eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
595 عکس
205 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️طرح ساخت مسکن آپارتمانی و ویلایی در استان قم تصویب شد 🔸 معاون امور عمرانی استاندار قم گفت: طرح ساخت مسکن ویلایی در بخشی از مناطق استان قم تصویب و همچنین مقرر شد آپارتمان سازی در محدوده 560 هکتاری ادامه پیدا کند. 🔸وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور استاندار، نمایندگان مجلس، رئیس کل دادگستری، رئیس شورای اسلامی شهر، شهردار، مدیران عامل آب و گاز و برق و مدیرکل راه و شهرسازی و سایر مدیران استانی در راستای اجرای مصوبه‌ی جلسه با وزیر راه و شهرسازی گفت: در این جلسه پس ارائه گزارشات و نقطه نظرات کارشناسی و فنی دستگاه‌های مذکور مقرر شد بنیاد مسکن و راه وشهرسازی و منابع طبیعی زمین‌های ملی در محدوده‌های جاده قدیم اصفهان شمال منطقه سه شهر قم، جاده قدیم کاشان و چند منطقه دیگر را برای افراد متقاضی ساخت مسکن ویلایی شناسایی ومقدمات اجرای طرح را فراهم کنند وبا توجه اینکه بیش از ۳۰ هزار نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن وجوه اولیه خود را پرداخت کرده اند روند ساخت و ساز قبلی درمحدوده ۵۶۰هکتاری با قوت ادامه یابد. جزییات👇 mehrnews.com/xZ8sm _________ ☑️اخبارموثق |جذاب |فوری قـم👇 💢 http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
عقل‌نوشته‌های انقلابی
☑️طرح ساخت مسکن آپارتمانی و ویلایی در استان قم تصویب شد 🔸 معاون امور عمرانی استاندار قم گفت: طرح سا
💢چقدر همه دولتها در چنین تصمیماتی شبیه هم می‌شوند!!!💢 چندی پیش در نقد یکی از سخنرانی های جناب آقای وحید جلیلی نوشتم:👇 «انگاره های رقیب انقلاب اسلامی در درون کشور بیش از جریانهای «سیاسی غربگرا» است و دو جریان «التقاطی مدیریتی» و جریان «تحجر دینی» نیز در حال بازیگری هستند و جالب این است که تمامی این گفتمان های رقیب انقلاب اسلامی، دو دهه است که در یک نقطه به وحدت رسیده‌اند و آن، «الگوی توسعه مدرن» است!» 🔹اگر می‌خواهید نمونه بارز آن را در همین دولت کنونی ببینید، خوب این مصوبه را دنبال کنید. 🔹ای کاش عزیزانی که جز «حجاب» به هیچ چیز دیگری توجه ندارند، بدانند که آپارتمان‌سازی، به علت کاهش تقلیلی که در حس مالکیت ایجاد می‌کند، معمولاً وضعیتی موقت و ناپایدار تلقی می شود که همین امر، موجب کاهش حس همبستگی همسایگی و کاهش علقه جمعی و هویت مکانی می‌گردد. نتیجه چنین کاهشی، کم تأثیری هنجارهای اجتماعی و به تبع آن، بی خاصیتی راهبرد مهمی به نام «امر به معروف ونهی از منکر» است. ➖دوستان عزیزی که به درستی دغدغه حجاب و عفاف دارند، باید نسبت به این تصمیم استانداری حساس باشند. ➖از آقای ابراهیم معتمدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم مطالبه کنند که با کدام استدلال کارشناسی، باز در بخشی از مصوبه خود به دنبال «آپارتمان‌سازی» هستند؟ ➖از آقای استاندار محترم مطالبه گری کنند که چه تدبیری برای تبعات واضح آپارتمان‌نشینی اندیشیده‌اند؟ ➖کارشناسانی را که آقای استاندار و معاون هماهنگی عمرانی ایشان، بدانها استناد می‌کنند را به مناظره های علمی با مخالفین آپارتمان‌سازی دعوت کنند. 🔹این دوستان عزیز اگر می خواهند جزو جریان «تحجر دینی» نباشند، باید به ریشه‌ها و عوامل پیدایش پدیده‌ی بی‌حجابی توجه پیدا کنند و با رمینه و ریشه‌ها درگیر شوند؛ نه اینکه فقط برخورد با معلول و نتایج را فریاد بزنند....🌺 https://eitaa.com/alimohammadi1389/1105
نامه به رئیس جمهور.pdf
601.8K
متن کامل نامه بسیار مهم ۱۰ نهاد دانشگاهی و حوزوی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی خطاب به رئیس جمهور محترم درخصوص لزوم تجدید نظر جدی در سیاستهای کلان مدیریت شهری و شهرسازی و تقاضا برای توقف دو کلان پروژه در تهران و قم (به عنوان پایتختهای سیاسی و مذهبی کشور). بخشهایی از این نامه مهم: - آیا صلاح است که در دولت انقلابی جنابعالی، برخی مدیران دائماً شعار شهر اسلامی ایرانی را در رسانه ها مطرح نمایند ولی در عمل، شهرسازی حاصل از تمدن معاصر غربی و نظام سرمایه داری را حتی در مهد علوم دینی و پایتخت مذهبی ایران بدون کم و کاست اجرا نمایند؟ آیا عملکرد چنین مدیرانی مصداق آیه شریفه لِمَ تَقولونَ مالا تَفعَلون (صف/۲) نیست؟ - در حالی که مساحت مجموع شهرها و روستاهای کشور فقط حدود یک درصد از مساحت کشور را تشکیل می دهد، خساست مدیران مربوطه در آزادسازی بخش ناچیزی از اراضی ملی برای شکستن احتکار زمین و تمرکز زدایی از کلانشهرها محل سوال جدی دلسوزان است. - اصرار برخی مدیران بر تداوم سیاستهای اشتباه شهرسازی و تراکم افزایی در کلانشهرها که محصول نظام سرمایه داری غربی است، سبب افزایش فاصله طبقاتی و افزایش ضریب جینی فضایی شده است و طبق پژوهشهای معتبر، این نوع سیاستهای شهرسازی عملاً به محرومتر شدن قشر محروم جامعه و ثروتمندتر شدن هرچه بیشتر قشر مرفه و دهکهای ثروتمندتر منتج شده است. متاسفانه شواهدی در دست است که احتمالاً یکی از دلایل تداوم این نوع تراکم افزایی و توسعه عمودی کلانشهرها، تعارض منافع عده ای از مدیران یا نزدیکان ایشان است. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 گزارش بخش خبری ۲۰۳۰ (امشب ۳ دی ۱۴۰۱) از نامه اعتراضی اساتید حوزه و دانشگاه درباره توقف ساخت خانه های ویلائی در قم و کشور...
💢بخوانید فرمایش جناب آقای ذوالنوری را در خصوص مشکل آب مسکن‌های ویلایی و پاسخ جناب دکتر جهان‌بخش💢 👇
هدایت شده از راه و شهرسازی قم
📍نماینده قم در مجلس شورای اسلامی مشکل تأمین آب شرب را مهمترین مانع ویلایی سازی در طرح نهضت ملی مسکن قم برشمرد. 📍حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری  در خصوص آخرین تصمیم استان در زمینه طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: در منطقه ۵۶۰ هکتاری که اخیراً به محدوده شهری قم اضافه شده و برای ساخت خانه در طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است با احتساب ساخت و ساز به صورت آپارتمانی ۵ طبقه حداقل می‌توان، ۳۵ تا ۴۲ هزار نفر را خانه دار کرد؛ اما اگر ساخت و سازها به صورت ویلایی در قطعات ۱۸۰ متری صورت گیرد، در این صورت فقط برای ۱۴ هزار نفر می‌توان خانه ساخت و در واقع برای یک سوم متقاضیان زمین تأمین می‌شود. 📍نماینده قم در خانه ملت بیان داشت: در قم زمین برای ساخت مسکن وجود دارد و مشکلی در این زمینه نداریم، چرا که زمین‌های قم برای کشاورزی مناسب نیست که این نگرانی وجود داشته باشد؛ اما تنها مشکلی که با آن مواجه هستیم موضوع تأمین آب است. 📍وی گفت: اگر ساختمان‌ها به صورت ویلایی باشد، ممکن است افراد باغچه‌ای گوشه حیاط ایجاد کنند و از سویی دیگر پارکینگ‌ها به صورت غیر مسقف است که با شرایط جوی قم که با پدیده گردوغبار و ریزگرد مواجه هستیم؛ این امر ممکن است شستشوی حیاط و یا خودرو را افزایش داده و مصرف آب بالا رود. 📍حجت الاسلام ذوالنوری افزود: برخی کارشناسان معتقدند می‌توان مشکل آب را با ایجاد سیستم تصفیه حل کرد و آب‌های غیر نجس همانند ظرفشویی و حمام را در خانه تصفیه کرد و به چرخه مصرف برای شستشو بازگردند که البته در این صورت باید منبع ایجاد و سیستم تصفیه نیز تعبیه کرد که این امر باعث بالا بردن هزینه تمام شده مسکن در روش ویلایی سازی می‌شود و از طرفی برخی‌ها این آب را نجس می‌دانند و از نظر فرهنگی استفاده از آن را قبول ندارند. 💠امسال کیفیت آب شرب قم کاهش داشت 📍وی با اشاره به مشکلات آبی استان قم در سال جاری نیز بیان داشت: از ابتدای امسال قم دچار مشکل کم آبی بود و تماس‌های متعددی از شهروندان داشتیم که مناطق بسیاری از قم کیفیت آب شرب آنان کاهش یافته است. 📍نماینده قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آب یا از طریق نزولات آسمانی و یا از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود که در این سال‌های اخیر سفره‌های آب زیر زمینی قم به شدت کاهش یافته و نزولات آسمانی نیز هر سال کمتر می‌شود. 📍وی ادامه داد: روش سوم تأمین آب، انتقال آب از خارج استان است که این امر نیز فقط از سرشاخه‌های دز و سدکوچری امکان پذیر است و سایر فرضیه‌ها همانند انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان فعلاً امکان ندارد. 📍حجت الاسلام ذوالنوری گفت: امروز استان‌های بسیاری برای تأمین آب شرب دچار مشکل هستند و چالش‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد و دولت نیز می‌گوید آب موضوع ملی است و باید به درخواست همه استان‌ها برای دسترسی به آب شرب پاسخ داد و فقط نمی‌توان یک استان را در نظر گرفت. 📍نماینده قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود قم در سال ۱۴۰۴ با بحران آب مواجه باشد و این چالش وجود دارد که اگر طرح نهضت ملی مسکن ویلایی ساخته شود؛ برای تأمین آب آنچه کاری باید انجام داد که اگر در تأمین آب مشکلی نداشته باشیم مجموعه استان موافق ویلایی سازی طرح نهضت ملی مسکن در قم هستند.
عقل‌نوشته‌های انقلابی
📍نماینده قم در مجلس شورای اسلامی مشکل تأمین آب شرب را مهمترین مانع ویلایی سازی در طرح نهضت ملی مسکن
✳️ پاسخ دکتر جهان‌بخش: با کمک آبفای قم حدود 5000 مشترک ویلایی و آپارتمانی مقایسه شدند. مصرف ویلایی ها در شهرک قدس فقط 5درصد بیشتر از آپارتمانی ها بود که اختلاف ناچیز و قابل مدیریتی است. این آمار را به وزارت خانه ارائه دادیم و در جلسه با حضور وزیر یکی از نمایندگان مجلس قم و یکی از مسئولین استانداری گفته بودند که شهرک قدس که اصلا ویلایی ندارد و این آمار معتبر نیست! بعد از جلسه از وزارت خانه تماس گرفتند و عکس ها و نقشه های ویلایی ها را برایشان فرستادیم.
تحقیق مهم وزارت نیرو که در آن، ساختمان‌های بالای چهار طبقه را با ساختمان‌های ۲ تا ۴طبقه مقایسه کرده است: ۸ درصد، بلندمرتبه ها افزایش مصرف داشتند!😎 https://jamejamonline.ir/fa/news/1391541/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9%E2%80%8C-%D8%B7%D8%A8%D9%82%D9%87%E2%80%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%87%D8%B6%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86
🔹️توصیه می‌کنم حتما گفتگوی خبری ۴دیماه را با مشارکت آقایان ایلاتی، جهانبخش و معاون استانداری قم آقای معتمدی ببینید و خودتان قضاوت کنید... برنامه ساخت خانه های حیاط دار در طرح نهضت ملی مسکن را در تلوبیون ببینید http://www.telewebion.com/episode/0x53eb2e3
هدایت شده از حسین آزادی
📌 بیستمین هفته حلقه مطالعاتی عصر پیشرفت 🔰 نگاهی به تحلیل‌های ارائه شده دربارۀ حوادث اخیر؛ دلالت‌های سیاسی؛ 🌀 با محوریت: ▫️ انسداد و فرصت سیاسی جمهوری اسلامی ـ موسسه علم و سیاست اشراق ▫️ بن‌بست بازنمایی ـ محمدهادی محمودی ▫️ جمهوری اسلامی و قبض و بسط پراگماتیک شریعت ـ علیرضا بلیغ
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام برگزار میکند: 🔰 سلسله نشستهای اطلس مصلحان 🔷 اصلاح چیست؟ مصلح کیست؟ 🔶ارائه دهندگان: 🔸 حجت الاسلام والمسلمین حسین مهدی زاده 🔸حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قربانی 🔷 دبیر علمی: 🔹 حجت الاسلام سید مصطفی مدرس 📆 پنج شنبه مورخ 15 دی ماه 🕤 ساعت 9:30 صبح 📌 مکان: قم بلوار جمهوری میدان سپاه بلوار شهید اخلاقی بعد از کوچه یک قبل از تقاطع گلستان پلاک۱۲، مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔰متن معرفی سلسله نشستهای اطلس مصلحان 💠سوالات مربوط به دور اول از سلسله نشستهای اطلس مصلحان —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 ویژه ساعت شهادت شهید سلیمانی و یاران در فرودگاه بغداد 📹 نماهنگ | رهبر انقلاب، روز گذشته: در دنیا با حاج قاسم خیلی رفیق بودیم؛ ان‌شاءالله خدا کاری کند که در قیامت هم خیلی رفیق باشیم... 💻 Farsi.Khamenei.ir
💢و باز درها بر همان پاشنه‌ها می‌چرخد!💢 🔹دو روز از فرمایشات مهم حضرت آقا درباره زنان و خانواده می‌گذرد و تقریباً نتیجه‌اش در رشد همگرایی جامعه حزب‌الهی تا جایی که برای بنده مشهود است، تقریباً هیچ است! 🔹همه کسانی که از قبل موضعی دارند، جملاتی از حضرت آقا را گزینش کرده‌اند و بر درستی دیدگاه خود با تأکید بر «فصل الخطاب بودن کلام رهبری» اصرار می‌ورزند! 🔹تقریباً گفتگویی شکل نمی‌گیرد و رفت و برگشت‌ها، بیشتر شبیه «بیانیه‌های سیاسی پی در پی» است تا «گفت و شنودی فرهنگی»! 🔹کسی را ندیده‌ام که با فرمایشات حضرت آقا تکان قابل توجهی خورده باشد، کأنه آنچه در پوشش گفتگو انجام می‌دهیم را بیشتر ابزاری برای ابراز و تحمیل دیدگاه خود می‌دانیم، تا مجالی برای تأمل و شنیدن و آموختن! 🔹ایده گفتمان انقلاب اسلامی در برخورد با حجاب را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد؛ این ایده مرزهای روشنی با جریان توسعه‌خواه، مدیران التقاطی و جریان تحجر دینی دارد و در ذیل قابل صورت‌بندی است:👇 ➖بی‌تردید اهمال نسبت به بی‌حجابی، اشتباهی جبران‌ناپذیر است. ➖هیچ توجیهی در به تعویق انداختن توجه و حساسیت نسبت به مقوله حجاب، پذیرفتنی نیست. ➖باید حاکمیت در مسئله حجاب، مورد مطالبه و امر به معروف ونهی از منکر قرار گیرد. ➖در برخورد با پدیده بی‌حجابی، «تمرکز بر برخورد انتظامی و قضایی» ایده‌ای متحجرانه است. ➖مهمترین عامل رشد بی‌حجابی، تحقق پروتکلهای ایده توسعه غربی در کشور، توسط جریان مدیران التقاطی و در میانه‌ی چُرت خرگوشی جریان متحجر است. ➖برخورد انتظامی و قضایی با بی‌حجابی حتما باید در جای خود مورد تأکید قرار گیرد. ➖امر به معروف و نهی از منکر درباره حجاب، نباید منجر به نفرت آفرینی و برچسب زنی ضد انقلابی و ضد دینی به بی‌حجابان شود. 🔹 ایده گفتمان انقلاب اسلامی درباره بی‌حجابی را می‌توان در میان این سلب و ایجابها بهتر فهم کرد: 👇 1️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که بی‌حجابی را باید پذیرفت و با آن کوتاه آمد؛ هرگز! ➖بلکه بدان معناست که در برخورد با بی‌حجاب، نباید نقطه برخورد را فقط نکته آشکار و هویدای آن در خیابان قرار داد. 2️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که بی‌حجابی اهمیت ندارد و باید مواجهه با آن را به بعد موکول کرد؛ هرگز! ➖بلکه بدان معناست که ما با مجموعه‌ای از منکرها مواجه هستیم که بنا به فرمایش رهبری مسئله بی‌حجابی به صورت مستقیم در رأس آنها نیست. از امروز باید مبارزه با بی‌حجابی را با شدت و حدّت ادامه دهیم، ولی در ضمن یک منظومه و نظام امربه معروفها و نهی از منکرها که در آنها رعایت اولویتها شده باشد. بی‌حجابی، پیوست فرهنگی فرآیند توسعه مدرن است که متأسفانه آگاهی و به تبع آن، حساسیتِ جریان دینی به علت وجود سه دیگری گفتمان انقلاب اسلامی (جریان غربگرایی، مدیران التقاطی و تحجر دینی) درباره آن کم است. 3️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که حاکمیت، وظیفه‌ای در قبال بی‌حجاب ندارد؛ هرگز! ➖بلکه بدان معناست که از حاکمیت باید مطالبه حساسیت به مقوله حجاب داشته باشیم و از او بخواهیم که از یک بام و دو هوای خواستن و نخواستن رشد فرهنگی و از جمله حجاب بیرون بیاید. باید به او بفهمانیم که مطالبه ما فقط بر روی برخورد انتظامی و قضایی با حجاب نیست، بلکه حاکمیت باید در وهله‌ی اول، همه تصمیمات غلطش را در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که بر مقوله «فرهنگ اسلامی ـ ایرانی» و از جمله «حجاب زنان» تأثیرات منفی می‌گذارد، متوقف کندو از دوگانه «سیاست‌زدگی در شعار» و «سیاست‌زدایی در عمل» دست بردارد که نتیجه آن چیزی نبوده است تاکنون جز «هویت‌زدایی انقلابی»؛ و البته به میزان شدت و جدیتش در این کار، برخورد انتظامی و قضایی را در دستور خود قرار دهد. (تقدم دولت‌سازی بر جامعه‌سازی) 4️⃣در این ایده، اینگونه نیست که باید امر به معروف زبانی و همگانی را از دستور کار خارج کرد؛ هرگز! ➖ بلکه بدان معناست که در برخورد با بی‌حجابی، خط قرمز امر به معروف و نهی از منکر عمومی این است که نباید «نفرت‌آفرینی» کند و دلها را از هم دورتر نماید؛ نباید با برچسب «ضد انقلابی» و «ضد دینی» همراه باشد؛ نباید به گسست اجتماعی بینجامد؛ نباید اولویتها نادیده انگاشته شود؛ باید از منظر برادری و رحمت باشد؛ باید دلسوزانه و متعهدانه باشد؛ باید به دور از عصبانیت و خشم باشد. باید متوجه بود که مقوله بی‌حجابی هرچه باشد، بیش از هرچیز درمانش منوط بر «هویت‌زایی انقلابی»است که هم می‌تواند حاوی عنصر جهت است و هم امکان کنش و تأثیر اجتماعی را فراهم می‌کند و هم بستری است برای رشد عقلانیت و آگاهی.... عقل‌نوشته‌های انقلابی
🔶 خروش قم در حمایت از مرجعیت و مقام منیع ولایت ♻️ به منظور دفاع از کیان اسلام و ارزش‌های الهی، مرجعیت و به ویژه مقام منیع ولایت، در پاسخ به اهانت نشریه هتاک فرانسوی و با توجه به آزردگی خاطر شدید آزادگان جهان، مطالبه و خیزش امت اسلامی و مردم شریف قم و بر اساس مصوبه و فراخوان جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه‌های علمیه و مشارکت نهادهای عالی حوزه‌ای و تشکل ها‌ی مردمی و سایر مراکز فرهنگیِ ملی، بین‌المللی و مردم نهاد، تجمع پرشور مردمی، ایمانی و انقلابی فردا یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ساعت ده صبح در صحن آستانه‌ی مقدسه‌ی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، برگزار می‌گردد. ♻️ لازم به ذکر است که بدین منظور دروس حوزه‌های علمیه از ساعت ده صبح فردا تعطیل خواهد بود. ♨️ این مراسم به صورت زنده از تلویزیون اینترنتی حوزه پخش خواهد شد. 🌐 livehowzeh.ir/TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ جهالت علمی! 🔹در اثنای «اولین دوره آشنایی با برخی ایده‌های معاصر علم دینی» که به اهتمام دوستان عزیزم در «دبیرخانه هم‌اندیشی علم دینی» در شهریور امسال برگزار شد، یکی از مباحث جالبِ توجه، طرح بحث جناب استاد عبدالحسین خسروپناه در خصوص «فاجعه آفرین‌تر بودنِ جهالت علمی نسبت به جهالت دینی» بود. 🔹ایشان ناکارآمدی نهادهای علمی و پژوهشی در حل مسئله‌های اجتماعی را نیز حاصل همین «جهالت علمی» دانستند و اینکه برخی از مدعیان فهم علوم مدرن، حتی حاضر نیستند از ده‌ها مجلد منتشر شده در باب علوم انسانی اسلامی، حتی یک مقاله مطالعه کنند، ولی در عین حال بر مخالفت خودشان با علم دینی اصرار دارند... عقل‌نوشته‎های انقلابی
🔖 بیست و دومین هفته حلقه مطالعاتی عصر پیشرفت 📚 نگاهی به تحلیل‌های ارائه شده دربارۀ حوادث اخیر؛ از منظر مسئله زنان ♨️ با محوریت متن‎هایی از دکتر بیژن عبدالکریمی، محمدحسین بادامچی، جودیت باتلر و اسلاوی ژیژک: 🔸زنان، آموزگاران تفکر انتقادی 🔸 جنبش ژینا و نجات زن ایرانی از دام پهن‌شده‌ی پدرسالاری لیبرال 🔸 گفتگوی دکتر بیژن عبدالکریمی با خبرگزاری رکنا 🔸 بیانیه جودیت باتلر(صداهای یک انقلاب فمینیستی را در ایران بشنوید!) 🔸 بیانیه ژیژک در حمایت از جنبش ایران
📌 پرونده 🔶 «امامت-ملت» ایده‌ی گذار به سوی تمدن اسلامی 🔰 مدرسه نگاه در سومین گفتگوی اختصاصی خود پیرامون با ؛ مدیر مرکز علوم نوین اسلامی به گفتگو نشسته است. در بخشی از این گفتگو چنین میخوانیم: 💠 ما نمی‌توانیم ارزش‌های دینی را بدون برگردانِ به منافع ملی، در جامعه عمومی کنیم. درباره‌ی مسئله‌ی حجاب هم، تا زمانی که نتوانیم توضیح دهیم حفاظت از منافع ملی در گرو مبارزه‌ی با فرهنگ برهنگی است موفق نمی‌شویم حجاب را تبدیل به یک خواست عمومی کنیم. 💠 تجربه صفویه یک امکان تاریخی برای جمهوری اسلامی است که بتواند اکثریت قریب به اتفاقِ آرمان‌ها و ارزش‌های امتی خود را به زبان ملی و منافع ملی ترجمه کند. ✍ گزارش اجمالی این گفتگو را در ادامه مطلب بخوانید. 👈 ادامه‌مطلب . . ⭐⭐⭐ آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر مدرسه‌تفکرونوآوری‌نگاه 🔰 @sch_negah 🌐http://schoolnegah.ir
به جدّ معتقدم یکی از مرزهای اسلام متحجرانه از اسلام انقلابی، درک نادرست از «منافع ملی» است. منافع ملی به معنای منافع دنیوی نیست. منفعت به معنای دنیاخواهی نیست و خودخواهی هم نیست؛ گو اینکه «ملیت» به معنای «خودخواهی جمعی» یا «سودخواهی دنیایی جمعی» نیست. «ملیت» یک مفهوم تاریخی هویتی است که در غرب با گسست از «هویت دینی» و «امت مسیحی بودن» شکل گرفته است، و در ایران علی‌رغم وجود وحدت و غنای فرهنگی سابق، تبلورش در دوره صفویه و با شکل گیری «ایرانیت جدید با مقومیت مذهب تشیع» به وقوع پیوسته است.. عدم دقت در این «وضع تاریخی ملیت در ایران» موجب شده است که جریان مذهبی عمدتا به خاطر پرهیز از افتادن در دام ایده «دولت ـ ملت مدرن» با مفهوم «ملیت» هم مرزبندی کند، در حالیکه در ادبیات مقام معظم رهبری اساسا چنین مرزبندی ای نیست و اتفاقا ایشان با وقوف بر چنین «پشتوانه تاریخی در خصوص ملیت» در ایران، «هویت ملی» را ملاک «تشخیص منافع ملی» معرفی کرده است؛ «هویت ملی» ای که «هویت دینی مقوم اصلی آن است».
💢منافع ملی، ملاک تصمیم درست مسئولان💢 اگر بخواهید ظرفیّتهای کشور را که بسیاری از این ظرفیّتها هم هنوز ناشناخته‌اند به فعلیّت برسانید و از آنها بهره‌برداری بکنید، اگر بخواهیم راه را از بیراهه تشخیص بدهیم -چون انسان، مسئولین کشور، دولتها و بخشهای مختلف، در مقابل خودشان گاهی راه‌هایی را مشاهده میکنند که بعضی از این راه‌ها بیراهه است؛ ما را به سرمنزل مقصود نمیرساند- و این کارهای بزرگ را انجام بدهیم، احتیاج داریم که اوّلاً ملاکهای تصمیم‌گیری‌مان را مشخّص کنیم و آنها را درست انتخاب کنیم، ثانیاً از تجربه‌هایمان استفاده کنیم؛ این عرض امروز من است. باید بتوانیم ملاکهای تصمیم‌گیری را درست انتخاب بکنیم؛ غالباً در اینجا لغزشهایی وجود دارد؛ در طول زمان، در طول دورانهای مختلف، نه امروز؛ حالا عرض خواهم کرد. خب، ملاک تصمیم‌گیری چیست؟ طبعاً آن حرف کلّی که در اینجا وجود دارد، منافع ملّی است؛ یعنی ملاک تصمیم‌گیری برای دولتها، تأمین منافع ملّی است؛ حالا چه منافع کوتاه‌مدّت، چه منافع بلندمدّت. ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ بیانات در دیدار مسئولان نظام
💢هویت ملی، معیار تشخیص منافع ملی واقعی💢 مسئله اینجا است که منافع ملّی را چه‌جوری تعریف کنیم، چه‌جوری شناسایی کنیم؛ چه چیزی را واقعاً منافع ملّی بدانیم و چه چیزی را نه. آن نکته‌ی اساسی که مورد نظر بنده است و میخواهم عرض بکنم، این است که منافع ملّی آن‌وقتی منافع ملّی هستند که با هویّت ملّی ملّت ایران، با هویّت انقلابیِ ملّت ایران در تعارض نباشند. آن‌وقتی منافع واقعاً منافع ملّی هستند که با هویّت ملّت در تعارض نباشند، وَالّا آنجایی که ما چیزی را به‌عنوان منافع ملّی در نظر میگیریم لکن هویّت ملّی را پایمال میکنیم، قطعاً اشتباه کرده‌ایم، این منافع ملّی نیست؛ این چیزی است که از دوران مشروطه تا قبل از انقلاب، متأسّفانه سرنوشت همیشگی کشور ما بوده؛ هویّت ملّی را زیر پا لگدمال کردند. البتّه از قبل از دوران پهلوی، از اواخر دوران قاجار، این حالت پیش آمده. هویّت ملّی همیشه پامال چیزهایی شده است که به‌عنوان منافع ملّت ایران به نظر مدیران و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان میرسیده و اجرا میکردند؛ این یعنی معکوس کردن نسبت. منافع ملّی بایستی با هویّت ملّی تطبیق داده بشود، نه اینکه هویّت ملّی تابع منافع ملّی قرار بگیرد، که قهراً منافع تخیّلی است. اینکه یک نفری بیاید بگوید که «ما از فرق سَر تا ناخن پا باید فرنگی بشویم تا اینکه بتوانیم پیشرفت کنیم، ترقّی کنیم»، این همان پامال کردن هویّت ملّی است. یعنی به یک ملّتی با سابقه‌ی تاریخی، با فرهنگ غنی و قوی، با این‌همه اعتقادات، با این‌همه سرمایه‌های گوناگون معنوی میگویند «شما بیایید همه چیزتان را رها کنید، بریزید دور، از فرق سَر تا ناخن پا بشوید غربی، تا آن‌وقت بتوانید پیشرفت کنید». یعنی یک منافعی را تصویر میکنند و ترسیم میکنند برای ملّت که لازمه‌اش جدا شدن از هویّت ملّی است؛ این همان بی‌هویّت کردن ملّت و بی‌موجودیّت کردن ملّت است؛ که در دوران پهلوی، به حدّ اعلیٰ رسید؛ البتّه عرض کردم، از اواخر دوران قاجار شروع شده بود. انقلاب آمد، این نگاه را عوض کرد، تغییر داد. یکی از کارهای بزرگ انقلاب اسلامی همین است که یک هویّتی برای ملّت تعریف کرد و بر آن پافشاری کرد؛ منافع ملّی را براساس آن استخراج کرد و استنباط کرد و ترسیم کرد و تصدیق کرد و دنبال کرد. ما در آن شکل قبلی به منافع ملّی هم واقعاً نمیرسیم؛ کمااینکه شما ملاحظه کنید کشور ما با این‌همه سرمایه، با این‌همه امکانات، به‌خاطر از دست دادنِ همین هویّت، از دوران مشروطه تا قبل از انقلاب هیچ پیشرفتِ متناسب با شأنش و متناسب با آن سِیلی که در دنیا بود نداشت. در دنیای پیشرفته و فعّال و زنده، حرکت به سمت جلو ازلحاظ علمی، ازلحاظ فنّاوری، ازلحاظ بخشهای مختلف زندگی جور دیگری پیش رفت؛ [امّا] در کشور ما نه، توقّف و رکود حاکم بود؛ امّا از انقلاب به این‌طرف با تغییر این نگاه، وضعیّت عوض شده. ما از بعد از انقلاب احساس میکنیم پیشرفت داریم، احساس میکنیم داریم به جلو حرکت میکنیم؛ البتّه عقب‌افتادگی‌ها زیاد است، امّا پیشرفت محسوس است.۱۳۹۶/۰۳/۲۲ بیانات در دیدار مسئولان نظام
💢حرف اصلی درباره معیار تصمیم گیریهای مسئولین💢 حرف اصلی ما در مورد بحث تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شد این؛ منافع ملّی، ملاک صحّت تصمیم‌گیری‌ها است و منفعت ملّی آن چیزی است که با هویّت ملّت ایران هیچ‌گونه معارضه‌ای نداشته باشد و از آن برکنار هم نباشد؛ یعنی برخاسته‌ی از این هویّت باشد؛ این میشود منفعت ملّت ایران. این را مسئولین کشور، دولت محترم، قوّه‌ی قضائیّه، قوّه‌ی مقنّنه، این کسانی که تصمیم‌های کلان را برای کشور میگیرند، باید همواره در نظر داشته باشند؛ هر چیزی که شائبه‌ی ضدّیّت با اسلام یا بیگانگی از اسلام، ضدّیّت با انقلاب یا بیگانگی از انقلاب، ضدّیّت با ریشه‌ی تاریخی ملّت ایران یا بیگانه‌ی از آن، یا هر چیزی ازاین‌قبیل [داشته] باشد، جزو منافع ملّی نیست و مورد تصمیم نمیتواند قرار بگیرد.۱۳۹۶/۰۳/۲۲ بیانات در دیدار مسئولان نظام
