eitaa logo
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
13.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
763 ویدیو
109 فایل
لینک کانال[نشر بدید](در نشر معارف الهی کوشا باشیم)👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7 بایگانی صوت ها و سخنرانی ها👇 @allame_hasanzadeh_bayegani تبادل و تبلیغ👇 @alfaghir_59 🔴مدیریت کانال 👇 @alfaghir_59
مشاهده در ایتا
دانلود
📖سوره مباركه اخلاص 🖌 سوره مباركه اخلاص را با اخلاص بر زبان داشته باش ! با خلق خدا مهربان باش ! از سخنان ناهنجار اگر چه به مزاح باشد برحذر باش ! خلاف مگو، اگر چه به مطايبت باشد! از قسم خوردن اگر چه به راست باشد احتراز كن ! چو ايستاده اى دست افتاده گير! تا مى توانى نماز را در وقت به جا آور! تجارتت را مغتنم بشمار كه انسان بى كار از دنيا و آخرت هر دو مى ماند! داد و ستد مانع بندگى نيست رجال لاتلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله و اقام الصلوة و ايتاء الزكوة  علامه حسن زاده آملی (رحمت الله علیه ) 📚پندها و حکمتها https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
 حیرت در لغت  بمعنی  : «  سرگـردانی ،  حیران  و  متحیر  »  میباشد  و  در اصطلاح  عرفان  امریست  که وارد می شود برقـلب عــارف  در موقع تامل  و حضور و تفکر .         در مـــرحله  وادی  «  حیرت » ،  در دل  سالک   «  تامــل ، تفـكر ، حضور، حـيرت  و سرگردانی »  وارد میشود و او را متحير می سازد  و در طــوفان  فكرت و معرفت  سرگـردان  و غــرق می شود . در اين مرحله در دل عاشق و اهل الله در وقت تامل و تفكر و حضور، حيرت و سرگرداني وارد مي شود و آنگاه او را متحير مي سازد و در طوفان فكرت و معرفت سرگردان مي شود و هيچ باز نداند. در حقیقت سالک  به وادی آزمایش وارد می شود . حیرت  مر حله ای ست بسیار صعب و سهمگین ، و آن را تحمل کردن دو صد من استخوان می خواهد . در این وادی وقتی عارف در پرتو نور خداوندی قرار می گیرد و آن را مشاهده می کند دچار تحیر و سرگشتگی می شود چرا که خداوند در وهم ها و تصورات بشری نمی گنجد . بعد از آن وادی حیرت آیدت کار دایم درد و حسرت آیدت هر نفس اینجا چو تیغی با شدت هر دمی اینجا دریغی باشدت در اينجا  سالك از خود و تمام ما سوا بى‏خبر و غافل گردد و نمى‏داند كه هستند يا نيستند؟ فانى اند يا باقى؟ در اين مرحله دل سالك را امواج حكمت فرا گرفته و رازهاى غيبى و گنجينه ‏هاى الهى، برايش پديدار مى‏گردد و اسرار معنوى- بدون تصرف انديشه و دخالت خيال- بر زبانش جارى مى‏شود. ادامه دارد... https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰 آیا " یا هو " از نظر قواعد ادبی صحیح است؟ 🔻شاید بپرسید طبق قواعد علم نحو، حرف ندا بر سر ضمیر وارد نمی شود، پس چطور در برخی روایات تعبیر "یا هو" وجود دارد؟ 💠 این شبهه را علامه حسن زاده آملی اینچنین پاسخ داده اند : 🔷 «در این حدیث شریف و نظائر آن کلمه مبارکه هو منادی شده است و حرف یای ندا بر سرش در آمده است و حال اینکه ضمیر، منادی نمی شود، علامه بهائی، در صمدیه در شرایط منادی گوید : «و یشترط کونه مظهرا» و شارح آن علامه سید علیخان در شرح کبیر صمدیه پس از عبارت مذکور گوید : «فلا یجوز نداء المضمر مطلقاً لا یقال یا أنا و لا یا إیای و لا یا هو و لا یا إیاه اجماعاً » تا اینکه گوید: و قال شعبان فی الفیته: 🔸و لا تقل عند النداء یا هو 🔸و لیس فی النحاة من رواه ⭕️ پس در حدیث مذکور "یا هو" حرف ندا بر سر ضمیر در نیامده است، بلکه هو اسمی از اسماء الله است که مسمی آن هویت مطلقه و ذات اقدس است (یعنی در این روایات هو ضمیر نیست بلکه اسم است) ، چه این‌که جمله شریف " یا هو یا من لاهو الا هو" سخن کسی است (امام علی علیه السلام) که خود پدر نحو و صرف است. 📚 هزار و یک کلمه علامه حسن زاده آملی، ج2، ص 184 https://eitaa.com/allame_hasanzadeh https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
4_5825776211040668006.mp3
2.78M
زمان: 5:21 🔷 عشق 🔶 باطن دین 🔷 عنایت ازلی 🔶 عشق از اول سرکش و خونی بود 🔷 هیچ در هیچ 🔶 مجذوب 🔷 قلبت به سوی کیست؟ https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠«سالک فقط باید برای خدا کار کند» 🔸 تعریف علامه طهرانی(ره) از سالک واقعی 🔻سالک عمل میکند فقط برای خدا، حتی اگر جبرئیل هم بیاید و به او بگوید چه حاجتی داری تا مستجاب کنم؛ سالک پاسخ میدهد من بنده خدا هستم و مولای من خداست و من غیر از ذات اقدس الهی چیز دیگری نمی‌خواهم. ▫️برنامه تلویزیونی کلمه /eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔺برنامه زنده تلویزیونی کلمه ▫️کلمه بیست‌ودوم : ذوالفنون ▫️یادنامه علامه حسن حسن‌زاده آملی (ره) ▫️مهمان: آیت الله حسن رمضانی ▫️میزبان: وحید یامین‌پور 🔻 چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ساعت ۲۳ شبکه یک سیما ▫️«برنامه تلویزیونی کلمه» https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
#سیر_سلوک #حیرت  حیرت در لغت  بمعنی  : «  سرگـردانی ،  حیران  و  متحیر  »  میباشد  و  در اصطلاح  عر
ادامه... این شراب مدام،که شرابش روی یار و پیاله اش چشم مست باده خوار است ،دم به دم سالک را در مستی و بی خبری و بی خویشی فرو می برد و هر لحظه حیرت بر حیرتش می افزاید و بدین سان سالک از منزل توحید به وادی حیرت می رسد. وادی حیرت میخانه ای است که دو در دارد،دری به توحید باز میشود و در دیگر به منزل فنا راه دارد و سالک از در توحید بدین میخانه وارد می شود . این حیرت چنان است که به مصداق حدیث  "من عرف الله کل لسانه " یعنی هر که خدا را شناخت زبانش بند آمد ؛ از گفتار فرو می ماند. در وادی حیرت جمله اضداد جمع ،و همه محالات حال می شوند .شب و روز آفتاب و ماه و زهر و شکر و بهار و خزان در هم می آمیزند و سالک را در خود گم می کنند. چنانکه گر از او پرسند هستی یا نه ای سربلند عالمی؟پستی ؟که ای ؟ گوید اصلا من ندانم چیز من وین ندانم هم ندانم نیز هم از سوی دیگر وادی حیرت تمام دریغ و حسرت است : یکی دریغ و آه  که چرا تاکنون از چنین باغ و بهاری محروم بوده است، و یکی دریغ که نمی تواند آنچه را چشیده بر زبان آورد و مردمان را خبر کند و هر دم می گوید :" یا لیت قوم یعلمون یعنی ای کاش قوم من می دانستند ". که : چه شکرهاست در آن شهر که قانع شده اند شاهبازان طریقت به مقام مگسی؟ در عین حال که سالک حضور معشوق را پیوسته احساس می کند و در لحظه هایی به درازی ابدیت او را می بیند اما معشوق میان ظهور و خفا و حقیقت و خیال در رفت و آمد است ،گاه ماه است و گاه عکس ماه،گاه در زمین گاه در آسمان ،و سالک هر دم چون طفل در پی گنجشک پریده بدین سوی و آن سوی می نگرد و او را می جوید . و چون سالک در میخانه حیرت مست شد از در دیگر وارد بیابان فقر و فنا میگردد. منبع :مقالات استاد حسین الهی قمشه ای https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی رحمت الله عليه : 🌷اگر کسی می خواهد به من کیستم؟ خود راه یابد و هویت وجودی خود را بشناسد، 🌷 باید در مدرَکات ظاهری و باطنی و نیز در افعالی که شبانه روز انجام میدهد غرق شود 🌷 و آنچه را ادراک میکند و انجام میدهد، به درستی بررسی کند، تا از متن مجموعه ی آنها، صورت حقیقی خود را مشاهده کند، 🌷 زیرا که انسان، یکپارچه عبارت از دانسته ها و کرده های خویش است و در دو بخش علم و عمل، هویت حقیقی خویش را به دیگران معرفی میکند، 🌷و معرِّف هر شخصی جز فعل و اندیشه ی او نیست. 📚شرح رساله ی انسان کامل از دیدگاه نهج‌البلاغه 💫شارح : استاد صمدی آملی https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
توجه مدام به خدا، راه رسیدن به رضوان الهی 🔸 تو در این دنیا هستی ولی می‌دانی همین الآن بندِ به خدایی؛ خدایی که ورای این خاک و ورای این ماده است؟ ▫️تو بنده به اویی ▫️او قیوم توست ▫️آغازت از اوست ▫️پایانت با اوست ✔️و تو همین الآن باید خدا و ماورا را ببینی. امام علی علیه‌السلام در این خصوص می‌فرماید: «ما رَاَیتُ شَیئًا اِلّا وَ رَاَیتُ اللّٰهَ قَبلَه‌ وَ بَعدَه‌ وَ مَعَه‌؛ هیچ چیزی را ندیدم مگر اینکه خداوند را قبل و بعد و با آن، دیدم» 🔺 ما برای رسیدن به این مرحله به دنیا آمدیم. علامه در تفسیر آیه: «خلقناکم، ثم صورناکم، ثم قلنا للمللئکه اسجدوا لآدم» می فرماید این آیه اختصاص به حضرت آدم ندارد؛ چون خطاب به همه انسان ها است. بنابراین همه انسان ها، زمینه خلافت الهی را دارند. ✔️ راه رسیدن به خلافت الهی، راه دیانت است. 🏷 حضرت استاد یزدان‌پناه | ۳ رمضان۱۴۴۴ . https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
قسمت چهارم مى‌دانيد كه همنشين مؤثر است. مصاحبت اثر دارد. خوپذير است نفس انسانى. 🕊 كسانى كه در مصاحبت با ملكوت عالم به سر مى‌برند كم كم ملكوتى مى‌شوند. 🌴آن سعادتمندى كه چنين معاشرت و مصاحبت را به راستى در نهانخانه سر و ذات خود با الله نور السموات و الارض به دست آورده است، مترنم به اين ترانه است. 🌱گر بشكافند سراپاى من 🌱جز تو نيابند در اعضاى من 🕊 اين‌چنين كس پيوسته در ذكر و فكر و عشق و شوق و سوز و گداز و راز و نياز است 🔹 و به قول خواجه حافظ: 🌱مرا مگوى كه خامووش باش و دم دركش 🌱كه مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش 🍃 چنين كسى را هيچ كارى از حضور باز نمى‌دارد رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله. ✨باز از امام صادق عليه السلام است كه: العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع الله تعالى 🌴شيخ اجل سعدى به اين حديث گرانقدر در اين بيت نظر دارد: 🌱هرگز وجود حاضر و غائب شنيده اى 🌱من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 موضوع: دستورالعملي از امام رضا (ع): اللهم سلّم و تمّم... 🔹 نکته ها از گفته ها 🔸استاد فاطمی نیا(ره) https://eitaa.com/allame_hasanzadeh