عُمرِ تو مانند همیانِ زَرَست
/ روز و شب مانندِ دینار اشمرست
بخوانید 👇
eitaa.com/aliebrahimpour_ir/1633
عقل یشمی خالخال پشمی
عُمرِ تو مانند همیانِ زَرَست / روز و شب مانندِ دینار اشمرست بخوانید 👇 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/
(۱۲۳) هر زمان نزعی است جزوِ جانت را / بنگر اندر نزعِ جان، ایمانت را
تو لحظهبهلحظه در حالِ جان کندن هستی. پس به هنگامِ جانکندنهای لحظهبهلحظه خود مواظب ایمانِ خود باش. [ حال که آدمی در هر لحظه از حیات خود در حالِ جان کندن است و گام به سوی #مرگ برمیدارد، باید مواظبِ آخرین لحظه جان کندن خود باشد تا با قلبی مؤمن از این سرای سپنج بکوچد. حضرت علی (ع) میفرماید : «هر نفسی که آدمی برمیکشد، گامی است به سوی مرگ» ( #نهج_البلاغه ، حکمت۷۱) ]
(۱۲۴) عُمرِ تو مانند همیانِ زَرَست / روز و شب مانندِ دینار اشمرست
عمرِ تو در مَثَل مانند کیسه زر است. و روز و شب نیز همانند کسی است که دینارها را میشمرد. هر روز، سهمیهی خودش را میگیرد تا تو را راه بدهد.
(۱۲۵) میشمارد، میدهد زر بیوقوف / تا که خالی گردد و آید خُسوف
گردش روزان و شبان و گذرِ زمان، بیدرنگ و توقف، سکههای عمر آدمی را میشمارد تا آنکه کیسۀ حیات آدمی خالی میشود و زوال او از راه میرسد . [خسوف = در لغت به معنی گرفتگی ماه است ولی در اینجا کنایه از اُفول و زوال آدمی است]
(۱۲۶) گر ز کُه بستانی و نَنهی به جای / اندر آید کوه زآن دادن ز پای
برای مثال، اگر از یک کوه، دمادم مقداری برداری و به جای آن چیزی نگذاری، کوه به این عظمت، از این کاستیهای تدریجی پایان میپذیرد و چیزی از آن باقی نمیماند.
(۱۲۷) پس بِنه بر جای هر دم را عِوَض / تا زِ وَاسجُد وَاقتَرِب یابی غَرض
بنابراین به جای هر لحظه از عمر که از دست میدهی، از سجده و قرب به حضرت حق، عوض و مابهازایی برای آن بگمار. [شایسته است که دوران حیاتِ خود را در عبادت و کردار نیک سپری کنی تا به غایتِ نهایی حق نایل شوی. #سوره_علق ]
(۱۲۸) در تمامی کارها چندین مَکوش / جز به کاری که بُوَد در دین ، مَکوش
برای انجام هر کاری نباید جوش بزنی؛ مگر کاری که به دین و ایمان مربوط می شود. در این کار تا میتوانی بجوش و بکوش.
(۱۲۹) عاقبت تو رفت خواهی؛ ناتمام / کارهایت اَبتر و نانِ تو خام
سرانجام، تو بدون اینکه کارهایت را تمام کرده باشی از این دنیا رخت خواهی بست. بنابراین کارهایت ناقص و نانِ تو ناپخته میماند. [ بند ۵-۷ #دعای_پنجاه_و_سه را ببینید]
(۱۳۰) و آن عمارت کردنِ گور و لحد / نی به سنگ است و به چوب و نی لُبَد
و باید بدانی که آبادکردن و ساختن گور و لحد، به سنگ و چوب و مالِ فروان نیست. [لُبَد = به معنی کثیر و بسیار است. چنانکه در آیه۶ سورۀ بَلَد آمده.]
(۱۳۱) بلکه خود را در صفا گوری کنی / در مَنیّ او کُنی دفنِ مَنی
بلکه ساختن و عمارت گور در این است که از صدق و صفا ، گوری برای خود فراهم سازی؛ و وجودِ موهومِ خود را در وجودِ حقیقی او محو و فانی کنی.
#جرعه_ای_حکمت از #مثنوی_معنوی #مولوی ؛ دفتر سوم
eitaa.com/aliebrahimpour_ir/1632
@aliebrahimpour_ir
@my_sajjadieh
عقل یشمی خالخال پشمی
یا ابن موسی بن جعفر بحق پدران نورانیات از جدت سیدالساجدین برایم #اذن و #بینه و #بعثت و #حواله و #اف
#عکس
سعدی جان!
از خدا برایمان بخواه که
مودب شویم؛
عاقل شویم؛
باصفا شویم...
شیراز؛ آرامگاه سعدی - ۱۴۰۳.۰۶.۲۷
@aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
یا ابن موسی بن جعفر بحق پدران نورانیات از جدت سیدالساجدین برایم #اذن و #بینه و #بعثت و #حواله و #اف
عقل یشمی خالخال پشمی
#یلدا تفال به حافظ به نیت: #ذوب_در_صحیفه شدن خرقهپوشیّ من از غایَتِ دینداری نیست پَردهای بر سَرِ
#کرامت
کرامتی از حافظ دیدم که گفتنش از خالی از لطف نیست، انشاءالله که خالی از حکمت هم نباشد:
شب یلدا پارسال - ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - تفالی به حافظ زدم و این غزل آمد. آن موقع بیت هفتمش را در کانال گذاشتم. ولی در حقیقت -چنانکه یکی از #دوستان_استاد و #استاداندوست ام تاکید کرد- بیت اصلی که پاسخ صریحی به نیتم محسوب میشد، بیت هشتم بود:
من که خواهم که ننوشم به جُز از راوقِ خم
چه کنم گر سخن #پیر_مغان ننیوشم
گذشت.
شهریور امسال (۱۴۰۳.۰۶.۲۷) که رفته بودیم شیراز، حافظم را بردم و بعد از زیارت حافظیه، تفالی به حافظ زدم که نظری بدهد دربارهی #هدف_زندگی و #معنای_زندگی .
😲 و باز همین غزل۳۴۰ آمد! 😳
💠 الحق که چه زیبا فرمود از وضعیتم که "من که از آتشِ دل چون خُم می در موشم" و "تو مرا بین که در این کار به جان میکوشم".
💠 یا آنجا که میگوید "من چرا مُلک جهان را به جُوی نفروشم؟" چه زیبا این #دکان و #بساط را تفسیر نفسالامری و وجودی میکند.
💠 یا بیت هفت، چقدر زیبا این بساط را از نظر اجتماعی تفسیر میکند.
💠 و اوج کار که راوَق خم است. خم می یک تهنشین دارد و یک صافی. تهنشینها دُرد اند. کسی که تهمانده میخورد، دُردیکِش است. اما شراب زلال و صاف، شراب روی خم است. مخصوص خواص که به آن #راوق_خم میگویند.
✅ به نظر حافظ این #راوق چیزی نیست جز سخن #پیر_مغان ، که زلال و صافی علوم الهی و معارف سرّی اولیاست؛
❤️ و بیشک، گلسرسبدش، #صحیفه_سجادیه #آقا_سیدالساجدین .
@aliebrahimpour_ir
@my_sajjadieh ۱۴۰۳.۰۹.۳۰
🔺 قبلا میگفتن: #اخلاق و #تربیت و #سلوک و #خودسازی
🔻 الان میگن: #توسعه_فردی
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۱۰.۰۹
شعری که امیرالمومنین روی سنگ قبر #سلمان_فارسی نوشت:
وَفَدْتُ عَلَى الْكَرِيمِ بِغَيْرِ زَادٍ /
مِنَ الْحَسَنَاتِ وَالْقَلْبِ السَّلِيمِ
وَحَمْلُ الزَّادِ أَقْبَحُ كُلِّ شَيْءٍ /
إِذَا كَانَ الْوُفُودُ عَلَى الْكَرِيمِ
«بى آن که توشهاى از حسنات و کارهاى نيک و قلب سالم اندوخته باشم بر خداوند بزرگوار و کريم وارد شدم؛ زيرا هرگاه انسان بر شخصى بزرگوار وارد مىشود، زشتترين چيزها آن است که زاد و توشه با خود ببرد.»
پ.ن: از مستحبات کفن
@aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#دارالصحیفه امروز پیش #استاد_حسین_مفیدی_یزدی #استخاره کردم با این نیت که آیا وقتش رسیده که #بساط_سج
#استخاره
☘️ رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ
يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ ﴿۳۷﴾
☘️ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ
وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ ﴿۳۸﴾
☘️ والَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً
حَتَّى إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا
وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ
وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿۳۹﴾
☘️ أوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا
وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ ﴿سوره نور: ۴۰﴾
#نور
#ذوب_در_صحیفه
#بساط_سجادیه_من #دارالصحیفه
#مواظبت_بر_استمرار_و_بقا_دواعی
#قائد_سیاره_در_حال_حرکت
#زمینه_و_شانیت_الهاء
#تحصن_به_ذکر_الله
🗓 ۱۴۰۳.۰۸.۲۸
@aliebrahimpour_ir
🌐 @my_sajjadieh ۱۴۰۳.۱۰.۰۹
📌 #معرفی هوش مصنوعی رایگان متنباز DeepSeek V3
شرکت چینی Deepseek بزرگترین و قدرتمندین #هوش_مصنوعی #متن_باز جهان رو عرضه کرده که حتی از مدلهای متن بسته شرکتهای بزرگ هم قویتره!
این مدل دارای 671 میلیارد پارامتر است و بزرگترین در بین مدلهای متن بازه که بیش از 700 گیگ حجم داره! برای مقایسه بزرگترین مدل LLAMA فقط 405 میلیارد پارامتر داشت. این مدل تنها با هزینهای حدود 5.5 میلیون دلار تمرین داده شده.
در تستها این مدل هم عملکرد بسیار خوبی داشته و نه تنها از GPT 4o پیشی گرفته بلکه در تستهایی مختلف به خصوص برای برنامهنویسی، به Claude 3.5 Sonnet نزدیک شده و حتی در تستهایی از اون پیشی گرفته.
جمعبندی: اول و مهمتر از همه، اینه که رایگان هست. قدرت پاسخگویی اون (حتی به فارسی) بسیار خوب و بسیار نزدیک به چتجیپیتیئه.
قابلیت جستجو در وب، و همچنین تفکر استدلالی رو هم داره. ثبتنامش بسیار ساده و فقط با یک ایمیل انجام میشه.
✅ مدل Deepseek V3 به صورت رایگان از اینجا قابل استفاده هست👇
💠 http://chat.deepseek.com
🔎 the-decoder.com
📎 t.me/TechTube/13258 #رونوشت
@aliebrahimpour_ir
📌 «اللَّهُمَّ اُغْزُ بِكُلِّ نَاحِيَةٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ عَلَى مَنْ بِإِزَائِهِمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
☘ در عبارت «اَللَّهُمَّ اُغْزُ بِكُلِّ نَاحِيَةٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ عَلَى مَنْ بِإِزَائِهِمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» نکات بلاغی و لغوی ظریفی نهفته است که با بررسی آنها، به عمق معانی این دعا پی میبریم.
✅ #ترجمه دقیق:
«خدایا، همراه با هر گروهی از مسلمانان، به صورت یورش ناگهانی با دشمنان مشرکشان که در مقابلشان هستند بجنگ»
☘ معنای لغوی:
«غزا العدو غزوًا» به معنای حرکت به سوی جنگ و غارت دشمن است.
فیومی میگوید: غزو دشمن تنها در سرزمینهای آنان انجام میشود.
☘ #تضمین معنای «اِغاره» در فعل «اُغْزُ»:
فعل «غزا» به طور معمول متعدی است و نیاز به حرف اضافه ندارد.
اما در اینجا با «علی» متعدی شده است تا معنای «اِغاره» (یورش ناگهانی و غافلگیرانه) را در خود تضمین کند.
«اِغاره» به معنای یورش غافلگیرانه برای غارت، کشتن یا اسیر کردن است.
☘ نقش حرف «باء» در «بِكُلِّ نَاحِيَةٍ»:
«باء» برای تعدیه فعل استفاده شده و نقش همزه را در متعدی کردن فعل لازم ایفا میکند.
مانند:
«ذهب زیدٌ» (زید رفت)
«ذهبتُ بِزیدٍ» (با زید رفتم)
«أذهبتُهُ» (او را بردم)
☘ اما در اینجا، انتخاب «باء» به جای همزه، نکتهای لطیف دارد:
«باء» علاوه بر تعدیه، معنای مصاحبت و همراهی را نیز میرساند.
این معنای مصاحبت دلالت بر کمال حفظ، توفیق، امداد و نصرت الهی دارد.
☘ به عبارت دیگر، دعا کننده از خداوند میخواهد که خود همراه و حامی مسلمانان در این یورشها باشد. چنانکه این مفهوم همراهی و نصرت الهی در آیات قرآن نیز آمده است. مثل «إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلَائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا…» (سوره انفال، آیه ۱۲) و «قَالَ لَا تَخَافَا إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى» (سوره طه، آیه ۴۶) که در آنها، «معیّت» الهی نشاندهنده حمایت، حفظ و نصرت خداوند است.
☘ چنانکه مبّرد، سهیلی و زمخشری نیز اشاره کردهاند که بین «أذهبه» و «ذهب به» تفاوت وجود دارد: «أذهبه» به معنای روانه کردن، ولی «ذهب به» به معنای همراه بردن است.
بنابراین در این عبارت، استفاده از «باء» نشاندهنده همراهی خداست، نه صرفاً ارسال.
💠 جمعبندی:
در این دعا، درخواست میشود که خداوند نه تنها مسلمانان را به جنگ بفرستد، بلکه خود همراه آنان باشد و با حمایت و نصرت الهی، آنان را در یورشهای ناگهانی و غافلگیرانه بر دشمنانشان یاری دهد.
🔹 این نکات نشان میدهد معانی عبارات #صحیفه_سجادیه چقدر عمیقاند و کلماتشان با چه دقتی کنار هم چیده شدهاند.
منبع: #ریاض_السالکین، #سیدعلی_خان_مدنی ، ج۴ : ص۲۱۳.
@aliebrahimpour_ir
@my_sajjadieh