eitaa logo
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
13.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
722 ویدیو
106 فایل
لینک کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7 بایگانی صوت ها و سخنرانی ها👇 @allame_hasanzadeh_bayegani تبادل و تبلیغ👇 @alfaghir_59 🔴مدیریت کانال 👇 @alfaghir_59
مشاهده در ایتا
دانلود
؛✨؛ حديثى را از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نقل مى كنند: « ان الحكمه لتنزل من السماء فلا تدخل قلبا فيه هم غد » حكمت از آسمان نازل مى شود، اما بر قلبى كه در آن همّ و غصّهٔ فردا هست ، نازل نمى شود. نفس "مطمئنه" ، علوم و معارف را مى گيرد. نفس "مضطربه" ، به جايى نمى رسد.  شخصِ پريشان خاطر، عالِم نمى شود. هم واحد مى خواهد. اصولاً "تَعَقُّل" با "تَعَلُّق" جمع نمى شود. كتابهاى تذكره را بخوانيد، با شرح حالِ بزرگان آشنا شويد. ببينيد كه در راهِ معشوقشان كه تحصيلِ علم و كمال است ، مشتهياتِ نفسانى را زير پا گذاشتند. اين بود كه شيخ طوسى شدند، علامه حلى شدند، محقق طوسى شدند، فارابى شدند، ملا صدرا شدند، صاحب جواهر شدند و... ؛ ✨✨✨؛ فضایل و سیره چهارده معصوم در آثار علامه حسن زاده ره ؛ ✨✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
؛✨؛ مسامحه و امروز و فردا نکنید. خود را به قرآن عرضه بدارید. علم و عمل انسان‌سازند. ظاهری دارد ک
؛✨؛ ببین شب و روز داری خودت را چه جوری می‌سازی برادر؟ ما داریم شب و روز، خودمان را می‌سازیم. از ما روحانیون، از کسانی که دلسوزند به حال شما، بخواهید که با شما دعوا کنند. باید خودمان را به قرآن عرضه بداریم، که کتابِ انسان‌ساز است. جناب استاد علامه طباطبایی هفته‌ای یک بار با آقایان در تهران جلسه‌ داشتند. یک بار خدمت ایشان رسیدم.  ‌ فرمود: امروز مهمان خوبی داشتیم به نام کُربن فرانسوی، مترجم با خود داشت. شخصی بود خیلی نجیب و شریف و بسیار کتاب خوانده. « عنوان کرد که آقا من مسلمان و شیعه اثنی‌عشری و از پاریس آمده‌ام.» ما گمان کردیم پدر یا مادرش ایرانی بوده‌اند.  « می‌گفت پدر و مادر و دودمانم همه عیسوی هستند، و این فکر برایم پیش آمد که انسان وقتی می‌خواهد نهالی را غرس کند، از این و آن می‌پرسد که نشانی یک باغبانِ آگاه و وارد و کار کُشته را به او بدهند، چون انسان، نهال و باغش را که دست هر کسی نمی‌دهد. من وجود خودم را به دست چه کسی سپرده‌ام؟» « اَوِستا می گوید حق با ماست. عهدِ عتیق و عهد جدید، و تلمود یهود. و قرآن، پیغمبر، مسلمان‌ها هم می‌گویند حق با ماست.» « گفت ما به فکر افتادیم که ببینیم بالاخره حق با کیست؟ همه کتاب ها را زیر و رو کردم تا رسیدم به قرآن، "و دیدم این کتاب حق است."» هزار نقد به بازار کائنات آرند یکی به سکه صاحب عیار ما نرسد. « در اینجا تسلیم شدم و به این کتاب و صاحبش ایمان آوردم و مسلمان شدم.» « گفت حالا که آمدم به اسلام، دیدم با بودنِ این کتاب، و خاتم انبیا در اینجا چه غوغایی است. گفتم این حق است ، و در میان صحابه و اشخاص و افراد، "علی" را یافتم، و دیدم این "اَبَر مرد" است. حرف هایش، "حرف" است. اینجا زانو زدم. و از فرمایشاتِ او، حسنی و حسینی، و دوازده امامی و شیعه شدم. » ؛ علامه حسن زاده ره؛ ؛ ✨✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
؛✨؛ ببین شب و روز داری خودت را چه جوری می‌سازی برادر؟ ما داریم شب و روز، خودمان را می‌سازیم. از
؛✨؛ بگذارید "قرآن" در اجتماع پیاده بشود. "قرآن حقیقت شماست." حواس شما باید جمع باشد. مبادا یک وقت خود را کنار بکشید که: مهر درخشنده چو پنهان شود شب‌پره بازیگر میدان شود. شما نباید خودتان را کنار بکشید که شب‌پره‌ها بیایند و میدان را بگیرند. همه ما مسئولیم. «کُلُّکُم مسئولٌ» رسول الله فرمود: «و کُلُّهُم یُسأَلون عن رعِیَّهٍ». همه شما مسئولید. از شما سئوال می‌شود فرزندانتان را چطور تربیت کردید؟ خانواده، ارحام، محیط، همه ما مسئولیم. باید طوری قدم برداریم که به آن بچه بدآموزی ندهیم. تکلیفِ من و شما خیلی سنگین است. کار داریم با شما. از شما توقع و به شما اعتراض داریم. دخترانِ من! دارند محیط شما را آلوده می کنند. آفرین بر شما. که مدرسه و دانشگاه و مسجد می‌روید. "حضرت صدیقه طاهره(س)" باید سرمشقتان باشد. ما سرمشق و برنامه داریم: «إِنَّ هَذَا الْقُرآنَ یِهدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ …. یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم..» اگر حیاتِ ابدی آرزو می‌کنید، یک وقت مشمول آن تشر ملائکه نشوید.. « أَلَمْ یَأْتِکُمْ نَذِیر»  چرا این جوری محشور شدید؟ این منبرها، حسینیه‌ها، مسجدها همه کلاس اکابرند. قدرِ این کلاس‌های اکابر را بدانید. خودتان را درست بسازید. ما خیر و سعادت شما را می‌خواهیم. ما حق نداریم در پیشگاه ملکوت عالم یک کلمه حرف برای تشفّی خاطر خودمان بزنیم. ؛ ✨✨✨؛ * سخنرانی علامه حسن زاده ره در جمع اولیاء و مربیان * ؛ ✨✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛ٍ✨؛ « همتِ عالی داشته باش! به حدی که کسی یا چیزی را عبادت نکنی جز خدای تعالی؛ حتی از روی رغبت به بهشت، و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و اِلّا "هوا" ی خود را عبادت کرده ای. ؛ علامه حسن زاده ره؛» "هُوَ خَیرٌ ثَوابَاً وَ خَیرٌ عُقباً" "او" خود بهترین پاداش و بهترین عاقبت است! یک سالکِ فهیم، از خدا، خودِ خدا را می خواهد. چنین کسی وقتِ نیایش، سرگرمِ این چیز و آن چیز نمی شود ، و فرصتِ نابِ با او بودن را از دست نمی دهد. چنین کسی حتی اجازه نمی دهد که کیفیتی به نام بهشت، حجابِ لقایش شود. زیرا خوب می داند که هیچ پاداشی والاتر از خودِ او نیست. او اصلِ همه ی خیرات و برکات است و هر چیزی از او حیات گرفته است. وقتی او هست، همه ی خوبیها هست، و چیزی کم نیست. و خوشا به حال آن کس که عاقبتش خودِ او و وصلِ به اوست. « پیامبر مهربانی ها (ص) : "مَن کانَ لِله کانَ اللهُ لَهُ" آن که از آنِ خداست، خدا نیز از آنِ اوست. » « "اهل بهشت"، جمعی اند، و "اهل خدا" جمعی دگر. آنها را به بهشت برَند، "اِلَی الجَنَّة". و اینها را بسوی خدای رحمن، "اِلَی الرَّحمن". اهل بهشت "فِی شُغُلِِ فاکِهُونَ" اند، مشغول لذت و شادمانی اند. و اهل خدا، "یُحِبُّهُم و یُحِبُّونَهُ"، مشغول محبوب. اهل بهشت، کنار باغ ها و نهرهایند، "فِی جَنّاتِِ و نَهَر". اهل خدا، "عِندَ مَلِیکِِ مُقتَدِرِِ"، نزد پادشاهی مقتدر. اهل بهشت را زنده کنند، و داخل در بهشت کنند. اهل خدا، زنده به "مَعَ الله" اند.» ؛ ✨✨✨؛ *رساله لقاءالله تعالی * *بحار الانوار * ؛ ✨✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
لینک کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7 بایگانی صوت ها و سخنرانی ها👇 @allame_hasanzadeh_bayegani تبادل و تبلیغ👇 @alfaghir_59 🔴مدیریت کانال 👇 @alfaghir_59
؛✨؛ توبه از کارهای بد و خوب! "استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: "توبه حقیقى آن است که از خیر و شرت انابه کنى". من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟ فرمود: آنچه که ما، آن را خیر می‌پنداریم، مانند نماز و روزه، و قرائت قرآن، و درس گفتن، و تحقیقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را موردِ تأمل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند، پس بر شخصِ بینا، واجب است که از این اعمالِ ناقص نیز توبه کند، و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبولِ خداوند است به جاى آورد". ؛ علامه حسن زاده ره؛   « استغفر الله از آنچه که فکر می کنیم خوب است. استغفر الله از کاری که فکر می کنیم خوب است. استغفر الله از سرنوشتی که فکر می کنیم خوب است. استغفر الله از فکرمان، از تصوّراتمان، از برداشت ها و نگاهمان. ذکر استغفار فقط برای آنچه که بد می پنداریم نیست. خوبی های ما نیز اگر خوب بنگریم بدی است. پس استغفر الله از هر آنچه که خوب و بدش می دانیم. پروردگارا! منّت نما و روح مان را از تضادِ خوب و بد رهایی بخش، و قلب هایمان را تنها به یاد خودت مطمئن نما » « امام زین العابدین علیه السلام: خداوندا! من از هر آنچه که بر دلم گذشته، و چشمم دیده، و بر زبانم رانده شده است، و مخالف خواست تو بوده، و یا تو دوست نداشته ای، به درگاهت توبه می کنم، توبه ای که بر اثر آن، هر یک از اندام های من از کیفرهای تو سالم مانَد، و از عذاب های دردناک تو که متجاوزان از آن می ترسند، در امان باشد.» ؛ ✨✨✨؛ *رساله لقاءالله تعالی * *صحیفه سجادیه * ؛ ✨✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ مناجاتی برای توبه به درگاه الهی، از علامه حسن زاده ره: "به حقیقت برو و بگو آمدم" ؛ ✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ اگر گفتند اینجا چرا آمدی؟ بگو: به کجا روم و به کدام در رو کنم؟ این ره است و دگر دوّم ره نیست این در است و دگر دوّم در نیست ؛ ✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ اگر گفتند به اذنِ کی آمدی؟ بگو: شنیدم، بر ضیافتخانهٔ فیض نوالت منع نیست در گشاده و صلا در داده خوان انداخته ؛ ✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ اگر گفتند: تا به حال کجا بودی؟ بگو: راه گم کرده بودم. ؛ ✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ اگر گفتند چی آوردی؟ بگو: اوّلاً: دِلْ، شکسته.. که از شما نقل است: در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است و ثانیاً: جز، نداری ، نبُوَد مایهٔ داراییِ من طمع بخشِشَم از درگَهِ سلطان من است و ثالثاً: الهی! آفریدی رایگان، روزی دادی رایگان، بیامرز رایگان، تو خدایی، نه بازرگان. ؛ ✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛ ✨‌؛ اگر گفتند بیرونش کنید. بگو : نمی رَوَم ز دیارِ شما به کشور دیگر بیرون کنیدَم از این دَر، دَرآیم از دَرِ دیگر اگر گفتند: این جرأت را از که آموختی؟ بگو: از حِلم شما. اگر گفتند: قابلیت استفاضه نداری. بگو: قابلیت را هم شما افاضه می فرمایید. ؛ ✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
 ؛ ✨؛ باز اگر از تو اعراض نمودند٬ بگو: به والله به بالله به تَالله به حقِّ آیه نَصُرمِنَ الله  که مُو از دامنت دست بر نَدیرُم (ندارم) اگر کشته شوم الحُکم لِلّه   اگر گفتند: مُذنِبی. بگو: اوّلا: شنیدم شما غفارید ، و ثانیا: من مَلَک نیستم٬ آدم زاده ام نا کَرده گنه دراین جهان کیست؟ بگو آنکس که گنَه نکرده و زیست بگو  من بد کُنم و تو بد مکافات دهی پس فرق میان من و تو چیست؟ بگو  ؛ ✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛  اگر گفتند: این حرفها را ازکجا یاد گرفتی؟ بگو: بلبل از فیضِ گُل آموخت سخن وَرنه نَبود  این همه قول و غزل تَعبیه در مِنقارش   اگر گفتند: چه می خواهی؟ بگو:      جز تو ما را هوای دیگر نیست      جز لقای تو هیچ در سر نیست ؛ ✨✨✨؛ *هزار و یک نکته * ؛ ✨✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7  
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
📚شخصیت‌شناسی علامه حسن حسن‌زاده آملی رحمت الله علیه #قسمت_چهاردهم 6- استاد همچنین در علم هیئت و نج
📚شخصیت‌شناسی علامه حسن حسن‌زاده آملی رحمت الله علیه 9- استاد درباره کیفيّت وحى بر رسول الله بیان مى‌کند که بر اساس روایات وارده استفاده مى‌شود که حال رسول الله(ص) در هنگام وحىِ بى تمثّل، سنگین‌تر از حال در هنگام وحى با تمثّل بود و این معنى براى اهل سلوک واضح است چون جذبه‌هاى بى صورت دست دهد سخت در قلق و اضطراب افتد بخلااف حالتى که با صورت حصول تمثل است، علّتش این است که در تمثّل با صورت مألوف و مأنوس عالم شهادت محشور است بخلاف خلاف آن که با مجرّد بحت است و علّت دیگر اینکه عالم شهادت نشئه‌ى افتراق است و عالم غیب عالم انفراد. لاجرم وحدت و سلطه با این است که جمع است و آن چون متکثّر است ضعیف است از این روى هر چه توجّه روح انسان به عالم جمع بیشتر شود دهشت او بیشتر است زیرا با قوى‌تر روبرو میگردد.«11» 10- یکى از مباحث مهمّ عرفان نظرى قاعده اعدام و ایجاد است که محى الدین آنرا در فص سلیمانى به طور مستوفى توضیح داده است به نظر ابن عربى حصول عرش در نزد سلیمان به طریق اعدام و ایجاد است، زمان عدم عرش از مکانش عین وجودش در نزد سلیمان است از قبیل تجدید خلق با انفاس و کسى را به این قدر(از جهت قلّت و لطافت آن) علم نیست بلکه انسان به نفس خویش شاعر نیست که در هر نفسى" لایکون ثم یکون" نیست مى‌شود و هست مى‌شود، نبود، و بود، مى‌شود.«12» استاد احضار تخت از یمن به شام را با قاعده اعدام و ایجاد مردود دانسته و بیان مى‌کند که در احضار تخت نیازى به تمسّک به اعدام و ایجاد نیست بلکه احضار آن به وسیله یک قوّه نفسانى روحانى بوده است. استاد علامه ابوالحسن شعرانى در حاشیه خود بر تفسیر مجمع البیان مى‌نویسد: طلوع خورشید از ابتداى قرص آن تا به آخرش حدود دو دقیقه طول مى‌کشد در حالیکه قطر آن بیش از هزار برابر قطر زمین است بنابراین هر جزء خورشید در یک ثانیه ده برابر قطر زمین حرکت مى‌کند پس هیچ بعید نیست که تخت بلقیس در عرض چند ثانیه از یمن به شام منتقل گردد.«13» استاد تصریح مى‌کند که در زمان ما هواپیماها مثل چنین مسافتى را در حدود همان مدتى که عفریتى از جن اراده کرده بود با یک سلسله اسباب زمینى مى‌پیمایند که بر ما معلوم نیست و امّا آن کسى که نزد او علمى از کتاب بود به وسیله یک سبب نفسانى روحانى تخت را حاضر نمود و از نیرویى استفاده کرد که ماهيّت آن نیز بر ما مجهول است.«14» 11- از اندیشه‌هاى نورانى استاد تبیین ادب مع الله و توضیح دقائق آن است به نظر استاد ادب مع الله ایجاب مى‌کند که بدون اذن و امر به تصرّف در برنامه‌هاى چرخ نظام تکوینى و حکمى از احکام کتاب تشریعى، دست تصرّف به چیزى دراز نکند و اگر چیزى به انسان دادند ادب اقتضاء مى‌کند که در ازاى آن عبد شکور باشد و چه بسیار از اولیاء الله که به آنان دست تصرّف عطاء شده است و لکن ادب و معرفتشان مانع از اعمال تصرّف شده‌اند و دیگر ادب مع الله اقتضاء مى‌کند که از او جز او را نخواهى که این عبادت احباب و احرار است این امر از بلند همتى عبد است کسانى‌که دون همت‌اند به وفق دنائت خود طلب دارند. و از مهّمترین ادب مع الله حضور قلب باید که در خطاب و مناجات توجّه به حق باید وگرنه دعاء با انصراف قلب به غیر و عدم توجّه به حق سبحانه محض سوء ادب است و این دعا قرب نیاورد، بُعد مى‌آورد. انسان باید مقام عنديّت را حائز شود که عبدالله عندالله است.«15» ادامه دارد... ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ همهٔ موجودات، همواره نزد خداوند حاضرند، اما این حضور برای آنان قابل درک نیست، مثل آن ماهی که دریا را درک نمی کرد. تعبیرِ عارف آن است که خداوند از شدت ظهورش در خفاست. ؛ ✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨ پس طلبِ حضور یعنی؛ گشوده شدنِ چشمِ باطن، برای درکِ محضرِ الهی که هر لحظه در آنیم. اهلِ معرفتی گفته است که آنکه ظاهرست خداست، و آنکه پنهان است عالَم است، باید با خدا عالَمِ پنهان شده را پیدا کرد. ‍ « پروانه، "پَروا - نَه" است. او از اینکه شجاعانه خود را به آتش عشق اندازد، "پروا"یی ندارد. او حیاتِ جاودانه اش را با سوختنِ خویش بدست می آورد، و با" نبود" ش بر "بود"ی فرادست، مُهر" حضور" می زَنَد. » ؛ ✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7