eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.6هزار دنبال‌کننده
614 عکس
80 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
جلسه 39.docx
36.5K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثالثة و العشرون صفحات : 149 و 150 تاریخ جلسه : 1403/09/07 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
انگاره ستیز فقه و اخلاق پیوند به گفتگوی آقایان علیدوست و سروش یکی از محورهای گفتگو میان آقایان علیدوست و سروش دربارۀ فقه و اخلاق بود. آقای سروش بر تهی‌بودن فقه از اخلاق؛ بلکه ستیز این دو با هم پا فشرد و آقای علیدوست، افزون بر تبیین رسالت فقه، با نشان‌دادن نمونه‌هایی از پیوند فقه و اخلاق، کلیت ادعای آقای سروش را نادرست شمرد. مسئله، بودن گزاره‌هایی در فقه است که عقل آنها را قبیح می‌شمارد. به سخن دیگر: آیا فقه می‌تواند گزاره‌ای داشته باشد که عقل آن را قبیح می‌داند؟ روشن‌تر: در تقابل میان عقل و نقل چه باید کرد؟ این نمونه‌ها را ببینید: الف. کمک مالی به نیازمندان واقعی که نه خمس باشد؛ نه زکات مال؛ نه زکات فطر و نه نفقه، زیر عنوان زکات مستحب و صدقه مستحب و انفاق مستحب قرار می‌گیرد که دادن آن واجب نیست (نک به رسائل فیض کاشانی، ج2، رساله7، ص11). بنابراین مردم ثروتمند می‌توانند بی‌ترس از جهنم بی‌آنکه ریالی به گرسنه و بیمار بدحال بدهند از کنار آنها بگذرند. ب. الظاهر أنه من الإنفاق الذي تستحقه الزوجة ... الأدوية المتعارفة ... . الظاهر أنه ليس منه [:الإنفاق] الدواء و ما يصرف في المعالجات الصعبة ... خصوصا إذا احتاج إلى بذلِ مالٍ خطيرٍ (تحریر الوسیلة، ج2، ص317). ج. الأحوط في العقد على الصغيرة انقطاعا أن تكون بالغة إلى حد تقبل للاستمتاع و التلذذ بها و لو بغير الوطء بأن كانت بالغة ست سنين فما فوق مثلا (همان، ص277). د. هبه از عقود جایز است؛ یعنی هبه‌کننده می‌تواند پس بگیرد؛ ولی پس‌گرفتن هبه شرعاً و عرفاً ناپسند است (عصارۀ دین، مسأله 464). دربارۀ پس‌گرفتن هبه از غیرخویشان آمده است: در این صورت برگشت جایز است؛ ولی شرعاً و عرفاً بسیار ناپسند است (مسأله 468). می‌گویم: 1. سخن در موضوعی کهن با عنوان رابطۀ فقه و اخلاق است که در دایرۀ بزرگتر، از آن به رابطۀ دین و اخلاق یاد می‌شود (نک. مدخل مسائل جدید در علم کلام، ج2، ص175). برخی مانند اشاعره، با انکار حُسن و قُبح عقلی و باور به حُسن و قُبح شرعی، معتقد به تقدّم دين بر اخلاق شده‌اند (همان، ص176) ولی عدليه كه به مستقلات عقليه اعتقاد راسخ دارند؛ دین را مقدم بر اخلاق ندانسته و اخلاق را جزو دين می‌دانند (همان، ص190). فعل اخلاقی هم آن است که از درون سرچشمه بگیرد و عقل آن را نیکو بداند (ر.ک به همان، ص192-196). 2. دین را باید یک مجموعۀ به هم پیوسته دانست که آمیزه‌ای از گزاره‌های باوری و رفتاریِ برگرفته از دو حجت ظاهر و باطن اند. تکه‌کردن این ساختار هماهنگ و در هم تنیده به سه بخش جدا از هم و نامیدن آن سه به فقه و کلام و اخلاق و سپس کشیدن دیوار میان این سه و بعد تقدیم فقه بر اخلاق، دست‌کم دربرخی موارد (نمونه‌های بالا) کاری بی‌دلیل و البته نادرست است. عمده دلیل، روایت إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ (کافی، ج1، ص32) است که در صدور و دلالتش بسی اشکال است (+). 3. دین با قلمرو هدایة الناس، مجموعه‌ای از آموزه‌های باوری و رفتاری است که از دو حجت ظاهر و باطن (کافی، ج1، ص16) برخاسته‌اند. حجت ظاهر، امروز، کتاب و روایات معتبر است و حجت باطن، همان عقل همیشگی است؛ البته به شرطی که امیر باشد نه اسیر؛ كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ (نهج البلاغه، حکمت211). بنابراین گزاره‌ای دینی است که این دو حجت، به آن نظر داشته باشند. بی‌شک گزاره‌ای که به امضای عقل نرسد و عقل آن را نیکو نشمرد نمی‌تواند یک گزارۀ دینی شمرده شود؛ چه در رفتار باشد مانند نمونه‌های یادشده و چه در باور باشد مانند اعتقاد به جبر. 4. ما در دین، تنها با دو حوزۀ باور و رفتار روبرو هستیم؛ تکرار و بسندگی قرآن از آغاز تا پایان بر ایمان و عمل صالح، دلیل این مدعاست. راهبران ما در هر دو حوزه، همان دو حجت ظاهر و باطن اند. 5. در حوزه رفتار که اکنون موضوع سخن است؛ بایدها و نبایدها را گاه نقل معتبر بیان می‌کند و گاه عقل با حکم به حسن یا قبیح‌ بودن کاری ما را به انجام یا ترک آن رهنمون می‌سازد. تأکید می‌شود: برون‌داد این حوزه، وقتی دینی است که با هماهنگی عقل امیر و نقل معتبر باشد. بنابراین هیچ تمایز؛ بلکه تقابلی میان فقه و اخلاق اصطلاحی نیست و رابطه این دو، یگانگی در بخش رفتاری دین است و اگر گاه سخن از اخلاق می‌شود (نک. عیون أخبار الرضا علیه‌السلام، ج1، ص297) منظور همان رفتار دینی است که راهبرش عقل مُدرِک حُسن و قُبح است (فرائض و محارم نقلی و مکارم عقلی). 6. از آنچه گفته آمد دانسته می‌شود این توجیه پرتکرار: این کار از نظر فقهی جایز است؛ ولی از نظر اخلاقی نه؛ از ریشه نادرست است و فتوا به جایز بسیار ناپسند، درست نمی‌نماید. 7. در تعارض مستقر میان حُکم قطعی عقل بر قبح یا حُسن کاری از یک سو و دلالت ظنی نقل بر انجام یا ترک آن کار از سوی دیگر، بی‌گفتگو تقدیم با حُکم قطعی عقل است.
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 149 و 150 سال تحصیلی 1
152222.pdf
205.4K
💠 برگه صفحات (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 151 و 152 سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثالثة و العشرون تاریخ جلسه : 1403/09/10 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 151 و 152 سال تحصیلی 1
فقهiiii 154.pdf
166.2K
💠 برگه صفحات (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 153 و 154 سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون تاریخ جلسه : 1403/09/10 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوس
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 40.mp3
14.44M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه چهلم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثالثة و العشرون صفحات : 151 و 152 و 153 و 154 تاریخ جلسه : 1403/09/10 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و دوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ال
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 33.mp3
18.3M
💠 جلسه سی‌ و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/09/10 صفحات : 311 و 312 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 ا
جلسه 40.docx
40.8K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه چهلم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثالثة و العشرون صفحات : 151 و 152 و 153 و 154 تاریخ جلسه : 1403/09/10 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و دوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠
033.docx
18.8K
💠 پیاده سازی جلسه سی‌ و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/09/10 صفحات : 311 و 312 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ال
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 34.mp3
19M
💠 جلسه سی‌ و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/09/11 صفحات : 311 و 312 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه چهلم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 41.mp3
14.72M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه چهل و یکم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثالثة و العشرون صفحات : 151 و 152 و 153 و 154 تاریخ جلسه : 1403/09/11 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠
034.docx
19.8K
💠 پیاده سازی جلسه سی‌ و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/09/11 صفحات : 311 و 312 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 151 و 152 سال تحصیلی 1
جلسه 41.docx
43.5K
💠 برگه صفحات (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 151 و 152 و 153 و 154 سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثالثة و العشرون تاریخ جلسه : 1403/09/11 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 311 و 312 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما
اصول 314 (1).pdf
227.3K
✍️ برگه صفحات 313 و 314 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ : 1403/09/12 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه چهل و یکم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوس
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 42.mp3
16.22M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه چهل و دوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثالثة و العشرون صفحات : 153 و 154 تاریخ جلسه : 1403/09/12 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 35.mp3
16.67M
💠 جلسه سی‌ و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/09/12 صفحات : 313 و 314 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
• برنامه ماجرا 💠 «فصل فاطمیه» حضرت زهرا(سلام الله علیها) الگوی زن معاصر قسمت سوم : حضرت زهرا(سلام الله علیها) بانویی از اسلام برای انسان باحضور: ابوالقاسم علیدوست‌ 📆 دوشنبه ۱۲ آذر ماه ساعت ۲۳ شبکه چهار سیما بازپخش: روز بعد ساعت ۸ و ۱۳ ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
• برنامه ماجرا 💠 «فصل فاطمیه» حضرت زهرا(سلام الله علیها) الگوی زن معاصر قسمت سوم : حضرت زهرا(سلام
🔻در این بحث، https://eitaa.com/alidost_fiqh/6085 استاد علیدوست به این پرسش پاسخ می‌دهند که: سیره حضرت زهرا سلام الله علیها چه نقشی در استنباط فقهی دارد؟ و در ادامه به: جایگاه سیره ایشان در استنباط فقه سیاسی و حکمرانی می‌پردازند. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠
035.docx
17.2K
💠 پیاده سازی جلسه سی‌ و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/09/12 صفحات : 313 و 314 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه چهل و یکم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوس
جلسه 42.docx
42.4K
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه چهل و دوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثالثة و العشرون صفحات : 153 و 154 تاریخ جلسه : 1403/09/12 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
BANOOYI.AZ.ESLAM-1403.mp3
20.55M
💠 سخنرانی آیت الله علیدوست فاطمیه حضرت زهرا سلام الله علیها 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : بانویی از اسلام برای انسان http://a-alidoost.ir/persian/sounds ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
به‌مناسبت سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ره انجام شد: گفت‌وگویی صمیمانه با آیت الله علیدوست درباره ابعاد علمی و اخلاقی مرجع راحل قرآن در منهج فقهی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی جایگاه ویژه‌ای دارد./آیت الله العظمی فاضل، فقیهی زاهد، سترگ و آموزنده برای نسل‌هاي آينده بود./ آن مرجع فقید در اخلاق علمی و پژوهشی بسیار غیور بودند./ایشان در باب حج، كار كارستاني كرده‌اند و کتابشان بسیار مهم و دقیق است./هیچ‌گاه در مطالعات علمی‌شان، دور خودشان ديوار نکشیدند./ایشان واقعاً بیشتر از عمر خودشان کار کرده بودند. ◀️ لینک بخش اول: https://eitaa.com/alidost_fiqh/6094 ◀️ لینک بخش دوم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/6096 ◀️ لینک بخش سوم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/6095 ◀️ برای مطالعه این گفت‌وگو در خبرگزاری حوزه به لینک زیر مراجعه نمایید: https://www.hawzahnews.com/news/1207642 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
به‌مناسبت سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ره انجام شد: گفت‌وگویی صمیمانه با آیت الله علیدوست
🔰 منهج فقهی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (بخش اول) 🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔻 خبرگزاری حوزه / این ایام مصادف است با ارتحال مرجع بصیر و انقلابی آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی (ره) که به حق احیاگر فاطمیه و مدافع نظام مقدس اسلامی و اندیشه‌های امام راحل و رهبری معظم انقلاب بود و تا آخرین لحظات عمر شریف از نشر و ترویج معارف نورانی قرآن و اهل بیت علیهم السلام دریغ نورزیدند. ▫️ به همین بهانه با یکی از شاگردان ایشان یعنی آیت الله ابوالقاسم علیدوست به گفت‌وگو نشستیم تا ابعاد ناگفته‌ای از مبانی علمی و اخلاقی آن مرجع انقلابی را بشنویم؛ ان شاءالله که چراغ راهی باشد برای اساتید و طلاب حوزه‌. روحش شاد و راهش پر رهرو باد ◀️ به بهانه سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، می‌خواهیم از شخصیت آن مرجع فقید که سال ها پای درسش تلمذ کرده اید، بگویید. 🔹 خدای بزرگ را شاکرم که توفیقی داده تا از عالمی بزرگ یعنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی صحبت کوتاهی داشته باشم. واقعش برای بنده بسیار توفیق است که گاهی زمینه‌هایی پیش می‌آید و از شخصیت سترگ و بزرگی صحبت می‌کنم. صحبت از آن مرجع عظیم می تواند از ساحت‌های مختلف باشد؛ علمی، عموماً و فقهی خصوصاً؛ سیاسی و انقلابی و اجتماعی و اخلاقی؛ داشتن دغدغه دفاع از کیان اسلام، تشیع و اهل بیت علیهم السلام و اخلاق پژوهشی و تألیفی. طبیعی است که نشود همه این ساحت‌ها را حتی مورد اشاره قرار داد. من در این فرصت کوتاه به دو ساحت اشاره می‌کنم: ساحت فقهی و ساحت پژوهشی و اخلاق علمی ایشان که این دو هم از هم جداست؛ ولی در صحبت‌های من با هم ادغام می‌شود و در دو جهت صحبت می‌کنم: فقهی و اخلاق علمی و پژوهشی. ◀️ منهج فقهی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، دارای چه مشخصه‌هایی است؟ 🔹از نظر فقهی خوب است که روش فقاهت ایشان را مطمح نظر قرار بدهیم. این شخصیت بزرگ مثل بسیاری از بزرگان، دارای منهج فقهی است. اگر کسی منهج فقهی ایشان را پیدا کند به یک سلسله از گزاره‌ها، شاخص‌ها و مؤلفه‌ها می‌رسد که در یک نظام حلقوی کاملاً معنا می‌دهد. ایشان از دو مکتب منهج اقناع، اطمینان، قرار ولو با تجمیع ظنون؛ و مکتب مدرسه‌ای صغری، کبری، نتیجه، مکتب ریاضی، و صناعت محور، تعلّق به گزینه اول دارند. 🔸شاخص‌هایی ما را به این قضاوت می‌رساند: ۱. ایشان اساتید مهمی دیده‌اند از همان آغاز کار، چون خود ایشان نوشته اند ۱۹ سالم بود که به درس مرحوم آیت الله العظمی بروجردی رفتم و البته من تعبیر می‌کنم حضور نشیط و جدی داشتم. بعد هم امام خمینی. این دو نفر مخصوصاً شخصیت اول، آیت الله العظمی بروجردی به مکتب تجمیع ظنون تعلق دارند یعنی مکتب اطمینان. یعنی بر فقه اینها حاکمیت با دلائل معنوی است؛ نه صرف امارات قانونی؛ چه اطمینان و قرار بیاورد چه نیاورد. ۲. معمولاً نزد اهل این منهج فقهی، فقه قوی‌تر از اصول است هر چند در اصول هم قوی‌ هستند اما وقتی به فقه می‌رسند خودشان را خوب نشان می‌دهند و ما باز در روش این شخصیت بزرگ این را می‌بینیم. اصول متلقاة و شهرت قدمایی در مکتب فقهی ایشان حضور جدی دارد. ایشان اولین مرجّح را در وقت ناهمسویی ادلّه، شهرت قدمایی می‌داند. البته ایشان مخالف مشهور هم گاه فتوا می‌دهد؛ یعنی این‌طور نیست که مقلد مشهور باشد اما مقلد مشهور نبودن یک مطلب است ولی شهرت را نادیده گرفتن مطلب دیگری است. ایشان نادیده نمی‌گیرد ولی اگر لازم باشد فتاوایی هم خلاف مشهور می‌دهد. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
به‌مناسبت سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ره انجام شد: گفت‌وگویی صمیمانه با آیت الله علیدوست
🔰 منهج فقهی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) (بخش سوم ) 🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔸نکته بعدی اینکه ایشان از نظر اخلاق پژوهشی، اهل تألیف است و یک عبارتی ایشان دارند که می‌فرمایند: «فی عام ۱۳۶۹، کان لی من العمر تسعة عشرة سنة»، ۱۹ سالم بود، «وفّقنا الله تعالی لحضور بحث استاذنا البروجردی» در این سن، توفیق حضور در درس آیت الله العظمی بروجردی را پیدا کردم. با اینکه درس، درس بلندی است برای بزرگانی مثل مرحوم امام خمینی و دیگران القا می‌شود، ولی ایشان در سن ۱۹ سالگی وارد این درس می‌شود. جالب اینجاست که می‌فرمایند روزی ایشان روضه پدر ما بودند؛ پدرم من را به ایشان معرفی کرد و بعد از معرفی فرمود که «هل تعلمون أنّ ابنی یکتب بحوثکم؟» می‌دانید این پسرم درس شما را می‌نویسد. بعد می‌فرمایند که آوردند و این عالم بزرگ که برای دقائق عمرش، حساب می‌کند «فقضی نصف ساعة فی قرائتها» نیم ساعت تمام خواند و بعد یک اشکالی وارد کرد. آن شاگردپروری، یعنی آن اقتضای فاعل، آن قابلیت قابل، کار خودش را می‌کند. بعد در طول ۱۱ سال این نهایة التقریر که درس خارج بوده را تقریر می‌کند. یعنی ایشان کسی هستند که از ابتدا با قلم و با پژوهش آشناست. من وارد ساحت‌های دیگر ایشان نشدم. خوشم نمی‌آید از خواب و از این حرف‌هایی که گاهی در بازار است ولی بعضی از خواب‌ها خواب نیست، بیداری است: تازه ایشان فوت کرده بودند شبی در خواب ایشان را دیدم و می‌دانستم فوت کرده است؛ به ایشان گفتم که در عالم خواب، شما ده سال بیشتر از عمرتان کار کردید. البته در بیداری اعتقادم بیشتر است ولی در خواب گفتم ده سال. اگر بودید چه می‌کردید؟ فرمود تفصیل الشریعه را تمام می‌کردم. که پس از اینکه از خواب بیدار شدم به آقا زاده ایشان و خلف صالحشان گفتم. و ایشان هم الحمدلله شروع به اتمام این کار بزرگ کردند. ◀️ ساده زیستی و احتیاط در مصرف سهمین و نیز غیرت دینی ایشان را چگونه دیدید؟ 🔹از نظر زهد و تقوا اگر به این قسمت از وصیت نامه ایشان توجه کنیم کفایت می‌کند: «تمام اموالی که به اینجانب ارتباط دارد هیچ کدام مال شخصی اینجانب نیست.» طبق این بیان یعنی نه کتابم، نه منزلم، نه دفترم، هیچ کدام مال شخصی نیست؛ مربوط به سهمین است و هیچ کدام از ورثه ازاین اموال حقی ندارند یعنی این که بخواهند استفاده شخصی و خصوصی کنند حق ندارند؛ این در حالی است که ایشان صدها میلیون با پول آن زمان، حال بگوییم صدها میلیون در اختیار داشتند. بله، این وصیت مال کسی است که صدها میلیون شهریه به طلاب می‌دادند و یکی از شهریه‌های خوب، شهریه ایشان بود؛ عاش سعیداً و مات سعیدا. نکته ای را اینجا باید عرض کنم و مهم است و آن اینکه همیشه از بزرگان‌گفتن خوب است، دلنشین است و ثواب دارد؛ یعنی اگر کسی قصد ثواب کند ثواب می‌برد، اما مهم‌تر از قصد ثواب و این دلنشینی این است که انسان از زندگی اینها درس بگیرد. اینکه در قرآن آمده است: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه» درست است؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله الگوی مطلق است؛ همچنان که حجت مطلق است اما معنایش این نیست که دیگران نمی‌توانند اسوه و الگو باشند؛ در واقع «لنا فی العلماء اسوةٌ حسنه» همین‌طور که «لنا فی الائمة المعصومین علیهم السلام اسوةٌ حسنة». ببینید برای نمونه عرض کنم: ایشان وقتی یک شبهه‌ای در علم امام علیه السلام القا می‌شود، کتابی می‌نویسند به نام پاسداران وحی. این کتاب فاخر دو مطلب را مطمح نظر قرار می‌دهد: علم غیب امام و پاسخ به شبهاتی که برخی مطرح کرده بودند. یا وقتی در آیه تطهیر، سخنانی مطرح می شود، ایشان با همکاری یکی از دوستان شفیقشان کتابی در ارتباط با آیه تطهیر می‌نویسند و شبهات را پاسخ می‌دهند. در واقع اخلاق علمی و اخلاق پژوهشی ایشان مرز هم ندارد. هستند برخی که در محاسبات خودشان بگویند نوشتن آن کتاب از منزلت ما در آینده می‌کاهد و شاید مزاحم برخی از سمت‌ها باشد، اما «ان الله تعالی غیورٌ یحبّ لکلّ غیور» اینها غیورند در اخلاق علمی، در اخلاق پژوهشی و در غیر اینها. ◀️ اگر بخواهید آیت الله العظمی فاضل را در یک جمله معرفی کنید چه جمله طلایی را می‌فرمایید؟ 🔹 من در پاسخ شما از همین صحبت‌های خودم بهره می‌گیرم و می‌گویم: «فقیهی زاهد، سترگ و آموزنده برای نسل‌های آینده.» ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
به‌مناسبت سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ره انجام شد: گفت‌وگویی صمیمانه با آیت الله علیدوست
🔰 منهج فقهی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) (بخش دوم) 🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست ◀️ اگر امکان دارد چند نمونه از این فتاوا را بفرمایید. 🔹از باب نمونه عرض می‌کنم. نخست اینکه ایشان در باب مضاربه، تعیین سهم معیّن در صورتی که طرفین قاطع باشند به این مقدار از این سهم قائل است، در حالی که مشهور می‌گویند باید سهم مشاع باشد. من پول می‌گذارم دیگری کار می‌کند باید بگوییم نصف، ثلث، دو سوم، سهم مال تو، بقیه مال من. ولی اگر بگوییم این مقدار، ۱۷ درصد، ۱۶ درصد، بعد هم تعیین کنیم ۱۶ درصد از این پول، می‌شود تعیین. دیگر نمی‌شود مشاع؛ یعنی غیر معین، تعبیر غیر معین دقیق‌تر است. اما ایشان قبول دارد و می‌دانید در عملیات بانکی این بسیار کارگشا است. ایشان در حج صروره کسی که اولین بار مشرف به حج شده، قائل به تخییر بین حلق و تقصیر است، در حالی که معظم فقیهان متقدم بلکه متأخر قائل به تعیّن حلق‌اند. یا ایشان تدخین را در روزه مُفطر یا مفطّر نمی‌داند البته من این مورد سوم را عرض می‌کنم از باب متداول والّا تدخّل فقیه در اینکه چه مفطر است و چه نیست در عنوان کار فقیهانه است اما در مصداق، کار فقیهانه نیست. فلان آمپول روزه را باطل می‌کند، فلان دارو روزه را باطل می‌کند اینها کار فقیهانه نیست؛ ولی معمولاً فقهای ما دخالت می‌کنند کسی اگر فتاوای ایشان را رصد کند طبیعتاً به موارد زیادی بر خلاف مشهور برمی‌خورد اما عرض کردم ایشان به مکتب تجمیع ظنون و حاکمیت دلائل معنوی قائل است که باید وجدان فقیه قانع بشود؛ نظیر آن چه که در باب قضا می‌گویند. ما در قضاوت، دو مکتب داریم: مکتب حاکمیت دائل معنوی و حاکمیت امارات قانونی و مکتب تلفیق که مکتب اسلام است. وقتی به آن منهج تعلق پیدا می‌کند این هم می‌شود از آثارش. من ندیدم ولی حدس قوی می‌زنم ایشان شهرت را جابر ضعف دلالت بداند و به طریق اولی جابر ضعف سند؛ چنانچه مرجح هم دانستند. اینها از ویژگی‌های این منهج فقهی است. ◀️ از دیگر مشخصه‌های این منهج فقهی بگویید. 🔹ویژگی بعدی این منهج فقهی این است که این فقیهان، قرآن در فقه‌شان حضور بهتری دارد. من از خلف صالح ایشان صدیق گرامی‌ام جناب آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی شنیدم که آن مرجع بزرگ فرموده بودند از آیه ۱۹۶ بقره، «واتمّوا الحجّ والعمره» تا آخر آیه که من صد فرع فقهی استخراج می‌کنم یا استخراج کرده‌ام. می‌دانید ایشان در باب حج، کار کارستانی کرده بود. از باب اینکه مخاطبان آشنا بشوند با تراث شیعه عرض کنم که همه آثار ایشان آثار سترگی است، فاخر است، فخیم است ولی بخش حج ایشان یک استثناست و حتی فرموده بودند من حج را اجازه رجوع به دیگران هم نمی‌دهم. اگر احتیاطی کرده‌ام اجازه رجوع نمی‌دهم و فرموده بودند حتی من مقلّدان مرحوم امام خمینی قدس سره را قبول می‌کنم از خود مرحوم امام تقلید کنند و باقی باشند الّا فی الحج. ◀️ اخلاق علمی و پژوهشی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) را چگونه توصیف می کنید؟ 🔹امّا از جهت اخلاق علمی و پژوهشی: ایشان دیوار نمی‌کشد در مطالعات علمی‌اش. می‌دانید قم همیشه از آثار نجف به خوبی استفاده کرده و خودش را محروم نکرده، اما گاه در آن طرف، شدّت این طرف دیده نمی‌شود؛ یعنی نجف اصراری بر استفاده از تراث قم ندارد ولی خب این طرف نه. ایشان هم به همین اخلاق علمی قم و ارزشمند قم فرموده بود من تمام آثار اصولی و فقهی و رجالی بزرگی مثل آیت الله العظمی خویی را دیدم. با اینکه جالب است این دو نباید روش همدیگر را بپسندند، چون آیت الله العظمی خویی ایستاده بر قله صناعت‌محور و صغری، کبری و نتیجه است؛ ولی ایشان بر عکس، به آن مکتب و مدرسه تعلق ندارد. اختلاف سلیقه وجود دارد؛ ولی مطالعه می‌کند و طبیعتاً استفاده می‌نماید. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔰با حضور و ارائه ایت الله علیدوست برگزار می گردد: 🌀 نشست علمی: مدیریت اطلاعات در فقه هنر ⏹همراه با رونمایی از پایگاه فقه هنر 📆 زمان: یکشنبه 18 آذر 1403، ساعت: 10 تا 12 ⏹ مکان: پردیسان،انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه2، تالار سلیمانی 🌐 لینک ورود به جلسه: dte.bz/ssH1b ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 313 و 314 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما
413.pdf
193.2K
✍️ برگه صفحات 315 و 316 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ : 1403/09/18 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 153 و 154 سال تحصیلی 1
417.pdf
190K
💠 برگه صفحات (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 155 و 156 سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثالثة و العشرون تاریخ جلسه : 1403/09/18 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻حضور آیت الله علیدوست در نماز جمعه شهر ابرکوه + اقامه نماز عصر به امامت ایشان 🌹 #اتفاق_جالب: حضور و ابراز علاقه کودک خردسال به استاد علیدوست و عکس العمل جالب ایشان #نماز_جمعه #ارتباط_با_مردم ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ا
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 36.mp3
20.22M
💠 جلسه سی‌ و ششم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/09/18 صفحات : 315 و 316 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh