آیت الله دکتر احمد عابدی:
«خدمت علامه نمیرفتم چون از اینکه این پیرمرد بلند شود و برا یمن چای بیاورد خجالت میکشیدم.
علامه حتی در سلام به کودکان نیز سبقت میگرفت.»
____
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ مباحثه هندسی علامه طباطبایی با پدر رهبر انقلاب
آیتالله سید محمد خامنهای، برادر بزرگ رهبر انقلاب در مورد ارتباطات خانوادگی و مباحثات علامه طباطبایی با مرحوم پدرشان میگوید:
« با علامه طباطبایى البته ارتباط ما بیشتر بود براى این که از دوستان نزدیک پدرم بود هر سال مشهد مىآمدند چند ماه مىماندند ارتباط خانوادگى بود....خوب ایشان مشهد مىآمدند ما در جلساتى که ایشان با پدرم داشت مىنشستیم و با افکار ایشان با حرفهاى ایشان آشنا بودیم و اینها روى آن دوستى که داشتند من الان به ذهنم مىآید بیشتر روزهاى هفته حالا شاید منظم نبود ولى هفتهاى چند روز را ایشان آنجا مىآمد قبل از ظهر یک ساعت به ظهر مىآمدند مىنشستند چاى مىخوردند و دو به دو حرف مىزدند و حتى حرفها حرفهاى علمى هم بود مختلف من یادم مىآید که کاغذ گذاشته بودند راجع به مباحث هندسه بحث مىکردند...»
📔 آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مصاحبه سید محمد خامنه ای، جلسه اول، شماره بازیابی 9941، 27/6/1385
________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ صلوات ما برای عرض ادب است
آیتالله جوادی آملی:
مرحوم علامه طباطبایی به فردی که در مورد فایده صلوات از ایشان پرسیده بود پاسخ لطیفی دادند.
🔶فرمودند: صلواتی که ما میفرستیم اولاً از خودمان چیزی اهدا نمیکنیم بلکه به خدا عرض میکنیم و از او میخواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد و ثانیاً گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند ولی به ذات اقدس اله که نیازمندند وباید دائماً فیض الهی بر آنها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کردهایم.
🌹بعد مثال میزدند و میفرمودند: اگر باغبانی در باغی که همه گلها و میوههایش مِلک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد، روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد آیا عمل او موجب تقرب به صاحب باغ هست یا نه؟ مسلماً هست.
🙏این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت میکند واِلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسئلت میکنیم بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید. و همین عرض ادب برای ما تقرّب است.
📔 نسیم اندشه، دفتر اول، ص96
____
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
4_6028165433784271894.mp3
565.4K
🎵 بشنوید|حقیقتی تلخ که علامه امینی به علامه طباطبایی گفت
✅ جعل احادیث به نام پیامبر (ص) و به کام فلان و فلان!
🎙 #آیت_الله_جوادی_آملی
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ قبل از المیزان، این را بخوانید!
علامه حسن زاده آملی ره خاطرهای را از مرحوم علامه درباره مدخل المیزان نقل کرده است به شرح زیر:
🔸در صبح روز سه شنبه بیست و پنجم شعبان المعظم ۱۳۸۷ ه ق = ۷ آذر ۱۳۴۶ ه ش در محضر مبارک جناب استاد علامه طباطبایی مدظلهالعالی تشرف حاصل کردم، سخن از زمان تحصیل و کارهای علمی معظم له بمیان آمد فرمودند:
🔹من انتظار آمدن بهار و تابستان را میبرم چه در آن دو فصل چون شبها کوتاه بود شب را به مطالعه و نوشتن بروز میآوردم و در روز میخوابیدم.
🔸سپس درباره تفسیرش فرمودند: من اول در روایات بحار بسیار فحص و تتبع کردم که از این راه کاری کرده باشم و درباره روایات تألیفی در موضوعی خاص داشته باشیم، بعد در تلفیق آیات و روایات زحمت بسیار کشیدهایم تا اینکه به فکر افتادیم بر قرآن تفسیری نویسیم ولی چنین میپنداشتم که چون قرآن بحر بی پایان است اگر به همه آن بپردازیم مبادا توفیق نیابیم لذا آنچه از قرآن در اسماء و صفات الهی و آیات معاد و از اینگونه امور بود جدا کردیم که هفت رساله مستقل در هفت موضوع تألیف کردهام، تا اینکه به تفسیر قرآن اشتغال ورزیدیم که اکنون چهارده جلد آن طبع و منتشر شد.
🔸این سخن استاد در آن روز بود و امروز بحمدالله تعالی توفیق یافت که تفسیر المیزان را در بیست مجلد در مدت بیست سال به اتمام رسانید
📔یادنامه فیلسوف الهی، علامه طباطبایی،خرداد61، نشریه شماره 47 حزب جمهوری اسلامی
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ نظر علامه درباره یک بیت از حافظ
از علامه طباطبایی پرسیدند: معنای این بیت خواجه حافظ چیست که میگوید:
نو بهار است، در آن کوش که خوشدل باشی
که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی
🔸فرمودند: « نوبهار کنایه از ایام جوانی و نشاط زندگی انسانی است. خواجه در این بیت به سالک خطاب میکند که دوران جوانی را پیش از فرارسیدن فصل کهولت و فرسودگی و پیری مغتنم شمار که همیشگی نیست؛ و روزگار عمر و حیات را پیش از حلول موت دریاب و قدم همتی در راه رسیدن به کمالات و حیات طیبه دیدار حضرت حق که به منظور آن آفریده شدهای بردار؛ چنانکه در روایت داریم:
« اغتنمْ خمسًا قبل خمسٍ: شبابَك قبل هرمكَ و صحتَك قبل سقمِكَ وغناكَ قبل فقرِك وفراغَك قبل شغلِك و حياتَكَ قبل موتِكَ»
(پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت بشمار: جوانیات را پیش از پیری. تندرستیات را قبل از بیماری، توانگریات را قبل از فقر، فراغت پیش از اشتغال، و زنده بودنت را پیش از مرگ.
🔸و کوشش کن تا با ذکر و مراقبه و توجه به حضرت حق سبحانه و انس با او، اضطراب و غفلت و نگرانی باطنی را زدوده و به خوشدلی و آرامش و اطمینان قلبی به حیات طیبه جوار و دیدار حق راه یابی که:
أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (سوره رعد، آیه 28).
📔کتاب در محضر علامه طباطبایی، ص 385.
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ جامع ترین ذکر
___________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۲
___________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸 تکان خوردن درختان یک جنگ در اثر وزش باد از نمای بالا
... وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
و در گردش بادها، نشانههایی از یکتایی خدا برای مردمی است که عقلشان را به کار میاندازند.
📖 جاثیه:5|ترجمه علی ملکی
✍️ سید مفسران علامه طباطبایی ره:
« و تصریف الریاح » یعنى گرداندن بادها از این سو به آن سو، و فرستادنش از سویى به سویى دیگر، که در همین گرداندن بادها فواید عمومى بسیارى نهفته است و از همه فوائدش عمومىتر، حرکت دادن ابرهاست به نقاط مختلف جهان و یکى دیگر تلقیح گیاهان و دفع عفونتها و بوهاى بد است.
📔ترجمه المیزان، ج18، ص238.
___________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ #سوال_مهم
🔸 آیا قبول دارید که دین اسلام نتوانسته است گذشت زمان را درک کند و دین باید مطابق خواست زمان و مکان باشد؟
🔹این که «اسلام نتوانسته است گذشت زمان را درک کند و دینی مطابق خواست زمان و مکان باشد» سخنی است که به تفکر شعری شبیهتر است تا تفکر فلسفی. زمان و مکان تغییری نکرده که موجب تغییر قوانین اجتماعی انسانی باشد: روز و شب همان روز و شب است و زمین و هوا و غیره هماناند که هزاران سال پیش بودند. آنچه هست طرز زندگی انسان با پیشرفت روزافزون خود تغییر کرده و روز به روز به توقعات و خواستههای انسان افزوده یا تغییر داده و میدهد. نیروی فعاله انسان بر اثر افزایش شگرف خود، به خود جرأت میدهد که انواع خوش گذرانی ها و بهره مندی هایی که شاهان دیروز به فکرش نمیافتادند، گدایان امروز به فکرش بیفتند و بخواهند.
این تحوّل فکری در جامعه عیناً مانند تحول فکری در یک فرد است که به واسطه احوال مختلفه زندگی او پیش میآید. یک فرد بی بضاعت دست خالی تنها در فکر شکم میباشد و همه چیز را فراموش میکند. همین که نان روزانهاش تأمین شد به فکر پوشاک می افتد و پس از تأمین آن به فکر منزل و تشکیل خانواده و پس از آن اولاد و پس از آن توسعه زندگی و تکثیر ثروت و بسط افتخارات و تشریفات و خوش گذرانی های گوناگون و به همین ترتیب قوانین اجتماعی امروز خواست اکثریت افراد جامعه را پشتوانه خود قرار میدهد اگر چه مطابق مصلحت واقعی جامعه نیز باشد و خواست اقلیت را بی اثر میشمارد اگرچه مطابق مصلحت واقعی جامعه نیز باشد. ولی طرز تفکر اسلامی جز این است. اسلام در تشریعات خود انسانی طبیعی (به اصطلاح قرآن کریم فطرت انسانی را) پشتوانه قرار میدهد؛ یعنی ساختمان وجودی انسان را با تجهیزات ویژهای که به آنها مجهّز است مدّ نظر قرار میدهد و نیازمندیهایی که این ساختمان با تجهیزات خود نشان میدهد مراعات نموده، در برابر آنها قوانین مربوطه وضع میکند. در نتیجه، نظر اسلام از قوانین موضوعه خود تأمین مصلحت واقعی جامعه میباشد، خواه باخواست اکثریت وفق دهد و خواه نه و همین قوانین است که اسلام آنها را به نام شریعت نامیده و قابل تغییر و تبدیل نمیداند، زیرا پشتوانه آن آفرینش طبیعی انسان است و قابل تغییر نیست و تا انسان، انسان است نیازمندیهای طبیعی آن ثابت میباشد. اسلام غیر از قوانین ثابته خود (شریعت) مقررات قابل تغییر نیز دارد و آن مقرراتی است که مربوط به تحولات زندگی است و بر اثر پیشرفت مدنیت و نسبت این مقررات قابل تغییر به قوانین شریعت، مانند نسبت قوانین قابل نسخ مجلس شوراست به قانون اساسی غیرقابل تغییر.
اسلام به والی حکومت دینی اختیار داده در شعاع قوانین شریعت، در مورد لزوم، طبق مصلحت وقت و با صوابدید شوری، تصمیمات مقتضی گرفته، اجرا نماید و این مقررات تا مصلحت مقتضی است، اعتبار دارند و با ارتفاع مصلحت منسوخ میشوند، برخلاف قوانین شریعت که قابل نسخ نمیباشد. بنابر آنچه گفته شد اسلام دوگونه مقررات دارد: یکی مقررات ثابته که پشتوانه آنها طبیعت ثابت انسان است و به نام شریعت نامیده میشوند و دوم مقررات قابل تغییر که پشتوانه آنها مصلحت وقت میباشد و با تغییر و تحول مصلحت قابل تغییر میباشند؛ مانند این که بشر طبعاً از انتقال از نقطهای به نقطه دیگر بی نیاز نیست ولی سابقاً که مسافرت و پیمودن فواصل، پیاده یا به وسیله اسب و الاغ بود، وضع مقررات زیادی مورد نیاز نبود ولی اکنون که به واسطه توسعه یافتن وسایل، خطوط صحرایی و دریایی و زیرزمینی و هوایی پیش آمده، مقررات بسیار و دقیقی لزوم پیدا کرده است.
از این جا روشن است که گفتن این که اسلام گذشت زمان را درک نکرده است، بسیار بی اساس میباشد.تنها چیزی که معترضی میتواند بگوید این است که احکامی را از اسلام که بامصلحت واقعی این عصر مثلًا وفق نمیدهد نشان داده، به ثبوت برساند یا از مصلحت حکم سؤال کند. این بحث دامنه دراز دارد و تا اندازهای که وضع این نوشته اجازه میداد تعقیب کردیم و در عین حال اگر در اطراف بحث ابهامی باقی بماند یا اشکالی بوده باشد، ممکن است تذکر بدهید تا به بحث ادامه دهیم.
📚 بررسی های اسلامی، ج2
___________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
📸 #پوستر| سیره علامه طباطبایی(ره) در ماه مبارک رمضان
___
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880