✍ حضرت علامه حسن زاده آملی (قدّس سِرّه) :
امام صادق (علیهالسّلام) فرمود:
اگر پرده برداشته شود و شما آن سوی را ببینید، خواهید دید که اکثر مردم به علّت تَسْویف، مبتلای به کیفر اعمالِ بدِ این جای خودشان، شدهاند.
تَسْويف، يعنى سَوْفَ سَوْفَ کردن؛ یعنی امروز و فردا کردن، بهار و تابستان کردن،امسال و سال دیگر کردن.
وقت نیست و باید به جِدّ بکوشیم تا خودمان را درست بسازیم. علم و عمل به منزلتِ دو بال برای انسان هستند و انسان سازند.
📚رسالهی قرآن و عترت(ع)،
•┈┈••✾🌿🕊🌿✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🎁 عیدی علامه طباطبایی به علامه حسن زاده ( ره)
علامه حسن زاده آملی ( ره) با نقل خاطره ای از علامه طباطبایی ، می گوید : شب جمعه هفتم ماه شعبان 1387 ه ق در محضر مبارک جناب استاد علامه طباطبایی صاحب المیزان تشرف حاصل کرده ام ، عرض نمودم : حضرت آقا ، امشب شب جمعه و شب عید است ، لطفی بفرمایید .
علامه طباطبایی فرمودند : سوره مبارکه " ص و القرآن ذی الذکر " را در نمازهای وتیره ( نافله عشا ) بعد از حمد بخوانید که در حدیث است سوره ص از ساق عرش نازل شده است .
📚کتاب پندهای حکیمانه
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
10.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 علامه حسنزاده آملی (ره)
🔻خدای سبحان را گواه میگیرم،
حقیقت ولایت عظمی صاحب العصر و الزمان را گواه میگیرم،
بنده به شما عرض میکنم وقتی ما شمارا به خلاف میبینیم دلمان به حال شما میسوزد
ما نمیتوانیم کسی را افتاده، بیچاره و در گناه ببینیم و بگوییم به ما چه!
ما باید دلسوز به حال شما باشیم
▫️برنامه تلویزیونی کلمه
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«مرحوم ملاّ عبدالرزّاق كاشانی (رضوان الله عليه) می گويد: «ولقد شاهدنا هم يأكلونها عيناً» ما آشكارا ديديم كسانی را كه «غسلين» می خورند. اين حرف بسيار بزرگی است!
خدای كريم در قرآن فرمود: طعام كسانی كه حرام می خورند، در جهنّم غسلين يعنی چرك است. (ولا طعام إلاّ من غسلين لا يأكله إلاّ الخاطئون)[۱]
باطن غذای حرام تيرگی است همان طور كه باطن عبادت نور است.
مرحوم صدرالمتألّهين می فرمايد: افرادی بودند كه مشاهده می كردند ديگران موقع حرف زدن، از دهانشان آتش بيرون می آيد. وقتی خاموش می شدند مثل اينكه در تنور بودند.
معصيت، فحش، غيبت، تهمت، اهانت، بد زبانی، بد گويی، زخم زبان، رنجاندن، همه اينها آتش است كه از دهان بيرون می آيد؛ اين باطن گناه است.»
[۱]سوره حاقه آیات ۳۶ و ۳۷
کتاب حکمت عبادات
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🌸 حضرت علامه حسن زاده آملی (قدّس سِرّه)
در اینجا تمامِ اَحوال و افکار ما، حرکت است؛ حرف میزنیم حرکت است. فکر میکنیم، راه میرویم، نماز میخوانیم، طواف میکنیم، جهاد میکنیم، مینویسیم، نهال و تخم میکاریم، همه به ظاهر حرکتاند.
و حرکت، عَرَض است؛ اما در دل این عَرَض، جوهری نهفته است که این حرکات، به لحاظِ آن جوهر، انسان سازند، روح سازند.
یعنی حرکات، مُعِدّاتاند و از جانبِ آن سو که مُخْرِجِ نُفوس از نقص به کمالاند، در کَنَفِ حرکات، انسان ساخته میشود و ملکاتی اندوخته میگردد.
این ملکات، موادّ صُوَرِ برزخیّهاند. و هر فعلی و عملی صورتی دارد که در عالَم برزخ، آن فعل بر آن صورت، بر فاعلش ظاهر میشود و هرکس به صورتِ علم و عملش در نشئهی اُخرَوی برانگیخته میشود.
📗 رسالهی قرآن و عترت(ع)، صفحه ۱۶
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
#سئوال_کندن از تعلقات به نسبت مراتب وجودی_1.m4a
14.42M
🍃پاسخ به سئوالی چگونگی رابطه نفس با بدن هنگام کندن تعلقات در حالت "ارذل العمر" و آلزایمر وشبیه آن و اینکه آیا امثال
#علامه_حسن_زاده_آملی
هم تعلقات دارند؟!...🍃
┄┅═══❉☀❉═══┅┄
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
امام سجاد علیهالسلام میفرماید: دین آمده تا ما را به رضوان الهی برساند.
❓رضوان الهی چیست؟
رضوان خدا آن مراحل عالی بهشت است که صحبت حور و قصور نیست. بالاترین لذتها، همین #رضوان_الهی است.
🔸امیرالمومنین علیه السلام از چه چیزی لذت میبرد و کام میگرفت؟ نالههای شبانه
🔹در مورد عبادت فاطمه زهرا آمده «تنهج فی الصلاه»، یا در دعای بعد نماز آن حضرت آمده: «سبحان من لبس البهجه و الجمال ؛ یعنی خدایی که لباس سرور و جمال پوشیده است.»
او در خدا بهجت و جمال دیده است؛ در حالی که عالمان تا قرن پنج و شش اختلاف نظر داشتند که میشود بهجت را در مورد خدا به کار برد یا خیر!
بوعلی سینا در نمط هشتم اشارات اشاره میکند که بالاترین لذت و بهجت نهایی، خشنودی خدا است.
🏷 حضرت استاد یزدانپناه | #شاگرد_علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
🍀صمد یعنی چه؟
جناب ابن بابوِیه در "توحید" از حضرت سیدالشُّهداء (علیهالسّلام) در تفسیر "قل هُوَاللهُ اَحَد" روایت کرده است که:
"اَلصَّمَد الذّی لَا جَوْفَ لَه"
"صمد آن کسی است که برای او جُوف نیست."
اَجوَف نیست، جای خالی ندارد، پُر است. اگر یک خَردل را، یک ذرّه را، ازحیطهی وجودیِ او بدَر ببری او را اَجوَف دانستهای نه صمد.
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💢 علامه حسن زاده آملی
شیخ رئیس در رسالهی معراجیّه حدیثی از رسول الله (صَلّی الله علیهِ وآلهِ وسلّم) نقل کرده است. این حدیث در جوامع روائی فریقِین، چه جوامع روائی ما و چه برادران اهل سنّت روایت شده است.
عبارت شیخ این است:
"شریفترین انسان و عزیزترین انبیاء و خاتم رسولان(صَلّی الله علیهِ وآلهِ وسلّم) چنین گفت با مرکز حِکمت و خزینهی عقل امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) که:"
"يا عَلِیّ! اِذَا رأيْتَ النّاسَ یَتَقَرَّبُونَ اِلَی خَالِقِهمْ بِاَنوَاعِ الْبِرّ تَقَرِّبْ اِلَيْهِ بِانْواعِ الْعَقْلِ تَسْبِقْهُمْ"
گفت: یا علی! چون مردمان در کثرتِ عبادت رنج بَرند، تو در ادراک معقول رنج بِبر، تا بر همه سبقت گیری.
و اینچنین خطاب، جز با چنان بزرگی راست نیامدی که او در میان خلق آنچنان بود که معقول در میان محسوس. (این بود قسمتی از گفتار شیخ)
آری! دار، دارِ تحصیل علم، عقل، معارف و حقائق است. اگر چنانچه عبادت در او عقل نبوده باشد، پیکری بیروح است؛
سَر که در وی عقل نَبْوَد، دُم بُوَد.!
بکوش تا از راه تحصیلِ عقل، تقرّب بجویی که از دیگران سبقت خواهی گرفت.
📗 رسالهی قرآن و عترت(علیهمالسّلام)،
#علامه_حسن_زاده_آملی
#گفتار_ناب
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
آنكه به هر آرمان است، ارزش او همان است. #علامه_حسن_زاده_آملی
📔گنجينه گوهر روان، ص: 10
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
آنكه در معرفت انسان و قرآن توغّل كند، قرآن را صورت كتبيه انسان كامل شناسد، و نظام هستى را صورت عينيّه او يابد.
علامه حسن زاده آملی
📔گنجينه گوهر روان، ص: 13
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh