#معرفی_کتاب 🌷
📕 اصول و روش نگارش دانشگاهی؛
👤 سیدعلی اصغر سلطانی؛
📇 نشر دانشگاه علوم انسانی مفید.
🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/224 [👈🏻معرفی]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#معرفی_کتاب 🌷 📕 اصول و روش نگارش دانشگاهی؛ 👤 سیدعلی اصغر سلطانی؛ 📇 نشر دانشگاه علوم انسانی مفید. 🔗
🔸🔶 #پاراگراف_نویسی ، قدم اول نگارش صحیح 🔶🔸
🌸 با جمله و #پاراگراف و انواع قالبهای نوشتاری مثل مقاله و گزارش و متن ادبی و... در کلاسها و کتابهای ادبیات فارسی و نویسندگی ویرایش آشنا شده بودم. در ویراستاری و #نویسندگی، هرچند میگویند نگاه ما به پاراگراف هم محتوایی است و هم ظاهری، ولی عموما بیش از آنکه یک نگاه محتوایی باشد، نگاهی صوری و ظاهری است. یعنی میگوییم هر پاراگراف یک بسته مستقل محتوایی از کل متن است و در همین حد بسنده میشود. هیچگاه توضیح داده نمیشود فرق پاراگرافها چیست و واقعا چه طور میشود پاراگرافها را بسط داد؟ در مقابل نگاه صوری و ظاهری به پاراگراف تقویت میشود و همیشه دقت میکنیم که پاراگرافهایمان طولانی نباشد تا متن را از خوشخوانبودنش نیندازد.
🌸 در میان منابع مرسوم و متداول نویسندگی، مثل کتاب « #بر_بال_قلم » استاد حسینی ژرفا یا کتاب « #نگارش_و_ویرایش » استاد احمد سمیعی بیشتر تمرکز بر همان قالب مرسوم است. تنها فردی که روی جنبهی محتوایی پاراگرافنویسی تمرکز کرده، جناب آقای دکتر سیدعلیاصغر سلطانی است. در این زمینه، دو کتاب نوشتهاند. یکی قدیمی و یکی جدیدتر. قدیمیتر همین #اصول_و_روش_نگارش_دانشگاهی است و جدیدتر #نگارش_دانشگاهی_پاراگراف_نویسی .
🌸 تعبیر نگارش «دانشگاهی» در این عنوان، به معنای نگارش «علمی» است. ایشان در این دو اثر کوشیده، با نگاهی محتوایی، الگویی ارائه دهد تا هرکسی که علاقهمند دست به قلم شدن و نوشتن دربارهی موضوعات مختلف است، بتواند به این مهم دست پیدا کند.
🌸 الگوی این کتاب برای نویسنده این است که برای اینکه بتوانی منسجم و #ساختارمند بنویسی، باید منسجم و ساختارمند بیندیشی! این الگو معتقد است، نوشتن بهمثابهی یک هنر است. در این هنر، نویسنده میخواهد مطلبی را به مخاطب انتقال دهد و این انتقال اگر میخواهد صحیح و سالم باشد، باید از قواعد هنری اش تبعیت کند. #رتوریک یا #بلاغت دانشی است که این قواعد را دور هم جمع کرده است.
🌸 رتوریک در نگارش، دو مطلب عمده را توصیه میکند و شیوههایش را میآموزد:
1.سازماندهی محتوا؛ یعنی کدام مطلب ابتدا و کدام مطلب انتها بیاید. نتیجهی سازماندهی محتوا، ساختار پیدا کردن نوشتار است.
2.راهکارهای بسط یک مطلب؛ بدین معنا که نویسنده مطالب ذهنیاش را چه طور بگوید؟ در این قسمت روشهایی مثل توصیف، استدلال، مقایسه، مثال، مقابله و... آموزش داده میشود.
🌸 مخاطب این کتاب، بعد از شناخت کلی جمله و بند، #پاراگراف_نویسی را تمرین میکند. پاراگراف، در این الگو، نقش اساسی دارد. کسی که بتواند پاراگراف خوب بنویسید، به راحتی میتواند یک مقاله کوتاه بنویسد و کسی که بتواند یک مقاله کوتاه بنویسد، به راحتی میتواند یک فصل و در نتیجه یک کتاب یا پایاننامه بنویسید.
🌸 برای پاراگراف نویسی، اجزای مختلف یک پاراگراف (جمله موضوع، جمله پشتیبان، جملات پشتیبانِ پشتیبان و جمله نتیجه) معرفی شده، سپس قدم به قدم راههای بسط جملات آموزش داده میشود.
✅ این دو کتاب به هرکسی که علاقهمند مقالهنویسی و یادداشتنویسی و نگارش علمی است، قابل توصیه است. ☺️
✳️شناسنامه کتابها:
📓اصول و روش نگارش دانشگاهی؛ سیدعلی اصغر سلطانی؛ نشر دانشگاه علوم انسانی مفید.
📘نگارش دانشگاهي، پاراگراف نويسي؛ سيد علي اصغر سلطاني؛ نشر لوگوس.
[ #آموزش #آموزشی #نویسندگی #نگارش #مقاله_نویسی ]
♻️ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/223
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🔸🔶 #پاراگراف_نویسی ، قدم اول نگارش صحیح 🔶🔸 🌸 با جمله و #پاراگراف و انواع قالبهای نوشتاری مثل مقاله
✴️ کلاس #نگارش_علمی ✴️
▪️یک دوره مختصر و مفید، مرکز برایمان گذاشته با حضور خودِ آقای سلطانی.
▪️بهانهی خوبی شد برای من که فرصت نمیکردم سروته این کتاب را درستوحسابی ببینم.
▪️تاحالا، 4 جلسهاش گذشته. خوب پیش میرود.
▪️عمدهی زمان هر جلسه، به خواندن تمرینهای بچهها میگذرد. 20دقیقه پایان کلاس هم، درس جلسهی بعدی داده میشود.
▪️تمرکز ما تا حالا در کلاس، روی نوشتن #پاراگراف_ساختارمند گذشته. تمرینهایی که در خانه انجام میدهیم هم، همین است. در واقع تلاش میکنیم جملهبهجمله را با وسواس کنار هم بچینیم تا یک پاراگراف درستوحسابی از دلش در بیاید.
✅ نظر من دربارهی این کتاب و این مدل:
🔸نگاه اولیهام مثبت است. این مدل جواب میدهد. کسی که دنبال نوشتن است، اگر قدمبهقدم جلو بیاید، حتما نوشتنش تغییر میکند و بهتر میشود و این بهترشدن را هم خودش لمس میکند.
🔸تنها نقطه ضعف این مدل تا اینجا، نگاه شدیدا محتوایی به پاراگراف است. البته باید تا آخر دید، ولی نگاه ما در این مدل به پاراگراف، خیلی خشک است. گاهی پاراگرافها خیلی طولانی میشود و این مخاطب را در خواندن با چالش مواجه میکند. حتی اگر این مشکل واقعا وجود داشته باشد، اما اصل رویکرد صحیح است. آخرش هم دست نویسنده باز است برای تغییرات صوری و ظاهریای که دوست دارد. 😉
✅ تمرینها:
🔸چون از فضای نوشتن دور نبودم، نوشتن تمرینهای کلاس برایم کار آنچنان مشکلی نیست. عمدهی وقت من برای تمرینها، سر موضوع و سوژه خرج میشود!
🔸خیلی مصر هستم، پاراگرافهایی که به عنوان تمرین مینویسم، موضوعات خوب و با دیدگاه خودم باشند. برای همین احساس میکنم انتشارشان خالی از لطف نیست.☺️
🔻البته یک نکته را هم بد نیست بگویم: در نوشتن این پاراگرافها، عمده تمرکز، روی #ساختارمند بودن پاراگرافهاست. گاهی عامدا مجبوریم بعضی از لغزشهای نگارشی و زبانی را مرتکب شویم تا وضوح ساختار باقی بماند. لذا اگر احیانا مشکل زبانی در متنها بود، بگذارید به پای همین مسئله! اما از لحاظ محتوا تلاش کردهام، پاراگرافهای مفید و منسجمی باشند و یک مطلب درستوحسابی را ارائه دهند. 💪
🔹با هشتگهای #تمرین #پاراگراف_ساختارمند بهمرور منتشرشان میکنم. 😃
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#چشم_نوشت (بهجای #دلنوشته ) هیچکس به خوبی ما #موتورسوار ها، نمیتواند ببیند، جنازههای پهنشده ای
#فاز - #توییت
میگوید: فازت چیه؟ سینوسی میری.
میگویم: «عارفم در محفلی؛ دُردیکِشام در مجلسی»!
🌐 @aliebrahimpour_ir
🔶 🌼 #لینک های #گزارش «نقدی که دیده شد» 🌼 🔶
🔸یادداشت اولیه علی ابراهیمپور در واکنش به انتشار #کتاب «منظومه فکری آیت الله العظمی خامنهای» به #قیمت 110 هزارتومان توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/234 [نقد خصوصی سابق]
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/235 [نقد جدید]
🔗 t.me/saraeer/1612 [بازنشر نقد جدید در سرائر]
🔸انتقاد و پاسخ مهدی جمشیدی در واکنش به اظهارات ابراهیم پور:
🔗 t.me/saraeer/1630
🔸پاسخ ابراهیم پور به نقد جمشیدی (قسمت اول - توضیح نحوه قیمتگذاری بازار کتاب و نشر):
🔗 t.me/saraeer/1687
🔸پاسخ ابراهیم پور به نقد جمشیدی (قسمت دوم - شرح و تنقیح حرف اساسی در نقد مطروحه):
🔗 t.me/saraeer/1688
🔹 گزارش «نقدی که دیده شد»
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/424
[ #گزارش_نقد #قیمت_کتاب #کتاب #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی #پژوهشگاه ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
#توییت
چقدر باحال است یکی بگوید: «آقای فلانی؛ میشود چند دقیقه تشریف بیارید؟»
بعد آدم را ببرد یک گوشه و یک خبر خوب و خوشحال کننده به آدم بدهد. ☺️
البته من از این شانسها ندارم؛
آخرین باری که این جمله را شنیدم، چندسال پیش بود،
مدیرمان صدایم زد که میخواست اخراجم کند...! 😐
🌐 @aliebrahimpour_ir
✅ #گزارش مطالب #محرم96 کانال #عقل_سرخ
🍀 شب اول محرم امسال (1396 شمسی، 1439 قمری) پای منبر آقای نظری منفرد نشسته بودم. بعضی نکاتشان برایم جالب بود. امسال هم که توفیق سفر تبلیغی نداشتم، به ذهنم آمد شاید بد نباشد این نکات کوتاه و جالب را در کانال، با همراهان به اشتراک بگذارم؛ شاید مفید واقع شد! ازاینرو پیامی گذاشتم و قول این را دادم که: «انشاءالله اگر توفیق باشد، هر شب کوتاهنکاتی با هشتک #محرم در کانال ارائه میدهم.»
🍀 تا 5شب اول که سخنران مجلس، آقای نظری بود، کار خوب پیش میرفت [😅]؛ اما از شب پنجم به بعد، افتاد مشکلها! این کار تبدیل شد به آن برنامههایی که اولش آدم فکر میکند یک کوچولو انرژی میگیرد، ولی بعدش عین توپ برفی که روی برف قِلَش بدی، بزرگ و بزرگتر میشود، وقت و انرژی زیادی گرفت.
🍀 مثلا گاهی مطالب منبع درستی نداشت؛ گاهی مطلب کوتاهِ مفیدی که تلگرامی باشد پیدا نمیشد و گاهی مشکلات دیگر! در هر صورت برنامه را تا شب یازدهم رساندم! 😃
🍀 در این بین، گاهی متنی یا شعری هم برای روضه پیدا میکردم؛ آنها را هم با هشتگ #روضه قرار میدادم. دو سه متن آخر و یکی از آن متنهای روضه، عملا بازنویسی و تبدیل متن روایت به یک روایت داستانگونه بود. سخت بود ولی دوستشان دارم. احساس میکنم کار قشنگی شدند.😊
🍀 حالا که از اربعین هم گذشتیم، گفتم #لیست کردن اینها شاید برای استفادههای بعدی، خوب باشد.
🔹مثل همیشه، خوشحال میشوم از بازخورد مخاطبین و همراهان مطلع شوم💐
✴️ لیست لینک های مطالب:
👉 t.me/aliebrahimpour_ir/434
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
✅ #گزارش مطالب #محرم96 کانال #عقل_سرخ 🍀 شب اول محرم امسال (1396 شمسی، 1439 قمری) پای منبر آقای نظری
🔅♻️ #لیست #لینک های مطالب #محرم96 کانال #عقل_سرخ ♻️🔅
🌸شب اول، ارزش نشستن در مجلس اهلبیت
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/303
🌸شب دوم، تاکید اهلبیت به نوحهخوانی
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/307
🌸شب سوم، قانون کلی زیربنای عاشورا
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/308
🌸شب چهارم، با کسی محشور میشویم که دوستش داریم
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/309
🌸شب پنجم، آخرین نامه امام به کوفیان (وظیفه همگانی دربرابر سلطان جور)
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/318
🌸شب ششم، نقشه شریک و هانی و مسلم برای کشتن ابنزیاد (فرق مومن و غیرمومن)
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/321
🌸شب هفتم، سخن حضرت در مسیر کربلا (دین و مردم و نقش آزمایش)
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/329
🌸شب هشتم، داستان دور هم جمع شدن خانواده پیامبر (زیارت اهلبیت)
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/331
🌸شب نهم، حدیث ام ایمن قسمت اول (که باعث آرامش قلب مضطرب امام سجاد شد)
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/335
🌸شب دهم، حدیث ام ایمن قسمت دوم (که باعث آرامش قلب مضطرب امام سجاد شد)
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/337
🌸شب یازدهم، مقام محبین اهلبیت
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/339
📇 #عکس_کتاب ، آیه تطهیر و مقام اهل بیت
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/310
🌺روضه، احترام ماه حرام
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/306
🌺روضه، روضهخوانی رسولالله و علی ع
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/327
🌹شعرکوتاه (حضرت علی اکبر)
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/328
🌹شعرکوتاه (حضرت اباالفضل - 1)
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/332
🌹شعرکوتاه (حضرت اباالفضل - 2)
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/333
🌹شعرکوتاه (حضرت اباالفضل - 3)
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/334
🌹شعرکوتاه (حضرت اباعبدالله)
🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/336
✅ #گزارش مطالب محرم96
🖇 t.me/aliebrahimpour_ir/433
🌐 @aliebrahimpour_ir
#توییت
«باید یادم بماند»
باید یادم باشد وقتی #براتیگان میخوانم، فقط روی لذتبردن از تکجملهها تمرکز کنم؛ نه کل #داستان!
دقیقا مثل بعضی از آدمها؛
که فقطوفقط باید از حرفهای آنی و برنامههای مقطعیشان استفاده برد،
و نمیشود واقعا رویشان بهعنوان یک آدم، حساب باز کرد.
باید یادم باشد؛
اما -متاسفانه- خیلی وقتها یادم میرود!
[ #نویسندگی #نگارش #قلم #ادبیات ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
✴️ کلاس #نگارش_علمی ✴️ ▪️یک دوره مختصر و مفید، مرکز برایمان گذاشته با حضور خودِ آقای سلطانی. ▪️بهان
✅ انواع جملات در پاراگراف پشتیبان
#جزوه #یادداشت_شخصی
#نویسندگی / #پاراگراف_نویسی / #مقاله / #مقاله_نویسی / #آموزشی / #نگارش / #آموزش / #آموزشی
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
✴️ کلاس #نگارش_علمی ✴️ ▪️یک دوره مختصر و مفید، مرکز برایمان گذاشته با حضور خودِ آقای سلطانی. ▪️بهان
✅ راههای بسط جمله موضوع در پاراگراف
#جزوه #یادداشت_شخصی
#نویسندگی / #پاراگراف_نویسی / #مقاله / #مقاله_نویسی / #آموزشی / #نگارش / #آموزش / #آموزشی
#استدلال / #توصیف / #مثال
🌐 @aliebrahimpour_ir
گفتم ببینمش، مگرم درد اشتیاق
ساکن شود؛ بدیدم و مشتاقتر شدم
- #شعر #سعدی ؛ غزلیات
🌐 @aliebrahimpour_ir
#هدف
🔶 «مَن آثَرَ العرفان «للعرفان»، فَقد قال بالثاني.»
🔹 هرکس بهدنبال عرفان برود بهخاطر خودِ #عرفان ، قطعا مشرک است.
- #ابن_سینا ؛ #اشارات ، نمط9، فصل20.
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#هدف 🔶 «مَن آثَرَ العرفان «للعرفان»، فَقد قال بالثاني.» 🔹 هرکس بهدنبال عرفان برود بهخاطر خودِ #عر
🔻در واقع:
▪️من آثر کل شیء لکل شیء الّا الله، فقد قال بالثانی!
▫️هرکس بهدنبال #هرچیزی بهخاطر #هرچیزی غیر خدا، برود، قطعا مشرک است.
و این اختصاصی به عرفان ندارد!
🌐 @aliebrahimpour_ir
#حدیث | #توحید | #شکستن_بت_جهل (1)
💠 امیرالمومنین:
▪️هوَ فِي الْأَشْيَاءِ عَلَى غَيْرِ مُمَازَجَةٍ.
▫️خداوند، #داخل در اشیاء است بدون اینکه با اشیاء مخلوط شود.🌹
🔹پ.ن: یعنی خدا، #درون «من»، «شما»، «دیوار»، «بخاری» و حتی «خورش فسنجان» است!
خدا جدا نیست؛
بهخدا، خدا اینجا هم هست؛ 😶
حتی درون همین گوشی شما! 😌
📗 #منبع : التوحيد (للصدوق)، ص306
🌐 @aliebrahimpour_ir
#حدیث | #توحید | #شکستن_بت_جهل (2)
💠 امیرالمومنین در ادامهی همان روایت، میفرمایند:
▪️[هو] دَاخِلٌ فِي الْأَشْيَاءِ لَا كَشَيْءٍ فِي شَيْءٍ دَاخِلٍ
▫️خدا #داخل همه اشیاء است، اما نه مثل چیزی در ظرف!
📗 #منبع : التوحيد (للصدوق)، ص306
🌐 @aliebrahimpour_ir
دستور خط فارسى - مصوب فرهنگستان.pdf
1.84M
✅ #ابزار_کار_نویسنده
📕 « دستور خطّ فارسى »
🔺مصوّب #فرهنگستان زبان و ادب فارسى
[ #نویسندگی #دستور_خط #زبان_فارسی #خط #آموزشی #ابزار #نگارش #دانلود]
🔗 persianacademy.ir/fa/d1.aspx
🌐 @aliebrahimpour_ir
فرهنگ املایی خط فارسی - فرهنگستان زبان و ادب فارسی.pdf
3.37M
✅ #ابزار_کار_نویسنده
📗 « فرهنگ املایی خط فارسی »
🔺بر اساس معیار #فرهنگستان
🏷 منبع مناسب برای بررسی املای صحیح و جدا یا پیوستهنویسی واژگان.
[ #نویسندگی #املا #زبان_فارسی #املا #آموزشی #نگارش #دانلود ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
VirastaranMotaradefMotazad.docx
2.03M
✅ #ابزار_کار_نویسنده
📗 « فرهنگ مترادف و متضاد »
🔺منبع: فرجالله خداپرستی، فرهنگ جامع واژگان مترادف و متضاد زبان فارسی، شیراز: دانشنامۀ فارس، ۱۳۷۶.
🎈دبیرخانۀ شورای عالی اطلاعرسانی. آمادهسازی و تبدیل به فایل اکسل توسط:
سیدحمید حیدریثانی
🏷 منبع مناسب برای فهم معنای همگون و ناهمگون.
[ #نویسندگی #املا #زبان_فارسی #واژه #مترادف #متضاد #دانلود #نگارش ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
MotaradefMotazad.xls
4.55M
✅ #ابزار_کار_نویسنده
📗 « فرهنگ مترادف و متضاد »
🔺منبع: فرجالله خداپرستی، فرهنگ جامع واژگان مترادف و متضاد زبان فارسی، شیراز: دانشنامۀ فارس، ۱۳۷۶.
🎈دبیرخانۀ شورای عالی اطلاعرسانی. آمادهسازی و تبدیل به فایل اکسل توسط:
سیدحمید حیدریثانی
🏷 منبع مناسب برای فهم معنای همگون و ناهمگون.
[ #نویسندگی #املا #زبان_فارسی #واژه #مترادف #متضاد #دانلود #نگارش ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌺 #معرفی_کلاس
🍀جلسه شاهنامه خوانی و #حافظ_خوانی، دو سالی هست که در کانون نویسندگان برقرار شده. شرکتش هم برای عموم آزاد است و نیازی به ثبت نام خاصی ندارد. چهارشنبه ها ساعت 5، آقای قاضی #شاهنامه می خوانند و ساعت 6 هم استاد #لنگرودی حافظ. عبارت می خوانند و توضیح می دهند و اگر کسی سوالی داشته باشد، پاسخ می دهند.
🍀این هم آدرس #کانال_تلگرام این جلسه است:
🔗 @Golgashte_Hamase_va_Ghazal
🍀گاهی متن و فایل صوتی خوانش غزل #حافظ را می گذارند تا از قبل تمرین کنند.
🌸من اما سعی می کنم حافظ خوانی اش را شرکت کنم. کلاس شاهنامه شان، صرفا خواندن متن است؛ خیلی دل نمی دهم. وقتش را هم ندارم؛ اما حافظ خوانی اش برایم دلنشین است:
🍁 اولا استادش -دکتر لنگرودی- را از قبل می شناسم. استاد ادبیات پیش دانشگاهی ما بود. بسیار خوش برخورد و خوش بیان و مسلط است. همان پیش دانشگاهی خیلی ذوق و انگیزه ادبیات را در من زنده کرد. کلاسش را خیلی دوست داشتم.
🍁ثانیا جلسه حافظ خوانی تحلیلی تر و عمیق تر است. در حد خوانش غزل نیست. توضیحات خوبی ارائه می شود. برای من هم فال است و هم تماشا؛ هم انس با شعر و ادبیات است و هم نکاتی که استاد می گوید، برایم امیدبخش و #حال_خوب_کن است.
🌸یک چیزهایی در زندگی است که لازم داریم چند وقت یک بار مرور بشوند تا زندگیمان بالانس بشوند... درباره ی این بُعد دوم، بعدا شاید بیشتر توضیح دادم...
❎اما شاید برایتان سوال بشود که خب، مرد مومن (یا غیر مومن!) مگر تو مریضی که هر جلسه از استاد استعلام میگیری؟ خب در کانالشان اطلاع رسانی می کنند دیگر... ⁉️😒🤔
✅پاسخ این است که در طول سال گذشته، 3-4 بار اتفاق افتاد که با مصیبت فراوان برنامه را تنظیم کردم که ساعت 6 خودم را به #کلاس برسانم. می رسیدم و با ذوق منتظر می شدم، بعد می گفتند استاد گفته نمی آید و ببخشید که اطلاع رسانی نکردیم!! از بار آخری که این اتفاق افتاد، با خودم عهد کردم به جای اینکه در ذهنم به دیگران فحش بدهم، عین بچه آدم خودم از استاد استعلام کنم که تشریف می آورند یا نمی آورند. هم خودم مطمئن می شوم و هم برای دیگران هم اطلاع رسانی می کنم؛ شاید یک نفر دیگری هم بود و مطلع شد و آمد و استفاده کرد و لذت بُرد!
🌸از همان چند هفته پیش، به صورت خصوصی برای دوستانم می فرستادم؛ گفتم این بار در کانال هم بگویم، شاید مشتاقی هم، اینجا وجود داشت.
[ #کلاس_حافظ #کلاس_حافظ_خوانی ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
. باسمه
. 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬
. « #قهرمانان_کوچک »
✳️عنوان:
.«قهرمانان کوچک»؛ جرعهای حالِ خوب برای خانواده
. [نسخه #کامل و #اصلی]
. ▫️علی ابراهیمپور▫️
. ( #بخش_اول از دو)
0⃣ صفر- از میان چند گزینهی موجودِ روی پرده که هم جزوشان یکی از فیلمهای توقیفی است و هم یکی از فیلمهای مورد تحسین منتقدین، پیشنهاد محمد، «قهرمانان کوچک» بود. من اما با اشاره به توقیفی بودن یکی دیگر از گزینهها، پیشنهاد دیگری داشتم. محمد با تاکید بر اینکه این زردبازیها را ول کنم، یادآور شد که سه فیلم آخری که دیدهایم، همگی در ژانر نکبت بودهاند و هرکدام از آن یکی متهوعتر؛ پس برویم فیلمی ببینیم که «حالمان را خوب کند». من در واقع در این یادداشت-گزارش میخواهم بگویم چرا حق با او بود و گزینهی پیشنهادیاش، یک پیشنهاد واقعا «حالخوبکن» محسوب میشود.
1⃣ یک- روی صندلی نشستیم و مقدمه و تیتراژ فیلم که شروع شد، از محمد پرسیدم «آیا از سرمایهگذار فیلم خبر دارد؟ اوج بوده یا حوزه هنری؟» و با جواب «نمیدانم» او، خودم ادامه دادم: اوج که نمیتواند باشد؛ اگر بود گوش فلک را کر میکرد! حوزه هنری هم تازه از بیستویکروزبعدش فارغ شده و خستهتر از آن است که در یک سال، دو بار از این کارها کند! همانجا ایولی به آن کسی گفتم که در این گیرودار نابهسامان گیشه، ریسک و همّت کرده، آمده فیلمی برای کودکونوجوان -حالا با هر معنا و مفهومی- ساخته.
2⃣ دو- «قهرمانان کوچک» فیلمی قابلاعتنا در ژانر خودش است. فیلمنامهای قوی دارد. روایت شفاف، روان و روشن جلو میرود و برخلاف خیلی از فیلمهای موجود، باگ داستانی ندارد. داستان چفتوبست درستی داشته و روابط علّی-معلولی سالمی به داستان چارچوب دادهاند. هرچند نیمساعت آخر، فیلم قدری از ریتمِ رواییاش میافتد، ولی با کارگردانی خوب حسین قناعت جبران شده است.
3⃣ سه- قهرمانان داستان، از جنس خودِ بچهها هستند و این باعث میشود مخاطب کودکونوجوان بهراحتی بتواند با آنها ارتباط بگیرد و همذاتپنداری کند. آنها نهشخصیتهای کارتونی و عروسکیاند و نه کاراکترهای ماورایی. آنها همین بچههایی هستند که هر روز در مدرسه میبیند: ورزش میکنند؛ شوخی و تفریح میکنند؛ اهل فضای مجازیاند. اما در کنار همه اینها هدف و فکر دارند و برای آن تلاش و برنامهریزی میکنند و در نهایت موفق میشوند.
4⃣ چهار- فیلم علاوهبر بچهها، برای خانوادهها هم سرگرمکننده و آموزنده است. خانوادههای شخصیتهای اصلی فیلم، از جنس مردم معمولیاند. خانهی دو برادر قهرمان فیلم، نه خانهی چرک و کثافت ابدویکروزی است و نه از خانههای اکازیون بالاشهری. یک خانهی کاملا معمولی؛ ولی مرتب و زیبا. آشپزخانهی کوچک غیراُپن، حیاط نُقلی با درخت و گل و حوض، و نشیمن با مبلهای معمولی و اتاقهایی فرش شده... همهوهمه، ما را کمک میکند فاصلهای با آنها احساس نکنیم و از خودمان بدانیمشان. انتخاب این لوکیشن از دو جنبه اهمیت دارد: اولا، مدتهاست در پردهی سینما، تصویری از چنین خانهای ندیدهایم و این نکتهی قابل تاملی است: آیا برای فیلم ساختن همیشه باید سراغ چیزهای غیرمعمولی برویم؟ اساسا جایگاه مردم عادی اتفاقات جامعه و به تبع آن، سینما کجاست؟ مگر نه این است که بار اصلی حرکت جامعه و اتفاقات آن بر دوش مردم عادی است؟ پس چرا سینمای بدنه، اینقدر لاغر است؟ ثانیا، استفاده از چنین لوکیشنی به آرامش فکری مخاطب کمک میکند. تماشاچی، بعد از اتمام فیلم هیچگاه به عناصر ظاهری غبطه نخواهد خورد و دقیقا سر سفرهی مضمون و محتوا خواهد نشست؛ یعنی دقیقا اتمسفری که در «درون خانه» جریان دارد.
(ادامه دارد...). باسمه
. 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬
. « #قهرمانان_کوچک »
✳️عنوان:
.«قهرمانان کوچک»؛ جرعهای حالِ خوب برای خانواده
. [نسخه #کامل و #اصلی]
. ▫️علی ابراهیمپور▫️
. ( #بخش_اول از دو)
0⃣ صفر- از میان چند گزینهی موجودِ روی پرده که هم جزوشان یکی از فیلمهای توقیفی است و هم یکی از فیلمهای مورد تحسین منتقدین، پیشنهاد محمد، «قهرمانان کوچک» بود. من اما با اشاره به توقیفی بودن یکی دیگر از گزینهها، پیشنهاد دیگری داشتم. محمد با تاکید بر اینکه این زردبازیها را ول کنم، یادآور شد که سه فیلم آخری که دیدهایم، همگی در ژانر نکبت بودهاند و هرکدام از آن یکی متهوعتر؛ پس برویم فیلمی ببینیم که «حالمان را خوب کند». من در واقع در این یادداشت-گزارش میخواهم بگویم چرا حق با او بود و گزینهی پیشنهادیاش، یک پیشنهاد واقعا «حالخوبکن» محسوب میشود.
1⃣ یک- روی صندلی نشستیم و مقدمه و تیتراژ فیلم که شروع شد، از محمد پرسیدم «آیا از سرمایهگذار فیلم خبر دارد؟ اوج بوده یا حوزه هنری؟» و با جواب «نمیدانم» او، خودم ادامه دادم: اوج که نمیتواند باشد؛ اگر بود گوش فلک را کر میکرد! حوزه هنری هم تازه از بیستویکروزبعدش فارغ شده و خستهتر از آن است که در یک سال، دو بار از این کارها کند! همانجا ایولی به آن کسی گفتم که در این گیرودار نابهسامان گیشه، ریسک و همّت کرده، آمده فیلمی برای کودکونوجوان -حالا با هر معنا و مفهومی- ساخته.
2⃣ دو- «قهرمانان کوچک» فیلمی قابلاعتنا در ژانر خودش است. فیلمنامهای قوی دارد. روایت شفاف، روان و روشن جلو میرود و برخلاف خیلی از فیلمهای موجود، باگ داستانی ندارد. داستان چفتوبست درستی داشته و روابط علّی-معلولی سالمی به داستان چارچوب دادهاند. هرچند نیمساعت آخر، فیلم قدری از ریتمِ رواییاش میافتد، ولی با کارگردانی خوب حسین قناعت جبران شده است.
3⃣ سه- قهرمانان داستان، از جنس خودِ بچهها هستند و این باعث میشود مخاطب کودکونوجوان بهراحتی بتواند با آنها ارتباط بگیرد و همذاتپنداری کند. آنها نهشخصیتهای کارتونی و عروسکیاند و نه کاراکترهای ماورایی. آنها همین بچههایی هستند که هر روز در مدرسه میبیند: ورزش میکنند؛ شوخی و تفریح میکنند؛ اهل فضای مجازیاند. اما در کنار همه اینها هدف و فکر دارند و برای آن تلاش و برنامهریزی میکنند و در نهایت موفق میشوند.
4⃣ چهار- فیلم علاوهبر بچهها، برای خانوادهها هم سرگرمکننده و آموزنده است. خانوادههای شخصیتهای اصلی فیلم، از جنس مردم معمولیاند. خانهی دو برادر قهرمان فیلم، نه خانهی چرک و کثافت ابدویکروزی است و نه از خانههای اکازیون بالاشهری. یک خانهی کاملا معمولی؛ ولی مرتب و زیبا. آشپزخانهی کوچک غیراُپن، حیاط نُقلی با درخت و گل و حوض، و نشیمن با مبلهای معمولی و اتاقهایی فرش شده... همهوهمه، ما را کمک میکند فاصلهای با آنها احساس نکنیم و از خودمان بدانیمشان. انتخاب این لوکیشن از دو جنبه اهمیت دارد: اولا، مدتهاست در پردهی سینما، تصویری از چنین خانهای ندیدهایم و این نکتهی قابل تاملی است: آیا برای فیلم ساختن همیشه باید سراغ چیزهای غیرمعمولی برویم؟ اساسا جایگاه مردم عادی اتفاقات جامعه و به تبع آن، سینما کجاست؟ مگر نه این است که بار اصلی حرکت جامعه و اتفاقات آن بر دوش مردم عادی است؟ پس چرا سینمای بدنه، اینقدر لاغر است؟ ثانیا، استفاده از چنین لوکیشنی به آرامش فکری مخاطب کمک میکند. تماشاچی، بعد از اتمام فیلم هیچگاه به عناصر ظاهری غبطه نخواهد خورد و دقیقا سر سفرهی مضمون و محتوا خواهد نشست؛ یعنی دقیقا اتمسفری که در «درون خانه» جریان دارد.
(ادامه دارد...)
[ #فیلم #نقد #سینما #نقد_فیلم_سینمایی #رزومه #یادداشت #نقدفیلم #نقدسینما]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
1⃣ یک- روی صندلی نشستیم و مقدمه و تیتراژ فیلم که شروع شد، از محمد پرسیدم «آیا از سرمایهگذار فیلم خب
. باسمه
. 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬
. « #قهرمانان_کوچک »
✳️عنوان:
.«قهرمانان کوچک»؛ جرعهای حالِ خوب برای #خانواده
. [نسخه #کامل و #اصلی]
. ▫️علی ابراهیمپور▫️
. ( #بخش_دوم از دو)
5⃣ پنج- رابطهی پدر (بیژن بنفشهخواه) و مادر (آناهیتا همتی) مثالزدنی است؛ از حرفزدنهای معمولی و جشن تولد گرفته تا شرایط بحرانی، تنشی بینشان دیده نمیشود. سختی و ناراحتی هایی هم پیش میآید؛ ولی کار با صمیمیت، محبت و «حال خوب» جلو میرود. همان اواسط فیلم، یواشکی از محمد میپرسم آیا آخرین باری که تصویری از رابطه پرمهر پدرومادر در فیلم دیده باشد را، یادش میآید؟ میگوید نه. من هم نه! این برای پدرومادرها و فرزندانشان پُرپَند است. مهمتریناش اینکه «میشود اینطور هم حرف زد و زندگی کرد!» ما اینها را خوب «میدانیم»، ولی گاهی باید «ببینیم»! همینطور رابطهی دوبرادر با هم و رابطه فرزندان با والدین. اساسا پاشنهی داستان فیلم، روی دغدغهای که بچهها دربارهی خانوادهشان دارد، میچرخد. این یعنی اتمسفر خانه، فضای نشاط و محبت و همگرایی است.
6⃣ شش- «قهرمانان کوچک» پرمضمون و محتواست. این میتوانست نقطهی ضعف فیلم باشد ولی این مضمونهای متعدد به ترتیب اهمیت، بسامد گرفتهاند و اینطور نیست که آشوب محتوایی ایجاد کرده باشند. حرف اصلی فیلم، واضح و روشن است؛ دغدغهی چندسال اخیر مملکت: «استفاده از کالای ایرانی». این مضمون در بستر یک داستان پرتنش و تعقیبوگریز و البته کمدی ارائه میشود. این همه بالاوپایین پریدنهای شخصیتهای داستان برای این هدف، به خوبی میتواند کودکونوجوانِ مخاطب را به جان پدرومادرها بیاندازد که از این به بعد فقطوفقط برایشان تولید داخل بخرند. در کنار اینها به صورت نامحسوس، دغدغهی ورزشکردن را هم -از طریق تکواندوکار بودن کاراکترهای اصلی- به مخاطب منتقل میکند. در سطحهای بعدی هم بحث اهمیت خانواده و نفی تکفرزندی و... .
7⃣ هفت- «قهرمانان کوچک» فیلمی پرهزینه است. هم از بازیگران متعدد کمدی بهره برده و هم از لوکیشنهای مختلف داخلی و خارجی و در کنار همه اینها تعقیبوگریزهای قابلاعتنا. اینها همگی جذابیت فیلم را بالا بردهاند. ازاینرو با توجه به روایت روان و سادهای که فیلم انتخاب کرده، هم برای کودکان 5ساله جذاب است و هم برای نوجوان 12-13 ساله.
هشت- بعدها خواندم سرمایهگذار فیلم (علی عبدی) آدم دغدغهمندی است که از روی درد فرهنگیاش برای نسل آیندهی مملکت اقدام به چنین سرمایهگذاریای کرده. البته حالِخوب فیلم، با تیتراژ تمام نمیشود؛ نصف درآمد فیلم هم قرار است هزینه بیمارستان کودکان اصفهان بشود تا کودکان بیشتری در حال خوب داشتن سهیم بشوند. سینمای کودک نقطهای استراتژیک است که فقط دادش را میزنیم. چه کسی جز ما باید حمایت و تقویتش کند؟ تا حداقل این تکدغدغههای گوشهوکنار، باقی بمانند. 🌸
⬅️☑️ سخن پایانی- اگر پُزهای روشنفکرنمایانه که زیبایی و هنر را در زردی و خفگی معنا میکنند، کنار بگذاریم؛ فطرت آدمها دنبال زندگی و نشاط است. به قول رضا میرکریمی «در شرایط مساوی، مردم گرایششان به امید بیشتر از ناامیدی است». اگر دنبال آن فیلمی هستیم که امیدمان را افزایش داده، جرعهای نشاط به خوردمان دهد؛ فیلمی که پدرومادری دست فرزندشان را بگیرند و به سینما بروند و با دیدنش هم خودشان و هم فرزندشان، «حال خوب» پیدا کنند و لذت ببرند؛ «قهرمانان کوچک» دقیقا مصداقاش است. ☺️🌹
//پایان//
[ #فیلم #نقد #سینما #نقد_فیلم_سینمایی #رزومه #یادداشت #نقدفیلم #نقدسینما]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🎬 #نقد_فیلم « #قهرمانان_کوچک » ✳️عنوان: «قهرمانان کوچک»؛ جرعهای حالِ خوب برای خانواده 🔺 #روزنامه #
روزنامه وطن امروز، شماره2315، سهشنبه، 7آذر96 - ص13.pdf
382.7K
🔰 نسخه کامل ص13 #روزنامه #وطن_امروز
🔰 شماره2315، سهشنبه، 7آذر96.
✅ در این صفحه، نقد فیلم « #قهرمانان_کوچک »، نوشته علیابراهیمپور به چاپ رسیده است.
🌐 @aliebrahimpour_ir