوتی پی درپی که تا اکنون فرستاده است مطالب متنوع دیگری را بیان کرده است که در جای خود قابل نقد است از جمله: الف . گفته شده: «می‌توان مباحثاتی را در فضای مجازی راه انداخت و نیازی هم به تکمیل فرم نیست» گویا اینجانب برای فرم پرکردن اصالت قائل شده‌ام که ایشان یک پیشنهاد معقول را – به گونه‌ای – به سخره می‌گیرد! آقای عابدینی! آیا باید در نقد و نظر بر کلامی و رأیی مستقر شد یا نه؟ آیا باید مبانی، آثار، نوآوری صاحب نظریه معلوم شود یا نه؟ تجمیع این امور را در یک طرح نامه قرار داده‌اند. جناب عابدینی، ما تا با طرحی و کلامی منسجم و دارای صدر و ذیل مواجه نباشیم، نمی‌توانیم جلسه نقد موفّقی داشته باشیم. اگر آماده هستید بسم اللّه. البته خروجی جلسات در قالب فیلم و اثر مکتوب در اختیار همگان قرار می‌گیرد تا داوری کنند. ✔️ در ادامه👇