eitaa logo
استاد علیرضا اعرافی
2.6هزار دنبال‌کننده
224 عکس
25 ویدیو
57 فایل
کانال رسمی استاد علیرضا اعرافی ارتباط با ادمین: @A_Ak_1110 ارتباط با نماینده کلاس: @bakhshi1399
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️اطلاعیه باسمه تعالی به استحضار می‌رساند دروس خارج استاد علیرضا اعرافی در روز ‌شنبه 3️⃣ مهر برگزار نمی‌شود. •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• مؤسسه اشراق و عرفان eshragh-erfan.com استاد علیرضا اعرافی @alireza_arafi
❓آیا بحث مقاصد الشریعه مبتنی بر نظریه عدلیه است یا بنابر نظریه اشاعره هم قابل طرح است؟ ◼️مورد هشتم از اسباب تعدیه احکام عبارت بود از مقاصد الشریعه. ◽️بنابر اینکه بپذیریم که شریعت مقاصدی دارد و این مقاصد می‌تواند راهنمایی باشد برای اینکه ما احکام را تعمیم و توسعه بدهیم و یا احیاناً تضیق و تقییدی در آنها ایجاد کنیم. عرض کردیم که لازم نیست این مقاصد، مقاصد عقلی ماقبل از شریعت باشند که عدلیه می‌گویند. نه حتی مقاصد مبتنی بر شریعت هم که مقاصد و اغراض ثانویه مجعوله شارع هستند هم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و این نزاع را در این وادی هم جاری دانست. ◽️به همین دلیل گفتیم برخلاف چیزی که برخی دوستان بیان کرده‌اند و در کلمات برخی بزرگان از جمله برخی نوشته‌های آیت الله مکارم حفظه الله دیده می‌شود که این بحث مبتنی بر نظریه عدلیه است با این تقریر که سخن از اغراض و مقاصد شریعت که به میان می‌آوریم مفروض این است که احکام مبتنی بر مصالح، مفاسد، اغراض و مقاصد معینه است که شرع هم آن را در نظر گرفته است و اینجا هم داریم می‌گوییم اغراض و مقاصد، این ظهور در آن دارد و ابتنای بر آن دارد. و الا کسی که اشعری بیاندیشد، به وجود مصالح و مفاسد و اغراضی معتقد نیستند بلکه شارع آنها را جعل می‌کند می‌گویند معنا ندارد در خداوند این مسأله را تصویر کنیم که قصد و غرضی را دنبال می‌کند و این محدود کردن واجب است و لذا معنا ندارد این بحث در فضای اشاعره جاری باشد اما ما عرض می‌کنیم این بحث ابتنائی بر نظریه عدلیه ندارد حتی با نظریه اشاعره هم نزاع جاری‌ست لااقل در برخی از مسلک‌های این جریان. علت نظر ما هم این است که اشعری می‌گوید شارع تابع اغراض و مقاصد و مصالح قبلی و پیشینی نیست و به تبع یک غرض قبلی جعل حکم نمی‌کند. ✔️اما می‌تواند حکم را که جعل می‌کند با همان جعل او، مقاصد و اغراض را جعل بکند؛ این مقاصد و اغراض ارزش پیشینی و عقلی ندارند ولی با جعل شارع می‌تواند اینها ارزش پیدا کند اصلا ارزش‌ها تابعی از جعل شارع است. چه مانعی دارد که بگوییم شارع از طریق جعل این احکام غرضی را هم دارد جعل می‌کند نه اینکه غرضی را تبعیت می‌کند، نه. با جعل احکام یک غرضی را هم جعل می‌کند و ما فهمیدیم غرض مجموعی او از جعل این احکام حفظ نسب است حفظ آبرو است حفظ نظم اجتماعی است؛ و لو ذاتاً اینها ارزش عقلی ندارد اما بالاخره جعل شارع و اعتبار شارع‌اند؛ لذا این بحث مقاصد الشریعه بر اساس نظریه اشاعره هم قابل تصویر هست (۲۹ /۶ /۱۴۰۰) •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• مؤسسه اشراق و عرفان eshragh-erfan.com استاد علیرضا اعرافی @alireza_arafi
◾️▪️انا لله و انا الیه راجعون▪️◾️ ✍️ مدیر حوزه‌های علمیه کشور با صدور پیام تسلیتی: 🏴 علامه حسن‌زاده‌آملی به عنوان الگویی شایسته و الهام‌بخش در اذهان دانشوران حوزوی و دانشگاهی باقی خواهد ماند ◻️ تبحر و تسلط آن دانشمند فرهیخته بر علوم و حوزه‌های مختلف دانشی نظیر تفسیر و علوم قرآنی، کلام، فلسفه، فقه و اصول، عرفان، ریاضیات و نجوم در کنار وصول به مقامات والای معرفتی و معنوی در سایه عبودیت و اطاعت الهی و تهذیب نفس، از ایشان شخصیتی گرانقدر در عصر حاضر ساخته بود، آن فقید سعید به عنوان الگویی شایسته و الهام بخش در اذهان دانشوران حوزوی و دانشگاهی باقی خواهد ماند. ◻️ افزون بر همه مراتب علمی و معرفتی و معنوی ایشان، حضور این عالم پارسا در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و مردمی و نقش آفرینی در صحنه‌های انقلاب اسلامی و همراهی با انقلاب اسلامی و امامین انقلاب اسلامی درس آموز و الهام بخش و سخنان نغز و دلنشین ایشان در مسند خطبه و خطابه و وعظ و ارشاد راهنمای جویندگان مسیر سعادت بود و پس از سال ها خدمت و نورافشانی و درایام اربعین سالار شهیدان ع به لقای الهی شتافت . متن کامل پیام: hawzahnews.com/xbm9v •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• مؤسسه اشراق و عرفان eshragh-erfan.com استاد علیرضا اعرافی @alireza_arafi
درس خارج «استاد علیرضا اعرافی» سالتحصیلی 1401_1400 یک‌شنبه 4️⃣ مهر 1400 🔸خارج فقه: کتاب النکاح (مبحث نگاه) ⬅️ از ساعت 7:25 تا 8:00 🔸خارج اصول: اسباب تعدیة الحکم (مقاصد شریعت) ⬅️ از ساعت 8:05 تا 8:40 •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• برای دریافت فایل صوتی و متن دروس روی لینک زیر کلیک نمایید eshragh-erfan.com •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• @alireza_arafi 👇👇👇👇👇👇👇
درس خارج «استاد علیرضا اعرافی» سالتحصیلی 1401_1400 سه‌شنبه 6️⃣ مهر 1400 🔸خارج فقه معاصر: روابط اجتماعی (اکرام و تحقیر) ⬅️ از ساعت 7:25 تا 8:00 ⬅️ از ساعت 8:05 تا 8:408:40 •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• برای دریافت فایل صوتی و متن دروس روی لینک زیر کلیک نمایید eshragh-erfan.com •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• @alireza_arafi 👇👇👇👇👇👇👇
⚠️اطلاعیه باسمه تعالی به استحضار می‌رساند دروس خارج استاد علیرضا اعرافی در روز ‌شنبه 0⃣1⃣ مهر برگزار نمی‌شود. •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• مؤسسه اشراق و عرفان eshragh-erfan.com استاد علیرضا اعرافی @alireza_arafi
دروس خارج استاد اعرافی در سال تحصیلی 1401_1400،به صورت برخط (آنلاین) و از طریق سامانه پیشخوان حوزه برگزار می‌شود: روزهای یک‌شنبه و دوشنبه: 🔸خارج فقه: کتاب نکاح (نگاه) ⬅️ از ساعت 7:25 تا 8:00 🔸خارج اصول: تعدیه حکم (مقاصد شریعت) ⬅️ از ساعت 8:05 تا 8:40 روزهای سه‌شنبه: 🔸خارج فقه معاصر: روابط اجتماعی (اکرام و تحقیر) ⬅️از ساعت 7:25 تا 8:00 ⬅️از ساعت 8:05 تا 8:40 •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• مؤسسه اشراق و عرفان eshragh-erfan.com استاد علیرضا اعرافی @alireza_arafi
درس خارج «استاد علیرضا اعرافی» سالتحصیلی 1401_1400 یک‌شنبه 1️⃣1️⃣ مهر 1400 🔸خارج فقه: کتاب النکاح (مبحث نگاه) ⬅️ از ساعت 7:25 تا 8:00 🔸خارج اصول: اسباب تعدیة الحکم (مقاصد شریعت) ⬅️ از ساعت 8:05 تا 8:40 •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• برای دریافت فایل صوتی و متن دروس روی لینک زیر کلیک نمایید eshragh-erfan.com •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• @alireza_arafi 👇👇👇👇👇👇👇
درس خارج «استاد علیرضا اعرافی» سالتحصیلی 1401_1400 دو‌شنبه 2️⃣1️⃣ مهر 1400 🔸خارج فقه: کتاب النکاح (مبحث نگاه) ⬅️ از ساعت 7:25 تا 8:00 🔸خارج اصول: اسباب تعدیة الحکم (مقاصد شریعت) ⬅️ از ساعت 8:05 تا 8:40 •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• برای دریافت فایل صوتی و متن دروس روی لینک زیر کلیک نمایید eshragh-erfan.com •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• @alireza_arafi 👇👇👇👇👇👇👇
⚠️اطلاعیه باسمه تعالی به استحضار می‌رساند دروس خارج استاد علیرضا اعرافی در روز ‌شنبه 7⃣1⃣ مهر برگزار نمی‌شود. •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• مؤسسه اشراق و عرفان eshragh-erfan.com استاد علیرضا اعرافی @alireza_arafi
🎤آیا نتایج علمی به‌خصوص نظریات علوم انسانی موجود می‌تواند از مبادی حکم شرعی قرار بگیرد؟ ▪️چند شرط کلان برای حجیت مقاصد الشریعه مطرح شده است که بحث کردیم یکی از این شرایط این بود که: احراز کنیم که این مقصد و غرضی که کشف شده است دارای مزاحمی نیست. برای اینکه گاهی مصالحی وجود دارد و شارع هم آن را ملحوظ کرده است ولی مصالح و مفاسد دیگری می‌آید و جلوی آن را می‌گیرد. مثلا مصلحت در آزادی مطلق انسان هست ولی این آزادی مطلق با مفاسدی تزاحم می‌کند و آن را محدود می‌کند. - در روان‌شناسی‌های غربی برای برخی پدیده‌ها مصالح زیادی را بیان می‌کنند مثلا بحث استمناء می‌گویند درمان برخی مشکلات است. در‌حالی‌که در معارف دینی ما در حد گناهان کبیره است. دو جور می‌شود با این قضیه برخورد کرد: الف) با همان روش علمی متعارف اثبات کنیم که نه؛ این مزایایی که شما می‌گویید درست نیست و نظریه را ابطال کنیم؛ ب) یک بار نمی‌گوییم این چیزی که شما می‌گوید درست نیست. نه، ممکن است درست باشد؛ بلکه شارع مجموعه مصالح و مفاسد متزاحمه را می‌بیند کسر و انکسار می‌کند حکم او مبتنی بر آن نگاه جامع به مصالح و مفاسد است. بله ممکن است نفعی هم در این پدیده باشد اما "اثمهما اکثر من نفعهما" شارع مضراتی را دیده است که ارجح بوده است که تحریم شده است. ▪️اینجا بحث بسیار مهمی هست که امروز نتایج علمی رفتارها که علم آن را کشف می‌کند و علم واقعا روی آن کار کرده است و نظریه شده است و شواهد اثباتی دارد و اگر تعارض با دین نداشته باشد خود ما هم به عنوان نظر کارشناسی می‌پذیریم. اما کشفیات زیادی در همین علوم انسانی وجود دارد که اینها اگر بخواهد پذیرفته بشود در مقابل برخی از احکام قرار می‌گیرد. این تئوری‌ها و نظریات که در علوم انسانی می‌آید؛ اینها چقدر می‌تواند به عنوان مبادی حکم قرار بگیرد؟ در کشفیات و نظریات علمی که از اتقان مستقلات عقلیه برخوردار نیست بلکه نظریاتی است که بشر عموما از طریق تجربه دسترسی پیدا می‌کند اینها می‌تواند برای ما حکم بسازد؟ و در تزاحم با احکام مزاحمت ایجاد بکند؟ این از موارد بحث تعارض علم و دین است نمونه‌های فراوانی دارد؛ استمناء، همجنس‌گرایی، ربا، حق رای به نحو مطلق و... ✔️پاسخ این است که این موارد نمی‌تواند حکمی از شرع را کنار بزند. آنچه که علم می‌فهمد می‌گوید این رفتار فردی، خانوادگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارای فلان اثر است و بر اساس آن توصیه‌ای می‌کند منتهی می‌گوییم نمی‌شود به اینها اعتماد کرد که حکم شرعی را تغییر داد و یا حکم جدید ساخت برای اینکه علم یک زاویه‌ای را می‌بیند آن زاویه را تعیین و تکلیف می‌کند ولی اگر شما یک حکم جامع و تام و نهایی را بخواهید بدهید، باید یک احاطه‌ای بر مجموع مصالح و مفاسد باشد. علم متعارف می‌گوید رفتار الف، این خواص را دارد اما این که یک مضرات دیگری دارد یا ندارد به سادگی علم نمی‌تواند بر آن احاطه پیدا کند و در موارد زیادی اساسا مصالح و مفاسدی هست که در دایره و قلمرو علم نیست، علم متعارف به آن دسترسی ندارد چون از دایره مسائل دنیوی بیرون است. البته این نکته توجه شود که علم واقعا دستاوردهای خیره‌کننده داشته است و خیلی از این مکشوفات حقائق عالم است منتهی باید سر جای خود مورد توجه باشد. (درس خارج اصول فقه ۱۴۰۰/۰۷/۱۱) •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• مؤسسه اشراق و عرفان eshragh-erfan.com استاد علیرضا اعرافی @alireza_arafi
درس خارج «استاد علیرضا اعرافی» سالتحصیلی 1401_1400 یک‌شنبه 8️⃣1️⃣ مهر 1400 🔸خارج فقه: کتاب النکاح (مبحث نگاه) ⬅️ از ساعت 7:25 تا 8:00 🔸خارج اصول: اسباب تعدیة الحکم (استکشاف نظام) ⬅️ از ساعت 8:05 تا 8:40 •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• برای دریافت فایل صوتی و متن دروس روی لینک زیر کلیک نمایید eshragh-erfan.com •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• @alireza_arafi 👇👇👇👇👇👇👇
درس خارج «استاد علیرضا اعرافی» سالتحصیلی 1401_1400 دو‌شنبه 9️⃣1️⃣ مهر 1400 🔸خارج فقه: کتاب النکاح (مبحث نگاه) ⬅️ از ساعت 7:25 تا 8:00 🔸خارج اصول: اسباب تعدیة الحکم (استکشاف نظام) ⬅️ از ساعت 8:05 تا 8:40 •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• برای دریافت فایل صوتی و متن دروس روی لینک زیر کلیک نمایید eshragh-erfan.com •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• @alireza_arafi 👇👇👇👇👇👇👇