💢تاکید بر دفاع از دستیابی به انرژی هسته ای، با منطق منافع ملی💢 در تبلیغات سعی کردند و میکنند که وانمود کنند این یک کار صرفاً ایدئولوژیک است؛ یعنی به منافع ملت و منافع کشور ارتباط ندارد؛ در حالی که کار شما یک کاری است که مستقیماً به منافع ملی ارتباط دارد. کار انرژی هسته‌ای این است؛ مستقیماً به منافع ملی ارتباط پیدا میکند. در گزارشی که الان آقای دکتر عباسی دادند، بخشی از جوانب ارتباطش به منافع ملی ذکر شده. انرژی هسته‌ای کاری است برای ملت، برای کشور، برای آینده. ۱۳۸۷/۰۹/۲۴ بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌
این هم یک فیش برای دوستانی که مسائل فقه حکومتی را دنبال می کنند. در این فیش، حضرت آقا به صراحت، مفهوم «مصلحت نظام» را که در ادبیات حضرت امام ره جایگاه ویژه ای دارد (الان مجال توضیح جایگاه آن را ندارم.)، منطبق بر مفهوم «منافع ملی» می دانند :😎👇
💢مرز منافع ملی، مرز ایستادگی علما از قاجار تا کنون، در برابر حکمام جائر و قدرتهای بیگانه💢 همه‌ی این تشنجها، درگیریها و چالشهایی که شما در دوران حکومت قاجاریه از زمان تنباکو تا دوران رضا خان و تا بعد از آن می‌بینید که بین جبهه‌ای از مؤمنین به رهبری علما از یک طرف و حکام جائر از یک طرف انجام گرفت، نشئت گرفته از این قضیه است. در قضیه‌ی امتیاز «رژی»، میرزای شیرازی در مقابل دادن امتیازِ مفت و مجانیِ یک منبع درآمد بزرگ در کشور به غربیها و خارجیها، مخالفت کرد. در قضیه‌ی امتیاز «رویتر» همین‌طور، و در قضیه‌ی قراردادِ ۹۹ - قرارداد معروف به «قرارداد وثوق الدوله» که در واقع طبق آن، همه‌ی کشور را به دست انگلیسها می‌دادند - هم همین طور بود، که مدرس، آن روحانی برجسته، مخالفت کرد. در قضیه‌ی ملی شدن صنعت نفت هم که مرحوم آقای کاشانی (رضوان اللَّه علیه) دخالت کرد، همین طور بود. این چالشهایی که علما با حکام دورانهای مختلف داشتند - که مردم و بسیاری از روشنفکرها هم با اینها همراهی کردند - همه در این مرز است؛ مرز منافع ملی، و آن طرف هم که تحول ناشی از اراده و تصمیم‌گیری قدرتهای بیگانه‌است. پس نسخه‌های پیشرفت و نسخه‌های غربی و بیگانه، بعضاً حتّی خائنانه است.۱۳۸۵/۰۸/۱۸
در یک حوزه‌ی تخصّصی‌تر، تحوّل در مبانی معرفتیِ کاربردی است؛ امام این را به وجود آوردند؛ که این تخصّصی است، جزو مسائل حوزوی و کسانی است که دستی در کار فقه و در کارِ علم اصول و مانند اینها دارند. امام فقه را وارد عرصه‌ی نظام‌سازی کردند؛ فقه از این مسائل دور بود. البتّه مسئله‌ی ولایت فقیه، هزار سال [بود که] در بین فقها وجود داشت و مطرح میشد، امّا چون این امید وجود نداشت که این ولایت فقیه تحقّق پیدا بکند، هرگز به جزئیّات آن، به مسائلِ آن پرداخته نمیشد. امام این را وارد مسائل اصلی و فقهی کردند. در حوزه‌ی علمیّه‌ی نجف، این را مطرح کردند و درباره‌ی آن بحث کردند؛ بحثهای علمیِ متقنِ محکمِ کاملاً قابل توجّه برای افرادی که صاحب نظر در این زمینه‌ها هستند؛ یا مسئله‌ی مصلحتِ نظام را -که مصلحتِ نظام همان منافع عمومی است، منافع ملّی است، چیزی غیر از آن نیست- امام در فقه مطرح کردند. مسئله‌ی معروف اصولی و فقهیِ «تزاحم» و «اهمّ و مهم» را که در مسائل شخصی و مسائل کوچک به کار میرفت، وارد عرصه‌ی میدان عمومی کردند که در عرصه‌ی اداره‌ی کشور، مسئله‌ی مصلحت نظام و مسئله‌ی «اهمّ و مهم» مطرح میشود.۱۳۹۹/۰۳/۱۴ سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله)