⁉️ چیستی توبه!؟
«لَیسَتِ التَّوبَةُ لِلَّذِینَ یَعمَلُونَ السَّیِّئَاتِ حَتَّی إذَا حَضَرَ أحَدَهُمُ المَوتُ قَالَ إنِّی تُبتُ الآنَ.»
✍️ توبه برای کسانی که گناه میکنند و تا مرگشان فرا میرسد میگویند «الآن توبه کردم» نیست.
✅ اگر بخواهیم توبه را تا زمان مرگ به تأخیر بیاندازیم، هیچگاه موفق به توبه نخواهیم شد.
📚( سوره نساء، آیه ۱۸)
@allame_hasanzadeh
آن که از مرگ میترسد،
از خودش میترسد.
💫علامه حسن زاده آملی ( ره)
📘منبع:صد کلمه
@allame_hasanzadeh
لزوم حرکت به سوی فقر و فنا :
انسان در هر راهى غير از راه فنا و عبوديّت مطلقه حضرت حقّ تباركوتعالى قدم بگذارد، سرمايه وجودى خود را تباه ساخته و خسرانزده و تهىدست و با كوهى از حسرت از دنيا خواهد رفت.
مگر نه اينست كه خداوند علىّ أعلى در مصحف كريم ميفرمايد:
«هركس هدف و مقصدى غير از خود خداوند داشته باشد راه را گم نموده و نابود شده است.»
بههمينجهت، اكتفانمودن به ماسوىاللـه را هر چند امرى نورانى باشد، زيان سنگين و غيرقابلجبران دانسته، و همگان را به ذات خداوند تبارك و تعالى سوق داده و آن را از همه چيز بهتر و برتر مىشمردند.
در مقامى كه به ياد لب او مىنوشند
سفله آن مست كه باشد خبر از خويشتنش
تا وقت هست بايد در راه سير و سلوك قدم گذاشت، و اين مسير را طوعا و از روى اختيار طىّ نمود.
حضرت آقاى حدّاد رضواناللـهتعالىعليه مىفرمودند:
بالأخره اين راه را بايد طىّ كرد و بدون ترديد از انسان اعتراف به نيستى و عجز خواهند گرفت؛
اگر با اختيار خود اين راه را برود كه رفتهاست وگرنه با زور و اجبار او را خواهند برد، پس چه بهتر كه انسان با اراده و اختيار خود برود.
اكثر انسانها، كال و نارس از دنيا مىروند
انسان در أثر ضعف إدراك، و از سوى ديگر غرور و هوس و تكبّر، تنها همين ظاهر حيات دنيا را مىبيند و در أثر پرداختن به مظاهر و اشتغال به كثرات اين عالم، از عالم ملكوت و آنچه براى او در آن عوالم مهيّا شده غافل مانده و آن قابليّتها و استعدادهاى خداوندى را براى هميشه با خود دفن خواهد كرد.
و لذا ايشان مىفرمودند:
«نوع أفراد بنىآدم، كال و نارس از دنيا مىروند. ميوه كال غيرقابلاستفاده است؛ نه طعم و مزهاى دارد و نه خاصيّتى، و قابلخوردن نيست.»
انسان بايد اين راه را در همين نشأه دنيا طىّ كند و همين جا به لقاء و زيارت خدا مشرّف شود.
منبع
نور مجرد _سید محمد صادق حسینی طهرانی
@allame_hasanzadeh
5.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #استوری
⚠️ هوای نفس از جلوههای شیطان است
@allame_hasanzadeh
♦️#توحیدصمدی ۴۸♦️
🌸 #نفْس نیاز به #توحّد دارد.
🌷 عزیزانِ معتکف ! در اعتکاف قرار گرفتید، آمدید اینجا نفس را گرفتید گذاشتید در زندان. ایشان میگوید میخواهم بیرون بروم گشت بزنم، نمیگذارم، حق نداری!
🌹 خب کسی دیپلم گرفته، برگهی مدرک دیپلمش را گرفته و با یک نخی و سوزنی به پشت خودش اتصال داده و در خیابان همینجور میدوید و این برگه هم دنبال سر او میدوید!
🌷 به او گفتند چرا اینکار را میکنی؟ گفت: دوازده سال من دنبال او دویدم، اقلاً ایشان یک ساعت، نیم ساعتی دنبال من بدود ببیند من چقدر سختی کشیدم!
🌹خب حالا نفس، بیرون که بودیم؛ بروم به فلانی سر بزنم، چشم بلند میشود و میرود. به فلانی زنگ بزنم، چشم. آنجا برویم چه کنیم، چشم. هرچه ایشان گفت ما گفتیم چشم.
🌷 الان که آمدیم سه روز اینجا بنشینیم، ایشان میگوید که دلم میخواهد بیرون بروم. نمیگذارم تو بدان که، کمی به من چشم، چشم بگو ببین اینهمه من به تو چشم گفتم چقدر بر من سخت گذشته!
🌹 تو همیشه همه گفتی، من گفتم چشم. حالا اجازه بده من بگویم، تو بگو چشم. حالا میبینید سختش هست.
🌷 حالا انشاءالله روزی برسد؛ چون اعتکافِ دههی سوم ماه رمضان، اعتکافش از این اعتکاف خیلی سنگینتر است، شریفتر است. ده شبانه روز.
🌹 و چقدر خوب میشود. آدم نیاز به این شعلهها دارد. بخصوص الان وضع اجتماعی که ما داریم، ما حتماً نیاز داریم.
🌷 یا باید دریا بشوید، که حتماً شدید، من جسارت نمیکنم. یا باید آدم دریا بشود که این اجتماع آدم را آلوده نکند. این محیط و این اداره و این کوچه و این خیابان و این دوست و این منزل و این فامیل و این اطراف و اینگونه بیچارگیها ...
🌹 یا خیلی دریا شده، یا اگر دریا نیست بالاخره گرفتاری پیش میآید. هر چند روزی به یک همچین توحُّدی نیازمند است.
📓 حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی
📚 گنجینه آثار - DVD شماره ۵، مراسم اعتکاف سال ۱۳۷۹ ش
@allame_hasanzadeh
💫الـهــــی
همنــشین از همنشین رنـــگ می گیرد،
خــوشا آنکه با تو همنشین باشد....
📘الهی نامه
💫 علامه حسن زاده آملی ( ره)
@allame_hasanzadeh
"نفی خواطر"
♧بدان که خیالات تو تنها کاری که برای تو کرده اند. اینست که تو را از سیر به دیار ملکوت ،یعنی از "طیران و عروج" باز داشته اند.پس خیالات را برای حیوانات بگذار،تو انسانی،با عقل و عاقل معقول باش."
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
تبلیغات و تعرفه تبلیغات👇
@tablighat_allameh
مدیر(پیشنهادات و انتقادات):👇
@alfaghir_59
آی دی کانال:👇
@allame_hasanzadeh
کپی بدون ایدی کانال👈مجاز باصلوات جهت ظهور
إِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَ (۱۸)
او (برای مبارزه با قرآن) اندیشه کرد و مطلب را آماده ساخت!
فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ(۱۹)
مرگ بر او باد! چگونه (برای مبارزه با حق) مطلب را آماده کرد!
ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ(۲۰)
باز هم مرگ بر او، چگونه مطلب (و نقشه شیطانی خود را) آماده نمود!
#ترجمه_مکارم_شیرازی
@allame_hasanzadeh
ثُمَّ نَظَرَ(۲۱)
سپس نگاهی افکند،
ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ(۲۲)
بعد چهره درهم کشید و عجولانه دست به کار شد؛
ثُمَّ أَدْبَرَ وَ اسْتَكْبَرَ(۲۳)
سپس پشت (به حقّ) کرد و تکبّر ورزید،
فَقالَ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ يُؤْثَرُ(۲۴)
و سرانجام گفت: «این (قرآن) چیزی جز افسون و سحری همچون سحرهای پیشینیان نیست!
إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ(۲۵)
این فقط سخن انسان است (نه گفتار خدا)!»
سَأُصْلِيهِ سَقَرَ(۲۶)
(امّا) بزودی او را وارد سَقَر [= دوزخ] میکنم!
وَ ما أَدْراكَ ما سَقَرُ(۲۷)
و تو نمیدانی «سقر» چیست!
لا تُبْقِي وَ لا تَذَرُ(۲۸)
(آتشی است که) نه چیزی را باقی میگذارد و نه چیزی را رها میسازد!
لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ(۲۹)
پوست تن را بکلّی دگرگون میکند!
#ترجمه_مکارم_شیرازی
@allame_hasanzadeh
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی رضوان الله علیه
💠 هیچ اسمی از اسماءالله تعالی، مکرّر نمیشود. زیرا که در تجلّی، تکرار نیست. چه اینکه اسمِ شریفِ "نور" مثلاً در هر آنی، ظهوری خاصّ دارد.
♻️ "کُلّ یَومِِ هُوَ فِی شأن" که "کُلّهُ هُوَ شأن" است. بنابراین در هر دم که "یوم" است، چه یوم هنگام ظهور است.
💠 در اسم شریف یانور تدبّر کن؛
أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها
♻️ و قرآن را در مراتبِ وجودیاش از عین تا کُتب بنگر. که چنانچه در حدیث آمده است، حَبلِ مَمدود است(= ریسمانِ بلند)
💠 این حَبل مَمدود از فرش تا عرش است؛
اِنَّ اللهَ عَلَی الْعَرشِ اسْتوی.
♻️ اما لفظاً "فَهُوَ غَیر خَفیِّ ایضاً" چه اینکه ذاکر را در هر حال، حالی خاصّ است و در آنحال، اسمی را ذاکر است، به معنایی است که همان اسم. (به معنای همان اسمی است که ذاکر آنست)
💠 در حالِ بعد، به معنیِ دیگر است. مثل الله را که مریض و جائع(=گرسنه) و ضالّ(= گمراه) ندا میکنند.
♻️ آن گوید یاالله، یعنی یاشافی. و آن گوید یا الله، یعنی یا رازق. و این گوید یا الله، یعنی یا هادی. زیرا انسان، قرار و توقّف ندارد و عَلَیالدَّوام مُتقلّب است.(= در تقلّا و تقلّب است) که فارسیِ آن، دگرگونی است.
💠 شیخ اکبر در چند جای فصوص، بر این معنی تصریح کرده است که صاحبِ قلب، در قبولِ تجلّیاتِ حقّ، اَحقّ است نه صاحبِ عقل.!
♻️ که این، (عقل) عِقال است و آن، (قلب) در تقلّب و تنوّع است.!!
(عِقال= سربند، زانوبند شتر)
💠 عارف شبستری در گلشن راز در این معنی فرمود:
نیابد زلف او یک لحظه آرام
گهی بام آورد گاهی کند شام
گِل آدم در آن دم شد مُخمّر
که دادش بوی آن زلف معطّر
دل ما دارد از زلفش نشانی
که خود ساکن نمیگردد زمانی
📘 منبع: هزار و یک نکته، #نکته ۳۵۰ صفحه ۱۸۰
@allame_hasanzadeh