📖سوره مباركه اخلاص
🖌 سوره مباركه اخلاص را با اخلاص بر زبان داشته باش ! با خلق خدا مهربان باش ! از سخنان ناهنجار اگر چه به مزاح باشد برحذر باش ! خلاف مگو، اگر چه به مطايبت باشد! از قسم خوردن اگر چه به راست باشد احتراز كن ! چو ايستاده اى دست افتاده گير! تا مى توانى نماز را در وقت به جا آور! تجارتت را مغتنم بشمار كه انسان بى كار از دنيا و آخرت هر دو مى ماند! داد و ستد مانع بندگى نيست رجال لاتلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله و اقام الصلوة و ايتاء الزكوة
علامه حسن زاده آملی
(رحمت الله علیه )
📚پندها و حکمتها
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
#سیر_سلوک
#حیرت
حیرت در لغت بمعنی : « سرگـردانی ، حیران و متحیر » میباشد و در اصطلاح عرفان امریست که وارد می شود برقـلب عــارف در موقع تامل و حضور و تفکر . در مـــرحله وادی « حیرت » ، در دل سالک « تامــل ، تفـكر ، حضور، حـيرت و سرگردانی » وارد میشود و او را متحير می سازد و در طــوفان فكرت و معرفت سرگـردان و غــرق می شود .
در اين مرحله در دل عاشق و اهل الله در وقت تامل و تفكر و حضور، حيرت و سرگرداني وارد مي شود و آنگاه او را متحير مي سازد و در طوفان فكرت و معرفت سرگردان مي شود و هيچ باز نداند.
در حقیقت سالک به وادی آزمایش وارد می شود . حیرت مر حله ای ست بسیار صعب و سهمگین ، و آن را تحمل کردن دو صد من استخوان می خواهد . در این وادی وقتی عارف در پرتو نور خداوندی قرار می گیرد و آن را مشاهده می کند دچار تحیر و سرگشتگی می شود چرا که خداوند در وهم ها و تصورات بشری نمی گنجد .
بعد از آن وادی حیرت آیدت
کار دایم درد و حسرت آیدت
هر نفس اینجا چو تیغی با شدت
هر دمی اینجا دریغی باشدت
در اينجا سالك از خود و تمام ما سوا بىخبر و غافل گردد و نمىداند كه هستند يا نيستند؟ فانى اند يا باقى؟ در اين مرحله دل سالك را امواج حكمت فرا گرفته و رازهاى غيبى و گنجينه هاى الهى، برايش پديدار مىگردد و اسرار معنوى- بدون تصرف انديشه و دخالت خيال- بر زبانش جارى مىشود.
ادامه دارد...
#حیرت
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰 آیا " یا هو " از نظر قواعد ادبی صحیح است؟
🔻شاید بپرسید طبق قواعد علم نحو، حرف ندا بر سر ضمیر وارد نمی شود، پس چطور در برخی روایات تعبیر "یا هو" وجود دارد؟
💠 این شبهه را علامه حسن زاده آملی اینچنین پاسخ داده اند :
🔷 «در این حدیث شریف و نظائر آن کلمه مبارکه هو منادی شده است و حرف یای ندا بر سرش در آمده است و حال اینکه ضمیر، منادی نمی شود، علامه بهائی، در صمدیه در شرایط منادی گوید : «و یشترط کونه مظهرا» و شارح آن علامه سید علیخان در شرح کبیر صمدیه پس از عبارت مذکور گوید : «فلا یجوز نداء المضمر مطلقاً لا یقال یا أنا و لا یا إیای و لا یا هو و لا یا إیاه اجماعاً » تا اینکه گوید: و قال شعبان فی الفیته:
🔸و لا تقل عند النداء یا هو
🔸و لیس فی النحاة من رواه
⭕️ پس در حدیث مذکور "یا هو" حرف ندا بر سر ضمیر در نیامده است، بلکه هو اسمی از اسماء الله است که مسمی آن هویت مطلقه و ذات اقدس است (یعنی در این روایات هو ضمیر نیست بلکه اسم است) ، چه اینکه جمله شریف " یا هو یا من لاهو الا هو" سخن کسی است (امام علی علیه السلام) که خود پدر نحو و صرف است.
