eitaa logo
علی یزدیان
115 دنبال‌کننده
638 عکس
589 ویدیو
144 فایل
روح وریحان
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ *🔴رژیم پهلوی‌درآینهٔ اعداد، ارقام و واقعیت‌ها...* علت‌اینکه بعضی‌ها گمان‌می‌کنند در دوران پهلوی ارزانی بوده، اینست که: قدیمی‌ها نرخ‌های‌زمان شاه‌ را نه‌ برای‌ مردم‌ و نه بخصوص‌برای‌جوانان بازگوکرده‌اند. ولی از درآمدهای‌ آن‌ دوران صحبتی‌ نمی‌کنند. چرا؟ شاید میترسن‌ که‌ تمام‌‌ آنچه‌ که‌ رشته‌اند دوباره پنبه‌ شود. یعنی‌ اینکه‌ آنها نمی‌خواهندمردم‌ و جوانان‌ با مقایسهٔ‌ این‌ زمان‌ با زمان شاه‌ و نیز با یک‌ محاسبهٔ ساده، متوجه شوند که چه زمانی قدرت خرید مردم بالاتر بوده ‌است. 💢 حالا جهت‌ اطلاع عزیزان‌ و بالاخص‌ جوانان به چند نمونه‌ اشاره‌ می‌شود؛ *1⃣خرید خودرو:* سال ۱۳۴۹ که پیکان ۱۸ هزارتومان بود حقوق یک کارمند رسمی در ماه ۲۰۰ تک تومانی یعنی دو هزار ریال بود. اگر می‌خواست پیکان بخرد باید حقوق ۹۰ ماه یعنی ۷/۵ سالش را پرداخت میکرد. و یا یک مدیر دبیرستان که حقوقش ۵۰۰ تک تومانی و خیلی هم بالا و عالی بود باید حقوق ۳۶ ماهش را بابت خرید پیکانی که نه کولر داشت، نه هیدرولیک بود و نه ترمزش ضد قفل بود، پرداخت می‌کرد. اهالی یک روستا با ۳۰ خانوار، با مشارکت هم توانسته بودند یک نیسان دست دوم! به قیمت ۱۵ هزار تومان آن هم قسطی بخرند،تا بتوانند با هم به شهر نزدیک خود بروند و شیر و لبنیات بفروشند و مایحتاج خود را خرید کنند.!!! ولی امروز عمده روستائیان خود صاحب یک نیسان یا ماشین دیگر هستند.!!!! در آن زمان سالانه، کلاً ۳ هزار پیکان در کشور تولید می‌شد که آنهم به سختی فروخته می‌شد چون مردم توان خرید نداشتند... اما الان سالانه حدود ۱ میلیون *(حدود ۳۵۰ برابر زمان شاه)* انواع خودرو تولید می‌شود و برای خرید آنها به علت کمبود تولید و قدرت بالای خرید مردم، صف و نوبت است!! *2⃣قیمت دلار:* سال ۱۳۵۰، هر دلار آمریکا به قیمت آزاد ۱۰۵ ریال فروخته می‌شد. کارمندی که حقوق ماهیانه‌اش ۲۰۰ تک تومانی بود می‌توانست با حقوق ماهانه‌اش تقریباً *۲۰ دلار* بخرد. الآن یک کارگری که حداقل دستمزد را می‌گیرد می تواند با دستمزد یک ماهش *۱۲۰ دلار* ۲۵هزارتومانی بخرد. ضمن اینکه قیمت دلار، تنها شاخص اقتصادی نیست و در کنار آن شاخص توسعه انسانی، کاهش فقر ، ارتقاء بهداشت و سلامت عمومی و... هم هست که همگی رشدچشمگیری داشته اند. 🟤 مثلاً در سالِ ۱۳۵۰ دستمزد روزانه‌ی یک کارگر در شهری مثل فردوس در خراسان جنوبی ۲۵ تا ۳۰ ریال بود . یعنی یک کارگر اگر سه روز و نیم کار می‌کرد می‌توانست *۱ دلار* بخرد. در حالی که امروز همان کارگر در شهر فردوس دستمزدش ۲۰۰ هزارتومان است و با سه روز و نیم کار می تواند *۲۸ دلار* ۲۵هزار تومانی بخرد! *3⃣اقلام مصرفی:* 🔵 زمان شاه یک حلب ۴/۵ کیلویی روغن نباتی ۲۹ تک تومانی قیمت داشت و کارگری که مزد روزانه اش درسال ۵۴ ، ۵۰ ریال بود تقریباً مزد ۶ روزش را می‌بایست بابت *۱ حلب روغن ۴/۵ کیلویی* پرداخت می‌کرد. در حالی که امروز یک کارگر ساده با ۶ روز کارش می تواند بیش از *۱۰ حلب روغن ۴/۵ کیلویی* ۱۲۰ هزار تومانی بخرد. 🟠 سال ۵۴ مرغ منجمد کیلویی ۱۰۵ ریال فروخته می‌شد و مزد کارگر در شهر فردوس ۶۰ تا ۷۰ ریال بود. یعنی اگر یک کارگر تمام مزد روزش را می‌پرداخت نهایتاً *۶۷۰ گرم مرغ* خریداری می کرد. در حالی که امروز با دستمزد روزانه 2500 هزارتومانی‌اش و با گرانی شدید مرغ بیش از *4 کیلوگرم مرغ* می‌تواند بخرد. ❇️ سال ۵۴ قیمت یک موتور سیکلت یاماها ۱۰۰ خارجی ۵۶۰۰ تومان بود . کارمندی که حقوقش عالی بود یعنی ماهانه ۵۰۰ تومان می‌گرفت اگر می‌خواست موتور بخرد می‌بایست تقریبا حقوق یکسالش را پرداخت می‌کرد. و اگر یک کارگر با مزد روزانه ۶ تومانی‌اش می‌خواست موتور بخرد می‌بایست *مزد ۹۳۴ روز کار* یعنی ۲/۵ سالش را پرداخت می‌کرد. در حالی که امروز می تواند با ۵ ماه کار یعنی *مزد ۱۵۰ روز کار* یک موتورسیکلت ۱۲۵ بخرد. ✅ در زمان شاه نان سنگک ۵ ریال بود . کارگری که در روز ۶ تک تومانی مزد میگرفت *میتوانست ۱۲ عدد نان سنگک* بخرد. همین بود که مردم حاشیه شهرها و حلبی آبادها نان خوردن نیز نداشتند.!!!! ولی امروز کارگر با مزد یک روزش *می تواند بیش از ۶۰ عدد نان سنگک* ۳هزارتومانی بخرد. *4⃣خدمات عمومی:* 🔹 در طول ۵۷ سال حکومت پهلوی‌ها، کل شهر فردوس ۳۲۰ شماره تلفن هندلیِ غیر خودکار داشت . و بجز دو بخش سرایان و بُشرویه که هرکدام ۳ یا ۴ خط تلفن هندلی داشتند، در کل روستاهای استان خراسانِ بزرگ فقط ۳۱ روستا دارای یک خط تلفن برای تماس عموم مردم بودند در حالیکه از ابتدای انقلاب تا سال ۶۴ یعنی در عرض ۶ سال، همین فردوس دارای ۲ هزار شماره تلفن خودکار گردید . و در سال ۷۴ بالغ بر ۹۵% روستاهای فردوس دارای تلفن خودکار خانگی شدند. ⬅️ کل شهر مشهد در ۵۷ سال حکومت پهلوی‌های ، ۴۱۰۰۰ شماره تلفن داشت . که درسال ۷۴ یعنی در عرض ۱۶ سال ۱۹۴/۰۰۰ شماره‌ی جدید به مردم
واگذار شد . امروز کار به جایی رسیده است که هر کس به خط تلفن نیاز داشته باشد با مراجعه به مخابرات آن را برای هرجای شهر که بخواهد، دریافت می‌کند. 🟤 در زمان شاه از برق سراسری و آب لوله کشی و راه آسفالته در روستاها خبری نبود و این یعنی انواع گرفتاری‌ها و عقب‌ماندگی‌ها و نیز شیوع انواع بیماری ها بین مردم و... اگر وضع مالی‌ات خوب بود، تازه می توانستی به پزشک هندی، پاکستانی و بنگلادشی مراجعه کنی!!! *5⃣صدا و سیما:* ❇️ در زمان شاهِ انگلیسی کل ایران فقط یک شبکه‌ و در سالهای آخر حکومتش دو شبکه تلویزیونی داشت که آنهم ساعت ۴ بعد از ظهر شروع و ۱۱/۵ شب تمام می‌شد. در حالی که بعد از انقلاب و تا امروز تعداد شبکه‌های تلویزیونی چنان زیاد و شبانه روزی شده که بسیاری از مردم برخی از شبکه را نمی شناسند! *6️⃣ وضعیت دانشگاه و دانشجو:* 🔹 در زمان شاه دانشگاه فقط در مراکز معدودی از استانها دائر بود و در هیچ شهر کوچک و بزرگ دیگری دانشگاه وجود نداشت. تعداد دانشجویان سراسر کشور به ۵۰/۰۰۰ نفر نمی‌رسید 🔵 در حالی که امروز بیش از ۵۰ دانشگاه دولتی در سراسر کشور و دانشگاه آزاد اسلامی با حدود ۱۴۰ واحد دانشگاهی در داخل و بیش از ۱۰ واحد دانشگاهی بین المللی در سایر کشور ها مشغول فعالیت هستند. ✅ قریب ۴/۰۰۰/۰۰۰ دانشجوی دختر و پسر در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا در این دانشگاه‌ها اشتغال به تحصیل دارند . یعنی قریب ۸۰ برابر زمان پهلوی 💢 در زمان شاهِ پهلوی جوّ مدارس و دانشگاه‌ها‌ بگونه‌ای بود که‌بی‌حجابی را تشویق و حجاب را تحقیر و مذمّت می کردند. لذا دختران اکثراً و به اجبارِ محیط، بی‌حجاب‌ به‌ مدارس‌ و دانشگاه‌ها می‌رفتند و بسیاری از دختران ایرانی که استطاعت مخارج تحصیل را نیز داشتند، بخاطر همین اجبار، از تحصیل محروم بودند... *منبع: آرشیو روزنامه‌های دوره پهلوی از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷* با زبان علم صحبت کنیم و *حق جو، حق گو و حق پذیر باشیم، باشد تا رستگار شویم.*
⚫️ مراسم خاکسپاری پیکر مرحوم آیت الله فاطمی نیا ▪️تشییع پیکر در تهران: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ساعت ۹ صبح از دانشگاه تهران ▪️تشییع و خاکسپاری در قم: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ساعت ۱۷ از مسجد امام حسن عسگری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) ┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅ ابن شهرآشوب از موسى بن سيار روايت مى كند كه گفت: من و حضرت على بن موسى الرضا(عليه السلام) موقعى كه به ديوارهاى طوس نزديك شديم من صداى شيون و فغانى شنيدم وقتى به دنبال آن صدا رفتيم ناگاه با جنازه اى مواجه شديم، در اين اثنا ديدم مولاى من حضرت على بن موسى الرضا(عليه السلام) پا از ركاب تهى كرد و از اسب پياده شد نزد آن جنازه رفت و آن را بلند كرد و به نحوى خود را به جنازه چسباند كه برِه نوزاد، خود را به مادر مى چسباند. پس از اين جريان آن حضرت متوجه من شد و فرمود: اى موسى كسى كه جنازه اى از دوستان ما را تشييع نمايد به نحوى از گناه خارج مى شود كه گويا تازه از مادر متولد شده باشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی فرزندآوری فقط برای ایران بد است! 🔹رسانه‌های غربی مردمِ کشورهای خود را به فرزندآوری تشویق می‌کنند اما رسانه‌‌های فارسی‌زبانِ غربی تشویق فرزندآوری در ایران را ناقض حقوق زنان می‌دانند. @Farsna
سلام و درود امروز بازدیدی از یه خانواده داشتیم که زن از مرد خانه به علت اعتیاد و کارتن خوابی طلاق غیابی گرفته وبادوفرزند تنهاهستن و وضعیت معیشت مناسب ندارن و یخچال هم ندارن.اگه کسی امکان کمک‌دارد اعلام فرماید.
السلام علیک یا ابا عبدالله السلام علیک یا علی بن موسی الرضا هر ساله میزبان‌حدود ۵۰ کاروان‌ پراکنده از عراق هستیم که با پای پیاده مسیر عراق تا مشهد الرضا علیه السلام را طی می کنند و ظرفیت بسیار مناسبی برای گفتمان‌انقلاب و گفتگو و تعامل هستند . ولی متاسفانه در دو سه روز اقامت‌در قم مورد استقبال و میزبانی جریان های انحرافی قرار می گیرند .بزرگوارانی که امکان‌ حضور در برنامه استقبال از این عزیزان و گفتگو و سخنرانی به زبان‌عربی با این عزیزان دارند لطفا اطلاع دهند تا زمینه این تعامل فراهم شود
دوره روایگری جنگ سوریه ■۵ هزار انتحاری فقط از عربستان در جنگ عراق و سوریه ■از ۸۳ کشور در جنگ از طرف دشمنان حاضر بودن ■جنگ سوریه به خاطر حرم نبود به خاطر ولایت فقیه بود.
