eitaa logo
تفسیر المیزان
9.6هزار دنبال‌کننده
180 عکس
39 ویدیو
0 فایل
تفسیر المیزان علامه طباطبایی ره 🙏راه حمایت از کانال: ۵۸۹۲۱۰۱۳۰۸۱۵۷۲۶۸ جعفری. بانک سپه ارتباط @samad10011
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 تفسیر آیه2⃣1⃣تا5⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰لاَى يَوْمٍ أُجِّلَت ... لِّلْمُكَذِّبِينَ 2⃣1⃣تا5⃣1⃣ 🔸كلمه به معناى مدتى است كه براى چيزى معين شده باشد و به معناى اجل قرار دادن براى چيزى است، كه البته در لازمه آن كه همان تأخير باشد نيز استعمال مى شود، مثلا وقتى مى گويند: (قرض موجل ) معنايش قرض مدت دار است، به خلاف (قرض حال) كه به معناى قرض فورى است، و اين معنا با آيه مناسب تر است تا معناى لغوى كلمه. و ضمير در به امور مذكور يعنى طمس نجوم، شكافتن آسمان، ريشه كن شدن كوهها، و تعيين وقت شهادت رسولان بر مى گردد. و معناى آيه اين است كه: اين امور براى چه روزى تأخير داده شده، و خلاصه چه روزى صورت مى گيرد. 🔸اين احتمال هم داده شده كه: كلمه به معناى مدت قرار دادن براى چيزى باشد، و ضمير مقدر در آن به رسل و يا به آنچه كه كلام بدان اشعار دارد، و مربوط به اخبارى است كه رسولان از احوال آخرت داده اند برگردد، و معنا چنين باشد: چند سال و يا چند قرن به رسولان مهلت داده اند تا بعد از آن مهلت براى شهادت حاضر شوند، و يا چند قرن معين كرده اند تا بعد از آن آنچه انبيا خبر داده اند واقع شود، و صحنه هول انگيز قيامت و تعذيب كفار و تنعيم مؤمنين محقق گردد. و ليكن اين احتمال خالى از خفاء نيست. 🔸اين آيه شريفه و آيه بعدش يعنى روبرهم (لاى يوم اجلت ليوم الفصل ) به صورت سؤال و جواب آمده تا عظمت و هول انگيزى آن روز را رسانيده تعجب شنونده را برانگيزد، و اصل معنا اين است كه اين امور تأخير انداخته شده براى روز فصل . 🔸و اين نوع جمله هاى استفهامى در معناى تقدير قول است، و معناى آن اين است كه: دليل بر عظمت اين روز و هول انگيزى و عجيب بودنش، اين است كه مى پرسند: براى چه روزى اين امور عظيم و هائل و عجيب تأخير انداخته شده اند، پس جواب داده مى شود براى روز فصل. 🔸و منظور از (روز فصل ) روز جزاء است كه در آن خداى تعالى بين خلائق فصل قضا مى كند، همچنان كه فرمود: (ان اللّه يفصل بينهم يوم القيمه ) (خداوند در روز قیامت بین آنان فصل قضاء می کند) . 🔸و جمله (و ما ادراك ما يوم الفصل) ( تو چه می دانی که یوم الفصل چیست) تعظيمى است از آن روز، و از وقايع آن روز. 🔸(ويل يومئذ للمكذبين ) - كلمه به معناى هلاكت است، و مراد از تكذيب گران روز فصل است، كه وعده اش را به ايشان داده اند چون سياق آيات، سياق رساندن اين معناست كه آن روز واقع شدنى است، و به همين منظور هم سوگند ياد شده. 🔸و در اين جمله نفرينى به تكذيب گران شده، و به همين نفرين اكتفا شده، ديگر جواب كلمه را نياورده، و نفرموده: (اذا النجوم طمست ) -( وقتى ستارگان تيره مى شود چه مى شود)، و تقدير كلام اين است كه وقتى چنين و چنان مى شود (آنچه وعده اش به شما داده شده واقع مى شود). و يا اين است كه وقتى چنين و چنان مى شود (روز فصل واقع گشته ) و تكذيب گران هلاك مى شوند، (كه جمله هايى كه بين گيومه است حذف شده و آن نفرين به جايش نشسته است ). __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بحث روایتی از تفسير شریف المیزان 🔰بحث روایتی🌺 🔸در كتاب خصال از ابن عباس روايت آورده كه گفت: روزى ابوبكر به حضور رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم عرضه داشت: يا رسول اللّه محاسنت زود سفيد شد؟ فرمود: سوره ، ، ، و مرا پير كرد. 🔸و در الدر المنثور است كه نجارى، مسلم، نسائى و ابن مردويه از ابن مسعود روايت كرده اند كه گفت: روزى در حالى كه ما با رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم در غار منى جاى گرفته بودیم، ناگهان حالت وحی به آن جناب دست داد، و سوره (والمرسلات عرفا) نازل گرديد، رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم در همان حال آن را مى خواند و من از دهانش ‍ مى گرفتم هنوز دهان رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم از خواندن اين سوره باز نايستاده بود كه ناگهان مارى بر آن جناب حمله كرد، رسول خدا صلى اللّه عليه و آله وسلم فرمود: او را بكشيد، دويديم كه مار را بكشيم، ليكن دست ما به آن نرسيد و فرار كرد، رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود من از شر شما حفظ شده ام، همانطور كه شما از شر اين مار حفظ شديد. 🔸مؤلف: صاحب الدر المنثور اين روايت را به دو طريق ديگر نيز نقل كرده. 🔸و در تفسير قمى در ذيل جمله (والمرسلات عرفا) گفته: اين آيات تابع يكديگر و مترتب برهمند. 🔸و در مجمع در ذيل همين آيه گفته: بعضى معتقدند كه مرسلات ملائكه اى هستند كه براى ابلاغ او امر و نواهى خداى تعالى ارسال شده اند، (نقل از روايت هروى از ابن مسعود و نقل از ابى حمزه ثمالى يكى از اصحاب على عليه السلام از آن جناب). 🔸و در تفسير قمى در ذيل جمله (فاذا النجوم طمست ) گفته است: يعنى نور ستارگان از بين مى رود، و خود آنان فرو مى ريزند. 🔸و در همان كتاب در روايت ابى الجارود از امام ابى جعفر عليه السلام آمده كه در تفسير جمله مذكور، فرمود: (طمس نجوم ) از بين رفتن روشنى آنها است، و در تفسير آيه (و اذا السماء فرجت ) فرمود: يعنى آسمان منشق مى شود. (و اذا الرسل اقتت) يعنى رسولان در اوقاتى مختلف مبعوث مى شوند. 🔸و در مجمع البيان است كه امام صادق عليه السلام در معناى جمله فرمود: يعنى در اوقات مختلف مبعوث شدند. 🔸و در تفسیر قمى در ذيل جمله (لاى يوم اجلت) فرموده: يعنى تأخير انداخته شده. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
نظر یکی از مخاطبان کانال🔰
🌺ترجمه آیات سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ترجمه آیات 🔸آيا ما پيشينيان را (به كيفر كفر) هلاك نكرديم؟6⃣1⃣ 🔸از پى آنان هم قومى ديگر را (كه منكران قرآن باشند) نيز هلاك مى كنيم7⃣1⃣ 🔸ما بدكاران عالم را همين گونه هلاك مى سازيم8⃣1⃣ 🔸واى در آن روز به حال آنان كه آيات خدا را تكذيب كردند!9⃣1⃣ 🔸آيا ما شما آدميان را از آبى نطفه بیقدر بدين زيبايى نيافريديم0⃣2⃣ 🔸سپس آن را (از صلب پدر) به قرارگاه رحم منتقل ساختيم1⃣2⃣ 🔸تا مدتى معين و معلوم (در رحم بماند)2⃣2⃣ 🔸و ما تقدير مدت رحم (و تعيين سرنوشت او تا ابد) را كرديم، كه نيكو مقدر حكيمى هستيم 3⃣2⃣ 🔸واى در آن روز به حال آنانكه آيات خدا را تكذيب كردند 4⃣2⃣ 🔸آيا ما زمين راکفایت (بر هر امر بشر)قرار نداديم؟5⃣2⃣ 🔸تا زندگان روى زمين تعيش كنند و 🔸مردگان درونش پنهان شوند6⃣2⃣ 🔸و در زمين كوههاى بلند برافراشتيم و از ابر و باران به شما آب زلال گوارا نوشانديم 7⃣2⃣ 🔸واى در آن روز به حال آنانكه آيات خدا را تكذيب كردند 8⃣2⃣ 🔸خطاب رسد اى منكران! شما امروز به سوى آن دوزخى كه تكذيب كرديد برويد9⃣2⃣ 🔸برويد زير سايه دودهاى آتش دوزخ كه از سه جانب شما را احاطه کند0⃣3⃣ 🔸نه آنجا سايه اى خواهد بود و نه از شرار آتش هيچ نجاتى دارند۳۱ 🔸آن آتش هر شرارى بيفكند مانند قصرى است ۳۲ 🔸گويى آن شراره به شتران زرد موى مانند است۳۳ 🔸واى در آن روز به حال آنان كه آيات خدا را تكذيب كردند۳۴ 🔸اين روزى است كه كافران (برنجات خود) سخنى نتوانند گفت۳۵ 🔸و به آنها رخصت عذرخواهى نيز نخواهند داد۳۶ 🔸واى در آن روز به حال آنان كه آيات خدا را تكذيب كردند ۳۷ 🔸اين روز فصل (حكم و جدايى نيك و بد) است كه شما را با همه در گذشتگان پيشين به عرصه محشر جمع گردانيم ۳۸ 🔸پس اگر فکر و حیلتی بر نجات خود مى توانيد حیلت كنيد۳۹ 🔸واى در آن روز به حال آنانكه آيات خدا را تكذيب كردند۴۰ 🔸آن روز سخت بندگان با تقوا در سايه درختان بهشت و كنار نهرهاى جارى متنعمند۴۱ 🔸و از هر نوع ميوه كه مايل باشند فراهم است۴۲ 🔸به آنها خطاب شود كه از هر طعام و شراب بخواهيد بخوريد و بياشاميد كه شما را گوارا باد پاداش اعمال نيكى كه در دنيا بجا آورديد۴۳ 🔸ما البته نيكوكاران آن عالم را چنين پاداش مى دهيم۴۴ 🔸واى در آن روز به حال آنانكه آيات خدا را تكذيب كردند۴۵ 🔸اى كافران شما هم بخوريد و تمتع بريد به عمر كوتاه دنيا كه شما بسيار بدكاريد۴۶ 🔸واى در آن روز به حال آنانكه آيات خدا را تكذيب كردند۴۷ 🔸و هر گاه به آنها گفته شد كه نماز و طاعت خدا را به جاى آريد اطاعت نكردند۴۸ 🔸واى در آن روز به حال آنانكه آيات خدا را تكذيب كردند ۴۹ 🔸شما پس از آيات خدا (كه آن را تكذيب كرديد) باز به كدامين حديث ايمان مى آوريد؟!۵۰ ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بیان آیات 🔸اين آيات حجت هايى است كه بر يگانگى خداى تعالى در ربوبيت دلالت مى كند، ادله اى است كه به حكم آن بايد يوم الفصلى باشد، و در آن مكذبين به جزاى خود برسند، و نيز به كيفرهايى كه براى آنان تهيه شده، و به نعمت و كرامتى كه براى مردم با تقوى آماده شده اشاره مى كند، و سوره را با توبيخ و مذمت منكرين كه از عبادت خدا و ايمان به گفتار او استكبار مى ورزند، ختم نموده است. ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات 6⃣1⃣تا8⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰أَ لَمْ نهْلِكِ الاَوَّلِينَ6⃣1⃣ 🔰 ثمَّ نُتْبِعُهُمُ الاَخِرِينَ7⃣1⃣ 🔰 كَذَلِك نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِينَ8⃣1⃣ 🔸استفهام در اين آيه انكارى است، و منظور از امثال قوم نوح و عاد و ثمود است، كه از امت هاى قديم العهدند، و منظور از امت هايى است كه بعدا به ايشان پيوستند، و كلمه به معناى آن است كه چيزى را دنبال چيزى ديگر قرار دهند. 🔸در جمله (ثم نتبعهم) كلمه را به رفع مى خوانيم، بنابر اينكه استينافى و از نو باشد، چون عطف به كلمه نيست، وگرنه آن نيز مجزوم مى شد. و معناى آيه اين است كه: ما تكذيب گران را كه در امتهاى اولين بودند هلاك كرديم، و سپس ما امتهاى ديگر را به دنبال آنان هلاك مى كنيم. 🔸و جمله (كذلك نفعل بالمجرمين ) به منزله تعليل براى مطالب قبل است، و لذا بدون فصل (واو) آمده و عطف به ما قبل نشده، گويا گوينده اى پرسيده: آخر چرا هلاك شدند؟ در پاسخ فرموده: براى اين كه سنت ما با مجرمين همين است، و اين آيات - به طورى كه ملاحظه مى كنيد - انذار است، و مى خواهد لحن بيان را به همان اصلى كه محور آيات اين سوره است يعنى جمله (ويل يومئذ للمكذبين ) برگرداند، و در عين حال حجتى است بر يگانگى خدا در ربوبيت، چون هلاك كردن انسانهاى مجرم، خود تصرفى در عالم انسانى و تدبيرى براى آن است، و چون غير از خدا هلاك كننده اى نيست، و خود مشركين هم به اين اعتراف دارند، پس رب هم تنها او است و غير او ربی و معبودى نيست. 🔸علاوه بر اشارات نامبرده بر وجود يوم الفصل هم دلالت دارد، چون اهلاك قومى به خاطر جرائمى كه داشته اند وقتى تصور دارد كه قبلا تكليف كرده باشد، و تكليف هم وقتى مى تواند متوجه قومى بشود كه مجازاتى هم در كار باشد، اطاعت كاران را پاداش و گنهكاران را كيفر دهند، پس معلوم مى شود كه در اين ميان يوم الفصلى هست، و در آن افراد مطيع پاداش، و عاصيان كيفر داده مى شوند، و پاداش و كيفر آن روز از جنس پاداش و كيفر دنيا نيست، چون پاداش و كيفر دنيوى نمى تواند همه اولين و آخرين را شامل شود، پس در اين ميان روزى هست كه هر انسانى در برابر هر كارى كه كرده جزا داده مى شود، و اين همان روز فصل و روز (مجموع له الناس) است. ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 0⃣2⃣تا3⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰أَ لَمْ نخْلُقكم مِّن مَّاءٍ مَّهِينٍ ... فَنِعْمَ الْقَدِرُونَ0⃣2⃣تا3⃣2⃣ 🔸استفهام در اين آيه انكارى است، و كلمه مهين به معناى آبى خواراست، كه خودش نمى تواند خود را نگه دارد، و مراد از آن نطفه است، و مراد از مكين محفظه رحم است، و منظور از معلوم مدت حمل است. 🔸و فعل از باب قدر به معناى اندازه گيرى است، و حرف براى تفريع قدر بر خلق است، و معنايش اين است كه: ما شما را خلق كرديم و حوادثى كه بعدها بر سرتان مى آيد و اوصاف و احوالى كه در آينده به خود مى گيريد همه را معين و تقدير كرديم. خلاصه هم خلقتان كرديم، و هم حوادثى كه در طول زندگى برايتان پيش مى آيد معين كرديم، يكى عمرش طولانى و ديگرى كوتاه شد، يكى قيافه اش ‍ زيبا و ديگرى زشت شد، يكى سالم و ديگرى مريض شد، و همچنين از نظر رزق و چيزهاى ديگر. 🔸بعضى احتمال داده اند كه: جمله قدرت در مقابل عجز گرفته شده باشد، و مراد اين باشد كه ما بر همه اينها تواناييم. ولى وجه قبلى وجيه تر است. 🔸و معناى آيه اين است كه: ما شما را از آبى پست و ناچيز كه همان نطفه باشد آفريده ايم، و آن آب را در قرارگاهى محفوظ كه همان رحم مادران باشد جاى داديم، و تا مدتى معلوم كه همان مدت حمل باشد در آنجا نگه داشتيم، پس ما همه اين حوادث و صفات و احوال را كه با هستى شما ارتباط دارند تقدير كرديم، و چه خوب مقدرى هستيم ما. 🔸در اين آيات و اينكه مضمونش حجتى بر وحدانيت خداى تعالى در ربوبيت است، نظير آن بيانى كه در آيات سابق داشتيم جريان دارد. و همچنين در اينكه اين حجت نامبرده حجت بر تحقق يوم الفصل نيز هست، چون ربوبيت اقتضاى آن دارد كه مربوبين در برابر ساحتش خضوع كنند، و اين خضوع همان گرويدن به دينى است كه مربوب را مكلف به تكاليفى مى كند، و تكليف هم جز بر دائر كردن جزا در برابر اطاعت و عصيان تمام نمى شود، و روزى كه مكلفين در آن روز به جزاى اعمال خود مى رسند، همان يوم الفصل است. ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه5⃣2⃣تا6⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰أَ لَمْ نجْعَلِ الاَرْض كِفَاتاً5⃣2⃣ 🔰 أَحْيَاءً وَ أَمْوَتاً 6⃣2⃣ 🔰... فُرَاتا6⃣2⃣ 🔸كلمه و همچنين كلمه به معناى جمع كردن و ضميمه كردن است، مى فرمايد: مگر ما نبوديم كه زمين را كفات كرديم، يعنى چنان كرديم كه همه بندگان را در خود جمع مى كند، چه مرده ها را و چه زنده ها را. بعضى گفته اند: كفات جمع كفت به معناى ظرف است. و معناى آيه اين است كه: مگر ما زمين را ظرفهايى براى جمع احيا و اموات نكرديم . ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه7⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و جعلنا فيها رواسى شامخات7⃣2⃣ 🔸 كلمه جمع است، كه به معناى كوه پا بر جا و استوار است، و به معناى كوههاى بلند است، و گويا آوردن كلمه زمينه چينى است براى آيه (و اسقيناكم ماء فراتا)، چون نهرها و چشمه هاى طبيعى همه از كوهها منفجر مى شود، و به طرف دشت ها سرازير مى گردد، و كلمه به معناى آب گوارا است، در دليل بودن اين آيات هم همان بيان كه در آيات قبل داشتيم مى آيد. ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 9⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰انطلِقُوا إِلى مَا كُنتُم بِهِ تُكَذِّبُونَ9⃣2⃣ 🔸اين آيه حكايت فرمانى است كه در يوم الفصل به ايشان داده مى شود، صاحب كلام خداى تعالى است، به قرينه اينكه در آخر آيات مى فرمايد: (اگر نيرنگى داريد به كار ببريد)، و مراد از جمله (آنچه همواره تكذيبش مى كردند) جهنم است، و كلمه به معناى روانه شدن و منتقل گشتن از جايى به جاى ديگر و بدون مكث است. و معناى آيه اين است كه: به ايشان گفته مى شود از محشر بدون هيچ درنگى به سوى آتش روانه شويد، همان آتشى كه همواره تكذيبش مى كرديد. ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه0⃣3⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰انطلِقُوا إِلى ظِلٍّ ذِى ثَلَثِ شعَبٍ0⃣3⃣ 🔸مفسرين گفته اند: مراد از اين سايه دودى است كه از آتش ‍ جهنم بالا مى رود، همچنان كه در جاى ديگر فرموده: (و ظل من يحموم) یعنی سایه ای از دود. 🔸و نيز در مورد انشعاب آن به سه شعبه گفته اند: اين اشاره است به عظمت دود جهنم، چون دود وقتى خيلى متراكم و عظيم باشد شاخه شاخه مى شود. ________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a