🌺 تفسیر آیه 0⃣2⃣تا3⃣2⃣سوره #المرسلات از تفسير شریف المیزان
🔰أَ لَمْ نخْلُقكم مِّن مَّاءٍ مَّهِينٍ ... فَنِعْمَ الْقَدِرُونَ0⃣2⃣تا3⃣2⃣
🔸استفهام در اين آيه انكارى است، و كلمه #ماء مهين به معناى آبى خواراست، كه خودش نمى تواند خود را نگه دارد، و مراد از آن نطفه است، و مراد از#قرار مكين محفظه رحم است، و منظور از #قدر معلوم مدت حمل است.
🔸و فعل #فقدرنا از باب قدر به معناى اندازه گيرى است، و حرف #فاء براى تفريع قدر بر خلق است، و معنايش اين است كه: ما شما را خلق كرديم و حوادثى كه بعدها بر سرتان مى آيد و اوصاف و احوالى كه در آينده به خود مى گيريد همه را معين و تقدير كرديم. خلاصه هم خلقتان كرديم، و هم حوادثى كه در طول زندگى برايتان پيش مى آيد معين كرديم، يكى عمرش طولانى و ديگرى كوتاه شد، يكى قيافه اش زيبا و ديگرى زشت شد، يكى سالم و ديگرى مريض شد، و همچنين از نظر رزق و چيزهاى ديگر.
🔸بعضى احتمال داده اند كه: جمله #قدرنااز قدرت در مقابل عجز گرفته شده باشد،
و مراد اين باشد كه ما بر همه اينها تواناييم. ولى وجه قبلى وجيه تر است.
🔸و معناى آيه اين است كه: ما شما را از آبى پست و ناچيز كه همان نطفه باشد آفريده ايم، و آن آب را در قرارگاهى محفوظ كه همان رحم مادران باشد جاى داديم، و تا مدتى معلوم كه همان مدت حمل باشد در آنجا نگه داشتيم، پس ما همه اين حوادث و صفات و احوال را كه با هستى شما ارتباط دارند تقدير كرديم، و چه خوب مقدرى هستيم ما.
🔸در اين آيات و اينكه مضمونش حجتى بر وحدانيت خداى تعالى در ربوبيت است، نظير آن بيانى كه در آيات سابق داشتيم جريان دارد. و همچنين در اينكه اين حجت نامبرده حجت بر تحقق يوم الفصل نيز هست، چون ربوبيت اقتضاى آن دارد كه مربوبين در برابر ساحتش خضوع كنند، و اين خضوع همان گرويدن به دينى است كه مربوب را مكلف به تكاليفى مى كند، و تكليف هم جز بر دائر كردن جزا در برابر اطاعت و عصيان تمام نمى شود، و روزى كه مكلفين در آن روز به جزاى اعمال خود مى رسند، همان يوم الفصل است.
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه5⃣2⃣تا6⃣2⃣ سوره #المرسلات از تفسير شریف المیزان
🔰أَ لَمْ نجْعَلِ الاَرْض كِفَاتاً5⃣2⃣
🔰 أَحْيَاءً وَ أَمْوَتاً 6⃣2⃣
🔰... فُرَاتا6⃣2⃣
🔸كلمه #كفات و همچنين كلمه #كفت به معناى جمع كردن و ضميمه كردن است، مى فرمايد: مگر ما نبوديم كه زمين را كفات كرديم، يعنى چنان كرديم كه همه بندگان را در خود جمع مى كند، چه مرده ها را و چه زنده ها را. بعضى گفته اند: كفات جمع كفت به معناى ظرف است. و معناى آيه اين است كه: مگر ما زمين را ظرفهايى براى جمع احيا و اموات نكرديم .
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه7⃣2⃣ سوره #المرسلات از تفسير شریف المیزان
🔰و جعلنا فيها رواسى شامخات7⃣2⃣
🔸 كلمه #رواسى جمع #راسيه است، كه به معناى كوه پا بر جا و استوار است، و #شامخات به معناى كوههاى بلند است، و گويا آوردن كلمه #رواسى زمينه چينى است براى آيه (و اسقيناكم ماء فراتا)، چون نهرها و چشمه هاى طبيعى همه از كوهها منفجر مى شود، و به طرف دشت ها سرازير مى گردد، و كلمه #فرات به معناى آب گوارا است، در دليل بودن اين آيات هم همان بيان كه در آيات قبل داشتيم مى آيد.
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 9⃣2⃣سوره #المرسلات از تفسير شریف المیزان
🔰انطلِقُوا إِلى مَا كُنتُم بِهِ تُكَذِّبُونَ9⃣2⃣
🔸اين آيه حكايت فرمانى است كه در يوم الفصل به ايشان داده مى شود، صاحب كلام خداى تعالى است، به قرينه اينكه در آخر آيات مى فرمايد: (اگر نيرنگى داريد به كار ببريد)،
و مراد از جمله (آنچه همواره تكذيبش مى كردند) جهنم است، و كلمه #انطلاق به معناى روانه شدن و منتقل گشتن از جايى به جاى ديگر و بدون مكث است. و معناى آيه اين است كه: به ايشان گفته مى شود از محشر بدون هيچ درنگى به سوى آتش روانه شويد، همان آتشى كه همواره تكذيبش مى كرديد.
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه0⃣3⃣ سوره #المرسلات از تفسير شریف المیزان
🔰انطلِقُوا إِلى ظِلٍّ ذِى ثَلَثِ شعَبٍ0⃣3⃣
🔸مفسرين گفته اند: مراد از اين #ظل سايه دودى است كه از آتش جهنم بالا مى رود، همچنان كه در جاى ديگر فرموده: (و ظل من يحموم) #واقعه_۴۳ یعنی سایه ای از دود.
🔸و نيز در مورد انشعاب آن به سه شعبه گفته اند: اين اشاره است به عظمت دود جهنم، چون دود وقتى خيلى متراكم و عظيم باشد شاخه شاخه مى شود.
________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 1⃣3⃣سوره #المرسلات از تفسير شریف المیزان
🔰لا ظلِيلٍ وَ لا يُغْنى مِنَ اللَّهَبِ1⃣3⃣
🔸 #ظل ظليل به معناى سايه خنك است، سايه اى كه از رسيدن حرارت به انسان جلوگيرى كند، و براى آدمى ساترى از آزار حرارت باشد، و اينكه مى فرمايد سايه شعبه دار ظليل نيست، منظور اين است كه از هرم آتش و شعله هاى سرخ وزردو سبز آن جلوگيرى نمى كند.
__
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 2⃣3⃣و3⃣3⃣سوره #المرسلات از تفسير شریف المیزان
🔰إِنهَا تَرْمِى بِشرَرٍ كالْقَصرِ 2⃣3⃣
🔰كَأَنَّهُ جِمَلَتٌ صفْرٌ3⃣3⃣
🔸ضمير #انها به (نار - آتش ) بر مى گردد هر چند در كلام نامى از #نار برده نشده بود، و ليكن از سياق معلوم است. و كلمه #شرربه معناى زبانه هايى است كه از آتش بر مى خيزد. و معناى #قصرمعلوم است و كلمه #جماله جمع جمل است، كه به معناى شتر نر است، و معناى آيه روشن است.
_______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات 5⃣3⃣و6⃣3⃣سوره #المرسلات از تفسير شریف المیزان
🔰هَذَا يَوْمُ لا يَنطِقُونَ 5⃣3⃣
🔰وَ لا يُؤْذَنُ لهَُمْ فَيَعْتَذِرُونَ6⃣3⃣
🔸كلمه #هذا اشاره است به ﷼يوم الفصل و مراد از #يوذن اذن در سخن گفتن و يا عذرخواهى كردن است.
و جمله #فيعتذرون عطف است بر جمله #يؤذن و هر دو در سلك نفى قرار دارند، مى فرمايد امروز روزى است كه اهل محشر - از انسانها - سخن نمى گويند و اذن سخن گفتن به ايشان داده نمى شود، و يا اذن عذرخواهى كردن به ايشان داده نمى شود، پس اعتذارى نخواهند كرد. و نفى نطق در اين آيه با اثبات آن در آيات ديگر منافات ندارد، چون روز قيامت مواقف بسيار و مختلف دارد، در يك موقف از ايشان سؤال مى شود جواب هم مى دهند،
🔸و در موقفى ديگر بر دهان آنان مهر مى زنند و نمى توانند سخن بگويند، و ما در تفسير آيه شريفه (يوم يات لا تكلم نفس الا باذنه ) #هود_۱۰۵ بيانى در اين باره داشتيم، بدانجا مراجعه شود.
______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه8⃣3⃣و9⃣3⃣ سوره #المرسلات از تفسير شریف المیزان
🔰هَذَا يَوْمُ الْفَصلِ جَمَعْنَكمْ 8⃣3⃣
🔰وَ الاَوَّلِينَ فَإِن كانَ لَكمْ كَيْدٌ فَكِيدُونِ9⃣3⃣
🔸روز قيامت را از اين جهت يوم الفصل خوانده كه خداى تعالى در آن روز جدا سازى مى كند، و ميان اهل حق و اهل باطل با داورى خود جدايى مى اندازد، همچنان كه فرمود: (ان ربك هو يفصل بينهم يوم القيمه فيما كانوا فيه يختلفون ) #سجده_۲۵ و نيز فرموده: (ان ربك يقضى بينهم يوم القيمه فيما كانوا فيه يختلفون ) #یونس_۹۳ كه در يكى تعبير به فصل، و در ديگرى تعبير به قضا كرده است.
🔸و خطاب (كم - شما را) در جمله (جمعناكم و الاولين ) به تكذيب گران اين امت است، بدان جهت كه جزء آخرين هستند، و به همين جهت در مقابل #اولين قرارشان داد، و در جاى ديگر به نحو جامع فرموده: امروز روزى است كه همه مردم در آن جمع مى شوند، (ذلك يوم مجموع له الناس ) #هود_۱۰۳ و در جاى ديگر فرموده: (احدی از ایشان را از قلم نمی اندازیم ) (و حشرناهم فلم نغادر منهم احدا) #کهف_۴۷
🔸و معناى اينكه فرمود: (فان كان لكم كيد فكيدون) اين است كه اگر شما حيله اى عليه من داريد تا با آن حيله عذاب مرا از خود دفع كنيد، آن حيله را بكار ببريد، و اين خطاب را اصطلاحا تعجيزى مى گويند، و معنايش اين است كه شما چنين نيرويى نداريد، در آن روز به طور كلى همه نيروها از شما گرفته مى شود، و با ظهور اين حقيقت كه (لا قوه الا لله) خود ستمكاران با ديدن عذاب يقين مى كنند، و بلكه مى بينند كه قوت همه اش از آن خدا است، و اينكه خدا شديد العذاب است، و اين زمانى است كه پيشوايان از پيروان خود بيزارى مى جويند، و عذاب را مى بينند، و همه اسبابها از كار مى افتد.
#بقره_۱۶۶
🔸و اين آيه يعنى آيه (ان كان لكم كيد فكيدون ) مدلولى وسيع تر از آيه شريفه زير دارد كه مى فرمايد: (ای گروه جن وانس اگر می توانید به قسمتی از اقطار آسمان ها وزمین نفوذ کنید بکنید، ونفوذ نخواهید کرد مگر با داشتن قدرت ) #الرحمن_۳۳ چون اين آيه تنها قدرت بر فرار را نفى مى كند، به خلاف آيه مورد بحث كه همه انحاى حيله را نفى مى كند.
🔸در جمله #فكيدون التفاتى به كار رفته ، چون در جملات قبل خداوند تعبير به #ما مى كرد و مى فرمود: (ما شما را جمع مى كنيم )، و در اينجا تعبير به من كرده، و نكته در آن اين است كه امر #كيدون تعجيزى است، و متعلق آن كيد با كسى است كه همه قوتها و قدرتها از اوست، و او تنها خداى تعالى است، و اگر مى فرمود: (فكيدونا) یکتایی خدارانمی رسانید.
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات1⃣4⃣و2⃣4⃣ سوره #المرسلات از تفسير شریف المیزان
🔰إِنَّ الْمُتَّقِينَ فى ظِلَلٍ وَ عُيُونٍ 1⃣4⃣
🔰وَ فَوَكِهَ مِمَّا يَشتهُونَ 2⃣4⃣
🔸مراد از كلمه #ظلال سايه هاى بهشت، و مراد از كلمه #عيون چشمه هاى آن است، كه اهل بهشت از آن سايه ها استفاده نموده، و از آن چشمه ها مى نوشند، و كلمه #فواكه جمع فاكهه است كه به معناى ميوه است.
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه3⃣4⃣ سوره #المرسلات از تفسير شریف المیزان
🔰كلوا و اشربوا هنيئا بما كنتم تعملون 3⃣4⃣
🔸 مفاد اين آيه اذن و اباحه است، تو گويى خوردن و نوشيدن كنايه است از مطلق تنعم به نعمتهاى بهشتى و تصرف در آن، هر چند كه از مقوله خوردن و نوشيدن نباشد. و استعمال اين كنايه شايع است، همچنان كه خوردن مال را كنايه مى گيرند از مطلق تصرف، مثلا مى گويند مال مردم را مخور، يعنى در آن تصرف مكن.
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه4⃣4⃣ سوره #المرسلات از تفسير شریف المیزان
🔰انا كذلك نجزى المحسنين4⃣4⃣
🔸 در اين جمله سعادت اهل بهشت را مسجل مى سازد.
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a