کفاره گناهان بزرگ امیرالمومنین علی علیه السلام: «از جمله کفاره هاى گناهان بزرگ، به فریاد بیچاره و مظلوم رسیدن و تسلّى دادن به افراد غمگین است» مِنْ کَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ، وَالتَّنْفِیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ. «ملهوف» هر فرد مظلوم و بیچاره اى را شامل مى شود; خواه بیمار باشد یا گرفتار طلبکار و یا فقیر نادار و یا زندانى بى گناه. «مکروب» به هر شخص غمگین گفته مى شود; خواه غم او در مصیبت عزیزش باشد یا غم بیمارى یا فقر یا شکست در امر تجارت و یا هر غم دیگر. «تنفیس» همان زدودن غم است. در جایى که ممکن است عامل غم برطرف شود زدودنش از این طریق خواهد بود; مانند زدودن فقر از طریق کمک مالى و آنجا که نمى توان عامل آن را برطرف کرد مى توان از طریق تسلى دادن، غم و اندوه را سبک نمود مانند کسى که عزیزش را از دست داده با تسلیت گفتن و دلدارى دادن به وسیله دوستان، غم و اندوهش کاهش مى یابد یا برطرف مى شود. اینها همه مصداق تنفیس است. در یک جمله کمک هاى مردمى در اسلام به هر شکل و به هر صورت اهمیت فوق العاده اى دارد; هم موجب برکت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها و هم کفاره گناهان است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
https://www.instagram.com/tv/Cd1Be1XgLSZ/?igshid=MDJmNzVkMjY=
مصداق بی حرمتی به خدا و اهل بیت علیهم السلام صلی الله علیک یا جعفر بن محمد الصادق 📎 حکایتی از مولا امام صادق علیه‌السلام 📜 در يكى از سال ها امام صادق عليه السلام به همراه بعضى از اصحاب و دوستان خود، براى انجام مناسك حجّ خانه خدا، به سوى مكّه معظّمه حركت كردند. در مسير راه ، جهت استراحت در محلّى فرود آمدند، آن گاه حضرت به بعضى از افراد حاضر فرمود: چرا شما ما را سبك و بى ارزش مى كنيد؟ يكى از افراد - كه از اهالى خراسان بود و در آن مجلس حضور داشت - از جا برخاست و گفت : ياابن رسول اللّه ! به خداوند پناه مى بريم از اين كه خواسته باشيم به شما بى اعتنائى و توهينى كرده و يا دستورات شما را عمل نكرده باشيم . حضرت صادق عليه السلام فرمود: چرا، تو خودت يكى از آن اشخاص هستى . آن شخص گفت : پناه به خدا، من هيچ جسارت و توهينى نكرده ام . حضرت فرمود: واى بر حالت ، در بين راه كه مى آمدى در نزديكى جُحفه ، تو با آن شخصى كه مى گفت : مرا سوار كنيد و با خود ببريد، چه كردى ؟ و سپس حضرت افزود: سوگند به خدا، تو براى خود كسر شاءن دانستى ؛ و حتّى سر خود را بالا نكردى ؛ و او را سبك شمردى و با حالت بى اعتنائى از كنار او رد شدى . و سپس حضرت در ادامه فرمايش خود افزود: هركس به يك فرد مؤمن بى اعتنائى و بى حرمتى كند، در حقيقت نسبت به ما بى اعتنائى كرده است ؛ و حرمت و حقّ خدا را ضايع كرده است 🏷 وسائل الشّيعة : ج 12، ص 272
بسم الله الرحمن الرحیم 🔅 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: ✍️ أطِبْ كَسبَكَ تُستَجَبْ دَعوَتُكَ، فإنَّ الرّجلَ يَرفَعُ اللُّقْمَةَ إلى فِيهِ (حَراما) فما تُستَجابُ له دَعوَةٌ أربَعينَ يوما 🔴 درآمدت را پاک كن تا دعايت مستجاب شود؛ زيرا هرگاه آدمى لقمه[اى حرام] به دهان خود ببرد تا چهل روز دعايى از او پذيرفته نمى‌شود. 📚 ميزان الحكمه، جلد۴، صفحه ۳۰ @twiita
زهرا امیرابراهیمی دیروز برنده بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شد فیلمی که ایشون بازی کرده اسمش عنکبوت مقدسه که درباره قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی در مشهد در دهه ۸۰ه نکته ماجرا پوستر فیلمه که عکسی هوایی از شهر مشهده و شهر رو مانند شبکه عنکبوتی نشون داده و در مرکز عکس هم حرم امام رضا(ع)ست و زیرش هم نوشته شده عنکبوت مقدس ... علاوه بر این که فضای فیلم به شدت سیاه نمایی ایرانه ، توی تیزر فیلم هم قاتل مدام در حرم امام رضا نشون میده این همه مرض و سیاه نمایی ایران چرا نباید توی جشنواره کن جایزه بگیره؟.................................................. اوج تکامل این روشنفکران و هنرمندان آن است که آن جایزه کذایی را ببرند؛ غرب نیز این جایزه را بیهوده به کسی نمی‌دهد. آنها جوایز خویش را به کسانی می‌بخشند که خود را نسبت به غرب و هنر و تفکر و سیاست آن متعهد بدانند و لذا ما از مدعیان بی‌درد هنر جز این هم انتظاری نداشتیم... *شهید سید مرتضی آوینی*
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/114250?utm_source=hadith_app&utm_medium=display&utm_content=share_hadith&utm_term=%D8%A7%D8%B3%D8%A6%D9%84%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D9%85%D9%86%20%D9%81%D8%B6%D9%84%D9%87 شناسه حدیث : ۱۱۴۲۵۰ نشانی : الکافي ج ۵، ص ۵۵۹ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ زُرْعَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ: كَانَ رَجُلٌ بِالْمَدِينَةِ وَ كَانَ لَهُ جَارِيَةٌ نَفِيسَةٌ فَوَقَعَتْ فِي قَلْبِ رَجُلٍ وَ أُعْجِبَ بِهَا فَشَكَا ذَلِكَ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ تَعَرَّضْ لِرُؤْيَتِهَا وَ كُلَّمَا رَأَيْتَهَا فَقُلْ أَسْأَلُ اَللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَفَعَلَ فَمَا لَبِثَ إِلاَّ يَسِيراً حَتَّى عَرَضَ لِوَلِيِّهَا سَفَرٌ فَجَاءَ إِلَى اَلرَّجُلِ فَقَالَ يَا فُلاَنُ أَنْتَ جَارِي وَ أَوْثَقُ اَلنَّاسِ عِنْدِي وَ قَدْ عَرَضَ لِي سَفَرٌ وَ أَنَا أُحِبُّ أَنْ أُودِعَكَ فُلاَنَةَ جَارِيَتِي تَكُونُ عِنْدَكَ فَقَالَ اَلرَّجُلُ لَيْسَ لِي اِمْرَأَةٌ وَ لاَ مَعِي فِي مَنْزِلِي اِمْرَأَةٌ فَكَيْفَ تَكُونُ جَارِيَتُكَ عِنْدِي فَقَالَ أُقَوِّمُهَا عَلَيْكَ بِالثَّمَنِ وَ تَضْمَنُهُ لِي تَكُونُ عِنْدَكَ فَإِذَا أَنَا قَدِمْتُ فَبِعْنِيهَا أَشْتَرِيهَا مِنْكَ وَ إِنْ نِلْتَ مِنْهَا نِلْتَ مَا يَحِلُّ لَكَ فَفَعَلَ وَ غَلَّظَ عَلَيْهِ فِي اَلثَّمَنِ وَ خَرَجَ اَلرَّجُلُ فَمَكَثَتْ عِنْدَهُ مَا شَاءَ اَللَّهُ حَتَّى قَضَى وَطَرَهُ مِنْهَا ثُمَّ قَدِمَ رَسُولٌ لِبَعْضِ خُلَفَاءِ بَنِي أُمَيَّةَ يَشْتَرِي لَهُ جَوَارِيَ فَكَانَتْ هِيَ فِيمَنْ سُمِّيَ أَنْ يُشْتَرَى فَبَعَثَ اَلْوَالِي إِلَيْهِ فَقَالَ لَهُ جَارِيَةَ فُلاَنٍ قَالَ فُلاَنٌ غَائِبٌ فَقَهَرَهُ عَلَى بَيْعِهَا وَ أَعْطَاهُ مِنَ اَلثَّمَنِ مَا كَانَ فِيهِ رِبْحٌ فَلَمَّا أُخِذَتِ اَلْجَارِيَةُ وَ أُخْرِجَ بِهَا مِنَ اَلْمَدِينَةِ قَدِمَ مَوْلاَهَا فَأَوَّلُ شَيْءٍ سَأَلَهُ سَأَلَهُ عَنِ اَلْجَارِيَةِ كَيْفَ هِيَ فَأَخْبَرَهُ بِخَبَرِهَا وَ أَخْرَجَ إِلَيْهِ اَلْمَالَ كُلَّهُ اَلَّذِي قَوَّمَهُ عَلَيْهِ وَ اَلَّذِي رَبِحَ فَقَالَ هَذَا ثَمَنُهَا فَخُذْهُ فَأَبَى اَلرَّجُلُ وَ قَالَ لاَ آخُذُ إِلاَّ مَا قَوَّمْتُ عَلَيْكَ وَ مَا كَانَ مِنْ فَضْلٍ فَخُذْهُ لَكَ هَنِيئاً فَصَنَعَ اَللَّهُ لَهُ بِحُسْنِ نِيَّتِهِ .
🌺 🌺 🌺 ولادت پر نور و سرور حضرت صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف مبارک باد 🌺 🌺 🌺 🎥 کلیپ تصویری: «منظور از فرج شخصی و عمومی و استغفار صادقانه در بیان حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره» 🔸 [فرج، دو نوع است]: فرج عمومی یا فرج خصوصی. ممکن است کسی مبتلا [به بیماری یا گرفتاری] است [و به حضرت متوسل شود]؛ حضرت حجت از اینکه در قضای حاجت [مؤمن]، و نجات او از بلیات[و بلاها] سعی کند [از سوی خدا] ممنوع نیست. ✨ إلی ماشاالله (بسیار) دیده شده که [امام زمان(ع)] شیعه را وقتی که راه دیگری نبوده است، نجات داده‌اند. 🍃 این [فرج]، ظاهرا شخصی و خصوصی است، و إلا [فرج] عمومی همان است که برای همه ظاهر [خواهد شد، إن‌شاءاللّه]. [١] 🔸 بله! یک چیزی هست که انسان باید ملتفت باشد که [امام زمان(ع)] همیشه حاضر است. ☘️ او ما را می‌بیند، ما او را نمی‌بینیم. نعوذبالله نعوذبالله [مثل این که] شیطان ما را می‌بیند [ولی] ما او را نمی‌بینیم. 🌟 این که [امام زمان عجل‌الله فرجه الشریف] «عین الله الناظره و اذنه الواعیه و یده الباسطه؛ چشم بینای خدا و گوش شنوای الهی و دست توانمند خدا» است، [یعنی] قطعا این صحبتی که ما می‌کنیم او جلوتر از ما می‌شنود؛ این مسافت بین سامع(شنونده) و متکلم(گوینده) فرق دارد، [اما] ایشان [برای شنیدن کلام] قطع مسافت نمی‌کند، [بلکه] کلام ما را جلوتر از همه ما می‌شنود، چه [از سوی] متکلم باشد چه مستمع. جلوتر از مستمعین می‌شنود[٢]. اگر ما این را بدانیم حیاء می‌کنیم از معصیت، حیاء می‌کنیم از غفلت! ⚠️ اگر [به بلایی] مبتلا هستیم باید بدانیم استغفار برای همه بلیات [نافع] است، اما به‌شرطی که استغفار صادقانه باشد، قلبی باشد، نه اینکه فقط کلمه «استغفرالله» باشد. اگر صادق باشد باید نگاه کند که کجای کار او خلل دارد. 🔻 استغفارِ صادق با استغفارِ غیرصادق الی ماشاالله [تفاوت دارد]. [این] روایت، مُسلَّم است که استغفار، تمام بلیّات را رفع می‌کند، ولو [به این نحو] که در خواب به من بفرمایند تا یک سال باید صبر کنی، این [بلا]، اَمَد (پایان) دارد. 🔸 ملاحظه فرمودید! بالاخره چیزی که هست در اینجا کذب خریدار ندارد، استغفار هر بلایی را [دفع می‌کند]، مگر [آنکه] استغفار کاذب باشد. 🔹استغفرالله را قلبا بگویید نه به دروغ، اگر قلبا بگویید همه‌اش در فکر این هستید که پیدا کنید [مانع] کجاست؟ کجای [کار] من خلل دارد، که استغفار من دروغ است؟!» 📚 درس خارج فقه، کتاب حج، ١٢ خرداد ١٣٨٧ 🔻پی‌نوشت: [١]. بنابه روایات متعدد و فرمایشات بزرگان، امام زمان علیه‌السلام اگر چه در عصر غیبت مأمور به غیبت از عموم هستند، اما غیبت از خواص ندارند. لذا در جایی که مؤمنان نیاز به کمک دارند و به ایشان متوسل گردند، حضرت برای رفع گرفتاری آنان به طور ویژه ای عنایت و گره گشایی می کنند و حتی در موارد خاص، دیدار و تشرف حاصل می شود. بنابراین در دوران غیبت راه تشرف خصوصی خدمت حضرت باز است، و موارد آن در طول تاریخ به حدی است که قابل انکار نیست. این تشرف انواع گوناگونی دارد و در مواردی دیداری، شنیداری، یا حتی صرفا به صورت رفع حاجت بوده است. حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره در موارد متعددی ضمن بیان حکایات و خاطرات، به انواع این تشرفات اشاره می‌نمودند. [٢]. انسان‌های عادی برای شنیدن کلام دیگران، محدودیت‌هایی دارند که امام معصوم بنابر اراده الهی آن محدودیت‌ها را ندارد. به طوریکه اهل بیت علیهم‌السلام علم حضوری به مسائل دارند و این علم ورای زمان است. لذا امام معصوم علیه‌السلام می‌تواند سخن هر گوینده‌ای را قبل از شنیدن دیگران و حتی همین فاصله و زمان بسیار کمی که خود گوینده، مطلب خود را متوجه بشود، بشنوند. 💻 مشاهده فیلم این مطلب از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت(ره):🔻 http://bahjat.ir/fa/content/10688 ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
(نحوه برآوردن حاجات مؤمن) 🔰استاد تحریری: 🔸در برآوردنِ حاجت دیگری باید بعضی ملاحظات نیز رعایت شود. گاهی نباید هرآنچه طرف مقابل می‌خواهد به او داد، بلکه باید نکات تربیتی را هم لحاظ کرد. در فرمایش‌های معصومین(علیهم السلام) نیز برای این مطلب مؤیداتی است؛ برای مثال، يکی از اصحاب (ع) نقل می‌کند: «روزی در مِنی و عرفات در حضور آن حضرت مشغول خوردن انگور بوديم که فقيری آمد و تقاضای کمک کرد. حضرت خوشه‌ای انگور به آن فقير داد. فقير گفت: انگور نمی‌خواهم؛ اگر درهم و ديناری داريد، کمک نمایيد. امام صادق(ع) فرمود: «خداوند به تو کمک نمايد». فقير مقداری راه رفت و سپس بازگشت و همان مقدار انگور را درخواست کرد، ولی حضرت چيزی به او نداد و فقط فرمود خدا به تو کمک نمايد. بعد از آن، فقيری ديگر آمد و درخواست کمک کرد. حضرت چند دانه انگور به او داد. فقير آن چند دانه انگور را گرفت و گفت: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ که خداوند مهربان مرا روزی داد». وقتی خواست برود، امام(ع) به او فرمود: صبر کن. دو دست مبارک خود را پر از انگور کرد و تحويل او داد. فقير بار ديگر خدای تعالی را شکر و سپاس گفت و خواست برود که حضرت فرمود: «چقدر پول همراه داری؟». فقير پول‌های خود را که حدود بيست درهم بود، نشان داد و حضرت نيز به همان مقدار درهم به او کمک نمود. هنگامی که فقير پول‌ها را از آن حضرت گرفت، شکر خدای را به جا آورد و حرکت کرد تا برود. حضرت فرمود: صبر کن. سپس پيراهن خود را درآورد و تحويل آن فقير داد و فرمود: «آن را بپوش». فقير پيراهن را گرفت و پس از شکر خدا، از آن حضرت نيز سپاس به جای آورد و دعای خيری در حق حضرت کرد و رفت. در اینجا حضرت می‌فرماید: «اگر این شکر خدا را ادامه می‌داد، من هر چه داشتم به او می‌دادم». 🔸این روایت گویای آن مطلبی است که بیان شد. نخستین انسان طماعی بود و ناشکر، لذا حضرت با او برخورد تربیتی کرد تا او را متوجه این رذیله کند. شخص دوم انسان شکرگزار و قانعی بود که حضرت عنایات ویژه‌ای به او کردند و مال زیادی به او بخشیدند. 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
💠 @samtekhoda3 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
🗓 دوشنبه ٢۶ اردیبهشت ماه ١۴٠١ از آیت‌الله بهجت قدس‌سره ❓ سؤال: چند سال است که در کارهایم دچار مشکل می‌شوم که راه‌ها به رویم بسته می‌شود، از جمله در زمینه اشتغال و ازدواج، و هرچه از خدا طلب یاری می‌کنم، راه مساعدی گشوده نمی‌شود؟ ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «استغفر اللّه»، هیچ‌چیز شما را منصرف نکند، غیر از ضروریات و واجبات تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم [استغفر الله را] بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید؛ و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده‌اید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته‌اید. واللّه‌العالم. 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت قطب‌الدین راوندی، مؤلف «الخرائج و الجرائح»؛ ۵٧٣ق. ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹بالاخره، حالا که کار را به اینجا رساندیم، خودمان می‌دانیم دوایش است. [آیا استغفار] می‌کنیم؟ 🔸 چاره‌ای نیست از اینکه باید به‌سوی خدا برویم، اگر به‌سوی خدا نرفتیم موانع هم اگر رفع بشود، موقتاً رفع می‌شود، دائماً رفع نمی‌شود. 📚 به‌سوی محبوب، ١٠۴ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
حضرت آیت الله بهجت 🔻 (برگرفته از کتاب ؛ مجموعه عبادات، ادعیه، اذکار و دستورالعمل‌های عبادی مورد سفارش حضرت آيت‌الله بهجت رحمه‌الله) حضرت آیت الله بهجت قدس‌سره را در مواردی چون: رفع آثار وضعی گناه، نفی خواطر، رفع کینه، ادای قرض، برطرف شدن مشکلات و گرفتاری‌های زندگی، تحمل مصائب زندگی، شفای بیماران، ایجاد علاقه بین زن و شوهر، از بین رفتن علاقه به لغویات، برطرف شدن مرگ‌های ناگهانی سفارش می‌کردند و می‌فرمودند: «استغفار هم رافع است هم دافع»؛ یعنی هم رفع کنندۀ مشکلات است و هم سبب می‌شود مشکلات پیش نیاید. 📚 بهجت الدعاء، ص ٣۵۴ (مجموعه ادعیه، اذکار و دستورالعمل‌های عبادی مورد توصیه حضرت آیت‌الله بهجت قدس سره) 🌐 جهت تهیه و دانلود نسخه الکترونیکی کتاب و دیگر کتاب‌های مرکز در نرم‌افزار کتابخوان به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🛒 https://taaghche.com/filter?filter-publisher=871 🛒 خرید این کتاب از طریق سایت ، فروشگاه اینترنتی مرکز نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت و دریافت بصورت پستی: 🔹 www.Bahjatava.com ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 🌺 🌺 ولادت پر نور و سرور منجی عالم بشریت، مهدی موعود، حضرت صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف مبارک باد 🌺 🌺 🌺 🎥 : «منظور از فرج شخصی و عمومی و استغفار صادقانه در بیان حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره» 🔸 [فرج، دو نوع است]: فرج عمومی یا فرج خصوصی. ممکن است کسی مبتلا [به بیماری یا گرفتاری] است [و به حضرت متوسل شود]؛ حضرت حجت از اینکه در قضای حاجت [مؤمن]، و نجات او از بلیات[و بلاها] سعی کند [از سوی خدا] ممنوع نیست. ✨ إلی ماشاالله (بسیار) دیده شده که [امام زمان(ع)] شیعه را وقتی که راه دیگری نبوده است، نجات داده‌اند! 🍃 این [فرج]، ظاهرا شخصی و خصوصی است، و إلا [فرج] عمومی همان است که برای همه ظاهر [خواهد شد، إن‌شاءاللّه]... 🔸اگر [به بلایی] مبتلا هستیم باید بدانیم استغفار برای همه بلیات [نافع] است، اما به‌شرطی که استغفار صادقانه باشد، قلبی باشد، نه اینکه فقط کلمه «استغفرالله» باشد. اگر صادق باشد باید نگاه کند که کجای کار او خلل دارد. 📚 درس خارج فقه، کتاب حج، ١٢ خرداد ١٣٨٧ 💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت(ره):🔻 💠 http://bahjat.ir/fa/content/10688 ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
53463 (900×1125)