عرفان و اخلاق
عرفان و اخلاق
https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
مدیر:
@hosseina5959
https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
⭐️طهارت، شرطِ جاری شدنِ فیوضات⭐️
اگر رودخانه ای که از دریا آب می گیرد، گِل و لای و خار و خاشاک داشته باشد، نمی تواند آبِ دریا را به صورت زلال از خود عبور دهد. پس سالک باید در ابتدای راه، خود را در تمامی مراتب تطهیر بکند و از آلودگی دور بدارد. آن وقت است که فیوضات الهی بر او جاری می شود؛ چراکه از آن ناحیه هیچ نحوه بخلی وجود ندارد:
((یا مَن لا تَزیدُهُ کَثْرَهُ الْعَطآءِ الاّ جُوداً وَ کَرَماً))
سالک فقط باید کانال وجودی اش را باز کرده و آن را لای روبی کند، چهره ی نفس ناطقه اش را رو به بالا کند، تا دَمادم از آن سو اخذ فیض کند.
#شرح_معرفت_نفس
✅ عرفان و اخلاق
https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
مدیر:
@hosseina5959
ای عزیز،بدون نردبان معرفت نفس نمی شود #امام_زمان شناس شد، پس خویش رادریاب و انتظار زمانی #ظهور امروز و فردا و سوف سوف نکن که پشیمان می شوی، بلکه انتظار عقلانی داشته باش که هر روزت از دیروز بهتر باشد.
✅ کانال استاد صمدی آملی در پیام رسان ایرانی:
💠 https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
🔅نزدیکترین راه، کسب معرفت نفس انسانی است که راه مستقیمِ حق است و نزدیکترین راه به ماوراء طبیعت است.
🔅در نماز اگر سخن از «اهدناالصراط المستقیم» داریم در حقیقت معنای این آیۀ شریفۀ سورۀ حمد این است که خدایا ما را به خودمان هدایت کن خودمان را بفهمیم بیابیم، که هستیم چه هستیم؟ و به این حقیقت می رسیم که:
مرا به هیچ کتابی مکن حواله دگر
که من حقیقتِ خود را کتاب می بینم
🆔 @ostadsamadiamoli1
💠 افاضات استادصمدی آملی در ماه مبارک رمضان 97
📅 از یکشنبه 30 اردیبهشت ماه به مدت 10 شب
🕘 هر شب ساعت 22:00
تهران مسجد جامع قلهک
✅ عرفان و اخلاق
https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
مدیر:
@hosseina5959
#نکته_ناب
🌙 رمضان، اسمالله 1⃣
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
رمضان از مصدر رَمَضَ یا رمیض است. رَمَضَ به معنای گرمای شدید یا شدت حرارت است که بر رمل میتابد. رمیض را نیز باران آخر تابستان و ابتدای پاییز گفتهاند که میآید و گرمای تابستان را از بین میبرد لذا رمضان، گرمای گناه را از بین میبرد. ریاضتی که انسان در این ماه میکشد، آن گرمای معاصی که در درون ما هست را از بین میبرد لذا برخی گفتهاند که رمضان مساوق «ماحی السیئات» است؛ محو کننده و سوزاننده گناهان است. ماه رمضان پس از شعبان میآید و ۲۹ یا ۳۰ روز بعد میرود، این ماه رمضان است که اینگونه است اما رمضان چطور؟ او نیز میرود؟! روایتی نورانی و بسیار شریف از جناب هشام بن سالم از امام محمد باقر علیهالسلام وارد شده است که شایسته است تمام ماه رمضان را در آن مستغرق شویم که این روایت حقیقتاً به انسان جان میدهد، ارتقاء وجودی مییابی و جور دیگری به رمضان مینگری.
او میگوید: به همراه هشت نفر از رجال به محضر حضرت امام باقر علیهالسلام رسیدیم. سخن از ماه رمضان به میان آمد. برخی گفتند که رمضان آمد و از اینگونه حرفها، حضرت فرمود: «لَا تَقُولُوا هَذَا رَمَضَانُ وَ لَا ذَهَبَ رَمَضَانُ وَ لَا جَاءَ رَمَضَانُ فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا یجِیءُ وَ لَا یذْهَبُ وَ إِنَّمَا یجِیءُ وَ یذْهَبُ الزَّائِلُ وَ لَکنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضَان فَالشَّهرُ المُضاف إلي الإسمِ وَ الإسمُ إسمُ الله وَ هُوَ الشَّهر الَّذی أنزَل فِیه القُرآن» (بحار، ج ۹۶، ص ۳۷۶). نگویید که رمضان رفت و رمضان آمد. چرا؟! چون رمضان، اسمالله است... اسم عبارت است از تجلی ذات حق متعال به صفتی از صفاتش. این اسم رمضان، تجلی حق متعال به صفت غفاریت و ماحی السیئات بودن و تو بگو به هر صفتی که تطهیر کننده انسان باشد است! سبحان الله... یا رمضان... در اسماء الهی که وارد شده است بنده "یا رمضان " را ندیدهام ولی حتی اگر مبنایمان را توقیفیت اسماء الله بر اساس نگاه فقهای عظام قرار دهیم، بنا بر این روایت میتوانیم بگوییم «یا رمضان»... وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا. خدا میفرماید مرا با اسم من بخوانید، بگو یا رمضان... توجه کنید به حقیقت ماه رمضان. در این زمینه چند حدیث از معصوم وارد شده است که رمضان، اسمی از اسماء الله است. نباید تعجب کنیم، داریم که امام صادق علیهالسلام به عیادت یکی از اصحاب که بیمار شده بود رفتند. در آنجا، یکی از این بوالفضول ها (که وجودشان گاهی اوقات بد نیست و سبب خیر می شوند تا معارف از وجود امام نازل شود) در محضر امام به این بیمار تشر زد که چرا اینقدر آه میکشی؟! به جای آه کشیدن پروردگارت را بخوان و به او استغاثه کن! حضرت فرمود چه کارش داری؟! إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ قَالَ آهِ فَقَدِ اسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى (توحید شیخ صدوق/ص ۲۱۹) شما عظمت آه را ببین! این اسم، «یا»(حرف ندا) بر نمیدارد. وقتی حق متعال را با دیگر اسماء میخوانیم کمی فاصله داریم، البته یا در معنای لطیفتر به معنی هو است و عدد یا در ابجد با عدد هو برابر ۱۱ است لذا وقتی شما میگویی یا رحیم اعنی میگویی هو الرحیم اما نمیگوییم یا آه... در قرآن داریم که خدا راجع به حضرت ابراهیم میفرماید «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُّنِيبٌ» (هود/۷۵). او بسیار آه میکشید. حضرت علامه نیز در الهینامه میفرمایند که «الهی، از من آهی و از تو نگاهی... الهی، عمری آه در بساط نداشتم و اینک جز آه در بساط ندارم... »
حضرت فرمودند که رمضان اسمی از اسماء الله است... چرا نگوییم که آمد و رفت؟! ببینید که امام چه درس بزرگی در معرفت به توحید و اسماء حسنای الهی به ما میدهند. آقا میفرمایند: «وَ إِنَّمَا یجِیءُ وَ یذْهَبُ الزَّائِل» آنکه زائل شدنی است، میآید و میرود. ما زائل هستیم، مگر در خدا زوال راه دارد که در اسم او نیز راه داشته باشد؟! اسماءالله باقیاند. چقدر خیالمان راحت شد... ما گاهی اوقات دلمان برای رمضان تنگ میشد... اینجاست که حضرت سیدالساجدین و زین العابدین علیهالسلام در آن دعای وداع با ماه رمضان، رمضان را مخاطب ذوی العقول قرار میدهد. اسم الله است دیگر و اسماء الله که لفظ نیستند... اسماء الله حقایق علمی و مبدأ عالَم هستند و باقی و برقرارند اما وقتی بخواهند در عالَم حد و شهادت و ناسوت خود را نشان دهند در این قوالب زائل شدنی نشان میدهند چون این عالم، عالم ضیق و تنگی است. خیالمان راحت شد... شما شوال و ذی القعده و... هم در محضر رمضان باش!
🍃🌸 https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1🌸
#توبه_به_روش_محاسبات_ریاضی
🍀شخصی بود به نام #توبه_بن_صمه که در بیشتر اوقات شب و روز به مراقبه و محاسبه نفس مشغول بود.
🌿روزی ایام عمر خود را حساب کرد #21500 روز شد ، گفت : اگر هر روزی #فقط_یک_گناه کرده باشم ، بیست و یک هزار و پانصد گناه می شود ، آنگاه چگونه خدا را با این همه گناه ملاقات کنم ؟ چه بر سرم می آید ...
☘دیدند او پس از گفتن این جملات بیهوش شد و در همان حال از دنیا رفت ...
#خاص_ترینها_در_کانال_عرفان و اخلاق
👇👇👇
عرفان و اخلاق
✅ https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
#نکته_ناب 🌙 رمضان، اسمالله 1⃣ 🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 رمضان از مصدر رَمَضَ یا رمیض است. رَمَضَ به معنای گرمای ش
#نکته_ناب
🌙 رمضان، اسمالله 2⃣
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
اسماءالله بدون مظهر نیستند. اسم بدون مظهر نداریم. حتی اسم مستأثره حق متعال نیز مظهر دارد منتها مظهر او نیز مستأثره است و غیب است؛ آن مرتبه کمون غیبی انسان کامل، مظهر اسم مستأثره حق متعال است: وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فِیها. حال سوال بفرمائید، مظهر اسم رمضان که امام باقر علیهالسلام فرمود اسمالله است کجاست؟ موطن تجلی اسم رمضان در عالم ظاهر در زمان است. ما اکنون داخل در اسم رمضان حق متعال هستیم منتها چون این ماهی که مظهر آن اسم است و زائل شدنی است، امام میگوید دیگر این را رمضان نگو بلکه بگو شَهْرُ رَمَضَان. کوه مظهر اسم قادر است. وقتی کوه مثلا منفجر شود و برود آیا میگوییم قادر متلاشی شد؟! کوه متلاشی شد اما قادر نه. قادر که فرو نمیریزد! اینجا نیز نباید بگوییم رمضان میآید و میرود بلکه باید بگوییم ماه رمضان میآید و میرود. این زائل است اما رمضان باقی است... فَالشَّهرُ المُضاف إلي الإسمِ وَ الإسمُ إسمُ الله وَ هُوَ الشَّهر الَّذی أنزَل فِیه القُرآن. به به... چه ماهی است...
قرآن به چه حقیقتی نازل شده است؟ آیا به شهر نازل شده یا «بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» (عنکبوت/۴۹) قرآن در شهر رمضان به قلب انسان کامل نازل شده است. اگر اهل علم هستی، در این ایام ماه مبارک رمضان منتظر تنزل قرآن بر قلبت باش... حضرت ختمی مرتبت قرآن را به نحو اتم و یکجا دریافت کرد زیرا مزاج او اعدل امزجه بود. مزاج هم نه اینکه سراغ جسم او بروی و بگویی هرکه بدنش خوب باشد و خوردن و خوابیدنش را رعایت کند مزاجش معتدل میشود، اعدل امزجه در اینجا یعنی او کاملا پیرو دستور الهی و شرع بود. مزاج تو معتدل نمیشود الا اینکه به شرع و دستورات الهی عمل کنی. رعایت خوردن و خوابیدن و... تاثیر دارد اما پیغمبر صلی الله و علیه و آله اعدل امزجه است به این دلیل که نفْسش نفس طیب و طاهر و الهی است.
اسم شریف رمضان در دل تجلی میکند، اسماء الله در عالَم طبیعت مظاهری دارند که میآیند و میروند. اسماء الله در مخلوقات ظهور و بطون دارند، برخی اسماء ظاهر و غالب و برخی مخفی اند و اقتضای این عالَم و این مخلوقات این است که بیایند و بروند اما دل انسان چه؟ دل انسان همیشه مظهر همهی اسماء و صفات حسنای الهی است، هیچ وقت این اسماء و صفات حسنای الهی بی مظهر نیستند. اینکه میگوییم الحُجَّةُ قَبلَ الخَلقِ وَ مَعَ الخَلقِ وَ بَعدَ الخَلق یا لَولَا الحُجَّة لَسَاخَتِ الأَرضِ بِأهلِهَا یعنی اینکه اگر آن آقا نباشد، اسماء الله بدون مظهر میشوند لذا رمضان همیشه مظهر دارد. آن مظهر کیست؟! امام... او همیشه مظهر رمضان است لذا اگر شما به محضر انسان کامل راه پیدا کنید وارد شهرالله شدهاید. ممکن است این حضور در شوال باشد. ممکن است در ذیالقعده اتفاق بیفتد و تو رمضان را درک کنی
آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است
یـا رب این تـأثیر دولـت در کـدامین کوکب است
#ح_م
🌺عرفان و اخلاق🌺
🍃🌸 عرفان و اخلاق
https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
🌸🍃
🔹🔹🔹🔹
✅ سوال
👈 بیدار شدن در وقت سحر برایم سخت است،آیا دستوری از امام زمان عج برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد؟
💠 جواب
👈 وجود مبارک امام زمان ارواحنافداه در عالم رویا به سید فضل الله راوندی که سخت،برای نماز شب از خواب بیدار می شد فرمودند:
[عرق کاسنی بنوش ، همانا خداوند بیدار شدن را برایت آسان می کند.]
📙 نجم الثاقب_ حکایت چهلم
عرفان و اخلاق
https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
مدیر:
@hosseina5959
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
#نکته_ناب 🌙 رمضان، اسمالله 2⃣ 🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 اسماءالله بدون مظهر نیستند. اسم بدون مظهر نداریم. حتی اس
#نکته_ناب
🌙 رمضان، اسمالله 3⃣
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
رمضان همیشه هست چون اسماء باقی و دائمی اند و امام مظهر اتم این اسم است. در مفاتیح دیدهاید، اول ماه رمضان چه دستوری داریم؟ زیارت الحسین... نیمه ماه رمضان؟! زیارت الحسین... لیالی قدر؟ زیارت الحسین... شب آخر؟ زیارت الحسین...شب اول شعبان؟ سوم شعبان؟ نیمهی شعبان؟! آخر شعبان؟ رجب چطور؟! عرفه؟! دیگر ماهها چطور؟! در همهی این ایام و لیالی، زیارت الحسین... نَحنُ ایّام الله. پس رمضان اسم الله است و محل تجلی این اسم که غافر و ذوب کردن گناهان است، قلب انسان است. این اسم، از اسماء رحیمیه حق متعال است و گناه را میبخشد و فقط انسان است که گناه میکند. شما بگو چقدر بد است که انسان گناه میکند، در و دیوار و گاو و گوسفند که گناه نمیکنند، نه از قضا! خیلی خوب است که تو گناه میکنی! اگر این گناه تو نبود که تو به کمال نمیرسیدی! این حرفم به معنی تایید گناه نیست، بالاخره ما عصمت نداریم اما همین که گناه میکنی و بعد میفهمی که گناه کردی و پشیمان میشوی و آه میکشی، بالا میروی، تو میفهمی که گناه بد است و میگویی یا غفار و...
رمضان اسمالله است، اسمی است که اثرش در عالم عین خارجی، تطهیر باطن و قلوب و ذوب کردن گناهان است همانگونه که گرمای آفتاب برف را ذوب میکند، رمضان نیز گناه را ذوب میکند. همانگونه که باران آخر تابستان، گرمای تابستان را میگیرد، او هم گرمای نفسانیت و هوا و هوس را از تو میگیرد. جلوهاش را ببین... میگوید اگر صد و بیست و چهار هزار پیغمبر را جلوی نفس سر ببری تسلیم نمیشود مگر به جوع و گرسنگی! پس ببین این چه اسم شریفی است و چه اسراری دارد که مولا علی بن ابیطالب علیهماالسلام میفرماید که لَا تَقُولُوا رَمَضان وَلكِن قُولُوا شَهرُ رَمَضان فَإنَّكُم لا تَدرُونَ مَا رَمَضان... نگویید رمضان بلکه بگویید ماه رمضان، چرا؟ چون شما اصلا نمیدانید رمضان چیست!! درک نمیکنید کما اینکه قلب ماه رمضان که لیلةالقدر است را درک نمیکنید! ما که قدرت درک اسمالله را نداریم! آیا میتوانیم مثلا اسم رحیم یا قادر یا ودود و... را درک کنیم؟! ما چه میدانیم که کنه این اسماء چیست؟!!
محل تجلی رمضان، قلب شماست و این شهر رمضان، تجلی آن اسم در موطن خارج است وگرنه در باطن او باقی و برقرار است، نه میآید و نه میرود. متصل به رمضان شو و با او باش. اگر آن رمضان در دل تو تجلی کند، چون معنایش غفاریت و مبدل السیئات بالحسنات بودن و ماحی السیئات بودن است، لذا شیاطین در غل و زنجیر هستند... شیطان چطور میخواهد به حریم اسم خدا وارد شود؟!! اگر تجلی این رمضان را در دیوار و کوچه و خیابان و مکان بدانی، هیچ هم در غل و زنجیر نیستند! از قضا خیلی هم فعال هستند، در این ماه بالاتر از گناه که تجرّی به گناه است بیشترانجام میشود! شیاطین در غل و زنجیر هستند فقط برای کسانی که اسم مبارک رمضان در دل و جان آنها جلوه کرده باشد... خدایا شکرت که این ماه رمضان را نیز درک کردیم و دیدیم... خدایا شکرت... رمضان آمدنی و رفتنی نیست بلکه همه هستی را از خودش پر کرده است و در قلب انسان کامل حضور دارد و قائم به اوست. امام سجاد علیهالسلام میفرماید که السَّلامُ عَلَيْكَ يَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ، وَ يَا عِيدَ أَوْلِيَائِهِ. چرا روز آخر بخوانیم؟! الان بخوانیم... سلام بر آن شهری که چقدر برای دوستانش شیرین بود و زود گذشت اما برای کسانی که دوست خدا نبودند دیر و سخت گذشت... سلام بر آن شهری که اوقاتش بهترین اوقاتاند...
الصّومُ لي. روزه برای من است... شب برای دنیاست. در شب بخورید و بیاشامید و با زنانتان باشید اما وقتی که اذان صبح گفته شد و آفتاب توحید که طلوع کرد، خدا میگوید که تو دیگر باید مشابهت به من داشته باشی. باید شبیه من باشی. چطور؟ من عبادتی قرار داده ام که در او عمل نیست، صیام... همهاش عمل نکردن است؛ نخور، ننوش، این فعل را انجام نده... این ماه مظهر يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَم شدن است. چرا میگویند افطار دادن خوب است؟ اگر افطار ندهی ناقصی، مظهر لَا يُطْعَم هستی ولی يُطْعِمُ نیستی. حالا که نخوردی افطار هم بده تا تشبه به اله پیدا کنی... چون تشبه به من پیدا کردی؛ كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلّا الصِّيَامَ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ. روزه برای من است. دیگر اعمال برای شماست اما الصِّيَامَ فَإِنَّهُ لِي. من خودم جزای روزه هستم....
اگر میخواهیم در این ماه، با اسم رمضان مرتبط باشیم، فقط باید به یاد امام باشیم و به او توجه کنیم. هر چقدر اتصال و ارتباط باطنیمان را با امام بیشتر کنیم، هم رمضانی هستیم، هم لیلةالقدری و شعبانی و رجبی... هم حاجی و نمازخوان حقیقی هستیم و هم صائم حقیقی...
🌺عرفان و اخلاق🌺
🍃🌸 عرفان و اخلاق
https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
مدیر:
@hosseina5959 🌸🍃
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
✅شرح "بسم الله الرحمن الرحیم"
💠جلسه سوم
✍حضرت استاد صمدی آملی
با ما همراه باشید👇
عرفان و اخلاق_بیانات عرشی حضرت استاد صمدی آملی
https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
هدایت شده از هو
⚜🌹⚜عرفانو اخلاق⚜🌹⚜
📢کانال عرفان و اخلاق در ایتا آغاز به کار کرد 📢
💠آیت الله صمدی آملی💠
📖زندگی نامه و پند های بزرگان📖
https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
@ostadsamadiamoli1
هدایت شده از استاد صمدی آملی
ramazan-tehran-30ordibehesht97-48 @samadi_amoli.mp3
22.24M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 97 _ تهران مسجد جامع قلهک
✅ جلسه اول
💠 30 اردیبهشت 97
🎵 کیفیت متوسط
📥 حجم: 21 مگابایت
⌛️ زمان 61:19 دقیقه
✅ آی دی کانال استاد صمدی آملی در پیام رسانها:
💠 @samadi_amoli
علامه جوادی آملی:
شهر رمضان در حقیقت شهرالله است. اگر انسان در شهرالله، به لقاءالله نرسد، به باطن روزه نرسیده بلکه روزهای در سطح طبیعت گرفته است. پاداشی هم که به او میرسد در همان سطح خواهد بود.»📚حکمت عبادات
عرفان و اخلاق
https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
مدیر:
@hosseina5959
#روزه_خاص_الخاص
🍇🍓🍒🍎🍋🍇🍓🍒🍎🍋
مراتب روزه را چنین گفتهاند:
1⃣ روزه عوام، که پرهیز از ۹ مورد مبطلات روزه است.
2⃣ روزه خاص، که امساک از گناه است؛ چشم ما، زبان ما و خلاصه همه اعضا و جوارح ما باید روزه دار باشند و معصیتی با آنها صورت نگیرد.
3⃣ روزه خاص الخاص، که امساک از ماسوی الله است. شخص در این مرتبه از روزه، غیری در عالم نمیبیند لذا در مورد روزه مستحبی داریم که اگر به او تعارف شد، نباید رد کند و باید بخورد. اگر نخورد، آن صورت الهیه (آب یا غذای تعارف شده و...) را نفی کرده است. وقتی که شما میخواهی جان خود را هیولای اولای همهی صُوَر الهی قرار دهی و خدا را در هیچ صورتی مقید نکنی و او را در هر صورتی، با هر صورتی، قبل از هر صورتی و بعد از هر صورتی ببینی، امساک دیگر چه معنایی دارد؟! مثلا شما روزه مستحبی گرفتهاید و کسی به شما نان تعارف میکند. میگوید بفرمایید میل کنید و شما میگویی نه! این امساک از چیست؟ امساک از صورت الهیه نیست؟! پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: اَبِیْتُ عِنْدَ رَبِّیْ یُطْعِمُنِي وَ یَسْقِیْنِي. من نزد رب خودم بیتوته کردهام، او به من میخوراند، او به من مینوشاند... در آن نان، خرما، شربت و آبی که به شما تعارف میکنند، ربوبیت حق متعال نهفته است. ربوبیت خدا، خودش را در کجا نشان میدهد؟! در مربوب... لذا عالم، شرح ربوبیت حق متعال است. اگر میخواهی رب را ببینی، او کجاست؟! رب در مربوب است... همین الآن، نفس ناطقه شما مظهر ربوبیت حق متعال است. رب را در خودت ببین...
دیده دل باز کن که جان بینی
آنچه نادیدنی است آن بینی
وقتی او قائل است که لَیسَ في الدّارُ غَیرُه دَیَّار و روزهی خاص الخاص، امساک از غیر اوست، و قائل است که در عالم اصلاً غیری نیست، چرا باید دست خدا و آن غذایی که مظهر ربوبیت حق متعال است را رد کند؟! وقتی رد میکند یعنی در روزهی عوام به سر میبرد... اکنون شاید بپرسید روزهی ماه رمضان چطور؟! نه... نمیتواند بخورد. حتی اگر شخص، عارف بالله باشد و در مقامات عرفانی در سطح بسیار بالا باشد، باید از اذان صبح تا اذان مغرب از خوردن امساک کند و بعد از اذان مغرب بخورد؛ این تشریع الهی است. امر الهی است و چون فریضه است و قرب فریضه انسان را ارتقاء وجودی میدهد، روزه ماه رمضان جامع جمال و جلال الهی و جامع تنزیه و تشبیه الهی است.
خدا، ماه رمضان و روزهی ماه رمضان را مظهر تنزیه و تشبیه قرار داده است و میخواهد من و شما را موحد بار بیاورد. به عارف میگوید تو در هر چیز مرا میبینی، روزه خاص الخاص این است که غیر مرا نبینی. وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُم (حدید/۴). هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ، در عین حال که در هرچیزی هستم اما تَنَزَّهَ عَنْ مُجانِسَةِ مَخْلُوقاتِهِ. در عین حالی که با همه هست بی همه است. هیچ کمالی در عالم نیست الا اینکه به او باز میگردد، چون بَسیط الحَقِیقةُ الأَشْیاءَ کُلّها است، بسیط مطلق است و جز حق متعال چیزی در عالَم نیست که کمال داشته باشد، همه نقص اند چون مقید هستند. کلی و مطلق، کمال است؛ جزئی کمال نیست. امام باقر علیهالسلام فرمودند: إِنَّمَا یجِیءُ وَ یذْهَبُ الزَّائِلُ. زائل جزئی است. جزئی نه کاسب است و نه مکتسب، نه میدهد و نه میگیرد اما کلی، دائمی و برقرار است.
حق متعال در ماه رمضان به عارف میگوید: شما به حیثی که جزئی هستید هیچ کمالی ندارید. هر کمالی هم هست مال من است. شما در هر چیزی دارید کمال را میبینید و این خیلی خوب است اما در عین حال باید بدانی که من از هر آنچه کمال در عالم است بالاترم. لذا در عین حالی که اشتغال به تشبیه داری و حق و کمالات حق را در همه مخلوقات و موجودات میبینی، باید قائل به تنزیه باشی که خدایا تو برتر از همه اینها هستی. در عین حالی که همه اینها ظهور تو و برای تو هستند و غیری در میان نیست، تو از همه اینها بالاتری. خدا مخلوقات را از بهر اظهار کمال خودش برای خودش خلق کرد. خودش خلق کرده است و خودش دارد خودش را مشاهده میکند به همین خاطر گفت: الصُّومُ لِي وَ أَنَا اجْزِي بِه. من روزه را مظهر اتم توحید و مایهی عروج و رفعت به مقام توحید قرار دادم. روز را مقام تنزیه و جلال قرار دادم لذا همهاش نفی کردهام، گفتهام نخور، این کار را انجام نده و... و در شب که مظهر کثرت و جمال است [کثرت از شئون جمال و وحدت از شئون جلال است] گفتم بخور، آب بنوش و... . لذا عارف از باب تشریع الهی در ماه رمضان، صبح نمیخورد اما شب میخورد. میشود نخورد و روزه را به سحر وصل کرد؟! خیر! باید افطار کنی! باید خدا را با جمیع شئونش ببینی لذا انسان موحد حواسش جمع است...
🌺 عرفان و اخلاق 🌺
🍃🌸 عرفان و اخلاق
https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
مدیر:
@hosseina5959 🌸🍃
🍀🌳🌳🍀
🔹ارتباط عرفای اصیل اسلامی با ولایت ائمه علیهم السلام
🔹مشرف شدن محیی الدین ابن عربی خدمت امام زمان (عج)
علامه حسن زاده آملی:
نمی شود و راه ندارد آقا، در اسلام کسی حکیم الهی، عارف الهی و عارف مسلّم باشد امّا صاحب ولایت نباشد و در آستانۀ ولایت سر فرود نیاورد و عتبه بوس ولایت نبوده باشد.
نمی شود، چون واسطۀ فیض، ولایت است امکان ندارد...
عارف بی ولایت راه ندارد.
ما واسطۀ فیض جز ولایت نداریم نمی شود که انسان به مقامی برسد و ولایت نداشته باشد.
آن جناب یعنی صاحب فتوحات (محیی الدین عربی) علاوه بر آن که در باب ۳۶۶ فتوحات بi خصوص دربارۀ حضرت "بقیه الله" صحبت می کند که با بدن عنصری الآن در عالم هست و واسطۀ فیض است و دیگر مشخصات ایشان را می فرماید، در چند جای دیگر فتوحات که من مواردش را پشت فتوحاتم یادداشت کرده ام، می فرماید: "من به حضور آن جناب رسیده ام و به زیارتش نائل شده ام"
هر حکیم الهی، هر فرد مؤمن و هر شخص مسلمان بدون ولایت به جایی نمی تواند برسد.
مرحوم علامه طباطبایی چگونه اهل ولایت نباشد که می بینید در تفسیر قرآنش در هر آیه ای که وارد شده در بخشی فرموده است "بحث روایی"
این بحث روایی یعنی فیوضات و برکات دهن ولایت که "انّما یعرف القرآن من خوطب به"
آنها به اسرار و بطون قرآن آگاهی دارند قرآن را برای ما تفسیر فرموده اند و ما که به حقایق قرآن آشنایی پیدا کرده ایم، از جوامع روایی است.
🔸🔸کانال عرفان و اخلاق
عرفان و اخلاق
https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
مدیر:
@hosseina5959
#کلام_بزرگان
❤️با سلام خدمت اعضای گروه
ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات و نمازها و روزه های دوستان قبول درگاه احدیت؛ کسانی که تمایل دارن در مطلب گذاری و مدیریت کانال کمک نمایند به ای دی زیر پیام بدن
با سپاس فراوان:
عرفان و اخلاق
👇👇👇👇👇👇👇👇
مدیر:
@hosseina5959
استاد صمدی آملی، معیار واقعی بلوغ عقلی مردم و عدم بلوغ عقلی ایشان، دست یابی و شناخت مردم نسبت به انسان کامل است.
🌹کانال عرفان و اخلاق🌹
@ostadsamadiamoli1
عرفان و اخلاق
https://eitaa.com/ostadsamadiamoli1
مدیر:
@hosseina5959
🌹 #سخنی_پیرامون_خدیجه_کبری 🌹
ما در حق این بانوی بزرگوار کم گذاشته ایم و به وظیفهمان در قبال حضرت خدیجه کبری خوب عمل نکرده ایم هرچند ایشان به حیث جایگاهی که دارند، ما هر چه کنیم حق ایشان ادا نمیشود.
پیرامون حضرت خدیجه سلام الله علیها داریم که إنَّ بَطن اُمُّك کان للإمامة وعاء. بطن او ظرف امامت بود. ایشان اولین بانویی است که به پیغمبر صلی الله علیه و آله ایمان آورد و جان و مالش را تقدیم ایشان کرد. عاشق حقیقی پیغمبر بود و در تمام سختی ها و آن هم در آن شرایط صدر اسلام در کنار پیغمبر حضور داشت و یار و یاور ایشان بود.
در رحم مبارک ایشان، نطفه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قرار گرفت؛ این مطلب، مطلب آسانی نیست! حضرت فاطمه زهرا لیلةالقدر است و هر رحمی قابلیت و لیاقت این را ندارد که فاطمه پرور باشد. این مطلب، نشان از افق وجودی اعلای حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها دارد.
جناب عبدالمطلب، جناب ابوطالب و بانو خدیجه کبری، اینان همگی موحد بودند و هرگز مشرک نبودند و دامنشان به شرک آلوده نشده است. در زیارت وارث خطاب به مولایمان حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام داریم که أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُورا فِي الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْكَ مِنْ مُدْلَهِمَّاتِ ثِيَابِهَا. حضرات اهلبیت علیهم السلام همگی در " أَصْلابِ شامِخَةِ " و " أَرْحَامِ مُطَهَّرَةِ " بودند. نمیشود که شخصی مشرک باشد و معصوم از او به عنوان رَحم مطهّره تعبیر کند لذا اینان همگی موحد و پاک بودند...
🌺 عرفان و اخلاق 🌺
🍃🌸 @ostadsamadiamoli1 🌸🍃