eitaa logo
علی مع الحق (حجت الاسلام دکتر عصیری)
1هزار دنبال‌کننده
168 عکس
129 ویدیو
4 فایل
کانال پاسخ به شبهات https://eitaa.com/alimaalhagh110 👈آدرس کانال جهت عضویت جهت ارتباط با مدیر و پرسش و درج تبلیغ در کانال 👇 🆔 @aabaad_iran
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 وجوب قربانی عید قربان برای توانمندان 🔵 رَوَى سُوَيْدٌ اَلْقَلاَّءُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : «اَلْأُضْحِيَّةُ وَاجِبَةٌ عَلَى مَنْ وَجَدَ مِنْ صَغِيرٍ أَوْ كَبِيرٍ وَ هِيَ سُنَّةٌ 🌕 سويد قلاء، از محمد بن مسلم، از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: 🛑 قربانى( عید قربان) براى كسى كه داشته باشد از كوچك تا بزرگ است و آن سنتى از سنتها است. 📚 من لا يحضره الفقيه ج ۲ ص ۴۸۸ 👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• ✅پرسش: 🆔 @aabaad_iran 📞 09395956464 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
دعای ندبه در ۴ روز سفارش شده است: 🌺 روز جمعه 🌺 عید قربان 🌺 عید غدیر 🌺 عید فطر 🔵 در روز عید قربان غسل بسیار سفارش شده است و قربانی کردن سنت موکد است که با ریختن اولین قطره خون قربانی به زمین گناهان صاحب قربانی بخشیده میشود. 👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• ✅پرسش: 🆔 @aabaad_iran 📞 09395956464 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🔴 دعا برای ظهور امام زمان در روز عید قربان 🔵 از امام محمّد باقر علیه السّلام روایت شده است که فرمود: در روز جمعه، عید فطر و قربان، وقتی قصد خروج از منزل نمودی، بگو: 🌕 اَللَّهُمَّ مَنْ تَهَیَّأ فی هذَا الْیَوْمِ أوْ تعبأ او أعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ لِوِفَادَهٍ إلى مَخْلُوقٍ رَجاءَ رِفْدِهِ وَ جائِزَتِهِ وَ نَوافِلِهِ فَإلَیْکَ یا سَیِّدی کانَتْ وِفادَتی وَ تَهْیِئَتی وَ إعْدادی وَ اسْتِعْدادی رَجاءَ رِفْدِک وَ جَوائِزِکَ وَ نَوافِلِکَ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ خِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ وَ عَلىًّ أمیرِالْمُؤْمِنینَ وَ وَصِیِّ رَسُولِکَ، وَ صَلِّ – یا رَبِّ – عَلى أئِمَّهِ الْمُؤْمِنینَ، الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ عَلِیٍّ وَ مُحَمَّدٍ، 🔺 و امامان را تا آخر نام ببر تا به نام صاحبت (حضرت مهدی ارواحنا فداه) برسی و بگو: 🌕 اَللَّهُمَّ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسیراً وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزیزاً. اَللَّهُمَّ أظْهِرْ بِهِ دینَکَ وَ سُنَّهَ رَسُولِکَ حَتّى لایَسْتَخْفِیَ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخافَهَ أحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ. اَللَّهُمَّ إنّا نَرْغَبُ إلَیْکَ فی دَوْلَهٍ کَریمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الإْسْلامَ وَ أهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَ النِّفاقَ وَ أهْلَهُ، وَ تَجْعَلُنا فیها مِنَ الدُّعاهِ إلى طاعَتِکَ وَ الْقادَهِ إلى سَبیلِکَ، وَ تَرْزُقُنا بِها کَرامَهَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ. اَللَّهُمَّ ما أنْکَرْنا مِنْ حَقٍّ فَعَرِّفْناهُ وَ ما قَصُرْنا عَنْهُ فَبَلِّغْناهُ. 🔺 در این‌جا برای امام عصر صلوات اللّه علیه دعا کن، و دشمنانش را نفرین نما، و حاجتت را درخواست کن، و سخن آخرت این‌گونه باشد: 🔹 اللّهُمَّ استَجِب لَنا اللّهُم اجعَلنا مِمَّن تَذَکَّرَ فیهِ فَیَذَّکَّر 📚 صحیفه مهدیه، صفحه ۲۵۸/ اقبال الأعمال ص ۵۸۵ 👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• ✅پرسش: 🆔 @aabaad_iran 📞 09395956464 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🔴 راستی حالا که عید قربان هست می‌دونستید اهلبیت قربون‌صدقه امام زمان ما می‌رفتن؟! 🔹 چندتاش رو ببینید: 1️⃣ پیامبر صلی الله علیه وآله: اهل آسمان و زمین از غیبت او اندوهگین می شوند...پدر و مادرم فدایش که همنام و شبیه من است. (۱) 2️⃣ امیرالمومنین علیه السلام: خدا به دست مردی از ما اهلبیت فرج را خواهند رساند، پدرم فدایش باد! (۲) 3️⃣ امام محمد باقر علیه السلام: پدر و مادرم فدای او که هم‌نام من است... پدرم فدایش که زمین را از عدالت پر خواهد کرد...(۳) 4️⃣ امام صادق علیه السلام: جانم به فدایت ای غائبی که از ما دور نیستی!... جانم به فدایت ای آرزوی هر مومن مشتاق!... (۴) 5️⃣ امام کاظم علیه السلام: مهدی چراغ تاریکی‌هاست، پدرم فدای او که به امر خدا قیام می‌کند. (۵) 6️⃣ امام رضا علیه السلام: پدر و مادرم فدای او که همنام جدّ من است... هاله‌ای از نور گرداگرد او را گرفته که از انوار قدسی پرتو می‌گیرد. (۶) 🌕 راستی شما چه جوری قربون صدقه امام زمان میری ؟ 📚(۱) منتخب الاثر حدیث ۱۰۹ 📚(۲) منتخب الاثر حدیث ۵۴۴ 📚(۳) منتخب الاثر حدیث ۵۷۲ 📚(۴) دعای ندبه 📚(۵) منتخب الاثر حدیث ۱۲۴۶ 📚(۶) منتخب الاثر حدیث ۹۷۳ 👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• ✅پرسش: 🆔 @aabaad_iran 📞 09395956464 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
انگشتر عقیق و دفع بلا !!!! 252 🤔 : دست قطع شده قاسم سلیمانی ، نشان از وجود اشکال در ولایت اوست. و او تحت ولایت طاغوت بود نه ولایت اهلبیت علیهم السلام. کسی که معتقد به ولایت امیرالمومنین علیه السلام باشد و در دستش انگشتر عقیق باشد دستش قطع نمیشود... ... قَالَ يَا سُلَيْمَانُ هُوَ أَمَانٌ مِنْ قَطْعِ اَلْيَدِ مکارم اخلاق جلد۱ صفحه۸۸ _ وسائل الشیعة ج ۵، ص ۹۱ ✍️سلیمان اعمش می‌گوید: خدمت امام صادق علیه السلام بودم کسی را که تازیانه خورده بود از قصر منصور عبّاسی بیرون آوردند. حضرت فرمود: «سلیمان، ببین نگین انگشترش چیست؟» عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، نگین آن عقیق نیست. 👈فرمود: «ای سلیمان، اگر عقیق بود تازیانه اش نمی زدند.» عرض کردم: شرح بیشتری در مورد عقیق بفرمایید. فرمودند: «نگین عقیق از قطع شدن دست انسان[مومن] جلوگیری می‌کند»👉.... 💠💠 1️⃣جواب نقضی : ❕طبق روایات ما انگشتر عقیق به دست کردن موجب می شود که بلا و مصیبت و بدی و مکروه از انسان دفع شود , چنان که این نکات در روایاتی از پیامبر گرامی و امام علی و امام صادق علیهم السلام نقل شده است : " فَمَرَّ بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ أَتْبِعُوهُ بِخَاتَمِ عَقِيقٍ فَأُتِيَ بِخَاتَمِ عَقِيقٍ فَلَمْ يَرَ مَكْرُوهاً. _ شَكَا رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قُطِعَ عَلَيْهِ الطَّرِيقُ فَقَالَ هَلَّا تَخَتَّمْتَ بِالْعَقِيقِ فَإِنَّهُ يَحْرُسُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ. _ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: تَخَتَّمُوا بِالْعَقِيقِ يُبَارَكْ عَلَيْكُمْ- وَ تَكُونُوا فِي أَمْنٍ مِنَ الْبَلَاءِ. " 📚الکافی ج 6 ص 171 _ ثواب الاعمال ص 208 ❕حال از مستشکل و اشکال کننده سوال می کنیم که اگر انگشتر عقیق موجب می شود بلا و مصیبت و مکروه از انسان دفع شود , پس چگونه امامان علیهم السلام با این که انگشتر عقیق به دست می کردند باز گرفتار بلا و مصیبت می شدند !!! ▫️امیرمؤمنان علیه السلام فرمود : " بزرگترین اجرها در آخرت برای کسانی است که در دنیا بزرگترین مصیبت ها را داشته اند و اهل بیت از همه مردم مصیبتشان بیشتر بوده است " " إِنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ أَجْراً فِي الْآخِرَةِ أَعْظَمُهُمْ مُصِيبَةً فِي الدُّنْيَا، وَ إِنَّ أَهْلَ الْبَيْتِ أَعْظَمُ النَّاسِ مُصِيبَة " 📚امالی طوسی ص٢٦٩ _ بحارالانوار ج٢٧ ص٢٠٧ ❗️یا خداوند در مورد امیرمؤمنان ع فرمود : " من او را گرفتار بلایی می کنم که هیچ خلقم را به مانند آن بلا مبتلا نکرده ام " " إِنِّي مُسْتَخِصُّهُ بِبَلَاءٍ لَمْ يُصَبْ بِهِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِي‏ " 📚امالي طوسی ص514 ❕امام عصر ع نیز پیرامون این مصائب و گرفتاری های طاقت فرسای اهلبیت ع فرمود : " پس كشته شد آن كه كشته شد و به اسيرى رفت آن كه به اسيرى رفت و تبعيد شد آن كه تبعيد شد و قضاى الهى بر آنان چنان رفت كه اميد نيك‏فرجامى آن مى‏رود .... پس بر پاكان اهل بيت پيامبر و على- كه درود خدا بر آن دو باد- بايد كه گريه كنندگان گريه كنند و ندبه‏گران بايد بر آنان ندبه كنند و براى همچون ايشان بايد اشك‏ها ببارند و ناله‏كنندگان، ناله سر دهند و شيون‏كنندگان، از دل، شيون بر آورند. " " فَقُتِلَ مَن قُتِلَ، وسُبِيَ مَن سُبِيَ، واقصِيَ مَن اقصِيَ، وجَرَى القَضاءُ لَهُم بِما يُرجى‏ لَهُ حُسنَ المَثوبَةِ... فَعَلَى الأَطائِبِ مِن أهلِ بَيتِ مُحَمَّدٍ وعَلِيٍّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِما وآلِهِما فَليَبكِ الباكونَ، وإيّاهُم فَليَندُبِ النّادِبونَ، ولِمِثلِهِم فَلتُذرَفِ الدُّموعُ، وَليَصرُخِ الصّارِخونَ، ويَعِجَّ العاجّونَ " 📚مصباح الزائر: ص449، المزار الكبير: ص578 ❕همینطور در روایاتی تصریح شده بلا و مصیبت پیامبر اسلام از همه پیامبران و نیز همه خلائق بیشتر بوده : "قَالَ الْمُصْطَفَى مَا أُوذِيَ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيتُ. " " فَإِنَّ الْخَلْقَ لَمْ يُصَابُوا بِمِثْلِهِ ع قَطُّ. " 📚مناقب آل أبی‌طالب ج‏3، ص247 _ الكافي ج‏8، ص168 ▫️یا در مورد امام حسین علیه السلام می خوانیم که دشمن ایشان در میدان کربلا انگشت ایشان را قطع کرد و انگشترشان را به غارت برد : " و أخَذَ خاتَمَهُ بَجدَلُ بنُ سُلَيمٍ الكَلبِيُّ لَعَنَهُ اللّهُ، فَقَطَعَ إصبَعَهُ عليه السلام مَعَ الخاتَمِ " 📚الملهوف: ص 177، بحار الأنوار: ج 45 ص 57 ❓آیا معاذ الله اشکال کننده می تواند بگوید که امامان علیهم السلام مومن نبودند و اگر مومن بودند گرفتار بلا و مصیبت نمی شدند !!!!! ▫️ 👇
▫️ادامه 👇 2️⃣جواب حلی : 👌به مقتضای روایات فوق الذکر در مورد انگشتر عقیق این اصل اولیه به دست می آید که به دست کردن آن موجب دوری بلا و مصیبت از انسان می شود , اما گاهی مصلحت و خیر انسان مومن در این است که گرفتار بلا و مصیبت شود تا به درجات و ثواب بالاتر برسد , لذا با این که انگشتر عقیق هم به همراه دارد باز گرفتار مصیبت می شود . ❕بر همین اساس امامان علیهم السلام گرفتار بلا و مصیبت می شدند یا شهید سلیمانی گرفتار مصیبت شد , همه این موارد به مقتضای قاعده ثانویه ای است که از روایت امام صادق علیه السلام استفاده می شود که فرمود : «بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمی‌دارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند» " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ عَظِيمَ الْأَجْرِ لَمَعَ عَظِيمِ الْبَلَاءِ وَ مَا أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُمْ. " 📚الکافی، ج 2 ص 252 ▫️و فرمود : " از پيامبر خدا پرسيدند: گرفتارترينْ مردم در دنيا كيان‏اند؟ فرمود: «پيامبران، سپس برترين‏هاى پس از آنان و [سپس‏] برترين‏هاى پس از آنها. مؤمن به اندازه ايمان و نيكى عمل‏هايش، گرفتار مى‏گردد. پس هر كس ايمانش كامل و عملش نيكو باشد، گرفتارى‏اش بيشتر، و هر كس ايمانش ناقص و عملش اندك باشد، گرفتارى‏اش كمتر خواهد بود». " سُئِلَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: مَن أشَدُّ النّاسِ بَلاءً فِي الدُّنيا؟ فَقالَ: النَّبِيّونَ ثُمَّ الأَمثَلُ فَالأَمثَلُ، ويُبتَلَى المُؤمِنُ بَعدُ عَلى قَدرِ إيمانِهِ وحُسنِ أعمالِهِ، فَمَن صَحَّ إيمانُهُ وحَسُنَ عَمَلُهُ اشتَدَّ بَلاؤُهُ، ومَن سَخُفَ إيمانُهُ وضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلاؤُه‏ " 📚الکافی ج 2 ص 252 ▫️یا امام باقر عليه السلام فرمود : " خداوند تبارك و تعالى هر گاه بنده‏اى را دوست بدارد، او را در بلا فرو مى‏برد. " إنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى إذا أحَبَّ عَبدا غَتَّهُ بِالبَلاءِ غَتّا. " 📚الکافی ج 2 ص 253 👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• ✅پرسش: 🆔 @aabaad_iran 📞 09395956464 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
لقب امیر المؤمنین» برای خلفای اهل‌سنّت ! 253 🤔 : چه کسی برای اولین بار لقب «امیر المؤمنین» را برای خلفای بعد از پیامبر اسلام(ص) به‌کار برد؟ پرسش چه کسی برای اولین بار لقب «امیر المؤمنین» را برای خلفای بعد از پیامبر ابوبکر به‌کار برد؟ 💠 اجمالی💠 «لقب امیر المؤمنین»، مخصوص امام علی(ع) است و هیچ‌یک از خلفا و حکما، شایسته این لقب نیستند.[1] اما برخی از صحابه، همان‌گونه که خلافت بلافصل امام علی(ع) را نپذیرفتند، این لقب حضرتشان را نیز بر خود نهادند. بدین صورت که وقتی ابوبکر به خلافت رسید، صحابه و دیگر مسلمانان او را «خلیفة رسول الله» می‌نامیدند،[2] این امر هم‌چنان بر همین منوال بود تا ابوبکر در گذشت. پس از ابوبکر، مردم بر حسب وصیّت او، با عمر بیعت کردند و در ابتدا او را خلیفه خلیفة رسول الله، می‌خواندند و گویى مردم این لقب را به سبب زیادی کلمات، سنگین می‌شمردند. همچنین اگر این نوع نام‌گذاری ادامه می‌یافت، این اضافات در آینده و در مورد خلفای بعدی، زیاد می‌شد و شناختن افراد دشوار می‌گردید؛ از این‌رو خواه ناخواه مردم از گفتن چنین لقبى طولانی چشم‌پوشی می‌کردند؛[3] لذا بنابر منابع تاریخی، بعدها به خلیفه دوم «امیر المؤمنین» می‌گفتند. در این‌که چگونه این لقب بر خلیفه دوم نهاده شد،‌ نقل‌های مختلفی در منابع وجود دارد که در این مختصر به مواردی از آنها اشاره می‌کنیم: 1. در برخی منابع آمده است خلیفه دوم، خود از صفت «خلیفه خلیفه رسول الله» رضایت نداشت؛ لذا مردم را فراخواند که به نام «امیر المؤمنین» او را خطاب کنند.[4] 2. خلیفه دوم، نامه‌ای به فرماندار عراق نوشته و برای امری دو نفر را خواست. حاکم عراق «لبید بن ربیعة عامر» و «عدی بن حاتم طایی» را فرستاد. این دو وارد مدینه شدند و وقتی به عمرو بن عاص رسیدند گفتند برای ما از امیر المؤمنین وقت بگیر. عمرو از این صفت خوشش آمد و این‌را با خلیفه در میان گذاشته و در نهایت تصمیم بر آن شد که خلیفه را به این صفت بخوانند.[5] 3. در همان روزگار، مردم فرماندهان سپاه را به نام امیر می‌خواندند. مردم جاهلیت، پیامبر خدا(ص) را امیر مکه و امیر حجاز نیز خطاب می‌کردند و صحابه نیز سعد بن ابی‌وقاص را به لقب «امیر المسلمین» می‌خواندند؛ زیرا وى امیر سپاه اسلام در فتح ایران بود که بخش بزرگی از مسلمانان را در آن روزگار تشکیل می‌دادند. از قضا یکى از صحابه؛ که برخی او را «عبد الله بن جحش» و برخی «مغیرة بن شعبه» می‌دانند؛ خلیفه را «امیر المؤمنین» خطاب کرد و اطرافیان این لقب را پسندیدند و تصویب کردند او را بدان بخوانند.[6] [1]. برای اطلاعات بیشتر ر.ک: 47553؛ علت نام‌گذاری امام علی(ع) به «امیر المؤمنین» [2]. ابن اثیر جزری، علی بن محمد، اسد الغابة فی معرفة الصحابة، ج 3، ص 667، بیروت، دار الفکر، 1409ق. [3]. ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد، دیوان المبتدأ و الخبر فی تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوی الشأن الأکبر(تاریخ ابن خلدون‏)، تحقیق، خلیل شحادة، ج ‏1، ص 282 – 283، بیروت، دار الفکر، چاپ دوم، 1408ق. [4]. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، تحقیق، ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 4، ص 208، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق؛ ابن کثیر دمشقی‏، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 7، ص 137، بیروت، دار الفکر، 1407ق. [5]. ابن عبدالبر، یوسف بن عبد الله‏، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، تحقیق، بجاوی، علی محمد، ج 3، ص 1151، بیروت، دار الجیل، چاپ اول، 1412ق. [6]. تاریخ ابن خلدون‏، ج ‏1، ص 283. 👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• ✅پرسش: 🆔 @aabaad_iran 📞 09395956464 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
لقب «امیرالمؤمنین» برای عمر بن خطّاب ! 254 🤔 : چه کسى لقب امیرالمؤمنین را بر عمر نهاد؟ 💠 اجمالی💠 در روایتی از عایشه نقل شده که پیامبر(ص) عمر را امیرالمؤمنین نامید. این روایت از جعلیّات ابو حمزه است و بر خلاف نقل هایى است که علماى اهل سنت در این رابطه دارند؛ از جمله: سیوطى مى نویسد: لبید بن ربیعه و عدىّ بن حاتم او را امیرالمؤمنین نامیدند. طبرى از حسّان کوفى نقل کرده: خود عمر خود را امیر مؤمنان دانست، پس امیرالمؤمنین نامیده شد. ابن خلدون نوشته: به طور اتّفاقى برخى صحابه به عمر گفتند: اى امیرالمؤمنین! پس مردم آن را پسندیدند. پاسخ تفصیلی: واقدى نوشته است: «ابوحمزه(1) یعقوب بن مجاهد از محمّد بن ابراهیم از ابو عمرو نقل کرده است : به عایشه گفتم: چه کسى عمر فاروق را امیرالمؤمنین نامید؟ گفت: پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: امیر المؤمنین او است»(2) . در پاسخ مى گوئیم: این روایت از جعلیّات ابو حمزه است که بر خلاف نقل هایى است که علماى اهل سنت در این رابطه دارند؛ از جمله: سیوطى در «شرح شواهد مغنى» مى نویسد(3) : ما با سند صحیح روایت کرده ایم : لبید بن ربیعه و عدىّ بن حاتم بودند که وقتى از عراق بر عمر وارد شدند او را امیرالمؤمنین نامیدند . و طبرى در «تاریخ»(4) خود با سند خود از حسّان کوفى نقل کرده است : چون عمر کار را به دست گرفت گفته شد : «یا خلیفة خلیفة رسول الله!»؛ ( اى جانشینِ جانشینِ رسول خد)؛ پس عمر گفت : «هذا أمر یطول ، کلّ ما جاء خلیفة قالوا: یا خلیفة خلیفة خلیفة رسول الله ، بل أنتم المؤمنون وأنا أمیرکم؛ فسُمّی أمیرالمؤمنین»؛ ( این، سخنى است که به درازا مى کشد که هرگاه خلیفه اى بر سر کار آید بگویند: اى جانشینِ جانشینِ جانشینِ رسول خدا، بلکه شما مؤمن هستید و من امیر شما هستم ; پس امیرالمؤمنین نامیده شد) . و ابن خلدون در مقدّمه «تاریخ»(5) خود نوشته است : به طور اتّفاقى برخى صحابه به عمر گفتند: اى امیرالمؤمنین! پس مردم آن را پسندیدند و سخنى بجا شمردند و او را با همین لفظ صدا زدند . پس صریح روایت طبرى این است که خودِ عمر این نام را براى خویش قرار داد و روایات دیگر مى رساند که مردم این نام رابراى او برگزیدند نه پیامبر(صلى الله علیه وآله) لازم به ذکر است کسى که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) او را امیرالمؤمنین نامید على بن ابى طالب (علیه السلام) است؛ چنانچه حافظ ابوالعلا حسن بن احمد عطّار از طریق ابن عبّاس در حدیثى نقل کرده است : رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: «یا اُمّ سلمة! اشهدی واسمعی هذا علیّ بن أبی طالب أمیر المؤمنین»؛ ( اى اُمّ سلمه! شاهد باش و بشنو که این على بن ابى طالب امیرالمؤمنین است). همچنین ابونعیم در «حلیة الأولیاء» از طریق ابن عبّاس نقل کرده است که: رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود : «ما أنزل الله آیة فیها یا أیّها الّذین آمنوا إلاّ وعلیّ رأسها وأمیرها»؛ (خداوند آیه اى که «یا ایّها الذین آمنوا» دارد را نازل نکرده مگر اینکه على در رأس آن و امیر آن است) (6) .(7) پی نوشت: (1). در تاریخ ابن کثیر به همین صورت آمده ولى صحیح «أبوحَزْرَه» است . (2). البدایة والنهایة، ج 7 ، ص 137 [ج7، ص154 ، حوادث سال 23 ه] . (3). شرح شواهد المغنی ، ص 57 [ج1، ص155 ، شماره 59] . (4). تاریخ الاُمم والملوک، ج 5 ، ص 22 [ج4، ص208] . (5). مقدّمه ابن خلدون ، ص 227 [ج1، ص283 ، فصل 32] . (6). مراجعه شود حلیة الأولیاء، ج 1 ، ص 64 [شماره 4] ؛ الریاض النضرة، ج 2 ، ص 206 [ج3، ص158] ؛ کفایة الکنجی ، ص 54 [ص 140 ، باب 31] ؛ تذکرة السبط ، ص 8 [ص 13] ؛ دررالسمطین، جمال الدین زرندى [ص 89]؛ الصواعق، ابن حجر، ص 76 [ص 127]؛ کنز العمّال، ج 6، ص 291 [ج11، ص604، ح 32920]؛ تاریخ الخلفاء، ص 115 [ص 160]. (7). گردآوري از کتاب: گزیده ای جامع از الغدیر، محمد حسن شفیعی شاهرودی، قلم مکنون، قم، 1428 ه.ق ، ص 734. 👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• ✅پرسش: 🆔 @aabaad_iran 📞 09395956464 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• ✅پرسش: 🆔 @aabaad_iran 📞 09395956464 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
آیا نعل اسب شانس می‌آورد ! 255 🤔 : شاید بارها نعل اسب را در جاهایی غیر متعارف دیده ایم ! و پیش خودمون فکر کردیم که شاید یه نماد عامی و شاید خرافی باشه ؛ نماد دوری از شکست و نابودی بر در خانه ها نماد خوش یمنی بر کف ورودی درها برای قشنگی به عنوان آویز آینه‌ی خودروها برای زیبایی در دکوراسیون منازل (مانند چشم آبی) برای خوش شانسی به عنوان پلاک گردنبند ، آویز دستبند ، انگشتری و حتی در ابزارهای فال بینی و احضار روح و … و خیلی ها رو میبینیم که متاسفانه از این نماد استفاده میکنن . اما چرا متاسفانه؟! حتی یکبار هم به خودمون زحمت دادیم که ریشه این نماد و استفاده ازش رو بدونیم؟ 💠💠 ریشه ی تاریخی این ماجرا به عاشورا برمی‌گردد. در حقیقت دشمنان اسلام برنامه‌ریزی‌هایی را از قبل برای از بین بردن نسل پاک خاندان پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله از جمله دعوت , تعیین محل نبرد, شیوه‌ی وارد آوردن سخی (مثلا بستن آب), نحوه‌ی حمله و حتی رفتار با اجساد مردگان و تبلیغ های پس از جنگ در نظر گرفته بودند. یکی از نقشه‌ها در راستای برنامه‌های شیطانی این بود که تعدادی از پیشتازان لشکر کفر برای تکه تکه کردن اجساد نعل اسب‌هایشان را عوض کرده و با کمال بی شرمی و غفلت بر اجساد مردگان اسب بتازند. داستان فقط به این جا ختم نمی شده و تازندگان پس از برگشتن از جنگ این نعل ها را را از سم اسب ها جدا کرده و به عنوان تبرک بر در خانه هایشان آویختند. البته احتمالا تعدادی از این نعل ها نیز توسط حکومت یزید برای تبلیغ به شهرهای دیگر منتقل شده.به هر حال امویان نژاد پرست (در امویان بسیار رایج بوده که هر کس با نام پدرانش شناخته می شده و افراد بسیار بر رسم و آیین پدران و عشیره ی خود تاکید می کردند ) این نعل ها را از پدران خود به ارث برده و بر در خانه ها و مغازه های خود زده اند, همچنین این نمادگرایی از طریق اندلس (اسپانیای قدیم) در اروپا نیز گسترش یافت. از گذشته نعل اسب در غرب برای شانس آوردن استفاده می شده زیرا در فرهنگ اروپایی تبرک معنی نداشته است. همچنین برخی از منابع معتبر که این داستان را روایت کرده اند : آیت الله جوادی آملی : تبرک جستن به نعل اسب از موهومات بعد از حادثه کربلا است . به این جهت که این اسب ها « نعوذ بالله » آدم های خارج از دین را لگدکوب کرده اند پس با ارزش می باشند, چنان که برخی از فرقه های اسلامی دهه ی اول محرم را جشن می گیرند و متاسفانه فرهنگ ناشایست نعل اسب به طور نا آگاهانه در میان برخی شیعیان نیز رواج یافته است . شاید هم برخی کوبیدن نعل اسب را به گمان خود برای سالم ماندن وسیله نقلیه و تندروی آن بدانند. علامه کراجکی در صفحه ی ۴۵ کتاب ((التعجب)) نکات تلخ و عبرت آموزی را بیان کرده است : خانواده هایی در شام پس از حادثه کربلا با عناوین تازه ای معرفی شدند. مانند: بنو السراویل ::فرزندان کسی بودند که لباس امام حسین علیه السلام را برداشته بودند بنو السرج: فرزندان آنانی بودند که بر پیکر امام اسب تاختند و پس از جنگ نعل اسب ها را به مردم به قیمت بالایی فروختند و مردم نعل ها بر سر در خانه خود آویختند و به آن افتخار کردند . بنو اسنان: فرزندان کسی بود که نیزه ای را که سر امام حسین علیه السلام بر آن بود حمل می‌کرد. بنو المکبری: فرزندان کسی بود که پشت سر نیزه داری که سر امام حسین علیه السلام را حمل می کرد تکبیر و تهلیل می گفت (هلهله میکرد) . 👇
👇 فلسفه کوبیدن نعل بر سر در خانه‌ها و مغازه‌ها ابوريحان بيرونى گويد: ستم‌هايى كه به حسين بن على عليه السلام كردند در هيچ ملتى با بدترين افراد انجام ندادند. او را با شمشير و نيزه و سنگ باران از پا درآوردند و سپس اسب بر بدنش تاختند. بعضى از اين اسب‌ها به مصر رسيدند. گروهى از مردم نعل اين اسب ها را كندند و براى تبرك بر در خانه هاى خود نصب كردند و اين عمل در ميان مردم مصر سنتى شد كه بعد از آن هر كس بالاى در خانه خود نعل نصب مى كرد. (1) روايت شده كه خون امام حسين عليه السلام از جوشش نيفتاد تا اين كه مختار بن ابى عبيده ثقفى خروج كرد و به انتقام خون امام حسين عليه السلام هفتاد هزار نفر را كشت . مختار گفت : من براى امام حسين عليه السلام هفتاد هزار نفر را كشتم ، به خدا قسم اگر جميع اهل زمين را مى كشتم جبران آن ناخنى را كه از آن حضرت گرفته مى شد نمى گردد. (2) در تاریخ آمده : یزید (علیه اللعنه) در عصر عاشورا بعد از به شهادت رساندن امام حسین (ع) و یارانش دستور داد اسب‌ها (که نعل تازه شده بودند) را بر بدن شهدای کربلا تازاندند . یزیدیان این روز را روز برکت و پیروزی نام نهادند که در زیارت عاشورا هم به آن اشاره می‌شود (…یوم تبرکت به بنو امیه و…) و برای افتخار بر این پیروزی (قتل خاندان مطهر پیامبر) و رواج تفکر شیطانی خود نعل اسبهای خود را کندند و در سراسر شهر ها و کشورها گرداندند…شهر به شهر و کشور به کشور به نشانه‌ی پیروزی . در شامات در عراق در قسطنطنیه در روم در ایران و در سراسر جهان مدرن 1400 سال قبل… و این شد سبب آنکه در سرتاسر جهان از 1400 سال پیش تاکنون نعل اسب را نشانه ی برکت و شانس و پیروزی می دانند اين خرافه به اروپا هم رسيد شايد این اعتقاد از اسپانیا به اروپا رسیده (اندلس قدیم) به اندلسی‌ها هم از امویان این اعتقاد رسیده امویان به عنوان تبرک نعل اسب نگه میداشتن اما اروپایی‌ها چون معنی تبرک رو نمی دونستن میگفتن شانس می‌آورد. حالا امویان این اعتقاد را از کجا آورده بودند؟ در کربلا پس از آن که 10 اسب روی پیکر امام حسین (ع) تاختتند 40 تا نعل اسب‌ها رو به عنوان تبرک در آوردن و بین خودشون تقسیم کردن این نعل ها رو از خونه هاشون آویزون می‌کردند و پس از مدتی به عنوان یک شی با ارزش به هم می فروختند تا اینکه تقلبی این نعلها هم آمد و کم کم آویز بودن نعل در خانه‌ها رسم شد. [1] چهره ي خونين، ص 368، به نقل از آثار الباقيه، ص 319 . [2] ترجمه ي اثبات الوصيه، ص 311. 👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• ✅پرسش: 🆔 @aabaad_iran 📞 09395956464 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🆔 @alimaalhagh110 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🌷 امشب به سما دُرِّ هما میریزد 🌷 چون برگ خزان گناه ماه میریزد 🌷 از یمن ولادت امام هادی 🌷 رحمت ز حریم کبریا میریزد 🌸میلاد امام هادی علیه السلام بر وجود نازنین امام عصر ارواحنا فداه و همه منتظران مبارک باد🌸