📚 هزار و یک کلمه علامه حسن زاده آملی، ج2، ص 184
#یا_هو
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
4_5825776211040668006.mp3
2.78M
⏱ زمان: 5:21
🔷 عشق
🔶 باطن دین
🔷 عنایت ازلی
🔶 عشق از اول سرکش و خونی بود
🔷 هیچ در هیچ
🔶 مجذوب
🔷 قلبت به سوی کیست؟
#عشق
#قلب
#هیج
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله بهجت(ره) :
🌿همه چیز در محبت است...
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠«سالک فقط باید برای خدا کار کند»
🔸 تعریف علامه طهرانی(ره) از سالک واقعی
🔻سالک عمل میکند فقط برای خدا، حتی اگر جبرئیل هم بیاید و به او بگوید چه حاجتی داری تا مستجاب کنم؛
سالک پاسخ میدهد من بنده خدا هستم و مولای من خداست و من غیر از ذات اقدس الهی چیز دیگری نمیخواهم.
▫️برنامه تلویزیونی کلمه
/eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔺برنامه زنده تلویزیونی کلمه
▫️کلمه بیستودوم : ذوالفنون
▫️یادنامه علامه حسن حسنزاده آملی (ره)
▫️مهمان: آیت الله حسن رمضانی
▫️میزبان: وحید یامینپور
🔻 چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ساعت ۲۳
شبکه یک سیما
▫️«برنامه تلویزیونی کلمه»
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
#سیر_سلوک #حیرت حیرت در لغت بمعنی : « سرگـردانی ، حیران و متحیر » میباشد و در اصطلاح عر
#سیر_سلوک
#حیرت
ادامه...
این شراب مدام،که شرابش روی یار و پیاله اش چشم مست باده خوار است ،دم به دم سالک را در مستی و بی خبری و بی خویشی فرو می برد و هر لحظه حیرت بر حیرتش می افزاید و بدین سان سالک از منزل توحید به وادی حیرت می رسد.
وادی حیرت میخانه ای است که دو در دارد،دری به توحید باز میشود و در دیگر به منزل فنا راه دارد و سالک از در توحید بدین میخانه وارد می شود .
این حیرت چنان است که به مصداق حدیث "من عرف الله کل لسانه " یعنی هر که خدا را شناخت زبانش بند آمد ؛ از گفتار فرو می ماند.
در وادی حیرت جمله اضداد جمع ،و همه محالات حال می شوند .شب و روز آفتاب و ماه و زهر و شکر و بهار و خزان در هم می آمیزند و سالک را در خود گم می کنند. چنانکه
گر از او پرسند هستی یا نه ای
سربلند عالمی؟پستی ؟که ای ؟
گوید اصلا من ندانم چیز من
وین ندانم هم ندانم نیز هم
از سوی دیگر وادی حیرت تمام دریغ و حسرت است :
یکی دریغ و آه که چرا تاکنون از چنین باغ و بهاری محروم بوده است، و یکی دریغ که نمی تواند آنچه را چشیده بر زبان آورد و مردمان را خبر کند و هر دم می گوید :" یا لیت قوم یعلمون یعنی ای کاش قوم من می دانستند ". که :
چه شکرهاست در آن شهر که قانع شده اند
شاهبازان طریقت به مقام مگسی؟
در عین حال که سالک حضور معشوق را پیوسته احساس می کند و در لحظه هایی به درازی ابدیت او را می بیند اما معشوق میان ظهور و خفا و حقیقت و خیال در رفت و آمد است ،گاه ماه است و گاه عکس ماه،گاه در زمین گاه در آسمان ،و سالک هر دم چون طفل در پی گنجشک پریده بدین سوی و آن سوی می نگرد و او را می جوید .
و چون سالک در میخانه حیرت مست شد از در دیگر وارد بیابان فقر و فنا میگردد.
منبع :مقالات استاد حسین الهی قمشه ای
#حیرت
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی رحمت الله عليه :
🌷اگر کسی می خواهد به من کیستم؟ خود راه یابد و هویت وجودی خود را بشناسد،
🌷 باید در مدرَکات ظاهری و باطنی و نیز در افعالی که شبانه روز انجام میدهد غرق شود
🌷 و آنچه را ادراک میکند و انجام میدهد، به درستی بررسی کند، تا از متن مجموعه ی آنها، صورت حقیقی خود را مشاهده کند،
🌷 زیرا که انسان، یکپارچه عبارت از دانسته ها و کرده های خویش است و در دو بخش علم و عمل، هویت حقیقی خویش را به دیگران معرفی میکند،
🌷و معرِّف هر شخصی جز فعل و اندیشه ی او نیست.
📚شرح رساله ی انسان کامل از دیدگاه نهجالبلاغه
💫شارح : استاد صمدی آملی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
توجه مدام به خدا، راه رسیدن به رضوان الهی
🔸 تو در این دنیا هستی ولی میدانی همین الآن بندِ به خدایی؛ خدایی که ورای این خاک و ورای این ماده است؟
▫️تو بنده به اویی
▫️او قیوم توست
▫️آغازت از اوست
▫️پایانت با اوست
✔️و تو همین الآن باید خدا و ماورا را ببینی.
امام علی علیهالسلام در این خصوص میفرماید: «ما رَاَیتُ شَیئًا اِلّا وَ رَاَیتُ اللّٰهَ قَبلَه وَ بَعدَه وَ مَعَه؛ هیچ چیزی را ندیدم
مگر اینکه خداوند را قبل و بعد و با آن، دیدم»
🔺 ما برای رسیدن به این مرحله به دنیا آمدیم.
علامه در تفسیر آیه: «خلقناکم، ثم صورناکم، ثم قلنا للمللئکه اسجدوا لآدم»
می فرماید این آیه اختصاص به حضرت آدم ندارد؛ چون خطاب به همه انسان ها است. بنابراین همه انسان ها، زمینه خلافت الهی را دارند.
✔️ راه رسیدن به خلافت الهی، راه دیانت است.
🏷 حضرت استاد یزدانپناه | ۳ رمضان۱۴۴۴
.
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
#گام_های_سلوک
قسمت چهارم
مىدانيد كه همنشين مؤثر است. مصاحبت اثر دارد. خوپذير است نفس انسانى.
🕊 كسانى كه در مصاحبت با ملكوت عالم
به سر مىبرند كم كم ملكوتى مىشوند.
🌴آن سعادتمندى كه چنين معاشرت و مصاحبت را به راستى در نهانخانه سر و ذات خود با الله نور السموات و الارض به دست آورده است، مترنم به اين ترانه است.
🌱گر بشكافند سراپاى من
🌱جز تو نيابند در اعضاى من
🕊 اينچنين كس پيوسته در ذكر و فكر و عشق و شوق و سوز و گداز و راز و نياز است
🔹 و به قول خواجه حافظ:
🌱مرا مگوى كه خامووش باش و دم دركش
🌱كه مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش
🍃 چنين كسى را هيچ كارى از حضور باز نمىدارد رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله.
✨باز از امام صادق عليه السلام است كه:
العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع الله تعالى
🌴شيخ اجل سعدى به اين حديث گرانقدر در اين بيت نظر دارد:
🌱هرگز وجود حاضر و غائب شنيده اى
🌱من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 موضوع: دستورالعملي از امام رضا (ع):
اللهم سلّم و تمّم...
🔹 نکته ها از گفته ها
🔸استاد فاطمی نیا(ره)
#فاطمی_نیا
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh