اعتقاد به زندگانى روح
ما مى بينيم كه همه فرقه هاى دنيا از هند و عرب و عجم و جميع ارباب ملل و نحل و يهود و نصارى و محبوس و مسلمين و ساير فرق و طوائف آنان براى مردگانشان صدقه مى دهند و در حق ايشان دعا مى كنند و به زيارتشان مى روند و اگر مردگان پس از موت بدن زنده نمى ماندند تصديق در راه ايشان عبث بود، پس اجماع آن همه بر اين صدقه و بر اين زيارت دليل است كه فطرت اصليه سليمه شان شاهد است كه انسان چيزى است جز اين جسد و آن چيز نمى ميرد بلكه اين جسد مى ميرد.
✍ علامه حسن زاده آملی
📚گنجينه گوهر روان ، ص 161
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🌷💐🌹میلاد با سعادت مرکز عالم وجود، مطلب محبین و مقصد عشاق، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مبارک و فرخنده باد.
🍃🌹🌷🌺🌼🌺🌷🌹🍃
✨ صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ، شَخصِ العرفانِ، عَینِ العیانِ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ، نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ، فاتِحة کِتابِ الشهادة، والی وِلایة السِیادة، الأحَدیة الجَمع الوُجودی، الحَقیقِة الکُلیَّة الشُّهُودی، کَهفِ الإمامةِ، صاحِبِ العَلامةِ، کَفیلِ الدّینِ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ، إنسانِ العَینِ، لُغَزِ الإنشاء، مَضْمونِ الإبداعِ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
(ولایت و انسان کامل)
ولایت خاصّهی محمدیّه جامع همهی مراتبِ ولایاتِ انبیاء است. (چه اینکه نبوّت همهی انبیاء مَجالی و از شئونِ نبوّت اویند.)
"لی مَعَاللهِ وَقتٌ لایَسَعُنی فِیهِ مَلَکُ مُقرّبٌ ولا نَبیٌ مُرسَلٌ"
که نبی و مَلَک نکره در سیاقِ نفی و شاملِ خود آن حضرت که نبیِ مُرسل است، هم هست. که در این مقام همهی تعیُّنات را زیر پَر دارد و این همان مقامِ فوقِ خلافتِ کبری است؛ زیرا که خلافت، به لحاظِ روی به خلق داشتن است و در این مقام، ظهورِ دولتِ ولایتِ مطلقه است.
انسان کامل صاحبِ همّت و دارای مقامِ کُن و صاحبِ اَمر است و دارای ولایت تکوینی است که ماسِویَالله به منزلهی اعضاء و بدن او، و او به منزلهی روح آنهاست.
ولایت درِ بهشت است، ولایت زبان قرآن است، ولایت معیار و مِکیالِ انسانسنج است، و میزانِ تقویم و تقدیر ارزش انسانهاست؛ "اَنَا مَدینةُ الْحکمةِ واَنتَ یاعلی بابُها" که شهر حکمت، بهشت و حضرت خاتم است و علی باب آن.
ولایت از اسم شریف "الباطن" است و نبوّت از اسم شریف "الظّاهر". "ولی" اسمی از اسماءالله است به خلاف "نبی". لذا ختم نمیگردد.
ولایت ولیّ محبوبی کسبی نیست بلکه ازلیّهی ذاتیّهی وَهَبیّه، و از آنِ صاحب نَفْس مُکتَفیّه است که سیّد اولیاء و اوصیاء فرموده است: "کُنتُ ولیّاً وَ آدم بّین الْماء و الطّین"
ولایتِ مطلقهی حضرت خاتم (صَلّیالله علیهِ وَآلهِ وَسلّم) اَجلّ و اعظم از مرتبهی نبوت است و مقام وحدت است؛ به خلاف مرتبهی نبوت که مال مقام کثرت است. و وحدت، اجلّ و اعلی از کثرت است.
خاتم ولایتِ مطلقهی محمّدیّه در عصر غیبت، ولیالله اعظم و حجّت الهی، امام غایب، خاتمالْاَولیاء م ح م د بن الْاِمام الْحسن الْعسکری (علیه السّلام) است.
✍علامه حسن زاده آملی
📚 مآثر آثار، تدوین استاد صمدی آملی، جلد اوّل، ص ۱۲۳
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
بسم الله
#حدیث
🔸 *دستورالعمل روش دعا با اسم اعظم از مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام)*
🔸
▫️١
🔸مرحوم علامه حسنزاده آملی در کتاب «نورٌ علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور» این #دستورالعمل را با این مقدمه نقل میفرمایند که: *«دستورى بسيار بسيار گرانقدر و ارزشمند به رسم بهترين تحفه و عطيه به حضور گوهر شناس قدردان تقديم بدارم»* 👇
🔸فقام البراء بن عازب و قال: یا أمیرالمؤمنین؛ أسألک بالله و رسوله إلاّ خصصتنی بأفضل ما خصّک به رسول الله (صلّی اللّه علیه و آله)، مما اختصه به جبریل، مما بعث به إلیه الرّحمن - عزّ و جلّ -.
فضحک أمیر المؤمنین (علیه السّلام) ثم قال:
🔻لو لا ما سألت ما نشرت ذکر ما أرید أن أستره حتّی أضمّن لحدی.
🔻یا براء؛ إذا أردت أن تدعو الله (عزّ و جلّ) *باسمه الأعظم* :
💥 فاقرأ من *أوّل سوره الحدید إلی آخر ستّ آیات منها*، إلی «علیم بذات الصدور»، و *آخر أربع آیات من سوره الحشر*؛
⚡ ثم ارفع یدیک فقل:
💥 *یا مَن هُوَ هٰکَذا و لَیسَ شَیءٌ هٰکَذا غیرُهُ، أَسأَلُکَ بِحَقِّ هذِهِ الأَسماءِ أَن تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وأَن تَفعَلَ بی* (کذا و کذا ممّا ترید)
🔻 فو الّذی لا إله غیره لتقبلنّ حاجتک. و لو دعوت علی شقیٍّ لسعد.
🔻 فقال البراء: فو اللّه لا أدعو بها لدنیا أبدا.
🔻 فقال (علیه السلام):
أصبت. کذا أوصانی رسول اللّه (صلّی اللّه علیه و آله). غیر أنّه أمرنی أن أدعو بها فی الأمور الفادحه.
🔸
✅ *ترجمه* :
🔸جناب بَراء بن عازب ایستاد و به مولا علی (علیه السلام) گفت:
ای امیرالمؤمنین! به حقّ خدا و رسولش از تو درخواست می کنم که برترین چیزی را که پیامبر خدا فقط به تو مخصوصا عطا کرد، و جبرئیل آن را از جانب خدای رحمن بعنوان عطایی اختصاصی برای پیامبر (صلی الله علیه و آله) عطا نموده باشد، میخواهم از آن عطای مخصوص به من هم عطا بفرمایی (و مرا هم مخصوص بداری).
🔻مولا علی (علیه السلام) خندید و سپس فرمود:
⚡«ای براء! اگر نبود این درخواست تو، این دستورالعمل را تا زمان مرگم که من را در لحد قراردهند، منتشر نمیکردم.
⚡هرگاه خواستی خداوند را به اسم اعظمش بخوانی، از اوّل سوره حدید تا آخر آیه ششم آن، یعنی تا «علیم بذات الصدور»، و چهار آیه آخر سوره حشر را بخوان. آنگاه دستانت را [به دعا] بلند کن و بگو:
💥 *یا مَن هُوَ هٰکَذا و لَیسَ شَیءٌ هٰکَذا غیرُهُ، أَسأَلُکَ بِحَقِّ هذِهِ الأَسماءِ أَن تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وأَن تَفعَلَ بی* (اینجا دعا و حاجت خاصت را از خدا بخواه).
🔻ای خدایی که چنین هستی، به حقّ این نام هایت از تو درخواست می کنم که بر محمّد و خاندان محمّد، درود فرستی و برایم چنین و چنان کنی.
🔻آنچه را میخواهی، بگو.
🔻سپس امیرالمومنین قسم جلاله می خورند: قَسَم به خدا که معبودی جز او نیست، به خواست خداوند، به حاجتت می رسی. و حتی اگر برای هدایت انسانی شقی دعا کنی، او سعادتمند خواهدشد و از شقاوت خارج میشود»
🔻سپس براء بن عازب به مولا گفت: بخدا قسم که با این دعا هرگز برای دنیا درخواست نمیکنم.
🔻حضرت فرمودند: درست است این را برای دنیایت نخواه. همانا پیامبر (ص) هم همینطور من را وصیت کرد. منتها پیامبر (ص) سفارش نمودند که در امور سخت و خیلی مهم دنیا هم این دستوری که به تو دادم را انجام بده.
📚علامه حسنزاده در کتاب «نور علی نور، ص٢٩و٣٠»، نقل از کتاب «دستور معالم الحكم و مأثور مكارم الشيم من كلام اميرالمؤمنين (عليه السلام)»
📚کتاب «تمام نهج البلاغه، ج٣ ص۴٩١ و ۴٩٢» کتاب «کنز العمال، ج٢ ص٢۵٠ حدیث ٣٩۴۵ ذیل فصل في الإسم الأعظم» و «تفسیر الدر المنثور (سیوطی) ج۸ ص١٢٢» و...، همه به نقل از کتاب «فوائد عبدالرحمن أبي علي بن فضالة، ص٢٢ حدیث ٢١»
ادامه👇تکمیل این دستور با حدیثی دیگر 👇
▫️٢
🔸 *تکمله* :
✅ نظیر همین #دستورالعمل، از امام سجاد (علیه السلام) نیز نقل شده، با این تفاوت که در آن حضرت میفرمایند اول دو رکعت نماز بخوان، و بعد از نماز هم ابتدا با حال دعا خدا را حمد کن و صلوات بر رسولش بفرست، سپس آیات مذکور را بخوان.
🔻همچنین حضرت علاوه بر آیات سوره حدید و سوره حشر، بعد آنها، به *دو آیه مشهور سوره آل عمران* هم اشاره میفرمایند، که بر اساس بیان علامه مجلسی و قطب راوندی *«آیه مالکَ المُلک» (آل عمران٢۶و٢٧)* و نیز *«آیه شَهِدَ الله» (آل عمران١٨)* هستند👇
🔸
🔸در دعوات راوندی #حدیث نقل شده که حضرت زین العابدین (علیه السلام) بر شخصی که بر درب خانه مردی نشسته بود گذر کرد و به او فرمود:
چه چیزی سبب شده تو بر درب خانه این شخص ظالم مترف بنشینی؟
گفت: بخاطر بلا و مصیبت.
امام (ع) فرمود: برخیز من تو را به دربی راهنمایی میکنم که از درب خانه او بسی بهتر است، تو را به خدایی هدایت کنم که برایت از او بهتر است.
پس دست او را گرفت تا اینکه به مسجد النبی (صلی الله علیه و آله) رسیدند. سپس امام (ع) فرمود:
💥 *اسْتَقبِلِ الْقِبْلَةَ فَصَلِّ رَکعَتَیْنِ ثُمَّ ارفَعْ یَدَیْکَ إِلَی اللهِ (عز و جل)، فَأَثْنِ عَلَیهِ وَ صَلِّ عَلَی رَسُولِهِ، ثُمَّ ادْعُ بِآخِرِ الحَشْرِ، وَ سِتِّ آیَاتٍ مِن أَوَّلِ الحَدِیدِ، و بِالْآیَتَیْنِ اللَّتَینِ فی آلِ عِمرَانَ، ثُمَّ سَلِ اللهَ فَإِنَّکَ لَا تَسأَلُ شَیئاً إِلَّا أَعطَاکَ.*
🔻رو به قبله دو رکعت نماز بگذار، بعد از نماز دستانت را به دعا بلند کن و خدا را حمد و ثنا بگو و بر رسولش محمد مصطفی(ص) صلوات بفرست، سپس:
💥 *شش آیه اول سوره حدید، و آیات آخر سوره حشر، و دو آیهی سوره آل عمران را بخوان، سپس از خداوند درخواست کن. پس دعا و مسئلتی نمی کنی مگر اینکه به تو عطا کند.*
بحار الأنوار، ج ۸۸ ص۳۷۵
🌐 hadith.inoor.ir/hadith/278767
🔸
✅ *مراحل کامل دستورالعمل* (بر اساس هردو حدیث) :
دو رکعت نماز بخوان.
بعد از نماز با توجه به خدا، شکر و حمد خدا کن و بر رسول خدا (ص) صلوات بفرست. سپس آیات ذیل را با توجه بخوان:
*۶ آیه اول سوره حدید* :
⚡️بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
⚡️سَبَّحَ لِلّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم (١)
⚡️لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير (٢)
⚡️هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيم (٣)
⚡️هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيّامٍ ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ ما يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَ ما يَخْرُجُ مِنْها وَ ما يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما يَعْرُجُ فِيها وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِير (٤)
⚡️لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَى اللّهِ تُرْجَعُ الْأُمُور (٥)
⚡️يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُور (٦)
🔸
*۴ آیه آخر سوره حشر* :
⚡️لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون (٢١)
⚡️هُوَ اللّهُ الَّذِي لا إِلهَ إِلاّ هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيم (٢٢)
⚡️هُوَ اللّهُ الَّذِي لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللّهِ عَمّا يُشْرِكُون (٢٣)
⚡️هُوَ اللّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى يُسَبِّحُ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم (٢٤)
🔸
*دو آیه مالک الملک* :
⚡️قُلِ اللّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير (٢٦)
⚡️تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَيْرِ حِساب (٢٧)
🔸
*آیه شهدالله* :
⚡️شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم
🔸
بلافاصله بعد از اتمام تلاوت کل آیات، دست به دعا بلند کن، به خدا بگو:
*یا مَن هُوَ هٰکَذا و لَیسَ شَیءٌ هٰکَذا غیرُهُ، أَسأَلُکَ بِحَقِّ هذِهِ الأَسماءِ أَن تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وأَن تَفعَلَ بی* (اینجا دعا و حاجت خاصت را از خدا بخواه).
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈
@Salehi786
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
👈🏻کاشف الکرب
از امام جعفر صادق(ص)مروی است ؛ در هر کربی(مشکلی) توسل به صاحب لوای سید الشهدا(ع) به عدد شریف آن جناب:
یا کاشف الکرب عن وجه الحسین(ع)اکشف کربی بحق اخیک الحسین
133 بار(133=عباس)
منبع: کلمه873 هزار و یک کلمه
کانال علامه حسن زاده آملی ره
💠 امام سجّاد عليه السلام:
اَلْقَوْلُ اَلْحَسَنُ يُثْرِي اَلْمَالَ وَ يُنْمِي اَلرِّزْقَ
🍃امام زين العابدين(ع)فرمود: گفتار نيك ثروت را زياد كند و روزي را فراوان می کند.
📚منبع : الخصال، ج 2، ص 317
🌸 فرا رسیدن سالروز میلاد زین العابدین حضرت امام سجاد علیه السلام را تبریک میگوییم.
#امام_سجاد_علیه_السلام
@allame_hasanzadeh
زنده كننده نسل حسينى (ع )
ابوالحسن ، على بن الحسين بن على بن الى طالب عليه السلام ، مشهور به زين العابدين است و او را على اصغر خوانند و حسين را جز از طريق او، نسلى نيست . او يكى از امامان دوازده گانه و از سادات تابعين است .
زهرى گفته است : هيچ قريشى نسبى را برتر از او نيافتم و زين العابدين عليه السلام را ابن الخير تين مى گفته اند؛ زيرا رسول خداوند فرموده : لله تعالى من عباده خيرتان فخيرته من العرب قريش و من العجم فارس . (( خداوند از ميان بندگانش دو تيره را انتخاب فرمود: از عرب ، تيره قريش را و از عجم ، تيره فارس را ))
✍علامه حسن زاده آملی
📚فضایل و سیره چهارده معصوم در اثار علامه حسن زاده آملی
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
اوج مقام حضور
شخص هميشه در حضور است و پاسبان حرم دل است كه امام صادق عليه السلام فرمود: القلب حرم الله فلا تسكن حرم الله غير الله و محاسب اعمال خود و مواظب زبان و قلم خود است ، حتى نياتش را متوجه است . نيت بد هر چند به مرحله عمل نرسد و از جمبه فقهى كيفر نداشته باشد و تعزير و حد بر آن مترتب نشود، در روح و جان او اثر مى گذارد، نيت بد انسان را تيره مى كند.
حضرت امام سجاد عليه السلام در صحيفه بيانى دارد قريب به اين مضمون كه : بارالها! كسى كه نيت گناه تو مى كند، استحقاق كيفر تمام گناهكاران را دارد. جز اين كه بزرگوارى تو عقابش نمى كند و عذابش نمى دهد.
اين مقام حضور تام يك انسان كامل است ، از اين گونه لطايف عرفانى و نكات ذوق در كلمات ائمه اطهارمان عليه السلام بسيار است .
✍علامه حسن زاده آملی
📚فضایل و سیره چهارده معصوم در اثار علامه حسن زاده آملی
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
صدرالمتألّهين میگوید: من پیوسته در این آیات (آیات سوره توحید و اوّل سوره حدید) تفکّر میکردم تا وقتی این حدیث (حدیث امام سجّاد) را دیدم، از شوق گریه کردم.
امام زینالعابدین (ع) فرمود: چون خداوند متعال میدانست که در آخرالزّمان مردمی مُتَعَمِّق، موشکاف، دانشپژوه، فَحّاص و بَحّاث پیدا میشوند، برای آنها سورهی "قُلْ هُوَ اللهُ اَحَد" و آیات اوّلِ سورهی حدید تا "عَلیمٌ بِذَاتِ الصّدُور" را فرستاد تا هر فیلسوفِ مُتألّه مُتعَمِّق، و هر عارفِ پخته و گردنهها پیموده و مراحل و منازل سِیر کرده، بخواهد در معرفةالله سخن بگوید و در دریای بیکرانِ معارفِ الهی غوّاصی بنماید، سورهی اخلاص و آیات اوّلِ سورهی حدید را بیان فرموده است و میزانِ قسطِ همهی آراء و عقائد است.
برای مردم متعمّق و مرد و زن دانشپژوه اجتماع، خزانهها داریم، انبارها و کُنوزِ علوم و معارف داریم.
این خزانهها و کُنوز، آیات قرآنیّه و جوامعِ روائیه است؛ "نهجالبلاغه" و "صحیفه سجادیّه" و دیگر ذخائر علمیّهی محمّد و آل محمّد (ص) است.
امام سجّاد (ع) آیات قرآن را خزائن خوانده است: "آياتُ القُرآنِ خَزَائِنُ فَكُلَّمَا فَتَحْتَ خِزَانَةً يَنبَغِی لَکَ اَن تَنظُرَ مَا فِيهَا" آیات قرآن خزینهها هستند؛ پس هر خزینه را گشودهای، سزاوار است که در آن نظر کنی.
✍علامه حسن زاده آملی
📚 رسالهی قرآن و عترت(ع)/ صفحه ۱۳
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔺لینک #گروه مباحثه اثار علامه حسن زاده آملی ره👇
https://eitaa.com/joinchat/2520646120Ced09c8b1f5
شرح #کتاب_الموت بحارالانوار ۲۵-۱۱-۴۰۲.mp3
14.18M
📣شرح#کتاب_الموت بحارالانوار
مرحله چهارم از مراحل ۶ گانه مرگ انسان مرحله "الحلقوم" است/ لحظه پرخطر "فتنه الممات" بر انسان چه می گذرد؟! / مرحله تجسم اعمال همین مرحله است / ...🌦
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
حال اکثری مردم از نظر علامه
اكثرى مردم از تحصيل معارف حقه و سير بماوراى طبيعت و انس بعالم قدس كه عيش در جوار حق تعالى است مطرودند بلكه بعكس بحيوة دنيا خو كرده اند و به لعب و لهو و زينت و تفاخر و تكاثر در اموال و اولاد سرگرمند و بلذائذ نفسانى و أكل و تمتع حيوانى دل باخته اند
أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ
الْغافِلُونَ (الاعراف 180)
ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَ يَتَمَتَّعُوا وَ يُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ (الحجر 4)
بلكه كسانى در مراقبت و حضورند و از مناهى و ملاهى دورند و بحيلت علم و عمل متحلى اند، باز طائر عرشى جانرا از طيران به قله قاف قرب، و از عروج بمعارج و مدارج ملكوت آنچنانكه مى بايد دور مى بينند تا چه رسد به اولئك كالانعام
✍ علامه حسن زاده آملی
📚نصوص الحكم بر فصوص الحكم 131
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
⬅️ #فصوص_الحکم ⭕️جلسه سیزدهم (و لکونهما مجتمعين في عين الوجود) 🔺موضوع: عرفان 📎پایه: تخصصی مجموعا ۲۳
61-014.mp3
20.04M
⬅️ #فصوص_الحکم
⭕️جلسه چهاردهم (و قوامه بذاته لذاته)
🔺موضوع: عرفان
📎پایه: تخصصی
مجموعا ۲۳۵جلسه
سال تدریس: ۱۳۶۵ ه.ش
✅شارح: حضرت علامه حسن زاده آملی ره
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
لینک ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
لینک تلگرام👇
https://t.me/+LLuKUmkh1VQ2YTU8
گروه مباحثه👇
https://eitaa.com/joinchat/2520646120Ced09c8b1f5
بایگانی👇
@allame_hasanzadeh_bayegani
تبلیغ👇
@tablighat_allameh
مدیر👇
@alfaghir_59
الهى
شکرت که به هر سو رو میکنم کریمه
فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ
برایم تجلى میکند
#الهی_نامه
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
معاد بحار الانوار را نگاه بفرمایید چه فرمایشات عجیبی از زبان ائمه اطهار در ان جا آورده است مثلا ً جناب سید الشهداء برای بهشتیان ظهور می کند و آنها را شاد وخرم می نماید و این شادمانی بر اثر تشریف فرمایی وتجلَی آن جناب است . اینها به زبان نمی آید که چگونه به تشریف فرمایی یک انسان الهی وملکوتی سرور وابتهاج وقرب ومعانی ومعارف وحقایق به بهشتی ها دست می دهد . بهشت هم مراتب دارد و این طور نیست که جناب سید الشهداء برای هر بهشتی تجلَی کند بلکه قابلیت واستعداد می خواهد الدنیا مزرعة الاخرة اگر انسان در این دنیا حسینی بود ، آن جا چنین توفیقی خواهد داشت وسید الشهداء بر او تجلَی خواهد کرد.»
✍علامه حسن زاده آملی
📚شرح اشارات وتنبیهات نمط نهم ( مقامات العارفین ) ص 226
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
علامه حسن زاده4.mp3
3.68M
👈بشنوید
🔺علامه حسن زاده آملی ره
#برشی_از_شرح_فصوص_الحکم
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
کانال تلگرام علامه حسن زاده آملی (ره):
https://t.me/allameh_hasanzade
الهی!
اگرچه علم رسمی سر به سر قیل و قال است؛ باز شکر که علم و کتاب حجابم شدند نه سنگ و گل و درهم و دینار!
#الهی_نامه
#علامه_حسن_زاده
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
انسان در عرفان عملى به جايى مى رسد كه چشم برزخيش باز مى شود، يعنى انسان ها را مطابق سريره و ملكات آنها مشاهده مى كند، مثلا حشر ما در قيامت براى انسان هاى معمولى از مسائل ماوراى طبيعت به شمار مى آيد، ولى براى اهلش ، الان قيامتشان قيام كرده است ، براى مردان بزرگ و اولياى حق قيامت در اين دنيا قيام كرده است .
همين طور پله به پله بالا برويد تا مى رسيد به امام عارفين و متقين ، امام موحدين ، حضرت وصى ، جناب امير المومنين على (عليه السلام ) كه مى فرمايد: (( لو كشف الغطاء لما ازددت يقينا )) دنيا و آخرت به آن صورتى كه بر ما حجاب است براى آن حضرت حجاب نيست .
منبع:گفتوگو با علامه حسن زاده، ص 209.
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
#صدکلمه_درمعرفت_نفس ۲۵-۲-۴۰۱.m4a
18.66M
شرح اجمالی کلمه سی ودوم
آنکه در معرفت انسان وقرآن توغل کند قرآن را صورت کتبیه انسان کامل شناسد و نظام هستی را صورت عینیه او یابد.
#صد_کلمه_درمعرفت_نفس
اثر علامه حسن زاده آملی
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
🌦نکات سخنرانی
انواع وجودات : عینی، ذهنی، لفظی وکتبی
اینکه ما حقایق را با قطعیت نمیدانیم از بیچارگی و دور بودن ما از حجت خداست.
تاکید قرآن به خوانش کتابهای انفسی، عینی وکتبی
قول رهبر عزیزمان چرا رونالدو را همه جوانان میشناسند اما کسی مثل دکتر کاظمی آشتیانی که از مفاخر ماست و مکتشف سلولهای بنیادین بند ناف میباشد را نمیشناسند!!!
قرآن خود را "تبیان کل شیء" میداند و امام علی علیه السلام را "کل شیء احصیناه فی امام مبین" معرفی کرده است.
بزرگان فرموده اند فراگیری مقدمات طب که مربوط به بدن و انزل مراتب نفس ناطقه است واجب است چه رسد به علم معرفت نفس که مربوط به جان ماست...
کلام بزرگان ما خصوصا امامان معصوم علیهم السلام، علم، فصل الخطاب، تفصیل، حجت، قاطع و برهان است نه اینکه اجمال باشد و قوه
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
وفات و عروج ملکوتی و عالم انقلابی و عارف بالله دفتر اولیاء حضرت آیت الله شیخ عبدالقائم شوشتری را تسلیت عرض میکنیم
ایشان از شاگردان برجستهی بزرگانی همچون حضرات آیات بهاءالدینی، بهجت، سید ابوالحسن حافظیان، سید حسین یعقوبی قائنی، سید هاشم رضوی هندی بنارسی، علامه طباطبایی، حسنزاده آملی، سید محمدحسین حسینی طهرانی و ... بودند.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
کانال تلگرام علامه حسن زاده آملی (ره):
https://t.me/allameh_hasanzade
🌺ازنسل حیدری ودلاورتر از تو نیست
یعنی پس ازعلی علی اکبرتر از تو نیست
🌺منطق قبول داشت که باخلق وخوی تو
شخصی میان خلق پیمبرتر از تو نیست
🌺میلاد حضرت علی اکبر (علیهالسلام) و روز جوان مبارک باد
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
کانال تلگرام علامه حسن زاده آملی (ره):
https://t.me/allameh_hasanzade
جوانی که به یقین رسیده بود
👈به مناسبت روز جوان
در باب حقیقة الایمان و الیقین اصول کافى کلینى رضوان اللّه تعالى علیه روایت شده است که رسول اللّه صلّى اللّه علیه و اله و سلّم نماز صبح بگزارد و بعد از نماز جوانى را در مسجد دید که پینگى مى زد و سرش را فرود مى آورد.
رسول اللّه صلّى اللّه علیه و اله و سلّم بدو گفت: اى فلان چگونه صبح کرده اى؟
گفت: یا رسول اللّه صبح کرده ام در حالى که صاحب یقینم.
رسول اللّه صلّى اللّه علیه و اله و سلّم از گفتار وى به شگفت آمد و گفت: هر یقینى را حقیقتى است، حقیقت یقین تو چیست؟
گفت: اى رسول اللّه یقینم مرا اندوهگین کرد و شبم را به بیدارى و روز هاى گرمم را به تشنگى کشانیده است، تا آنکه گویا من اکنون به عرش پروردگار نگاه مى کنم که براى حساب واداشته شده است و خلائق براى حساب محشورند و من در میان آنانم و گویا که به اهل بهشت مى نگرم که در بهشت متنعّمند و یکدیگر را مى شناسند و بر اریکه ها تکیه داده اند و گویا که اهل آتش را مى بینم که در آتش معذّبند و فریاد برمى آورند و گویا که من اکنون آواز زبانه آتش را مى شنوم که بر گوشهاى من مى پیچد.
رسول اللّه به اصحاب خود فرمود: (هذا عبد نوّر اللّه قلبه) این بنده ایست که خداوند دل او را به ایمان روشن کرده است.
سپس رسول اللّه بدو فرمود: (ألزم ما أنت علیه) از این حال جدا مشو.
آن جوان گفت: یا رسول اللّه براى من از خداوند بخواه که در خدمت تو شهادت را روزى من گرداند.
رسول اللّه بخواست که طولى نکشید آن جوان در بعضى از غزوات نبىّ صلّى اللّه علیه و اله و سلّم بعد از نه نفر که وى دهمین بود شربت شهادت چشید.
منبع: ده رساله فارسى، صفحه 214، حضرت علامه حسن زاده آملی ره
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
کانال تلگرام علامه حسن زاده آملی (ره):
https://t.me/allameh_hasanzade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معنای فرج | حضرت علامه حسن زاده آملی ره
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
کانال تلگرام علامه حسن زاده آملی (ره):
https://t.me/allameh_hasanzade
الهی!
به 43 رسیدهام. چند سال ایام صباوت بود و بعد از آن تا اربعین، دوران نخوت جوانی و غرور تحصیل فنون جنون، اینك حاصل بیداری دوسالهام، آهِ گاه گاهی است.
«یا لا اله الاّ انت»! جز آه در بساط ندارم، از من آهی و از تو نگاهی!
#علامه_حسن_زاده
#الهى_نامه
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7