✅ مباحثه هندسی علامه طباطبایی با پدر رهبر انقلاب
آیتالله سید محمد خامنهای، برادر بزرگ رهبر انقلاب در مورد ارتباطات خانوادگی و مباحثات علامه طباطبایی با مرحوم پدرشان میگوید:
« با علامه طباطبایى البته ارتباط ما بیشتر بود براى این که از دوستان نزدیک پدرم بود هر سال مشهد مىآمدند چند ماه مىماندند ارتباط خانوادگى بود....خوب ایشان مشهد مىآمدند ما در جلساتى که ایشان با پدرم داشت مىنشستیم و با افکار ایشان با حرفهاى ایشان آشنا بودیم و اینها روى آن دوستى که داشتند من الان به ذهنم مىآید بیشتر روزهاى هفته حالا شاید منظم نبود ولى هفتهاى چند روز را ایشان آنجا مىآمد قبل از ظهر یک ساعت به ظهر مىآمدند مىنشستند چاى مىخوردند و دو به دو حرف مىزدند و حتى حرفها حرفهاى علمى هم بود مختلف من یادم مىآید که کاغذ گذاشته بودند راجع به مباحث هندسه بحث مىکردند...»
📔 آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مصاحبه سید محمد خامنه ای، جلسه اول، شماره بازیابی 9941، 27/6/1385
________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ صلوات ما برای عرض ادب است
آیتالله جوادی آملی:
مرحوم علامه طباطبایی به فردی که در مورد فایده صلوات از ایشان پرسیده بود پاسخ لطیفی دادند.
🔶فرمودند: صلواتی که ما میفرستیم اولاً از خودمان چیزی اهدا نمیکنیم بلکه به خدا عرض میکنیم و از او میخواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد و ثانیاً گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند ولی به ذات اقدس اله که نیازمندند وباید دائماً فیض الهی بر آنها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کردهایم.
🌹بعد مثال میزدند و میفرمودند: اگر باغبانی در باغی که همه گلها و میوههایش مِلک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد، روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد آیا عمل او موجب تقرب به صاحب باغ هست یا نه؟ مسلماً هست.
🙏این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت میکند واِلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسئلت میکنیم بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید. و همین عرض ادب برای ما تقرّب است.
📔 نسیم اندشه، دفتر اول، ص96
____
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
4_6028165433784271894.mp3
565.4K
🎵 بشنوید|حقیقتی تلخ که علامه امینی به علامه طباطبایی گفت
✅ جعل احادیث به نام پیامبر (ص) و به کام فلان و فلان!
🎙 #آیت_الله_جوادی_آملی
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ قبل از المیزان، این را بخوانید!
علامه حسن زاده آملی ره خاطرهای را از مرحوم علامه درباره مدخل المیزان نقل کرده است به شرح زیر:
🔸در صبح روز سه شنبه بیست و پنجم شعبان المعظم ۱۳۸۷ ه ق = ۷ آذر ۱۳۴۶ ه ش در محضر مبارک جناب استاد علامه طباطبایی مدظلهالعالی تشرف حاصل کردم، سخن از زمان تحصیل و کارهای علمی معظم له بمیان آمد فرمودند:
🔹من انتظار آمدن بهار و تابستان را میبرم چه در آن دو فصل چون شبها کوتاه بود شب را به مطالعه و نوشتن بروز میآوردم و در روز میخوابیدم.
🔸سپس درباره تفسیرش فرمودند: من اول در روایات بحار بسیار فحص و تتبع کردم که از این راه کاری کرده باشم و درباره روایات تألیفی در موضوعی خاص داشته باشیم، بعد در تلفیق آیات و روایات زحمت بسیار کشیدهایم تا اینکه به فکر افتادیم بر قرآن تفسیری نویسیم ولی چنین میپنداشتم که چون قرآن بحر بی پایان است اگر به همه آن بپردازیم مبادا توفیق نیابیم لذا آنچه از قرآن در اسماء و صفات الهی و آیات معاد و از اینگونه امور بود جدا کردیم که هفت رساله مستقل در هفت موضوع تألیف کردهام، تا اینکه به تفسیر قرآن اشتغال ورزیدیم که اکنون چهارده جلد آن طبع و منتشر شد.
🔸این سخن استاد در آن روز بود و امروز بحمدالله تعالی توفیق یافت که تفسیر المیزان را در بیست مجلد در مدت بیست سال به اتمام رسانید
📔یادنامه فیلسوف الهی، علامه طباطبایی،خرداد61، نشریه شماره 47 حزب جمهوری اسلامی
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ نظر علامه درباره یک بیت از حافظ
از علامه طباطبایی پرسیدند: معنای این بیت خواجه حافظ چیست که میگوید:
نو بهار است، در آن کوش که خوشدل باشی
که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی
🔸فرمودند: « نوبهار کنایه از ایام جوانی و نشاط زندگی انسانی است. خواجه در این بیت به سالک خطاب میکند که دوران جوانی را پیش از فرارسیدن فصل کهولت و فرسودگی و پیری مغتنم شمار که همیشگی نیست؛ و روزگار عمر و حیات را پیش از حلول موت دریاب و قدم همتی در راه رسیدن به کمالات و حیات طیبه دیدار حضرت حق که به منظور آن آفریده شدهای بردار؛ چنانکه در روایت داریم:
« اغتنمْ خمسًا قبل خمسٍ: شبابَك قبل هرمكَ و صحتَك قبل سقمِكَ وغناكَ قبل فقرِك وفراغَك قبل شغلِك و حياتَكَ قبل موتِكَ»
(پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت بشمار: جوانیات را پیش از پیری. تندرستیات را قبل از بیماری، توانگریات را قبل از فقر، فراغت پیش از اشتغال، و زنده بودنت را پیش از مرگ.
🔸و کوشش کن تا با ذکر و مراقبه و توجه به حضرت حق سبحانه و انس با او، اضطراب و غفلت و نگرانی باطنی را زدوده و به خوشدلی و آرامش و اطمینان قلبی به حیات طیبه جوار و دیدار حق راه یابی که:
أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (سوره رعد، آیه 28).
📔کتاب در محضر علامه طباطبایی، ص 385.
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ جامع ترین ذکر
___________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۲
___________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸 تکان خوردن درختان یک جنگ در اثر وزش باد از نمای بالا
... وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
و در گردش بادها، نشانههایی از یکتایی خدا برای مردمی است که عقلشان را به کار میاندازند.
📖 جاثیه:5|ترجمه علی ملکی
✍️ سید مفسران علامه طباطبایی ره:
« و تصریف الریاح » یعنى گرداندن بادها از این سو به آن سو، و فرستادنش از سویى به سویى دیگر، که در همین گرداندن بادها فواید عمومى بسیارى نهفته است و از همه فوائدش عمومىتر، حرکت دادن ابرهاست به نقاط مختلف جهان و یکى دیگر تلقیح گیاهان و دفع عفونتها و بوهاى بد است.
📔ترجمه المیزان، ج18، ص238.
___________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ #سوال_مهم
🔸 آیا قبول دارید که دین اسلام نتوانسته است گذشت زمان را درک کند و دین باید مطابق خواست زمان و مکان باشد؟
🔹این که «اسلام نتوانسته است گذشت زمان را درک کند و دینی مطابق خواست زمان و مکان باشد» سخنی است که به تفکر شعری شبیهتر است تا تفکر فلسفی. زمان و مکان تغییری نکرده که موجب تغییر قوانین اجتماعی انسانی باشد: روز و شب همان روز و شب است و زمین و هوا و غیره هماناند که هزاران سال پیش بودند. آنچه هست طرز زندگی انسان با پیشرفت روزافزون خود تغییر کرده و روز به روز به توقعات و خواستههای انسان افزوده یا تغییر داده و میدهد. نیروی فعاله انسان بر اثر افزایش شگرف خود، به خود جرأت میدهد که انواع خوش گذرانی ها و بهره مندی هایی که شاهان دیروز به فکرش نمیافتادند، گدایان امروز به فکرش بیفتند و بخواهند.
این تحوّل فکری در جامعه عیناً مانند تحول فکری در یک فرد است که به واسطه احوال مختلفه زندگی او پیش میآید. یک فرد بی بضاعت دست خالی تنها در فکر شکم میباشد و همه چیز را فراموش میکند. همین که نان روزانهاش تأمین شد به فکر پوشاک می افتد و پس از تأمین آن به فکر منزل و تشکیل خانواده و پس از آن اولاد و پس از آن توسعه زندگی و تکثیر ثروت و بسط افتخارات و تشریفات و خوش گذرانی های گوناگون و به همین ترتیب قوانین اجتماعی امروز خواست اکثریت افراد جامعه را پشتوانه خود قرار میدهد اگر چه مطابق مصلحت واقعی جامعه نیز باشد و خواست اقلیت را بی اثر میشمارد اگرچه مطابق مصلحت واقعی جامعه نیز باشد. ولی طرز تفکر اسلامی جز این است. اسلام در تشریعات خود انسانی طبیعی (به اصطلاح قرآن کریم فطرت انسانی را) پشتوانه قرار میدهد؛ یعنی ساختمان وجودی انسان را با تجهیزات ویژهای که به آنها مجهّز است مدّ نظر قرار میدهد و نیازمندیهایی که این ساختمان با تجهیزات خود نشان میدهد مراعات نموده، در برابر آنها قوانین مربوطه وضع میکند. در نتیجه، نظر اسلام از قوانین موضوعه خود تأمین مصلحت واقعی جامعه میباشد، خواه باخواست اکثریت وفق دهد و خواه نه و همین قوانین است که اسلام آنها را به نام شریعت نامیده و قابل تغییر و تبدیل نمیداند، زیرا پشتوانه آن آفرینش طبیعی انسان است و قابل تغییر نیست و تا انسان، انسان است نیازمندیهای طبیعی آن ثابت میباشد. اسلام غیر از قوانین ثابته خود (شریعت) مقررات قابل تغییر نیز دارد و آن مقرراتی است که مربوط به تحولات زندگی است و بر اثر پیشرفت مدنیت و نسبت این مقررات قابل تغییر به قوانین شریعت، مانند نسبت قوانین قابل نسخ مجلس شوراست به قانون اساسی غیرقابل تغییر.
اسلام به والی حکومت دینی اختیار داده در شعاع قوانین شریعت، در مورد لزوم، طبق مصلحت وقت و با صوابدید شوری، تصمیمات مقتضی گرفته، اجرا نماید و این مقررات تا مصلحت مقتضی است، اعتبار دارند و با ارتفاع مصلحت منسوخ میشوند، برخلاف قوانین شریعت که قابل نسخ نمیباشد. بنابر آنچه گفته شد اسلام دوگونه مقررات دارد: یکی مقررات ثابته که پشتوانه آنها طبیعت ثابت انسان است و به نام شریعت نامیده میشوند و دوم مقررات قابل تغییر که پشتوانه آنها مصلحت وقت میباشد و با تغییر و تحول مصلحت قابل تغییر میباشند؛ مانند این که بشر طبعاً از انتقال از نقطهای به نقطه دیگر بی نیاز نیست ولی سابقاً که مسافرت و پیمودن فواصل، پیاده یا به وسیله اسب و الاغ بود، وضع مقررات زیادی مورد نیاز نبود ولی اکنون که به واسطه توسعه یافتن وسایل، خطوط صحرایی و دریایی و زیرزمینی و هوایی پیش آمده، مقررات بسیار و دقیقی لزوم پیدا کرده است.
از این جا روشن است که گفتن این که اسلام گذشت زمان را درک نکرده است، بسیار بی اساس میباشد.تنها چیزی که معترضی میتواند بگوید این است که احکامی را از اسلام که بامصلحت واقعی این عصر مثلًا وفق نمیدهد نشان داده، به ثبوت برساند یا از مصلحت حکم سؤال کند. این بحث دامنه دراز دارد و تا اندازهای که وضع این نوشته اجازه میداد تعقیب کردیم و در عین حال اگر در اطراف بحث ابهامی باقی بماند یا اشکالی بوده باشد، ممکن است تذکر بدهید تا به بحث ادامه دهیم.
📚 بررسی های اسلامی، ج2
___________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
📸 #پوستر| سیره علامه طباطبایی(ره) در ماه مبارک رمضان
___
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ مقربترین عمل در ماه مبارک رمضان از نظر علامه طباطبایی
از علامه طباطبایی سوال شد:
مقربترین عمل از ماه صیام که سالک را به مقصد نایل میسازد و انقطاع از عالم طبع حاصل میشود، چیست؟
حضرت علامه:
ماه مبارک رمضان ماشاالله پر از اعمال است؛ اما آنچه لازم است، آن است که سالک مراقبه را در هیچ یک از اعمال به اقتضای آن عمل فراموش ننماید.
با روزه، جوع و عطش روز قیامت را به یاد آورد و توجه داشته باشد که تمام اعضا وجوارحش روزهدار باشند؛ چنانکه روایت بر آن دلالت دارد.
با قرآن خواندن نیز کلام الهی را در نظر داشته باشد و توجه کند به اینکه حضرت حق _سبحانه_است که با او سخن میگوید و در واقع، سخن را از وی _تبارک وتعالی_شنوا باشد.
دعاهای توحیدی را برای خواندن انتخاب کند، همچون دعای سحر، و در امور دیگر مراقبه را به اقتضای خودش داشته باشد.
📔ثمرات حیات، ص۲۰۷
___
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅علامه طباطبایی:
🔸گرسنگی موجب سبکی و نورانیت نفس می گردد و فکر در حال گرسنگی می تواند به طیران در بیاید.
🔸[البته]به اندازه ای که باعث بر ضعف نگردد و احوالش را مشوش ندارد. غذای زیاد خوردن و سیر بودن(پر بودن معده)، نفس را ملول و خسته و سنگین می کند و از سیر در آسمان معرفت باز می دارد.
🔸صوم و روزه از عبادات بسیار ممدوح است و در روایت معراجیه که خطاب و تکلم خدا با حبیبش رسول الله(صلی الله علیه و آله) بیان می شود خطابات عجیبی درباره جوع دارد و مزایای این امر را در سیر و سلوک به طرز شگفت انگیزی بیان می کند.(روایت معراجیه در ارشاد القلوب دیلمی و جلد17بحارالانوار)
📔رساله لب اللباب(دروس اخلاقی و عرفانی علامه طباطبایی)، علامه حسینی طهرانی
___
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آخرین سفارش علامه طباطبایی (ره)
علامه طباطبایی اهل مراقبه بود، یک وقت خدمت آن بزرگوار رسیدیم که دستور العملی به ما بدهد فرمود: مراقبه و محاسبه این حالت را، شخص سالک باید از ابتدای سیر و سلوک تا انتهاء ملتزم باشد.
فرمود آخر شب، قبل از خواب اعمالی را که در روز انجام داده اید بررسی کنید.
هر یک از اعمالتان که خوب بود خدا را برای آن حمد و سپاس گویید و توفیق انجام بهتر آن را در روز بعد از خداوند مسالت کنید.
اگر خدای ناکرده تقصیر و یا خطایی مرتکب شده بودید، فورا توبه کنید و تصمیم بگیرید که دیگر آن را انجام ندهید. اگر دیدید خلاف های شما متعدد است تصمیم بگیرید فردا آن را کم کنید. خلاصه فرمود: مراقبه و محاسبه باید همیشه باشد.
حتی در این اواخر که نمی توانست درست حرف بزند یکی از رفقاء از ایشان خواسته بود توصیه هایی بفرمایید باز فرمود: مراقبه، محاسبه
📚 صراط حمید (دستور العمل های اخلاقی و عرفانی)نویسنده : حمید کامران ماوردیانی
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ حقيقت اسلام كجاست؟
وقتي از علامه ميپرسيدند چرا حتي يكي از كشورهاي اسلامي جزو سرزمينها مترقي و پيشرفته نيست؟ اين واقعيت تلخ را تاييد ميكرد و ميگفت:
«بايد ديد در كدام يك از اين كشورها كه نام اسلامي دارند، قوانين اسلام اجرا ميشود. گذشته از اين كه اسم دين روي اينها گذاشته شده، آيا از حقيقت اسلام هم بهرهاي بردهاند يا فقط بعضي عبادات اسلامي مثل نماز و روزه و حج را از روي عادت انجام ميدهند؟
آيا چيزي از قوانين فردي، اجتماعي، جزايي و حقوقي اسلام را زنده نگه داشتهاند؟ اگر نه، آيا مسخره نيست كه انحطاط كشورهاي اسلامي را به گردن اسلام بيندازيم؟»
📚 علامه سيد محمدحسين طباطبايي، مجموعه مفاخر ايران زمين، جلد 9
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ آشنای آسمان
یکی از کسانی که در قم با علما و دانشمندان زیادی محشور بوده و به عبارتی «معتمد العلماء» شناخته میشود، محمدتقی انصاریان است که از این نشست و برخاستها خاطرات زیادی دارد. ایشان اکنون آنچه از مجالست با علامه طباطبائی در ذهن داشته، یا مطالبی که از دیگر افراد شنیده به رشته تحریر درآورده و به صورت یک کتاب چاپ شده است.
در مقدمه کتاب آمده است: آنچه پیش روی عزیزان است، نه بحثی است علمی و نه حتی شرح حال نویسی عالمی بزرگ، شنیدهها و دیدههای این کمترین، از مردی بزرگ است که بزرگیش هنوز در میان ابرهای ذهنی و فکری و قضاوتهای نادرست برخی پنهان است. ادای دینی است به آن عالم زاهد در برابر برخی بداخلاقی بد زمانه. به هر حال، سیره علامه برای دوران ما بسیار لازم است، پادزهری برای بداخلاقیهای سیاسی، اجتماعی و ...
📗 یک روایت از کتاب:
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد ثقفی، نقل میکردند زمانی که مرحوم آقای الهامی، کتاب زرتشت را نوشت، آنرا خدمت علامه طباطبائی برد و مطالب نگاشته شده در این کتاب را برای ایشان خواند. آقای الهامی میگفت: هنگام خواندن من، ایشان بسیار دقت کردند و از تحقیق و بررسی که من انجام داده بودم، خوشحال شدند. اما یک جمله فرمودند: آقای الهامی! اگر زرتشت روز قیامت به تو بگوید چرا چنین گفتی و با من چنین کردی، چه خواهی کرد و چه جوابی داری؟
علامه سفارش میکردند که هیچ گاه مطالب علمی را با اطمینان کامل و قاطعانه بیان نکنید، مراقب باشید، بررسی و تحقیق کنید و همیشه یک «ان قلت» و اما و شاید هم در کارتان باشد. علم و تحقیقات همیشه همان جا به پایان نمیرسد.
________________
@all_mizan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نقل قول رهبری از مرحوم سید علی قاضی درباره اهمیت نماز شب
_______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
علامه طباطبایی در ماه رمضان هنگام غروب پیاده به حرم مطهر مشرف میشد و پس از بوسیدن ضریح به خانه میرفت و افطار میکرد
📔مجله پیام انقلاب، شماره123
_______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ تاریخ پایان المیزان و توصیهای به طلاب علوم دینی
علامه حسنزاده آملی ره:
▫️مرحوم علامه طباطبایی، در آخر تفسیر تاریخ اتمام را مرقوم فرموده به این عبارت:
تم الکتاب و الحمدلله و اتفق الفراغ من تألیفه فی لیله القدر المبارکه الثالثه و العشرین من لیالی شهر رمضان من شهور سنه اثنتین و تسعین و ثلاثماته بعد الالف من الهجره و الحمدلله علی الدوام و الصلوه علی سیدنا محمد و آله السلام.
👈طلاب عزیز ما سرمشقق بگیرند که حضرت علامه طباطبائی شب قدر را به بحث و تحقیق آیات قرآنی احیا می کرد و تفسیرش در این شب فرخنده به پایان رسید، آری اینچنین باید بکار بود و به شعر رسا و شیوای شمس الدین محمد بن محمود آملی صاحب نفائس الفنون:
به هوس راست نیاید به تمنی نشود
کاندرین راه بسی خون جگر باید خورد
📔 یادنامه فیلسوف الهی، علامه طباطبایی، خرداد61، نشریه شماره 47 حزب جمهوری اسلامی
_______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 احضار روح پدر علامه طباطبایی و گلایه از فرزند
✅ اخلاص عجیب این مرد را ببینید. ده هزار صفحه تفسیر نوشته که 40 سال است حوزه میهمان این کتاب است. باز میگوید فکر نمیکردم ثوابی بر آن مترتب باشد!!
#حسینی_قمی
_______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ببینید | نظر خاص #مسعود_فراستی، منتقد سینما درباره شخصیت علامه طباطبایی
✅ من شخصا خیلی مخلص این مرد بزرگم...
✅ اینقدر این مرد جلو است و اینقدر زیبا، عمیق و اصیل و باسواد است که کربن و بزرگان در محضرش زانو میزنند.
_______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
روایتی از طلاب جاهل و مظلومیت علامه طباطبایی
در جواب گلایه یکی از شاگردان از آزار و اذیت بعضی اشخاص، استاد دشیری با حالت تأثر شدیدی فرمودند:
بخاطر اینکه مرحوم طباطبایی(ره) تدریس حکمت داشتند، بعضی اشخاص در شهر قم به نیت رمی جمرات می آمدند و درب منزل آقای طباطبایی(ره) را سنگباران میکردند و این عمل را بر خود فریضه میدانستند!
ما این صحنه ها را به چشم دیدیم!
سبحان الله! آقای طباطبایی(ه) خیلی مظلوم بودند!
آقای طباطبایی(ه) خیلی صبور بودند!
اینها با خون جگر مطالبی را حفظ کردند تا معارف ریشه کن نشود.
این جهال که کم هم نیستند، حالا هم هستند!
صبور باشید.
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
_______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
ما تَشاوَر قوْمٌ اِلّا هُدُوا اِلی رَشْدِهم
امام حسن (علیهالسلام):
هیچ قومی با یکدیگر مشورت نکردند مگر آن که به راه پیشرفت خود رهنمون شدند.
🌺خجستهمیلاد کریم آل طه، حضرت امام حسن مجتبیٰ(ع) و روز اکرام بر شما مبارک!
_______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ سیادت جالب مرحوم علامه طباطبایی
آیت الله حسینی طهرانی، در کتاب "مهر تابان" میگوید:
«استاد ما علاّمه، از طرف پدر از اولاد حضرت امام حسن مجتبي عليهالسّلام و از اولاد إبراهيم بن إسمعيل ديباج هستند. و از طرف مادر از اولاد حضرت امام حسين عليه السّلام ميباشند. و لذا كتابهائي را كه در شادآباد تبريز نوشتهاند در آخر كتاب بنام «سيّد محمّد حسين حسني حسيني طباطبائي» نويسنده را نام برده و خاتمه دادهاند.»
📔مهر تابان، ص37
_______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ پاسخ علامه طباطبائی به سوال خبرنگار کویتی درباره امام حسن(ع)
#میلاد_سبط_اکبر_مبارکباد
حجت الاسلام قرنی:
🔶در اوايل پيروزي انقلاب يکي از دوستان کويتيام که مجلهاي را در کويت منتشر ميکرد، به ايران آمد. از من خواست که مقدمات مصاحبهاي فرهنگي با مرحوم علامه طباطبايي (ره) را براي او فراهم کنم. خدمت مرحوم علامه رفتيم و مصاحبه مفصلي در زمينههاي مختلف فرهنگي با موضوعات مختلف حديث، کلام، فقه، اصول، تاريخ و حکمت شکل گرفت و در آن نظريات تشيع در حوزههاي مختلف بيان شد.
وي ميافزايد: مصاحبه ادامه داشت تا اينکه به مسأله امامت و قضيه امامت امام مجتبي (ع) رسيد. دوست کويتي من پرسيد؛ «شما درباره صلح امام مجتبي (ع) چه نظري داريد و آن را چگونه توجيه ميکنيد؟»
🔶مرحوم علامه که در طول مصاحبه با اشتياق و با سعه صدر به سؤالات پاسخ ميداد، با شنيدن اين پرسش برافروخت و متشنج شد. چند دقيقهاي جرأت حرف زدن نداشتيم. پس از دقايقي علامه فرمودند: «آقا، آقا، آقا! مثل اينکه امام حسن مجتبي (ع) در زندگي و در امامتش مرکتب خلافي شده و در طول تاريخ هر کسي به نوعي مسأله را توجيه کرده و حالا هم نوبت به من رسيده که من چگونه آن را توجيه کنم. اين چه سؤالي است که مطرح ميکنيد؟ واي بر ما که امام مجتبي (ع) در بين شيعه يک چهره مظلوم و نعوذبالله گنهکار است که عملکردش احتياج به توجيه دارد.»
قرني در بيان ادامه اين سخن خود ميافزايد: همراه با دوست روزنامهنگار کويتيام به علامه عرض کرديم که شما در اين باره توضيح بفرماييد تا مقداري زنگارزدايي و غبارروبي شود. علامه فرمود: «مظلوميت امام حسن (ع) به اين نيست که قبرش چراغ و گنبد و بارگاه ندارد. ما تا اسم مظلوميت امام مجتبي (ع) را ميآوريم، مسأله قبر و زائر و چراغ و فرش و گنبد را مطرح ميکنيم.
🔸مظلومیت امام مجتبي (ع) به اين است که آن حضرت بين ما شيعيان هم يک چهره متهم است
📔خبرگزاری مشرق نیوز
_______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880