خارج فقه82-بیع-بخش اول.rar
47.62M
💠 #خارج_فقه82- بخش اول
💢 استاد علیدوست
🔆 خارج فقه بیع (ادله عام)
♻️ تعداد جلسات : 10 (جلسه 1-10)
♻️سال تحصیلی 82-83
💠💠💠💠💠
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه82
#فقه_بیع
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
10.MP3
5.87M
💠 #خارج_فقه82- جلسه دهم
💢 استاد علیدوست
🔆 خارج فقه بیع (ادله عام)
♻️ تعداد جلسات : جلسه دهم (در فایل جلسات دهگانه اولیه فراموش شده است)
💠💠💠💠💠
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه82
#فقه_بیع
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه82- بخش اول 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه بیع (ادله عام) ♻️ تعداد جلسات : 10 (جلسه
خارج فقه82-بیع-بخش دوم.rar
50.26M
💠 #خارج_فقه82- بخش دوم
💢 استاد علیدوست
🔆 خارج فقه بیع (ادله عام)
♻️ تعداد جلسات : 10 (جلسه 11-20)
✅ سال تحصیلی82-83
💠💠💠💠💠
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه82
#فقه_بیع
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه82- بخش دوم 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه بیع (ادله عام) ♻️ تعداد جلسات : 10 (جلسه
خارج فقه82-بیع-بخش سوم.rar
48.65M
💠 #خارج_فقه82- بخش سوم
💢 استاد علیدوست
🔆 خارج فقه بیع (ادله عام)
♻️ تعداد جلسات : 10 (جلسه 21-30)
✅ سال تحصیلی82-83
💠💠💠💠💠
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه82
#فقه_بیع
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅مروری بر #نوآوری_ها و #ابداعات_فقهی_و_اصولی آیت الله علیدوست
🔹ارتباط فقه و زمانه و رویکردهای گوناگون بدان را، حول دو محور اساسیِ: یکم) انضباط فقهی جهت محافظت از ستون فقه و هنجارهای علم فقه؛ و دوم) توجه به اقتضائات و حوادث واقعه مبتنی بر ظرفیت های موجود در فقه؛ می توان به سه دسته نگرش کلی تقسیم بندی نمود:
1️⃣ یکم) گروهی با جمود بر محور اول عملاً اجازه نمود محور دوم را از فقه ستاندهاند. این گروه سودای حفظ ستون فقه و هنجارهای آن را داشته و خود را مؤظف به رعایت انضباط فقه، فارغ از اقتضائات و حوادث واقعه میدانند.
2️⃣دوم) گروهی نیز بیتوجه به انظباط فقهی و تنها با نظر به اقتضائات و حوادث زمانه تلاش دارند تا به هر نحو ممکن فقه را به زمانه منطبق کنند؛ گرچه برآیند این کار خروج از انظباط فقهی و هدم ستون و هنجارهای فقه باشد!
3️⃣سوم) گروهی دیگری نیز هستند با رویآوردی واقعگرایانه در کنار بصیرتی عمیق به ظرفیت و زاویای فقه، تلاش دارند با بازگشت به مبانی فقه، و بر اساس ظرفیتهای موجود در اسناد استنباط و دیگر ظرفیتها، بین انظباط فقهی جهت محافظت از ستون فقه و هنجارهای علم فقه از سویی و توجه به اقتضائات و حوادث واقعه مبتنی بر ظرفیتهای موجود در فقه از سوی دیگر جمع نمایند.
🔅استاد آیت الله علیدوست در زمره سرآمدان گروه سوم جای دارند که با گرایشی کاملاً منضبط به فقه و با توجه به مبانی فقهی تلاش دارند تا در تحقیقات فقهی-اصولی خود ظرفیتهای موجود در فقه را فعال نموده و به اقتضائات زمانه پاسخگو باشند.
🔅در این راستا استاد دوگونه ظرفیت و قابلیت را در میان مبانی فقهی شناسایی کردهاند و با نوآوریهای ارائه شده در این دو عرصه آثار علمی خود را سامان دادهاند:
یکم) قابلیتهای موجود در اسناد استنباط مانند عقل؛
دوم) ظرفیتهای موجود در نهادهای پرکاربست فقه مانند مصلحت و عرف.
🔅نوآوریهای موجود در این دو عرصه باعث میشود تا در کنار متعهد بودن به انظباط فقهی، حوادث واقعه و مقتضیات زمانه پاسخ درخوری دریافت نمایند.
کتاب #فقه_و_عقل در صدد است تا قابلیت نخستین را رونمایی نماید.
کتاب #فقه_و_مصلحت به نوآوریهایی در عرصه نگرش به مصلحت و جایگاه آن در فرایند استنباط همت گمارده است.
کتاب #فقه_و_عرف نیز یکی دیگر از نهادهای پرکاربست فقه را مورد کنکاش تحلیلی قرار داده و حضور فعال آن را در پروسه اجتهاد و استنباط روشن نموده است.
نویسنده به مرور به صورت گزارشگون، نوآوریهای مشترک و نیز اختصاصی استاد در این سه اثر بازگو خواهد شد. همچنین مختصری از نوآوری استاد در دو اثر جدید ایشان، یعنی «#فقه_وحقوق_قراردادها» و نیز «#روش_شناسی_اجتهاد» مورد اشارت قرار خواهد گرفت.
💠گفتنی است علاوه بر ابداعات و نوآوری های مرتبط با موضوعات پنجگانه این پنج اثر، همچنین در این نوشتارها با پدیده جدیدی در حوزه اصطلاحات روبرو هستیم. جعل اصطلاحات خاصی که توسط استاد انجام گرفته و معانی خود را در طول این آثار روشن کرده است. به نظر می رسد این جعل اصطلاحات به خوبی توانسته در دل این آثار باریافته و نوآوری های این پنجگانه را کامل کند. برخی از این اصطلاحات ابداعی نیز مورد اشارت این گزارش خواهد بود.
🔅اصطلاحاتی از قبیل کارآئی استقلالی و ابزاری، اصطلاح مصلحت مبدأ، مصلحت مبنا و مصلحت معیار، اصطلاحات نص بسند، مقاصد بسند، استنباط اول، استنباط دوم، فتوای اجتماعی، اندیشه شمول، اندیشه ابهام، انعزال و تعابیری از این قبیل که در این سه کتاب دیده می شود.
♻️ ان شاء الله نوآوری های استاد در تمامی این عرصه به مرور در کانال دروس استاد علیدوست تبیین و ارائه خواهد شد.
#نوآوری_های_استاد
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅مروری بر #نوآوری_ها و #ابداعات_فقهی_و_اصولی آیت الله علیدوست 🔹ارتباط فقه و زمانه و رویکردهای گونا
#نوآوری_های_استاد
🔻نوآوری_های استاد در کتاب #فقه_و_عقل (1)
🔘تبیین خاستگاه و مرجع واقعی گزاره های عقلی:
برخی از اندیشمندان دینی و اساطین فقه و اصول، مانند محقق اصفهانی و علامه مظفر معتقدند که مرجع و بازگشتنگاه گزاره های عقلی، مشهورات و تأدیبات صلاحیه است.
#استاد_علیدوست در این ادعا خدشه نموده و بازگشت گزارههای عقلی مشهورات و تأدیبات صلاحیه را رد و بازگشت آنها به قضایای ضروری و اولی را اثبات نموده است.
#نوآوری_های_استاد
#فقه_و_عقل
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه82- بخش سوم 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه بیع (ادله عام) ♻️ تعداد جلسات : 10 (جلسه
خارج فقه82-بیع-بخش چهارم.rar
51.23M
💠 #خارج_فقه82- بخش چهارم
💢 استاد علیدوست
🔆 خارج فقه بیع (ادله عام)
♻️ تعداد جلسات : 10 (جلسه 31-40)
✅ سال تحصیلی82-83
💠💠💠💠💠
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه82
#فقه_بیع
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
#نکته_علمی
✅ استاد علیدوست: دو مکتب فقهی داریم
🔹#مکتب_قم، در استنباطات فقهی ـ بهویژه در بخش غیر عبادات ـ بهعرف و بنای عقلا توجه بیشتری میکند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدیتر و مؤثرتری دارد؛ به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیمنگاهی دارد؛ دادههای دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار میدهد؛ به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه میکند؛ کمتر بهصورت ریاضی فکر میکند؛ در استنباطاتش #تجمیع_ظنون را در نظر میگیرد (آنها را در یک نظامی تنظیم میکند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)؛ به قرآن و #مقاصد توجه میکند؛ نگاهش به شریعت اجتماعی است؛ از نصوصی که در موارد خُرد وارد شدهاند گاه میتواند به یک قاعده کلان برسد؛ #شهرت را در نظر میگیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت میانگارد، رویکرد خاصی به دانش فقه را که مشتمل بر این عناصر باشد، من «مکتب قم» مینامم و معتقدم که بر قله آن نیز آیتالله #بروجردی و شاگردان ایشان ایستادهاند.
🔹در برابر این رویکرد، مکتب فقهی دیگری قرار میگیرد که میتوان آن را #مکتب_نجف نامید. این مکتب در همه مواردی که برای مکتب قم برشمردیم در نقطهی مقابل قرار دارد؛ نصبسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمیگویم عام را انکار میکند؛ ولی ترجیح میدهد دنبال روایت خاص باشد؛ بسیار #ریاضیوار فکر میکند؛ اصول آن از حد لازم خیلی فربهتر شده است و فقهِ آن، در مواردی فقهِ کشف نیست؛ بلکه فقهِ عذر است (ابتنای بیشتری بر اصول عملیه دارد).
#کلام_استاد
http://mobahesat.ir/15695
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
#نوآوری_های_استاد
🔻نوآوری_های استاد در کتاب #فقه_و_عقل (2)
🔘 واکاوی حدیث نمای ان دینالله لایصاب بالعقول:
🔹یکی از احادیثی که به طور مکرر در مباحث مربوط به عقل و نقش آن در فهم معارف دینی مورد استناد و استدلال مخالفان قرار میگیرد، حدیث «ان دین الله لایصاب بالعقول» میباشد.
🔹استاد علیدوست در کتاب فقه و عقل، روایت بودن این گزاره را مورد خدشه قرار داده و اثبات نموده است که چنین حدیثی، حتی با سند ضعیف نیز در منابع روایی وجود ندارد و از این رهگذر، زمینه طرح و بحث حضور عقل در فقه و کارائی آن در فقه و اجتهاد را فراهم نموده و بخش معظمی از هجمه ها علیه حضور این عطیه الهی در فقه را برطرف نموده است.
#نوآوری_های_استاد
#فقه_و_عقل
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه82- بخش چهارم 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه بیع (ادله عام) ♻️ تعداد جلسات : 10 (جلس
خارج فقه82-بیع-بخش پنجم.rar
49.61M
💠 #خارج_فقه82- بخش پنجم
💢 استاد علیدوست
🔆 خارج فقه بیع (ادله عام)
♻️ تعداد جلسات : 10 (جلسه 41-50)
✅ سال تحصیلی82-83
💠💠💠💠💠
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه82
#فقه_بیع
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه82- بخش پنجم 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه بیع (ادله عام) ♻️ تعداد جلسات : 10 (جلسه
خارج فقه82-بیع-بخش ششم.rar
51.45M
💠 #خارج_فقه82- بخش ششم
💢 استاد علیدوست
🔆 خارج فقه بیع (ادله عام)
♻️ تعداد جلسات : 10 (جلسه 51-60)
✅ سال تحصیلی82-83
💠💠💠💠💠
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه82
#فقه_بیع
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh