eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
☀️روش‌شناسی استنباط فقه‌نظام ✍️حجت الاسلام محمد متقیان 🔹روز پنج شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ماه مبارک رمضان ۱۴۲۲، طی یک جلسه علمی در محضر (دام عزه) بودیم. جلسه‌ای که با اقامه نماز و افطاری آغاز شد و با ارائه استاد و پرسش‌های حاضرین، ادامه پیدا کرد، جلسه‌ای صمیمی و علمی. مطالبه اصلی عزیزان که پیش از جلسه در قالب سؤالاتی خدمت استاد تقدیم شده بود، بررسی روش استنباط فقه نظام در نگاه استاد بود. ایشان نیز بعد از بیان مقدماتی وارد به این موضوع شدند. آنچه که از مباحث روش شناسی ایشان برمی‌آمد، نکاتی است که در ادامه تقدیم می‌شود: 1️⃣ از منظر استاد، برای ورود در عرصه فقه نظام، ابتدائاً باید فقه نظام یا فقه حکومی در افراد به وجود بیاید. مقصود از گفتمان، و شخصیت این موضوع است که در برخی از اهل فن در فقاهت، موجود نیست و در برخی هم موجود است. این گفتمان به دنبال خود، فقه حکومی را تولید می‌کند و از درون آن گفتگوها و بحثهای فقه حکومی استخراج می‌شود. اثر بارز گفتمان فقه حکومی، در تفسیر نصوص دینی و کیفیت تعامل با آنها ظاهر می‌شود. به عنوان نمونه، می‌توان به دو شیوه متفاوت شیخ انصاری و امام خمینی در مواجهه با مسئله «بیع السلاح من اعداء الدین» مراجعه نمود. شیخ انصاری خارج از گفتمان فقه حکومی مسئله را حل می‌کند و نتیجه‌ای می‌گیرد و امام راحل نیز براساس این گفتمان، نتیجه‌ای دیگر می‌گیرد. 2️⃣ بعد از طرح این سه گانه، سؤال از وضعیت اصول فقه موجود می‌شود. آیا این اصول برای فقه نظام، است؟ نظر استاد بر این است که، اساساً اصول فقه موجود، بنیان علمی طلبه پژوهشگر در عرصه فقه نظام است و مورد نیاز اوست، و لیکن باید به این نکته توجه داشت که، اصول فقه موجود نه از جهت مسائل بلکه از حیث بحث، در برخی مواضع، متورم شده است و می‌توان از این تورم کاست و مسائل اساسی دیگری را به عنوان دفتر دوم و سوم اصول فقه یا به عنوان طرح نمود. مسائلی مانند: گستره شناسی شریعت که به دنبال خود گستره شناسی فقه، گستره شناسی اجتهاد و گستره شناسی تقلید را می آورد. یا مسئله بسیار مهم و تأثیرگذار مقاصد شریعت که مورد غفلت واقع شده است. کسانی که با اندیشه ، مخالفت دارند، الزاماً و باید این اندیشه را طرح کرده و آن را نفی نمایند و نباید بدون بررسی علمی، با آن مخالفت بورزند. یعنی ایشان، باید تکلیف خود را با آیاتی که مبین مقاصد هستند، روشن نمایند، یا آنها را دخیل و مؤثر در فرآیند استنباط می‌دانند و یا نمی‌دانند، و در هر دو صورت، باید بحثی پیرامون این مسئله صورت بگیرد که در دفاتر بعدی علم اصول باید منقح گردد. ▪️با توجه به اینکه، از پرسش‌ها و پاسخ‌های جلسه اینگونه برمی‌آمد که، مسئله «فقه مقاصد» در روش‌شناسی استنباط فقه نظام، تأثیرگذار است، قرار جلسه دیگری با استاد گذاشته شد که، بعد از مطالعه دیدگاه ایشان توسط فضلای حاضر، جلسه‌ای رو به پیش و با بیان نکات جدید، برگزار شده و ابهامات و اشکالات پیرامون این اندیشه، مرتفع گردد. بعونه تبارک و تعالی. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
_نشست روش شناسی استنباط نظام
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 فقه شرکت - جلسه بیست و دوم موضوع : - شرکت در ابدان و اعمال 💢 استاد علیدوست تاریخ جلسه: 1399/12/
فقه شرکت (99-1400) - جلسه 23.mp3
15.27M
💠 فقه شرکت - جلسه بیست و سوم موضوع : - نقد ادله بطلان شرکت در اعمال و ابدان 💢 استاد علیدوست تاریخ جلسه: 1399/12/24 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢 امیرمؤمنان(ع) حجتی برای همگان به ویژه حکمرانان و سیاست ورزان است 🔰 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 📝 درباره وجود امیرمومنان(ع) می‌توان گفت که آن حضرت مدیریت متضادنماها بود. یعنی کسی که هم سیاست ورزی و حکمرانی داشته باشد و هم عبادت و زهد را پیشه خود کند. 📝 حضرت امیر(ع) حجتی برای همگان به ویژه حکمرانان و سیاست ورزان است. خدا حجت خود را بر سیاست ورزان از یک طرف و بر زاهدان و اهل عبادت از طرف دیگر تمام کرده است. 📝 حضرت علی(ع) مردم را به معنای واقعی کلمه باور داشت. یعنی مردم را یدک نمی‌کشید یا برای رای نمی‌خواست و لذا معتقد بود هر گروه و نژادی باید در حکومتش متنعم باشد. 📝 نگاه حضرت علی(ع) به پست و مقام یک نگاه ابزاری بود اما نگاه آن حضرت به مردم یک نگاه اصالتی. 📝 امیرمومنان(ع) مردم را به معنای واقعی باور داشت و مردم را به گروه‌های مختلف تقسیم نمی‌کرد و این دست یافتنی است. 📝 حضرت علی(ع) اخلاق را برای اطرافیان مراعات نمی‌کرد بلکه برای همه درنظر می‌گرفت و این مساله نیز دست یافتنی است مشروط بر این که انسان بخواهد. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23200 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
💢وفاقی مبارک و ضروری ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست🔻 🔹در بسیاری از سال‌ها مراجع عظام تقلید نسبت به رؤیت هلال شوال (عید فطر) اختلاف پیدا می‌کنند؛ و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام می‌کنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید می‌دانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام می‌کنند که منشأ این اختلاف سه امر است. 🔸بر کسانی که نسبت به فرایند اجتهاد آشنا نیستند گاه این ابهام و پرسش رخ می‌نماید که چرا مراجع تقلید با هم نمی‌نشینند این اختلاف‌ها را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرایند استنباط می‌دانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه می‌کنند حتی گاه با هم مباحثاتی دارند ولی بنا نیست همه اختلاف‌های نظری با نشست و مذاکره حل شود همان گونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم با هم اختلاف‌هایی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند. 🔹به نظر می‌رسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگ‌نمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هر چند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است ولی جلو برخی سرگردانی‌ها و سوءاستفاده‌ها را نمی‌گیرد؛ و به نظر می‌رسد بتوان برخی راه حل‌ها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است. 👈 متن کامل در سایت استاد علیدوست👇 http://a-alidoost.ir/persian/news/26745/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 داشتن گفتمان و بازخوانی مسائل اصول فقه؛ عناصر روش‌شناسی استنباط در فقه‌ نظام 🔻 گزارش تفصیلی نشست «روش‌شناسی استنباط در فقه‌ نظام» آیت‌الله علیدوست؛ 📚 منظور از فقه، شریعت نیست، چون ما یک شریعت داریم و یک فقه و این‌ها نباید به هیچ عنوان جای یک‌دیگر به کار بروند. چون می‌بینیم در بسیاری مواقع افرادی انکار نظام در شریعت می‌کنند، ولی فقه را مثال می‌زند و یا این‌که اثبات نظام در شریعت می‌کنند ولی نظام در فقه را تعبیر می‌کنند. 📚 در روش‌شناسی استنباط فقه نظام نخستین چیزی که نیاز است، داشتن یک رویکرد است. یعنی نیازمند یک گفتمان هستیم که از داخل آن رویکرد خارج شود. دومین عنصر بازخوانی مسائل اصول فقه است. 📚 بنده معتقدم اصول فقه، دفتر نخستش نوشته شده وگرنه دفتر دوم و سوم اصول فقه مانده است. در این دو دفتر باید صدها مسأله بیاید. بنده معتقدم اصول از حیث بحث و گفت‌وگو چاق شده و جای قیچی کردن دارد. 📚 اگر اصول فقه نظام تدوین شود بسیار خوب است. ولی اگر تصورتان این باشد بگوییم میان اصول فقه نظام و اصول فقه سنتی یک دیواری وجود داشته باشد و بگوییم اصول فقه نظام برای گروهی و اصول فقه سنتی برای گروه دیگر است، الزاماً این گونه نیست. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23232
14000209 نشست پژوهش جهادی 3- روش استنباط فقه نظام - استاد علیدوست.mp3
24.81M
💠 موضوع : روش شناسی استنباط فقه نظام 💢 استاد علیدوست تاریخ جلسه: ۰۹ /۰۲/ ۱۴۰۰ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
درس ادامه دارد. جلسات بعدی در ماه های آتی بارگزاری می‌گردد.
🔻 ✔️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔸 استاد علیدوست پیش تر در مصاحبه ای به مناسبت روز قدس، با اشاره به اینکه روز قدس، تجسم مبارزه با رژیم صهیونیستی و همدردی با فلسطین در شکل تظاهرات است، بر تاکید کردند. 🔹آیت الله علیدوست با اشاره به حملات به نوار غزه گفت: مردم مظلوم که در آن سوی مرزها مشغول مبارزه هستند، اگر احساس کنند که افرادی از آنها حمایت می‌کنند، التیامی برای زخم‌های آنها محسوب می‌شود. ▪️استاد علیدوست با اشاره به اهداف رژیم صهیونیستی از کشتار زنان و کودکان گفت: صهیونیست‌ها زمینه را مشاهده کردند و زمانی‌که گروه‌های تکفیری و منحرف مسلمانان را به خود مشغول کردند از این فرصت برای کشتار زنان و کودکان سوء استفاده کردند. 🔘 ایشان افزودند: رژیم صهیونیستی همان اهداف پیشین خود را دنبال می‌کند و با در نظرگیری ظرفیت مناسب، حملات خود را ادامه داده است، ولی برای خنثی‌سازی این حملات مسلمانان باید متحد باشند، زیرا هر اندازه مسلمانان اختلاف پیدا کنند و به جان یکدیگر بیفتند، سبب سوء استفاده آنها می‌شود. http://qom.irib.ir/article/42631287 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
4️⃣2️⃣ قیام فقیه در زمان غیبت 🔸 روایاتی که دلالت می کند بر عدم مشروعیت تشکیل حکومت در زمان غیبت، بیشتر به جریان‌های مدعی مهدویت یا بابیت مربوط و ناظر است. 🔸مثلا برخی از بنی الحسن ادعای مهدویت کرده بودند و امام علیه السلام ، می‌فرمودند: این‌ها چه حرف‌هایی است، هر پرچمی که قبل از قیام قائم بلند شود .... تا آخر و الا اگر یک فقیهی بدون هیچ ادعایی و با وجود شرائط قیام کند، منعی ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا