eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.6هزار دنبال‌کننده
631 عکس
81 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه شصت و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوس
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 64.mp3
14.71M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه شصت و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الاربعون صفحات : 177 و 178 تاریخ جلسه : 1403/11/03 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم جلسه دهم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر سوره م
تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 11.mp3
20.65M
💠 کریم جلسه یازدهم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر سوره مبارکه بقره تاریخ جلسه : 1403/11/03 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
نقش در ▫️استاد : 🔹وقتی می‌گوییم «نقش اجتهاد در تحول علوم انسانی» مراد کدام اجتهاد است؟ 🔹دو نوع اجتهاد وجود دارد: ▫️اجتهاد به معنای اخص؛ یعنی اجتهادی که فقط گزاره‌های هنجاری دین مانند واجب، حرام، صحیح، باطل، نجس، پاک و... را کشف می‌کند. ▫️اجتهاد به معنای اعم؛ این نوع از اجتهاد متکفل استنباط گزاره‌های هنجاری نیست. در این نوع اجتهاد ممکن است به یک مسئله‌ای پرداخته شود که ارتباطی با شریعت و فقه ندارد، اما با دین ارتباط دارد؛ مانند خلقت انسان یا اقتصاد. در واقع در این نوع از اجتهاد شخص به دنبال کشف یک «هست» است اما این کشف باید با اجتهاد صورت بگیرد. 🔹بر اساس اجتهاد به معنای اخص، علوم انسانی و فقه با همدیگر ارتباط دارند اما نقش توسعه‌ای ندارند. علوم انسانی، مصداق شناسی و موضوع شناسی انجام می‎دهد و اجتهاد به معنای اخص حکم را بیان می‌کند. 🔹 اما بر اساس اجتهاد به معنای اعم از آنجایی که این نوع از اجتهاد از «هست‌ها» خبر می‌دهد و معمولاً علوم انسانی بیان هست‌ها و مناسبات می‌کند، در این صورت موضوعاتی مانند خلقت انسان، تاریخ، مسائل اجتماعی و ... از حوزه‌هایی است که فقه به آن می‌پردازد. ▫️نشست اجتهاد و تحول علوم انسانی، ۲ بهمن ۱۴۰۲
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم متن پیاده‌سازی جلسه جلسه دهم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠
1_16560047798.pdf
131.2K
💠 کریم متن پیاده‌سازی جلسه جلسه یازدهم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر سوره مبارکه بقره تاریخ جلسه : 1403/11/03 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه شصت و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 ا
1_16557531268.pdf
204.7K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه شصت و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠 موضوع : الاربعون صفحات : 177 و 178 تاریخ جلسه : 1403/11/03 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ عرضه آثار استاد ابوالقاسم علیدوست با 50 درصد تخفیف در مشهد مقدس ▫️جهت ثبت نام و مشاهده لیست آثار و قیمت ، از طریق لینک زیر اقدام کنید https://formafzar.com/form/1cw0y گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه شصت و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علید
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 65.mp3
15.5M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه شصت و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الاربعون صفحات : 177 و 178 تاریخ جلسه : 1403/11/06 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه پنجاه و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 54.mp3
18.79M
💠 جلسه پنجاه و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/الفصل الثالث في الاجزاء تاریخ جلسه : 1403/11/06 صفحات : 333 و 334 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📍اخلاق جزء لاینفک فقه است / هیچ قانون‌گذاری خلاف ارزش‌های خود قانون‌گذاری‌‌ نمی‌کند 🔻آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، در نشست علمی «مناسبات فقه و اخلاق در کشاکش اثبات و نفی» مطرح کرد؛ 🔸در بحث رابطه فقه و اخلاق، باید میان شریعت و فقه تفاوت قائل شد. شریعت، حقیقت الهی و معصوم است، در حالی که فقه به‌عنوان کاشف شریعت، بشری و خطاپذیر است. این تمایز نشان می‌دهد که بررسی ارتباط بین شریعت و اخلاق به معنای ارزش‌های مثبت، نیازمند دقت و تفکیک مفاهیم است. مباحثی که بدون در نظر گرفتن این تفاوت مطرح می‌شوند، ممکن است دچار اشکالاتی مفهومی شوند. 🔸در بررسی رابطه فقه و اخلاق، یک رویکرد علم‌شناختی می‌تواند مطرح شود که به مقایسه این دو دانش از حیث مبانی، روش‌ها، منابع و اهداف بپردازد. چنین رویکردی مانند مقایسه علوم مختلف است که هر کدام ساختار و جایگاه خاص خود را دارند. هرچند این روش می‌تواند جذاب باشد، اما در این بحث مدنظر نیست، بلکه توجه بر ارتباط مستقیم احکام شریعت و ارزش‌های اخلاقی است. 🔸روش‌شناسی استنباط احکام اخلاقی نیز به‌عنوان یک محور اساسی در رابطه فقه و اخلاق مورد بررسی قرار می‌گیرد. این موضوع شامل نحوه استخراج احکام اخلاقی مانند غیبت و دروغ از ادله و اسناد دینی است. در اینجا پرسش‌هایی مطرح می‌شود که آیا روش استنباط احکام اخلاقی مشابه احکام فقهی مانند نماز مسافر است یا تفاوت‌های اساسی دارد. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=40018 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه شصت و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
جلسه 65.pdf
127.1K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه شصت و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠 موضوع : الاربعون صفحات : 177 و 178 تاریخ جلسه : 1403/11/06 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه پنجاه و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠
054.pdf
156.7K
💠 پیاده سازی جلسه پنجاه و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/الفصل الثالث فی الاجزاء تاریخ جلسه : 1403/11/06 صفحات : 333 و 334 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔰«حفظ اصالت» و «حفظ معاصرت» دو تکلیف بارز عالمان دین 🔻باید روش پیامبر (ص) در تبلیغ دین را در پیش بگیریم 🎙 استاد علیدوست در گفت وگو با شفقنا 🔹درباره ظرفیت شناسی دین مبین اسلام نسبت به پاسخگویی به حوادث واقعه و شبهات باید به چند محور توجه کرد؛ اولا بسیاری از گزاره‌های دینی ما گزاره های «انسانی» است نه تعبدی، نه اسلامی. مثلاً وقتی قرآن می‌فرماید: «اوفو بالعقود» یا «اوفوا بالعهد» یا «تعاونوا علی البر و التقوی» یا «ولا تعاونوا علی الاثم والعدوان»؛ طبیعی است که بسیاری از سوالات و شبهات را می توان با همین نصوص مسلم دینی پاسخ داد. 🔹مثلا اگر این سوال ایجاد شود که ما یک معاهده منعقد کردیم ولی الان به دلیلی مصلحت نمی بینیم ادامه پیدا کند، آیا می‌توانیم نقض عهد (پیمان شکنی) کنیم؟ اینجا جواب روشن است و قرآن پاسخ می دهد: «اوفوا بالعهد»، «اوفوا بالعقود». یا در بحث‌های اقتصادی کلیاتی از نصوص دینی داریم که خیلی راهگشاست. مثلا «احل الله البیع»، «لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل»، «الناس مسلطون علی اموالهم»، «المومنون عند شروطم». 🔹بنابراین یکسری گزاره های «جهانی» و «جاودان» در تراث دینی ما وجود دارد. در مذهب امامیه و مذهب تشیّع نصوص بی شماری از ۱۴ معصوم علیهم السلام داریم و لذا دست ما در زمینه تاسیس نهادهای مدنی، نظام‌سازی، تشکیل حتی یک تمدن پر است. 🔹 اینکه بگوئیم همه کار را گذشتگان کردند، اشتباه است، گذشتگان بسیار بسیار کار کردند و لذا ما در کنار نصوص دینی، به حضور عالمان دین اعم از مفسران، متکلمان، فقیهان و مورخان نیاز داریم که این نصوص را بروز کنند. 🔹روحانیت حتما باید هنجارهای دانش فقه، دانش اصول و دانش تفسیر را حفظ کند که من نام آن را «اصالت و پایایی» می گذارم. در کنار این باید «پویایی و معاصرت» را حفظ کند و حوادث واقعه را به تعبیر امام عصر (ع) در نظر بگیرد فلذا روحانیت باید نه فقط فقهی پویا بلکه فهم خود را از دین پویا کند و با اقتضائات معاصر هماهنگ نماید. به عبارت دیگر، «حفظ اصالت» و «حفظ معاصرت» دو مکمل و دو تکلیف بارز عالمان دین است. 🔻 نقش اندیشمندان در اجتهاد متناسب با تحولات اجتماعی 🔹اندیشمندان ضمن حفظ هنجارها ( اصالت) و نگاه به اقتضائات معاصر و اقتضائات آینده باید گزاره‌های دین را فهم، تفسیر و تبلیغ کنند و به مردم برسانند. در واقع فهم، تبلیغ و عمل کردن و در صحنه اجتماع آوردن رسالت عالمان است. 🔹اگر اندیشمندان شیعه آنچه که به تعبیر ما «من الاسلام ولی للانسان» است مثل بخش عظیمی از آیات قرآن کریم، خطبه های نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و حتی دعاهایی که از معصومین علیهم السلام داریم و پر از معارف نورانی است را برجسته کنند، آن کلام امام رضا (ع) پیاده می شود که فرمودند: «اگر مردم محاسن کلام ما رو ببینند از ما متابعت می‌کنند». 🔹مسئولان جمهوری اسلامی اگر می‌خواهند در دنیا حضور فرهنگی داشته باشند باید این تراث را به روز کنند. و الا ما با بعضی چیزهای دیگر نمی‌توانیم در دنیا حضور جدی داشته باشیم. 🔻لزوم پیشبرد آموزه های دین به عنوان یک امرغیر تحمیلی در عین حفظ انسجام دینی و فرهنگی جامعه 🔹ما اصلا نیاز به دادن سوبسید نداریم فقط باید درست بیان کنیم؛ اولاً این سلسله نظام را در یک نظام حلقوی و هرمی درست بفهمیم، خوب بیان کنیم، اعمال سلیقه نداشته باشیم، روش پیامبر(ص) در تبلیغ دین را درپی بگیریم. این روش اصلاً کهنه نشده اتفاقاً خیلی هم به روز است. 🔹روش پیامبر ارجاع انسان‌ها به فطرتشان بود. و لذا در روایت داریم که امام زمان که ظهور کنند، عقول انسان‌ها را بالا می‌برند. وقتی اینگونه بشود دیگر نیاز به تحمیل ندارد و شخص استقبال می‌ کند. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh