#پرسش 468
آیا حضرت موسی علیه السلام حاضر نبود که خود را برتر از یک سگ هم معرفی کند ؟
🤔#پرسش :
❓برخی از منبریان جریانی را نقل میکنند که حضرت موسی حتی خودش را از یک سگ هم بالاتر نمیدانست !!! آیا این جریان واقعیت دارد و با عقل جور میآید که یک پیامبر حتی از سگ نیز بالاتر نباشد !!!
💠#پاسخ 💠
❕جریانی را مرحوم ابن فهد حلی نقل میکند و میگوید :
" برخی از اصحاب ما چنین حدیث کردهاند : خداوند سبحان به موسى عليه السلام وحى كرد : هرگاه براى مناجات نزد من مىآيى، فردى را به همراهت بياور كه تو از او بهتر باشى، موسى هر كس را كه مىديد، جرأت نمىكرد بگويد من از او بهترم، لذا دست از مردم برداشت و در ميان انواع حيوانات، شروع به جستجو كرد تا اينكه به سگ گر گرفتهاى برخورد كرد، با خود گفت: اين را با خود مىبرم، در گردنش ريسمانى انداخت و او را با خود كشيد، در ميان راه ريسمان را گشود و سگ را رها كرد، وقتى به مقام مناجات رسيد، پروردگار سبحان به او فرمود: اى موسى! كجاست آنچه كه ما به تو امر كرديم؟ گفت: پروردگارا! آن را نيافتم. خداوند متعال فرمود: به عزت و جلالم قسم! اگر حتى يك نفر را مىآوردى، نام تو را از ديوان «نبوّت» پاك مىكردم " " مَا حَدَّثَنِي بِهِ بَعْضُ أَصْحَابِنَا ... قَالَ يَا رَبِّ لَمْ أَجِدْهُ فَقَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَوْ أَتَيْتَنِي بِأَحَدٍ لَمَحَوْتُكَ مِنْ دِيوَانِ النُّبُوَّة "
📚عدة الداعي ونجاح الساعي، ص218
❕روایت فوق از پیامبر اسلام یا امام علیه السلام نقل نشده و سلسله راویان آن هم مشخص نیست , بنابراین نقل مذکور از نظر سندی ضعیف است .
▫️با این وجود , با توضیحی میتوان محتوای آن را پذیرفت :
❗️خداوند نمیپسندد بندگانش گرفتار تکبر شوند .
▫️تكبّر از مادّه «كبر» و آن حالتى در انسان است كه بر اثر خودپسندى، انسان خويش را برتر از ديگران ببيند. " فالكبر الحالة التي يتخصّص بها الإنسان من إعجابه بنفسه، وذلك أن يرى الإنسان نفسه أكبر من غيره "
📚مفردات راغب ص697
▫️پيامبر گرامی فرمود :
" چه بد بندهاى است، آن بندهاى كه تكبّر و غرور ورزد و خداى بزرگِ بلند مرتبه را از ياد ببرد" "بِئس العَبدُ عَبدٌ تَجَبَّرَ وَاختالَ، ونَسِيَ الكَبيرَ المُتَعال"
📚نوادر راوندی ص22
▫️امام امیرمؤمنان عليه السلام فرمود :
"اگر بنا بود خداوند به احدى از بندگانش رخصت تكبّر دهد، هر آينه اين رخصت را به خاصّان از انبيا و اولياء خود مىداد. اما خداوند سبحان، تكبّر را براى آنان نيز ناخوش داشت و فروتنى را برايشان پسنديد" "فلو رَخَّصَ اللَّهُ في الكِبرِ لأحَدٍ مِن عِبادِهِ لَرَخَّصَ فيهِ لِخاصَّةِ أنبيائهِ وأوليائهِ، ولكنَّهُ سبحانَهُ كَرَّهَ إلَيهِمُ التَّكابُرَ ورَضِيَ لَهُمُ التَّواضُع"
📚نهج البلاغه خطبه192
❕دلیل آن هم روشن است , زیرا ملاک سعادت و رستگاری و برتری عاقبت امر است و انسان هم از عاقبت و نهایت امر خود خبر ندارد , لذا انسان نمیتواند به صورت مطلق حکم به برتری خود نسبت به دیگران کند .
▫️پيامبر گرامی فرمود :
"مؤمن پيوسته از بد فرجامى هراسان است و تا زمان جان كندن و ظاهر شدن ملك الموت بر او يقين ندارد كه به رضوان الهى خواهد رسيد" ، "لا يَزالُ المؤمنُ خائفاً من سُوءِ العاقِبَةِ، لايَتَيقّنُ الوُصولَ إلى رِضْوانِ اللَّهِ حتّى يكونَ وَقتُ نَزْعِ رُوحِهِ وظُهورِ مَلَكِ المَوتِ لَهُ"
📚تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام ص239
❕و فرمود :
"ملاك كار، فرجام و سرانجام آن است" "مِلاكُ العَمَلِ خَواتيمُه"
📚الاختصاص ص343
▫️امام امیرمؤمنان علیه السلام فرمود :
"حقيقت خوشبختى آن است كه عمل انسان به خوشبختى ختم شود و حقيقت بدبختى آن است كه عمل انسان با بدبختى به سرانجام رسد" " إنّ حَقيقةَ السّعادَةِ أن يُخْتَمَ للمَرءِ عَمَلُهُ بالسَّعادَةِ، وإنَّ حَقيقةَ الشَّقاءِ أنْ يُخْتَمَ للمَرْءِ عَمَلُهُ بالشَّقاءِ"
📚معانی الاخبار ص345
▫️در نقل دیگری آمده ، مسيح عليه السلام فرمود:
"مردم مىگويند: ساختمان به شالوده آن است، اما من به شما چنين نمىگويم. عرض كردند: پس شما چه مىگويى، اى روح اللَّه؟ فرمود: حقيقتى را به شما بگويم: آخرين سنگى كه كارگر مىگذارد، اساس كار است. ابوفروه، راوى حديث، مىگويد مراد آن حضرت، عاقبت كار است" "... بحَقٍّ أقولُ لَكُم : إنّ آخِرَ حَجَرٍ يَضَعُهُ العامِلُ هُو الأساس..."
📚معانی الاخبار ص348
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕از سوی دیگر و بر اساس روایات , انسان اگر اطاعت و بندگی خدا را نیز میکند و از کمالات بهرهای دارد ، آن هم به توفیق و عنایت الهی است و انسان از خود چیزی ندارد که بخواهد به آن مغرور شود و خود را از دیگران بالاتر ببینید : " قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: يَا بْنَ آدَمَ بِمَشِيئَتِي كُنْتَ أَنْتَ الَّذِي تَشَاءُ، وَ بِنِعْمَتِي أَدَّيْتَ إِلَيَّ فَرَائِضِي " _ " فَإِنْ أَطَعْتَنِي أَعَنْتُكَ عَلَى طَاعَتِي "
📚قرب الإسناد ص347📚امالی ص309
❕لذا انسان باید همواره دعا کند که حتی برای یک لحظه خداوند او را به حال خود رها نکند و عنایت و توفیق خود را از انسان قطع نکند , چنانچه که در نقلی آمده ابن ابىيعفور گوید :
" از امام صادق عليه السلام كه دستش را به سوى آسمان برداشته بود، شنيدم كه مىفرمود:
❗️«خداوندا! هرگز مرا چشم بر هم زدنى به خودم وا مگذار، نه كمتر از آن و نه بيشتر» و بىدرنگ، اشك از گوشههاى محاسنش سرازير شد. سپس رو به من كرد و فرمود: «اى پسر ابو يعفور! خداوند عز وجل، يونس بن متّا را كمتر از يك چشم بر هم زدن، به خودش وا گذاشت و در نتيجه، آن گناه از او سر زد». گفتم: به سلامت باشى، آيا آن گناه، او را به حدّ كفر رساند؟ فرمود: «نه؛ اما مردن در آن حال، هلاكت است " "... رَبِّ لا تَكِلني إلى نَفسي طَرفَةَ عَينٍ أبَداً، لا أقَلَّ مِن ذلِكَ ولا أكثَرَ..."
📚الکافی ج2 ص581
❕لذا امام صادق عليه السلام فرمود:
"هر كه بر اين باور باشد كه از ديگران برتر است، او در شمار مستكبران است. راوی میگوید عرض كردم: اگر گنهكارى را ببيند و به سبب بىگناهى و پاكدامنى خود، خويشتن را از او برتر بداند چه؟ امام علیه السلام فرمود:
" هيهات هيهات! چه بسا كه او آمرزيده شود اما تو را براى حسابرسى نگه دارند؛ مگر داستان جادوگران موسى عليه السلام را نخواندهاى (که آنان نهایت عمر توبه کردند و بخشیده شدند؟) "مَن ذَهَبَ يَرى أنَّ لَهُ علَى الآخَرِ فَضلًا فهُو مِن المُستَكبِرِينَ ..."
📚الکافی ج8 ص128
❕امام سجاد علیه السلام فرمود :
" اگر شیطان تو را وسوسه کرد و گفت که تو از فلانی که اهل قبله است (یکی از مسلمین) برتر و بهتر هستی. این وسوسه را به این طریق از خود برطرف کن که اگر از تو بزرگ تر است، بگو که با ایمان و عمل نیکش بر من سبقت دارد و قبل از من ایمان آورده و اعمال صالحه انجام داده، پس او از من بهتر است. و اگر از تو کوچک تر است، به خود بگو که من چون بزرگ تر از او هستم، پس در سالهای گذشته معصیتهایی قبل از او انجام دادهام که او نداده، پس او از من بهتر است. و اگر همسال تو است، به خود بگو که من نسبت به گناه خود یقین دارم، ولی درباره او شک دارم که گناهی کرده است یا نه. پس به چه مناسب یقین را رها کرده و شک را بگیرم؟ " "إِنْ عَرَضَ لَكَ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اللَّهُ بِأَنَّ لَكَ فَضْلًا عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَةِ ..."
📚الإحتجاج ج2 ص320
❕بنابراین انسان در هیچ حالتی نباید خود را از دیگران برتر و بالاتر ببیند , زیرا ملاک برتری رستگاری پایان عمر است و از پایان عمر نیز کسی خبر ندارد , ممکن است انسان تا پایان عمر از صراط حق منحرف شود و از حیواناتی چون سگ هم پست تر شود , چنانچه که قرآن در مورد منحرفان از مسیر حق می فرماید :
" آنها دلها (عقلها) يى دارند كه با آن (انديشه نمىكنند و) نمىفهمند و چشمانى دارند كه با آن نمىبينند و گوشهايى دارند كه با آن نمىشنوند، آنها همچون چهار پايانند، بلكه گمراهتر اينان همانا غافلانند (زيرا با اينكه همه گونه امكانات هدايت دارند باز هم گمراهند). " " لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ اضل " (اعراف/179)
❕در تفسیر آیه فوق میخوانیم :
"چرا كه چهارپايان داراى اين استعدادها و امكانات نيستند، ولى آنها با داشتن عقل سالم و چشم بينا و گوش شنوا امكان همه گونه ترقى و تكامل را دارند، اما بر اثر هوا پرستى و گرايش به پستيها اين استعدادها را بلا استفاده مىگذارند، و بدبختى بزرگ آنان از همين جا آغاز مىگردد. "
📚تفسير نمونه، ج7، ص21
👌با توضیحات فوق میتوان جریان مورد بحث از موسی علیه السلام را نیز پذیرفت ، زیرا انسان از جهتی از خودش چیزی ندارد تا به آن مغرور شود , هر چه است عنایت و توفیق و امداد الهی است و از سوی دیگر ملاک سعادت عاقبت امر است و انسان ممکن است که در عاقبت امر گمراه شده و حتی از حیوانات هم پستر شود , لذا عاقلانه نیست که انسان خود را از احدی حتی حیوانات بالاتر ببیند و موسی علیه السلام نیز در جریان مذکور در صدد آموزش این معارف به امت نیز بودند و این که در هیچ حالتی نباید خود را از دیگران برتر و بالاتر ببینند .
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
جشن بمناسبت نیمه شعبان امسال ۱۴۰۳ شمسی : سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی شهر مقدس قم
در کنار اساتید بزرگوار :
استاد هدایت یافته به مذهب شیعه : دکتر عصام العماد که مذهب وی سابقا وهابیت بود و در اثبات کفر شیعه کتاب «اصله بین الاثنی عشریه و فرق الغلاة» را نوشت ، ولی با مطالعه کتب فراوان شیعه شد و سپس کتاب «رحلتی من الوهابیه الی الاثنا عشریه (رحلت من از وهابیت به دوازده امامیه)» را نوشت.
او هماکنون به دلیل شیعه شدن مورد تکفیر و تعقیب وهابیون است.
همچنین در تصویر : استاد علی شریفی و استاد ربیعی و یکی از دوستان.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍روز گذشته این فیلم مربوط به تبرک جستن اهل سنت به قدمگاه عمر بن الخطاب بدون صدا منتشر شد و بیان شد چرا به ما که میرسه تبرک و بوسیدن کفر میشه،؛ بسیاری از اهل تسنن گفتند : این فیلم دروغ هست و شما دروغگو هستید!
لازم به توضیح هست این فیلم از سایت اهل تسنن سوریه گرفته شد و اینبار با صدا منتشر میشه که مطمئن بشید.
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
#پرسش 469
توضیحاتی پیرامون شیطان پرستی !!!
🤔#پرسش :
❓اخیرا برخی از جوانان در مورد شیطان پرستی سوال میکنند و اساسا برخی شیطان پرست میشوند ؟ لطفا در این رابطه توضیح دهید !!!
💠#پاسخ💠
❕شیطان پرستی یا به این معناست که انسان معتقد باشد شیطان در جهان قدرت مستقلی است و میتواند به انسان نفعی رسانده یا ضرری را از انسان دفع کند که روشن است این تفکر و باور , غلط و بدون مبناست , زیرا شیطان مخلوقی از مخلوقات خداوند و ممکن الوجود و معلول بوده و برای وجود و حیات داشتن وابسته به خداوند است و از خود قدرت و استقلالی ندارد تا بتواند به کسی نفع برساند یا از کسی ضرر را دفع کند .
❕خداوند در آیات متعددی از رفتن به سراغ معبودهای باطل و خیالی و ناتوان منع کرده و از زبان ابراهیم نبی علیه السلام نقل می کند که خطاب به چنین افرادی که سراغ معبودهای خیالی می رفتند , فرمود :
" آيا جز خدا چيزى را مىپرستيد كه نه كمترين سودى براى شما دارد، و نه زيانى مىرساند (كه به سودشان چشم دوخته باشيد يا از زيانشان بترسيد). اف بر شما و بر آنچه غير از خدا پرستش مىكنيد، آيا انديشه نمىكنيد (و عقل نداريد)؟! " " قالَ أَ فَتَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَنْفَعُكُمْ شَيْئاً وَ لا يَضُرُّكُمْ _ أُفٍّ لَكُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ " (انبیاء 66 و 67)
❕یعنی :
" اين خدايان پندارى كه نه قدرت بر سخن دارند، نه شعور و دركى، نه مىتوانند از خود دفاع كنند، و نه مىتوانند بندگان را به حمايت خود بخوانند، اصلا اينها چه كارى ازشان ساخته است و به چه درد مىخورند؟! پرستش يك معبود يا به خاطر شايستگى او براى عبوديت است، كه اين در باره بتهاى بيجان مفهوم ندارد، و يا به خاطر انتظار سودى است كه از ناحيه آنها عائد شود، و يا ترس از زيانشان، ولى اقدام من به شكستن بتها نشان داد كه اينها كمترين بخارى ندارند، با اين حال آيا اين كار شما احمقانه نيست؟! "
📚تفسير نمونه، ج13، ص441
❕و باز خداوند فرمود :
"بگو آيا چيزى غير از خدا بخوانيم كه نه سودى به حال ما دارد نه زيانى و (به اين ترتيب) بازگشت به عقب كنيم بعد از آن كه خداوند ما را هدايت كرده " " قُلْ أَ نَدْعُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَنْفَعُنا وَ لا يَضُرُّنا وَ نُرَدُّ عَلى أَعْقابِنا بَعْدَ إِذْ هَدانَا اللَّه " (انعام/71)
❕یعنی :
"اين جمله در حقيقت اشاره به آن است كه معمولا كارهاى انسان از يكى از دو سرچشمه ناشى مىشود يا به خاطر جلب منفعت است (اعم از اينكه منفعت معنوى يا مادى باشد) و يا به خاطر دفع ضرر است (اعم از اينكه ضرر معنوى يا مادى باشد) چگونه شخصى عاقل كارى انجام مىدهد كه هيچيك از اين دو عامل در آن وجود نداشته باشد؟ "
📚تفسیر نمونه ج5 ص296
❕و فرمود :
"به آنها بگو به من خبر دهيد معبودهايى را كه غير از خدا پرستش مىكنيد نشان دهيد چه چيزى از زمين را آفريدهاند؟ يا شركتى در آفرينش آسمانها دارند؟ " " قُلْ أَ رَأَيْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَرُونِي ما ذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْكٌ فِي السَّماواتِ " (احقاف/4)
❕یعنی :
" اگر آنها معبودان واقعى بودند بايد مبدأ فيض باشند، لااقل گوشهاى از زمين را آفريده باشند، و يا شركتى در آفرينش آسمانها داشته باشند، مگر ممكن است خداوند فاقد فيض باشد؟ "
📚پيام قرآن، ج3، ص231
❕بنابراین شیطان قدرت و استقلالی در عالم ندارد تا شایسته پرستش و عبودیت باشد , کار او فقط دعوت و اغواگری است , چنانچه که قرآن شرح حال شیطان و پیروانش را در قیامت چنین به تصویر میکشد :
" و شيطان هنگامى كه كار تمام مىشود مىگويد خداوند به شما وعده حق داد و من هم به شما وعده (باطل) دادم و تخلف كردم، من بر شما تسلطى نداشتم جز اينكه دعوتتان كردم و شما پذيرفتيد، بنا بر اين مرا سرزنش نكنيد، خود را سرزنش كنيد، نه من فريادرس شما هستم، و نه شما فريادرس من، من نسبت به شرك شما درباره خود كه از قبل داشتيد (و اطاعت مرا همرديف اطاعت خدا قرار داديد) بيزار و كافرم، مسلما ستمكاران عذاب دردناكى دارند " "ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِي " (ابراهیم/22)
❕به نظر می رسد افرادی که خود را شیطان پرست معرفی می کنند مقصودشان پرستش شیطان به عنوان یک اله و خدا نیست , بلکه مقصودشان پیروی از شیطان و انجام اعمال زشت و قبیح و شیطانی است , چنانچه که برخی مینویسند :
" شيطان پرستى نوع جديدى از بت پرستى است كه اخيراً مطرح شده است. اينها در واقع هوا پرستند، و چون مايلند كاملًا آزاد باشند و دست به هر كار زشتى بزنند به شيطان پرستى روى آوردهاند"
📚داستان ياران ص305
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕بر همین اساس برخی متذکر میشوند :
" شيطانپرستى كه در قديم وجود داشته با شيطانپرستى جديد تفاوت دارد. از اين رو در شيطانپرستى قديمى اصل شهوترانى و ارضاى جنسى را اصل لاينفك مراسمهايشان مىدانستند و قربانى كردن را امرى ضرورى براى آرامش و احترام به شيطان مىدانند. اما در شيطانپرستى جديد اعتقادى به وجود شيطان خارجى ندارند بلكه وجود شيطان را در درون خود انسان مىدانند و اين باطن هر كسى است كه شيطان در آن وجود دارد. آنها هر آنچه كه هست را مديون آلت تناسلى انسان مىدانند و ديگر اينكه انسان بايد كاملترين لذات جسمانى و جنسى را در اين دنيا ببرد. آنها عقيده دارند كه:
- خدايى در شيطانپرستى وجود ندارد.
- خودپرستى خدايى جز خود انسان وجود ندارد و هر انسانى خود يك خداست.
- اعتقاد به اصالت ماده .
- اعتقاد به استفاده از لذت در حد اعلاى آن .
عمدهترين نشانه شيطانپرستى را در تجاوز و قتل به ويژه در تجاوز به كودكان و نوجوانان به همراه قتل آنان بايد ديد. شيطان پرست ها موظفند هميشه خشم و نفرت خود را نسبت به مسيح و ساير مقدسات اعلام كنند. استفاده از موسيقى مهمترين ابزار اين فرقه در جهت تحت تبليغ عقايد خود و نيز تحت تاثير قرار دادن جامعه به خصوص قشر جوان مى باشد. گاه اين گروهها خود اذعان مىكنند شيطان پرست هستند و گاه برخى از آنان اين ادعا را نكرده ولى در راستاى تضعيف بنيان هاى ارزشى و دينى و تبليغ افعال شيطانى مى پردازند "
📚لوح فشرده پرسمان , کلید واژه ترویج شیطان پرستی
❗️بنابراین شیطان پرستی یعنی پیروی از شیطان در مقام عمل و انجام اعمال شنیع و زشت که این نوع از شیطان پرستی نیز مورد انتقاد خداوند قرار گرفته است , چنانچه که برخی گویند :
"بت پرستى تنها پرستش بت سنگى و چوبى نيست؛ بلكه هرگونه پرستش غير خدا، بت پرستى است؛ بنابراين در عصر حاضر نيز انواع و اقسام بت پرستى رواج دارد؛ بت مقام، بت شهوت، بت مال و ثروت، بت هواى نفس و بت شيطان و خلاصه هر چيزى كه نسان را از خداوند غافل كند.
در آيه شريفه 60 سوره يس، در مورد يكى از أشكال بت پرستى آمده : «الَمْ اعْهَدْ الَيْكُمْ يا بَنِى آدَمَ انْ لا تَعْبُدوُا الشَّيْطانَ». بنابراين عبادت و اطاعت شيطان، نوعى بت پرستى است. آيا مىدانيد عبادت شيطان چگونه است؟ آيا عبادت شيطان به معناى نماز خواندن و روزه گرفتن براى شيطان است؟
در پاسخ بايد گفت: خير! هيچ كس اين كار را نمىكند؛ بلكه عبادت به معنى تبعيّت از دستورات و سخنان هرشخصى است. ( اين معنى در روايتى ازامام صادق عليه السلام آمده است. ر. ك. به ميزان الحكمة، باب 2496، ح11352)
بنابراين، دنباله روى از فرامين شيطان، عبادت اوست. و هركسى دستورى غير از دستور خدا بدهد و انسان از آن تبعيّت كند، نوعى شرك وبت پرستى است. "
📚مثالهای زیبای قرآن ج2 ص161
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
✅پرسش:
🆔 @aabaad_iran
📞 09395956464
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
ان شاء الله این هفته هم شب جمعه کربلا نائب الزیاره همه اعضای عزیز کانال خواهم بود 🤲🤲🤲
#پرسش 470
توضیحاتی پیرامون خالکوبی و تتو زدن از دید اسلام !!!
🤔#پرسش :
❓دیدگاه اسلام در مورد خالکوبی چیست ؟ آیا حرام است یا جایز ؟
💠#پاسخ:💠
❕از آیت الله مکارم شیرازی سوال شد :
" خالكوبى چه حكمى دارد و آيا براى غسل و وضو مشكلى ايجاد مىكند؟ "
▫️ایشان پاسخ دادند :
" هرگاه ضرر خاصى براى بدن نداشته باشد و عكسهاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جايز است و در هر حال براى وضو و غسل مشكلى ايجاد نمىكند. "
📚استفتاءات جديد، ج1، ص: 36
❕بنابراین اگر خالکوبی موجب وارد شدن ضرر مهمی به بدن یا موجب گسترش فساد شود , ممنوعیت شرعی دارد , چرا که خداوند می فرماید : « خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » « لَاتُلْقُوا بِايْديِكُمْ الَى التَّهْلُكَة » (بقره/195)
❕ امام رضا علیه السلام فرمود :
«هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» «كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه ... فَحَرَامٌ ضَارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسَادٌ لِلنَّفْس»
📚بحارالانوار: ج100 ص51
👌همینطور در روایات ما آمده «لا ضرر ولا ضرار فی الاسلام» که بر اساس آن هر گونه مساله ای که سبب آسیب رسیدن به خود و دیگران و اجتماع شود در اسلام برداشته شده :
📚وسائل الشیعه ج 26 ص 14
❕برخی از محققان معتقدند که خالکوبی موجب ایجاد ضرر بر بدن می شود و مینویسند :
" خالكوبى (تاتو) كه تزريق جوهرهاى مخصوص به لايههاى پوست است، در بخشهاى مختلف بدن ايجاد عوارض مىكند كه از آن جمله مىتوان به بيمارىهاى خونى، بيمارىهاى پوستى، حساسيتهاى پوست و ... اشاره كرد "
📚آراستگی و مدگرایی , سید حسن موسوی , ص 119
❕برخی از سایت های علمی و پزشکی با استناد به یافته های دانشمندان , عوارض و آسیب هایی را برای تتو و خالکوبی ذکر می کنند , عوارضی مانند : "واکنشهای آلرژیک , عفونتهای پوستی , بیماری های خونی , پنهان شدن سرطان پوست , زخم های خطرناک پوستی , تداخل در تعریق , ابتلاء به سرطان , خون ریزی , کبودی های ناخوشایند , مشکل در سیستم لنفاوی و ... "
🌐https://B2n.ir/e35119
❕لذا در فتوای آیت الله صافی می خوانیم :
" خالكوبى اگر براى غرض عقلائى مثل درمان باشد جايز است و در غير اين صورت چون فى الجمله مضر است حكم بجواز , محلّ تأمّل است "
📚جامع الاحكام، ج1، ص27
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕از سوی دیگر امروزه خالکوبی یک فرهنگ مورد توجه در جوامع کافر و کشورهای غربی محسوب می شود به گونه ای که عملکرد آنان چه در اصل عمل خالکوبی و چه در نقش و نگارهای صورت گرفته مورد تقلید سایر افراد و جوامع قرار می گیرد .
▫️ روایات اسلامی مسلمانان را از پیروی در سنتهای خاص کفار مورد نهی قرار داده است .
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«خداوند به یکی از پیامبران خود چنین وحی کرد که به مردم بگو لباس دشمنانم را نپوشید و خوراک دشمنان مرا نخورید و خود را به شکل و شمائل دشمنان من در نیاورید که در این صورت شما نیز همچون آنها دشمن من خواهید بود» " عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ أَوْحَى الله عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ لَا يَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِي وَ لَا يَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِي وَ لَا يَسْلُكُوا مَسَالِكَ أَعْدَائِي فَيَكُونُوا أَعْدَائِي كَمَا هُمْ أَعْدَائِي "
📚الفقیه ، ج1 ص252 _ وسایل الشیعه ، ج4 ص385
❕همینطور در روایاتی ، زنانی به عنوان : " الواشمة " و " الموتشمة یا المستوشمة " مورد لعنت پیامبر گرامی اسلام قرار گرفته اند : " عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْوَاشِمَةُ وَ الْمُوتَشِمَةُ وَ النَّاجِشُ وَ الْمَنْجُوشُ مَلْعُونُونَ عَلَى لِسَانِ مُحَمَّدٍ. "_ " عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص النَّامِصَةَ وَالْمُنْتَمِصَةَ وَالْوَاشِرَةَ وَالْمُسْتَوْشِرَةَ وَالْوَاصِلَةَ وَالْمُسْتَوْصِلَةَ وَالْوَاشِمَةَ وَالْمُسْتَوْشِمَةَ. "
📚الكافي ج5، ص: 559 _ معاني الأخبار،ص: 250
❕علامه مجلسی در معنای روایات مورد اشاره نقل می کند :
" الواشمة کسی است که در دستان و بدن زن خالکوبی نماید. بدین ترتیب که دستها یا قسمتی از بدن زنی را سوراخ کرده، سپس آن را با سرمه یا خضاب پر نماید تا سبز شود و المستوشمة کسی است که خالکوبی بر او انجام شود. " " الواشمة التي تشم وشما في يدي المرأة أو في شيء من بدنها و هي أن تغرز يديها أو ظهر كفّها أو شيئا من بدنها بإبرة حتى تؤثر فيه ثم تحشوه بالكحل أو بالنورة فيخضرّ و المستوشمة التي يفعل بها ذلك "
📚بحار الأنوار ج 100، ص: 257
❕بنابراین بالخصوص زنانی که خالکوبی و تتو میزنند تا این زینت را به نامحرمان نشان دهند و نیز فردی که زن را به هدف نشان دادن به نامحرم خالکوبی و تتو میزند , ملعون و از رحمت الهی به دور هستند : " ولكن من هذه الامور ما لا شكّ في جوازها ظاهرا إذا كان لزوجها أو لأهلها، لأنّها زينة كالوشم "
📚انوار الفقاهة (كتاب التجارة)، ص: 147
▫️بر این اساس , اگر زنی خالکوبی و تتو انجام داد باید تتوی خود را از نامحرم بپوشاند , چرا که این عمل نوعی آرایش و زینت محسوب میشود و قرآن دستور می دهد که زنان تنها حق دارند در برابر محارمشان زینتهای خود را آشکار کنند : "لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِن ... " (نور/31)
❕در روایتی آمده است :
" پیامبر زنان را منع کرد که برای غیر شوهر ، خودشان را زینت کنند و اگر چنین کنند بر خداوند است که آنان را وارد آتش دوزخ کند" " نَهَى أَنْ تَتَزَيَّنَ لِغَيْرِ زَوْجِهَا فَإِنْ فَعَلَتْ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُحْرِقَهَا بِالنَّار "
📚من لا یحضره الفقیه ج4 ص6
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
✅پرسش:
🆔 @aabaad_iran
📞 09395956464
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
#پرسش 471
توضیحی پیرامون محبت قلبی به غیر خدا !!!
🤔#پرسش :
❓میگویند قلب حرم الهی است و محبت غیر خدا را نباید در دل داشت ؟ آیا اسلام میگوید ما نباید به همسر و فرزند و والدین و آشنایان محبت بورزیم ؟
💠#پاسخ:💠
❕یکی از شاخه های توحید خداوند , توحید در محبت است . توحید در محبت را چنین تعریف می کنند :
" توحید در محبت آن است که تنها محبوب حقیقی و اصیل انسان , خدا باشد و در عرض دوستی خداوند , دل در گرو محبت موجودی دیگر ننهد . البته در اینجا نیز انحصار محبت در خداوند با دوست داشتن موجودات دیگر از آن جهت که آیات و نشانه های زیبایی و عظمت خداوند هستند , منافاتی ندارد , زیرا این دوستی در مسیر دوستی خدا و عشق به معبود یکتا قرار دارد و در حقیقت عشق ورزیدن به جلوه های جمال اوست "
📚کلام اسلامی , سعیدی مهر , ج 1 ص 142 _ 143
❕لذا در قرآن می خوانیم :
" آنها كه ايمان دارند عشقشان به خدا شديدتر است " " الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه " (بقره/ 165)
❕و میخوانیم :
"خداوند براى هيچكس دو قلب در درون وجودش نيافريده " " ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِه " (احزاب/4)
▫️در تفسیر نمونه در مورد آیه فوق می خوانیم :
" اين جمله معنى عميقترى نيز دارد و آن اينكه انسان يك قلب بيشتر ندارد و اين قلب جز عشق يك معبود نمىگنجد، آنها كه دعوت به شرك و معبودهاى متعدد مىكنند، بايد قلبهاى متعددى داشته باشند تا هر يك را كانون عشق معبودى سازند!... انسان به حكم اينكه يك قلب بيشتر ندارد بايد داراى يك كانون عاطفى و تسليم در برابر يك قانون باشد. مهر يك معشوق در دل بگيرد.
يك مسير معين را در زندگى تعقيب كند. با يك گروه و يك جمعيت هماهنگ گردد، و گر نه تشتت و تعدد و راههاى مختلف و اهداف پراكنده او را به بيهودگى و انحراف از مسير توحيدى فطرى مىكشاند. لذا در حديثى از امير مؤمنان على ع در تفسير اين آيه مىخوانيم: كه فرمود:
" لا يجتمع حبنا و حب عدونا فى جوف انسان، ان اللَّه لم يجعل لرجل قلبين فى جوفه، فيحب بهذا و يبغض بهذا فاما محبنا فيخلص الحب لنا كما يخلص الذهب بالنار لا كدر فيه فمن اراد ان يعلم فليمتحن قلبه فان شارك فى حبنا حب عدونا فليس منا و لسنا منه "
" دوستى ما و دوستى دشمن ما در يك قلب نمىگنجد چرا كه خدا براى يك انسان دو قلب قرار نداده است كه با يكى دوست بدارد و با ديگرى دشمن، دوستان ما در دوستى ما خالصند همانگونه كه طلا در كوره خالص مىشود هر كس مىخواهد اين حقيقت را بداند، قلب خود را آزمايش كند اگر چيزى از محبت دشمنان ما در قلبش با محبت ما آميخته است از ما نيست و ما هم از او نيستيم" (تفسير على بن ابراهيم طبق نقل نور الثقلين ج4 ص234)
📚تفسير نمونه، ج17، ص193
▫️" اين همان قلبى است كه به عنوان"حرم خدا" در روايات توصيف شده، چنان كه در حديثى از امام صادق ع مىخوانيم: " القلب حرم اللَّه فلا تسكن حرم اللَّه غير اللَّه " " قلب حرم خدا است غير خدا را در حرم خدا ساكن مكن"! (بحار ج70 ص25 باب حب اللَّه ح27)
📚تفسير نمونه، ج19، ص97
▫️ادامه 👇
❕بنابراین اقتضاء توحید در محبت آن است که انسان تنها خدا را دوست داشته باشد و در قلبش فقط محبت خدا و کسانی باشد که با خداوند و دین او در ارتباطند مانند پیامبران و امامان و مومنان و با یک قلب نمی تواند هم خدا و دوستانش را دوست داشته باشد و هم محبت دشمنان خدا را داشته باشد .
❗️از آنچه گفتیم روشن شد که محبت اصیل انسان باید به خداوند باشد اما در طول محبت الهی می توان محبت کسانی که در مسیر خداوند و ایمان هستند نیز دوست داشت . لذا خداوند در قرآن از لزوم محبت پیامبر و اهلبیت ایشان و همسران و مومنان سخن به میان می آورد :
" أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِه " _ " قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى " _ "خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَة " _ " إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَة " ( توبه 24 _ شوری 23 _ روم 21 _ حجرات 10 )
▫️امام باقر عليه السلام فرمود :
" هرگاه خواستى بدانى كه در تو خيرى هست، به قلبت بنگر. اگر فرمانبران خدا را دوست و معصيتكاران را دشمن مىداشت، پس در تو خير هست و خداوندْ دوستت مىدارد، و اگر پيروان خدا را دشمن مىداشت و معصيتكاران را دوست مىداشت، پس در تو خيرى نيست و خداوندْ، دشمنت مىدارد؛ چون انسان، همراه كسى است كه دوستش مىدارد. " إذا أرَدتَ أن تَعلَمَ أنَّ فيكَ خَيرا فَانظُر إلى قَلبِكَ؛ فَإِن كانَ يُحِبُّ أهلَ طاعَةِ اللّهِ و يُبغِضُ أهلَ مَعصِيَتِهِ فَفيكَ خَيرٌ وَ اللّهُ يُحِبُّكَ، و إن كانَ يُبغِضُ أهلَ طاعَةِ اللّهِ و يُحِبُّ أهلَ مَعصِيَتِهِ فَلَيسَ فيكَ خَيرٌ وَ اللّهُ يُبغِضُكَ، وَ المَرءُ مَعَ مَن أحَبَّ. "
📚المحاسن ج1 ص263
▫️پیامبر گرامی نیز فرمود :
" محبّت مؤمن به مؤمن در راه خدا، از بزرگترين شاخههاى ايمان است. " " وُدُّ المُؤمِنِ لِلمُؤمِنِ فِي اللّهِ مِن أعظَمِ شُعَبِ الإِيمان "
📚المحاسن ج1 ص263
❕بر این اساس ، اگر در روایتی گفته شده است که قلب حرم خداست و غیر خدا نباید وارد آن شود , در سایر روایات و نیز آیات قرآن این مطلب شرح داده شده که مقصود از غیر خدا که نباید محبتشان در قلب انسان باشد , کسانی هستند که با خداوند و دین او ارتباطی ندارند اما کسانی که در مسیر ایمان و دین الهی هستند باید محبوب انسان باشند ، لذا در روایات متعددی تصریح شده محبت به پدر و مادر و فرزند و همسر نشانه ایمان و مورد تاکید خداوند است و باید انسان محبت آنها را در قلب و دل خود داشته باشد :
"النَّظَرُ إِلَى الْوَالِدَيْنِ بِرَأْفَةٍ وَ رَحْمَةٍ عِبَادَة " _ " إِنَّ اللَّهَ لَيَرْحَمُ الْعَبْدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ. " _ " مَا أَظُنُّ رَجُلًا يَزْدَادُ فِي الْإِيمَانِ خَيْراً إِلَّا ازْدَادَ حُبّاً لِلنِّسَاءِ. "
📚امالی طوسی ص455 _ الکافی ج6 ص50 _ ج5 ص320
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
✅پرسش:
🆔 @aabaad_iran
📞 09395956464
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